
 

c/o Department of Media 

and Communications, 

Goldsmiths,  

University of London 

   New Cross 

                       London SE14 6NW 

BY EMAIL ONLY 

 

Anne Lambert 

Competition and Markets Authority 

Victoria House 

37 Southampton Row 

London WC1B 4AD 

 

6 February 2018 

 

 

Dear Ms Lambert 

 

21
st
 Century Fox, Inc. (“21CF”) / Sky Plc merger inquiry – Response to notice of 

possible remedies 

The Media Reform Coalition has submitted evidence in respect of the full scope of the 

Inquiry and has been engaged as an interested party throughout the process. However, our 

primary concern and expertise relates to the plurality grounds of the merger review. As such, 

we welcome the opportunity to comment on the possible remedies, having regard to the 

Inquiry’s provisional findings that the merger may be expected to operate against the public 

interest on those grounds. 

Whilst we agree with the broad thrust of these provisional findings, we are concerned that 

behavioural remedies will not mitigate the risks identified. These concerns were raised pre-

emptively with the Secretary of State following the phase one review, and we enclose 

herewith a copy of that submission produced in collaboration with 38 Degrees.  

In summary, there are three broad considerations which cast significant doubt over the 

efficacy of any behavioural remedies in this case: 

1. Behavioural remedies do not meet the extent of public interest concerns raised in 

both the Inquiry’s provisional findings and in Ofcom’s phase one report. 

In its phase one report, Ofcom’s findings were unequivocal and significantly stronger 

than when it raised similar concerns in respect of News Corporation’s proposed 

merger with BskyB in 2010. In 2017, Ofcom stated that 

 

The transaction raises public interest concerns as a result of the risk of increased 

influence by members of the Murdoch Family Trust [MFT] over the UK news 



agenda and the political process, with its unique presence on radio, television, in 

print and online
1
. 

Whereas in 2010, Ofcom’s stated view was that it 

 

reasonably believes that the proposed acquisition may be expected to operate 

against the public interest since there may not be a sufficient plurality of 

persons with control of media enterprises providing news and current affairs 

to UK-wide cross media audiences.
2
 

In 2017, Ofcom’s concerns were further underlined by new evidence pointing to the 

unusually wide reach of both Sky News and the Sun’s branded content on third party 

online platforms, including aggregators and social media. 

The Inquiry’s provisional findings suggest that the risks to the public interest posed by 

the transaction may be greater still than that considered by Ofcom in its phase one 

review. This is especially the case in respect of the cross-media picture: 

We have provisionally concluded that the share of reference should be higher 

than the 10% estimated by Ofcom, and is likely to be between 10 to 14%, once 

all these adjustments are made.
3
 

Following Ofcom’s 2010 public interest test report, behavioural remedies were 

considered inadequate and a structural remedy was agreed by the parties (prior to the 

bid being withdrawn in the wake of the phone hacking scandal at the former News of 

the World). In light of this, behavioural remedies would seem wholly inappropriate, 

inconsistent and insufficient to address the additional and more substantive public 

interest concerns raised by the present Inquiry.  

 

2. The MFT has a well-documented history of breaches and non-compliance with 

respect to behavioural remedies. 

The joint report enclosed draws attention to extensive evidence of breached undertakings 

by the MFT, especially in respect of independent editorial boards established at both The 

Times/Sunday Times and Wall Street Journal newspapers following their acquisition by 

News Corp. Former Times editor Harold Evans has recalled being sent “a stream of 

memos asking me to downplay or supress news that was bad for the government”.
4
 

Andrew Neil, editor of the Sunday Times from 1983-94, has declared from his own 

experience that Murdoch “does not regard himself as Editor-in-Chief of The Times or 

Sunday Times, but he does regard himself as someone who should have more influence 

on these papers than anybody else”.
5 

                                                           
1
 Ofcom (2017). Public Interest Test for the Proposed Acquisition of Sky Plc by 21

st
 Century Fox Inc. p. 4 

2
 Ofcom (2010). Report on Public Interest Test of the Proposed Acquisition of British Sky Broadcasting Group 

plc by News Corporation. p. 15 
3
 Competition and Markets Authority (2018).  

4
 Evidence provided to the Leveson Inquiry. 

5
 House of Lords (2008). The Ownership of the News – Volume II: Evidence. p. 339 



In respect of the Wall Street Journal, a ‘special committee’ was established to oversee 

and enforce compliance with undertakings agreed with the Bancroft family in lieu of the 

News Corp take over. But in 2008, the managing editor of the Journal resigned without 

the prior knowledge of the committee, prompting a statement by the Committee accusing 

News Corp of breaking both “the letter and the spirit” of pre-transaction pledges.
6
 As 

noted in our submission of 23 November, the available evidence suggests that the 

Journal’s editorial output was significantly influenced by the MFT following the 

transaction and in spite of the behavioural remedies agreed. 

