
Fox/Sky 
 
Submission by Hacked Off in relation to the CMA’s report on provisional 
findings on broadcasting standards (‘the report’). 
 
Hacked Off campaigns for free and accountable journalism. We have the 
support of many victims of press abuses and of many thousands of members 
of the public and we also engage closely with academic and legal authorities 
on matters relating to journalism. Our submission concerns itself principally 
with the provisional findings in relation to unlawful conduct, regulatory compli-
ance and governance at MFT-controlled companies in the UK, as set out in 
paragraphs 151-158 of the main report, with background in pages 294-319.  
 
We believe that the CMA’s provisional finding ‘that Sky, Fox and the MFT 
have a genuine commitment to the attainment of the broadcasting standards 
objectives’ is founded on significant misunderstandings and is in error and we 
ask that it be reconsidered. Our principal grounds for this belief are as fol-
lows.  
 
 
Scale of ‘misconduct’ 
 
With regard to known serious failings in compliance with newspaper regula-
tion and the law, the CMA has taken too narrow a view. The text of the report 
repeatedly betrays an unjustified focus on phone hacking. While phone hack-
ing is an extremely grave matter, so too were (among others): 
 
– data theft, in which News International (NI) newspapers indulged over many 
years on an industrial scale, breaching the rights of thousands;  
– the activities of senior NI journalist Mazher Mahmood, which have affected 
the lives of hundreds and which continued and were defended by his employ-
ers until very recently – despite new governance arrangements introduced in 
2012 (arrangements held up as evidence that the conduct of these compa-
nies is now lawful); 
– the persecution of the McCann family, of their associates and of Robert Mu-
rat and his associates, in which NI newspapers played a leading and notori-
ous part; 
– the persecution of Christopher Jefferies, in which again NI newspapers 
played a leading part and which led to the conviction of the Sun for contempt 
of court; 
– the bribery of public officials, a practice known and publicly acknowledged 
at the highest levels of NI; 
– email hacking. News UK has recently paid damages to a victim of email 
hacking. 
 



Nowhere does the report of provisional findings acknowledge the scale of the 
collapse in standards that this entails. Instead the language used – ‘miscon-
duct at News Corporation in connection with phone hacking prior to the 
Leveson Inquiry’ – implies failure on a far less fundamental scale.  
 
Nor does the report do justice to the scale of regulatory failure in this period. 
NI was a leading proponent of, defender of and beneficiary of the Press Com-
plaints Commission (PCC), a body which, as the Leveson Report made clear, 
systematically put the interests of the press industry before those of the pub-
lic. For two decades NI dishonestly exploited this sham regulator as cover for 
unethical activities, and it continued to use the columns of its newspapers to 
present a false picture of the PCC to readers well into 2011.  
 
Also worthy of note is how long this went on. For example it is known that NI 
journalists and their agents engaged in phone hacking over a period of at 
least eight years. Data theft is known to have continued for much longer, and 
indeed there is no way to be certain it has ended. Mazher Mahmood worked 
for NI (and subsequently News UK) titles for 20 years.  
 
Finally in this context there is the matter of persistent and well-documented 
corporate denial and cover-up. Throughout this period the routine response of 
NI to any challenge, criticism or revelation relating to these matters was not 
sincere and responsible scrutiny of its own affairs as might be expected in a 
culture of sound governance, but denial, the closing of corporate ranks, dis-
honest or misleading public statements and frequently the use of NI newspa-
per space to attack and demean those who raised these matters. There are 
also strong grounds to believe that on occasion evidence has been de-
stroyed.   
 
It is clear from the report that the CMA, in its deliberations on these matters, 
has not grasped the scale and persistence of the failure of management and 
of good governance at NI in this period. NI was a rogue corporation in which 
the law, the rights of innocent people and journalistic standards were not 
merely breached with great frequency but were held in contempt.  
 
Though the report states that the ‘misconduct’ occurred ‘some time ago’, it is 
directly relevant to the CMA’s considerations today. Throughout the entire pe-
riod the person in ultimate charge of these newspapers, and the person bear-
ing ultimate responsibility, was Rupert Murdoch. This period saw the rise of 
Rebekah Brooks through the ranks of the News of the World and the Sun to 
the position of CEO of NI. From 2007 to 2011 James Murdoch held executive 
authority in this area, including as chair of News Group Newspapers. The eth-
ical standards and governance records of all three are directly relevant to the 
CMA’s present considerations, as we explain below.  
 



We ask that the CMA revisit the evidence on this matter and give these fail-
ures the weight they merit.  
 
  
News UK and Leveson 
 
The report states (para 152) that the CMA ‘also looked at the record of News 
Corporation and News Corp in the UK post Leveson. We found that the poli-
cies, systems and procedures News UK put in place were a considered and 
detailed attempt to address the failings identified by the Leveson Inquiry and 
others in the aftermath of phone hacking.’  
 
