
Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 1 - 

 
 

EMPLOYMENT TRIBUNALS 
 

Claimant                    Respondent 
 

Mr G Yildiz                British Broadcasting Corporation 
 
 

Heard at: London Central            On: 18 – 26 October and in chambers on  
         27 and 30 October 2017 

 
Before:  Employment Judge Auerbach  

    Mr T Robinson  
    Mr S Ferns 

 
   

Representation 
 
For the Claimant:   Ms N Cunningham, Counsel 
 
For the Respondent: Ms I Shrivastava, Counsel 

 
 
     RESERVED JUDGMENT 
 

The unanimous Judgment of the Tribunal is as follows:  
 

1. The Claimant was constructively unfairly dismissed.  
 

2. All of the claims of direct discrimination, harassment and victimisation pursuant 
to the Equality Act 2010 fail and are dismissed.   

 
 

   



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 2 - 

RESERVED REASONS 
 
 

Introduction 
 
1. The Claimant was employed by the Respondent from June 2007 until his 
resignation in January 2017. 

 
2. The first claim form was presented on 16 December 2016.  In it the Claimant 
claimed race discrimination during employment, by reference to his Kurdish ethnic 
origin, by way of direct discrimination, harassment and victimisation. 

 
3. That claim form also included a claim for wages in respect of an item of shift 
pay, but upon it being accepted that the payment had belatedly been made, that claim 
was withdrawn and dismissed upon withdrawal.  However, the handling of that matter 
was relied upon by the Claimant as background to his discrimination claims. 

 
4. A response in respect of the first claim was entered on 2 March 2017.   

 
5. A preliminary hearing (PH) took place on 23 March 2017 before Employment 
Judge Grewal.  In anticipation of a second claim being presented, the hearing dates 
originally set in respect of the first claim were postponed, it being envisaged that both 
claims should now be heard together over eight days from 18 – 27 October 2017. 

 
6. A list of issues prepared by the Respondent’s counsel was tabled at that PH, 
but EJ Grewal noted that this required further consideration by the Claimant.  The 
parties were directed in due course to file an agreed list of issues.  A further list, 
described in a covering email as agreed, was then sent to the Tribunal by the 
Claimant’s solicitors on 12 April 2017.  That list related only to the first claim.  

 
7. The second claim was presented on 4 May 2017.  The complaints were 
described in it as being of victimisation and constructive dismissal.  On 22 June 2017 
a response was entered in respect of the second claim.  The two claims were then 
ordered to be heard together on the October hearing dates previously earmarked.   

 
8. A further version of the list of issues was contained in the bundles prepared 
for trial, which was essentially the 12 April 2017 version, but updated to include the 
complaints and issues raised in the second claim form.  At the start of our hearing time 
was spent reviewing that list of issues.  A number of points of correction and 
clarification were agreed.  The Tribunal spent the remainder of the first day reading.  
At the start of day two the Tribunal raised some further points with both counsel, in 
light of its reading, and some further points of clarification of the issues were agreed.  

 
9. It was also identified in discussion that, in respect of his claim that he was 
constructively dismissed, the Claimant wished the Tribunal to adjudicate whether, if 
so, such constructive dismissal was not only unfair but also unlawful treatment 
(whether by way of direct discrimination, harassment or victimisation) pursuant to the 
Equality Act 2010.  However, Ms Shrivastava’s stance was that a constructive 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 3 - 

discriminatory dismissal claim (as opposed to a constructive unfair dismissal claim) 
was not pleaded, and required an application to amend, which she opposed.  

 
10. After hearing argument, and for reasons which we gave orally, we permitted 
the claim of constructive discriminatory dismissal to be added.  In summary, this was 
because such a complaint implicitly flowed from the factual case advanced in the two 
claim forms, and the complaints of discrimination during employment, and assertion 
that the Claimant had been constructively dismissed (the definition of which is the 
same in the Employment Rights Act 1996 and the Equality Act), which the two 
claims undoubtedly contained.  Further, its consideration would require no additional 
evidence to be adduced, or cross-examination to be conducted, on the part of the 
Respondent; and the balance of prejudice favoured the amendment being granted.  

 
11. The other point of dispute concerned allegation 3(i).  This alleged that the 
Claimant’s manager, Mr Nisancioğlu, failed, in the period June – September 2016, to 
“offer the Claimant as a possible contributor to BBC news programmes when a 
request was made for a contributor from the Turkish Service.”  In opening discussions 
Ms Shrivastava indicated that, whilst this allegation had featured in the list tabled in 
April, it had only become fully clear to the Respondent’s team what it was actually 
about, after the Claimant’s solicitors had identified certain documents as relevant to it, 
and his statement had been received, setting out his evidence on this matter at 
paragraph 31, and cross-referring to those documents.   

 
12. In response to this material, Mr Nisancioğlu had then made a second witness 
statement, which had been served, and which Ms Cunningham accepted should be 
admitted into evidence.  While Ms Shrivastava was also able to cross-examine the 
Claimant on this issue, she indicated that the Respondent had had only a short time to 
assemble its evidence on it and was still investigating whether there was further 
relevant documentary evidence, and that she might yet apply to strike-out issue 3(i).   
 
13. The Claimant’s evidence having been completed on days two and three, at the 
start of day four Ms Shrivastava tabled a second supplementary witness statement for 
Mr Nisancioğlu, together with various schedules, further addressing issue 3(i).  She 
also tabled a written strike-out application.  It was proposed by Ms Cunningham, and 
agreed by Ms Shrivastava and the Tribunal, that we should proceed at present on the 
basis that this remained an issue in the case, on which Ms Cunningham might cross-
examine the Respondent’s witnesses; and we would hear the strike-out application 
argued at the end of evidence, and consider it as part of our overall decision. 
 
14. We heard evidence for the Respondent from: Vanessa Twigg, Sarah Gibson, 
Saleem Patka, Ian Bent, Alper Balli, Nicky Goldberg and Murat Nisancioğlu.  Evidence 
was completed during the afternoon of day six and we then heard argument on the 
strike-out application.  On the morning of day seven a final corrected version of the list 
of issues, taking on board all of the points that had arisen during the course of the 
hearing, was tabled.  This included the fact that one complaint, concerning alleged 
treatment in relation to a request made by David Mazower on 21 July 2016, had been 
withdrawn by Ms Cunningham during the course of the hearing.   
 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 4 - 

15. It was agreed by both counsel that the final list of issues accurately reflected 
the live issues that fell to be determined by the Tribunal, subject to our decision on the 
strike-out application in relation to issue 3(i).  That list is appended to this decision.   

 
16. It was also agreed in opening discussions that we would, as part of our present 
decision, potentially decide any Polkey1 or contributory fault type issue that might 
arise, should some or all of the claims succeed.  However, any other matters relating 
to remedy might require a further remedy hearing.   
 
17. We spent the bulk of day seven reading written submissions from both counsel 
and hearing oral submissions.  We were also furnished with a number of authorities.  
We then began our deliberations in chambers, continuing on day eight and on a 
further, ninth, day added for this purpose.  We now provide our reserved decision.   
 
The Facts 

 
18. The Claimant is a journalist.  He is of Turkish nationality but ethnically Kurdish.  
 
19. In June 2007 the Claimant began employment as a producer with the 
Respondent’s Turkish Language Service.  This is one of around 30 language services 
which, together with World Service English, make up the BBC World Service, 
broadcasting globally in the languages concerned.  
 
20. The Turkish Language Service (TS) is a small unit.  It had, in 2016, 17 staff 
based in London as well as two employees and some freelancers in Turkey.  During 
the Claimant’s employment he was the only Kurdish employee on the permanent staff 
in London.  For a time, his wife worked for the service on a 12-month fixed term 
contract.  Mr Nisancioğlu said in evidence that he understood her to be Kurdish, 
although the Claimant observed that she had not publically so identified herself.  The 
TS also uses Kurdish freelancers in Turkey from time-to-time.   
 
21. At the time when the Claimant joined, journalists employed to produce 
programmes were called Producers, but they are now all more strictly 
called Broadcast Journalists.  A grade above them are Senior Broadcast Journalists 
(SBJs), who have some management and editorial responsibilities. 
 
22. When the Claimant applied in 2007 to join the TS he was interviewed by the 
then Head of Service, Huseyin Sukan, and by Murat Nisancioğlu, who was at that time 
an SBJ.      
 
23. The Claimant’s evidence was to the effect that the interview lasted much longer 
than anticipated because, during the course of it, Mr Nisancioğlu subjected him to a 
grilling on his opinions on Kurdish issues.  Mr Nisancioğlu’s evidence was that there 
was some discussion of the topic, but no grilling.  He also said that he had not actually 
known that the Claimant was ethnically Kurdish until Mr Sukan mentioned it to him at 
the end of the interview. 
 

                                                
1 Polkey v AE Dayton Services Limited [1988] AC 344. 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 5 - 

24. We found that the interview was structured around a set of standard questions 
that were asked of all candidates, but with some room allowed for supplementary 
questions or development of any line of discussion that might emerge.  In the 
Claimant’s case this led to some extended discussion of Kurdish issues, because they 
came up in the discussion.  We note that the Claimant told us in evidence that he did 
not find the discussion of such issues to have been hostile or disturbing at the time; 
indeed, he took the interest shown in them to be a positive sign.  It was only with 
hindsight, he said, that he had come to view this aspect of the interview differently.   

 
25. We concluded that we were not persuaded there was any “grilling”: if there had 
been, the Claimant would have viewed this part of the discussion differently at the 
time.  Nor did we find sufficient basis to infer that Mr Nisancioğlu’s approach to this (or 
any) aspect of the interview, was reflective of any antipathy to the Claimant at all. 

 
26. It was also suggested by the Claimant in evidence, that Mr Nisancioğlu had 
announced the Claimant’s appointment to other team members in a manner which 
unduly highlighted his Kurdish ethnic origin.  However, we accepted Mr Nisancioğlu’s 
evidence that any formal announcement would have been handled by the then Head 
of Team, Mr Sukan; but that he, Mr Nisancioğlu, did mention to some members of the 
team the Claimant’s Kurdish ethnicity, because he regarded it as of positive note.   
 
27. We found that the Respondent jealously guards and cultivates its reputation for 
objective, impartial and fair reporting.  It has the status, as Mr Bent told us, of a 
“trusted source”; that is, its news reports may themselves be cited with confidence by 
other news organisations as reliable and accurate, as though it were a primary source.  
This culture permeates the news-related activities of the Respondent, and what is 
expected of its editors and journalists.  In any particular news service the editors (or 
those performing that role) have responsibility for taking editorial decisions informed 
by those standards, and individual journalists are expected to follow them.  In line with 
this, the Claimant’s job specification included reference to the duty to maintain 
professional journalistic standards of accuracy, impartiality and fair dealing. 
 
28. In or around August 2009 Mr Nisancioğlu became Planning and Commissioning 
Editor within the TS and assumed some line management responsibility for the 
Claimant.   
 
29. Having initially been employed on successive fixed term contracts, the Claimant 
was given a permanent contract with effect from 1 November 2009.  This included at 
clause 1 a requirement to follow all reasonable instructions given to him.  Clause 16 
included provision that he would not without the previous explicit permission of his 
senior manager “during your employment write for any publication or speak in public 
about the BBC or its affairs.”  Clause 20 provided that he would not allow his outside 
interests or private activities to interfere with his BBC work, or permit any actual or 
potential conflict to arise, or place the BBC in a position “whereby it is brought into 
disrepute or its reputation for impartiality is likely to be affected (irrespective of 
whether or not its reputation is actually affected).” 
 
30. In July 2011 Mr Nisancioğlu became Turkish Service Editor.   
 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 6 - 

31. When the Claimant first joined the TS, it was engaged in radio, TV and internet 
broadcasting; but during 2011 radio broadcasting ended.      
 
32. The BBC operates an attachment scheme, whereby an employee will be given 
the opportunity to work in a different role within his own team, or some other team, for 
a fixed period.  In most cases, attachments do not last more than twelve months, but 
in some cases they will originally, or by later extension, last longer.   
 
33. From 1 April 2012 the Claimant was appointed to a six-month attachment as an 
SBJ within the TS, following interview by Mr Nisancioğlu and by Mr Nisancioğlu’s 
immediate boss, the Near East Hub Editor, Saleem Patka.   
 
34. In 2012 the TS began piloting a new business television programme called 
Dünya Ekonomisi.  The programme began to broadcast live in June 2012.  Although 
the TS was at the time based in Bush House in London’s Aldwych, the broadcasts 
went out from a studio in New Broadcasting House in Portland Place.  Mr Nisancioğlu 
appointed the Claimant to be the on-air presenter of the programme when it went live.  
We found, from all the evidence available to us, that this presented a major 
opportunity for the Claimant but also a major challenge.  His previous experience of 
this type of work was not on this scale, and he needed, and received, considerable 
support from Mr Nisancioğlu and other TS colleagues.  We also found that there arose 
some undercurrent of resentment amongst colleagues, who felt that the Claimant had 
benefitted from being given the limelight, whilst being heavily dependent upon, but not 
sufficiently appreciative of, their behind-the-scenes support.   
 
35. In August 2012 a member of the team, Aylin Bozyap, informally complained 
that the Claimant had bullied her during the course of an editorial meeting for the 
business programme.  She set out his alleged remarks, including one in Turkish which 
she said was “incredibly rude and threatening”.  She said that she had felt really 
stressed and harassed and demanded an apology.  Mr Nisancioğlu spoke to the 
Claimant about the matter.  Ms Nisancioğlu was inclined to believe Ms Boyzap’s 
account, and he encouraged the Claimant to apologise.  However, the Claimant 
disputed her account and he declined to do so.  The matter was not further pursued.   
 
36. Shortly after this episode the Claimant emailed Mr Nisancioğlu that he was 
resigning from the position on the Dünya Ekonomisi programme. 
 
37. It was the Claimant’s case before us that working on this programme had been 
highly pressurised and stressful, and required a level of support that he did not 
get.  His evidence was that, when he raised this with Mr Nisancioğlu a month or so 
before he resigned, Mr Nisancioğlu commented, in English, that it was “tough luck to 
be at odds with your manager”.  Mr Nisancioğlu denied making any such remark.   
 
38. Drawing on all the evidence available to us our further findings about this were 
as follows.  Being given the role of presenting and producing this programme was a 
considerable step up for the Claimant.  It was a major challenge and was particularly 
stressful for him.  By the time of his resignation a significant difference of perspective 
between him and Mr Nisancioğlu had emerged.  The Claimant felt that he had not 
been given sufficient resource or support to do this job, which had caused him stress, 
the blame for which he laid at the door of Mr Nisancioğlu.  From Mr Nisancioğlu’s point 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 7 - 

of view, however, the Claimant had failed to rise to the challenge despite considerable 
support from him and colleagues, and then had unjustly complained about this.  In that 
context we were inclined to think that Mr Nisancioğlu did at some point make a remark 
along the lines alleged by the Claimant.  Relations between them were also further 
soured by Mr Nisancioğlu’s perception that there was merit to Ms Bozyap’s complaint, 
and that the Claimant ought to have apologised, and then by what he saw as the 
Claimant’s peremptory and unwarranted resignation from the programme.   
 
