
TM 38 Degrees | 2018 Limited by Guarantee 
Registered Company No. 6642193 in England and Wales 
Registered office: 40 Bowling Green Lane, London, EC1R 0NE 

38 Degrees
40 Bowling Green Lane

London 
EC1R 0NE

Ms. Anne Lambert, Inquiry Chair 
Fox/Sky Merger 
Competition and Markets Authority
Victoria House
Southampton Row 
London  
WC1B 4AD 

5 February 2018

Dear Ms. Lambert, 

In October 2017 we wrote to you on behalf of our membership in response to your initial 
issues statement on the CMA’s 21st Century Fox/Sky merger inquiry.  

As we set out in that letter, over 470,000 38 Degrees members are currently involved in our 
campaign to stop 21st Century Fox’s proposed takeover of Sky. Many 38 Degrees members 
have submitted comments directly to both stages of the CMA’s Fox/Sky merger 
investigation. This submission is intended to supplement our members’ comments on the 
CMA’s provisional findings and proposed remedies.  

It consists of a new round of polling crowdfunded by 38 Degrees members and conducted by 
YouGov. It is relevant to your inquiry because it demonstrates the public support the panel’s 
initial view that the Fox/Sky merger is not in the public interest. It also demonstrates that the 
public believes the most effective remedy to this is complete prohibition of the deal. 

We would also like to take this opportunity to draw your attention to a research briefing we 
co-submitted with the Media Reform Coalition as evidence to DCMS. Titled The Problem of 
Undertakings, it draws on case study evidence to demonstrate that behavioural remedies 
would be insufficient and ineffective in mitigating the public interest concerns the Fox/Sky 
merger poses. 

The public’s views on the plurality consideration 

Since the announcement of the Fox/Sky merger, 38 Degrees has commissioned five rounds 
of polling on the public’s views of the Fox/Sky merger. All rounds have consistently shown 
that the public agrees with the CMA’s initial view that the proposed merger would operate 
against the public interest. 

As the CMA’s provisional findings indicated, “the MFT already has significant influence over 
public opinion and the political agenda through its existing control of the NewsCorp titles”. 



TM 38 Degrees | 2018 Limited by Guarantee 
Registered Company No. 6642193 in England and Wales 
Registered office: 40 Bowling Green Lane, London, EC1R 0NE 

This finding is reflected in YouGov-38 Degrees public opinion polling conducted in March 
2017, July 2017, and October 2017 where consistently more than 60% of the public agreed 
that Rupert Murdoch exercises too much power and influence over British politics through 
his media ownership. 

Moreover, the public concurs with the panel’s initial view that if allowed to go ahead, the 
merger would “enable the MFT to exercise materially greater influence over public opinion 
and the political agenda through Sky News, and would add to the MFT’s already significant 
influence over public opinion and the political agenda through its control of the News Corp 
titles.” 

The most recent round of polling commissioned by 38 Degrees in January 2018 indicated 
that 66% of the British public believe that handing 21st Century Fox 100% ownership over 
Sky would give Rupert Murdoch too much power over the UK’s media. This finding is 
consistent across all rounds of YouGov-38 Degrees polling where this question is posed. 

The public’s views on remedies 

As part of the newest round of polling we commissioned on the merger we also asked which 
remedy – of the three proposed by the CMA in their draft report – the public believed most 
effective to mitigate the provisional plurality concerns the merger poses. The finding 
indicates that a plurality of the public, 49%, believe prohibition (i.e., blocking the deal 
completely) is the best option, with only 13% supporting behavioural remedies (i.e., securing 
commitments that the Murdoch family do not interfere in Sky News).  

This finding accords with the CMA’s initial proposal that “prohibition of the Transaction would 
represent a comprehensive solution to all aspects of the provisional adverse public interest 
finding and that it poses relatively few risks, compared to other options, in terms of 
implementation or effectiveness”. 

In its report on the merger, Ofcom acknowledged “it can be difficult to ensure the 
effectiveness of behavioural undertakings, due to the challenges around effective monitoring 
and enforcement.” Indeed, public trust for the MFT to honour such commitments is low. Our 
most recent round of polling shows that 61% of the public believe that the MFT would 
attempt to interfere with the operations of Sky News regardless of behavioural remedies.  

Taken together we believe this clearly demonstrates that the public supports the CMA’s 
provisional proposal for a complete prohibition of the merger. 

Yours sincerely,

Maggie Chao
Campaigns Manager, 38 Degrees 



TM 38 Degrees | 2018 Limited by Guarantee 
Registered Company No. 6642193 in England and Wales 
Registered office: 40 Bowling Green Lane, London, EC1R 0NE 

Enclosures: 
1. YouGov polling tables: January 2018
2. Fox/Sky merger review: The problem of undertakings, Report by Media Reform

Coalition and  38 Degrees, July 2017



0	

Fox/Sky	merger	review:	
The	problem	of	undertakings	

Justin	Schlosberg	&	Thomas	Chivers	

July	2017	



1	

Contents	

I. Executive	Summary	 p. 2

II. The	limits	of	behavioural	remedies p. 5

III. The	need	for	a	more	extensive	review p. 10



2	

I.	Executive	Summary	

On	29th	June	2017,	the	Secretary	of	State	announced	her	‘minded	to’	decision	to	refer	the	proposed	
merger	between	21st	Century	Fox	(21CF)	and	Sky	Ltd	to	the	Competition	and	Markets	Authority	
(CMA)	for	a	phase	two	review	on	plurality	grounds.	At	the	same	time,	she	published	Ofcom’s	report	
into	the	public	interest	test	in	relation	to	the	proposed	merger,	after	the	deal	was	referred	by	the	
Secretary	of	State	in	March	for	a	phase	one	review	on	grounds	of	plurality	and	broadcasting	
standards.	

