


1 

The CMA’s provisional findings 

We welcome the Competition and Markets Authority’s findings on media plurality, and in this 

document reply to its consultation on possible remedies to address the effects adverse to the 

public interest that would follow from this transaction.  

We ask that in addition to this written submission, we have the opportunity to give evidence 

at any oral hearings that the CMA panel might hold on behavioural remedies. 

We welcome the CMA’s recognition that the transaction would: 

- “enable the [Murdoch Family Trust] to exercise materially greater influence over public 

opinion and the political agenda through Sky and Sky News” which would “add to the 

MFT’s already significant influence over public opinion and the political agenda through 

its control of the News Corp titles.”1 

- “give the MFT a unique position from which to influence the news agenda.”2 

- “lead to the MFT holding too great a degree of control over the diversity of the 

viewpoints consumed by audiences in the UK and would give the MFT too much 

influence over public opinion and the political agenda.”3 

We believe the CMA’s approach to remedies must be resolutely focused on preventing the 

harm of ‘too much influence over public opinion and the political agenda’. We agree with its 

finding that “if sufficiency of plurality is lost, it may be difficult or impossible to restore.”4 This 

underscores the importance of having a very high degree of certainty that the course of 

action the CMA recommends to the Secretary of State will not run the risk of allowing a 

situation of insufficient plurality, in particular through one media owner acquiring ‘too much 

influence’, to occur. 

As we see it, there are three issues for the CMA to resolve: 

1. Should Fox’s purchase of Sky’s remaining shares be permitted subject to undertakings, 

before we know the outcome of Disney’s deal to buy Fox? 

2. If Disney’s deal is about to go ahead, or has been completed, what should happen then? 

                                                

1 CMA, Provisional findings, paragraph 11.136 

2 Paragraph 11.135 

3 Paragraph 12.20 

4 Paragraph 37 



2 

3. What should happen if the Disney deal falls through? 

In answer to question 1, our view is that neither structural nor behavioural remedies 

proposed are an acceptable answer to the plurality concerns raised by the Fox takeover of 

Sky. We explain in detail in this document why the remedies are inadequate. Therefore the 

CMA should recommend that the Secretary of State block the deal. 

In addition, in the context of the prospective Disney deal, it would be inappropriate and 

unrealistic to impose or accept undertakings that may only apply for a short period of time. 

The right course is to preserve the current status quo until it becomes known whether the 

Disney deal is going ahead. The right way to do that is to prohibit the deal. 

In answer to question 2, in the event that Disney’s deal to buy Fox completes, then it should 

be for the CMA to decide at that point on what basis it would recommend allowing the 

purchase of Sky to proceed. At paragraph 43 of its notice of possible remedies, the CMA 

canvasses two potential approaches to remedies given the pending acquisition of Fox by 

Disney.  

We believe that the correct way to ensure Disney’s acquisition of Fox alleviates the plurality 

concerns identified is for the CMA to consider, once Disney’s acquisition of Fox is about to 

conclude, whether the deal has obviated those concerns or whether protections are still 

needed. We still cannot be certain, at this stage, what influence the MFT will have at Disney 

as a result of this transaction: for instance, whether members of the MFT will join the board 

of Disney or be appointed to executive positions at Disney. We therefore strongly believe that 

the CMA should recommend the prohibition of Fox’s acquisition of Sky, but on the basis that 

Fox can apply to the CMA to have the prohibition lifted once it has been acquired by Disney 

and the issue of the influence, if any, of the MFT over Disney has been clarified. 

In answer to question 3, if the Disney deal falls through, then the prohibition on Fox’s 

acquisition of Sky should continue indefinitely, and there should be no ability on the part of 

Fox to apply to have the prohibition lifted, because, for the reasons set out below, neither 

structural nor behavioural remedies can provide sufficient protection against the plurality 

risks of this bid.  

Again we would stress the CMA’s finding that “if sufficiency of plurality is lost, it may be 

difficult or impossible to restore.” We would add that if the independence of Sky News is lost, 

it would be difficult or impossible to restore. This central fact should mandate an extremely 

cautious and sceptical view of remedies. In our view, this bid must be prohibited by the 

Secretary of State, with Fox able to apply to have that prohibition amended if and only if 

Disney’s deal completes.  

Before examining structural and behavioural remedies in detail, we would point out that the 

focus of the remedies has been exclusively on Sky News. We believe there remain 



3 

unanswered questions around the plurality risks in the non-Sky News areas of the 

transaction.  

In particular, the power to cross-promote across a fully owned Internet Service Provider (ISP) 

as well as TV, radio, press and online will allow for significantly greater commercial and 

corporate as well as political power. Full access to the second largest ISP in the country 

would enable 21st Century Fox to exploit user data from subscriber bases which could both 

distort the market and influence public opinion.  