39. The whole episode caused, we concluded, significant, and what proved 
to be long-lasting, damage to the relationship between the two. The Claimant felt 
profoundly that he had been badly treated by Mr Nisancioğlu, while Mr Nisancioğlu 
felt profoundly that he had been badly let down by the Claimant, including (as he 
saw it) by conduct that was not in the collegiate spirit of the TS being a single team.   
 
40. Immediately following his resignation from the business programme, the 
Claimant was off sick from 14 – 31 August and then again from 10 September to 
28 October 2012, with what was described as work-related stress. 
 
41. During the second period of sick leave an article written by the Claimant for 
World Service English was published online, and circulated to colleagues, provoking 
a backlash from two of them in particular.  Selin Girit sent Mr Nisancioğlu an angry 
email, demanding to know what this meant, questioning whether the Claimant was on 
sick leave, commenting that “we work like a donkey and try to make good the guy’s 
shortcomings”, saying that this had really demoralised her and asking Ms Nisancioğlu 
what he was going to do.  She added that it was a shame and an injustice.  Ebru 
Doğan also emailed him, in less outspoken terms, but asking: “How can an employee 
of yours who said that he could not do work for others, while at the same time we’re 
doing his work?”  She complained that they were owed an explanation “[o]therwise we 
will think that you consider us to be fools.”   
 
42. This episode, we found, re-enforced Mr Nisancioğlu’s concerns that there were 
divisions between the Claimant and some other TS colleagues, because of 
their perception (with which Mr Nisancioğlu felt some sympathy) that the Claimant did 
not fully pull his weight within, and was not sufficiently committed to, the TS.   
 
43. Around this time, on 21 September 2012, the role of World Duty Editors 
(WDEs) was launched.  An email from the News and Deployments Editor explained 
that the WDEs were intended to act as a clearing house for requests for assistance or 
contributions from bilingual reporters within the Language Services.  It explained 
“WDEs Languages are the first point of contact for bilingual reporters; they will be 
looking after their daily plans on breaking stories, identifying priorities and placing 
requests.  They will also be the first point of contact with reporters and editors in 
Languages who may be wanted by programmes for two ways or rants on the day’s 
stories”.  Further on he added: “They will also help manage requests coming to your 
service from various programmes and we will be asking programmes to place their 
requests for contributions through the WDEs.”  
 
44. On 2 October 2012 Mr Nisancioğlu emailed all members of the Turkish Service 
as follows:   
 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 8 - 

Let me remind you about an issue that has created problems a few times.   
Whatever the size and the location, those who want to be accredited for activities, 
conferences, summits, sporting events, art events, etc., must first inform me or senior 
members and get approval.   
Likewise, whatever the matter, interview bids, projects, programme proposals, etc., must be 
reported to me or senior members beforehand.   
Again, you do have to ask me or senior members first before asking for any articles, 
photographs, videos etc from any of them.   
And finally, if you are asked to do work anywhere in the BBC or if you plan such a thing, you 
must inform me or the seniors beforehand.   
Those who have questions in these matters can talk to me. 
 
45. We found that the immediate catalysts to Mr Ni�ancioğlu writing this email 
were what he saw as the problems that had been created by the publication of the 
Claimant’s World Service English article, and the launch of the WDEs process.  But 
this also reflected his more general feeling that he needed to maintain a firm grip on 
any activities of members of the TS in other parts of the BBC.  He had two concerns: 
first, that, if unregulated, such activities were liable to give rise to allegations of 
favouritism and disloyalty within the TS; and secondly that such contributions, even 
though not for the TS as such, were liable to impact on the image of the TS, by 
association.  He therefore regarded this as both a legitimate and a necessary area of 
activity for his editorial control and sanction.   
 
46. In late September 2012 the Claimant was referred, through the HR team, for an 
Occupational Health (OH) report, which was then produced in early October.  The 
Respondent was, in taking this action as such, following its ordinary processes in 
relation to an employee who had been signed off for a number of weeks with work-
related stress.  However, Mr Nisancioğlu also fed into the process, for comment from 
the OH doctor, the matter of the online article.  From the framing of the particular 
question on the referral form, we inferred that this was because he considered that 
there was an issue as to whether the Claimant had been not sufficiently fit to be at 
work with TS, at a time when he had been fit enough to complete this article.   
 
47. After the OH report was tabled, Mr Nisancioğlu took issue with two aspects of 
its contents in respect of which he sought corrections.  The first was its suggestion 
that engaging in writing activity of this sort might itself be therapeutic; and the second 
was the suggestion that the Claimant’s stress had been caused by ill-treatment by 
him, which he was unhappy to see raised, even as a matter of the Claimant’s 
perception.  The episode of the OH report, was, we found, reflective of the fact of the 
continued strength of feeling on both sides: on the part of the Claimant that he had not 
been properly supported, at a time of stress, by Mr Nisancioğlu; and on the part of Mr 
Nisancioğlu that the Claimant had caused division in the team, and wrongly tried to lay 
blame at Mr Nisancioğlu’s own door.   
 
48. Following his return to work at the end of October 2012, the Claimant’s 
appraisal took place.  In the appraisal document Mr Nisancioğlu identified that the 
Claimant had met his objectives, and that the year had started well with his six months 
attachment, regular involvement in live two-ways on radio programmes and 
involvement in presenting the business programme.  He wrote that the Claimant had 
worked very hard on this and helped to make the project a success.     
 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 9 - 

49. He then continued: “Unfortunately, the year did not end on a high note.  Güney 
first started to leave his role in the business programme, then had to take first a two-
week, then a four-week sick leave.  He was referred to OH and he expressed that he 
was suffering from work related stress, especially because of a lack of support from 
his line manager.  Even though I do not agree with this claim, the task now is to make 
sure that Güney, who has finished his six months SBJ attachment, returns back to his 
usual level of performance.” 
 
50. At the beginning of November 2012, the Claimant emailed the then Head 
of World Service Languages, Liliane Landor.  At this time the Claimant was also the 
NUJ representative for the TS.  He referred to problems that he said he and some 
other colleagues had been experiencing.  “The problems revolve around 
discouragement and hindrance of the staff in contributing to other areas of the BBC 
(even in their own time); and arbitrariness of editorial or managerial decisions, which 
I believe are against BBC policies and guidelines.”  He wrote that his efforts to reach 
an understanding with Mr Nisancioğlu had ended in failure, and asked if they could 
have a brief informal chat.  This prompted Ms Landor to see Mr Nisancioğlu (although 
it appears she did not specifically refer to the Claimant’s email), and he explained to 
her his understanding of how such matters were now regulated by the WDE system. 
 
51. Pausing there, although the Claimant referred in that email to problems that 
both he and other colleagues had, it was clearly reflective of the Claimant’s own 
abiding concerns that Mr Nisancioğlu was unfairly restricting his ability to engage in 
other activities outside the TS; and it was reflective, it seemed to us, of a further 
undercurrent of differences of editorial view, which was a harbinger of things to come. 

 
52. In December 2012 the Claimant applied for further SBJ attachment.  The 
interview panel consisted of Mr Nisancioğlu, Mr Patka and a member of the HR team.  
The Claimant was unsuccessful, and the position went to Selin Girit.    
 
53. In January 2013 the Claimant emailed Alper Balli, who had by this time been 
appointed as an SBJ in the TS.  The Claimant queried why, having regard to his 
“expertise and insight on the Kurdish issue”, he had not been asked to provide 
coverage of certain recent stories with a Kurdish angle.  Mr Balli sent a long response 
referring to the range of expertise and experience they had in the team on such issues 
and explaining his reasoning in relation to particular instances.  At the conclusion of 
his email he turned to raise “some issues about your contribution to the daily 
operations of the section”.  He gave an example, and suggested that they have a 
conversation in person.  Also in January the Claimant emailed Mr Nisancioğlu asking if 
he could apply for an Oxford scholarship.  Mr Nisancioğlu replied that he could, “but I 
need to talk to you about this first”.   

 
54. It appeared to the Tribunal that these various exchanges reflected a continued 
feeling on Mr Nisancioğlu’s part, shared by Mr Balli, that the Claimant was not pulling 
his weight on the section and was (in their view) unjustifiably seeking to maintain a 
superior claim, over his colleagues, to be involved in coverage of Kurdish issues.  
 
55. In May 2013 it was agreed that the Claimant would go for a short attachment to 
the News Hour programme at some point.  This eventually went ahead in November 
2013.  In the meantime, between July and October 2013, he went on attachment to 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 10 - 

the Global Video Unit (GVU).  In December Zoya Trunova of that unit provided Mr 
Nisancioğlu with what she said was feedback she had had from the GVU Desk 
Editors.  This described the Claimant as having worked hard and been friendly and 
polite, but said that his effort was inconsistent, that he could become resistant to 
feedback and that he had a lot of other commitments and interests, including doing 
work for other outlets, which sometimes took his attention away from GVU work.   
 
56. In the event the Claimant’s attachment to News Hour, which began in 
November 2013, was further renewed at intervals over the next 2½ years, and 
eventually ran all the way through to the spring of 2016.  During this period the 
Claimant also continued to look for other opportunities, and consulted Mr Patka from 
time to time as something of a mentor in relation to his career options.   
 
57. During this period, in January 2014, the Claimant secured an interview with a 
prominent figure, Fethullah Gülen.  From the email exchanges, it was clear that Mr 
Nisancioğlu in principle supported running this interview, and the Claimant receiving 
due credit; but he was concerned, in view of Mr Gülen’s role in Turkish affairs, that 
care needed to be taken, about how he was portrayed and described, so as to avoid 
any allegation that the BBC was not neutral with respect to him and his activities.   
 
58. In October 2014 a further issue arose regarding the Claimant’s raising in an 
internal BBC information forum, but also on Twitter, unconfirmed reports of an alleged 
chemical attack.  We found that Mr Nisancioğlu was jittery about this in view of the 
seriousness of the allegation and the reports being unconfirmed.  The Claimant 
maintained, when challenged in evidence about his handling of this, that he had acted 
responsibly, given that he had always indicated that the reports were unconfirmed.  
However, Mr Bent observed, when taken to this material during his evidence, that the 
allegations were so serious and high profile, and given the BBC’s trusted status, that 
he would have been concerned, had the material been put out on Twitter without 
editorial oversight.  That, in turn, lent credence to Mr Nisancioğlu’s stance.   

 
59. We found that these were examples of instances where Mr Nisancioğlu 
considered that he had legitimate editorial concerns regarding activities of the 
Claimant, and how they might reflect on the TS; but which the Claimant did not accept, 
and which he perceived as instances of unwarranted criticism and denigration of his 
own journalistic integrity.   
 
60. As of December 2015, the Claimant was planning a trip to Vienna between 
January and March.  It was anticipated that, after that, his long attachment at News 
Hour would come to an end.  At this time the Claimant emailed Ms Landor, asking to 
meet her to discuss his options and possibilities.  She, however, steered him back to 
Mr Nisancioğlu and the two of them then had a discussion in December.  During the 
discussion the Claimant indicated that he was considering his options outside of the 
TS, either in another journalistic role within, or possibly outside, the BBC, or in an 
academic or think tank role.  Mr Nisancioğlu gave the Claimant his thoughts as to how 
these various options might be broken down, and investigated and pursued by him. 
 
61. The work that the Claimant had done on the Fethullah Gülen interview in 
January 2014 had involved him doing extra shifts for which he was entitled to receive 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 11 - 

a payment of around £700.  In August 2014 he raised with Mr Nisancioğlu that this 
was outstanding, and emailed him further details.   

 
62. There was then a further sequence of emails in December 2015.  The Claimant 
noted that the payment had not been resolved and asked if it now could be, as two 
years had gone by.  Mr Nisancioğlu replied agreeing to raise it with the relevant 
administrator, Alex.  The Claimant chased again later in the month, stating that if he 
did not receive the money in January he would go into the red, and sent a further 
reminder a couple of days later.  Then, on 15 January 2016, while in Vienna, the 
Claimant sent a further email asking when it would be paid.  He then sent another a 
few hours later, questioning why it had taken so long and saying: “Do I need to beg?  I 
do not know what you are trying to do but you are sure making a mistake.”  
 
63. Ms Cunningham put it to Mr Nisancioğlu, that the Claimant had been treated 
disgracefully over this payment, with his requests being deliberately ignored until he 
was forced to beg.  Mr Nisancioğlu responded that the matter had simply been 
overlooked for some time, and had proved not straightforward to sort out, because of 
the Claimant having been in a different team when the work was done.  He also said 
that, when the Claimant had raised it again in December 2015, he had wanted to pass 
it to Alex, but it turned out that she was away, and then, in January, still away.  He 
then had to get someone else to sort it out, by which time (though he did not know it at 
the time) the January payroll had been missed.  So, it was on account of these various 
difficulties that the Claimant only finally got the payment in February. 

 
64. It appeared to us that this matter had fallen off the radar of both the Claimant 
and Mr Nisancioğlu for a time in 2014 and then, after August 2014, again for another 
long period.  We accepted, as such, that when chased again at the end of 2015 
Mr Nisancioğlu did take steps to get the payment processed and that the delay until 
February was, in essence, for the reasons that he described.  However, nor was he 
moved to offer the Claimant any reassurance or sympathy, and he did not trouble to 
reply to his emails.  It was clear from his evidence that he also took offence at the 
Claimant’s second email of 15 January.  All of this was consistent with a picture in 
which relations between the two of them had not particularly thawed or warmed during 
the period of the Claimant’s long secondment at News Hour.   
 
65. After his trip to Vienna in January – March 2016 the Claimant also took some 
further leave to travel to Turkey to see family and for medical treatment.  Meantime, 
during February Mr Nisancioğlu had exchanges with his opposite number at News 
Hour, Lucy Walker.  The context was that further piecemeal extensions of the 
attachment were no longer tenable.  Mr Nisancioğlu suggested that News Hour might, 
instead, wish to take the Claimant on permanently, but Ms Walker declined that.   
 
66. Pausing there, it seemed to us that the reality at this point was that the 
Claimant did not particularly wish to return to the Turkish Service and Mr Nisancioğlu 
did not particularly wish to have the Claimant back.  However, they both recognised 
that the Claimant would be returning, unless he could find some other opportunity.  
Both recognised that they needed to make the best of it, but each had real misgivings, 
hoping that the other would turn over a new leaf, but suspecting that he would not. 