 

3. Given the nature of proprietorial influence over editorial output in news 

organisations, behavioural remedies are likely to be even more difficult to 

monitor and enforce compared to other transactions 

The Wall Street Journal example referred to above underlines the inherent difficulties in 

monitoring and enforcing behavioural remedies. In its recent analysis of past remedies, 

the Competition and Markets Authority [CMA] has remarked that “even clearly specified 

behavioural remedies may be subject to significant risks of ineffective monitoring and 

enforcement.”
7
  

This is especially the case within news organisations where editorial influence by 

proprietors may not always be exercised in a manner that is explicit or overt. In its 

assessment of initial undertakings offered by the merging parties during the phase one 

inquiry, Ofcom noted that 

It can be difficult to ensure the effectiveness of behavioural undertakings, due to the 

challenges around effective monitoring and enforcement. This is particularly the case 

where any breach may be subtle.
8
  

In his 2012 Report into the Ethics and Practices of the Press, Lord Justice Leveson 

commented extensively on the “subtle and intuitive” lobbying skills exhibited by some 

media executives
9
 and one former senior employee of News Corp remarked on a culture 

of “anticipatory compliance” established within the company.
10

 

Given the constraints imposed by the Broadcasting Code, it is highly likely that any 

attempt at editorial interference by proprietors will be more subtle, informal and opaque 

compared to what may be expected within newspapers. 

It is equally clear, and acknowledged by the Inquiry, that the Broadcasting Code on its 

own does not offer complete protection against the editorialising of news under the 

influence of proprietors. The examples of both The Times and Wall Street Journal are 

                                                           
6
 Wall Street Journal (2008, 29 April). Special Committee’s Statement.  

7
 Competition and Markets Authority (2017). Understanding Past Merger Remedies. p. 21 

8
 Ofcom (2010). p. 104 

9
 Leveson, B. (2012). An Inquiry into the Culture, Practices and Ethics of the Press: Executive Summary.  

10
 Dover, B. (2008). Rupert’s Adventures in China. Penguin UK, p. 149. 



therefore instructive as regards the potential influence that members of the MFT may seek 

to exert over Sky News post transaction.  

Notwithstanding the above, we agree with concerns raised in respect of structural remedies 

aimed at separating Sky News from the merged entity. Given that Sky News is a loss-making 

entity that already relies substantially on resource and infrastructural support from Sky, a 

structural remedy is unlikely to prove practical or sustainable in the long term.  

We also agree that the proposed transaction between Disney and Fox – should it complete 

broadly on the heads of terms agreed – may assuage some of the concerns raised in respect of 

the present transaction. However, this is contingent on the MFT’s influence and control over 

Disney being subject to formal restrictions. As has already been mooted, it is highly possible 

that at least one member of the MFT will seek a senior board appointment within Disney 

post-transaction.
11

It is also entirely conceivable that the MFT may, over time, seek to increase their influence 

over the company either via shareholdings or block vote agreements. In October 2015, James 

Murdoch remarked that “having [a minority shareholding] of an unconsolidated asset is not 

an end state that is natural for us”.
12

 It should not therefore be assumed that the agreed 5%

shareholding in Disney to be taken by the MFT amounts to “an end state”.  

To conclude, on the basis of the evidence and analysis above, we do not believe that 

behavioural or structural remedies would be practical or effective in mitigating the 

public interest risks posed by the transaction. To that end, evidence leads us to conclude 

that a complete prohibition of the transaction would best serve the public interest.   

Should the proposed transaction between Disney and Fox complete on the terms agreed, then 

these risks will fall away only in the event of conditional undertakings aimed at limiting both 

the shareholding and executive power of the MFT in Disney. Specifically, such undertakings 

should prohibit members of the MFT from either increasing their stake in the company 

above the 5 percent threshold, or taking up appointments to the Disney board. 

Should you require anything further on this, or the joint report enclosed, please do not 

hesitate to contact us. 