This is particularly significant given that online political advertising remains unregulated and, 

as Lord Puttnam along with five other peers have noted in a letter, “the temptations and 

opportunities for misuse become great” when such data are in the hands of an owner “with 

an appetite for political leverage”.5 

We believe that these risks, outside the area of Sky News, offer additional plurality concerns 

about this transaction, and further reason to prohibit it. 

Structural remedies 

The CMA’s notice of possible remedies sets out two ‘structural’ remedies: 

- A ‘carve-out’ of Sky News, with Fox retaining a 39% stake in the Newco. 

- Full divestment of Sky News. 

Carve-out 

A carve out proposal, similar to what was proposed in 2011, would simply fail to address the 

powerful findings of the CMA about the dangers of MFT control. While the new company, 

Sky News, would effectively have the same degree of Fox ownership, 39%, as today, it 

would be utterly dependent as a company on Sky, of which it would be a subsidiary, which 

would be 100% owned by Fox. We contend this would give the Murdochs a degree of control 

which engages similar plurality concerns that the CMA has found with the proposed takeover 

without remedy.  

First, the Newco would be dependent on Sky’s resources in order to function. It would need 

agreements with Sky to use its production and distribution resources, and its brand. The 

2011 undertakings required News Corp to ensure that Sky entered into a carriage 

agreement, a brand licensing agreement and a series of operational agreements with the 

proposed Newco. As the 100% owner of Sky, Fox would have all the commercial cards. 

                                                

5 Letter to The Observer, “Data danger lurking in Sky deal” 16 July 2017 



4 

There is also the practical possibility that Fox could fail to fulfil the agreements at times. The 

undertakings required Sky to provide facilities and support services to the Newco on terms 

that were ‘fair and reasonable’; plainly interpretations of what was fair and reasonable could 

differ considerably in practice. The Newco would then be faced with the prospect of having to 

take Fox to court in order to force it to honour the agreements, which would be costly. 

In practice, the Newco would be dependent on the continuing goodwill of Fox, far more so 

than Sky is at present. Although Fox is an important shareholder, Sky does not rely on 

agreements with Fox for its basic operations. The Newco’s extensive dependence on Fox 

would undoubtedly affect the willingness of the Newco’s board to run the company in a 

manner Fox would not like. This effect on the board would be inevitable and would mean that 

the Newco board would take the company, including in editorial matters, in the direction that 

Fox wanted without Fox necessarily having to ask. This would not be obviously detectable by 

a monitoring regulator. 

Second, the agreements between Fox and Sky News would be up for renewal after a period 

of time and Fox would inevitably have the greater bargaining power in these negotiations, as 

the provider of resources without which the Newco would find it difficult or impossible to 

operate. In the 2011 undertakings, the agreements required only needed to be for ‘up to’ a 

certain number of years, e.g. an advertising sales agreement between the Newco and Sky 

lasting ‘up to 3 years’. Plainly this offers Fox the ability to conclude an agreement lasting 

fewer than 3 years, and thereby to exert more influence over the Newco. But even if an 

advertising agreement was agreed for the full 3 years allowed for by the undertakings, 

knowledge of the need to secure a favourable agreement in looming negotiations with Fox 

would plausibly have an ongoing influence on the Newco’s ability to be truly independent of 

Fox’s influence. 

Third, the undertakings agreed in June 2011 provide for the appointment of directors by 

ordinary resolutions of shareholders in the Newco. Fox would have a powerful and potentially 

decisive influence in votes on those resolutions, including resolutions on the appointment or 

reappointment of ‘independent’ directors. Moreover, unlike now, independent directors of the 

Newco will be keenly aware that the company is entirely dependent for its future and its 

success on its relationship with Fox, through its ownership of Sky. It is not plausible to 

believe that in these circumstances they can operate truly independently of the wishes of Fox 

and the Murdochs.  

Even a short description of the balance of power in such a scenario shows the mismatch 

between the power of Fox, and the Murdochs, and a stand-alone Sky News. The CMA is 

clear in its intention, that remedies must “address effectively the concerns we have 

identified”. We do not believe this option would or could do so. 

Nor do we believe anything like the 2011 undertakings could represent a secure future for 

Sky News. In its initial review of this bid Ofcom said “we would have significant concerns that 

an undertaking based on structural separation may lead to the risk of the scale of Sky News 



5 

decreasing over time, given the inherent difficulties in sustaining a loss-making unit outside 

of the Sky corporate structure.”6 We agree. 

Divestiture 

Turning to the possibility of divestiture, we believe it would be highly unlikely, perhaps 

impossible, to find a suitable buyer for Sky News; all the more so if Fox retains a 39% stake 

in the new company. A buyer would have to fulfil a series of conditions which, in practice, no 

one media company is likely to. A buyer would need to: 

- Be able to satisfy Ofcom and the CMA that its ownership of Sky News would not itself 

generate plurality concerns. This prevents the largest and most well-resourced UK 

media companies from bidding for Sky News, since their acquisition of it would 

effectively reduce the number of different UK media owners and be likely to reduce the 

diversity of views available to and consumed by the public. In some cases it may also 

lead to one media owner or ‘voice’ acquiring too much influence over public opinion and 

the political agenda by adding Sky News to the influence they already have. 

