
1 

We are responding to your public interest conclusions. We support your conclusions on 

plurality but disagree with them on broadcasting standards for the reasons we set out below.  

Our argument on broadcasting standards is as follows 

I. Summary of Case: 

1. The key broadcasting standards in the Communications Act 2003, ss319-20, with which 

you are concerned in this Reference are due accuracy, due impartiality and special 

impartiality in respect of ‘matters of political or industrial controversy’ or ‘matters of 

current public policy’. In respect of special impartiality the code states “all expressions of 

the views or opinions of the person providing the service” must be excluded.  And 

s320(6) makes clear that in respect of matters of major political, industrial or policy 

controversy higher standards of impartiality are required.  

2. The burden of showing compliance with the standards is on Fox and the 

Murdochs.  They must present sufficient evidence to satisfy you that they have the 

requisite commitment.  It is not for you to assume they have it in the absence of 

evidence to the contrary.  

3. In the context of the CMA’s provisional finding that the effect of the Transaction will be to 

give MFT the power to influence the editorial position and agenda of Sky News to the 

extent that it could in its opinions and views align with MFT’s other media outlets 

including its newspapers, we believe the key question for you in respect of broadcasting 

standards is whether the Murdochs have a genuine commitment to the broadcasting 

standards set out in paragraph 1 above. 

4. The evidence shows that in every news outlet over which he has full control Rupert 

Murdoch’s “views or opinions” clearly infect the output. 

5. Whilst the evidence of the compliance record of Sky and Fox in the UK is of some 

relevance to whether the Murdochs have a genuine commitment to the UK broadcasting 

standards set out in 1 above, it cannot have the central - indeed, decisive - relevance 

which you give it. In respect of Sky, because that evidence relates to a period before the 

Transaction, when the MFT did not have the control over Sky it will have after it. In the 

words of the CMA “…The extent of control exercised by the MFT is significantly 

constrained by non-Fox shareholders and Sky’s independent directors. These 

constraints apply to the extent of control that is exercisable by the MFT over Sky and 

Sky News…”(paragraph 7.38, provisional findings) 

6. In respect of Fox, all save one of its channels are not materially concerned with news 

and current affairs. The broadcasting standards objectives with which the reference is 

concerned relate to news and current affairs. So this record tells us virtually nothing 

about the issue before the CMA.  In respect of the one channel which is a news and 



2 

current affairs channel, Fox News, the evidence suggests that it was repeatedly in 

breach of its UK broadcasting regulatory obligations until it was taken off the air in 

August 2017, when it began to face serious regulatory scrutiny. Fox’s admission to you 

that it was closed down because of the “increasing number of complaints received” is 

significant because it amounts to an admission, contrary to the public explanation 

previously offered, that the channel ceased broadcasting because it was not and could 

not be compliant. Fox’s contention that the increased number of complaints about Fox 

News in 2017 was merely the product of the campaign against their bid for Sky does not 

explain why they felt the need to take the channel off air in the UK. Why would they have 

done so if they believe those complaints to be groundless?  

7. To reach a conclusion, therefore, that the Murdochs will have the genuine commitment 

on the basis of the compliance evidence around Sky and Fox is logically flawed and flies 

in the face of the evidence. The compliance evidence raises serious doubts about 

whether the Murdochs have the requisite commitment to the relevant Broadcast 

Standards (because of the Fox News position), and at best from their point of view is 

neutral. In our view it is negative, because Fox only put compliance arrangements in 

place for Fox News after Ofcom inquired into whether these existed, and then took a 

further several months to realise that their channel had no hope of being UK-compliant 

and take it off air. At any rate, it certainly cannot provide evidence from which any 

assurance at all can be drawn that they do have the required commitment to 

broadcasting standards, a commitment the CMA’s own findings say must go beyond 

simply positive compliance. 

8. You also refer to the evidence of foreign compliance by Fox and Sky. Again that is of no 

value in respect of Sky, for the reason given above, is of only limited assistance even in 

your analysis, and in any event mostly relates to non-news and current affairs 

channels.  Compliance in the USA by Fox News tells us little that is positive about their 

attitude to compliance with UK standards when the restraint imposed by US standards is 

so limited. 