Ofcom’s	report	raised	substantive	public	interest	concerns	in	relation	to	plurality,	which	formed	the	
basis	of	the	Secretary	of	State’s	initial	‘minded	to’	decision	to	refer	the	bid	to	the	CMA.	Its	findings	
were	unequivocal	and	significantly	stronger	than	when	it	raised	similar	concerns	in	respect	of	News	
Corporation’s	proposed	merger	with	BskyB	in	2010.	In	2017,	Ofcom	stated	that	

The	transaction	raises	public	interest	concerns	as	a	result	of	the	risk	of	increased	influence	by	
members	of	the	Murdoch	Family	Trust	over	the	UK	news	agenda	and	the	political	process,	
with	its	unique	presence	on	radio,	television,	in	print	and	online.1	

Whereas	in	2010,	Ofcom’s	stated	view	was	that	it	

reasonably	believes	that	the	proposed	acquisition	may	be	expected	to	operate	against	the	
public	interest	since	there	may	not	be	a	sufficient	plurality	of	persons	with	control	of	media	
enterprises	providing	news	and	current	affairs	to	UK-wide	cross	media	audiences2	

The	basis	of	these	findings	was	similar	in	both	contexts.	It	centred	on	perceived	risks	that	the	deal	
would	result	in	an	unprecedented	accumulation	of	control	of	significant	news	assets	across	all	of	the	
main	platforms	for	news	(television,	radio,	print	and	online).	In	2017,	Ofcom’s	concerns	were	further	
underlined	by	new	evidence	pointing	to	the	unusually	wide	reach	of	both	Sky	News	and	the	Sun’s	
branded	content	on	third	party	online	platforms,	including	aggregators	and	social	media.		

But	there	was	another	key	distinction	between	the	two	reports.	During	its	2017	review,	Ofcom	
received	proposed	Undertakings-in-Lieu	(UiLs)	from	21st	Century	Fox	which	it	detailed	and	
commented	on	in	its	public	interest	test	report.	No	such	UiLs	were	invited	or	proposed	during	the	
comparable	phase	of	the	2010/11	review.	In	her	‘minded	to’	statement	last	month,	the	Secretary	of	
State	noted	that	this	aspect	of	Ofcom’s	review	was	‘unusual’	and	that	“the	decision	as	to	whether	or	
not	to	accept	undertakings	in	lieu	is	for	the	Secretary	of	State	alone”.		

There	are	three	further	discrepancies	which	raise	serious	concerns	about	the	phase	one	process.	
First,	Ofcom’s	consideration	that	the	proposed	UiLs	“mitigate	the	plurality	concerns”	is	not	in	
keeping	with	its	very	strongly	worded	findings	in	respect	of	the	public	interest	test,	and	its	
acknowledgement	that	“it	can	be	difficult	to	ensure	the	effectiveness	of	behavioural	undertakings	
[as	have	been	proposed	by	21CF]	due	to	the	challenges	around	effective	monitoring	and	
enforcement”.	

Second,	the	recommended	acceptance	of	behavioural	UiLs	is	out	of	step	with	the	relevant	statutory	
guidance	for	phase	one	merger	reviews	in	general.	Under	the	public	interest	test	framework,	
Ofcom’s	review	supplants	the	CMA’s	phase	one	review	where,	according	to	the	guidance,	“the	CMA	
is	highly	unlikely	to	accept	behavioural	remedies	at	phase	1.	The	CMA	will	therefore	typically	expect	
UILs	offered	by	parties	to	be	structural,	rather	than	behavioural,	in	nature”.		In	its	analysis	of	past	

1	Ofcom	Public	Interest	Test	2017	p4	para	1.10	
2	Ofcom	Public	Interest	2010	p15	para	1.57	



3	
	

remedies,	the	CMA	has	remarked	that	“even	clearly	specified	[behavioural]	remedies	may	be	subject	
to	significant	risks	of	ineffective	monitoring	and	enforcement”.3	

Third,	the	exclusive	reliance	on	behavioural	UiLs	contradicts	the	precedent	established	by	the	News	
Corporation/BskyB	merger	review,	where	a	structural	separation	of	Sky	News	was	agreed	with	the	
merging	parties	as	a	condition	of	the	deal	(prior	to	the	bid	being	withdrawn	against	the	backdrop	of	
the	unfolding	phone	hacking	scandal	at	the	former	News	of	the	World).	In	its	2017	report,	Ofcom	
states	that	“we	would	have	significant	concerns	that	an	undertaking	based	on	structural	separation	
may	lead	to	the	risk	of	the	scale	of	Sky	News	decreasing	over	time,	given	the	inherent	difficulties	in	
sustaining	a	loss-making	unit	outside	of	the	Sky	corporate	structure.”	But	it	is	not	clear	in	the	report	
how	Ofcom	arrived	at	this	conclusion,	and	the	basis	on	which	it	has	ruled	out	alternative	possibilities	
for	structural	remedies	that	might	mitigate	the	risks	of	sustainability	for	Sky	News.4	.	Our	analysis	
suggests	that	the	question	of	whether	structural	remedies	may	be	applicable	can	only	be	addressed	
by	a	full	phase	2	review	by	the	CMA.		

Above	all,	a	full	CMA	review	is	needed	to	determine	whether	even	a	structural	remedy	will	be	
sufficient	to	mitigate	the	plurality	concerns.	Ofcom’s	report	acknowledges	gaps	in	data	which	
suggest	that	a	more	in-depth	and	extensive	gathering	of	evidence	is	needed	to	substantiate	the	full	
extent	of	plurality	issues	posed	by	the	deal.	

It	is	equally	clear,	in	respect	of	Ofcom’s	on-going	fit	and	proper	test	framework,	that	the	full	extent	
of	issues	to	do	with	corporate	governance	cannot	be	substantiated	until	the	Leveson	Inquiry	is	
completed,	which	would	require	a	reversal	of	the	government’s	stated	intention	not	to	carry	out	
part	two	of	the	inquiry.	The	original	terms	of	reference	for	that	inquiry	explicitly	mention	issues	of	
corporate	governance	issues,	suggesting	that	it	would	have	the	adequacy	or	appropriateness	of	any	
undertakings	proposed	in	respect	of	the	bid.	