- Either be able to supply those resources for which Sky News currently relies upon Sky - 

such as IT support, premises, studios, broadcasting facilities and so on - or be prepared 

to rely on Sky (or whichever company comes to own Sky) to provide those resources on 

an ongoing basis. In the latter case, the less Fox pledges to provide Sky News with on 

an ongoing basis, the smaller the range of prospective buyers with the existing TV 

production, advertising sales and other resources (in the UK) necessary to operate Sky 

News. But conversely, the more Fox is pledged to provide Sky News with on an ongoing 

basis, the more the buyer would be dependent on continuing good relations with Fox, for 

the reasons set out above, including the need to renew the agreements. The prospect of 

entering continuing commercial relations with Fox may be one many media companies 

would find uninviting. 

- Be interested in acquiring a business whose brand is effectively tied to a larger company 

over which it would have no control. The alternative would require a rebranding of Sky 

News, inevitably reducing its value. 

The attraction of owning shares in the Newco would plausibly be even less in the scenario 

where Fox retained a 39% stake because that stake could give Fox an ability to frustrate the 

will of the new owners, for instance by blocking special resolutions of the Newco. 

The most fundamental question is, why would any company want to acquire this asset? The 

primary commercial benefit to Sky from Sky News is the brand and marketing benefits from 

                                                

6 Ofcom, Public interest test for the proposed acquisition of Sky plc by 21st Century Fox, Inc 20 June 2017, paragraph 
11.22, p. 104 



6 

having a Sky-branded quality news service available to the whole public. These benefits 

necessarily would not accrue to the new owner of the divested company, which would, if it 

kept the Sky branding, effectively be paying for the privilege of delivering commercial 

benefits to a Fox subsidiary. It is therefore hard to see what commercial reasons a company 

might find for acquiring a large stake in, or the entirety of, the new company. 

For these reasons, we do not believe that divestiture is a practical option, nor one which 

would guarantee a secure future for Sky News. 

There is also reason to doubt, even if it was practical, that divestiture would address the 

plurality concerns expressed by the CMA. The acquisition of Sky as a whole, even without 

Sky News, significantly enhances the MFT’s ability to influence public opinion and the 

political agenda. 

Whatever happens to Sky News, Fox would still be free to launch a new news channel, and 

create new news and current affairs programming. With the considerable investment that Fox 

would be able to channel into these, there is the very real prospect of the MFT materially 

increasing its influence - which the CMA recognises is “already significant” - over public 

opinion and the political agenda. 

Control of Sky through Fox would increase the ability of the MFT to pursue this course, by 

giving it: 

- control of the Sky platform and the ability to dictate the prominence of channels in the 

Sky electronic programme guide 

- access to Sky’s considerable data on UK households and their viewing habits 

- the ability to benefit from production of original news and current affairs content not only 

through TV advertising sales but also incremental Sky subscription revenue 

- control over how to spend Sky’s revenues, more of which could be allocated to news 

and current affairs production 

Having to divest Sky News would be a temporary setback, which could be made up for by 

setting up a new news channel and commissioning more news and current affairs content. 

We therefore contend that even requiring the complete divestment of Sky News is not 

sufficient to prevent this transaction materially increasing the MFT’s ability to influence public 

opinion and the political agenda. 

Behavioural remedies 

In cases where structural remedies are not viable, the CMA’s guidance recommends 

consideration of behavioural remedies. However, the guidance also notes that in general 

structural remedies are to be preferred because of the difficulty in implementing and 



7 

monitoring the effectiveness of behavioural remedies. The CMA’s notice of possible 

remedies highlights that the effectiveness of a behavioural remedy would be particularly 

challenging to monitor in this case, given “the subtle ways in which influence can be 

exerted”.7 We strongly agree with this assessment.  

The remedy offered by Fox in mid-2017 was the creation of a majority ‘independent’ editorial 

board. Our view is that neither this remedy nor a version of it strengthened in the ways the 

CMA canvasses in paragraph 38 of the remedies paper can properly address the plurality 

concerns arising from this transaction. 

The fundamental reason for this is that whatever undertakings are given or safeguards are 

put in place, Sky News will be, in this scenario, a wholly-owned division of Sky, which would 

now be wholly owned by Fox. That means Sky News is wholly dependent for its resources 

and brand on Sky, and therefore Fox, and its employees are ultimately dependent on 

satisfying the wishes of Sky, Fox and the Murdochs. 

The only sensible course for those running Sky News in this scenario is to seek the greatest 

possible co-operation with Sky, Fox and the Murdochs - in circumstances where there is a 

huge imbalance of power. This is borne out by the cases of Times Newspapers and the Wall 

Street Journal, where similar attempts were made to safeguard against Murdoch 

interference, which demonstrably failed. 

