
Daily Mail and General Trust plc 
Northcliffe House, 2 Derry Street, London, WS SIT 

Telephone: +44 20 7938 6000 
E-mail: enquiries@dmgt.com 

Director, Media & Creative Industries, 
DCMS Media Team, 
4th Floor, 
100 Parliament Street, 
London SWlA 2BQ 

13January 2020 

By Registered Signed For Post; 
and by email:-

Dear 

The acquisition by Daily Mail and General Trust plc ("DMGT") of}PI Med.ia Publications 
Limited (the "Transaction") 

Thank you for your letter dated 9 January 2020, in which you note that the Secretary of State for 
Digital, Culture, Media and Sport is minded to intervene in the above Transaction on public 
interest grounds. Thank you also for the opportunity to provide further representations in 
writing. 

The Secretary of State has welcomed DMGT's public declarations to maintain the existence of the i 
newspaper and its particular editorial standpoint and editorial independence, but notes that 
"different decisions could be taken in future'. 

The Secretary of State should please treat this letter as DMGT's assurance that DMGT has no 
intention of closing the i . Such a step would be wholly at odds with the rationale for the 
Transaction. 

Your letter also acknowledges the potential benefits of DMGT's ownership in terms of the 
synergies of the Transaction. DMGT would add that, compared to the i's previous financial 
owners, it has a greater commitment to investment in editorial content and the long-term 

Registered in England and Wales. No: 184594 DMGT 

mailto:enquiries@dmgt.com


sustainability of the UK press industry. The i's prospects, and any role it plays in media plurality, 
have therefore improved rather than deteriorated as a result of the Transaction. 
There is also no risk that DMGT's ownership could jeopardise the i's editorial independence. 

The editorial independence of DMGT's publications is an article of faith for DMGT. Reporting 
lines are carefully structured so that commercial management has no influence over editorial 
policies, and so that editors of each newspaper within the stable are free to adopt their own 
stance. 

This has been DMGT's policy for many years and is an essential component of the company's 
success in maintaining thriving titles, in contrast to many of its competitors. 

It was set out by DMGT's chairman Lord Rothermere when he gave evidence to the Leveson 
Inquiry. He said very clearly: "Our Editors have complete editorial independence'. 

This was endorsed by Editor-in-chief Paul Dacre in a keynote speech to the Society of Editors in 
2018: "I'm proudofhaving worked for the Rothermere family who, while often disagreeing with 
my views, granted me that inestimable gift- the freedom to edit without interference': 

Indeed, DMGT has proven its success in maintaining editorially independent publications with 
the establishment of Metro more than 20 years ago. Metro has had a deliberate policy from its 
launch ofhaving no political stance, and in the public consciousness most would not even know it 
is part of the DMGT portfolio. 

The Daily Mail and The Mail on Sunday do take political positions, but that is a matter for their 
editors to decide - there is no company line. It is a matter of record that during the referendum 
campaign the Daily Mail was pro-Brexit, whereas The Mail on Sunday was pro-Remain. 

When, as was later reported, the then Prime Minister tried to persuade Lord Rothermere to sack 
the Editor of the Daily Mail for supporting Brexit, Lord Rothermere refused. A spokesman for 
DMGT said: "Over theyear~ Lord Rothermere hasbeen leanton bymore than oneprimeminister 
to remove Associated Newspapers' editors but, as he told Lord Justice Leveson on oath, he does 
notinterfere with the editorial policies ofhispapers." 

If it would help, we would be willing to provide statements from the editors of the Daily Mail, The 
Mail on Sunday and Metro, who all support the position that within DMGT there is editorial 
independence which is maintained across its various publications. 

2 



Even ifeditorial independence was not a fundamental company policy) as explained in DMGT's 
letter to the Secretary ofState of 20 December 2019, any perceived change to the i's editorial 
independence would also be likely to have a materially negative impact on readership figures as 
well as significant financial repercussions for DMGT) given the knock-on consequences for 
advertising revenue streams. 

The letter of 9 January suggests that the transaction "means a reduction in the numberof 
operatorsin the daily newspaper market from seven to six' and cites guidance published by the 
former Department for Trade and Industry) to the effect that concerns may be more likely where 
mergers take place between existing newspaper owners. 

DMGT respectfully submits that this aspect of the transaction is already properly being reviewed 
by the Competition and Markets Authority. Indeed, the full quotation from the guidance makes 
clear that" whilst plurality concerns maybe more likely to arise in relation to mergers between 
existing newspaper proprietor~ when assessing the impactofa merger on the newspaper public 
interest considerations itis notintended to replicate orimportaspects ofthe substantial lessening 
ofcompetition test that applies in relation to mergers raising competition concerns." 

The Transaction results in the addition ofonly one title to DMGT's stable. 

Transaction does not result in a material or major change to DMGT's overall position or ability to 
make an editorial impact. 

We also note that when Of com examined the acquisition of Northern & Shell by Reach plc it listed 
ten daily newspaper publishers) including the Lebedev Foundation (Evening Standard) and Nikkei 
(Financial Times). The acquisition of Northern & Shell reduced that to nine, and the Transaction 
would reduce it to eight, not six. 

Moreover, the Transaction provides greater financial security to the i, helping to ensure its 
durability and consequently media plurality. As the Government's Cairncross Review recognised, 
the news publishing industry in the U.K. faces an existential crisis as it struggles to replace 
dwindling print revenues with elusive digital income. 

Smaller titles such as the i will not survive in a crowded digital market without the support of 
owners in a position to provide both back office synergies and long-term investment. 

If the i is to thrive in the coming decade it is going to have to make the digital transition, and its 
website requires urgent investment. DMGT is ready to make that investment, but cannot do so 
while there is delay and uncertainty caused by an Of com review. 

3 



DMGT also notes that the guidance, and indeed the public interest ground, on which the Secretary 
of State is minded to intervene was drawn up more than 15 years ago. There has been a seismic 
shift in the nature ofnews consumption since that time, with a huge decline in the importance of 
print newspapers and a proliferation of other sources, in particular online news. Of com has 
observed as much, finding in its 2019 news consumption survey that only 1 % ofpeople surveyed 
used exclusively newspapers for news. 

Of com also emphasised the point in its report into the acquisition of Northern & Shell, expressing 
"concerns that a narrow assessment ofpluralityin printnewspapersno longer reflects the reality 
ofthe way the publicgets theirnews'. 

The newspaper segment is now much more than just newspapers, and in the digital category 
there are many new voices. Media plurality is plainly much greater online, with players such as 
Huffington Post, Buzz Feed, Google News, Apple News not to mention The Independent 
newspaper, now only available online at independent.co.uk. Broadcasters too have major news 
websites - BBC, Sky and ITV News. 

The acquisition of Northern & Shell involved the publisher of three national newspapers (the 
Daily Mirror, Sunday Mirror and Sunday People) and more than 100 regional titles, acquiring the 
publisher offour national titles (the Daily Express, Sunday Express, Daily Star and Daily Star 
Sunday). This Transaction involves the publisher of three newspaper titles acquiring just one 
further title. It is difficult to see how Ofcom, having approved the Northern & Shell takeover, 
could find reasons to oppose this Transaction. 

DMGT therefore respectfully submits that it is not necessary or appropriate to commission a 
detailed report on public interest grounds - in particular grounds that Ofcom itself has suggested 
are no longer fit for purpose - in this case. 

Please do not hesitate to contact me ifyou would like any further information. 

Group Legal Director, 
Daily Mail and General Trust pie 

4 

https://independent.co.uk



