Rt Hon Ed Miliband MP

Member of Parliament for Doncaster North

HOUSE OF COMMONS
LONL?E)N SWI1A ()AAi
Sabrina Basran el R A
Project Manager
Competition and Markets Authority
Victoria House
Southampton Row
London
WC1B 4AD

8" December 2017

Dear Sabrina Basran

We attach a memo for the CMA’s consideration which expands on a point made in our testimony by
Ed Miliband (p.6) and Kenneth Clarke (p. 20) about Rupert Murdoch’s relationship with President
Donald Trump.

The second theory of harm identified in the CMA Statement of Issues is the transaction increases the
influence of MFT over public opinion and on the political agenda in the UK.

How Mr Murdoch has used Fox News, and his US print media outlets is a contemporary
demonstration of how he seeks to influence public opinion and the political agenda and the way he
uses his control of the media to increase both his political and commercial power.

The memo sets out the way Fox News, the New York Post and crucially, the Wall Street Journal have
been used as an instrument to promote the Trump Presidency, including on crucial issues like the
Robert Mueller investigation into Russian interference in the 2016 Presidential election.

Fox News in particular is an absolutely crucial lynchpin of the Trump movement. A Presidential
election survey showed Fox News was the main news source for 40% of Trump voters. In itself, this
gives Mr Murdoch and his channel huge influence. Fox News also provides an essential and unique
platform for President Trump. In a recent study about the interviews that Mr Trump has given since
he became President, Fox News secured 18 interviews with the President, while the next highest
was NBC with 2 interviews.

The memo shows not simply how useful Fox News is to Mr Trump, but that this special role has
helped Mr Murdoch to gain unique access to, and influence over, Mr Trump himself. Mr Trump is an
avid watcher of Fox News, and will often tweet or mention talking points picked up from framing by
Fox News. Furthermore, Mr Murdoch and Mr Trump reportedly speak at least once a week, possibly
more, with Mr Murdoch being asked for views on key personnel decisions, including the Federal
Reserve Chairman and the Chairman of the Federal Communications Commission.

Furthermore, the significance of Mr Murdoch’s influence on public opinion and the political agenda
in the US is more than just a demonstration of our case that he uses media influence to promote



political causes with a view to, or with the effect of, increasing his political and commercial
influence.

The climate of public opinion in the United States, over which Mr Murdoch has significant influence,
does have an impact on the climate of public opinion in the UK. For example, the promotion of
policies to prevent immigration, such as Mr Trump's plans for a wall with Mexico, helps shape a
context for debates on immigration elsewhere, including in the UK.

Therefore, we believe that the fact that Mr Murdoch is an influential voice in the US makes him a
more significant influence in the UK. With complete control of Sky, added to the current, pivotal role
of Fox News, his influence and power in the UK would be greater than it would otherwise be without
his US media operation.

In its assessment of whether the transaction would give Mr Murdoch ‘too much power over public
opinion and the political agenda’ in the UK, we believe the CMA needs to take into account the

power over shaping that agenda that Mr Murdoch’s position in the US also provides to him.

We hope and trust that the CMA will take into account what the Murdoch/Trump relationship says
about his ability and wish to exercise influence and the scale of that potential influence in the United
Kingdom.

Yours sincerely,

Rt Hon Ed Miliband MP Rt Hon Sir Vince Cable MP

Rt Hon Kenneth Clarke MP Rt Hon Lord Falconer of Thoroton



The Donald Trump-Rupert Murdoch relationship in
the United States

When Donald Trump ran as a candidate for the Republican presidential nomination, Rupert
Murdoch was reported to be initially opposed to him, so the Wall Street Journal and the New
York Post were too.* However, Roger Ailes and Murdoch fell out because Ailes wanted to
give more positive coverage to Trump on Fox News.? Soon afterwards, however, Fox News
turned more negative towards Trump.2® As Trump emerged as the inevitable winner of the
race for the nomination, Murdoch’s attitude towards Trump appeared to shift, as did his US
news outlets.* Once Trump became the nominee, he and Rupert Murdoch effectively
concluded an alliance of mutual benefit: Murdoch’s news outlets would help get Trump
elected, and then Trump would use his powers as president in ways that supported Rupert
Murdoch’s interests. An early signal of this coming together was Trump’s public attacks on
the AT&T-Time Warner merger, 21st Century Fox having tried but failed to acquire Time
Warner previously in 2014.

Over the last year and a half, Fox News has been the major TV news supporter of Donald
Trump. Its coverage has displayed extreme bias in his favour, offering fawning coverage of
his actions and downplaying or rubbishing news stories damaging to him, while also leading
attacks against Donald Trump’s opponent in the 2016 presidential election, Hillary Clinton.
Ofcom itself ruled that several Sean Hannity programmes in August 2016 were so biased in
favour of Donald Trump and against Hillary Clinton that they breached UK impartiality rules.®
During this period, Rupert Murdoch has been CEO of Fox News, in which position he is also

! See e.g. “Titans Clash as Donald Trump’s Run Fuels His Feud With Rupert Murdoch” The New York Times 21 July
2015 https://www.nytimes.com/2015/07/22/us/politics/titans-clash-as-donald-trumps-run-fuels-his-feud-with-rupert-
murdoch.html