Indeed, it is striking how similar many of the undertakings being offered today in the case of 

Sky are to those made in the case of Times Newspapers. For the benefit of the Panel, we 

attach a copy of those undertakings. 

These include the following: “The Editors...may be appointed or removed only by the 

agreement of a majority of the Independent National Directors...Mr Murdoch undertook to 

bind himself to preserve the separate identities of the Times and The Sunday Times, and to 

maintain the independence and authority of their Editors...They will be subject to no restraint 

or inhibition either in expressing opinion or reporting news that might directly or indirectly 

conflict with the commercial interests or political concerns of the Proprietor...Their Editors will 

not be subject to instruction from either the Proprietor or the Management on the selection 

and balance of news and opinion.” (see attached document) 

Looking back now at these very strong undertakings, even Mr Murdoch’s greatest supporters 

would be hard put to suggest he has abided by them. The two cases of editors Andrew Neil 

and James Harding, alone, are instructive. Although under the 1981 Times undertakings, 

both were technically protected by an independent board of directors from being fired by 

Rupert Murdoch, both stood down when it became clear to them they had lost his 

                                                

7 CMA, Notice of possible remedies, paragraph 38 (a), p. 11 



8 

confidence. Similar promises were made in the case of the Wall Street Journal and broken 

as our previous submissions have shown, including through the replacement of the editor. 

We urge the CMA to learn the lessons of history. In any scenario where Sky News is wholly 

owned by Sky and Fox, the Murdochs will wield ultimate control through resources, brand 

and the unspoken power deriving from ownership, and the way they use that ownership. That 

is why these behavioural remedies cannot prevent the plurality harms identified by the CMA. 

We now explain why in more detail. 

First, on the crucial question of resources, Sky News will be wholly dependent on Sky. A five 

year arrangement is clearly a relatively short time-frame, less even than was proposed in the 

2011 carve-out. Whatever the time period chosen, and even with a resources guarantee in 

that period, those running Sky News will be constantly aware that changes in the revenue 

they generate for themselves, or changing news demands, may well mean they have to seek 

extra resources from their parent company. It is obvious they will not, in these circumstances, 

want to bite the hand that feeds them. 

Andrew Neil’s eloquent explanation to the House of Lords Communications Committee in 

2008 about why he resigned from his job speaks to this precise point: “…He [Rupert 

Murdoch] would have found ways of making life pretty intolerable for the editor. It would not 

have been a case of just being fired right away, but it would have been a case of money 

drying up, budgets not appearing. This already happened to me in the final months anyway 

when I wanted to expand the paper into other areas and that was denied for no good reason 

other than we had fallen out of love. I do not think a newspaper group or a title can survive 

and prosper if the editor and the proprietor are in a state of civil war, and that is why 

arrangements, such as the trusts that The Times and The Sunday Times have, I think, are a 

complete waste of time, effort and regulatory effort (emphasis added).”8 

None of the protections being canvassed ultimately change the fact that it is the parent 

company that provides the resources on which Sky News depends, just as the Sunday 

Times under Andrew Neil depended on the resources of News Corp. 

Second, on close examination the undertakings on the appointment of the Head of Sky News 

and non-interference in ‘editorial choices’ are currently fraught with potential loopholes, and, 

in practice, very hard to design effectively  

Fox propose that the Head of News will be hired and fired by the editorial board, that the 

“Head of Sky News will retain editorial control over the selection of news stories and any 

political comment…” (35e in CMA remedies document) and that “employees and officers of 

Fox, or members of the Fox board that are trustees or beneficiaries of the MFT, will not 

                                                

8 House of Lords Communications Committee, The Ownership of the News - Volume II: Evidence, p. 343, Q1678 



9 

attempt to influence the editorial choices of the Head of Sky News” (35f in CMA remedies 

document). 

Quite apart from a distinct lack of clarity about who can and cannot influence editorial 

choices in this scenario (it appears from 35f that members of the Fox board who are not 

trustees or beneficiaries of the MFT can do so), analysis of the meaning of terms like 

‘editorial choices’ or ‘editorial control’ shows how porous this supposed firewall will be.  

Nothing in these words would prevent Sky operating in most respects like any other division 

of Fox. It would be able to set a corporate strategy for its component parts, which includes 

Sky News and it would be for those running Sky News to meet it. It is simply not credible, 

realistic or mandated by the proposed remedies, that Sky - and Fox - should leave major 

strategic decisions - such as target audience or overall programming strategy - for a key part 

of their company, Sky News, to an independent editorial Board. Sky will also have a Chief 

Executive, appointed by the Board of Fox, to whom, it must be assumed, the Head of Sky 

News will report day to day on most issues.   

All this means that Sky would still be able to set a clear direction for Sky News, under the 

control of the Murdochs, whatever the wording about day to day ‘editorial choices’. It is also 

hard to see how the remedies could be written in a way which prevented this.  