In this context, the report states (para 16.32) that ‘we considered News UK ti-
tles’ approach to editorial compliance’ – a consideration that principally in-
volved consulting the Independent Press Standards Organisation (IPSO). In 
this light the conclusion was reached that ‘News UK’s record since shows its 
approach to complaints handling is on a par with comparable news publishers 
in the UK'.   
 
Here again the CMA has made a fundamental misunderstanding. It relates to 
the method by which the CMA might reach a credible judgement on whether 
the response of News UK to its many known failures is ‘considered and de-
tailed’. This terrain is not untrodden. Others have visited it before and others 
have specific current expertise. The CMA, however, appears to have ignored 
these resources and has neglected important context.  
 
No opinion on how to address the failings identified by the Leveson Inquiry 
can be as ‘considered and detailed’ as the opinion of the Leveson Inquiry it-
self, in the form of its report and recommendations. This was a formal public 
inquiry under the Inquiries Act 2005, constituted in consequence of cross-
party initiative and presided over by an independent senior judge. It sat for 
more than a year and heard every interested voice, in a process of exemplary 
transparency. Its recommendations were accepted by Parliament, where 
measures very closely based on the Leveson recommendations were ap-
proved overwhelmingly in both Houses, chiefly in the form of a Royal Charter. 
These measures also demonstrably enjoyed overwhelming public support.  
 
It follows that the appropriate test of the policies, systems and procedures put 
in place by News UK since 2011 is whether they meet the standards recom-
mended in the Leveson Report and endorsed by Parliament, as expressed in 
the relevant Royal Charter. Conveniently the Charter created an expert body 
explicitly charged with applying this test: the Press Recognition Panel (the 
PRP). It further follows that in reaching a view on the adequacy of News UK’s 
regulatory arrangements the proper course for the CMA is to seek and give 
great weight to the view of the PRP. Indeed, given the PRP’s expertise and 



authority, it is hard to see how the CMA could justify reaching any conclusion 
different from the PRP’s.  
 
So far as regulation is concerned the fact is plain: News UK’s response has 
not passed the PRP test. Nor would it if submitted because, as the Media 
Standards Trust [http://mediastandardstrust.org/wp-content/uploads/down-
loads/2013/11/MST-IPSO-Analysis-15-11-13.pdf] among others has demon-
strated in great detail, its chosen regulator plainly does not meet a number of 
the criteria of independence and effectiveness set out in the Royal Charter. 
That being the case, there can be no grounds for the CMA to declare it suffi-
cient.  
 
The CMA declares (para 152): ‘News UK’s record since shows its approach 
to complaints handling is on a par with comparable news publishers in the 
UK.’ The same paragraph states: ‘We have also not identified evidence that 
indicates more recent non-compliance by News UK (or News Corp more gen-
erally) with UK regulation in general or press regulation in particular.’ 
 
News UK’s approach is indeed on a par with that of comparable news pub-
lishers, but that is because comparable news publishers are also failing the 
public. Again, the essential test is that applied by the PRP, and the compara-
ble news publishers have not put their regulator forward for PRP recognition. 
Together with News UK, they have instead adopted a form of self-regulation 
that is based on a blueprint explicitly rejected in the Leveson Report [pages 
1648-1650, http://webarchive.nation-
alarchives.gov.uk/20140122145354/http://www.official-docu-
ments.gov.uk/document/hc1213/hc07/0780/0780_iv.pdf ] as insufficiently in-
dependent and effective to protect the public. 
 
That the CMA has consulted IPSO on the regulatory record of News UK pub-
lications and has been told it is satisfactory proves nothing except that News 
UK is meeting standards deemed by Parliament and the Leveson Inquiry to 
be too low to protect the public. If the CMA had consulted the PCC about the 
record of NI publications a decade ago it would undoubtedly have received 
the same answer. As the Leveson Report put it [page 1535, http://webar-
chive.nationalarchives.gov.uk/20140122145023/http://www.official-docu-
ments.gov.uk/document/hc1213/hc07/0780/0780_iv.asp], the history of press 
self-regulation is marked by a pattern of cosmetic, rather than substantive re-
form: IPSO is the latest manifestation of that.  
 
No responsible regulatory body acting in the interests of the public should ac-
cept NI’s participation in IPSO as proof that it is showing a newfound commit-
ment to high standards. It is the reverse. News International has, as a matter 
of policy, rejected the minimum standards deemed necessary by Leveson 
and by Parliament, and continues to reject those standards even though it 



has the option at any time of joining Impress, a functioning, PRP-recognised 
regulator. As the Leveson Report makes clear, it is standards in regulation 
that matter so far as the interests of the public are concerned, not the con-
sensus among a group of companies found by Leveson to have ‘wreaked 
havoc in the lives of innocent people’ [http://webarchive.nation-
alarchives.gov.uk/20140122161047/http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-con-
tent/uploads/2012/11/Remarks-by-Lord-Justice-Leveson-29-November-
2012.pdf ].  
 