2 “Rupert Murdoch Wants to Stop Donald Trump, But First He’s Got to Rein In Roger Ailes” New York Magazine 22 July
2015 http://nymag.com/daily/intelligencer/2015/07/on-trump-murdoch-has-lost-control-of-ailes-fox.html

s “Donald Trump’s Newest Enemy: Fox News” New York Magazine 7 August 2015
http://nymag.com/daily/intelligencer/2015/08/donald-trumps-newest-enemy-fox-news.html

4 “Why Rupert Murdoch Decided to Back Donald Trump” New York Magazine 17 May 2016
http://nymag.com/daily/intelligencer/2016/05/why-rupert-murdoch-decided-to-support-trump.html “According to a half
dozen sources familiar with Murdoch'’s thinking, the media mogul has signaled he plans to fully back Trump in the
general election against Hillary Clinton. Murdoch’s embrace of Trump is a sharp reversal from the hostile view he held
over much of the past year. In fact, according to one high-level Fox source, it was Murdoch himself who directed Kelly
to hammer Trump during the debut GOP debate, in Cleveland, that sparked the feud in the first place. “Rupert told her
to do that,” the source said. The Murdoch-Trump alliance is the result of at least two private meetings between the
billionaires this spring as well as phone calls from Trump’s son-in-law, Jared Kushner.”

“A Fox anchor told me that the message from Roger Ailes’s executives is they need to go easy on Trump. “It's, ‘Make
sure we don’t go after Trump,”” the anchor said. “We’ve thrown in the towel.” Similarly, the New York Post has staked
out a pro-Trump position in the marketplace while its rival the Daily News remains one of Trump’s loudest critics.”

5 See Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 317, 21 November 2016, p. 23-49


https://www.nytimes.com/2015/07/22/us/politics/titans-clash-as-donald-trumps-run-fuels-his-feud-with-rupert-murdoch.html
https://www.nytimes.com/2015/07/22/us/politics/titans-clash-as-donald-trumps-run-fuels-his-feud-with-rupert-murdoch.html
http://nymag.com/daily/intelligencer/2015/07/on-trump-murdoch-has-lost-control-of-ailes-fox.html
http://nymag.com/daily/intelligencer/2015/08/donald-trumps-newest-enemy-fox-news.html
http://nymag.com/daily/intelligencer/2016/05/why-rupert-murdoch-decided-to-support-trump.html

de facto editor-in-chief. He has been closely directing the channel’s editorial policy,
behaviour which conforms to his long record of closely managing the output, stance and
personnel of his news outlets.

After Trump won the presidential election, his relationship with Murdoch further deepened.
The Fox News channel’s evening line-up of presenters was redesigned to give more
prominence to pro-Trump voices, while one of Fox’s star presenters, Megyn Kelly, who had
famously fallen out with Trump during the presidential campaign, left the channel.® The trend
has only continued since. Laura Ingraham, described by the New York Times as a “Trump
confidante” who was “among the first commentators to endorse Mr. Trump in the presidential
campaign” has recently taken over hosting Fox News’s 10pm slot, “one of the most coveted slots
on cable television”. She “now speaks with the president a few times a month. “Sometimes, I call him,
and occasionally, I’11 get a call,” she said nonchalantly.”’

That Fox News is so much more hospitable to the President is evident in the fact that by late
October Trump - who is famously vocal in his criticism of unfriendly news outlets - had given
18 interviews to the Fox network since he became president, according to Politico. “By
contrast, he has appeared two times as president on NBC or MSNBC, once each on CBS News and
ABC News, and zero times on CNN, according to the count of Mark Knoller, a CBS News White
House correspondent who has been tracking presidential news media appearances since the Clinton
administration.”® Several other news outlets have produced analysis that demonstrate how
favourable Fox News is to Donald Trump and his political interests.® Indeed, the Fox News
show Fox & Friends seems to have become in large part addressed directly to Donald Trump,
who is known to watch it regularly.

Meanwhile, other Murdoch news outlets have emulated Fox News and made internal
editorial adjustments resulting in a more pro-Trump line. Even the Wall Street Journal, which
remained sceptical of Trump for a time after Fox News and the New York Post had switched
to supporting him, is now much more supportive of the president. Indeed, the switch to a pro-

6 “Megyn Kelly’s Departure Is a Big Clue About the Future of Fox News” New York Magazine 3 January 2017
http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/01/megyn-kellys-departure-is-clue-about-future-of-fox-news.html

“Rupert Murdoch Is Turning Fox News Into Trump TV” New York Magazine 5 January 2017
http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/01/rupert-murdoch-is-turning-fox-news-into-trump-tv.html

“Laura Ingraham Is Ready to Rev Up Fox News” 25 October 2017
https://www.nytimes.com/2017/10/25/business/media/laura-ingraham-fox-news.html

“Trump gives 18th interview to Fox” 25 October 2017 https://www.politico.com/story/2017/10/25/how-many-interviews-
has-trump-given-fox-244157