Furthermore, whatever the detail of the remedies themselves, huge unspoken power would 

inevitably be wielded by the Murdochs, without it ever needing to be spelt out. Sky News 

journalists and editors would know that the Murdochs expect their employees to follow the 

editorial line they want, and they would also know that those expectations continue to exist 

irrespective of whatever undertakings it may have been necessary for the Murdochs to 

accept in order to acquire Sky. Indeed, this is part of the reason why previous attempts at 

undertakings at Murdoch outlets have failed. 

This was explicitly set out by Lord Justice Leveson in relation to Mr Murdoch’s power over his 

newspapers “His [Rupert Murdoch’s] editors would not need to ask him for his opinion on any 

particular topic; they would know his thinking on the issues of the day in general terms, and 

could work out what it would be likely to be in any specific instance. Some have likened this 

process to the workings or metaphorical radiations of the Sun King, but, in fact, it is no more 

than basic common sense. Editors at The Sun, and probably also the News of the World, 

could form a pretty good idea of what their proprietor wanted without having to ask…It is the 

‘without having to ask’ which is especially important here. Sometimes the very greatest 

power is exercised without having to ask, because to ask would be to state the blindingly 

obvious and thereby diminish the very power which is being displayed.”9 

                                                

9 The Leveson Report, Part I, Chapter 8, paragraphs 2.8-9 



10 

Nor is the Murdochs’ unspoken power of influence over, or means of securing compliance 

from, their employees limited to negative sanctions as we saw in the cases of Mr Neil and Mr 

Harding. There is also the positive prospect of promotion within Fox or hiring at another MFT-

controlled news outlet, a prospect that deviating from the Murdochs’ preferred editorial line 

would imperil.  

Many journalists who have worked for the Murdochs have moved upwards or sideways. 

Through Fox and News Corp, the MFT has control over a very large number of news outlets, 

and therefore a very large number of job opportunities. To cite some recent examples, 

Rebekah Brooks edited both the Sun and the News of the World and was then promoted to 

become CEO of News UK (and later re-hired to the same job after resigning in 2011). Robert 

Thomson worked as a journalist at the Times, eventually rising to become editor - he is now 

CEO of News Corp. Gerard Baker was US editor of the Times but was promoted to editor of 

the Wall Street Journal, part of a separate News Corp subsidiary. Stig Abell was managing 

editor of the Sun but became editor of the Times Literary Supplement. 

Promotions such as these would clearly be unlikely for Sky News journalists or editors who 

displeased the Murdochs. Moreover, the possibility of not just new jobs but complements to 

existing ones like having a column in a News UK newspaper or securing a book deal with 

News Corp’s subsidiary HarperCollins could also be lost. In these ways, there could still be 

considerable career costs for a journalist or editor who displeased the Murdochs, without 

them losing their job.  

In addition to the weakness of the undertakings and the difficulty of adequately specifying 

them because of the unspoken power of the Murdochs, the behavioural remedies proposed 

also fail because of the issues surrounding the editorial board itself. 

The selection mechanism proposed by Fox for a majority of so-called ‘independent directors’ 

- appointment by a sub-committee of its board - is wholly inadequate. The CMA is clear in its 

provisional findings about the problems inherent in the Fox Board Resolution which 

suggested that so-called independent directors of Fox could be trusted to be a protection 

against plurality concerns in approving the appointment or removal of the Head of Sky News: 

“While we expect the independent directors on the NCGC [Nominating and Corporate 

Governance Committee] to act in accordance with their fiduciary duties in respect of Fox, we 

consider that in many instances a decision that might give rise to a plurality concern would 

be in the commercial interest of Fox (and its shareholders) and therefore consistent with 

these fiduciary duties.”10 

Applying exactly the same logic, it cannot meet CMA plurality concerns to propose, as Fox 

has done, that the same Fox ‘independent directors’ should appoint the ‘independent 

members’ of the Editorial Board who choose the Head of Sky News. The Fox directors’ 

                                                

10 Provisional findings report, paragraph 8.8 



11 

interests will be to appoint people who will uphold the interests of Fox not protect editorial 

independence. This concern is further amplified by the provision to allow the rest of the 

Editorial Board to be composed of Fox executives.  

The question then arises, who else could nominate the members of the Editorial Board? We 

contend that it would be plainly unacceptable for the Secretary of State to nominate editorial 

board members, because it is wrong in principle for government to make such decisions and 

indeed, politicians are themselves capable of being influenced by the Murdochs, whom the 

CMA has provisionally concluded already have significant political influence.  

However, it is very difficult to envisage any alternative mechanism to ensure these 

individuals could be satisfactorily appointed in a way that made them genuinely independent. 

The CMA asks if appointments should be ‘subject to regulatory oversight, for example the 

approval of Ofcom’? We do not believe this is a solution.  