For	these	reasons,	we	are	very	concerned	that	Ofcom’s	acceptance	in	principle	of	relatively	weak	
UiLs	is	out	of	step	with	the	substantive	issues	raised	in	its	report	and	which	underscore	the	need	for	
a	fuller	phase	two	review	on	plurality	grounds.		

What	follows	is	a	detailed	analysis	of	UiLs	as	have	been	proposed	in	this	case	and	as	compared	to	a	
range	of	precedents.	It	is	organised	in	two	parts.	The	first	reviews	undertakings	offered	and	agreed	
in	respect	of	previous	media	mergers	involving	the	Murdoch	Family	Trust	including	News	
Corporation’s	proposed	buyout	of	BskyB	in	2010;	News	International’s	purchase	of	The	Times	and	
Sunday	Times	in	1981;	and	News	Corporation’s	purchase	of	the	Wall	Street	Journal	and	Dow	Jones	in	
2007.	The	following	section	sets	out	the	reasons	why	a	CMA	review	is	needed	both	to	uncover	the	
full	extent	of	plurality	concerns	raised	by	the	initial	public	interest	test,	and	to	properly	assess	the	
potential	for	meaningful	structural	remedies.				

Overall,	this	analysis	suggests	that	the	proposed	UiLs	are	highly	unlikely	to	be	effective	or	
enforceable,	and	that	Ofcom’s	assertion	that	the	current	undertakings	are	“more	robust”	than	what	
has	been	offered	previously	in	media	mergers	involving	the	Murdoch	family5	is	not	supported	by	
either	the	current	proposals	or	the	evidence	from	these	cases.	In	particular:	

• The	composition	of	the	Sky	News	Editorial	Board—including	a	majority	of	
independent	members—is	functionally	identical	to	both	the	WSJ	‘Special	
Committee’	and	the	TNL	system	of	National	Directors.		
	

																																																													
3	CMA	(2017)	Understanding	past	merger	remedies:	Report	on	case	study	research	p21	
4	Detailed	further	evidence	in	relation	to	alternative	structural	remedies	will	be	provided	in	due	course		
5	Ofcom	public	interest	test	2017	p104	para	11.21	



4	
	

• Ofcom’s	claim	that	the	Head	of	Sky	News	is	protected	by	the	Board	from	
editorial	interference6	does	not	take	into	account	the	examples	in	which	
proprietors	have	directly	interfered	with	editors’	coverage	despite	the	presence	
of	editorial	boards	and/or	undertakings	prohibiting	this	interference.	As	Ofcom	
acknowledges	in	its	2017	report,	the	broadcasting	code	is	not	sufficient	to	
alleviate	concerns	about	potential	editorial	influence,	which	may	manifest	in	
ways	that	do	not	contravene	the	code	but	threaten	plurality	(by	for	instance,	
instructing	editors	as	to	which	stories	or	issues	should	be	covered	or	omitted	
from	the	agenda).7		

	
• 21CF’s	provisions	for	editorial	board	transparency—in	particular,	giving	ultimate	

oversight	to	Ofcom	and	the	Secretary	of	State8—are	inadequate	in	light	of	the	
disproportionate	access	and	potential	influence	that	members	of	the	Murdoch	
Family	Trust	[MFT]	may	wield	over	the	political	process.	The	Ofcom	report	
concedes	that	the	deal	would	amplify	this	risk.9	There	is	also	nothing	in	21CF’s	
undertakings	to	protect	against	this	access	being	used	to	pressure	a	Secretary	of	
State	into	relaxing	the	UiLs	in	a	way	that	would	compromise	the	editorial	
independence	of	Sky	News.	Finally,	there	are	legitimate	concerns	that	giving	
either	the	regulator	or	Secretary	of	State	oversight	in	appointments	to	the	
editorial	board	of	Sky	News	would	amount	to	undue	state	interference.	

Upon	formal	notification	of	the	proposed	merger,	James	Murdoch	(Chief	Executive	of	21CF	and	
Chairman	of	Sky)	stated	that	he	did	not	believe	the	deal	would	require	“meaningful	concessions”	in	
order	to	win	regulatory	clearance.10	Even	a	strengthened	version	of	the	proposed	behavioural	UiLs	at	
this	stage	of	the	review	would	not	amount	to	what	might	reasonably	be	considered	meaningful	
concessions.	Acceptance	of	any	behavioural	UiLs	in	the	absence	of	a	fuller	phase	two	inquiry	will	fall	
well	short	of	mitigating	the	substantive	public	interest	concerns.	Given	the	contradictory	precedents,	
acceptance	of	such	UiLs	at	this	stage	of	the	review	also	risks	bringing	the	public	interest	framework	
for	media	mergers	into	disrepute.		

	 	

																																																													
6	Ibid.	p104	paras	11.17-18	
7	Ibid.	p14	para	2.36	
8	Ibid.	p108	para	4.1(v)	
9	Ibid.	p4	para	1.10	and	p85	paras	8.36-40	
10	Sweeney,	M.	(2016,	15	December).	Rupert	Murdoch	confirms	£11.7bn	Sky	bid.	The	Guardian.com.	Retrieved	
from	https://www.theguardian.com/business/2016/dec/15/rupert-murdoch-sky-bid-pay-tv		