9. You are rightly clear in your Report that you will be looking for something more than 

simply assertions of commitment to standards.  You have to look at what the facts, in 

particular about the detail of compliance, show. The relevant evidence is as follows: 

9.1 The evidence, set out extensively in your Report, that Murdoch media outlets bend 

towards the views of the Murdochs, and expressed  by Andrew Neil, quoted at 

paragraph 7.42 of your Report: “[Rupert Murdoch] would always let you know what 

he thought as opposed to what you should do but you always got the impression 

that if you steered away from what he thought, then your leasehold on the 

newspaper may not be for a long while"  

9.2 The evidence of the conduct of the News UK titles up to 2012 which showed 

flagrant and persistent breaches of the law in connection with the hacking scandals. 

Fox has told you that News UK have introduced new compliance procedures, but 



3 

that was in the face of a huge public scandal which threatened to introduce strong 

new standards, the forced closure of the News of the World, the setting up of a 

massive Public Inquiry, criminal prosecutions brought against News UK journalists 

and the possibility of a corporate prosecution against News UK and its directors. We 

contend that little, if anything, positive can be inferred from the adoption of new 

compliance procedures at News UK, since - as with the case of Fox News in 2017 - 

there was a clear short-term commercial self-interest in adopting these procedures. 

Again, they cannot be evidence of a positive or proactive commitment to 

compliance. The notion that the new procedures demonstrate a commitment to 

good compliance is further undermined by News Corp’s decision to re-employ 

people implicated in the scandals (e.g. Rebekah Brooks and Nick Parker), the 

private statements made by Rupert Murdoch to the News International journalists in 

March 2013 (see pp. 81-2 of our initial submission), and the failure of News UK to 

sign up to a regulator approved by Recognition Panel created by the Royal Charter 

on press regulation, instead helping to set up and agreeing to be regulated by 

IPSO, a deeply flawed regulator measured by the standards Lord Justice Leveson 

set out in his Report and enshrined in the Royal Charter by Parliament. Altogether, 

the evidence suggests News Corp made only reactive changes to compliance 

procedures found to have badly failed (or not even to have existed), aimed at 

heading off legal and regulatory risks to the company: a corporate prosecution of 

News UK, a Leveson-compliant regulator. 

9.3 The evidence of the massive regulatory failures at Fox News before and after 2012, 

in particular in connection with sexual harassment. Fox seeks to rely on the new 

procedures introduced after 2012, and the fact that the Board of Fox acted quickly 

once they discovered the wrongdoing at Fox News.  The evidence is overwhelming 

that wrongdoing continued well after 2012 and into 2016, and that it had been going 

on both before and after 2012.  No matter how quickly the Board of Fox acted after 

they discovered the wrongdoing at Fox News there must have been something 

fundamentally wrong with the governance procedures if the wrongdoing could have 

persisted as long and as flagrantly as it did. 

9.4 The evidence of the Murdoch’s failure to comply adequately with the Undertakings 

given in 1981 in respect of the Times and the Sunday Times. The evidence in 

particular from Andrew Neil and Harold Evans shows that the Murdochs have not 

regarded and have not treated these undertakings as an effective means of insuring 

the independence of editorial control at the Times and the Sunday Times. This is of 

course significant when considering whether or not MFT/the Murdochs have 

genuine commitment to impartiality and insuring that editorial independence is 

preserved at Sky News. 

9.5 The one news channel which Fox have controlled, which has broadcast to the UK 

was almost certainly in repeated regulatory breach in respect of due impartiality and 

probably in respect of accuracy as well, and was taken off the air by Fox when it 



4 

came under regulatory scrutiny in the course of this merger process. We contend 

that the contradictory explanations which Fox have given in respect of their reasons 

for broadcasting to the UK then stopping broadcasting suggest that they were 

broadcasting certainly aware of the regulatory risk they were taking but hoping that 

they would not be penalised for it, and when subjected to scrutiny, they withdrew. 

9.6 The Murdochs have expressed their disagreement with UK broadcasting regulations 

on a number of occasions. Although these were some time ago, there is no reason 

to suppose those views have changed. 

10. As against the material set out in paragraph 9 above, which is strongly suggestive that 

the Murdochs will not be genuinely committed to the attainment of the broadcasting 

standards set out in paragraph I.1 of this document, has to be set the facts that Sky has 

a record of compliance which is no worse than comparable broadcasters, and Fox, in its 

non-news and current affairs channels, has a similar record of compliance.  For all the 

reasons set out above that evidence if anything tends to support the conclusion they 

lack the necessary commitment (because of the evidence on Fox News) but is at the 

very best neutral. The weight of the evidence therefore comes down overwhelmingly in 

favour of the conclusion that the Murdochs are not genuinely committed to the relevant 

broadcasting standards. 