Hacked Off strongly urges the CMA to revisit its flawed findings on this mat-
ter. Participation in IPSO cannot be judged by any responsible regulatory 
body to be a satisfactory response to the known and highly significant failures 
of this important part of the MFT-controlled corporate world. It is clear from 
his dismissal of the IPSO blueprint that Sir Brian Leveson did not think so. 
Nor did the two Houses of Parliament in 2013. Nor does the government to-
day, whose policy remains that news publishers should join regulators recog-
nised by the PRP. Nor does public opinion, as every relevant poll demon-
strates. And nor do the many victims of phone and email hacking, data theft, 
unjustified intrusion, libel, dishonesty and bullying for whom Hacked Off 
speaks.  
 
 
The issue of personalities 
 
The report rightly addresses the doings and policies of corporations, but it is 
the view of Hacked Off that it takes insufficient account of the role of person-
alities, which in the case of 20th Century Fox, Fox News, News Corp, News 
UK, News International, News Group Newspapers and Sky is of central im-
portance. The following comments, like those above, relate principally to 
press activities in the UK, but they are directly relevant to your considera-
tions.  
 
Rupert Murdoch is the creator of these companies and indisputably, through 
his various formal and informal roles, the person who defines their cultures. 
He was ultimately responsible for their activities and for their cultures in the 
period of the gross abuses described above. That he has not been found 
guilty of any crime is a point to be noted, but it is the most that can be said in 
his favour in relation to these companies at this time.  
 
He has asserted that he did not know about phone hacking, despite its per-
sistence and scale at newspapers in which he took a constant interest, and 
despite the involvement of senior journalists with some of whom he had deal-
ings personally. This was without doubt a failure of oversight on his part, 
stretching over at least eight years, and even if he did not know about it he 
bears responsibility for the culture that engendered, funded and tolerated it. 



The same can be said about data theft by his companies and their agents, 
which took place over an even longer period. 
 
Rupert Murdoch has been unable to assert that he did not know about brib-
ery. He also stood by as his papers – which he read regularly and with which 
he was in frequent contact – persecuted the McCanns, Robert Murat, Christo-
pher Jefferies and others, and as those papers were found guilty of breaching 
their rights and (in the case of the Sun) committing contempt of court. He par-
ticipated in a strategy of denial of wrongdoing. He also failed to acknowledge 
the failure of the PCC to act in the interests of the public.  
 
If Rupert Murdoch had taken personal responsibility for his failures of over-
sight and good governance and stepped down from his various roles, the 
CMA might be justified in regarding all of this as something that merely ‘oc-
curred some time ago’. But he is still present at the head of this group of com-
panies. His record, therefore, is highly relevant.  
 
It might also be argued that if he had remained in charge but engaged in a 
thoroughgoing reform of governance and regulation in his companies, and if 
no further significant oversights had come to light, the CMA might be justified 
in treating his past record generously. Indeed this is the tenor of the provi-
sional findings. But, as described above, Mr Murdoch has refused to accept 
the judgement of a public inquiry and of Parliament on the proper form of reg-
ulation for his newspapers, even though this form was explicitly put forward 
as a shield against the repetition of failures of the kind described above. Fur-
thermore, the exposure of sustained sexual harassment and other abuses at 
his US television operations demonstrates that his capacity for oversight has 
not improved.  
 
Rupert Murdoch failed to provide appropriate leadership, governance and 
oversight over many years and in many ways and the consequence has been 
that many blameless people have suffered harm. He has had the opportunity 
to reform, to show better judgement and to accept changes put forward for 
the future protection of the public and he has not taken it. He remains the 
dominant personality in this group of companies and as such, in the view of 
Hacked Off, his stewardship represents as great a danger to the public today 
as in the past.  
 
Rebekah Brooks, while not currently involved either in Sky or Fox, is none the 
less a person highly relevant to the CMA’s considerations, and whose record 
must be weighed in the balance. As with Rupert Murdoch, the best that can 
be said of her governance record is that she has not been convicted of any 
crime.  
 



When tried in relation to phone hacking her successful defence was that she 
was totally unaware that several senior colleagues with whom she had 
worked closely for years and whose work she formally supervised both as ed-
itor and CEO were engaged in industrial-scale hacking and that many of the 
most prominent stories published in her papers over at least eight years were 
founded in this activity. This constitutes oversight failure of an extreme kind. 
Even after being told of the scale of phone hacking by the police, Brooks fully 
participated in the company policy of denial and cover-up, including through 
the payment of confidential settlements. She also knew that her journalists 
were bribing public officials. 
 