5	
	

II.	The	Limits	of	Behavioural	Remedies	

21CF’s	proposed	UiLs		

Prior	to	the	submission	of	Ofcom’s	public	interest	test	report,	21CF	proposed	undertakings	for	
mitigating	adverse	public	interest	considerations	relating	to	the	merger	as	follows11:	

i. To	maintain	arrangements	within	Sky	to	ensure	compliance	with	broadcasting	
standards	set	out	in	s319	of	the	Communications	Act	2003		

ii. To	maintain	a	Sky-branded	news	service	and	continue	operational	investment	in	
that	service	for	at	least	5	years		

iii. To	establish	a	Sky	News	Editorial	Board,	comprised	of	a	majority	of	independent	
board	members	appointed	first	by	independent	directors	of	Sky	and	by	the	21CF	
Board	thereafter		

a. That	changes	to	the	position	of	Head	of	Sky	News	or	editorial	guidelines	are	
only	approved	by	a	majority	of	independent	members	of	the	Editorial	Board.		

b. That	these	changes	receive	prior	approval	of	the	Secretary	of	State/Ofcom.		
iv. To	maintain	Sky	News’	current	editorial	guidelines	and	the	independence	of	the	

Head	of	Sky	News		
a. That	attempts	to	influence	selection	of	news	by	figures	from	21CF	outside	of	

the	Editorial	Board	are	reported	to	the	Editorial	Board.		
v. To	allow	for	the	Secretary	of	State	to	waive,	modify	or	substitute	one	or	more	of	

these	undertakings	following	a	request	from	21CF.		

These	provisions	bear	strong	parallels	with	previous	UiLs	agreed	in	respect	of	newspaper	mergers	
under	the	control	of	Rupert	Murdoch	and	the	MFT,	as	set	out	below.		

	

CASE	1:	1981	PURCHASE	BY	NEWS	INTERNATIONAL	OF	THE	TIMES	AND	SUNDAY	TIMES	

Proposal	and	context:	

News	International	purchased	Times	Newspapers	Ltd	(TNL)	from	the	Thomson	Corporation.	
Rupert	Murdoch’s	undertakings	for	“protecting	the	editorial	quality	and	integrity”	of	the	
newspapers	were	codified	in	the	agreed	Articles	of	Association.12	

The	purchase	was	not	referred	to	the	Monopolies	and	Mergers	Commission	under	
ministerial	discretion	by	the	Secretary	of	State	for	Trade	John	Biffen.	Ostensibly	this	decision	
was	made	because	of	fears	that	“if	a	new	owner	does	not	take	over	these	newspapers	they	
will	cease	publication”.13	

Declassified	reports14	of	a	meeting	between	then	Prime	Minister	Margaret	Thatcher	and	
Rupert	Murdoch	at	Chequers,	prior	to	the	decision	not	to	refer	the	deal,	has	raised	

																																																													
11	Numbers	in	[]	refer	to	the	corresponding	paragraph(s)	of	21CF’s	undertakings	as	published	in	Ofcom’s	public	
interest	test	2017	p106.	
12	Evidence	presented	to	the	Leveson	Inquiry	
13	Biffen,	HC	Deb	27	January	1981	vol	997	col	780-826	
14	McSmith,	A.	(2012,	17	March).	Revealed:	Murdoch’s	secret	meeting	with	Mrs	Thatcher	before	he	bought	
The	Times.	The	Independent.	Retrieved	from	http://www.independent.co.uk/news/media/press/revealed-
murdochs-secret-meeting-with-mrs-thatcher-before-he-bought-the-times-7575910.html	

	



6	
	

speculation	that	the	decision	may	have	been	compromised	by	political	influence	exerted	by	
Murdoch.	

	

Principal	UILs:	

i. To	preserve	the	existing	system	of	Independent	National	Directors	
a. Editors	may	be	removed	or	appointed	only	by	a	majority	agreement	of	

Directors.	
ii. To	maintain	editorial	independence	

a. Neither	paper	would	be	subject	to	“restraint	or	inhibition	either	in	
expressing	opinion	or	in	reporting	news	that	might	directly	or	indirectly	
conflict	with	the	commercial	interests	or	political	concerns	of	the	
Proprietor”.	

b. “Editors	will	not	be	subject	to	instruction	from	either	the	Proprietor	or	the	
Management	on	the	selection	and	balance	of	news	and	opinion”.15	

UILs	in	effect:	

Murdoch’s	personal	interference	in	both	editorial	stance	and	appointments	at	TNL	has	been	
widely	documented,	particularly	by	Harold	Evans	who	served	as	editor	of	The	Times	
immediately	after	the	purchase.	Evans	recalls	being	sent	“a	stream	of	memos	asking	me	to	
downplay	or	supress	news	that	was	bad	for	the	government”.16	Andrew	Neil,	editor	of	the	
Sunday	Times	from	1983-94,	has	declared	from	his	own	experience	that	Murdoch	“does	not	
regard	himself	as	Editor-in-Chief	of	The	Times	or	Sunday	Times,	but	he	does	regard	himself	
as	someone	who	should	have	more	influence	on	these	papers	than	anybody	else”.17	

In	a	letter	to	the	National	Directors	in	February	1982,	one	month	before	conflict	with	
Murdoch	led	him	to	resign,	Evans	claims	that	Murdoch	attempted	repeatedly	to	circumvent	
Evans’	authority	as	editor	in	order	to	change	the	editorial	stance	of	the	paper.18	Murdoch	
himself	has	declared	that	he	at	least	exerted	undue	pressure	on	Evans,	if	not	directly	
removed	him	from	the	role	of	editor19,	in	spite	of	the	undertaking	that	editors	“may	be	
appointed	or	removed	only	by	the	agreement	of	a	majority	of	the	Independent	National	
Directors”.	

The	resignation	of	the	Sunday	Times	editor,	James	Harding,	in	2012	is	another	example	of	
interference	by	News	International	management	in	news	coverage	and	editorial	
appointments.	Various	reports	suggest	that	Harding’s	departure	was	caused	by	
disagreements	between	the	editor	and	senior	executives	concerning:	

• the	paper’s	coverage	of	the	phone	hacking	scandal20,	despite	the	undertaking	
not	to	“restrain	or	inhibit”	reporting	that	conflicted	with	proprietorial	interests.	
	