Yours Sincerely 

Dr Justin Schlosberg 
Chair, Media Reform Coalition 

11
 Garrahan, M. et al. (2017, 5 December). James Murdoch tipped for Disney role in Fox deal. FT.com 

12
 Quoted in Sweeney, M. (2015, 21 October). James Murdoch points to Fox plans for Sky UK. 

TheGuardian.com 



0 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fox/Sky merger review: 
The problem of undertakings 

Justin Schlosberg & Thomas Chivers 
 

July 2017 
 

 

 

 

 

 

 

 



1 
 

Contents 
 

 
I. Executive Summary p. 2 

 
II. The limits of behavioural remedies p. 5 

 
III. The need for a more extensive review p. 10 



2 
 

I. Executive Summary 

On 29th June 2017, the Secretary of State announced her ‘minded to’ decision to refer the proposed 
merger between 21st Century Fox (21CF) and Sky Ltd to the Competition and Markets Authority 
(CMA) for a phase two review on plurality grounds. At the same time, she published Ofcom’s report 
into the public interest test in relation to the proposed merger, after the deal was referred by the 
Secretary of State in March for a phase one review on grounds of plurality and broadcasting 
standards. 

 

Ofcom’s report raised substantive public interest concerns in relation to plurality, which formed the 
basis of the Secretary of State’s initial ‘minded to’ decision to refer the bid to the CMA. Its findings 
were unequivocal and significantly stronger than when it raised similar concerns in respect of News 
Corporation’s proposed merger with BskyB in 2010. In 2017, Ofcom stated that 

 

The transaction raises public interest concerns as a result of the risk of increased influence by 
members of the Murdoch Family Trust over the UK news agenda and the political process, 
with its unique presence on radio, television, in print and online.1 

Whereas in 2010, Ofcom’s stated view was that it 
 

reasonably believes that the proposed acquisition may be expected to operate against the 
public interest since there may not be a sufficient plurality of persons with control of media 
enterprises providing news and current affairs to UK-wide cross media audiences2 

The basis of these findings was similar in both contexts. It centred on perceived risks that the deal 
would result in an unprecedented accumulation of control of significant news assets across all of the 
main platforms for news (television, radio, print and online). In 2017, Ofcom’s concerns were further 
underlined by new evidence pointing to the unusually wide reach of both Sky News and the Sun’s 
branded content on third party online platforms, including aggregators and social media. 

 

But there was another key distinction between the two reports. During its 2017 review, Ofcom 
received proposed Undertakings-in-Lieu (UiLs) from 21st Century Fox which it detailed and 
commented on in its public interest test report. No such UiLs were invited or proposed during the 
comparable phase of the 2010/11 review. In her ‘minded to’ statement last month, the Secretary of 
State noted that this aspect of Ofcom’s review was ‘unusual’ and that “the decision as to whether or 
not to accept undertakings in lieu is for the Secretary of State alone”. 

 

There are three further discrepancies which raise serious concerns about the phase one process. 
First, Ofcom’s consideration that the proposed UiLs “mitigate the plurality concerns” is not in 
keeping with its very strongly worded findings in respect of the public interest test, and its 
acknowledgement that “it can be difficult to ensure the effectiveness of behavioural undertakings 
[as have been proposed by 21CF] due to the challenges around effective monitoring and 
enforcement”. 

Second, the recommended acceptance of behavioural UiLs is out of step with the relevant statutory 
guidance for phase one merger reviews in general. Under the public interest test framework, 
Ofcom’s review supplants the CMA’s phase one review where, according to the guidance, “the CMA 
is highly unlikely to accept behavioural remedies at phase 1. The CMA will therefore typically expect 
UILs offered by parties to be structural, rather than behavioural, in nature”. In its analysis of past 

 
 
 

1 
Ofcom Public Interest Test 2017 p4 para 1.10 

2 
Ofcom Public Interest 2010 p15 para 1.57 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/81413/public-interest-test-report.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/81413/public-interest-test-report.pdf


3 
 

remedies, the CMA has remarked that “even clearly specified *behavioural+ remedies may be subject 
to significant risks of ineffective monitoring and enforcement”.3 

Third, the exclusive reliance on behavioural UiLs contradicts the precedent established by the News 
Corporation/BskyB merger review, where a structural separation of Sky News was agreed with the 
merging parties as a condition of the deal (prior to the bid being withdrawn against the backdrop of 
the unfolding phone hacking scandal at the former News of the World). In its 2017 report, Ofcom 
states that “we would have significant concerns that an undertaking based on structural separation 
may lead to the risk of the scale of Sky News decreasing over time, given the inherent difficulties in 
sustaining a loss-making unit outside of the Sky corporate structure.” But it is not clear in the report 
how Ofcom arrived at this conclusion, and the basis on which it has ruled out alternative possibilities 
for structural remedies that might mitigate the risks of sustainability for Sky News.4 . Our analysis 
suggests that the question of whether structural remedies may be applicable can only be addressed 
by a full phase 2 review by the CMA. 

 

Above all, a full CMA review is needed to determine whether even a structural remedy will be 
sufficient to mitigate the plurality concerns. Ofcom’s report acknowledges gaps in data which 
suggest that a more in-depth and extensive gathering of evidence is needed to substantiate the full 
extent of plurality issues posed by the deal. 

