
 

 

Proposed acquisition of Sky by Twenty-First Century Fox 

Supplementary submission to Competition and Markets Authority: a response to David Elstein 

 

Prof Steven Barnett, University of Westminster  

 

 

1. I note Mr David Elstein’s personal references to me in the transcript of the CMA roundtable 

discussion on Media Plurality.1 These are factually incorrect. 

 

2. In respect of the House of Lords select committee report on Media Ownership, published in 

2008, he refers to me as “the researcher for the House of Lords”. This is wrong. I was engaged 

as one of two specialist advisers to the committee for that specific inquiry, under the 

chairmanship of Lord Fowler.  

 

3. In that capacity, I accompanied a committee delegation on their fact-finding mission to 

Washington and New York to meet a number of media owners and senior editors, including 

Rupert Murdoch. The full minutes of all those meetings were published as an appendix to the 

committee’s report.2 

 

4. Mr Elstein suggests that I had “a sense of humour failure” in respect of an important statement 

by Mr Murdoch describing his relationship with Sky News (“nobody at Sky News listens to 

me”). I appreciate that Mr. Elstein would wish to dismiss evidence that does not suit his 

contentious assertion that Rupert Murdoch has always been able to dictate to Sky News.  

 

5. It is, however, a complete misreading of a meeting at which Mr. Elstein was not present. Mr 

Murdoch’s comment, to which many commentators have rightly attached some significance in 

the context of this bid, was a serious response to a serious question. 

  

6. It was recorded in a minute of the meeting – without any attribution to any member of the 

committee – which was then seen and formally approved by Mr Murdoch himself. Given the 

clear relevance of that response to issues of ownership and control, the select committee could 

reasonably expect any comment made in jest to have been corrected or deleted before being 

approved. It was not. 

 

7. In that context, it is perhaps worth repeating a statement from my earlier submission: that it 

would clearly have been nonsensical for Mr. Murdoch to suggest that "nobody listens" at his 

newspapers where he has complete control and routinely picks up the phone to editors. This 

statement was of a different order. 

 

8. I would be grateful if this statement could be published as a correction of the errors in Mr 

Elstein’s oral evidence.  

 

 

 

Steven Barnett 

8 December 2017 

 

                                                 
1 https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02fa95e5274a0ee5a1f157/media-plurality-roundtable-discussion-

hearing-transcript.pdf p56, lines 16 and 19. 
2 https://publications.parliament.uk/pa/ld200708/ldselect/ldcomuni/122/122i.pdf  pp111-139 

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02fa95e5274a0ee5a1f157/media-plurality-roundtable-discussion-hearing-transcript.pdf%20p56
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02fa95e5274a0ee5a1f157/media-plurality-roundtable-discussion-hearing-transcript.pdf%20p56
https://publications.parliament.uk/pa/ld200708/ldselect/ldcomuni/122/122i.pdf