° See e.g. “Trump Loves ‘Fox & Friends.’ Here’s Why.” The New York Times 1 October 2017
https://www.nytimes.com/interactive/2017/11/01/opinion/How-Fox-News-Covered-the-Manafort-Indictment.html “One
Nation, Under Fox: 18 Hours With a Network That Shapes America” New York Times 25 March 2017
https://www.nytimes.com/2017/03/25/business/medial/fox-news.html “We analyzed 17 months of Fox & Friends
transcripts. It's far weirder than state-run media.” Vox 7 August 2017
https://www.vox.com/2017/8/7/16083122/breakfast-club-fox-and-friends



http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/01/megyn-kellys-departure-is-clue-about-future-of-fox-news.html
http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/01/rupert-murdoch-is-turning-fox-news-into-trump-tv.html
https://www.nytimes.com/2017/10/25/business/media/laura-ingraham-fox-news.html
https://www.politico.com/story/2017/10/25/how-many-interviews-has-trump-given-fox-244157
https://www.politico.com/story/2017/10/25/how-many-interviews-has-trump-given-fox-244157
https://www.nytimes.com/interactive/2017/11/01/opinion/How-Fox-News-Covered-the-Manafort-Indictment.html
https://www.nytimes.com/2017/03/25/business/media/fox-news.html
https://www.vox.com/2017/8/7/16083122/breakfast-club-fox-and-friends

Trump line at the newspaper has been the reported cause of many journalists, columnists
and senior editors leaving the paper over the last year.

The case of the Wall Street Journal offers a powerful illustration of how Murdoch-owned
outlets are editorially re-engineered to suit Rupert Murdoch’s wishes. First, the editor of the
outlet sends clear signals that he wants to take a more pro-Trump editorial approach. In this
case, the Wall Street Journal’s editor Gerard Baker sent emails to journalists indicating this.
As David Leonhardt wrote in the New York Times in February:

... The Journal’s newsroom is embroiled in a fight over the paper’s direction. Many
staff members believe that the paper’s top editor, Gerard Baker, previously
a feisty conservative commentator, is trying to Murdoch-ize the paper. “There is a

systemic issue,” one reporter told me.*°

Then journalists’ copy begins to be heavily rewritten or edited to suit this approach. In some
cases articles are dropped altogether. There are several reports that this took place at the
Wall Street Journal. Over time, journalists face three options: adjust to the new requirements
of the editor and produce stories written from the desired angle, and about the desired
subjects; repeatedly submit articles that end up heavily rewritten, relegated to minor
prominence in the paper, or not published at all; or try and find a job at another news outlet
that will not impose this line. There have been a number of cases of that last option. Indeed,
the turnover at the Wall Street Journal since Trump’s victory has been remarkable. Not only
junior but longtime and senior journalists and editors have left in large numbers, “dozens”
according to The Guardian in September.!! In November, the former Wall Street Journal
reporter Sarah Ellison wrote for Vanity Fair:

...one of the most morale-killing developments for many insiders has been the
exodus of valuable newsroom talent to competing outlets, including prominent
reporters like Adam Entous (to the Post and then The New Yorker) and Devlin
Barrett (the Post), as well as high-ranking editors like David Enrich (the Times) and,

10 David Leonhardt, “The Struggle Inside The Wall Street Journal” The New York Times 14 February 2017
https://www.nytimes.com/2017/02/14/opinion/the-struggle-inside-the-wall-street-journal.html

1 “Dozens of reporters, editors, and copy staff have left the paper in the past year, an exodus attributable to a

combination of buyout incentives, poaching and frustration with management at the title which Rupert Murdoch added
to his media empire a decade ago.” “The Wall Street Journal's Trump problem” The Guardian 10 September 2017
https://www.theqguardian.com/media/2017/sep/10/the-wall-street-journals-trump-problem



https://www.nytimes.com/2017/02/14/opinion/the-struggle-inside-the-wall-street-journal.html
https://www.theguardian.com/media/2017/sep/10/the-wall-street-journals-trump-problem

most notably, Rebecca Blumenstein (ditto), who was seen as the beating heart of the
newsroom before she left back in February.!?

The Wall Street Journal’s deputy editorial page editor, Bret Stephens, “one of the loudest voices
against President Donald Trump” at the paper, left in April this year.'® In February, the editorial
features editor Mark Lasswell was reportedly sacked for resisting the pro-Trump direction.*

The result of this editorial re-engineering is that Murdoch-controlled news outlets now
produce output geared towards protecting and advancing Donald Trump’s political interests.
Simply put, this means playing up stories politically beneficial to Trump, and playing down or
discrediting those damaging to him.

This extends to discrediting critics of Trump or public figures otherwise deemed a threat to
him and in the case of Fox News, peddling false or highly inflated ‘scandals’ about Trump’s
opponents and critics for the purpose of distracting from stories damaging to him, or claiming
the rest of the news media is ‘biased’ for reporting on the story damaging to him but not the
false or inflated ‘scandal’.

This has two political effects which are valuable for Donald Trump. First, it solidifies Donald
Trump’s support among Fox News viewers and Wall Street Journal and New York Post
readers. At a time when his approval ratings are low and when most other news
organisations are taking a more critical stance towards his administration, it is all the more
valuable to Trump for there to be a major news media owner who continues to ensure his
outlets give Trump very friendly coverage. The second effect is more subtle. By shaping their
audiences’ perceptions of what is real and true, Murdoch news outlets can create a ‘reality’ in
those audiences’ minds, in which certain actions ‘make sense’ or can seem justified. In this
way, Murdoch’s news outlets can create the space for particular political actions to be taken
by Trump without suffering the political cost they would otherwise have incurred.

