
      1 

21ST CENTURY FOX/SKY MERGER INQUIRY (PHASE 2) 

Summary of hearing with Sky Plc on 30 November 2017 

Background  

1. Sky Plc (Sky) identified three pillars which underpin how Sky News operates 

and ensures its editorial independence. The first was people and the culture 

of independence at Sky News. The second pillar was brand and business, 

and the strong bond of trust Sky had with its 12 million customers and its 

reputation as a broadcaster. The third pillar was structure and regulation that 

includes compliance with Ofcom’s Broadcasting Code (Code), the breach of 

which would result in brand and reputational damage and potentially fines and 

separately the risk of civil actions, for example defamation. 

2. Sky stated that although Sky News accounted for a small part of the Sky 

business and was loss-making, Sky continues to invest it in because it 

contributes to Sky's brand value by broadcasting accurate and impartial news. 

3. Sky said that Sky News was editorially independent and was committed to 

impartial and accurate reporting of news which was reinforced by the Sky 

News Editorial Guidelines and the Code. Sky said that Fox would not be able 

to influence the editorial position of Sky News post-transaction because of the 

three pillars described above. 

4. Sky explained that while the Board has corporate oversight of Sky News, Sky 

News runs stories independently without interference from the Board or the 

wider management of Sky.  

Jurisdiction and control of Sky 

5. Sky stated that News Corporation had a closer relationship with Sky in its 

early days of being established because of the resource needed to establish 

Sky, and that this had changed as Sky grew as a company and established its 

own business objectives and corporate culture from within. 

6. Sky stated that its Board operated similarly to Boards of other UK-listed 

companies, with a focus on engaging in strategy and encouraging 



      2 

management in relation to the execution of strategy and taking an interest in 

the business without being overly involved.  

7. Sky said that it would not describe itself as a family owned company as it 

operated as a listed, publicly owned company that has in place a longer-term 

view to create value for shareholders.  

8. Sky explained that Fox did not have effective control of Sky currently. Sky's 

Board is comprised of a majority of independent directors.  It is a very 

independently run company.  Strategy and execution come from the 

management. All directors, including the Fox directors, play the role that you 

would expect on any Board.  Outside of this, Fox did not influence the broad 

strategic direction of Sky. 

9. Sky explained that every member of the Board at Sky brings a unique set of 

skills and experience, and this diversity contributes to the success of the 

business. For example, James Murdoch in his role as Chairman brings 

strategic insights and experience of the media sector to Sky, which is a 

valuable contribution. 

10. Sky stated that its CEO had a strong relationship with James Murdoch in his 

role as Chairman and previously as CEO.  The relationship was a mixture of 

both challenge and support. Sky explained that James Murdoch was not more 

involved with Sky than would be expected of a company Chairman, and that 

specific processes were in place to ensure that James Murdoch and the other 

Fox affiliated directors are not involved in commercial decisions at Sky 

concerning Fox (for example, contract renewals).  

11. Sky said that its CEO would speak to James Murdoch every couple of weeks 

in his role as Chairman.  

12. Sky stated that James Murdoch got involved during and in the run up to the 

preparation of the board meetings and strategy review days around the topics 

to be covered. Sky would provide updates to him, deal with any questions he 

might have or seek advice from him on particular issues. 

13. Sky said that the Sky Board looked at the skill set and experience of James 

Murdoch when considering his reappointment as Chairman of Sky and the 

decision to nominate him for reappointment was unanimous. Sky also said 

that the role of Chairman was more prominent in terms of fronting the 

business, and required a greater time commitment than that of a non-

executive director. Sky noted that there is a strong relationship between a 

Chairman and the CEO. 



      3 

14. Sky stated that a Chairman was generally more influential than a director 

given the role. Sky's CEO had worked with James Murdoch for a long period 

which was advantageous to Sky in terms of combined knowledge and vast 

experience of the broader media sector. Issues were resolved quicker and 

efficiently because Fox was active in the same sector as Sky. 

15. Sky stated that James Murdoch was interested in the broader sphere of the 

operations of Sky and not particular areas or operations. 

16. Sky stated that it had not witnessed influence or attempt to influence Sky at 

an operational level from James Murdoch or Rupert Murdoch. James 

Murdoch and Rupert Murdoch were highly supportive and encouraging of Sky 

and believed in its continued potential. 

Sky News 

17. Sky stated that Sky News was a small part of Sky as a business but 

management reviewed the progress against its overall strategy and goals 

periodically.  The CEO would review the overall direction and strategy of the 

group rather than individual operations such as Sky News.  

18. The Sky Board meetings provide an opportunity to raise any questions about 

Sky's output including Sky News.  

19. Sky explained that its senior management would discuss various corporate 

and financial issues with the Head of Sky News that included general 

operations, current and future Capex investments plans. For example, the 

decision to invest in high definition which was raised by the Head of Sky News 

and approved by the CEO. 

20. Sky explained that the Head of Sky News reported directly to the Managing 

Director of Content of Sky but was largely autonomous. Sky said that its 

senior management did not typically discuss issues with the Head of Sky 

News unless there were particular issues which arose and may require further 

discussion, for example if there was a serious complaint or a particularly 

sensitive matter that needed to be addressed, such as the death of a Sky 

employee.  

21. Sky said that the Director of Content had never overruled a decision made by 

the Head of Sky News and his primary role was engagement on the budget 

for Sky News. 