 

It is equally clear, in respect of Ofcom’s on-going fit and proper test framework, that the full extent 
of issues to do with corporate governance cannot be substantiated until the Leveson Inquiry is 
completed, which would require a reversal of the government’s stated intention not to carry out 
part two of the inquiry. The original terms of reference for that inquiry explicitly mention issues of 
corporate governance issues, suggesting that it would have the adequacy or appropriateness of any 
undertakings proposed in respect of the bid. 

 

For these reasons, we are very concerned that Ofcom’s acceptance in principle of relatively weak 
UiLs is out of step with the substantive issues raised in its report and which underscore the need for 
a fuller phase two review on plurality grounds. 

What follows is a detailed analysis of UiLs as have been proposed in this case and as compared to a 
range of precedents. It is organised in two parts. The first reviews undertakings offered and agreed 
in respect of previous media mergers involving the Murdoch Family Trust including News 
Corporation’s proposed buyout of BskyB in 2010; News International’s purchase of The Times and 
Sunday Times in 1981; and News Corporation’s purchase of the Wall Street Journal and Dow Jones in 
2007. The following section sets out the reasons why a CMA review is needed both to uncover the 
full extent of plurality concerns raised by the initial public interest test, and to properly assess the 
potential for meaningful structural remedies. 

 

Overall, this analysis suggests that the proposed UiLs are highly unlikely to be effective or 
enforceable, and that Ofcom’s assertion that the current undertakings are “more robust” than what 
has been offered previously in media mergers involving the Murdoch family5 is not supported by 
either the current proposals or the evidence from these cases. In particular: 

 

 The composition of the Sky News Editorial Board—including a majority of 
independent members—is functionally identical to both the WSJ ‘Special 
Committee’ and the TNL system of National Directors. 

 
 
 

3 
CMA (2017) Understanding past merger remedies: Report on case study research p21 

4 
Detailed further evidence in relation to alternative structural remedies will be provided in due course 

5 
Ofcom public interest test 2017 p104 para 11.21 

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/606680/understanding_past_merger_remedies_April_2017.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/103620/public-interest-test-report.pdf


4 
 

 Ofcom’s claim that the Head of Sky News is protected by the Board from 
editorial interference6 does not take into account the examples in which 
proprietors have directly interfered with editors’ coverage despite the presence 
of editorial boards and/or undertakings prohibiting this interference. As Ofcom 
acknowledges in its 2017 report, the broadcasting code is not sufficient to 
alleviate concerns about potential editorial influence, which may manifest in 
ways that do not contravene the code but threaten plurality (by for instance, 
instructing editors as to which stories or issues should be covered or omitted 
from the agenda).7 

 
 21CF’s provisions for editorial board transparency—in particular, giving ultimate 

oversight to Ofcom and the Secretary of State8—are inadequate in light of the 
disproportionate access and potential influence that members of the Murdoch 
Family Trust [MFT] may wield over the political process. The Ofcom report 
concedes that the deal would amplify this risk.9 There is also nothing in 21CF’s 
undertakings to protect against this access being used to pressure a Secretary of 
State into relaxing the UiLs in a way that would compromise the editorial 
independence of Sky News. Finally, there are legitimate concerns that giving 
either the regulator or Secretary of State oversight in appointments to the 
editorial board of Sky News would amount to undue state interference. 

 

Upon formal notification of the proposed merger, James Murdoch (Chief Executive of 21CF and 
Chairman of Sky) stated that he did not believe the deal would require “meaningful concessions” in 
order to win regulatory clearance.10 Even a strengthened version of the proposed behavioural UiLs at 
this stage of the review would not amount to what might reasonably be considered meaningful 
concessions. Acceptance of any behavioural UiLs in the absence of a fuller phase two inquiry will fall 
well short of mitigating the substantive public interest concerns. Given the contradictory precedents, 
acceptance of such UiLs at this stage of the review also risks bringing the public interest framework 
for media mergers into disrepute. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