																																																													
15	Biffen,	HC	Deb	27	January	1981	vol	997	col	780-826	
16	Evidence	provided	to	the	Leveson	Inquiry	p495	
17	Communications	Committee,	23	January	2008,	HL	122-II	2007-08	p339	
18	Letter	to	the	National	Directors,	26	February	1982	
19	Witness	statement	to	the	Leveson	Inquiry,	25	April	2012	p33-36	
20	Rushton,	K.	(2012,	12	December).	James	Harding	steps	down	as	editor	of	The	Times.	The	Telegraph.	
Retrieved	from	
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/9740384/James-
Harding-steps-down-as-editor-of-The-Times.html	



7	
	

• Harding’s	opposition	to	Rupert	Murdoch’s	desire	to	merge	The	Times	and	
Sunday	Times	into	a	single	seven-day	paper21,	again	in	spite	of	the	undertaking	
in	1981	to	“preserve	the	separate	identities”	of	the	two	outlets.	

Harding	himself	alluded	to	having	been	forced	out	of	the	role	by	Murdoch,	saying	in	2013	
that	when	a	“proprietor	[has]	a	different	view	of	things	from	the	editor,	I	understand	that	
the	proprietor	is	not	leaving”.22	

	

CASE	2:	2007	PURCHASE	BY	NEWS	CORPORATION	OF	DOW	JONES	&	WALL	STREET	JOURNAL	

Proposal	and	context:	

News	Corporation	purchased	Dow	Jones	following	negotiations	with	majority	shareholders.	
The	purchase	included	daily	business-focused	newspaper	The	Wall	Street	Journal	(WSJ).	The	
proposed	deal	was	stalled	by	shareholders	in	the	Bancroft	family,	who	rejected	an	initial	
offer	in	April	2007	based	on	fears	about	continuing	the	journalistic	integrity	of	the	
company.23	

Principal	UILs:	

In	a	letter	dated	11	May	2007,	Rupert	Murdoch	detailed	several	UILs	to	assuage	these	
doubts.24	These	included:	

i. To	continue	to	promote	journalistic	integrity	
ii. To	establish	an	independent	editorial	board	

a. Editors	and	Managing	Editors	of	WSJ	would	be	appointed	or	dismissed	only	
with	majority	approval	of	this	Board.	

b. The	Board	would	arbitrate	disputes	between	management	and	editors.	
iii. To	appoint	to	the	Board	a	Bancroft	family	member	or	mutually	agreed	person	in	

order	to	“alleviate	any	concerns	about	maintaining	journalistic	integrity”	
iv. To	retain	the	existing	WSJ	team	of	journalists,	editors	and	management	as	a	“key	

priority	for	News	Corporation”	

UILs	in	effect:	

The	‘Special	Committee’	criticised	News	Corporation	for	failing	to	meet	“the	letter	and	the	
spirit”	of	Murdoch’s	pledges,	after	WSJ’s	managing	editor	resigned	in	April	2008	without	the	
Committee’s	prior	knowledge.25	Similarly	the	presence	of	key	News	Corporation	figures	at	
WSJ	(namely	former	London	Times	editor	Robert	Thomson	as	publisher)	clearly	undermined	
the	prospect	of	genuine	editorial	independence	from	the	new	owners	of	Dow	Jones.	

This	case	demonstrates	that	behavioural	remedies	involving	independent	boards	(as	
proposed	by	21CF)	are	neither	effective	nor	independent	where	figures	from	the	controlling	
party	in	a	merger	undertake	roles	equal	or	superior	to	that	of	the	board.	Although	the	
departing	editor	claims	to	have	left	on	amicable	terms	with	Murdoch,	that	the	departure	

																																																													
21	https://www.theguardian.com/media/greenslade/2012/dec/13/jamesharding-thetimes	
22	http://www.pressgazette.co.uk/james-harding-admits-he-was-pushed-out-times-editors-chair/		
23	https://www.ft.com/content/7e5a663c-0259-11dc-ac32-000b5df10621		
24	Republished	by	the	Financial	Times	on	14	May	2007	https://www.ft.com/content/56190d92-0257-11dc-
ac32-000b5df10621  
25	{Statement	behind	paywall	here	https://www.wsj.com/articles/SB120949854773153675	though	quoted	by	
other	souces}	



8	
	

was	approved	without	the	knowledge	of	the	Committee	highlights	how	easily	such	measures	
can	be	circumvented	and	made	redundant.	The	proposal	by	21CF	to	establish	a	Sky	News	
Editorial	Board	is	therefore	clearly	insufficient	for	protecting	the	editorial	control	over	Sky	
News	content,	particularly	given	the	already	close	ties	between	the	companies	and	
likelihood	of	further	integration	should	the	deal	be	approved.	

	

Assessment	

Both	cases	demonstrate	the	unreliability	of	behavioural	undertakings	previously	offered	by	
companies	controlled	by	Rupert	Murdoch	and	the	MFT.	Post-merger,	Rupert	Murdoch	and/or	senior	
News	Corporation	officials	appear	to	have	ignored	undertakings	to	protect	editorial	independence	of	
the	news	assets	at	stake,	or	to	isolate	senior	editorial	appointments	from	the	influence	of	the	
proprietor.	
	
It	is	unclear	in	either	case	whether	editors	were	forced	or	pressured	to	resign,	or	whether	they	made	
an	independent	decision	to	do	so.	What	is	clear	is	that	proprietorial	pressure	was	applied	on	editors	
to	change	editorial	stance	and	had	–	at	the	very	least	–	a	significant	impact	on	their	departure.		

