Rt Hon Ed Miliband MP

Member of Parliament for Doncaster North

Ihlrl

HOUSE OF COMMONS
LONDON SWI1A 0AA
Rt Hon Karen Bradley MP
Secretary of State
Department for Digital, Culture, Media and Sport
100 Parliament Street
London
SW1A 2BQ

7th August 2017
Dear Karen,

You said that parties aware of new evidence relevant to your decision on whether to refer the bid
for Sky to the CMA on grounds of broadcasting standards should bring that evidence to your
attention.

A lawsuit filed last Tuesday about a story broadcast on Fox News on 16th May 2017 provides such
new evidence. It shows concrete evidence of a lack of commitment to broadcasting standards, a
failure to take wrongdoing seriously and what is more, the lawsuit alleges coordination with the
Trump White House to deliberately use a false news story to deflect media and public attention from
the Russian interference in the 2016 Presidential election.

The original story first published on May 16 2017 on foxnews.com and later broadcast on Fox News
Channel, including in the UK, on the same day, as well as on May 18" and May 19th, suggested that
a Democratic National Committee staff member Seth Rich who was found dead was the source of
leaked emails from the Democratic National Committee. This was highly significant because the
story was then used by Fox News anchors to suggest that allegations that the Russian government
were the source were false. The story was given big prominence on a number of Fox programmes,
including by star presenter Sean Hannity and for days afterwards on the network.

The following is uncontested: the story was false, and Fox admitted this a week later on May 23" by
deciding to retract the story. We know that more than two months have passed since the
investigation by Fox into why this happened but they have made no statement about why it
happened and taken no disciplinary action against the reporter, Malia Zimmerman, or Sean Hannity
or against the Fox News executives who presumably signed off the story. We note that Malia
Zimmerman continues to report for Fox News. No apology has been made to the family of Seth Rich
for these false allegations that he was a traitor to his employer and his country.

We now also know that longtime Fox News contributor Rod Wheeler alleges in a lawsuit against Fox
that the original story contained fabricated quotes from him implicating Seth Rich in the leaks, that
Fox News colluded with the Trump administration to broadcast this story and gave the President



Al F‘

advance copy of the story. We also know that he alleges that he described his concerns to Fox News
head of legal affairs Dianne Brandi in June but no action was subsequently taken.

You will recall that Ofcom found in their report on broadcasting standards that there was no
compliance code for Fox News broadcasts in the UK. But they were persuaded that "Fox has put in
place a new compliance process for Fox News with effect from 15 May 2017"(paragraph 1.2, public
interest report). Yet we now know that just one day after this compliance code supposedly took
effect, Fox News ran a wholly false and highly significant story, including to UK audiences. This shows
the compliance system credulously accepted by Ofcom failed dismally and is a clear breach of the
broadcasting code commitment to standards of accuracy and impartiality and indeed the special
impartiality requirements relating to matters of political controversy as laid out in Section 320 of the
Communications Act.

The extremely serious allegations of collusion with the Trump White House to generate propaganda
and false news for explicit political ends go far beyond mere breaches of the broadcasting code and
suggest a brazen disregard for the ethics of journalism.

To remind you, Rupert Murdoch is currently the acting CEO of Fox News. James and Lachlan
Murdoch have widely let it be known that following the harassment scandal at Fox News, they are
now taking control of its ethical standards. None of them can on this occasion claim ignorance of the
story, its retraction, its implications or the failure, two months on, to provide any apology or take
action against the individuals concerned. So these events have happened clearly on the direct watch
of all three Murdochs, the people who want 100% control of Sky.

If ever there was an episode which showed that there are grounds for referral of the merger to the
CMA on broadcasting standards grounds, it is this. It suggests a cavalier approach to standards at a
Fox News, a compliance code which failed the day after it took effect and a refusal to apologise or
take action once a falsehood is discovered.

We believe this episode reinforces the argument we made to you in our letter of July 10 2017. It is
reasonable to believe this transaction may operate or may be expected to operate against the public
interest in regard to broadcasting standards. We believe the right way forward is therefore to refer

to the CMA on these grounds, as well as the risk to plurality.

Yours sincerely

Rt Hon Ed Miliband MP Rt Hon Sir Vince Cable MP

Rt Hon Kenneth Clarke MP Rt Hon Lord Falconer of Thoroton