 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 12 - 

67. It was the Claimant’s case that Mr Nisancioğlu briefed other members of the 
team that he had been “sent back” to the TS by News Hour for some unspecified 
reason.  Mr Nisancioğlu denied that.  We found that Mr Nisancioğlu had concerns that 
(as he saw it) the Claimant had in the past proved on occasion to be a divisive 
presence.  We found that Mr Nisancioğlu felt the need to say something that would 
insulate him against any bad feeling about the Claimant’s return, or any fallout that 
might ensue; and so he did say something to convey to members of the team that the 
Claimant’s return was not entirely of his choosing.   
 
68. Following the Claimant’s return in mid-May, he and Mr Nisancioğlu had a 
further discussion about his plans, and what his options might be in terms of a move 
elsewhere; the context being that each, for their own reasons, would regard it as a 
good outcome if the Claimant were to move on.  In addition, Mr Nisancioğlu wanted 
some further feedback from the Claimant on his intentions at this point, because he 
was about to embark on a recruitment exercise for the TS.  In the discussion, Mr 
Nisancioğlu indicated that he could provide the Claimant with suggested names of 
think tanks, and he emailed a list of these the next day.  However, nothing further 
came of this at this point, and so the Claimant remained in the TS team.  We found 
that Mr Nisancioğlu remained concerned as to whether the Claimant would (in his 
eyes) prove a better team player than before, and he also believed that he needed to 
maintain a close control and editorial oversight over any external activities.   
 
69. At the end of June 2016 the Claimant was approached to contribute to the BBC 
World News Impact Programme.  He contacted Mr Balli, who told him that he should 
take the matter through the WDE process.  In the event there were difficulties with 
getting it processed in that way, but the Claimant went ahead, relying on his 
conversation with Mr Balli as implicit authority.  Mr Nisancioğlu was not aware of this 
contribution, at the time, but in July it came to his attention.  He then spoke to the 
Claimant about it, asking whether he had obtained permission.  The Claimant then 
invited Mr Balli to join the discussion.  Mr Balli’s position was that he had not given 
implicit permission: he would have decided what to do, had he been approached by 
the WDEs.  But he accepted that there may have been a misunderstanding.  Mr 
Nisancioğlu reiterated that the Claimant must get express consent for any such 
appearances.  He made a comment to the effect that everyone wants to be a star, his 
point being about the need for fairness in sharing opportunities of this sort. 
 
70. In July 2016 the Claimant asked Mr Nisancioğlu whether he could support him 
studying for a PhD, by rostering him at weekends where possible, so enabling him to 
attend college during the week.  Mr Nisancioğlu replied that he could not offer him any 
guarantees.  It was the Claimant’s case that when Mr Balli had made a similar request 
some time before, Mr Nisancioğlu had been more supportive.  We accepted 
Mr Nisancioğlu’s evidence that, in substance, what he had said in both cases was that 
he could not offer any guarantee; but we also found that there was a difference in tone 
between the two occasions.  Mr Nisancioğlu had left Mr Balli with the impression that 
he would see what he could do to support him, but the Claimant was left with the 
impression that no special effort would be made to assist him at all.   

 
71. On 13 July 2016 the Claimant emailed Mr Patka, asking if he could meet to 
discuss “a critical concern of mine before starting a formal grievance process and 
other processes related to separate editorial policy issues.”  They indeed met, and the 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 13 - 

Claimant outlined his concerns about Mr Nisancioğlu’s treatment of him and about his 
editorial stewardship of the TS.  He indicated that he believed that his treatment had to 
do with his Kurdish ethnicity.  Mr Patka indicated that if the Claimant had such a 
serious concern, he should follow the grievance procedure.    

 
72. On the evening of Friday 15 July 2016 an attempted military coup began in 
Turkey.  Mr Nisancioğlu and a number of other TS employees headed in to work at the 
TS.  The Claimant also headed in to work, but went to the Newsroom.  At about 
11.00pm Mr Nisancioğlu had cause to go down to the Newsroom.  There he 
encountered the Claimant, who he had not known was in the building.  In one form of 
words or another Mr Nisancioğlu angrily told the Claimant that he should go up and 
join his colleagues who were working on the breaking coup story in the TS. 

 
73. We found that Mr Nisancioğlu was surprised to find the Claimant in the 
Newsroom, and felt that this was yet another instance of his disloyalty to the team, in 
pursuit of a higher profile involvement elsewhere in the BBC.  The Claimant, for his 
part, felt that this was another instance of Mr Nisancioğlu wrongly seeking to control 
and restrict what he did, at a time outside of his TS shift.  Mr Nisancioğlu, however, 
considered that any dedicated TS journalist would want to come in and support the TS 
at such a momentous time, regardless of whether they were rostered on shift or not.   

 
74. Mr Nisancioğlu worked until 6.00 am, went home for a time, and then returned 
to work during the Saturday afternoon.  When he did so, he saw an email from the 
Newsnight editor, Rachel Jupp, asking if the Claimant could join a team that she was 
sending to Ankara that night.  He replied, beginning: “This is totally unacceptable.”  He 
continued that the Claimant was expected to be in the TS on the Monday to carry out 
his duties there, and that such arrangements should not be made without the prior 
knowledge of himself and planning editors, and that he was in any event sending one 
of his BJs to Ankara already.  In evidence to us, Mr Nisancioğlu explained that another 
member of the TS team, Cagil Kasapoglu, had, the night before, offered to cut short a 
holiday, and returned to the UK, in order then to head out to Turkey for the TS.  It 
therefore would have made no sense, he said, to let the Claimant go as well.   

 
75. The Claimant argued, in evidence, that this was another example of Mr 
Nisancioğlu deliberately suppressing him.  He noted that, even when he returned to 
shift at the TS the following week, he was not in fact put to work on any coup-related 
stories: so he was either not really so badly needed, or was being effectively 
punished.  Mr Nisancioğlu denied this, maintaining that, on the Saturday, he had no 
idea how the fast-changing events in Turkey would unfold from day to day. 

 
76. We found that Mr Nisancioğlu’s reaction to the email from Ms Jupp was 
coloured by a mixture of things.  Knowing that he already had a team member heading 
to Turkey was part of it.  However, we found that the particular tone of the email 
indeed reflected the fact that he did genuinely feel the Claimant had his priorities 
wrong; and, from Mr Nisancioğlu’s evidence, this was coloured by what he saw as the 
presumptuousness of a more high-profile BBC team.  In further emails about this 
episode, Ms Gibson and Mr Patka both gave Mr Nisancioğlu their support.  We found 
they did, indeed, genuinely support him, although they also were seeking to smooth 
matters over with Ms Jupp, in view of the tone of his initial response to her.   

 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 14 - 

77. Mr Nisancioğlu considered that the events of that weekend involved the 
Claimant once again seeking to circumvent what he regarded as a clear and legitimate 
requirement, that the Claimant obtain prior permission from himself or an SBJ before 
engaging in any BBC activity outside of the Turkish Service.  He considered that he 
needed to reiterate his instructions to that effect.  We also found, in light of how 
matters subsequently unfolded, that, at this point, Mr Nisancioğlu was minded to give 
the Claimant some form or warning about his conduct that weekend.    

 
78. On the evening of 19 July Mr Nisancioğlu messaged the Claimant asking to 
meet.  The Claimant was reluctant to come without knowing what it was about and 
because he was about to go off shift.  Mr Nisancioğlu responded that they should 
meet the next morning at 11.00 am.   He then emailed, referring to the meeting on 12 
July, in which they had discussed the matter of (in English translation) doing work for 
other workplaces.  He continued: “We told you that are some things which you should 
not do, and also informed you about the procedures.  I am of the opinion that as of last 
Friday night you have not complied with this request of ours.  I want to discuss this 
issue once more tomorrow (Wednesday) at 11”.  He copied in Mr Balli.   

 
79. Later that night the Claimant sent Mr Nisancioğlu a long email.  He began by 
complaining that he had for the third time in two months asked him to a meeting after 
finishing shift.  He said this had affected his work life balance and caused him 
sleepless nights and stress.  He referred to the 12 July meeting, by which he had been 
“disturbed, disappointed and saddened.”  He set out a detailed account of the 
discussion at that meeting.  He then gave his account of the events of the evening of 
Friday 15 July, indicating how well received the work he had done on the coup through 
that night had been and expressing his disappointment that he had received no praise 
or thanks from Mr Nisancioğlu for this.  He then went on to give his account of Mr 
Nisancioğlu’s reaction to the Newsnight request and the failure to give him any useful 
work to do on the coup following his return to work the following week.  He went on to 
state that since 2012 he had repeatedly raised the issue of not being given enough 
opportunity in the department; and he referred to his medical leave at the time.  He 
also questioned why Mr Balli needed to be present at the meeting the next day.   

 
80. The Claimant concluded his email: “I also have to let you know that I’ve already 
spoken to HR and your line manager about my concerns and will be raising 
Discrimination and Bullying Harassment grievance with you as I increasingly find it 
extremely difficult to work in such an environment.  There I will make more 
comprehensive points about the issues that have been going on since 2012.” 

 
81. Mr Nisancioğlu forwarded that email to Mr Balli with a brief message, mostly in 
Turkish.  In the translation in our bundle this read “Confidential!  Here is a rock.  Lean 
against it whatever you want … We have to deal with a psychopath like this.”  There 
was some debate among witnesses as to whether “psychopath” was a fair translation 
of the corresponding Turkish word.  We concluded that it may have been the nearest 
available English word, but that the English word is rather more pejorative than the 
Turkish word used, which conveys more of a tone of someone being mentally unwell, 
and to be pitied or sympathised with on that account.   

 
82. Mr Nisancioğlu, when cross-examined, said that this email comment to Mr Balli 
was borne out of a sense of deep frustration.  We found that was essentially true.  As 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 15 - 

Mr Nisancioğlu saw it, the Claimant was stubbornly refusing to comply with his 
legitimate instructions, or even to meet with him when required to do so.  His email to 
Mr Balli reflected his feeling of frustration, and conveyed that he simply did not know 
what to do next, or how to manage the Claimant any more.   

 
83. The Claimant did not attend work for the meeting on 20 July 2016. 

 
84. On 21 July 2016 Mukul Devichand emailed Mr Nisancioğlu asking if the 
Claimant could participate in a 20 minute “lunch with” slot live on Facebook the next 
day.  Mr Nisancioğlu sought to forward this to Mr Balli asking for his comment (in 
English translation) reading: “Here you are.  Shooting is still going on.  Do you think 
we should let him go or should we tell him that they should speak with the senior 
member of department who monitors social media?”  (In fact, initially he accidently 
sent that email to Mr Devichand).  However, it transpired that the member of the 
Turkish Service specialising in social media, Ebru Doğan, would not be available; and 
the request for the Claimant was agreed.  However, in his reply Mr Nisancioğlu also 
reminded Mr Devichand of the WDEs procedure, and asked that this be followed.   

 
85. We found that Mr Nisancioğlu’s reference to “shooting” might perhaps be 
better conveyed in English as this being “another round”.  He remained frustrated that 
the Claimant was continuing, as he saw it, to defy his instructions, in the wake of their 
exchanges on 19 July and his non-appearance on 20 July.  

 
86. Feeling at an impasse, Mr Nisancioğlu sought advice from a specialist HR team 
available to managers called Manager Advice.  He indicated that, had the meeting on 
20 July gone ahead, he would have been minded to give the Claimant a formal 
warning.  However, they suggested that instead he write to the Claimant indicating 
that any repetition could potentially be dealt with under the formal disciplinary policy.  
Mr Nisancioğlu also sought their advice about the Claimant’s long 19 July email.  The 
advice was that he should not respond to it in substance himself, but should direct the 
Claimant to the Bullying and Harassment procedure and the HR team.   

 
87. Mr Nisancioğlu then prepared an email which he sent to the Claimant on 22 
July.  This referred to the meeting on 12 July, and to the WDEs process, and indicated 
that if any member of the TS was contacted directly by another department then they 
should ask them to go to the WDE.  He added: “This applies to out of shift times, off 
days and leave periods.”  He indicated that it appeared that the Claimant was “still not 
working within these guidelines” and re-emphasised that he must do so.  He indicated 
that were this to happen again “it may be appropriate to investigate and deal with this 
more formally and under the BBC disciplinary policy.  I hope we do not get to this 
point, and we can continue to work together to resolve the situation.”  In a concluding 
sentence he wrote: “If you wish to pursue the comments made in your email in relation 
to Bullying and Harassment concerns please can you submit any formal Bullying and 
Harassment grievance to Vanessa Twigg (HR Business Partner, WS Group).”   

 
88. During July 2016 there was an episode in which the Claimant obtained an 
interview with Graham Fuller of the CIA and Mr Nisancioğlu and Mr Balli declined to 
run the accompanying piece on the basis of that interview alone.  We found that this 
was because, in disagreement with the Claimant, they considered that the piece would 
be editorially unbalanced without the Claimant having obtained another interview from 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 16 - 

someone else perceived to come from a different perspective.  We accepted that this 
was their genuine editorial view, but also found that the Claimant did not agree with it 
and thought they were wrong and simply once again seeking to suppress him.   

 
89. On 26 July 2016 the Claimant raised at an editorial meeting, and subsequently 
in an email to the WDEs, unconfirmed reports of suicides among leaders of the 
attempted military coup being held in prison.  The WDE sought to obtain verification of 
the story both from the Claimant and others in the TS.  There was also an email from 
Ms Gibson expressing concern, as the story was unconfirmed.  Mr Nisancioğlu was 
also concerned that the Claimant had jumped the gun in disseminating the story.             

 
90. In evidence to us the Claimant maintained that he had done nothing wrong as 
he had always indicated that the story was unconfirmed, and that once again this was 
an instance of Mr Nisancioğlu, without good cause, attempting to stifle him.  We 
accepted, however, that Mr Nisancioğlu was concerned that this was an extremely 
serious and high-profile allegation, which the Claimant had prematurely set running at 
the editorial meeting and with the WDEs as part of the day’s news agenda.  We also 
found that those concerns were genuinely shared by Ms Gibson.  

 
91. On 26 July 2016 the Claimant emailed Ms Twigg indicating that he was 
planning to raise a discrimination, bullying and harassment case against 
Mr Nisancioğlu, and he then met with her.  We accepted Ms Twigg’s evidence that, as 
part of the account he gave her, he conveyed, in one form of words or another, what 
he believed to be the unique contribution he could make to reporting on Turkish affairs 
for the benefit of the wider BBC, and which he felt was being wrongly stifled.                                                                                                                                                                                                                                  

 
92. The Claimant also arranged to meet Ms Gibson.  This meeting was scheduled 
for up to 30 minutes but in the event lasted around 90 minutes.  He raised his 
complaints regarding treatment by Mr Nisancioğlu, including his belief that this 
was influenced by his Kurdish ethnicity.  He gave examples of instances where he felt 
that he had been wrongly prevented from contributing to other parts of the BBC, 
including the Newsnight request.  He went on to indicate that he also had concerns 
about the editorial line and standards being adopted in the TS.  Ms Gibson put it to the 
Claimant that the examples he was giving did not appear on their face to involve 
discrimination.  She suggested potential alternative explanations might be a 
reasonable management instruction, a humorous remark or some miscommunication.  
The Claimant was concerned by this, that she was not taking this allegation seriously.  