Though	the	broadcasting	code	limits	the	scope	of	proprietorial	influence	over	editorial	agendas	in	
the	present	merger	case,	it	does	not	by	any	measure	offset	the	plurality	risks	posed	by	the	deal.	This	
is	because	proprietorial	influence	can	take	the	form	of	setting	news	agenda	priorities,	focussing	on	
particular	issues	or	stories	and	marginalising	or	ignoring	others	in	accordance	with	wider	interests.	
Such	practices	do	not	contravene	the	broadcasting	code	but	nevertheless	raise	profound	questions	
about	the	potential	for	this	deal	to	be	used	by	the	Murdoch	Family	Trust	as	further	leverage	over	the	
news	agenda.		

Indeed,	it	is	this	potential	to	influence	the	news	agenda	which	is	at	the	heart	of	Ofcom’s	plurality	
concerns:	

There	is	a	risk	that	members	of	the	Murdoch	Family	Trust	may	seek	to	coordinate	the	
editorial	policy	of	news	outlets	under	their	influence	by	omitting	certain	news	stories,	
highlighting	others	or	using	the	same	commentators	in	their	newspapers	and	on	television	
news.	This	type	of	coordination	could	weaken	the	editorial	independence	of	Sky	News	and	
so	give	members	of	the	Murdoch	Family	Trust	greater	influence	over	public	opinion.	

The	potential	for	agenda	influence	in	this	sense	may	be	even	more	threatening	to	plurality	than	the	
kind	of	editorial	influence	associated	with	previous	newspaper	mergers	involving	the	Murdoch	
family.	Sky	News	–	along	with	other	broadcasters	–	attracts	relatively	high	levels	of	audience	trust	
compared	to	newspapers	and	this	suggests,	according	to	Ofcom,	that	its	potential	impact	on	public	
opinion	should	be	considered	greater	as	a	result.		

This	potential	impact	is	also	directly	linked	to	the	risk	of	undue	influence	over	the	political	process:	

The	transaction	could	increase	the	perception	among	some	politicians	that	members	of	the	
Murdoch	Family	Trust	are	more	able	to	shape	the	editorial	direction	of	Sky	News,	in	order	to	
favour	one	side	of	a	political	debate	over	another.	Our	assessment,	therefore,	is	that	there	is	
a	risk	that	the	transaction	may	increase	the	political	influence	of	members	of	the	Murdoch	
Family	Trust.		

The	limitations	of	behavioural	remedies	in	general	is	given	further	weight	by	wider	precedents,	as	
highlighted	by	the	CMA	and	acknowledged	by	Ofcom.	One	recent	example	of	note	relates	to	
Ofcom’s	Digital	Communications	Review	in	2016	which	found	that	British	Telecom’s	behavioural	



9	
	

undertakings,	adopted	in	2005	in	respect	of	its	wholesale	operations	via	Openreach,	were	not	fit	for	
purpose.	Ofcom	noted	that	“Openreach’s	governance	lacks	independence	from	BT	Group”26	and	that	
BT	“has	retained	control	over	Openreach’s	decision-making	and	the	budget	that	is	spent	on	the	
network”.27	Ofcom’s	criticism	of	the	original	behavioural	undertakings	is	supported	by	the	59	non-
trivial	breaches28	of	BT’s	commitments	in	the	decade	since	Openreach	was	established.29	

	

	 	

																																																													
26	Ofcom	Digital	Communications	Review	p8	
27	https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/media/media-releases/2016/digital-comms-review-feb16		
28	A	‘non-trivial’	breach	is	defined	by	BT’s	Equality	of	Access	Board	as	having	had	“a	direct	impact	on	CPs	
[communications	providers]”	p13	
29	Ofcom	Digital	Communications	Review	p63		



10	
	

III.	The	need	for	a	more	extensive	review	

The	evidence	presented	above	suggests	that	the	behavioural	undertakings	proposed	by	21CF	and	
Ofcom	are	wholly	inadequate,	and	will	neither	guarantee	the	editorial	independence	of	Sky	News	
nor	mitigate	media	plurality	concerns	posed	by	the	deal.		

Ofcom	note	in	their	report	that	they	“considered	the	possibility	of	structural	separation	of	Sky	News	
from	Fox”,	but	were	dissuaded	from	this	option	due	to	information	from	Sky	which	indicated	that	
Sky	News	would	not	be	financially	sustainable	if	divested	from	the	parent	company.30	

It	is	unclear	from	Ofcom’s	report	whether	this	investigation	of	structural	separation	was	initiated	by	
Ofcom	or	prompted	by	a	proposal	from	21CF.	However,	a	similar	measure	was	proposed	by	News	
Corporation	in	the	2010	bid	but	rejected	by	Ofcom	based	on	comparable	financial	concerns	that	
“make	it	very	difficult	for	the	channel	to	be	sold	to	investors	as	a	standalone	concern”.31	Without	
access	to	the	financial	information	requested	by	Ofcom	in	relation	to	Sky	News’	structural	
separation32,	it	is	impossible	to	test	Ofcom’s	claim	that	such	measures	“may	lead	to	the	risk	of	the	
scale	of	Sky	News	decreasing	over	time,	given	the	inherent	difficulties	in	sustaining	a	loss-making	
unit	outside	of	the	Sky	corporate	structure.”33	

A	full	review	by	the	CMA	is	needed	to	properly	address	the	question	of	whether	structural	remedies	
may	be	appropriate,	or	whether	any	undertakings	may	be	considered	adequate	to	mitigate	the	
plurality	concerns	raised	by	the	deal.	

The	scope	of	Ofcom’s	review	was	also	inevitably	constrained	by	the	relatively	narrow	timeframe	and	
the	two	separate	public	interest	grounds	-	plurality	and	broadcasting	standards	–	on	which	the	bid	
was	originally	referred	by	the	Secretary	of	State.	This	required	Ofcom	to	examine	a	range	of	issues	
and	contexts	that	was	unprecedented	in	its	breadth,	in	addition	to	a	concurrent	Fit	and	Proper	test	
of	the	broadcast	license	holder	which	Ofcom	carried	out	in	in	lieu	of	the	proposed	merger.	In	
addition,	Ofcom’s	investigatory	powers	during	the	public	interest	test	were	not	as	extensive	as	the	
CMA’s	would	be	in	a	phase	two	review,	as	set	out	under	the	Enterprise	Act	2002.			