6 
Ibid. p104 paras 11.17-18 

7 
Ibid. p14 para 2.36 

8 
Ibid. p108 para 4.1(v) 

9 
Ibid. p4 para 1.10 and p85 paras 8.36-40 

10 
Sweeney, M. (2016, 15 December). Rupert Murdoch confirms £11.7bn Sky bid. The Guardian.com. Retrieved 

from https://www.theguardian.com/business/2016/dec/15/rupert-murdoch-sky-bid-pay-tv 

https://www.theguardian.com/business/2016/dec/15/rupert-murdoch-sky-bid-pay-tv


5 
 

II. The Limits of Behavioural Remedies 

21CF’s proposed UiLs 

Prior to the submission of Ofcom’s public interest test report, 21CF proposed undertakings for 
mitigating adverse public interest considerations relating to the merger as follows11: 

i. To maintain arrangements within Sky to ensure compliance with broadcasting 
standards set out in s319 of the Communications Act 2003 

ii. To maintain a Sky-branded news service and continue operational investment in 
that service for at least 5 years 

iii. To establish a Sky News Editorial Board, comprised of a majority of independent 
board members appointed first by independent directors of Sky and by the 21CF 
Board thereafter 

a. That changes to the position of Head of Sky News or editorial guidelines are 
only approved by a majority of independent members of the Editorial Board. 

b. That these changes receive prior approval of the Secretary of State/Ofcom. 
iv. To maintain Sky News’ current editorial guidelines and the independence of the 

Head of Sky News 
a. That attempts to influence selection of news by figures from 21CF outside of 

the Editorial Board are reported to the Editorial Board. 
v. To allow for the Secretary of State to waive, modify or substitute one or more of 

these undertakings following a request from 21CF. 

These provisions bear strong parallels with previous UiLs agreed in respect of newspaper mergers 
under the control of Rupert Murdoch and the MFT, as set out below. 

 

 
CASE 1: 1981 PURCHASE BY NEWS INTERNATIONAL OF THE TIMES AND SUNDAY TIMES 

 

Proposal and context: 
 

News International purchased Times Newspapers Ltd (TNL) from the Thomson Corporation. 
Rupert Murdoch’s undertakings for “protecting the editorial quality and integrity” of the 
newspapers were codified in the agreed Articles of Association.12 

The purchase was not referred to the Monopolies and Mergers Commission under 
ministerial discretion by the Secretary of State for Trade John Biffen. Ostensibly this decision 
was made because of fears that “if a new owner does not take over these newspapers they 
will cease publication”.13 

Declassified reports14 of a meeting between then Prime Minister Margaret Thatcher and 
Rupert Murdoch at Chequers, prior to the decision not to refer the deal, has raised 

 
 

11 
Numbers in *+ refer to the corresponding paragraph(s) of 21CF’s undertakings as published in Ofcom’s public 

interest test 2017 p106. 
12 

Evidence presented to the Leveson Inquiry 
 

13 
Biffen, HC Deb 27 January 1981 vol 997 col 780-826 

14 
McSmith, A. (2012, 17 March). Revealed: Murdoch’s secret meeting with Mrs Thatcher before he bought 

The Times. The Independent. Retrieved from http://www.independent.co.uk/news/media/press/revealed- 
murdochs-secret-meeting-with-mrs-thatcher-before-he-bought-the-times-7575910.html 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/103620/public-interest-test-report.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/103620/public-interest-test-report.pdf
http://www.independent.co.uk/news/media/press/revealed-murdochs-secret-meeting-with-mrs-thatcher-before-he-bought-the-times-7575910.html
http://www.independent.co.uk/news/media/press/revealed-murdochs-secret-meeting-with-mrs-thatcher-before-he-bought-the-times-7575910.html


6 
 

speculation that the decision may have been compromised by political influence exerted by 
Murdoch. 

 

 
Principal UILs: 

 

i. To preserve the existing system of Independent National Directors 
a. Editors may be removed or appointed only by a majority agreement of 

Directors. 
ii. To maintain editorial independence 

a. Neither paper would be subject to “restraint or inhibition either in 
expressing opinion or in reporting news that might directly or indirectly 
conflict with the commercial interests or political concerns of the 
Proprietor”. 

b. “Editors will not be subject to instruction from either the Proprietor or the 
Management on the selection and balance of news and opinion”.15 

UILs in effect: 
 

Murdoch’s personal interference in both editorial stance and appointments at TNL has been 
widely documented, particularly by Harold Evans who served as editor of The Times 
immediately after the purchase. Evans recalls being sent “a stream of memos asking me to 
downplay or supress news that was bad for the government”.16 Andrew Neil, editor of the 
Sunday Times from 1983-94, has declared from his own experience that Murdoch “does not 
regard himself as Editor-in-Chief of The Times or Sunday Times, but he does regard himself 
as someone who should have more influence on these papers than anybody else”.17 

In a letter to the National Directors in February 1982, one month before conflict with 
Murdoch led him to resign, Evans claims that Murdoch attempted repeatedly to circumvent 
Evans’ authority as editor in order to change the editorial stance of the paper.18 Murdoch 
himself has declared that he at least exerted undue pressure on Evans, if not directly 
removed him from the role of editor19, in spite of the undertaking that editors “may be 
appointed or removed only by the agreement of a majority of the Independent National 
Directors”. 