A recent example which powerfully illustrates our analysis is the approach Fox News, the
Wall Street Journal and the New York Post have taken to covering Special Counsel Robert
Mueller’s investigation of alleged connections between the Trump administration and the
Russian government. These three Murdoch news outlets first began to attack Mueller in the

12 “A Different Level of Crazy”: Is Civil War Breaking Out In The Wall Street Journal Over The Editorial Board’s Coverage
of Mueller?” Vanity Fair 1 November 2017 https://www.vanityfair.com/news/2017/11/the-wall-street-journal-editorial-
board-coverage-of-mueller

13 “Bret Stephens leaves Wall Street Journal for New York Times” Politico 12 April 2017
https://www.politico.com/blogs/on-media/2017/04/bret-stephens-leaves-wall-street-journal-new-york-times-237176

14 “According to two sources with direct knowledge of the situation, Lasswell was in effect phased out over a period of

months from the paper. He took a book leave during the election following conflict with his boss Paul Gigot, the editorial
page director, about the extent to which the page should run material sympathetic to Trump. ... When Lasswell reached
out to Gigot after the election about coming back to the paper in the new year, the source said, there was a period of
weeks of silence before Gigot fired him over the phone.” “Conflict Over Trump Forces Out an Opinion Editor at The Wall
Street Journal” The Atlantic 10 February 2017 https://www.theatlantic.com/politics/archive/2017/02/conflict-over-trump-
forces-out-an-opinion-editor-at-the-wall-street-journal/516318/



https://www.vanityfair.com/news/2017/11/the-wall-street-journal-editorial-board-coverage-of-mueller
https://www.vanityfair.com/news/2017/11/the-wall-street-journal-editorial-board-coverage-of-mueller
https://www.politico.com/blogs/on-media/2017/04/bret-stephens-leaves-wall-street-journal-new-york-times-237176
https://www.theatlantic.com/politics/archive/2017/02/conflict-over-trump-forces-out-an-opinion-editor-at-the-wall-street-journal/516318/
https://www.theatlantic.com/politics/archive/2017/02/conflict-over-trump-forces-out-an-opinion-editor-at-the-wall-street-journal/516318/

days running up to Mueller’s investigation announcing that Trump’s one time presidential
campaign manager, Paul Manafort, had been arrested, and that another ex-advisor to
Trump, George Papadopoulos, was actively co-operating with the investigation. The
Murdoch outlets’ approach was totally at odds with the rest of the mainstream US media, as
well as being, as Politico put it, “seemingly in unison”.*®

As the website Vox has shown through analysis of a week of Fox News transcripts from the
end of October, the channel started preparing the ground for the Trump administration to fire
Robert Mueller by running stories that strongly question his credibility and objectivity.!® One
of the main ways it has done so is by repeatedly pointing to an alleged scandal involving the
sale of uranium production to a Russian company during Hillary Clinton’s tenure as Secretary
of State, at which time Mueller was FBI director. Yet this ‘scandal’ has been debunked
several times.!” Moreover, the implication - that Mueller is a Clinton supporter who might
approach this investigation with a partisan grudge for the election result - is not only false,
but ludicrous. Robert Mueller is a registered Republican, who was appointed FBI director by
a Republican president, George W. Bush, and confirmed by a unanimous vote of the Senate.
He maintained broad bipartisan support for his performance as FBI director; so much so that
in 2011, the Senate unanimously passed a bill extending his term by two years.
Nevertheless, inflating this ‘scandal’ in order to tarnish Mueller serves a useful purpose for
Donald Trump. The more Mueller’s credibility can be thrown into doubt in the minds of Trump
supporters, the less politically damaging it is for Trump if the investigation advances to such
a point that he feels he has no option but to sack him. Since a decision to sack Mueller would
be highly controversial, this is plainly a very valuable assistance to Trump. Fox News’s
attacks on Mueller and his investigation have continued and intensified since October,
framing it as a partisan attack on Trump and an attempt to overturn the result of the
presidential election.!®

Of course, it is easier to present a particular version of events to audiences if it is one they
are predisposed or motivated to believe. For this reason, there may be a strong commercial
logic to the Murdoch outlets’ approach to the Mueller story too. In an environment of many
TV news choices, Fox News has followed what one conservative US radio host and MSNBC
contributor called “the business model of conservative media right now. Pro-Trump viewers want a

safe space. They want a reliable outlet that will defend the president and attack his critics, and Fox has

15 “Murdoch-owned outlets bash Mueller, seemingly in unison” Politico 30 October 2017

https://www.politico.com/story/2017/10/30/murdoch-fox-mueller-trump-244333

18 “A week of Fox News transcripts shows how they began questioning Mueller's credibility” Vox 31 October 2017

https://www.vox.com/2017/10/31/1657 1350/fox-news-mueller-credibility

17 “No, Hillary Clinton did not "give Russia 20 percent of the uranium” in the US” Vox 17 February 2017
https://www.vox.com/world/2017/2/17/14649980/trump-clinton-russia-uranium “What you need to know about Hillary
Clinton, Russia, and uranium” PolitiFact 24 October 2017 http://www.politifact.com/truth-o-
meter/article/2017/oct/24/what-you-need-know-about-hillary-clinton-and-urani/