11.The correct conclusion to reach, analysing the evidence properly is that the Murdochs 

do not have a genuine commitment to the attainment of broadcasting standards 

identified in I.1 above, and those standards are of sufficient importance for you to 

conclude that the Transaction will operate against the public interest. 

II. Discussion 

1. The key broadcasting standards requirement is for “due accuracy and due impartiality” 

and ‘special impartiality’ for matters of political or industrial controversy and current 

public policy”. It is also clear from the CMA’s analysis that the letter and spirit of the 

standards both matter such that “something more than a positive record of compliance is 

required” (paragraph 13.22, provisional findings). This leads to a conclusion that “…To 

demonstrate the genuine commitment required…the relevant person must show that 

effective steps have been and/or will be taken to promote and support a culture within 

the relevant media enterprises in which the broadcasting standards objectives are 

attained” (paragraph 13.24). 

2. In considering whether the Murdochs have a genuine commitment to the attainment of 

the broadcasting standards it is for them to satisfy you they have that 

commitment.  They have much of the evidence in their control. The Secretary of State 

considers there is an issue about their genuine commitment.  They are asking to be 

allowed to significantly extend their control over the broadcast media. This Transaction 

will significantly increase the MFT’s reach as a provider of news and current affairs 



5 

making it on any view the only provider across all four platforms, and the third most 

significant provider throughout the whole of UK media providers. The burden is upon the 

Murdochs to satisfy you they have the requisite genuine commitment. You should not 

assume they have that commitment without clear evidence to show it. 

3. The judgment you make on this matters significantly to the quality of democratic debate 

in the UK. In the light of the influence the Transaction will give the Murdochs as you 

have assessed in your report, you are entitled to expect a high degree of assurance they 

have the required genuine commitment. 

4. Although there is little doubt what the relevant broadcasting standards mean, the 

significance of the reference to spirit as well as letter is that you must be satisfied that 

they are genuinely committed to substantial compliance, and their approach is not just to 

the minimum required to stay technically within the law even though their aim might be, 

for example, to bend Sky News as much as possible to the views of their papers and to 

the Murdochs’ agenda. 

5. We note the conclusions of the CMA that these standards still make it “permissible for a 

broadcaster to have a particular editorial focus or set of interests which it tends to 

promote or pursue…[including] decisions as to which items to cover or which to omit; the 

amount of airtime to give to particular stories or issues; the prominence accord to 

particular type of stories or the tone of coverage or the analytical level at which it is 

pitched”(paragraph 5.28). 

6. The effect of these standards is that the broadcaster can take a stance on what is 

important, can make choices about what stories to run, can allow authored pieces to be 

aired on the service which favour a particular point of view, and can make its own 

interpretation of the news. And it can tailor its services to its audience’s expectation. But 

none of these points detract from the two basic requirements of the broadcasting 

standards in the Act: 

6.1 they cannot broadcast the views of the providers of the service (save in limited 

respects); 

6.2 on issues of political, industrial or public policy controversy they must be impartial, 

and the more major the controversy the more impartial they must be. 

7. In the context of Sky News, a trusted impartial broadcaster, that means it must not 

become a means by which the views of Rupert Murdoch are propagated, directly or 

indirectly, and it must remain impartial in political controversy. It means no editorial slant 

towards one side or the other on the most controversial issues like Brexit, President 

Trump or in the past, the Iraq war, or day to day matters of political controversy like 

immigration or taxation. 



6 

8. If Sky News sought to align its views with the Murdoch papers, which are partisan on 

major issues of political controversy it would be breaking both the requirements set out 

in paragraph 6 above. To coincide on some issues would not necessarily mean 

alignment, but over decades the alignment sought by Mr Murdoch and the outlets he 

controls has been on the major political controversies of the day such as the Iraq war. 

By having as many outlets aligned as possible, the Murdochs greatly strengthen their 

political and therefore commercial position, as we argued in our initial submission (see 

pp. 51-2). 

9. Your provisional conclusions on plurality are relevant to the assessment on broadcasting 

standards, in that they show that a key focus of the inquiry into whether the Murdochs 

have a genuine commitment to the attainment of broadcasting standards must be on the 

standards identified in para I.1 of this document. Of course the other broadcasting 

standards matter, and the record of compliance in non-news channels is relevant to 

those standards. But the conclusion of your plurality findings is that the Transaction 

gives Fox the means to align the Sky News editorial position, agenda and views with the 

Murdoch papers. 