 
93. As the Claimant had indicated that he would be raising a formal grievance 
about his alleged treatment, Ms Gibson did not think it appropriate or necessary for 
her to take any further action of her own in relation to that.  However, his editorial 
concerns would not be covered by that grievance process.  She considered that these 
were also serious and that the appropriate way forward in relation to them might be for 
her to set up some form of independent investigation.   

 
94. In the aftermath of this meeting, and further events, the Claimant emailed Ms 
Gibson seeking clarification on what particular policy required him to seek permission 
to appear on other programmes in his own time.  He also later emailed Mr Patka. 

 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 17 - 

95. On 28 July 2016 Albana Kasapi of World Update emailed Nassim Hatam of 
WDEs asking if they could interview the Claimant the next day on the subject of the 
coup.  In forwarding this to Mr Nisancioğlu, Nassim Hatam commented: “He keeps 
offering himself to programmes, but I worry about the accuracy of his reporting and 
would like to get your advice on how to proceed.”  Mr Nisancioğlu sought the thoughts 
of the SBJs, Mr Balli and Ms Doğan. Ms Doğan’s reply was to the effect that the 
editorial concerns were a matter for the editors who had made the request.  Mr Balli 
replied that he thought the Claimant was using Albana Kasapi, and attempting to show 
that he was following procedure, but being refused, as “he wants to collect evidence 
about discrimination”.  Mr Nisancioğlu replied asking what they should say and 
commenting “the case has also an editorial side”.  It appears that, ultimately, the 
requested contribution was in fact provided by Mr Nisancioğlu himself.         

 
96. We concluded that Mr Nisancioğlu did have genuine editorial concerns about 
this request.  He did not find the replies of either Mr Balli or Ms Doğan helpful, 
because they did not address those concerns, and he disagreed with her view that this 
was not his concern, as it would not be a TS programme.  This reflected his continuing 
genuine concern about the reliability of the Claimant editorially on the subject 
of the coup, following on from the episode of the rumoured suicide of coup leaders.  It 
was reinforced by the cautious reaction of Nassim Hatam.  We found that, once 
again, Mr Nisancioğlu was concerned that any deviation from what he regarded as the 
right editorial line, would be potentially damaging to the reputation of the TS. 

 
97. Later that day Farhad Tayeb of the WDEs emailed asking if the Claimant would 
be available to appear on World Service Radio to talk about the coup at 5.00 pm that 
afternoon.  Mr Nisancioğlu replied: “No.  From now on, nobody can request 
individuals.  Turkish Service Editor and in his absence Alper and/or Ebru decide who 
is going to contribute to other programmes.” 

 
98. Once again, we found that Mr Nisancioğlu considered that the Claimant was 
seeking the limelight outside of the TS, and that he had genuine editorial concerns 
about the line that the Claimant might take on the subject of the coup.  Mr Nisancioğlu 
remained of the view that he was entitled to expect the Claimant to get clearance from 
him or one of the SBJs before putting himself forward for any programme outside the 
TS.  While the Claimant had used the WDE process, Mr Nisancioğlu considered that 
the Claimant was nevertheless deliberately getting editors specifically to ask for him, 
as a way of making it harder for him to refuse.  Hence his firm insistence that “from 
now on” no requests for named individuals from the WDEs would be accepted.   

 
99. Following exchanges between the Claimant and the Editor concerned, David 
Mazower, Mr Mazower emailed Mr Nisancioğlu. He thanked him for making 
Ms Kasapoglu available, but asked if there was anything he could do to make it 
possible for the Claimant to appear on their programmes in the future.  This prompted 
Mr Nisancioğlu to go to see Mr Mazower.  A few days later Mr Mazower put what he 
described as a “rough transcript” of their discussion into an email to himself.  We 
found that this was indeed a fair, although not precisely verbatim, record. 

 
100.  The discussion started with Mr Nisancioğlu asking what was going on with the 
Claimant and commenting that he kept asking to go on air with other programmes, 
that there was a procedure under WDEs that needed to be followed and that there 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 18 - 

were other programmes where this had happened.  They were happy to help, but he 
had a service to run and had to be able to control which of his staff were on air with 
other programmes.  Mr Mazower accepted this but noted that they had approached 
the Claimant, not the other way around.  Mr Nisancioğlu continued that he had some 
editorial concerns about the Claimant.  “It’s a very sensitive time in Turkey and we in 
the Turkish Service are being very closely watched.  I have to be responsible for 
everything that my journalists report, whether it is for our service or English TV and 
radio”.  He then referred to the example to the suspected suicides of coup leaders’ 
story, which proved not to have been true.  He continued that “I can’t let those things 
happen.  So, I have to have control over which of my staff go on other programmes”. 

 
101. Pausing there, we found that this was a candid, editor to editor, discussion and 
that these passages captured exactly what Mr Nisancioğlu genuinely thought.   

 
102. Mr Mazower then recorded Mr Nisancioğlu saying at the end of the meeting 
“He’s going around stirring things up.  He’s more or less told me that he plans to take 
out a grievance against me.  I hope he does.  It will allow us to deal with some of this 
stuff.  He’s comeback from Newshour and he decide if he wants to be part of this 
service or not.  He has spoken about doing a PhD; I have no problem with that.  But 
he needs to be part of the Turkish Service, if he’s working for me.”   

 
103. In evidence to us, Mr Nisancioğlu accepted that as a fair summary of what he 
said at the end of the meeting, save that he did not agree that he had said “stirring 
things up”, which was an English phrase that he said he would not have used.   

 
104. We found that, having, as he saw it, explained to Mr Mazower why his 
requested had been refused, Mr Nisancioğlu went on, in this part of the discussion, to 
vent his more general feelings that the Claimant was not a team player and needed to 
commit to the TS, if, indeed, he intended to stay with it.  He regarded the grievance as 
illustrative of that.  We did not, however, agree with Ms Cunningham’s submission that 
this passage showed that the grievance had, itself, influenced Mr Nisancioğlu’s 
decision in relation to Mr Mazower’s request.  Rather, those had been accurately 
conveyed in the earlier part of the discussion, and, as we have described, reflected 
longstanding concerns on Mr Nisancioğlu’s part. 

 
105.  Ms Gibson emailed the Claimant on 29 July 2016, following up on their 
meeting and his subsequent emails to her and Mr Patka.  She noted that he intended 
to submit a bullying and harassment grievance and identified his concerns about the 
editorial line of the TS and about the processes for working on other programmes both 
during and out of allocated hours.  She also expressed some concern about the 
Claimant asserting that he regularly briefed external stakeholders on Turkish issues 
and at his account of his actions on the night of the attempted coup.  She stated that 
she would expect all external activity to be conducted with the sign off of his line 
manager.  If Newsnight had approached him personally, she would have expected him 
to let his line manager know before discussing his availability with them.  Out of hours 
requests needed to be cleared in advance by the line manager.  The Claimant’s 
substantive job was with BBC Turkish and he needed to do what was required of him 
there, whether that was working on its outlet or providing resource to other BBC areas.  
Regarding the editorial issue she proposed to start an investigation, but asked the 
Claimant to confirm that he was happy with that.   



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 19 - 

 
106. The Claimant replied on 1 August 2016 expressing concern at Ms Gibson’s lack 
of serious engagement with his discrimination concerns, and pressing to be told what 
BBC policy prevented staff from helping out other programmes at off-shift times.  He 
referred to the distress and harm which ongoing bullying by Mr Nisancioğlu was 
causing him and suggested that this was also “costing the BBC by making a BBC 
journalist who is highly resourceful on Turkey and the Kurds in the Middle East 
practically unworkable.”  He did not agree with her proposed editorial investigation.  In 
reply Ms Gibson indicated that it was not appropriate to discuss the grievance, which 
would be heard or by HR.  She referred the Claimant to the Employee Assistance 
Programme and raised the possibility of an OH referral.  She asked him to think again 
about the right process for addressing his editorial concerns.    

 
107. Ms Gibson copied in Ms Twigg, who said she would arrange an OH referral.  
She also advised that working for other services was not a problem from a working 
time point of view unless or until the Claimant hit the 48-hour limit.  Ms Gibson 
remained concerned that his manager needed to know what additional hours he was 
doing so that overall working time could still be monitored.  Having heard Ms Gibson’s 
oral evidence, we were also satisfied that she did support Mr Nisancioğlu’s stance that 
the Claimant’s external contributions were a matter of legitimate editorial concern, 
because of the potential repercussions for the TS.  However, this was not something 
that Ms Gibson felt she needed to justify to Ms Twigg in their exchanges, as it was not 
an HR matter.   

 
108. On 3 August 2016 the Claimant was signed off sick for a day.  It later came to 
Mr Nisancioğlu’s attention that on that day the Claimant had attended a meeting in 
London convened by a visiting AKP member of the Turkish Parliament.  Mr 
Nisancioğlu considered that, as the Claimant was signed off sick that day, he would 
have been entitled to regard this as a disciplinary matter.  However, he refrained from 
raising it, in part, we found, because he was concerned that nothing he did 
should be portrayed as an adverse reaction to the Claimant’s threatened grievance. 

 
109. From around 10 August 2016 the Claimant was signed off sick for a period.  He 
emailed Ms Gibson indicating that he wanted to focus on his discrimination and 
bullying case, was being referred to OH and did not want to pursue the editorial 
investigation.  Ms Gibson indicated that the two things could have been done 
simultaneously, but in view of this, decided not to pursue the editorial investigation.   

 
110. On 15 August 2016 the Claimant emailed HR submitting a formal grievance 
document.  This began by stating that Mr Nisancioğlu had discriminated against 
him based on his Kurdish ethnicity, and victimised him, since mid-2012.  It stated that 
he was the only ethnically Kurdish journalist in the department.  It described the 
behaviour as having taken the forms of not acknowledging his achievements, actively 
blocking him from doing work with other programmes, even on out-of-shift times, 
treating him less favourably and not offering him opportunities offered to other 
colleagues, actively trying to undermine him with other BBC editors, spreading 
rumours, not fulfilling his duty of care in relation to the Claimant’s work-related stress, 
not responding to his efforts to resolve issues and gradually pressuring him to leave 
the BBC after he returned to the TS following a period of attachment.   

 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 20 - 

111. The document then set out, over several pages, the matters relied upon by the 
Claimant in relation to each of these themes, giving his account of various episodes 
since 2012, many of which have been covered in our findings of fact.  In an addendum 
the Claimant referred to various legislation and case law, and indicated that he was 
requesting that “my harasser and myself be separated with immediate effect”.   

 
112. The Respondent has a specialist team, Support at Work, which manages 
the handling of such grievances.  So, Fiona McLeod of that team became involved 
at this point.  Ian Bent, Head of Radio Production North for the Respondent, and 
Caroline Prosser, an outsider, were appointed to consider the grievance.   

 
113. On 26 August 2016 the Claimant saw OH and also returned to work.  The OH 
report was produced on 30 August.  It referred to the Claimant’s perceived difficulties 
with his line manager and deputy line manager.  He had said he was keen to look at 
other roles within the BBC.  It recommended that he was medically fit to return to work 
but advised on a phased return.  There were no issues affecting management’s 
normal actions under attendance, performance or capability processes if so required.  
In line with this report a phased return was implemented from the start of September. 

 
114. On 8 September 2016 Mr Balli emailed a number of present and former 
members of the TS team regarding a proposed picnic in Regents Park the following 
Monday evening, 12 September.  This idea had been mooted some days before at a 
farewell drink for Ms Doğan, who was being assigned elsewhere.  Neither the 
Claimant nor Mr Nisancioğlu were included on the email.  On the evening in question 
the Claimant found himself alone in the office at a certain point without knowing why.  
He emailed Mr Nisancioğlu that he had a story to handover, but could not.  “Nobody 
told me anything and I don’t know where they are or when they will be back.  I felt that 
a get together was arranged but no one told me about it or invited me.”  Mr 
Nisancioğlu forwarded this to Mr Balli commenting, in Turkish: “A complaint is raised.”  

 
115. As people were departing for the picnic an old friend and colleague of Mr 
Nisancioğlu’s persuaded him to come along, which he did, at least for a short time.   

 
116. On 13 September 2016 the Claimant followed up with Ms Twigg on his request 
to be moved to a different department while his grievance was being considered.  
There was then further consideration between HR members and managers as to 
where the Claimant might in practice be moved.   

 
117. On 21 September 2016 the Claimant emailed Ms McLeod adding an addendum 
to his grievance concerning the picnic, complaining of overt social isolation and 
humiliation, and of having received no reply to his email to Mr Nisancioğlu about it.  

 
118. On 23 September 2016 a grievance hearing took place.  Those present were 
Mr Bent and Ms Prosser, Ms McLeod and the Claimant, accompanied by his NUJ 
representative.  The meeting lasted almost three hours.  The discussion worked 
methodically through the different points of the original grievance document, with 
Mr Bent mainly asking the Claimant for further comment and clarification.  Towards 
the end Ms Prosser asked the Claimant what resolution he was seeking.  He said that 
he wanted to be an SBJ in the TS but doubted that this would happen.  His ideal 
would be to remain in that service without Mr Nisancioğlu there.  Going to another 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 21 - 

department would be his second choice.  Ms Prosser noted that it was not in the gift of 
the panel to make him an SBJ.  Expanding on his complaint that he had been 
discriminated against because of his Kurdish ethnicity, the Claimant said he had not 
immediately jumped to this conclusion.  He offered a political analysis of why Mr 
Nisancioğlu might harbour anti-Kurdish attitudes, despite being professedly left-wing. 

 
119. From around 26 September to 20 October 2016 the Claimant was off sick.  
There were further exchanges about where he might be assigned during the course of 
his grievance, involving Ms Gibson, Mr Patka and others.  It was clear to us from the 
various exchanges that Ms Gibson and Mr Patka were both concerned that, during the 
period of his assignment elsewhere, pending the conclusion of the grievance process, 
the Claimant should not appear on air.  This, we found, was because they were aware 
of Mr Nisancioğlu’s editorial concerns, and that the Claimant himself regarded those 
professed concerns as contentious.  They wanted to avoid any further issues or 
episodes blowing up, pending the grievance conclusion.  It was in this spirit that Mr 
Patka commented that, if the Claimant went to news online or news gathering “that will 
just open up the can of worms about him appearing on air”.   
 