18 For more, see Brian Stelter, “Fox's pro-Trump hosts are working overtime to discredit Robert Mueller” CNN.com 7

December 2017 http://money.cnn.com/2017/12/07/media/fox-news-mueller-investigation-coverage/index.html



https://www.politico.com/story/2017/10/30/murdoch-fox-mueller-trump-244333
https://www.vox.com/2017/10/31/16571350/fox-news-mueller-credibility
https://www.vox.com/world/2017/2/17/14649980/trump-clinton-russia-uranium
http://www.politifact.com/truth-o-meter/article/2017/oct/24/what-you-need-know-about-hillary-clinton-and-urani/
http://www.politifact.com/truth-o-meter/article/2017/oct/24/what-you-need-know-about-hillary-clinton-and-urani/
http://money.cnn.com/2017/12/07/media/fox-news-mueller-investigation-coverage/index.html

apparently decided that it’s going to give them that.”'® Fox News was the main news source for
40% of Trump voters, far ahead of the next most used, CNN, used by only 8%.%° Fox’s
strongly pro-Trump direction has also been a boon to its ratings.?! There can be commercial
benefits to being less constrained by normal journalistic standards of accuracy and fairness
than other mainstream news outlets.

There can be no doubt about the value to Donald Trump of the across-the-board support
from Rupert Murdoch’s news outlets that we have described. It comes at a time when the
rest of the media is more critical and some outlets - such as the New York Times, Washington
Post and CNN - have been actively investigating the administration. In return for this valuable
backing, Rupert Murdoch reportedly enjoys tremendous access to and influence with Donald
Trump.

Trump’s own media diet is dominated by Murdoch outlets. He is addicted to Fox News, and
the New York Post is apparently “the first [paper] Mr. Trump reads each morning.”?> He
apparently particularly keen on the show Fox & Friends. According to the New York Times in
July,

“Fox & Friends,” the three-hour wake-up program on Fox News, is an interactive
magic mirror for Donald J. Trump. President Trump is the show’s subject, its
programmer, its publicist and its virtual fourth host. The stars offer him flattery,

encouragement and advice. When he tweets, his words and image appear on a giant

1% “Fox, facing new competitors, clings tighter to Trump” Politico 11 September 2017

https://www.politico.com/story/2017/11/09/fox-news-trump-presidency-244712

20 “Trump, Clinton Voters Divided in Their Main Source for Election News” Pew Research Center 18 January 2017

http://www.journalism.org/2017/01/18/trump-clinton-voters-divided-in-their-main-source-for-election-news/

“Those with consistently conservative political values are oriented around a single outlet—Fox News—to a much
greater degree than those in any other ideological group: Nearly half (47%) of those who are consistently conservative
name Fox News as their main source for government and political news.” “Political Polarization and Media Habits,
Section 1: Media Sources: Distinct Favorites Emerge on the Left and Right” Pew Research Center 21 October 2014
http://www.journalism.org/2014/10/21/section-1-media-sources-distinct-favorites-emerge-on-the-left-and-right/

2 “A Rightward Tilt and Big Ratings at Fox News” The New York Times 12 November 2017
https://www.nytimes.com/2017/11/12/business/media/fox-news-roy-moore.html “It seems there has been a shift at Fox
News since 2015, when its anchors like Bret Baier and Megyn Kelly subjected Mr. Trump to tough questions about his
statements and conduct...Two years later, the prime-time Fox News lineup is a Trump safe space, with a dose of
Bannonist populism once considered on the fringe...How is this playing with viewers? Superbly. After falling behind
MSNBC on weeknights among the sought-after 25-to-54 demographic, Fox News has surged back. And Ms. Ingraham
pulled 2.7 million total viewers her first week, nearly half a million more than her competition on MSNBC, Lawrence
O’Donnell. Mr. Hannity beat Rachel Maddow on MSNBC last week by about 300,000 viewers.”

2 “When a Pillar of the Fourth Estate Rests on a Trump-Murdoch Axis” The New York Times 12 February 2017
https://www.nytimes.com/2017/02/12/business/media/rupert-murdoch-donald-trump-news-corporation.html



https://www.politico.com/story/2017/11/09/fox-news-trump-presidency-244712
http://www.journalism.org/2017/01/18/trump-clinton-voters-divided-in-their-main-source-for-election-news/
http://www.journalism.org/2014/10/21/section-1-media-sources-distinct-favorites-emerge-on-the-left-and-right/
https://www.nytimes.com/2017/11/12/business/media/fox-news-roy-moore.html
https://www.nytimes.com/2017/02/12/business/media/rupert-murdoch-donald-trump-news-corporation.html

video wall. It’s the illusion of children’s TV — that your favorite show is as aware of

you as you are of it — except that for Mr. Trump, it’s real.

A month later, Vox.com published an analysis of the show demonstrating how the show’s
presenters appeared to be speaking in a way designed to influence the president they know
might be watching: “The hosts and producers know they have Trump's attention, and they are
catering their show to be a kind of brainstorming session with him. And Trump knows he'll find an
empathetic community watching Fox & Friends, so he continues to tune in. Fox & Friends is a show
about how Trump could best fare given the circumstances, but it’s done under the guise of news
coverage. It creates enemies and allies based on this framing, and it chalks up wins and losses based
on these goals.”®* In late October, Slate reported that “Fox News Has Spent All Day Begging
Donald Trump Not to Tweet About the Mueller Indictments”.?® That Fox News is trying to
directly influence the president it knows is watching is widely known and accepted.