In	light	of	these	limitations,	and	the	substantive	concerns	nevertheless	raised	by	Ofcom’s	initial	
review,	it	is	essential	that	the	CMA	is	given	the	opportunity	to	produce	a	full	picture	of	the	risks	
posed	to	plurality	by	the	deal.	This	is	further	underlined	by	the	acknowledged	gaps	in	data	used	to	
underpin	Ofcom’s	initial	findings.	In	particular,	the	public	interest	report	notes	that	whilst	“the	
available	evidence	suggests	there	is	substantial	consumption	of	Sky	News	and	The	Sun	news	content	
through	intermediaries”.	This	is	based	partly	on	research	carried	out	by	the	Media	Reform	Coalition	
which	examined	the	prevalence	of	Sky	News	branded	articles	on	Yahoo	News,	one	of	the	leading	
news	aggregators	in	the	UK.		

But	this	research	was	based	on	a	limited	sample	of	only	one	outlet.	The	additional	time	afforded	to	a	
phase	two	review	would	provide	an	opportunity	to	extend	this	analysis	to	cover	more	aggregators	
(including	Google	News	UK,	MSN,	etc.)	and	over	a	more	prolonged	time	period.		

Ofcom	also	notes	anecdotal	evidence	suggesting	both	Sky	and	the	Sun	brands	outperform	many	of	
their	competitors	on	social	media	platforms.	There	is,	however,	a	multitude	of	relevant	data	on	this	
collected	by	the	commercial	online	market	research	sector,	which	would	provide,	in	a	more	
extensive	review,	the	opportunity	to	gather	more	definitive	evidence	of	the	relative	brand	
performance	of	the	merging	parties	on	such	platforms.	
																																																													
30	Ofcom	public	interest	test	p104	para	11.22	
31	Enders	Analysis	(2017)	End-game	for	the	merger	of	21CF	and	Sky	p1	
32	Ofcom	public	interest	test	p113	Annex	2	
33	Ibid.	p104	para	11.22	



11	
	

In	respect	of	corporate	governance,	Ofcom	notes	in	its	fit	and	proper	assessment	that	although	it	
does	not	consider	the	present	available	evidence	to	raise	substantial	concerns	in	respect	of	the	
proposed	merger,	there	are	on-going	proceedings	in	respect	of	alleged	phone	hacking	at	the	Sun	
newspaper	and	that	“we	can	re-examine	our	position	if	new	evidence	comes	to	light.”	It	also	notes	
that	“We	have	reviewed	again	the	evidence	published	by	the	Leveson	Inquiry	and	the	conclusions	of	
that	Inquiry	in	light	of	new	–	albeit	limited	-	evidence	provided	to	us.”37	

But	that	inquiry	is	yet	to	be	completed	according	to	its	original	terms	of	reference.	Part	two	of	the	
inquiry	–	which	the	government	has	indicated	its	intention	not	to	carry	out	–	has	particular	
resonance	for	any	proposed	undertakings	given	its	terms	of	reference	to,	among	other	things,	
“inquire	into	the	extent	of	unlawful	or	improper	conduct	within	News	International”	and	“the	extent	
of	corporate	governance	and	management	failures	at	News	International”.	

It	would	be	extremely	damaging	to	public	trust	in	the	efficacy	of	the	media	merger	review	process	if	
the	bid	was	to	be	approved,	at	any	stage,	absent	the	planned	completion	of	the	Leveson	Inquiry	
intended	to	look	in	depth	at	the	very	issues	that	concern	Ofcom’s	on-going	fit	and	proper	
assessment.	It	is	equally	not	possible	to	properly	judge	the	efficacy	of	proposed	undertakings,	
without	a	full	and	complete	picture	of	corporate	governance	issues	which,	given	the	constraints	
outlined	above,	was	not	feasible	during	phase	one	of	this	review.	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

About	the	authors	

Dr	Justin	Schlosberg	is	a	Senior	Lecturer	in	Journalism	and	Media	at	Birkbeck,	University	of	London	
and	current	Chair	of	the	Media	Reform	Coalition.	His	most	recent	book	is	on	Media	Ownership	and	
Agenda	Control:	The	hidden	limits	of	the	Information	control	(Routledge	2016).	

Thomas	Chivers	is	a	PhD	researcher	based	at	Goldsmiths,	University	of	London	currently	working	on	
ESRC	funded	research	into	the	formation	of	press	and	broadcasting	policy	in	the	UK.	

																																																													
37	Ofcom,	DECISION	UNDER	SECTION	3(3)	OF	THE	BROADCASTING	ACT	1990	AND	SECTION	3(3)	OF	THE	
BROADCASTING	ACT	1996:	LICENCES	HELD	BY	BRITISH	SKY	BROADCASTING	LIMITED	



"Daily Polling"
FIELDWORK DATES: 31ST JANUARY - 1ST FEBRUARY 2018

Prepared by YouGov plc
On behalf of 38 Degrees

© YouGov plc 2018



DP_WednesdayPM_31_01_18_G4

BACKGROUND

This spreadsheet contains survey data collected and analysed by YouGov plc. No information contained within this spreadsheet may be published 
without the consent of YouGov Plc and the client named on the front cover.
Methodology: This survey has been conducted using an online interview administered members of the YouGov Plc GB panel of 185,000+ 
individuals who have agreed to take part in surveys. An email was sent to panellists selected at random from the base sample according to the 
sample definition, inviting them to take part in the survey and providing a link to the survey. (The sample definition could be "GB adult population" 
or a subset such as "GB adult females"). YouGov Plc normally achieves a response rate of between 35% and 50% to surveys however this does 
vary dependent upon the subject matter, complexity and length of the questionnaire. The responding sample is weighted to the profile of the 
sample definition to provide a representative reporting sample. The profile is normally derived from census data or, if not available from the 
census, from industry accepted data.
YouGov plc make every effort to provide representative information. All results are based on a sample and are therefore subject to statistical errors 
normally associated with sample-based information. 

