
     1 

 

21ST  CENTURY FOX/SKY MERGER INQUIRY (PHASE 2)  

Summary of response hearing with Sky Plc held on 14 

February 2018 

Introduction and opening remarks 

1. Sky plc (Sky) outlined the key points of its response to the CMA’s provisional 

findings on the Transaction. Sky stated that it disagreed with the CMA’s 

provisional finding on the media plurality public interest consideration. In 

particular, it explained that the three underpinning pillars of (i) Sky News’ 

people, culture and nature; (ii) its brand and business; and (iii) structural and 

regulatory constraints, individually and collectively, were more than sufficient 

to prevent any theoretical influence by the Murdoch Family Trust (MFT). 

2. Sky gave its views on remedies without prejudice to its disagreement with the 

CMA’s provisional finding on media plurality. Sky considered the risk of 

influence from the MFT as set out in the provisional findings to be highly 

theoretical and the concerns identified to be speculative and limited, and that 

this must be taken into account when considering remedies, including 

ensuring remedies are proportionate and not overly burdensome.  

Fox’s proposed remedy 

3. Sky said that the remedy proposed by Fox in response to the CMA’s 

Remedies Notice is effective, proportionate and congruent with the interests 

of Sky's shareholders. Sky stated that the remedy not only crystallises the 

existing safeguards of the independence of Sky News but takes them further, 

with oversight by a structurally separate Sky News editorial board. It would 

also involve the least disruption to Sky News’ operations as a 24-hour rolling 

news channel.  

Revised Editorial Guidelines  

4. Sky explained that the nature of broadcast journalism – involving large teams 

of people in the creation of content and editorial decisions on a rolling basis - 

means that it would be difficult for a single view to be given significant 



     2 

emphasis in the news, unlike print journalism where stories can be led by a 

single individual.  

5. Sky emphasised that the proposed addition to the Sky News Editorial 

Guidelines requiring that all staff must report any attempt to influence by any 

member of the Fox group, was a very powerful addition to the Guidelines and 

would cover all guises of attempted influence.  

6. Sky stated that as journalists naturally have a propensity to report on issues 

that they feel strongly about, Sky News staff would be highly unlikely to fail to 

report attempts to influence. Sky agreed that there could be anonymous 

reporting channels available to journalists if they wish.   

Fox’s (initial) commitment to maintain Sky News for at least five years 

7. Sky said that five years was a significant time period of commitment given the 

nature of the industry. 

8. Sky clarified that, under Fox’s proposed commitment to maintain Sky News 

with equivalent levels of investment, funding for Sky News would not 

automatically end after five years. Sky stated that it expected funding for Sky 

News to be reviewed at the end of the five-year period and if Sky News was 

bringing brand value to the merged entity, for a decision to continue Sky 

News’ funding to be made.  

9. Sky said that []. 

Sky News Editorial Board 

10. Sky noted that the proposed independent Sky News Editorial Board (the 

Editorial Board) would not have oversight or decision making powers over 

editorial lines taken by Sky News, but would have oversight in ensuring that 

Sky News’ editorial functions were completely independent.  

11. Sky stated that members of the proposed Editorial Board should be ‘au fait’ 

with the UK environment in terms of the business and the context in which it 

operates, from spending time in the UK. Relevant industry and governance 

experience would also be important, which could include experience from 

other regulated industries such as financial services. Sky stated that it was 

also important that members have a keen interest in the future of news in 

terms of, for example, developments in how it is consumed by the public.  

12. Sky stated that it is important that the number of Editorial Board meetings 

should not be burdensome and adversely affect the operation of Sky News as 

a whole. Sky agreed for example that the Editorial Board could meet four 



     3 

times annually to actively review the last quarter, without interfering with the 

Head of Sky News’ autonomy in running the division.  

13. Sky said that the process of the appointment of the Head of Sky News should 

be led by the CEO of the company in an open way. Sky explained that the 

Editorial Board would have a role in reviewing and discussing a list of 

candidates, including any candidate(s) recommended by the CEO, and 

making a final approval.  

Prohibition of the Transaction 

14. Sky accepted that prohibition of the Transaction would be effective in 

maintaining the status quo as regards the ownership of Sky by not allowing 

Fox to take over the remaining shares of Sky, but that this remedy would be 

completely disproportionate as it would come with costs that are potentially 

very significant. 

15. Sky explained that part of the strategic rationale for the Transaction was to 

ensure the future success of Sky as part of a larger media enterprise, and the 

benefits this would bring. 

16. Sky stated that therefore if the Transaction were to be prohibited there would 

be opportunity costs for the business as a whole and for shareholders and it 

would have to look very closely at Sky News – and the future of it. Sky noted 

that []. 

17. Sky stated that [].  

Divestiture/Spinning-off Sky News 

18. Sky said that []. 

19. Sky explained that a spin-off of Sky News would require an organisational 

separation plan, a funding plan for a sufficient period and a new governance 

structure for Sky News. In addition it would not be any more effective than the 

firewall remedy and would be less proportionate. 

20. Sky said that it was not sure who the external investors that would 

hypothetically own the balance of shareholdings in Sky News as a spun off 

company would be, even if Sky guaranteed the required funding. Sky noted 

that it was unlikely to be large media enterprises given that they would not be 

acquiring complete control in this scenario.  