In addition to this indirect influence through his news outlets, Rupert Murdoch enjoys direct
influence over Trump through his extraordinary access to, and good relations with, Donald
Trump. As the Guardian reported in June:

The alliance between Donald Trump and Rupert Murdoch has never been stronger.
In April, the Australian-born media mogul topped the New York Times’ list of
Trump’s key advisers outside the White House, identified as someone the president
speaks to “on the phone every week”. Last month the paper revised that upward

to “almost every day”, although the White House denies this. At a recent speech in
New York to mark a second world war battle in which the US fought alongside
Australia, Trump was welcomed on stage by the News Corp chief. “The man I'm
about to introduce believes, as I do, in challenging conventional wisdom, because
conventional wisdom is often not wise at all,” Murdoch said, concluding with a hug
for “my friend, Donald J Trump”. “Thank you to my very good friend Rupert

#  “Watching ‘Fox & Friends,” Trump Sees a Two-Way Mirror” The New York Times 19 July 2017
https://www.nytimes.com/2017/07/19/arts/television/donald-trump-fox-friends.html

2 “We analyzed 17 months of Fox & Friends transcripts. It's far weirder than state-run media.” Vox 7 August 2017
https://www.vox.com/2017/8/7/16083122/breakfast-club-fox-and-friends

% “It's been a big news day thus far, especially for Fox News, which has had to simultaneously report on the charges
brought by special prosecutor Robert Mueller and spin that news to deflect attention away from President Donald
Trump. Fox News, as an entity, really wants to create plausible distance between the Trump campaign/administration
and Paul Manafort, Rick Gates, and George Papadopoulos. Their work on this would be made easier if Trump would
agree to shut up on Twitter.

Fox has been adamant Monday that Donald Trump should absolutely not tweet about the Mueller investigation and the
Manafort indictment. The network’s hosts and guests have made this point at least four separate times on four separate
shows.” “Fox News Has Spent All Day Begging Donald Trump Not to Tweet About the Mueller Indictments” Slate.com
30 October 2017

http://www.slate.com/blogs/watching fox/2017/10/30/fox news is begging donald trump not to tweet about the m
ueller_indictments.html



https://www.nytimes.com/2017/07/19/arts/television/donald-trump-fox-friends.html
https://www.vox.com/2017/8/7/16083122/breakfast-club-fox-and-friends
http://www.slate.com/blogs/watching_fox/2017/10/30/fox_news_is_begging_donald_trump_not_to_tweet_about_the_mueller_indictments.html
http://www.slate.com/blogs/watching_fox/2017/10/30/fox_news_is_begging_donald_trump_not_to_tweet_about_the_mueller_indictments.html

Murdoch — there’s only one Rupert that we know,” said Trump in turn as he took the

podium.?

This extraordinary access to a sitting president has allowed Murdoch to have input in key
Trump decisions, particularly on who to appoint to important federal posts. These reportedly
include the next Federal Reserve Chairman and Vice Chairman, and the Chairman of the
Federal Communications Commission. New York Magazine reported in January that,

Murdoch has been intent on forging a tight relationship with Trump since his victory,
sources close to both men tell me. One longtime Murdoch confidante told me the two
speak by phone at least three times per week. As I reported Tuesday, at Mar-a-Lago
over the holidays Trump criticized Roger Ailes and lavished praise on Murdoch. And
Murdoch has told Fox executives that Trump asked him to submit names for FCC

commissioner.?’

According to Axios,

Rupert Murdoch, who speaks regularly to Trump by telephone and is one of his most
influential informal advisers, has urged the president to appoint either of the two free
market conservative finalists, Stanford economist John Taylor or former Fed
Governor Kevin Warsh, according to two sources familiar with his outreach. A
spokesman for Murdoch declined to comment. Trump didn't have amazing chemistry
with Taylor, according to two sources familiar with their interactions. But he's still in

the mix, possibly for vice chair.?®

Meanwhile, Trump’s decision in March to fire Preet Bharara, the US attorney for the
Southern District of New York (along with many other US attorneys across the country) was
to Rupert Murdoch’s benefit. Bharara was, at the time, leading an investigation into whether
Fox News hid details of settlements made with employees from investors. His firing came
just three months after he reported having met Trump and been asked to stay on in the
post.?° The New York Times reported in March that “one candidate frequently mentioned as a

26

27

28

29

“Donald Trump and Rupert Murdoch: inside the billionaire bromance” The Guardian 16 June 2017
https://www.theguardian.com/us-news/2017/jun/16/donald-trump-rupert-murdoch-friendship-fox-news

“Rupert Murdoch Is Turning Fox News Into Trump TV” New York Magazine 5 January 2017
http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/01/rupert-murdoch-is-turning-fox-news-into-trump-tv.html

“Inside the Fed Chair Decision” Axios 22 October 2017 https://www.axios.com/inside-the-fed-chair-decision-
2499931166.html