While Ofcom might be able to discern lack of independence in the most clear-cut cases, such 

as family members, current or former Murdoch employees, or longstanding vocal supporters 

of the Murdochs, there may be individuals whose affinity for the Murdochs or congruence 

with their aims is less obvious to Ofcom but no less real. 

Indeed, potential candidates for the job of independent editorial board member would know 

Rupert Murdoch’s long history of exerting close editorial control over the news outlets his 

companies own, and conclude that he expects to have similar control over Sky News, 

undertakings notwithstanding. They would know that supporting board decisions Rupert 

Murdoch does not like could be viewed as the “metaphorical declaration of war” Lord Justice 

Leveson suggested going against Rupert Murdoch’s wishes involves.11 This knowledge 

would likely put off many truly ‘independent’ potential candidates from even applying to be 

board members in the first place. 

For these reasons, the likelihood would be high that even nominally ‘independent’ board 

members would be appointed who would in fact run Sky News in accordance with the 

Murdochs’ wishes, and who would fail - as the Times Independent Directors transparently 

have - to stand up for the editorial independence of the entity they are responsible for 

protecting. 

At an even more fundamental level, whoever is appointed will have to operate on the basis of 

close co-operation with Sky, Fox and the Murdochs as indicated above. The flaw in the 

editorial board as a protection therefore is not simply about the particular individuals who 

might be appointed and is about the financial, operational and corporate circumstances in 

which they will find themselves operating. 

                                                

11 The Leveson Report, Part I, Chapter 8, paragraph 2.10 



12 

To aid the CMA’s deliberations, we wish to specifically summarise our answer to each of its 

suggestions and questions in paragraph 38 of the remedies paper around behavioural 

measures: 

a) We do not believe behavioural measures can constitute an effective remedy because of 

the fundamental dependence Sky News and its employees would have on Sky, Fox and 

Murdoch resources, brand and unspoken but very real power. 

b) The editorial board composition proposed by Fox is deeply flawed but no editorial board 

will be an effective buttress against the power of Sky and Fox management and owners. 

In particular, no board can realistically prevent journalists and editors at Sky News being 

subtly influenced by the Murdochs in the ways we have outlined above. 

c) There is no obvious genuinely independent appointment route which answers plurality 

concerns and the Murdochs have shown a consistent ability to get around 

‘independence’ criteria, illustrated by the Boards of News Corp and Fox. 

d) The approval of Ofcom does not guarantee either that appointees will be genuinely 

independent, or that even genuinely independent appointees will be immune to influence 

by Sky, Fox or the Murdochs once appointed. The fundamental problem is the structural 

position of Sky News and its reliance on Sky, Fox and the Murdochs. 

e) The question of what lies within the purview of the Editorial Board illustrates the 

insoluble problem with behavioural remedies. It is simply not credible, realistic or indeed 

reasonable to believe that Sky—and Fox—will leave major strategic decisions on a key 

part of their company to an independent editorial Board. Sky will set a corporate strategy 

which includes Sky News and it will be for those running Sky News to meet it. Whatever 

the formal undertakings, in practice decisions at Sky will powerfully influence the 

strategic direction of Sky News. 

f) The proposal for a Board of wholly ‘independent’ directors raises again the problem of 

maintaining a genuinely independent board, immune to outside influence, on an ongoing 

basis. Moreover, even a truly independent board with a wide remit including business 

functions would still need to maintain a good working relationship with Sky, and 

therefore Fox. Fox would have a strong incentive, and indeed ability through its control 

of resources, to influence the board in order to secure compliance with the editorial 

strategy it wishes to set for Sky News 

g) The Panel asks how long Fox’s commitment to Sky News should remain and the period 

for investment. Five years is a relatively short period, but in a world where news is 

changing so fast, it seems hard to plan ahead with certainty. The latter part of g) 

appears to suggest that the CMA or Ofcom would have to rule on the correct level of 

resources if the Parties asked it to do so on review. We do not believe this is an 

appropriate decision for a public body.  



13 

In sum, the proposal for behavioural remedies amounts to a significantly weaker version of 

the 2011 carve-out proposal. That proposal fails because it doesn’t fundamentally deal with 

the problem of Murdoch influence and control. This is even more true of the proposition on 

behavioural remedies and it should be rejected by the CMA. 

Closure of Sky News 

At times during the merger scrutiny process, Sky and others have sought to imply that the 

future of Sky News within Sky is not guaranteed. It is thereby implied that the course of 

action least damaging to plurality is to allow Sky to be acquired by Fox, with limited 

remedies, since otherwise the UK will lose an independent provider of news and current 

affairs content.  

We are deeply sceptical about the credibility of what amounts to an attempt to blackmail the 

regulator. We do not believe it stands up to scrutiny and urge the CMA not to succumb to 

such a threat. Moreover, what was an implausible threat before the prospective Disney 

takeover has, we suggest, become a vanishingly unlikely one. 