Again, if Brooks had taken responsibility and resigned, and had been re-
placed by a personality with a clean pair of hands, the CMA might be justified 
in overlooking her past role. The same might be true if she had remained but 
been instrumental in reforms including the adoption of Royal Charter-stand-
ard regulation. But neither is the case. Brooks is CEO of News UK today just 
as she was CEO of News International at the height of the press standards 
scandal. She has not even apologised to the public or the victims for her own 
failures.  
 
Brooks is, in short, unreformed and unrepentant, and it amounts to a rejection 
of the normal standards of corporate governance that she is thought suitable 
for her present very senior executive post. Furthermore, given the traffic of 
senior executives around Murdoch companies in the past, it is more than pos-
sible that she might at some future date be given a senior position at Fox or 
Sky. 
 
James Murdoch is another personality whose role deserves closer CMA at-
tention. Many of the criticisms of Rupert Murdoch and of Brooks above also 
apply to him, but specifically the report fails to give sufficient weight to his 
double failure of governance.  
 
First, when he was a senior executive in London he too failed to detect or to 
identify as governance problems phone hacking, the culture of criminality in 
the NI newspapers, their persistent abuse of blameless members of the pub-
lic and the regulatory inadequacies of the PCC. He also failed to overturn the 
policy of denial and counter-attack. All of these he could have done but did 
not do and again these represent serious governance failures.  
 
Second, as a senior figure in his father’s companies in the United States in 
recent years he failed to detect the persistent sexual and other abuse taking 
place at Fox News, even though it was of sustained duration and two of the 
company’s most prominent figures were involved.  
 



At the very least, this suggests that despite his London experience James 
Murdoch has not become more vigilant in matters  of corporate governance. 
Like Rupert Murdoch and Rebekah Brooks, he has failed to learn the lessons 
of governance failure. 
 
 
No one who has the slightest knowledge of business, let alone of News Corp, 
could argue that personalities do not matter. These are three of the most sig-
nificant figures in that group of companies. By any measure they failed their 
companies and the public in the years 2000-2011 in ways that caused untold 
harm, and yet they still hold very powerful positions.  
 
Further, in the CMA’s limited discussions of what senior figures knew and 
when they knew it, too little attention has been paid to when they ought to 
have known. Governance means something more than merely responding 
when it is clear that things have gone wrong; it entails vigilance, attention to 
detail, a certain scepticism and a willingness to listen and act upon signs and 
warnings. Given the scale and persistence of wrongdoing at these companies 
it is not appropriate to assess the management or the relevant personalities 
merely on how they responded once criminality became public knowledge. 
Account must be taken of their failure to recognise the collapse of standards 
while it was happening.     
 
The report dwells on various commitments in writing made by these compa-
nies with relation to governance, ethics and conduct. Similar documents and 
codes existed in MFT-dominated companies in 2000-2011, so it follows, and 
indeed it is obvious, that they have limited standing in their own right: what 
matters is whether, how effectively and how consistently they are enforced. 
That in turn depends on the personalities who administer them. All three of 
these personalities are today instrumental in the application of these codes 
and yet all three have failed to uphold basic governance standards in very 
significant ways in the past. The CMA must therefore address more fully the 
question of whether these individuals, and others chosen and promoted by 
them, are fit to be trusted.  
 
Conclusion 
 
The CMA’s provisional finding that Sky, Fox and the MFT ‘have a genuine 
commitment to the attainment of the broadcasting standards objectives’ thus 
stands on faulty foundations. The report seriously underestimates or under-
plays the scale of wrongdoing at News International, and thus the failure of 
corporate governance. It relies for evidence of reform on a false standard – 
the standard set by an unreformed industry rather than the standard set by an 
independent public inquiry and endorsed by all parties in Parliament. And it 
gives insufficient weight to the presence at the top of this group of companies 



of individuals whose record is so gravely tarnished by past governance failure 
that they cannot be trusted to uphold standards effectively in the future.  
  
The CMA has explicitly recognised that corporate governance is relevant to 
its considerations in these matters. The failures of corporate governance dis-
cussed here must raise grave doubts about the commitment and ability of 
these companies to maintain standards that reflect the interests of the public, 
or even to maintain standards that are on the right side of the law. It follows 
that those failures must weigh heavily in the CMA’s considerations relating to 
the attainment of broadcasting standards, and notably standards in such mat-
ters as impartiality and accuracy.   
 
It is the view of Hacked Off that when the CMA reassesses these factors and 
gives them their appropriate weight it must inevitably conclude that the gov-
ernance record of MFT-dominated companies is such that they cannot be 
judged to have a genuine commitment to the attainment of the broadcasting 
standards objectives.  
 
 
 
ENDS 