“With Preet Bharara’s Dismissal, Storied Office Loses lts Top Fighter” The New York Times 10 March 2017
https://www.nytimes.com/2017/03/10/nyregion/preet-bharara-us-attorney.html “The Big Winner in Donald Trump’s



https://www.theguardian.com/us-news/2017/jun/16/donald-trump-rupert-murdoch-friendship-fox-news
http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/01/rupert-murdoch-is-turning-fox-news-into-trump-tv.html
https://www.axios.com/inside-the-fed-chair-decision-2499931166.html
https://www.axios.com/inside-the-fed-chair-decision-2499931166.html
https://www.nytimes.com/2017/03/10/nyregion/preet-bharara-us-attorney.html

possible successor to Mr. Bharara” was “Marc L. Mukasey, a former prosecutor who now works in
white-collar criminal defense. As it happens, Mr. Mukasey has represented Roger E. Ailes, the former
chairman of Fox News, who has long had a mogul-to-mogul relationship with Mr. Trump.”3°

Two key decisions taken by Trump-appointed officials also strongly benefit Rupert Murdoch.
First, the removal of cross-media ownership rules that limit the news assets he can own. In
October, Donald Trump’s appointee as FCC chair, Ajit Pai, signalled his intention to remove
those ownership restrictions and the rule change has now been approved by the FCC.3 The
effect is to enable Rupert Murdoch to acquire more newspapers in local media markets
where he already owns TV stations. He can now pursue his long-held desire to acquire the
Los Angeles Times.?

A similar change to cross-media ownership rules was recently passed by the Australian
senate. The deregulation was, reportedly, to enable News Corp to acquire control of the
Channel Ten Network. However, the plan was botched: CBS acquired it first, before the bill
could clear the Australian legislature. The Australian Saturday Paper described the plan:

“The scenario would have gone like this: Rupert Murdoch’s News Corp buys control
of Sky News, stacks it with a squad of right-wing opinion-mongers, led by [Andrew]
Bolt. Then Australia’s media laws, which have locked Murdoch out of free-to-air
television for more than 25 years, are changed by the Turnbull government. Then
Lachlan Murdoch and friends buy the struggling Ten Network. Then Sky takes over
news production for the network. Then Ten’s news division becomes increasingly
like Sky’s, which is to say, more about opinion than fact, like Fox News is in

America.”®

Another recent decision by a Trump-appointed regulator strongly benefits Rupert Murdoch.

Decision to Fire Preet Bharara Might Be Rupert Murdoch” New York Magazine 12 March 2017
http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/03/winner-in-trumps-decision-to-fire-bharara-might-be-murdoch.htmi

30 “Federal Inquiry of Fox News Moves to a Grand Jury, but Without Preet Bharara” The New York Times 13 March 2017
https://www.nytimes.com/2017/03/13/nyregion/federal-inquiry-of-fox-news-moves-to-a-grand-jury-but-without-preet-
bharara.html

81 “US communications regulator loosens media ownership rules” The Financial Times 16 November 2017

https://www.ft.com/content/b4e4deef-d7e7-3001-a66b-39134a417d4a

32 For the impact of the rule changes, see “F.C.C. to Loosen Rules on Local Media Ownership” The New York Times 25
October 2017 https://www.nytimes.com/2017/10/25/technology/fcc-media-ownership-rules.html

For Murdoch’s long-held desire to acquire the Los Angeles Times, see “F.C.C. Shift May Thwart a Murdoch Media Deal”
The New York Times 24 March 2013 http://www.nytimes.com/2013/03/25/business/media/murdochs-appetite-for-los-
angeles-times-may-depend-on-fcc-changes.html

33 The full article explains the plan and how it went wrong. See “Murdoch’s failure to launch Fox here” The Saturday

Paper 7-13 October 2017 https://www.thesaturdaypaper.com.au/news/politics/2017/10/07/murdochs-failure-launch-fox-
here/15072948005316



http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/03/winner-in-trumps-decision-to-fire-bharara-might-be-murdoch.html
https://www.nytimes.com/2017/03/13/nyregion/federal-inquiry-of-fox-news-moves-to-a-grand-jury-but-without-preet-bharara.html
https://www.nytimes.com/2017/03/13/nyregion/federal-inquiry-of-fox-news-moves-to-a-grand-jury-but-without-preet-bharara.html
https://www.ft.com/content/b4e4deef-d7e7-3001-a66b-39134a417d4a
https://www.nytimes.com/2017/10/25/technology/fcc-media-ownership-rules.html
http://www.nytimes.com/2013/03/25/business/media/murdochs-appetite-for-los-angeles-times-may-depend-on-fcc-changes.html
http://www.nytimes.com/2013/03/25/business/media/murdochs-appetite-for-los-angeles-times-may-depend-on-fcc-changes.html
https://www.thesaturdaypaper.com.au/news/politics/2017/10/07/murdochs-failure-launch-fox-here/15072948005316
https://www.thesaturdaypaper.com.au/news/politics/2017/10/07/murdochs-failure-launch-fox-here/15072948005316

In recent months, the Department of Justice’s antitrust division caused widespread surprise
by changing its stance on so-called ‘vertical’ mergers and announcing its concern about the
takeover of Time Warner by AT&T, which has been under the DOJ’s scrutiny since last year.
Before he was elected president, Trump voiced his opposition to the deal. After he became
president, the Murdoch-owned New York Post suggested that Trump get the deal blocked in
retaliation for CNN'’s coverage of him.3* Despite saying a year ago that he did not see the
deal being a “major antitrust problem”, the new Trump-appointed head of the antitrust
division Makan Delrahim has decided to challenge the deal. The DOJ has now launched a
lawsuit against AT&T seeking to block the deal - a tactic often used by the DOJ to force
companies to offer remedies allaying its concerns. Delrahim has indicated that he favours
structural instead of behavioural remedies, and it is reported that options floated in the
course of talks have included the divestment of the Turner Network, which includes CNN.