The resignation of the Sunday Times editor, James Harding, in 2012 is another example of 
interference by News International management in news coverage and editorial 
appointments. Various reports suggest that Harding’s departure was caused by 
disagreements between the editor and senior executives concerning: 

 the paper’s coverage of the phone hacking scandal20, despite the undertaking 
not to “restrain or inhibit” reporting that conflicted with proprietorial interests. 

 

 
15 

Biffen, HC Deb 27 January 1981 vol 997 col 780-826 
16 

Evidence provided to the Leveson Inquiry p495 
17 

Communications Committee, 23 January 2008, HL 122-II 2007-08 p339 
18 

Letter to the National Directors, 26 February 1982 
19 

Witness statement to the Leveson Inquiry, 25 April 2012 p33-36 
20 

Rushton, K. (2012, 12 December). James Harding steps down as editor of The Times. The Telegraph. 
Retrieved from 
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/9740384/James - 
Harding-steps-down-as-editor-of-The-Times.html 

https://www.publications.parliament.uk/pa/ld200708/ldselect/ldcomuni/122/122ii.pdf
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/9740384/James-Harding-steps-down-as-editor-of-The-Times.html
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/9740384/James-Harding-steps-down-as-editor-of-The-Times.html


7 
 

 Harding’s opposition to Rupert Murdoch’s desire to merge The Times and 
Sunday Times into a single seven-day paper21, again in spite of the undertaking 
in 1981 to “preserve the separate identities” of the two outlets. 

Harding himself alluded to having been forced out of the role by Murdoch, saying in 2013 
that when a “proprietor *has+ a different view of things from the editor, I understand that 
the proprietor is not leaving”.22 

 

 
CASE 2: 2007 PURCHASE BY NEWS CORPORATION OF DOW JONES & WALL STREET JOURNAL 

 

Proposal and context: 
 

News Corporation purchased Dow Jones following negotiations with majority shareholders. 
The purchase included daily business-focused newspaper The Wall Street Journal (WSJ). The 
proposed deal was stalled by shareholders in the Bancroft family, who rejected an initial 
offer in April 2007 based on fears about continuing the journalistic integrity of the 
company.23 

Principal UILs: 
 

In a letter dated 11 May 2007, Rupert Murdoch detailed several UILs to assuage these 
doubts.24 These included: 

i. To continue to promote journalistic integrity 
ii. To establish an independent editorial board 

a. Editors and Managing Editors of WSJ would be appointed or dismissed only 
with majority approval of this Board. 

b. The Board would arbitrate disputes between management and editors. 
iii. To appoint to the Board a Bancroft family member or mutually agreed person in 

order to “alleviate any concerns about maintaining journalistic integrity” 
iv. To retain the existing WSJ team of journalists, editors and management as a “key 

priority for News Corporation” 

UILs in effect: 
 

The ‘Special Committee’ criticised News Corporation for failing to meet “the letter and the 
spirit” of Murdoch’s pledges, after WSJ’s managing editor resigned in April 2008 without the 
Committee’s prior knowledge.25 Similarly the presence of key News Corporation figures at 
WSJ (namely former London Times editor Robert Thomson as publisher) clearly undermined 
the prospect of genuine editorial independence from the new owners of Dow Jones. 

 

This case demonstrates that behavioural remedies involving independent boards (as 
proposed by 21CF) are neither effective nor independent where figures from the controlling 
party in a merger undertake roles equal or superior to that of the board. Although the 
departing editor claims to have left on amicable terms with Murdoch, that the departure 

 

21 
https://www.theguardian.com/media/greenslade/2012/dec/13/jamesharding-thetimes 

22 
http://www.pressgazette.co.uk/james-harding-admits-he-was-pushed-out-times-editors-chair/ 

23 
https://www.ft.com/content/7e5a663c-0259-11dc-ac32-000b5df10621 

24 
Republished by the Financial Times on 14 May 2007 https://www.ft.com/content/56190d92-0257-11dc- 

ac32-000b5df10621 
25 

{Statement behind paywall here https://www.wsj.com/articles/SB120949854773153675 though quoted by 
other souces} 

https://www.theguardian.com/media/greenslade/2012/dec/13/jamesharding-thetimes
http://www.pressgazette.co.uk/james-harding-admits-he-was-pushed-out-times-editors-chair/
https://www.ft.com/content/7e5a663c-0259-11dc-ac32-000b5df10621
https://www.ft.com/content/56190d92-0257-11dc-ac32-000b5df10621
https://www.ft.com/content/56190d92-0257-11dc-ac32-000b5df10621
https://www.wsj.com/articles/SB120949854773153675


8 
 

was approved without the knowledge of the Committee highlights how easily such measures 
can be circumvented and made redundant. The proposal by 21CF to establish a Sky News 
Editorial Board is therefore clearly insufficient for protecting the editorial control over Sky 
News content, particularly given the already close ties between the companies and 
likelihood of further integration should the deal be approved. 