120. It was proposed that the Claimant join the Television Video Unit (TVU).  Ms 
Gibson had concerns, in particular because its editor, David Goldberg, had been in his 
role little more than a month, and faced many demands and challenges.  However, a 
project to which she had hoped the Claimant might be assigned had run its course, 
and she reluctantly accepted that the TVU was the best available temporary home for 
him, while the grievance continued.  In an email of 10 October she confirmed that the 
Claimant could join the TVU the following week, but said that it would be good if 
someone could talk to him about his skill levels for the work in question.  She added: 
“He will need to be a good team player.  And this is not a reporting role.”  Mr Patka 
subsequently discussed the Claimant joining the TVU with Mr Goldberg.   

 
121. On 20 October 2016 the Claimant returned from sickness absence and began 
working in the TVU.  

 
122. Mr Bent and Ms Prosser, with Ms McLeod, interviewed Mr Nisancioğlu in 
relation to the Claimant’s grievance.  In giving his side of the story, he indicated that 
he resented the suggestion that the Claimant had been treated adversely because of 
his Kurdish ethnicity.  He referred to his own activism from age 16, including for 
Kurdish rights.  Further on, he indicated that the Claimant thought himself to be the 
only person knowledgeable about Kurdish issues, but he was not the only Kurdish 
team member, nor the only one with the capability to cover Kurdish stories.   

 
123. In October 2016 the Foreign Affairs Committee of the House of Commons 
informed the Claimant that he had been appointed as a Specialist Advisor in relation 
to its enquiry into Turkey.  However, he did not take up that appointment at this time.   

 
124. On 4 November 2016 the Claimant wrote to Ms Twigg and Ms McLeod 
raising concerns about the length of time the grievance process was taking and 
also indicating that he regarded appointment to the TVU as a form of punishment.  

 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 22 - 

125. On the afternoon of 4 November 2016 the Claimant approached Mr Goldberg 
saying that he had been asked to do a two-way for World Service TV.  Later that 
afternoon Mr Goldberg made a note about this encounter including the following:  

 
I said that I didn’t know all of the circumstances but that I understood that his reporting on air 
was one of the questions involved in his current situation.  I said that as I didn’t know enough 
about the situation, I wanted to find out more about it and that until I was able to do that I 
would prefer that he did not do a 2way today.  He said that the quality of his on air reporting 
had not been in question and that he was upset that it was now being questioned with other 
editors like myself.  I reiterated that the situation today was that I didn’t have enough 
information and that I would prefer that he not do a two-way until I had more info. 

 
From all of the evidence available to us we found that to be a fair note.   

 
126. Our further findings about this were as follows.  Mr Goldberg was aware that 
the Claimant had raised a grievance, as such, but he did not know the details.  He was 
also aware that there was an issue about the Claimant appearing on air and that this 
was contentious, but he did not know any more about that either.  He did understand 
that this issue also, somehow, featured in the subject matter of the grievance, but 
again he did not know how.  We considered that, in his conduct in response to the 
Claimant’s request, what influenced Mr Goldberg was his awareness that the matter of 
the Claimant appearing on air was potentially contentious, together with his own lack 
of knowledge of any more detail than that.  That was why he was concerned not to 
grant the request at present, until or unless he was able to find out more about what 
the issue might be.  Whilst Mr Goldberg was also aware that this issue somehow 
featured in the grievance, that was not a contributing reason for his reaction as such.   

 
127. It was put to Mr Goldberg that, if he needed more information in order to decide 
whether or not to let the Claimant appear on air, it would have been a simple matter to 
pick up the phone to Ms Gibson.  However, we accepted Mr Goldberg’s evidence that 
he had a number of other matters he was dealing with that afternoon, being new to his 
role, he did not want to give Ms Gibson the impression that he constantly needed to 
look to her for on-the-hoof guidance, and he did not consider it of great importance 
that the Claimant be able to take up this particular request, as these were a 
commonplace thing.  We accepted that he genuinely considered that his approach, 
which was to put the issue, as he saw it, on hold, and then (which he in fact did) to 
raise it at his next routine meeting with Ms Gibson, was sensible and proportionate.    

 
128. On 7 November the Claimant emailed Mr Goldberg, giving his account of the 
discussion, and questioning Mr Goldberg about it.  He also referred to having seen Mr 
Nisancioğlu speaking to Mr Goldberg later that day, and asked if any part of the 
conversation was about him.  On 9 November the Claimant emailed that the whole 
situation, including what happened on the previous Friday, was making him ill, and he 
would be going off sick.  On 10 November Mr Goldberg emailed the Claimant, giving 
his account of the events of 4 November, indicating that his later conversation with Mr 
Nisancioğlu was on an entirely separate matter, and suggesting that they “have a chat 
when you are next in the office about how we can best handle any future two-
way requests while you’re with the TVU.”   
 

 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 23 - 

129. On learning that the Claimant had gone off sick with stress, Ms Gibson emailed 
Ms Twigg, beginning: “This is really unacceptable. I am concerned that now the TVU 
is being pulled into the whole situation.  Vanessa, can we look at alternative locations 
for Güney please, there is just too much on at the moment for Nicky in view of 2020 
to deal with this.  If he is too sick to work or follow a reasonable management 
instruction, he should not be at work.”  Ms Gibson advised against taking the Claimant 
out of the TVU before his grievance was concluded as this could bolster the 
Claimant’s view that he was being victimised and that Mr Nisancioğlu’s influence went 
wider than the Turkish Service.   

 
130. In the second half of November, a series of interviews were conducted by 
Ms McLeod in connection with the Claimant’s grievance, with Alper Balli, Artyom Liss 
and Mahmut Hamsici.   

 
131. On 24 November 2016 the Claimant emailed Mr Goldberg regarding his health 
situation indicating that he was at “an all-time low” and contemplating adding events of 
4 November to his grievance.  Mr Goldberg sought assistance from Oliver Rivers, who 
had by this time taken over from Ms Twigg.  The next day the Claimant emailed to 
Ms Twigg and Ms McLeod his account of the 4 November episode, asking for this to 
be added to his grievance and indicating that his main concern was that this had been 
influenced by him having raised a grievance against Mr Nisancioğlu and amounted to 
victimisation.  He followed up with an email on 28 November asking Mr Rivers whether 
he should continue working at the TVU in light of this latest incident.  Mr Rivers replied 
that he did not think it appropriate for the Claimant to change departments at this 
stage, and indicated that whilst the incident would be investigated under the grievance 
procedure, he also encouraged the Claimant to discuss it with Mr Goldberg upon his 
return.  He indicated that he would continue to assess the possibilities for a move.   

 
132. Ms McLeod had planned to meet the Claimant at the end of November to 
discuss further issues arising from his grievance, but because of ill health she 
was unable to do so and instead emailed him a series of questions.  The Claimant 
emailed his replies on 2 December 2016.  On 5 December Ms McLeod interviewed 
Mr Goldberg in connection with the grievance.   

 
133. On 16 December 2016 the Claimant presented his Claim Form to the Tribunal. 

 
134. On 12 January 2017 Ms McLeod emailed the Claimant a letter from Mr Bent 
setting out the outcome of his grievance.  Their decision was that they did not consider 
any of the complaints amounted to bullying and harassment nor did they consider 
Mr Nisancioğlu’s behaviour to have been inappropriate in any of the situations raised.  
They also concluded that he had not been motivated by the Claimant’s ethnicity when 
making any management decision and that there was no evidence that he was 
coordinating others in the team to behave in an inappropriate manner.   

 
135. They went on to set out reasons for their decision both by way of general 
background and in relation to the individual matters complained of, over a number of 
pages.  They did not find the complaint substantiated, that there was a lack of 
acknowledgement of the Claimant’s achievements.  They referred to Mr Nisancioğlu’s 
response to the suggestion that he was influenced by the Claimant’s Kurdish ethnicity.  
They reviewed the attachments that the Claimant had enjoyed and concluded that Mr 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 24 - 

Ni�ancioğlu had not inappropriately blocked these. They set out their various 
conclusions in relation to various episodes, which they concluded all involved 
legitimate and appropriate management and editorial decisions. They considered that 
Mr Nisancioğlu had been right to remind the Claimant of the WDE process in June 
2016 and that there was a proper and appropriate system in place for allocating work, 
regardless of how the request was initially made, that had been correctly used by Mr 
Ni�ancioğlu and Mr Balli.  They did not find Mr Nisancioğlu to have approached other 
editors to undermine the Claimant, but in response to concerns about his actions.  Mr 
Nisancioğlu had made attempts to resolve matters informally following, in particular, 
events in mid-July 2016. They did not accept that Mr Nisancioğlu had pressured the 
Claimant to leave the BBC but concluded that the Claimant had initiated discussions 
to which he had responded with supportive advice.  They did not accept that the 
Claimant had been deliberately excluded from the picnic.  Regarding events of 4 
November, they found Mr Goldberg’s explanation to be a reasonable one.   

 
136. In a section headed “Recommendations” he wrote that they would be 
confirming to Mr Nisancioğlu that as there was no case of bullying and harassment nor 
discrimination “he is able to return to managing you.”  However, he added that as “you 
and Murat have issues in your working relationship that need to be resolved, I am 
recommending that you should both be encouraged to take advantage of the free 
mediation service offered by the BBC.”  He also wrote: “I would add that we have seen 
from your evidence that you are a very passionate journalist and that you are keen to 
engage in opportunities wherever possible.  However, there are protocols that need to 
be followed.  Managers have to allocate staff and resources in order to satisfy the 
conflicting demands on the service.  The WDEs are there to ensure that work is 
properly allocated in order to satisfy these competing demands.  It is crucial that you 
engage with this process and with your manager for all other aspects so that the team 
is able to work well together and so you can continue to grow and develop and be a 
successful BBC Journalist.”  The Claimant was informed of his right to appeal.   

 
137. Separately, Mr Nisancioğlu was notified that the grievance against him had not 
been upheld.   

 
138. On 13 January 2017 the Claimant emailed Mr Goldberg that he was not well 
enough to come to work due to severe work-related stress. 

 
139. On 16 January 2017, the Claimant emailed Mr Rivers attaching a letter dated 
15 January.  This stated that he was resigning with immediate effect.  He wrote that he 
had no choice but to resign because the Respondent had acted in breach of the duty 
of mutual trust and confidence.  He continued: 

 
I have not been provided with a reasonable opportunity to obtain redress from my grievance 
and have no faith in the grievance procedure.  The BBC has failed to provide me with a safe 
working environment that is free from victimisation, harassment and discrimination.  The 
outcome of the grievance process and its recommendation that I should return to being 
managed by the individual against whom I raised the discrimination and harassment claim is 
the last straw. 

 
140. Mr Rivers forwarded that letter to Mr Patka, who emailed the Claimant that 
afternoon recommending that he take more time to consider the matter before making 
such a big decision and offering to discuss it with him.  He also indicated that the 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 25 - 

Claimant had in any event been paid until the end of January, and if he decided that 
he did not want to return to work he could be treated as employed up that date.  On 17 
January the Claimant replied that he had no trust in the BBC’s grievance procedure as 
it had been applied in his case and could not contemplate returning to work under the 
terms of the decision.  He stated that he regarded his termination date as 16 January 
2016. 
 
The Law 

 
141. Section 4 Equality Act 2010 identifies various protected characteristics, 
including race, defined in section 9 as including colour, nationality and ethnic and 
national origins.   

 
142. Section 13 defines the concept of direct discrimination, including, at section 
13(1), that “A person (A) discriminates against another (B) if, because of a protected 
characteristic, A treats B less favourably than A treats or would treat others.”  Section 
23 includes provision that, on a comparison of cases for these purposes, there must 
be no material difference between the circumstances relating to each case.   

 
143. Section 24(1) provides that: “For the purpose of establishing a contravention of 
this Act by virtue of section 13(1), it does not matter whether A has the protected 
characteristic.” 

 
144. Section 26 provides, so far as relevant: 

 
(1) A person (A) harasses another (B) if— 

(a) A engages in unwanted conduct related to a relevant protected characteristic, and 

(b) the conduct has the purpose or effect of— 

(i) violating B's dignity, or 

(ii) creating an intimidating, hostile, degrading, humiliating or offensive environment for 
B. 

(4) In deciding whether conduct has the effect referred to in subsection (1)(b), each of 
the following must be taken into account— 

(a) the perception of B; 

(b) the other circumstances of the case; 

(c) whether it is reasonable for the conduct to have that effect. 

 
By sub-section (5), relevant protected characteristics for these purposes include race. 

 
145. Section 27 provides, so far as relevant: 
 

(1) A person (A) victimises another person (B) if A subjects B to a detriment because— 

(a) B does a protected act, or 

(b) A believes that B has done, or may do, a protected act. 

(2) Each of the following is a protected act— 

(a) bringing proceedings under this Act; 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 26 - 

(b) giving evidence or information in connection with proceedings under this Act; 

(c) doing any other thing for the purposes of or in connection with this Act; 

(d) making an allegation (whether or not express) that A or another person has 
contravened this Act. 

(3) Giving false evidence or information, or making a false allegation, is not a protected 
act if the evidence or information is given, or the allegation is made, in bad faith. 

 
146. Section 39, among other things, prohibits discrimination by employers against 
employees, by dismissing them or subjecting them to any other detriment.  As for 
dismissal, sub-section (7) provides that this includes a reference to the termination of 
the employee’s employment “by an act of [the employee's] (including giving notice) in 
circumstances such that [the employee] is entitled, because of [the employer's] 
conduct, to terminate the employment without notice.” 
 
147. Section 123 concerns time limits.  The starting point is that a complaint must be 
presented within three months starting with the date of the act complained of.  
However, section 140B provides for an extension of this period to facilitate the EC 
process.  Section 123 also provides for the Tribunal to substitute such other period as 
it thinks just and equitable and that conduct extending over a period is to be treated as 
done at the end of the period. 

 
148. Section 136 includes the following. 

 
(1) This section applies to any proceedings relating to a contravention of this Act. 

(2) If there are facts from which the court could decide, in the absence of any 
other explanation, that a person (A) contravened the provision concerned, the 
court must hold that the contravention occurred. 

(3) But subsection (2) does not apply if A shows that A did not contravene the 
provision. 

149. We were referred to Efobi v Royal Mail Group Limited, UKEAT/0203/16, 10 
August 2017, which held that section 136 does not place any burden on a claimant to 
show that sub-section (2) applies.  Since our hearing, this has been overruled in 
Ayodele v Citylink Limited [2017] EWCA Civ 1913; but we have concluded, as we 
will explain, that in any event we were satisfied that the reasons for all the conduct 
complained of did not involve any contravention of the 2010 Act. 
 
150. We reminded ourselves of a number of established principles that emerge from 
the authorities in relation to claims of direct discrimination.  First, in order for such a 
claim to succeed it is not necessary that the Tribunal conclude that race was the sole 
or even principal reason for the treatment complained of.  It is sufficient if the Tribunal 
concludes that it was a material contributory reason.  Secondly, direct discrimination 
can occur both consciously and subconsciously.  Thirdly, particularly where it is 
alleged that there have been a number of instances or episodes of discriminatory 
conduct, the Tribunal needs to look at the wider picture, drawing on all its findings of 
fact, as well as on the particular facts or circumstances attending each incident.  In 
what follows, we will of necessity set out our conclusions in relation to each of the 
distinct complaints set out in the List of Issues in turn, but they draw on all our findings 
of fact and the overall picture emerging from them as a whole.   