The DOJ’s new approach is clearly to Rupert Murdoch’s benefit. At the very least, it delays
the completion of a merger that would enhance the scale and commercial power of a key
rival to 21CF. If the merger is blocked or called off as a result of an antitrust lawsuit by the
DOJ, then 21CF could try and mount a second attempt to acquire Time Warner. Finally, if
AT&T has to divest key assets, like CNN, that would, at the least, commercially weaken a
major rival to Fox News. It could even open the door to the acquisition of CNN by 21CF.
Rupert Murdoch is reported to have contacted AT&T twice in the last six months to ask if
CNN was for sale.®®

From the extensive and numerous reports we have cited, it seems clear that Rupert Murdoch
enjoys extraordinary access to and influence with Donald Trump. However, while the depth
of the alliance with Trump is new and unprecedented, Rupert Murdoch is no stranger to
these kinds of alliances with Republican presidents, or other Republican politicians. In the
past, he has enjoyed similar favours from previous Republican presidents after they
benefited from the backing of his news outlets. The possibility he might use his influence to
try and block the AT&T-Time Warner merger was raised months ago. As Jim Rutenberg
wrote in the New York Times back in February,

After Mr. Murdoch “used the editorial page, the front page and every other page” of
The New York Post “to elect Ronald Reagan president,” as the Republican
congressman Jack Kemp once put it, Mr. Murdoch won a regulatory glide path for
his successful effort to build a fourth broadcast network, Fox. In the George W. Bush
years, when Fox News rallied for the president’s war efforts, Mr. Murdoch
successfully pushed the Federal Communications Commission to

3 See the quote from Jim Rutenberg below.

% “Exclusive: Rupert Murdoch twice discussed CNN with AT&T CEO - sources” Reuters 10 November 2017
http://www.reuters.com/article/us-cnn-murdoch-exclusive/exclusive-rupert-murdoch-twice-discussed-cnn-with-att-ceo-
sources-idUSKBN1DA2PY

10


http://www.reuters.com/article/us-cnn-murdoch-exclusive/exclusive-rupert-murdoch-twice-discussed-cnn-with-att-ceo-sources-idUSKBN1DA2PY
http://www.reuters.com/article/us-cnn-murdoch-exclusive/exclusive-rupert-murdoch-twice-discussed-cnn-with-att-ceo-sources-idUSKBN1DA2PY

block a proposed merger between DirecTV and EchoStar, clearing the
way for Mr. Murdoch to buy control of DirecTV after an earlier attempt.

Now Mr. Murdoch’s rivals are trying to guess what he might seek from Washington,
having reached the apex of his American power at 85 with the closest
ties to a White House that he’s ever had. At the very least, they are girding
for him to use his influence to block AT&T’s proposed purchase of Time Warner,
which Mr. Trump railed against during the campaign. Mr. Murdoch made

an unsuccessful bid for Time Warner in 2014. They read the tea leaves last week in
The New York Post, where Mr. Murdoch’s conservative-populist fingerprints are
most easily dusted into view. The paper, the first one Mr. Trump reads each
morning, ran yet another piece suggesting that the president might
oppose the deal because of CNN’s aggressive coverage of him. (It’s a

division of Time Warner.)*®

Some politicians have taken the view that because Rupert Murdoch shares political views
with them, increasing his power is effectively a way of strengthening their own political
power, or that of ‘their side’. The danger is that, over time, one media owner’s power
becomes so considerable that politicians come to find that in order to make career progress,
or govern effectively, they must accede to that owner’s views and interests, irrespective of
whether they agree with those views, or whether those interests coincide with the public
interest. This is plainly extremely corrosive to democracy.

Rupert Murdoch initial hostility to Donald Trump is perhaps partly explained by the fact that
Trump appeared, unusually for an aspiring Republican presidential nominee, to have
success in presidential primaries without needing Murdoch’s backing. It is also worth
remembering that it was initially widely assumed that Donald Trump had no serious chance
of winning a presidential election. Any media owner who tends only to back candidates with a
realistic chance of winning would have been unlikely to back Trump initially. However, the
situation is now different. Donald Trump now depends on the supportive coverage Rupert
Murdoch’s news outlets provide him. This support becomes all the more valuable the more
the rest of the news media criticises Trump or uncovers damaging information about his
presidential campaign or his administration. In turn, Rupert Murdoch has perhaps the
greatest influence he has ever had over a US president. That influence is a major benefit to
his companies. The present situation in the United States is a powerful illustration of the kind
of harms that could occur if Rupert Murdoch is allowed, as he has long wanted, to
substantially increase his influence in the UK and take Sky News in the direction of Fox
News.

% Jim Rutenberg, “When a Pillar of the Fourth Estate Rests on a Trump-Murdoch Axis” 12 February 2017
https://www.nytimes.com/2017/02/12/business/media/rupert-murdoch-donald-trump-news-corporation.html

1"


https://www.nytimes.com/2017/02/12/business/media/rupert-murdoch-donald-trump-news-corporation.html