 

 
Assessment 

Both cases demonstrate the unreliability of behavioural undertakings previously offered by 
companies controlled by Rupert Murdoch and the MFT. Post-merger, Rupert Murdoch and/or senior 
News Corporation officials appear to have ignored undertakings to protect editorial independence of 
the news assets at stake, or to isolate senior editorial appointments from the influence of the 
proprietor. 

 
It is unclear in either case whether editors were forced or pressured to resign, or whether they made 
an independent decision to do so. What is clear is that proprietorial pressure was applied on editors 
to change editorial stance and had – at the very least – a significant impact on their departure. 

 

Though the broadcasting code limits the scope of proprietorial influence over editorial agendas in 
the present merger case, it does not by any measure offset the plurality risks posed by the deal. This 
is because proprietorial influence can take the form of setting news agenda priorities, focussing on 
particular issues or stories and marginalising or ignoring others in accordance with wider interests. 
Such practices do not contravene the broadcasting code but nevertheless raise profound questions 
about the potential for this deal to be used by the Murdoch Family Trust as further leverage over the 
news agenda. 

 

Indeed, it is this potential to influence the news agenda which is at the heart of Ofcom’s plurality 
concerns: 

There is a risk that members of the Murdoch Family Trust may seek to coordinate the 
editorial policy of news outlets under their influence by omitting certain news stories, 
highlighting others or using the same commentators in their newspapers and on television 
news. This type of coordination could weaken the editorial independence of Sky News and 
so give members of the Murdoch Family Trust greater influence over public opinion. 

 

The potential for agenda influence in this sense may be even more threatening to plurality than the 
kind of editorial influence associated with previous newspaper mergers involving the Murdoch 
family. Sky News – along with other broadcasters – attracts relatively high levels of audience trust 
compared to newspapers and this suggests, according to Ofcom, that its potential impact on public 
opinion should be considered greater as a result. 

 

This potential impact is also directly linked to the risk of undue influence over the political process: 

The transaction could increase the perception among some politicians that members of the 
Murdoch Family Trust are more able to shape the editorial direction of Sky News, in order to 
favour one side of a political debate over another. Our assessment, therefore, is that there is 
a risk that the transaction may increase the political influence of members of the Murdoch 
Family Trust. 

 

The limitations of behavioural remedies in general is given further weight by wider precedents, as 
highlighted by the CMA and acknowledged by Ofcom. One recent example of note relates to 
Ofcom’s Digital Communications Review in 2016 which found that British Telecom’s behavioural 



9 
 

undertakings, adopted in 2005 in respect of its wholesale operations via Openreach, were not fit for 
purpose. Ofcom noted that “Openreach’s governance lacks independence from BT Group”26 and that 
BT “has retained control over Openreach’s decision-making and the budget that is spent on the 
network”.27 Ofcom’s criticism of the original behavioural undertakings is supported by the 59 non- 
trivial breaches28 of BT’s commitments in the decade since Openreach was established.29 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

26 
Ofcom Digital Communications Review p8 

27 
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/media/media-releases/2016/digital-comms-review-feb16 

28 
A ‘non-trivial’ breach is defined by BT’s Equality of Access Board as having had “a direct impact on CPs 

*communications providers+” p13 
29 

Ofcom Digital Communications Review p63 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0016/50416/dcr-statement.pdf
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/media/media-releases/2016/digital-comms-review-feb16
http://www.btplc.com/Thegroup/Ourcompany/Theboard/Boardcommittees/EqualityofAccessBoard/Publications/EAB_Annual_Report_2017.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0016/50416/dcr-statement.pdf


10 
 

III. The need for a more extensive review 

The evidence presented above suggests that the behavioural undertakings proposed by 21CF and 
Ofcom are wholly inadequate, and will neither guarantee the editorial independence of Sky News 
nor mitigate media plurality concerns posed by the deal. 