10.The key questions of enquiry on broadcasting standards and the ones where it is clear 

the Murdochs have a burden to discharge is: why does Rupert Murdoch’s history not 

demonstrate that he gets his media outlets to reflect his views and why will this not also 

apply to Sky and Sky News once he gets the substantial extra control that you have 

demonstrated he will obtain from the Transaction?  

11.You conclude that the effect of the takeover will be that it will allow the MFT to exercise 

significantly increased control over the management of Sky’s business through setting 

the strategic direction, commercial objectives, and budget, and the Murdochs will more 

easily influence senior appointments at Sky News. You further conclude that although 

the takeover will not give them full control over editorial output it will give them the 

capacity to influence that output and get Sky News to change its editorial positioning and 

agenda in particular to align the position of Sky News with the agenda of its papers 

(which do not have to be impartial - see paragraphs 41-2, 48); and that the Transaction 

gives the Murdochs the power potentially to reduce the independence of Sky News from 

the News Corp titles (paragraph 49). 

12.In relation to plurality and broadcasting standards, you do not offer a judgement on the 

extent to which, taking his record and outlets as a whole, Rupert Murdoch has sought 

editorial alignment. We believe it is clear from his record that he has done so, across his 

newspapers and broadcast outlets (as detailed in our previous submissions - see in 

particular pp. 60-70 of our initial submission and all of our supplementary submission of 

the 8th of December 2017 on the Trump-Murdoch relationship in the United States). 

13.Every Murdoch newspaper across the world supported the Iraq War. In relation to 

broadcasting, Fox News may currently offer the most extreme content of any major 

Murdoch outlet but in its focus on issues such as immigration, national security, and 



7 

attacks on other ‘liberal causes’ it is absolutely consistent with other Murdoch-controlled 

entities. 

14.Your assessment of Sky News Australia concludes that there has been an increase in 

right-wing voices since News Corp gained full control and that there are increasing signs 

of greater crossover of News Corp personnel, but that overall these trends were also 

evident before the takeover. We suggest that this conclusion is absolutely consistent 

with the pattern of ownership by News Corp. They were part-owners when these trends 

started, and they have increased since they took complete control. 

15.The history of the Murdochs is that they do seek editorial alignment of their outlets in a 

way that is distinctive and particular to their pattern of ownership. Alignment is possible 

and likely if the Transaction goes ahead. It is what they normally do, irrespective of 

undertakings conceded to regulators (see the Times 1981 undertakings which you 

consider to be questionable in their effectiveness in maintaining the independence of the 

Times and Sunday Times). 

16.Your approach to  the question of whether the Murdochs have a genuine commitment 

to broadcasting standards is on the basis of a) their record in the UK; b) their approach 

outside the UK; c) their approach to wider regulatory compliance and corporate 

governance. And draws no distinction between the broadcasting standards identified in 

I.1 above, and the other broadcasting standards. 

17. On a) the relevant channels are Fox’s 12 channels currently broadcasting in the UK , 

Fox News in the UK (which ceased broadcasting last year) and Sky News. Beginning 

with Fox’s 12 channels still broadcasting, we believe that you place undue weight on 

these channels, since they are almost entirely non-news channels. The issue with the 

Murdochs in relation to the broadcasting code is about their approach to news and 

opinion content, not nature programming, movies or financial and business news, the 

output of these channels. As you say “Each of these channels predominately broadcast 

pre-recorded content and very rarely show news or current affairs or report on matters of 

political or industrial controversy” (paragraph 14.53). 

18. Given that the point at issue around broadcasting standards is about news and opinion 

on matters of public policy and political controversy, which does not feature on these 

channels, we do not agree with your conclusion that the record on these non-news 

channels is “most informative in relation to Fox’s commitment to the attainment of the 

broadcasting standards objective” and that it provides “strong evidence of a genuine 

commitment in the attainment of broadcasting standards objectives”(paragraph 14.112). 

Indeed, we believe it tells us virtually nothing about the Murdochs’ commitment to the 

broadcasting standards which concern news and current affairs. 

19.The record of Fox News in the UK is relevant, since this is the only news channel in the 

UK that the Murdochs have ever controlled to the extent to which they will control Sky 

News post-takeover. It is instructive in this context that Fox had no compliance 



8 

procedures in place and that the CMA finds it has far more Ofcom breaches per 100,000 

viewers than Russia Today or Al Jazzera (p. 260). 