First, we would remind the CMA of what Sky said in their initial submission in October:  

“Commercially, Sky derives brand value from operating a trusted, independent 24-hour news 

organisation. Sky News is an important part of Sky’s offering. It contributes to Sky’s 

reputation as a high quality broadcaster. Sky’s customers value Sky News. They value it 

precisely because it is a trusted, independent, voice. Sky News makes a commercial 

contribution beyond that which is quantifiable from direct revenues alone. This explains why 

Sky continues to invest in Sky News when the costs of running a 24-hour news organisation 

are material and outweigh the direct revenues it generates.”12 

There was no mention in this submission of the possibility of closing Sky News. If this was a 

real and credible possibility, it is peculiar, to put it mildly, that it did not feature in the 

submission to the CMA, nor had it featured in any previous submission to Ofcom. It is much 

more plausible to believe that this threat was a tactical ruse in response to the CMA’s issues 

paper. 

Second the importance of Sky News to the Sky brand has been reaffirmed in testimony to 

the CMA by the Sky independent directors: “The independent directors said that Sky News 

held a significant brand value to Sky”13. The CMA has concluded that the Murdochs do not 

exert full control over Sky with Fox’s 39% stake. Taking the independent directors testimony 

                                                

12 Sky, Initial submission to the Competition and Markets Authority on plurality and broadcasting standards, paragraph 
3.22, p. 6  

   13      Testimony of Sky independent directors, paragraph 22     



14 

at face value would suggest they would be loathe to close Sky News simply to increase the 

chances of a successful resubmitted bid, even if the Murdochs suggested such a course. 

The testimony you received from Viet Dinh, an independent director at Fox, echoed that of 

the Sky independent directors. Mr Dinh described Sky News as “one of the key assets that 

contributed to the Sky brand”14. If Mr Dinh is taken at face value, such a decision would 

undermine the Sky brand. 

Thirdly, we question whether closing Sky News to secure this acquisition is in Sky’s or the 

Murdochs’ interest at all. Although plurality concerns should prohibit its acquisition by Fox, 

few other plausible acquirers of Sky as a whole- and there are a number - would generate 

these concerns. This is most obviously true of Disney, which will end up acquiring Sky if its 

acquisition of Fox is concluded. Why would it be in Sky’s (or the Murdochs’) interest to shut a 

commercially valuable part of its business in order to enable itself to be acquired by Fox, 

when it is quite likely not to be necessary to shut Sky News in the event of the Disney 

acquisition of Fox?  

Finally, as well as finding the threat to close Sky News not to be credible, we contest the 

assumption that if Sky News were to be closed, it would remove all the concerns raised by 

this transaction. The CMA cannot be certain that if Fox owned Sky minus Sky News, it would 

not go on to produce news and current affairs content that would increase the MFT’s 

influence over public opinion and the political process. Accompanying the Disney deal has 

come much commentary and some statements indicating that the Murdochs believe news is 

a content genre of continuing value and interest to them.  

This suggests an important point about the CMA’s power in this process. By making clear 

that the CMA’s plurality concerns arise from the prospect of the MFT’s control over the whole 

of Sky, not simply control over the Sky News channel and its existing production resources, 

the CMA would in effect eliminate any incentive Sky might even claim to have to shut Sky 

News in order to enable it to be acquired by Fox. 

Conclusion 

The CMA has produced strong and clear conclusions about the danger of Fox acquiring 

100% of Sky. We urge the CMA to follow through the logic of its provisional findings and 

recommend to the Secretary of the State the prohibition of this deal. We urge it not to be 

satisfied with ineffective and implausible structural or behavioural remedies which will fail to 

protect the public interest, or guarantee a secure future for Sky News. In particular, we 

suggest that the CMA should not go down the same path that has failed before: undertakings 

given and broken, by the Murdochs. 

                                                

14 Testimony of Viet Dinh, paragraph 40 



15 

Set against the threat to the public interest, we see no credible public interest argument for 

this bid. Empty threats to close Sky News only demonstrate the weakness of the case. The 

current ownership structure is successfully sustaining Sky News. If the Murdochs are true to 

the stated intention to go ahead with the Disney/Fox deal, it is not at all clear why it would be 

in anyone’s interest to close down Sky News. We urge the CMA not to succumb to these 

threats and to act to protect the public interest. 



·'EMBARGO: 'FOR H1MEDIATE RELEASE

i
j
I

I
I
I
I

FMES NE\VSPAPERS HOLDINGS LIl\1ITt~D
Registered office P.O. Box ne.], New Print:nil House Squere,

Gravs Inn Road, London WC1X oE,Z
Telephone '01,837 1234. Registered no 206377 England .