For further information about the results in this spreadsheet, please contact YouGov Plc (+44)(0)20 7 012 6000   or email   enquiries@yougov.com   
quoting the survey details

EDITOR'S NOTES - all press releases should contain the following information

All figures, unless otherwise stated, are from YouGov Plc.  Total sample size was 1,629 adults. Fieldwork was undertaken between 31st January - 
1st February 2018.  The survey was carried out online. The figures have been weighted and are representative of all GB adults (aged 18+).

NOTE: All press releases or other publications must be checked by YouGov Plc before use. YouGov requires 48 hours to check a press release 
unless otherwise agreed. Please note, multiple press releases will require longer.

-   YouGov is registered with the Information Commissioner
-   YouGov is a member of the British Polling Council

Any percentages calculated on bases fewer than 50 respondents must not be reported as they do not represent a wide enough cross-section of 
the target population to be considered statistically reliable. These figures will be italicised.



3 www.yougov.com© 2018 YouGov plc. All Rights Reserved

YouGov / 38 Degrees Survey Results
Sample Size: 1629 GB Adults
Fieldwork: 31st January - 1st February 2018

Total Con Lab Lib 
Dem Remain Leave Male Female 18-24 25-49 50-64 65+ ABC1 C2DE London Rest of 

South
Midlands / 

Wales North Scotland

Weighted Sample 1629 559 534 99 640 696 788 841 182 687 386 373 929 700 218 528 349 393 142
Unweighted Sample 1629 540 537 103 716 678 715 914 169 677 410 373 963 666 163 546 360 409 151

% % % % % % % % % % % % % % % % % % %

Rupert Murdoch, through his company News 
UK, currently owns a number of popular media 
outlets including the newspapers The Sun, The 
Times and The Sunday Times in the UK, and Fox 
News in the US. He also formerly owned News of 
the World. Through his other company 21st 
Century Fox, he has recently put in a bid to take 
100% ownership of television company Sky. 
Do you think giving 21st Century Fox 100% 
ownership of Sky would or would not give 
Rupert Murdoch too much power over the UK’s 
media?

Giving 21st Century Fox 100% ownership of Sky 
would give Rupert Murdoch too much power over 

the UK’s media
66 64 74 78 78 61 67 65 57 60 72 73 71 59 72 63 62 67 70

Giving 21st Century Fox 100% ownership of Sky 
would NOT give Rupert Murdoch too much power 

over the UK’s media
8 10 5 12 6 10 10 6 10 7 7 9 8 8 8 8 8 9 6

Don’t know 26 26 22 10 15 29 23 29 32 32 21 17 22 33 20 29 30 24 25

Do you think Rupert Murdoch, through his 
company 21st Century Fox, should or should not 
be allowed to take 100% ownership of Sky?

Should be allowed 9 12 6 7 7 11 13 6 10 11 7 8 8 10 8 9 9 11 7
Should NOT be allowed 67 66 78 80 80 63 68 67 61 61 73 76 72 60 73 68 64 65 70

Don’t know 24 22 17 13 13 25 20 28 29 29 20 15 19 30 19 23 27 24 23

RegionVote in 2017 EU Ref 2016 Gender Age Social Grade



4 www.yougov.com© 2018 YouGov plc. All Rights Reserved

Sample Size: 1629 GB Adults
Fieldwork: 31st January - 1st February 2018

Total Con Lab Lib 
Dem Remain Leave Male Female 18-24 25-49 50-64 65+ ABC1 C2DE London Rest of 

South
Midlands / 

Wales North Scotland

Weighted Sample 1629 559 534 99 640 696 788 841 182 687 386 373 929 700 218 528 349 393 142
Unweighted Sample 1629 540 537 103 716 678 715 914 169 677 410 373 963 666 163 546 360 409 151

% % % % % % % % % % % % % % % % % % %

RegionVote in 2017 EU Ref 2016 Gender Age Social Grade

The markets watchdog, the Competition and 
Markets Authority (CMA) is currently 
investigating Rupert Murdoch's 21st Century 
Fox/Sky merger. They have made an initial 
decision that the deal is not in the public 
interest, as owning Sky News would give the 
Murdoch family "too much influence over public 
opinion and the political agenda". The CMA has 
set out three potential options for the deal that 
should be considered to limit the amount of 
political influence the Murdoch family has.
Which, if any, of the following would you most 
support?

That the merger is blocked entirely and is not 
allowed to go ahead 49 45 59 59 61 45 52 45 40 42 55 59 53 43 57 43 45 50 61

That the merger goes ahead but Sky News is sold 10 13 7 20 10 10 11 9 8 10 11 9 10 9 11 12 10 7 6

That the merger goes ahead but there is a 
commitment that the Murdoch family do not interfere 

in Sky News
13 15 10 10 10 15 14 12 14 13 11 14 12 14 13 14 13 14 6

Not sure 29 27 24 11 19 30 23 34 37 35 23 19 24 35 19 30 33 29 28

And suppose the merger went ahead on the 
condition that Rupert Murdoch did not interfere 
in the operation of Sky News.
Do you think Rupert Murdoch and his family 
would or would not try and interfere with Sky 
News anyway?

Would try and interfere with Sky News 61 61 69 78 76 58 63 60 53 56 67 68 67 54 62 61 60 62 64
Would NOT try and interfere with Sky News 9 11 6 9 7 11 11 8 9 11 8 7 8 11 12 9 11 8 7

Don't know 29 27 24 13 18 31 26 32 37 33 24 25 25 35 27 30 29 30 30


	107 38Degrees_Results_180201.pdf
	FRONT SHEET
	BACKGROUND
	RESULTS