20. You accept as “credible” the explanation given by Fox for the absence of procedures 

for Fox news to comply with UK standards, namely that it broadcasts to the US primarily 

and its viewers know that, so it was appropriate and proportionate to make no effective 

attempts to comply with UK standards. 

21.Fox have a substantial compliance function across all of their channels.  It is very 

unlikely they did not consider the regulatory risks of broadcasting Fox News to the UK. 

They have not disclosed as far as we are aware what that assessment of regulatory risk 

showed.  They must have known that Fox News would give rise to regulatory risks in the 

UK. When they stopped broadcasting in the UK in august 2017 they said “commercial 

interest” was the reason for stopping.  When asked by you why they stopped, their oral 

evidence was because of the “increasing number of complaints received”.  We note that 

your report states the increase in complaints from 2016 to 2017 was from 9 to 11.  Their 

later explanation seems wholly implausible on the basis of the volume of complaints, 

and if the complaints had not been valid, it should certainly not have necessitated 

closing down the channel. 

22.The much more plausible explanation for the closing down of the channel in the UK is 

that Fox did not believe it was, or could be compliant, with the Code. The underlying 

picture is that Fox News was likely to have been consistently breaching UK broadcasting 

standards for years, but those breaches went undetected because (a) its small UK 

viewership were seeking it out because they liked the kind of news it provided, and were 

therefore unlikely to complain about that news; and (b) Ofcom (understandably) did not 

prioritise monitoring the output of a channel with a small UK audience, therefore 

detecting few breaches. As a result, few code breaches were detected though many 

were likely being made. However, when Ofcom did routine monitoring of Fox News’s 

output in August 2016, it reached the conclusion that several episodes of a primetime 

Fox News show, the Hannity programme, was clearly and strongly biased in its 

coverage of the US presidential election. Then when serious scrutiny of Fox News’s 

output occurred in 2017 as a result of the bid, complaints about its output rose because 

more breaches were detected. Fox realised these complaints were likely to result in 

Ofcom rulings against the channel because they knew their channel regularly breached 

the code (a code against which James Murdoch had previously railed in his 2009 

MacTaggart lecture), and decided to take it off air in order to smooth the path of their 

acquisition of Sky.  

23. This is clearly the most likely explanation of the events in question. The action taken 

was only ever reactive, and the initial step taken, of introducing compliance procedures, 

was inadequate for a channel so routinely in breach of UK standards, as the Murdochs 

acknowledged by their decision to stop broadcasting the channel in the UK. This 

episode demonstrates that the Murdochs scramble to comply with regulations once they 



9 

see a clear short-term commercial interest in them doing so - in this case, securing the 

passage of the Sky bid. It also demonstrates that they were responsible for a channel 

which, in its very purpose of a deeply ideological, slanted output, was very likely to be in 

breach of the UK broadcasting code. It certainly cannot be taken to demonstrate a 

positive commitment to UK broadcasting standards. 

24.You also relied on the compliance record of Sky News. Given that you provisionally 

conclude there is a qualitative change in the degree of control by the Murdochs post-

takeover, we believe little inference can be drawn about their commitment from the 

record of Sky News. You say that “Sky News is managed independently from the MFT 

and…while the MFT does have material influence over Sky, the extent of control is 

significantly constrained by the presence of independent directors” (paragraph 7.74). 

“Rupert Murdoch has no formal responsibilities for the management or governance of 

Sky.  This is in contrast to his involvement with Fox and News Corp. we have not 

identified any evidence to suggest that Rupert Murdoch exercises informal influence 

over the editorial position of Sky News.” (paragraph 7.80).  Your plurality findings are 

therefore expressly based on the conclusion that Rupert Murdoch has not had influence 

over Sky News, and therefore the record of Sky News’s commitment to the broadcasting 

standards cannot evidence what Rupert Murdoch’s commitment to those standards 

would be after the Transaction.  