THE FUTURE OF TIMES NEWSPAPERS

UNDERTAKINGS BY MR. RUPERT MURDOCH

i
I
r
I
.1

SIR DENIS HAMILTON, CHAIRMAN AND EDITOR-IN-CHIEF OF
TIMES NEWSPAPERS HOLDINGS LIMITED, READ THE
FOLLOWING STATEMENT TO A PRESS CONFERENCE TODAY,
THURSDAY, .:[A..h1UARY.22, 1981 AT THE PORTMAN HOTEL,
PORTMAN SQUARE, W.1 •

.A series of specific formal undertakings were given· last
night by Nr; Rupert Murdoch to, and were approved by,
the Editorial Vetting Committee of Times Newspapers, chaired
by Sir Denis Hamilton and comprising the Independent National
Directors (Lords R®ll, ~acre and Greere) and the Ed!tor of
The Times, Mr. William Rees-M@~~, and the Editor of The..

.. I:
"
\.,

.1
1

'j
!
I
i

, .1
I
!
j
I
!

Sunday Times, Nr. Harold E'vans, L®rm R®:IDensvias abroad but
has been fully informed, and 'has agreed.

These undertakings, concerned with protecting the editorial
quality and integrity of The Times, The Sunday Times and
The· Times Supplements and their future ownership, will be
incorporated in Articles of Association and, additionally,
deposited with the Secretary. of State for Trade. The principal
undertakings are:-

Directors. They will be required to approve

1 .. Independent National Directors
The system of Independent National Directors serving
.on the Board of Times Newspapers Holdings Limited
will be preserved and enhanced. There will be an
increase in the number of Independent National

j:

I 1.ILDirectors: Sir Denis Hamilton. Chairman &. Editor-in-Chief. M. J. Hussey, Vice-Chairmnn. l~~ !¢!ftC of Glanton T. D. P. Emblem ' : .'
James Evans ~ of Harrow Weald Lord Keith of Cusuescre ~~ {iT\ !{)khal~ham ~~.~.R.o.~ of Ipsden ' ~

., •• _. .~ ..... _~ .......... ~ ._ .4 __ .. o_ ... .-._~_ ... ,

subsequent appointments to their membership.
continued .....



2. ~intment and dismissal of Ed! tors" ,
The Editors, to be appointed by the Board,' may be
appointed or removed only by the agreement of a'majority
of the independent National Directors. 'l'heIndependent
National Directors will be available for arbitration
on unresolved issues.

_,

3. Dispos ition 'of titles
Any future sale of any of the titles ~ill re~uire the
agreement of a majority of the Independent National
D'i r e c t.o r s •

4. Maintenance of Editorial Ind~pendence
Irrespective of these rights of the Independent
National Directors, Mr., Murdoch undertook to bind
himself to preserve the sep~rate'identities of"
The Times' and The Sunday Tim~s, and to maintain
the independence and authority of their Editors
in the appointment and control of tneir staf!i over,
the political policy of the separate newspapersi
and in'all respects to maintain the titles as
,editorially independent newspapers of high quality.
Each of the two Editors would be free to make hii
own decision on matters of op ini.on and news and each
would be free to disagree with the other and with any
other newspape'r in wh i.ch Mr. Murdoch may have an interest.

"In particular Mr. MurdOch subscribes to and undertakes
to observe the following principles re~ating to
editorial integrity.

(a) The Times and The Sunday Times are free from
party political bias and from attachment t9
any sectional interest. They will be subject
,t6 no restraint or inhibition either in expressing

.Opinion or in reporting news that might directly ,
or indirectly, conflict with the commercial
interests or political concerns of the
Proprietor. The Times is recognised to be a
paper of record.

continued ..•..

1 '

j
, j

Ii
"I!
:1

'I
'I
i,

'j

I

t
1
i

I
:1
01
", I.

11
"'.! -.

II
I, I

'If' ; j

i I
!~-



- ,3
II

.
the selection and balance of news and opinion. '
They have the right to refuse to publish any
advertisement.

(b) In accordance with the traditions of the papers,
their Editors will not be subject to instruction
from ei t.ber the Proprietor or the Management on

(c), Instryctions are to be given to journalists
only by their Bdi tor and by those to whom he
has delegated authority.

(d) The:Editors of each of the Supplem~nts should
have the same responsibilities,and prerogatives
in relation to their paper as the Editors of The
Times and The Sunday Times.

(e) The Board of,Times Newspapers Ltd. is to be
responsible, after consultation with the Editors,
for fixing an arinual budget for editorial space
and expenditure. The Editors are to be responsible
for the allocation of space between editorial and
advertising day by day, within the strategic
fiameYJork set by the Board.

i
i
i
I, I

I
t

The Editors will continue to make all appointments
,-to the journalistic staff, subje6t to the constraints
, of the editorial budget.

NOTE:-
The Articles of Association of Times Newspapers
Holdings Limited ~nd Times Newspapers Limited
will be altered as appropriate to reflect the
above undertakings in the event. that the sale
"to Mr. 'Murdoch becomes unconditional.

1
I.
j ••

!
i~~:
( .
~

, ..1:_