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 27 - 

 
151. As to harassment, there is a body of case-law guiding the Tribunal in relation to 
various aspects of the statutory definition.  It is sufficient to note at present, that it is an 
essential component that the impugned treatment be in some sense “related to”, in 
this case, race, albeit that this is a looser connector than the direct discrimination test 
of treatment being “because of” race. 
 
152. Section 94 Employment Rights Act 1996 confers the right on employees 
(ordinarily with sufficient qualifying service) not to be unfairly dismissed.  Section 95 
provides that the concept of dismissal includes a case in which “the employee 
terminates the contract under which he is employed (with or without notice) in 
circumstances in which he is entitled to terminate it without notice by reason of the 
employer’s conduct.” 

 
153. Where there has been a dismissal, section 98(1) provides that is for the 
employer to show the reason, or principal reason, and that it falls within section 98(2) 
or is of a kind such as to justify the dismissal of an employee holding the position 
which the employer held.  Where the employer has done that, section 98(4) sets out 
the test to be applied by the Tribunal to determine whether the dismissal is fair or 
unfair, having regard to the reason shown. 

 
154. The possibility that a resignation may occur in circumstances that amount to 
what lawyers call constructive dismissal is thus common to the definitions of dismissal 
in both the 1996 and 2010 Acts.  As to that concept, the authorities establish a number 
of points.  First, there are three components to it.  The employer must have acted in a 
manner that amounts to a fundamental breach of the contract of employment; the 
employee must not have affirmed the contract thereafter, waiving the right to accept 
the breach as terminating it, by resigning; and the breach must contribute materially to 
the decision to resign, though it need not be the sole or main reason.  Secondly, the 
fundamental breach may be of an express or an implied term.  Implied terms include 
the implied duty of trust and confidence, being the duty of the employer, not without 
reasonable and proper cause, to conduct itself in a manner that is calculated or likely 
to destroy or seriously damage the relationship of confidence and trust.  Third, where 
that term is relied upon, the breach may come about through the cumulative effect of a 
number of incidents.  In such a case, the so-called last straw, and earlier individual 
incidents, may each, by themselves, be relatively minor, though not utterly trivial.  The 
test is whether they each do, in some way, contribute something to the overall breach. 

 
The Tribunal’s Further Findings and Conclusions 
 
155. We consider first, some general points about the claims and the issues.  First, 
for the purposes of the victimisation claims, there were three claimed protected acts, 
being the Claimant’s email of 19 July, his grievance of 15 August and the presentation 
of his claim form on 15 December 2016.  It was accepted, and we found, that each of 
these amounted to a protected act. 
 
156. Secondly, there was said to be a series of acts, or conduct on the part of the 
Respondent, each of which was said to be an act of direct discrimination and/or 
harassment and/or (where in point of time after the first protected act) victimisation.  
These were those listed at paragraphs 3(a) – (k) of the final list of issues.  In addition 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 28 - 

the grievance outcome, and associated recommendation that the Claimant return to 
Mr Nisancioğlu’s line management, was said to be a further act of victimisation. 

 
157. Next, in relation to all of these matters, the discriminator was said to have been 
Mr Nisancioğlu, save in relation to the picnic, where Mr Balli was also identified, the 
conversation with Mr Goldberg on 4 November, where he was also identified, and the 
grievance outcome and recommendation, which was laid at the door solely of Mr Bent. 

 
158. All of these same matters were said, individually or cumulatively, to contribute 
to a fundamental breach of the implied duty of trust and confidence, or, alternatively, 
to a breach of the implied duty to care for the Claimant’s health and safety.  The 
Respondent accepted the existence of that second implied term; but in practice we did 
not think that reliance upon it added anything of substance to the issues in this case.  
That is because the breach of it was said to arise through the same treatment 
complained of as contributing to the undermining of trust and confidence, on the basis 
that such treatment caused the Claimant stress and injury to his mental health.  There 
was no independent complaint of treatment said to be injurious to health (mental or 
physical) but not to have contributed to an undermining of trust and confidence.   

 
159. In the course of closing submissions, there was discussion of section 24 of the 
2010 Act.  It was common ground that its effect in this case, where the discrimination 
is alleged to be because the Claimant is Kurdish, is that whether or not the alleged 
discriminator is also Kurdish must be treated as irrelevant.  Ms Cunningham said that, 
in any event, the Claimant had not sought to suggest that the fact that Mr Nisancioğlu 
(and the other alleged discriminators) are not Kurdish had any bearing on the claims.  

 
160.  However, Ms Cunningham did, it appeared to us, invite us to attach some 
significance to the fact that Mr Nisancioğlu is of Turkish nationality.2 

 
161. In his first witness statement the Claimant gave an account of what might be 
described as the historical and present situation of the Kurds in Turkey.  The 
Respondent did not challenge or dispute that as a fair account.  He described there 
how the Kurdish people make up 18 to 20% of the Turkish population.  He stated that 
the international community is in agreement that the Kurds in Turkey have suffered a 
long history of discrimination and massacres since the formative years of the Turkish 
Republic, and that successive Turkish Governments have denied political rights to the 
Kurds and criminalised cultural expressions of Kurdishness.  This in turn has had an 
impact on their educational and job opportunities and created a culture in which there 
have been persistent episodes of discrimination, harassment, physical attacks and 
human rights violations documented by the United Nations Human Rights Office.   

 
162. Ms Cunningham submitted that this context offered an important insight into 
how it might be that someone raised in Turkish society might potentially, albeit 
subconsciously, treat someone of Kurdish ethnicity less favourably.   

 
163. However, whilst it may or may not be, in a given case, that, if someone did 
behave in that way, this context might or might not form part of the explanation of why 
they had done so, we accepted Ms Shrivastava’s submission that these matters 

                                                
2 As to ethnicity, Mr Ni�ancioğlu told us that he is ethnically part Greek and not ethnically Turkish. 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 29 - 

concerning the situation of the Kurds in Turkey could not be viewed as, in some 
generalised way, making it more likely that someone of Turkish nationality or 
upbringing, would (consciously or not) discriminate against someone of Kurdish origin, 
nor as making the Tribunal more ready to draw such an inference.  To make that prior 
assumption would involve the Tribunal itself stereotyping an individual, simply 
according to their nationality or national origins, as more likely to harbour a conscious 
or unconscious racial bias, in a manner that would itself be wholly contrary to the 
principles underpinning the 2010 Act.  

 
164. Before turning to consider each of the particular matters of alleged treatment of 
which the Claimant made complaint, we summarise some of the general matters of 
background or context which emerge from our foregoing findings of fact. 

 
165. First, there was an immense weight and importance attached within the BBC to 
the practice and culture of editorial independence and fair and accurate reporting.   
The weight attached to this was enhanced by the BBC’s worldwide reputation as a 
trusted source.  As part of this, the culture demanded that reporting not only be 
accurate and independent, but that stories should, so far as possible, demonstrably be 
seen to have been investigated, verified and reported even-handedly.   

 
166. Secondly, the way the BBC operated was that, where there might be legitimate 
difference or debate as to the approach which the principles of neutrality and fair and 
accurate reporting required to the sources, content or presentation of a story, the 
arbiter would be the editor concerned, or the person performing that role. 

 
167. Thirdly, the TS, along, no doubt, with a number of other language services, 
faced particular challenges to its reputation for independence, because of aspects of 
the culture, history and politics of the country concerned, and to which its output would 
constantly relate.  We accepted, that, during the period with which we were 
concerned, Mr Nisancioğlu was acutely mindful of, and sensitive to, the possibility of 
attacks upon the impartiality of the TS.  Further, he genuinely believed that the TS was 
vulnerable to such attacks, both in relation to its own output and, by association, in 
relation to the contributions of TS reporters made through other BBC outlets.  While he 
would not have editorial responsibility for such contributions, he considered that he 
therefore had a legitimate interest in the activities of TS employees in the wider BBC.   

 
168. Next, Mr Nisancioğlu’s outlook and approach was also influenced by his 
perception that the TS and its work lacked the profile of some other programmes and 
news services within the BBC, and was not always accorded the recognition and 
respect that it deserved, and that he was engaged in an ongoing battle to ensure that 
it was not treated as a poor cousin.  These perceptions also informed the high value 
that he placed on what he regarded as the values of team spirit and loyalty to the TS 
and its work, within the wider BBC.   

 
169. Next, it was clear to us from the picture that emerged from all the evidence, that 
the difficulties in the relationship between the Claimant and Mr Nisancioğlu, traced 
their roots back to the events of 2012.  Mr Nisancioğlu, we found, did consider the 
Claimant to be a talented, knowledgeable, and well-connected journalist.  However, 
during the course of that year he also developed strong concerns about what he 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 30 - 

perceived to be the Claimant’s preoccupation with other interests, lack of team spirit, 
and work ethic, as well as, on occasions, concerns about his editorial reliability.  

 
170. Further, as matters evolved, and because of his concerns as to the impact that 
contributions outside the TS could have on its reputation, and with the issue of fair 
distribution of opportunities among the team, Mr Nisancioğlu came to believe that it 
was necessary and legitimate to require that all contributions outside the TS had 
express sign off from him or an SBJ.  He also considered that the WDE mechanism 
provided safeguards up to a point, but that it was open to abuse and manipulation, 
and therefore needed to be reinforced by such directions from him from time to time.  

 
171. The Claimant, for his part, felt that his talent and expertise were not sufficiently 
recognised by Mr Nisancioğlu.  He felt that Mr Nisancioğlu had badly let him down 
over the Dünya Ekonomisi episode.  He plainly did have interests and ambitions to 
develop his career, inside or outside the BBC, beyond the confines of the TS, but he 
saw nothing wrong with that.  His contributions to other parts of the BBC were 
generally well-received, and he resented the fact that Mr Nisancioğlu did not regard 
these as enhancing the TS’s own reputation.  It was also apparent that the Claimant 
considered that, among all his TS colleagues, he had unmatched expertise, 
knowledge and contacts when it came to the coverage of Kurdish issues.  Again, he 
thought this should be regarded as an asset.  However, Mr Nisancioğlu considered 
that there were other members of the team, both in London and on the ground, who 
also had comparable expertise, knowledge and contacts, and that the Claimant was 
wrongly failing to recognise that.   

 
172. The Claimant did not at any point accept that Mr Nisancioğlu had any legitimate 
cause for concern in relation to his journalistic judgment, or that there might be a 
legitimate difference of view.  He regarded any such suggestion as a significant slur, 
and concluded that Mr Nisancioğlu was simply seeking to stifle, and at worst, 
deliberately damage, him at every turn.  Further, the occasions on which 
Mr Nisancioğlu showed concerns about the Claimant’s editorial reliability were not 
confined to those concerning Kurdish stories; but the Claimant was particularly 
sensitised in respect of those which did.  It does not necessarily follow that the 
expression of a concern about the handling of a Kurdish story must have been 
influenced by antipathy towards the Claimant’s Kurdish ethnicity; but we had no doubt 
that as, in his mind, he could see no other justified explanation for such treatment, the 
Claimant came to believe that Mr Nisancioğlu did harbour such an antipathy. 

 
173. It was against the background of a significant breakdown in the relationship 
going back to the events of 2012, and the Claimant’s wider ambitions, that the 
Claimant sought, and Mr Nisancioğlu was willing to support, the successive 
extensions of his Newshour attachment between 2013 and 2016.  The Claimant’s 
return to the TS in the Spring of 2016 was not the preferred scenario of either of them.  
Both hoped that things would be different, but both doubted that they would.  Both of 
them regarded the other as effectively on trial as to whether they would turn over a 
new leaf.  Both of them considered that the events of the weekend of the attempted 
coup demonstrated that the other had not changed, and had failed that trial. 

 
174. As the power struggle between them escalated in the aftermath of that 
weekend, Mr Nisancioğlu felt that it was necessary for him to seek to take further 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 31 - 

steps to assert his authority.  The Claimant, for his part, thought it necessary to take 
matters up the management chain, and then into a grievance process. 

 
175. As for Mr Balli, he regarded it as part of his role to support Mr Nisancioğlu as 
his SBJ, but was, in any event, broadly in sympathy with his outlook and approach. 

 
176. We turn, then, to the individual episodes identified in the final List of Issues.  
For each (save for the grievance outcome and decision) we had to consider whether it 
involved detrimental treatment amounting to direct race discrimination and/or 
harassment related to race.  In relation to those said to have occurred after 19 July 
2016, including the grievance outcome and recommendation, we also had to consider 
whether each amounted to an act of victimisation.   

 
177. We also had to consider whether these matters, separately or cumulatively, 
gave rise to a breach of the implied duty of trust and confidence (and/or the implied 
duty of the Respondent to take care for the Claimant’s health and safety).  If there was 
such a fundamental breach, we then had to consider whether there was any waiver of 
it by the Claimant, and whether it was one of the effective causes of his resignation.  If 
we found that the Claimant was constructively dismissed, we then needed to consider 
whether such dismissal was unfair and/or whether it was discriminatory.   

 
178. The first matter complained of was Mr Nisancioğlu asking whether the Claimant 
would be staying with the Turkish Service, following his return in May 2016, and, on 18 
May, emailing the Claimant links to external organisations.  

 
179. As we have found, it was not the preferred option of the either the Claimant or 
Mr Nisancioğlu that the Claimant remain in the Turkish Service.  The Claimant had a 
selfish interest in getting any advice or assistance that Mr Nisancioğlu could offer him, 
in relation to other career options inside or outside the BBC.  It equally suited Mr 
Nisancioğlu to offer him any assistance in that endeavour that he in fact could.  Mr 
Nisancioğlu also genuinely wanted to have an update on the Claimant’s thinking and 
plans (following their discussion the previous December), because he was planning a 
recruitment exercise.  Consistently with all of that, Mr Nisancioğlu did not go out of his 
way to encourage the Claimant to abandon his thoughts of moving on, and to stay with 
the Turkish Service.  However, that is not the same as saying that, in their discussion, 
or by emailing the Claimant the think tanks list, Mr Nisancioğlu was thereby trying to 
undermine the Claimant, or drive him out.  We did not think that he was.  He 
recognised that the Claimant had returned to the Turkish Service, and would remain 
with it unless or until he himself decided to move on elsewhere. 

 
180. The foregoing aspects fully explained Mr Nisancioğlu’s conduct in this aspect.  
We concluded that there was not treatment here because of race, nor related to race.  
So, there was neither direct race discrimination nor race-related harassment here.  
(We add that, although the list of issues referred to Ebru Doğan and Cagil Kasapoglu 
as actual comparators, it was not suggested that there had, in fact, been any 
comparable scenarios in which either of them had returned after an absence to the 
TS, but been treated differently). 