Ofcom note in their report that they “considered the possibility of structural separation of Sky News 
from Fox”, but were dissuaded from this option due to information from Sky which indicated that 
Sky News would not be financially sustainable if divested from the parent company.30 

It is unclear from Ofcom’s report whether this investigation of structural separation was initiated by 
Ofcom or prompted by a proposal from 21CF. However, a similar measure was proposed by News 
Corporation in the 2010 bid but rejected by Ofcom based on comparable financial concerns that 
“make it very difficult for the channel to be sold to investors as a standalone concern”.31 Without 
access to the financial information requested by Ofcom in relation to Sky News’ structural 
separation32, it is impossible to test Ofcom’s claim that such measures “may lead to the risk of the 
scale of Sky News decreasing over time, given the inherent difficulties in sustaining a loss-making 
unit outside of the Sky corporate structure.”33 

A full review by the CMA is needed to properly address the question of whether structural remedies 
may be appropriate, or whether any undertakings may be considered adequate to mitigate the 
plurality concerns raised by the deal. 

The scope of Ofcom’s review was also inevitably constrained by the relatively narrow timeframe and 
the two separate public interest grounds - plurality and broadcasting standards – on which the bid 
was originally referred by the Secretary of State. This required Ofcom to examine a range of issues 
and contexts that was unprecedented in its breadth, in addition to a concurrent Fit and Proper test 
of the broadcast license holder which Ofcom carried out in in lieu of the proposed merger. In 
addition, Ofcom’s investigatory powers during the public interest test were not as extensive as the 
CMA’s would be in a phase two review, as set out under the Enterprise Act 2002. 

In light of these limitations, and the substantive concerns nevertheless raised by Ofcom’s initial 
review, it is essential that the CMA is given the opportunity to produce a full picture of the risks 
posed to plurality by the deal. This is further underlined by the acknowledged gaps in data used to 
underpin Ofcom’s initial findings. In particular, the public interest report notes that whilst “the 
available evidence suggests there is substantial consumption of Sky News and The Sun news content 
through intermediaries”. This is based partly on research carried out by the Media Reform Coalition 
which examined the prevalence of Sky News branded articles on Yahoo News, one of the leading 
news aggregators in the UK. 

 

But this research was based on a limited sample of only one outlet. The additional time afforded to a 
phase two review would provide an opportunity to extend this analysis to cover more aggregators 
(including Google News UK, MSN, etc.) and over a more prolonged time period. 

Ofcom also notes anecdotal evidence suggesting both Sky and the Sun brands outperform many of 
their competitors on social media platforms. There is, however, a multitude of relevant data on this 
collected by the commercial online market research sector, which would provide, in a more 
extensive review, the opportunity to gather more definitive evidence of the relative brand 
performance of the merging parties on such platforms. 

 

30 
Ofcom public interest test p104 para 11.22 

31 
Enders Analysis (2017) End-game for the merger of 21CF and Sky p1 

32 
Ofcom public interest test p113 Annex 2 

33 
Ibid. p104 para 11.22 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/103620/public-interest-test-report.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/103620/public-interest-test-report.pdf


11 
 

In respect of corporate governance, Ofcom notes in its fit and proper assessment that although it 
does not consider the present available evidence to raise substantial concerns in respect of the 
proposed merger, there are on-going proceedings in respect of alleged phone hacking at the Sun 
newspaper and that “we can re-examine our position if new evidence comes to light.” It also notes 
that “We have reviewed again the evidence published by the Leveson Inquiry and the conclusions of 
that Inquiry in light of new – albeit limited - evidence provided to us.”34 

But that inquiry is yet to be completed according to its original terms of reference. Part two of the 
inquiry – which the government has indicated its intention not to carry out – has particular 
resonance for any proposed undertakings given its terms of reference to, among other things, 
“inquire into the extent of unlawful or improper conduct within News International” and “the extent 
of corporate governance and management failures at News International”. 

It would be extremely damaging to public trust in the efficacy of the media merger review process if 
the bid was to be approved, at any stage, absent the planned completion of the Leveson Inquiry 
intended to look in depth at the very issues that concern Ofcom’s on-going fit and proper 
assessment. It is equally not possible to properly judge the efficacy of proposed undertakings, 
without a full and complete picture of corporate governance issues which, given the constraints 
outlined above, was not feasible during phase one of this review. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

About the authors 

Dr Justin Schlosberg is a Senior Lecturer in Journalism and Media at Birkbeck, University of London 
and current Chair of the Media Reform Coalition. His most recent book is on Media Ownership and 
Agenda Control: The hidden limits of the Information control (Routledge 2016). 

Thomas Chivers is a PhD researcher based at Goldsmiths, University of London currently working on 
ESRC funded research into the formation of press and broadcasting policy in the UK. 

 

 

34 
Ofcom, DECISION UNDER SECTION 3(3) OF THE BROADCASTING ACT 1990 AND SECTION 3(3) OF THE 

BROADCASTING ACT 1996: LICENCES HELD BY BRITISH SKY BROADCASTING LIMITED 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/103621/decision-fit-proper.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/103621/decision-fit-proper.pdf