25.Nor do the executive roles of Rupert Murdoch in the past or James Murdoch at present 

make the record of SKY notably more relevant because the CMA finds they are similarly 

constrained. As you explicitly note: “We set out earlier our provisional view of how the 

MFT exercises control over Sky through its shareholding and James Murdoch’s role as 

Sky’s Chairman. In both instances, our provisional view is that the extent of control 

exercised by the MFT is significantly constrained by non-Fox shareholders and Sky’s 

independent directors. “ (paragraph 7.83) 

26.The correct conclusion from looking at the conduct of Murdoch controlled companies 

record on compliance with the broadcasting standards identified in I.1 is doubt as to 

whether they have shown the requisite genuine commitment because of their conduct in 

respect of Fox News. Most certainly not, as you have found, that this is the central 

evidence demonstrating they are genuinely committed to those standards. This 

scepticism is reinforced by a wider look at the Murdochs’ record at their news outlets. 

27.Our case is that the Murdochs have not simply sought editorial alignment, but their 

outlets have demonstrably flouted the law and regulation. In particular we would point to 

the experiences at News Corp and Fox News. Our previous submission went into this in 

detail. You say that the events at News Corp “occurred some time ago”. You do not offer 

a judgement on the re-hiring of individuals, such as Rebekah Brooks, on whose watch 

the wrongdoing happened, or the minimisation of what happened by Rupert Murdoch in 

his March 2013 speech to newsroom staff. These events are recent and speak 

powerfully to how little the Murdochs have learnt. You also place excessive weight on 



10 

IPSO, a regulator which fails to meet key Royal Charter criteria of independence, which 

is controlled by the press, and which was set up by newspaper publishers including 

News UK with the express intention of not seeking the approval of the Recognition Panel 

established by the Royal Charter on regulation, which was established by cross-party 

Parliamentary agreement. IPSO’s judgements therefore cannot be relied upon as 

evidence of a positive compliance record, because the whole purpose of boycotting the 

Royal Charter was to establish another press regulator which - like the PCC - was 

effectively controlled by the industry. Far from accepting regulation for standards, News 

UK has led the way in subverting the attempt to implement such regulation by helping to 

create a captive regulator. News UK’s decision to boycott the Royal Charter speaks 

powerfully to its lack of commitment to compliance where the standards in question 

might potentially affect its profits. Nor can News UK’s behaviour be excused by pointing 

out that the rest of the press has behaved similarly. None of the other publishers is 

seeking to own a major broadcaster with a significant news operation. 

28.The only positive aspect of this scandal is News UK’s institution of new compliance 

procedures. But these procedures were again adopted reactively, in response to a major 

scandal, massive public outrage, an ongoing public inquiry tasked with making 

recommendations on press regulation, and criminal prosecutions against News UK 

employees. There was also the looming threat of a corporate prosecution against News 

UK, about which News Corp was very concerned because it believed there was a 

potential risk of losing its US TV licences, and in which as directors of the company at 

key periods potentially one or both of James and Rupert Murdoch could have been 

implicated.1 One way to encourage the CPS not to bring a corporate prosecution is to 

adopt new compliance procedures. It was therefore overwhelmingly in the Murdochs’ 

short-term commercial interests to adopt new compliance policies at that time. Again, 

nothing positive about their commitment to compliance can be inferred from them having 

done so. Positive conclusions therefore cannot be drawn from any aspect of the record 

of News Corp’s UK newspaper titles since 2011; indeed, the opposite. 

29.The real test of whether lessons have been learnt from the phone-hacking – and the 

genuine commitment to broadcast standards that would imply – is whether there was 

any repeat of a corporate scandal of similar scale. The whole case of Fox and the 

Murdochs is that the lessons have been learnt. 

30.Events at Fox News suggest the reverse. The purpose of changes to corporate 

governance after 2012, in the wake of phone hacking, was to prevent wrongdoing taking 

place within a part of the company. Yet we know there was an epidemic of sexual 

harassment and allegations of racial harassment which these arrangements did not 

stop. We believe this speaks directly to the compliance of Murdoch-controlled 

companies with standards and regulation. 

                                                

1 https://www.theguardian.com/uk-news/2014/nov/05/news-international-avoid-charges-phone-hacking-court-told 

https://www.theguardian.com/uk-news/2014/nov/05/news-international-avoid-charges-phone-hacking-court-told


11 

31.The fundamental point of the much relied on governance changes of 2012 was to stop 

massive regulatory and governance failures occurring again in a part of the company i.e. 

in an area where the top board would not find out about it, as they contended was the 

position in respect of what was going on in the UK newspaper company. Yet there has 

been an epidemic of sexual and racial harassment at Fox News that has gone on for 

years of which the top board were apparently ignorant for years, and for years after 

2012. So the very governance vice the Murdochs relied on to exculpate themselves and 

their fellow directors from responsibility in respect of News International has happened 

again at Fox News. On any view the compliance procedures introduced in 2012 have 

proven ineffective. 