 
181. As to whether Mr Nisancioğlu’s handling of this matter was treatment that 
might, together with other treatment, potentially contribute to an undermining of trust 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 32 - 

and confidence, the matter was more finely balanced.  This was not, we repeat, an 
attempt by Mr Nisancioğlu to force the Claimant out.  However, there was an absence, 
in these communications, of any expression of positive enthusiasm or welcome back, 
on the part of Mr Nisancioğlu, which we had no doubt was picked up on by the 
Claimant.  That was capable – albeit marginally – of making some small contribution, if 
followed by other matters, to an undermining of trust and confidence.   

 
182. The next matter complained of was Mr Nisancioğlu’s response in July 2016 to 
the Claimant’s request to be rostered at weekends to enable him to pursue his studies 
for a PhD.  Mr Balli and Ms Girit were named as comparators.  We did not hear about 
any similar circumstances relating to her.  However, as we have found, there had 
been a similar request by Mr Balli, and the tone of Mr Nisancioğlu’s response to him 
had been subtly different.  But, in light of our foregoing findings, we concluded that this 
was because Mr Nisancioğlu was not particularly sympathetic to the Claimant at this 
time, for various reasons that had nothing to do with race.  Nevertheless, the lack of 
warmth in his response was real, and enough to be registered by the Claimant.  Once 
again, though it was close to the margin, this was something that could, in some not 
wholly insignificant way, if potentially added together with other treatment, make some 
small contribution towards an overall undermining of trust and confidence.   

 
183. The next matter complained of, was Mr Nisancioğlu’s rejection of the approach 
from Ms Jupp of Newsnight on 16 July 2016.  Ms Kasapoglu was named as a 
comparator.  Once again, in light of all our findings as to why Mr Nisancioğlu reacted 
to this request as he did, we were satisfied that this conduct was not because of, or 
related to, race.  Ms Kasapoglu was also sent to Turkey because she had 
volunteered, and was embarked on this by the time the Newsnight request came in.  
However, while Mr Nisancioğlu was actuated by genuine reasons for declining the 
request, the terms of his response to Ms Jupp were particularly brusque and abrupt.  
This once again, conveyed back to the Claimant a lack of sympathy in 
Mr Nisancioğlu’s attitude towards him, that potentially could, along with other 
treatment, contribute something to an undermining of trust and confidence.   

 
184. The next matter complained of was Mr Nisancioğlu’s email to the Claimant of 
22 July 2016, raising the possibility of future disciplinary action.  Again, Cagil 
Kasapoglu was named as a comparator, but her circumstances were materially 
different.  Once again, in light of all our findings about how this came about, we were 
satisfied that this was not treatment because of, or related to, race.   

 
185. This matter was alleged also to involve victimisation.  In point of time this email 
came not long after the Claimant’s email of 19 July.  However, as we have found, 
following his initial reaction to that email, expressing frustration to Mr Balli, Mr 
Nisancioğlu took advice from the relevant team, and then carefully followed the advice 
he got.  We were satisfied that the content of his email of 22 July was not in any way 
adversely influenced by the Claimant’s email of 19 July.  It was simply a continuation, 
with the benefit of advice, of Mr Nisancioğlu’s attempts to have the Claimant comply 
with his directions and wishes in relation to work outside the TS, which had been 
renewed following the attempted coup weekend, beginning prior to the Claimant’s 19 
July email. In fact, in light of the advice he got, Mr Nisancioğlu took a softer line on 
that matter, than he otherwise would have.  He also followed the advice that, so far as 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 33 - 

the 19 July email was concerned, the Claimant should simply be directed to HR and to 
his rights to raise a formal grievance.  That was not, itself, detrimental treatment.   

 
186. Nor do we consider that this email went beyond the bounds of proper and 
legitimate management action, in terms of tone or content, and given the concerns 
that we accepted Mr Nisancioğlu genuinely had.  Therefore, even though the content 
inevitably was not well received by the Claimant, there was some proper cause for it, 
and we therefore did not regard it as something that could potentially contribute to a 
breach of the trust and confidence term.   

 
187. The next matter complained of was Mr Nisancioğlu’s refusal on 25 July 2016 
to publish the Claimant’s article on the attempted coup in Turkey drawing on the 
interview with Mr Fuller.  In light of all our findings about that matter, we were satisfied 
that this was not in any way treatment because of, or related to, race.  Nor was it 
victimisation because of the Claimant’s email of 19 July.  Further, it arose from a 
genuine and legitimate editorial decision and was a proper exercise of Mr 
Nisancioğlu’s editorial authority.  This was therefore not a matter which could in any 
way contribute to a breach of the implied duty of trust and confidence.   

 
188. The next matter relied upon was Mr Nisancioğlu declining, on 28 July 2016, the 
request that came from Albana Kasapi.  Ms Kasapoglu was again cited as a 
comparator, although it appeared to us that Mr Nisancioğlu himself did this piece.  In 
any event, in light of our findings about what happened and why, we were satisfied 
that this did not involve treatment because of, or related to, race.  As to victimisation, 
as we have found, Mr Balli’s reaction was to suspect that the Claimant was using this 
request to advance his allegations of discrimination.  But that was not the reaction of 
Mr Nisancioğlu, whose focus was on what he considered to be a genuine editorial 
issue that he needed to grasp.  We did not find sufficient basis to infer that there was 
any act of victimisation by Mr Nisancioğlu on this occasion.  Nor, given that Mr 
Nisancioğlu acted from genuine managerial concerns, was this treatment that was 
capable of contributing to a breach of the implied duty of trust and confidence.   

 
189. The next matter complained of was Mr Nisancioğlu’s rejection, the same day, to 
the request originating from Mr Mazower conveyed via Farhad Tayeb.  Cagil 
Kasapoglu, whose services were offered, was cited as a comparator.  However, once 
again, in light of all our findings, we did not find Mr Nisancioğlu’s handling of this to 
involve treatment in any way because of, or related to, race.  Nor was it influenced by 
the Claimant’s prior protected act.  However, whilst this was a decision that Mr 
Nisancioğlu was, as such, fully entitled to take, the abrupt tone in which it was 
conveyed was unnecessary; and it did convey a degree of hostility towards the 
Claimant which was – just – capable, along with other things, of making some 
contribution towards a potential undermining of trust and confidence.   

 
190. The next matter complained of was Mr Nisancioğlu’s communication with 
Mr Mazower, when he went to see him later on 28 July 2016.  Specifically, the precise 
complaint was of “MN’s advice … that MN did not want the Claimant on air, as the 
Claimant was raising a grievance against MN, because MN was not happy and did not 
trust the Claimant, and because the Claimant had ‘personal issues.’”  Cagil Kasapoglu 
was cited as a comparator.  As we have found, the reasons given by Mr Nisancioğlu to 
Mr Mazower, for his decision on Mr Mazower’s request, were those captured in the 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 34 - 

first two paragraphs of Mr Mazower’s note recording Mr Nisancioğlu’s side of the 
conversation.  Those did not include the Claimant’s threatened grievance.  We were 
also satisfied that Mr Nisancioğlu gave Mr Mazower a true account of those reasons.   

 
191. Ms Cunningham, however, relied upon the final paragraph of Mr Mazower’s 
note which recorded Mr Nisancioğlu’s remark that the Claimant had “more or less told 
me that he plans to take out a grievance against me.”  She submitted that this could 
not sensibly be severed from the rest of the note; and that the realistic interpretation of 
the evidence was that what the Claimant having threatened to raise a grievance (in his 
19 July email) was part and parcel of the explanation that Mr Nisancioğlu gave Mr 
Mazower for why he had not been prepared to agree Mr Mazower’s request.  

 
192. However, we did not so find.  Mr Mazower had indicated that he wanted to 
understand Mr Nisancioğlu’s decision.  Mr Nisancioğlu went to see him.  He then 
specifically, and in some detail, explained his thinking to Mr Mazower about why he 
was unhappy to grant Mr Mazower’s request.  This he did candidly.  Mr Mazower was 
a fellow editor, and our sense of the matter was that Mr Nisancioğlu wanted Mr 
Mazower to actually understand that he had (as he saw it) legitimate editorial 
concerns about the Claimant’s contributions anywhere in the BBC at a particularly 
sensitive time for the TS.  The gestation of these concerns went back long before the 
Claimant’s protected act.  Nor did the reasons for the explanation that he gave to Mr 
Mazower for his decision have anything to do with the Claimant’s race. 
 
193. Having responded to Mr Mazower’s specific request for an explanation of the 
decision about contributing to his programme, Mr Nisancioğlu then went on, 
separately, to refer to the Claimant’s threatened grievance, when venting more 
generally at the end of the conversation about the Claimant and his behaviour.  But, 
we concluded, that did not form part of the explanation that he had given Mr Mazower, 
nor, indeed was it, in truth, part of the explanation for his actions.  Accordingly, we 
were not persuaded that there was victimisation, as claimed, on this occasion. 

 
194. More generally, the Claimant suggested that this conversation amounted to 
talking behind his back improperly and in a manner designed to undermine him.  
However, Mr Nisancioğlu was responding to a fellow editor’s request to explain his 
thinking, which we did not think was necessarily an improper thing to do.   All of that 
said, we did consider that, in the general tone he adopted in the conversation, Mr 
Nisancioğlu did convey to Mr Mazower a general lack of sympathy towards the 
Claimant, which may have done something, marginally, to contribute to an 
undermining of trust and confidence. 

 
195. The next matter complained of was said to relate to the period June to 
September 2016 and was described as Mr Nisancioğlu’s “failure to offer the Claimant 
as a possible contributor to BBC news programmes, when the request was made 
for a contributor from the Turkish service.”  It was this complaint that was the subject 
of the contested strike out application, and we therefore now address that first. 

 
196. We concluded that the complaints relating to this matter should be considered 
by the Tribunal insofar as they related to the specific episodes or occasions to which 
the documents referred to in paragraph 31 of the Claimant’s witness statement 
related.  Our reasoning is as follows. 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 35 - 

 
197. Ms Cunningham acknowledged that there was only at best a glancing reference 
to this topic in the original particulars of claim, and that the matter was not properly 
pleaded at that point.  However, it was subsequently accepted by the Respondent as 
forming part of the agreed list of issues tabled on 12 April 2017.  We were mindful that 
the authorities indicate that introduction of matters through the medium of a list of 
issues is not a proper substitute for a properly pleaded complaint and/or application to 
amend, but the inclusion of this matter in the list of issues by this point placed the 
Respondent on notice that this was a topic about which the Claimant sought to 
complain, and the Respondent did not, at that stage, protest, but, rather agreed to the 
list of issues which included it.  The Claimant was entitled to rely on this as a tacit 
acceptance that this topic was now, if not before, (literally) on the agenda for trial.  

 
198. Further, to the extent that Ms Shrivastava’s objection was that the formulation 
in the list of issues was not sufficiently clear as to what it was intended to cover, the 
subsequent cross-referencing to particular documents, and the contents of the 
Claimant’s witness statement, gave a more precise picture of that.  Ms Shrivastava 
very fairly submitted that this, however, came very late in the day, and the Respondent 
and its team had had to scramble to gather evidence in response.  When deciding 
whether a pre-trial application to amend is so very late that it ought for that reason to 
be refused, one touchstone is indeed whether granting it would generate significant 
work, such as might put the trial dates at risk, or undermine orderly preparations for, or 
conduct of, the trial.   

 
199. However, in this case, as a matter of fact, the Respondent’s team had been 
successful in those efforts, gathering, and serving, not one but two supplemental 
witness statements from Mr Nisancioğlu, and further supporting material as well. Ms 
Shrivastava fairly acknowledged in discussion that there was no further or other 
evidence relating to the particular episodes referred to by the Claimant in his witness 
statement, that the Respondent would have produced with more time.  Further, the 
Tribunal voiced its concerns that this matter should not disrupt the orderly progress of 
the hearing, counsel took that on board, and that did not, in fact, happen. 

 
200. Whether this be treated as an application to strike out a pleaded case, or to 
amend to introduce a pleaded case, it seemed to us that the balance of justice or 
injustice was therefore in favour of allowing this matter to be considered insofar as 
it related to those particular episodes.  The Respondent had in fact been able to 
present its evidence and advance its case in relation to those matters with no 
prejudice to it, whereas the Claimant would potentially be prejudiced by the exclusion 
of this from our consideration, as it would not then be adjudicated upon its merits.  

 
201. We turn then to the substance.  The material in Mr Nisancioğlu’s supplemental 
witness statements and attached tables, showed that in relation to a number of the 
occasions relied upon by the Claimant, there was a clear explanation for why he was 
not put forward as a potential point of contact in the Turkish Service for colleagues 
wanting to cover the story concerned: for example because he was not rostered on 
the day in question, was off sick at that time, or because another TS colleague had 
attended the morning editorial morning meeting at which the story was mentioned, or 
was already working on it. 

 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 36 - 

202. However, in relation to two or three of these occasions, Mr Nisancioğlu 
acknowledged that the Claimant might potentially have been put forward.  However, 
he did not spell out whether he had any particular editorial or other concerns about 
putting him forward on those particular occasions.  Placing the matter in the wider 
context, as we have described it in this decision, we considered it fair to infer that, 
given the choice, Mr Nisancioğlu would have chosen to avoid putting the Claimant 
forward for work external to the TS, if someone else could be offered, for a 
combination of the various reasons that served to explain other treatment complained 
of, and the overriding context of a general breakdown in the relationship.  In short, this 
did not strike us as out of kilter with the other things happening during this period.  It 
was all of a piece with treatment, the explanations for which were not to do with the 
Claimant’s race nor his protected acts.  We saw no sufficient reason to infer that this 
particular treatment was different in that respect.   

 
203. However, we accepted that the Claimant was conscious that, during this period, 
his name was not ever put forward, in a way that was not always or wholly a matter of 
happenstance, but reflected, on occasion, at least, his poor relations with Mr 
Nisancioğlu.  This was something that was capable, along with other matters, of 
contributing to an overall breach of the implied duty of trust and confidence.  

 
204. The next matter complained of was the Claimant’s exclusion from the 
12 September 2016 picnic.  The complaint identified Mr Nisancioğlu and/or Mr Balli as 
responsible for this.   

 
205. In evidence, Mr Balli’s explanation for not inviting the Claimant was that he was 
mindful that Ms Bozyap (who had left the Turkish Service some time before) would be 
there, and, given her allegations against the Claimant from 2012, Mr Balli said he 
thought it better not to invite the Claimant along.  We were prepared to accept that this 
was part of the explanation, but, in light of all our findings, we also concluded that Mr 
Balli generally agreed with Mr Nisancioğlu’s longstanding concerns about the 
Claimant, and regarded him as somewhat semi-detached from the team.  It appeared 
to us that the Claimant was not at the event at which the picnic idea had been 
hatched, and Mr Balli, we concluded, was not disposed to include him in a social event 
to which he did not have to be invited.  However, this combination of reasons had 
nothing to do with race, and their gestation long predated the Claimant’s protected 
acts; so, we did not find sufficient basis to infer victimisation, either. 