32.You conclude: “…We did not find, taking the evidence in the round that the deficiencies 

in corporate governance that may have contributed to employee misconduct not being 

identified sooner were motivated by the prioritisation of commercial or other interest over 

regulatory compliance.” 2  

33. We believe, on the contrary, that the reason the employee abuse went on so long was 

connected to the untrammelled power given by the Fox News board and the Fox board 

to Roger Ailes, the chief executive, which was motivated by his commercial success, 

and the privileging of profit over compliance. Megyn Kelly, a former anchor says about  

her ability to act on harassment by Ailes “He was the king. I mean, it was like being in 

North Korea and trying to criticise Kim Jon Un.”3  

34.Rupert Murdoch’s comments to Sky in December 2017 reveal his true attitude to the 

wrongdoing which occurred at Fox News: “It's all nonsense. There was a problem with 

our chief executive, over the year, isolated incidents…As soon as we investigated he 

was out of the place in hours – well three or four days. And there has been nothing else 

since then.”4 

35.Contrary to Rupert Murdoch’s assertion, since Ailes left there have been other 

departures for sexual misconduct – including those of star presenter Bill O’Reilly and 

Fox News co-president Bill Shine. 

36.We also reiterate the shocking evidence of distortion and political machinations around 

the Seth Rich story. Even within the much looser regulatory constraints of US 

broadcasting, the apparent disdain for basic journalistic tenets of accuracy and integrity 

– and the subsequent lack of any contrition by Fox News – bear powerful witness to the 

real view of standards at Fox. In such a case, where the name of a murdered individual 

has been profoundly besmirched, a retraction without apology, explanation or 

                                                

2 https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a66133c40f0b63b5e497847/summary.pdf 

3 http://people.com/tv/megyn-kelly-roger-ailes-sexual-harassment-fox-news/ 

4 https://news.sky.com/story/murdoch-fox-returning-to-our-roots-in-524bn-disney-deal-11170762 

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a66133c40f0b63b5e497847/summary.pdf


12 

disciplinary action is wholly inadequate. Their approach is deeply alarming in its 

implications for how Fox as a corporate entity might approach such an episode in the 

U.K., and we believe the CMA findings significantly understate its importance. 

37.Added to the UK broadcast record of the Murdochs, the flouting of the law and 

regulation at their companies, we would add their expressed contempt for UK broadcast 

regulation. We note that the CMA also says that this took place a long time ago, but we 

have no reason to believe that the Murdochs have genuinely changed their mind about 

their view of this regulation. No reason for so doing so is given by the CMA’s findings, 

and the CMA appear not to have questioned the Murdochs - or anyone else - about 

those past statements in the course of its investigation. 

III. Conclusion 

1. The CMA approach the assessment of the evidence on broadcasting standards by 

taking as its starting point compliance by the Fox and Sky channels, when all save one 

of the Fox channels are not news and current affairs, and the one that is, failed to 

comply with the relevant standards. Given that the CMA find Sky is not currently under 

the control of the MFT, we believe Sky’s compliance history cannot be taken as a 

reliable guide to the Murdochs’ future commitment to broadcasting standards.   

2. We believe the CMA fail properly to assess and weigh the evidence of: 

a. the extent to which Rupert Murdoch determines the editorial line of his news outlets 

and the extent to which it would imperil broadcasting standards if there was 

alignment of Sky News with his newspapers, something your plurality findings 

suggests would be possible post-takeover; 

b. the breaches of the law in connection with hacking at News International papers;                                  

c.  the extent to which the governance changes at News International were forced on the 

Murdochs by extreme public pressure and legal risk, and the extent to which they do not 

show a genuine change of heart; 

d.  the gross regulatory and governance failures continuing at Fox News after the 

governance changes in 2012 and its non-compliance with U.K. broadcasting standards; 

e. the failures of MFT/the Murdochs to comply with the 1981 Undertakings in respect of 

The Times and the Sunday Times 

f.  the professed dislike of UK regulation by the Murdochs. 

3. We believe the only conclusion that you can properly reach in the light of all of the 

evidence is that the Murdochs do not have a genuine commitment to the attainment of 



13 

the Broadcasting Standards, and as a result the Transaction operates against the Public 

Interest in respect of Broadcasting standards. 