 
206. As for Mr Nisancioğlu, he pointed out that he had not organised this event 
and indeed was only told of it himself at the last minute.  He told us that he did not 
actually notice that the Claimant was in the office, when he was leaving to go to the 
park; but his explanation that this was because he would not be able to see the 
Claimant on the other side of the computer screens dividing them was unconvincing.  
Again, we inferred that Mr Nisancioğlu was not disposed to invite the Claimant along, 
but this was in keeping with the general state of their relationship at this time, for 
reasons that we have described.  Once again, in light of our overall findings about 
that, we did not find this treatment to be because of or related to race or an act of 
victimisation.   

 
207. However, we had no doubt that the Claimant realised that the others had 
disappeared because of something that he had not been told about.  He felt deeply 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 37 - 

that he had been deliberately ostracised from some occasion involving work 
colleagues; and the way that this was handled was, we found, treatment that was 
capable of contributing to a breach of the implied duty of trust and confidence.   

 
208. The next matter complained of was Mr Goldberg’s conduct in relation to the 
request to go on air, on 4 November 2016.  The complaint identified Mr Nisancioğlu 
and/or Mr Goldberg as responsible for this, although no complaint of direct race 
discrimination or harassment was pursued against Mr Goldberg.   

 
209. We did not find Mr Nisancioğlu to have been involved in this conduct.  The 
decision was taken by Mr Goldberg, by way of immediate reaction to the request 
presented to him, and without consulting anyone else at that point.  The fact that Mr 
Goldberg was aware of an issue about the Claimant appearing on air, in which Mr 
Nisancioğlu was involved, did not make this particular treatment the latter’s conduct. 

 
210.  As for Mr Goldberg himself, Ms Cunningham suggested that this was a 
straightforward act of victimisation by him: the Claimant’s “situation”, of which Mr 
Goldberg knew, was that he was pursuing a grievance (which was a protected act), 
and Mr Goldberg, she submitted, was influenced by the fact that the he knew that the 
issue of the Claimant going on air featured in that grievance.  Therefore, she said, 
refusing this request plainly penalised him for having raised that grievance. 

 
211. However, we did not agree with that analysis.  Our conclusions were as follows. 

 
212.  It was a contributing reason for Mr Goldberg’s decision, that he was aware that 
there was an issue about the Claimant going on air.  He was, as a matter of fact, also 
aware that this issue in some way featured in his grievance.  But it does not follow that 
Mr Goldberg’s decision was influenced by the fact that the issue featured in the 
grievance.  What actuated Mr Goldberg was his general awareness that there was an 
issue about the Claimant appearing on air, combined with his lack of understanding in 
any detail as to the nature of that issue, and his desire not to take the wrong decision, 
when he saw no compelling reason why the matter could not be put off until he could 
find out more.  We saw no reason to suppose that, had Mr Goldberg not been aware 
that the issue also featured in the grievance, his approach would have been different.  
We saw no basis to infer that this was a material contributing reason for his actions. 

 
213. In light of all our findings we also considered that this conduct by Mr Goldberg 
was a proper exercise of Mr Goldberg’s managerial discretion, when called upon to 
take an immediate decision on the information he had at that point, and given the 
nature of the request.  Accordingly, though the Claimant was much aggrieved by it, we 
did not regard it as something that could be treated as potentially contributing to a 
cumulative breach of the implied duty of trust and confidence.   

 
214. Finally, complaint was made of the grievance outcome and recommendation 
that the Claimant return to work in the TS under Mr Nisancioğlu.  The complaint 
identified Mr Bent as the person responsible.  This was said to have been an act of 
victimisation and to have contributed to the undermining of trust and confidence.   

 
215. Ms Cunningham invited us to conclude that the grievance was treated simply 
as an attack to be repulsed.  We did not agree.  We accepted, in light of all the 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 38 - 

evidence available to us, including having heard Mr Bent cross-examined, that Mr 
Bent, together with Ms Prosser, sought genuinely to give serious and careful 
consideration to the Claimant’s grievance and all the elements of it.  Considerable 
time and resource was devoted to its investigation through reviewing documents, 
hearing witnesses and so forth.  Mr Bent plainly applied his mind actively to what he 
made of each of the complaints.  We did not accept that Mr Bent (or, on any evidence 
we had, Ms Prosser) was not in good faith in the approach they took to this grievance. 

 
216. A more particular criticism was that not everyone was interviewed who should 
have been.  As to that, the evidence showed that active consideration was given to 
who to interview; and we did not think the panel was necessarily bound to agree with 
all the Claimant’s requests: they were entitled in principle to take a view about who 
might have relevant evidence to give, proportionality, etc.  However, a particular point 
was raised regarding Mr Mazower, who the Claimant specifically asked be 
interviewed.  Mr Bent acknowledged when cross-examined that, for his part, he would 
have expected that, but he deferred to the advice of Ms Prosser that there was no 
need.  However, we could see why the Claimant was troubled about that, given his 
account to the grievance panel, of the incident in question and Mr Mazower’s role. 

 
217. As to the outcome, Ms Cunningham acknowledged that the Tribunal might be 
disinclined to expect an internal grievance panel to have sifted and analysed the 
evidence before it with the same degree of forensic skill and rigour as the Tribunal 
itself would bring to bear.  However, she noted that Mr Bent was, by his own account, 
a seasoned investigative journalist.  As such, she submitted, he could and should 
have brought his investigative skills more rigorously to bear on this task than he did.  
However, we did not accept that the degree of care, attention and reflection given by 
this panel to the matter fell below what the Claimant might reasonably expect of them. 

 
218. This complaint focussed, in particular, on the concluding recommendations of 
this report.  We have described the contents of this section earlier in this decision.  It 
was the Claimant’s case that, being told that he had to return to being managed by the 
very person about whom he had complained was the final straw. 

 
219. The Tribunal’s view was this.  Subject, perhaps, to a different approach being 
required were the Claimant to appeal, the conclusion that the allegations that had 
been the subject of the grievance did not any longer provide an impediment to the 
Claimant being once again managed by Mr Nisancioğlu followed, as such.  However, 
the grievance decision itself identified that there plainly was, on any view, a serious 
problem in the working relationship; and if the Claimant was to be returned to the TS, 
and being managed by Mr Nisancioğlu, then the Respondent had a responsibility to 
consider what concrete steps needed to be put in place to ensure that the relationship 
was supported and successfully rebuilt.   

 
220. We did not consider that referring the Claimant to the possibility of mediation 
(which was also not specifically mentioned in the letter written at this time to Mr 
Ni�ancioğlu) was sufficient to address this aspect; and this was compounded by the 
letter to the Claimant immediately going on to set out what it was “crucial” that the 
Claimant needed to do, in terms of his relations with Mr Nisancioğlu.  While we 
accepted that this advice was genuinely expressed (and indeed had some 
justification) there was a failure here to consider in a more positive fashion, the 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 39 - 

establishment of concrete support mechanisms, in which past shortcomings of the 
behaviour of both parties might be addressed, and the relationship rebuilt. 

 
221. We did not find that the grievance outcome or recommendation, were adversely 
influenced by the Claimant’s protected acts (including the raising of the grievance 
itself).  There was nothing to suggest, for example, that the fact that the Claimant had 
alleged discrimination itself drew an adverse reaction from Mr Bent (or Ms Prosser) or 
was not treated seriously.  This complaint of victimisation therefore failed. 

 
222. However, having regard to the foregoing features, the grievance outcome and 
recommendation, the latter being expressed and handled in the particular way that it 
was, did make a further contribution to the undermining of trust and confidence in the 
employment relationship, which crossed the threshold of the last straw test. 

 
223. Standing back, and reviewing all of our findings about how events unfolded, we 
had to consider whether those matters that we had found were each capable of 
contributing to a breach of the trust and confidence duty, did together cumulatively 
establish such a breach.  Ms Shrivastava properly reminded us that the cumulative 
effect must be serious enough to be fundamental, and so breach this implied term.  
However, we note that the classic and oft-repeated definition refers to conduct 
“calculated or likely” to either destroy or seriously damage the relationship (our italics).  
It is not therefore essential to a fundamental breach of this particular term that the 
employer have acted with the intention of fundamentally harming the relationship, or 
bringing about its end.  It is sufficient if the cumulative conduct is likely to have the 
requisite serious effect (and lacks reasonable and proper cause). 

 
224. In this case we concluded that the overall effect of those various matters, of 
which complaint was made to us, and which we found were capable of contributing to 
a breach of the implied term, was, cumulatively, sufficiently serious to establish a 
breach of it, the grievance outcome and recommendation being the last straw.  Given 
how events then played out, the Claimant did not do anything that could be said to 
amount to a waiver of his right to rely on that breach by affirming the contract.  As we 
have recorded, he had hoped for some time to find something else inside or outside 
the BBC and he did receive the House of Commons Select Committee offer in the 
autumn.  However, he did not take it up at that time and he pursued his grievance to 
an outcome.  Given the sequence of events in this case, we were satisfied that the 
Respondent’s repudiatory breach did materially contribute to the decision to resign. 

 
225. Accordingly, the Claimant was constructively dismissed.  A constructive 
dismissal is not necessarily automatically unfair.  The reason for the treatment which 
placed the employer in breach is treated as the reason for dismissal, and the employer 
may seek to show that this was a fair reason.  If so, the Tribunal will go on to consider 
whether the dismissal was fair in all the circumstances, applying the section 98(4) test.   

 
226. In this case, Ms Shrivastava submitted that the Respondent acted out of the 
legitimate wish to ensure proper editorial controls and that the WDE processes were 
followed; and were we to find a constructive dismissal, pursuit of those business 
objectives would amount to a substantial fair reason.  However, although these were, 
indeed, strands of what actuated Mr Nisancioğlu, the range of reasons which 
explained the conduct which overall undermined this relationship, went far beyond 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 40 - 

that; and, viewing the bigger picture, we did not think it could be said that the principal 
reason, or combined reasons, were fair.  Accordingly, this was an unfair dismissal. 

 
227. However, we did not find there to have been any conduct by way of direct race 
discrimination, race-related harassment or victimisation, as pleaded, at all, nor 
contributing to the constructive dismissal.  Accordingly, all of the complaints brought 
pursuant to the Equality Act failed on their merits, so it was not necessary to consider 
the potential time points that arose in relation to the earliest alleged matters.   

 
228. Ms Shrivastava submitted that, should we find the Claimant to have been 
constructively unfairly dismissed, we should consider as a Polkey scenario the 
possibility that he would or might have been dismissed in any event for his conduct in 
not complying with WDE Requirements and/or Mr Nisancioğlu’s instructions regarding 
work outside the TS.  However, on the evidence we had, while Mr Nisancioğlu 
considered that there were some matters that had occurred, which he would have 
been entitled to treat as warranting disciplinary process, that was a course which he 
had hitherto eschewed.  While the authorities indicate that a Polkey finding may 
properly, in its nature, involve an element of speculation, that must still have some 
sufficient foundation in the evidence before the Tribunal, and the facts found.  In this 
case Ms Shrivastava’s suggested scenario was simply too speculative, and no Polkey 
adjustment to any compensatory award would be warranted. 

 
229. A different issue is whether there was any conduct on the part of the Claimant 
such as might lead to some reduction in any basic and/or compensatory award (under 
sections 122(2) or 123(6) of the 1996 Act), or need to be taken into account when 
considering an application for reinstatement or reengagement (under section 116).  
This is a matter about which the Tribunal must make its own finding.  The authorities 
indicate that such conduct must be viewed as in some way culpable or blameworthy.  
Save in relation to the basic award, such conduct must be found to have caused or 
contributed to the dismissal.  The authorities recognise that there can, doctrinally, be a 
finding of contributory conduct within these provisions in a case of constructive unfair 
dismissal.  Where such conduct is found, the Tribunal must decide what reduction to 
each of the basic and compensatory awards would, in all the circumstances, be just 
and equitable. 

 
230. Where an issue of contributory conduct appears to arise from the facts of the 
case, it is incumbent on the Tribunal to address it.  It was identified at our hearing, 
that, were we to find that the Claimant was constructively unfairly dismissed, then this 
aspect of remedy was one that we might address as part of this present decision.  Ms 
Shrivastava submitted that there was such conduct on the part of the Claimant, in 
particular by his failing to follow the appropriate procedures.  Ms Cunningham 
submitted that, on a correct reading of the WDE requirements, there were only one or 
two occasions on which the Claimant had not followed them.  More generally, she was 
content to leave this matter to the judgment of the Tribunal.  
 
231. We concluded, in light of all our findings, that there was an aspect of the 
Claimant’s conduct that could be described as culpable or blameworthy, and did 
cause or contribute to the conduct of Mr Nisancioğlu, and also the recommendations 
of the grievance panel, which themselves formed part of the deemed reasons for 
dismissal.  It was, in our view, a legitimate exercise of his management authority and 



Case Number:  2208424/2016 and 2200913/2017  
 

 - 41 - 

editorial responsibility, for Mr Nisancioğlu to require that BBC activity outside the TS 
be approved by him or an SBJ, whether or not undertaken in TS shift time, and he was 
entitled to exercise his editorial judgment, and to have his editorial rulings followed, 
where there was disagreement about the appropriate approach to take.  These were 
things which the Claimant, however, adamantly would not accept, even when 
reinforced by Ms Gibson; and his approach that no such authority could be exercised 
over him, unless an express provision of a written policy sanctioned it, was not a 
reasonable or tenable one.   

 
232. This conduct on the part of the Claimant was, in the Tribunal’s view, culpable 
and blameworthy, and did have a contributory impact on his dismissal.  In all the 
circumstances we considered it just and equitable that any compensatory award be 
reduced by 20% to reflect it.  While any reduction to a basic award and to a 
compensatory award will often be in the same amount, this is not necessarily bound to 
be so in every case.  The two awards have different functions, and are calculated in a 
different way.  In particular, the basic award reflects, in part, the length of an 
employee’s past service.  In this case, taking into account of the length of that service, 
and everything we heard about it overall, and the different test under section 122(2), 
we did not think it would be just and equitable for any basic award to be reduced on 
account of this conduct. 

 
Next Steps 

 
233. It may be that the parties will be able to agree the final remedy for unfair 
dismissal.  If not, the outstanding remedy issues will need to be identified (including 
whether there is any contested application for re-instament or re-engagement), and a 
further remedy hearing will be convened,  and appropriate directions given. 
  

 
 
 
 

          
      Employment Judge Auerbach on 12 December 2017 
     

                    