22. Sky explained that the editorial decisions at Sky News (both for TV and 

online) were made by journalists at all levels because of the reality of a fast-

paced rolling 24 hour news service. 



      4 

23. Sky explained that Section 16 of its Editorial Guidelines did not require the 

Head of Sky News to share information with anybody else in Sky. This 

provision covered a narrow set of factors and was not based on the 

commercial aspects of news. 

24. Sky explained that, for example, this provision was not relevant to the 

reporting of the transaction between Fox and Sky and the reporting was not 

influenced in any way. 

25. Sky explained that the Head of Sky News had since 2006 met James 

Murdoch rarely – for example, once at an official Sky dinner and once at a 

Royal Television Society Convention at Cambridge. 

26. Sky stated that it monitored the performance of Sky News by reviewing its 

coverage of stories as well as viewers’ response and reaction to the stories. 

Sky would also consider the ways stories were covered by Sky News by 

looking at the viewer’s point of view. 

27. Sky stated that there were two important factors it considered for assessing 

the efficacy of Sky News - firstly, the safety of Sky News’s staff and reporters 

and secondly, whether the standards of accurate and impartial news reporting 

were being met. 

28. Sky stated that it looked objectively at data, results, performance and quality 

of work of the editors of Sky News. It also observed the culture of the 

organisation, the growth of individuals within Sky News and future plans to 

incorporate current and upcoming trends.  

29. Sky explained that the Head of Sky News would assess Sky News based on 

the quality of journalism and how the news was covered.  He might also look 

at the viewing numbers at the end of the week but was more focused on the 

quality of coverage.  

30. Sky explained that Sky News provides a service to the public by 

disseminating accurate and impartial news and by doing so Sky News makes 

a contribution to the Sky brand.  

31. Sky said that Sky News considered itself as a smaller player in terms of 

audience size but competed editorially with larger news providers such as the 

BBC and ITN channels in terms of the quality of its journalistic output. The 

timeliness of broadcasting a story was also a factor for consideration. 

32. Sky stated that it introduced a debate programme, The Pledge, on Sky News 

which runs 1 hour per week as an alternative to Question Time on the BBC. 

Sky explained that debate programmes scheduled on Sky News would 



      5 

inevitably include topics of industrial and political controversy or public policy 

and would therefore still need to comply with the Code.  

33. Sky explained that there was a difference in entertainment chat shows and 

debate shows as the latter was based on current affairs and would have to 

comply with the Code. Sky stated that news based chat shows were not as 

popular in the United Kingdom as in other markets such as the US and 

Australia. Sky said its viewers expected Sky News to report on daily news 

matters in an accurate and impartial way rather than add further debate 

shows.  

34. Sky explained that Sky News distributed wholesale news to players such as 

IRN for radio. Sky explained that it was entirely up to the radio operators as 

the purchasers of its wholesale news content via IRN whether to use the 

content and how to present it – for example, they can choose what stories to 

use, only use parts of a radio interview rather than the whole recording which 

Sky News would have provided and include news produced by their own 

newsrooms as part of their bulletins. 

35. Sky stated that its culture was important for its business and acted as 

guidance for Sky to achieve success. It also wanted to focus on its own 

business and successes, whilst building a responsible business and 

encouraging its staff to be their best and crediting them for Sky's success. 

36. Sky explained that the editorial guidelines of Sky News as well as the training 

it provided to its staff focused amongst other things on the importance of 

accurate and impartial news. 

Views on the media landscape 

37. Sky explained that news stories were covered differently by newspapers and 

television. For example, newspapers are based on the written word and are 

subject to different regulation and so can build stories based completely on 

‘off the record’ information in news articles, whereas television news requires 

interviews with people and visual footage to tell the story.  

38. Sky explained that for this reason there was no synergy between television 

news and newspapers because the way the two mediums were produced 

meant that newspapers and TV newsrooms approached stories from different 

perspectives. 

39. Sky explained that online news involved print and visual journalism through 

videos. Sky stated that it did not consider that the differences between 



      6 

television news and newspapers were breaking down with the rise of online 

news.  

40. Sky said that Sky News had a unified approach to reporting and news content 

across TV and online and applied its editorial guidelines consistently across 

both platforms. 

41. Sky explained that media plurality has increased significantly over the long 

term and more recently, with the entry of numerous online news players such 

as Vice and BuzzFeed. 

42. Sky pointed out that the rise of online news sources had meant that there 

were alternatives to breaking news on TV, however the trust and impartiality 

of TV news could be important online.  

Views on the influence of news on public opinion and the political 

agenda 

43. Sky said that there was probably quite a strong relationship between press 

journalists and politicians but that this was not the case with broadcasting 

because of the regulation in place, such as the Code. 

44. Sky explained that senior management at Sky News did not generally interact 

with politicians. In comparison, its political correspondents would regularly 

engage and meet with politicians as part of the requirements of their job.  

45. Sky stated that it did not think there had been a change in the relationship 

between politicians and the press since the Leveson Inquiry. 

46. Sky explained that newspapers rarely contact Sky News in order to offer a 

news story with a view to it being covered with their branding. Sky said that it 

would not generally consider running newspapers’ stories on Sky News. 

47. Sky News might pick up stories being run by other media organisations but 

this would depend on whether the story was correct and whether it could be 

moved on or supplemented and made part of Sky News' journalism. Sky 

would not just copy a story.  Sky News did not consider that its development 

and supplementing of stories picked up from other news organisations 

expanded the original stories' reach in terms of audience because those 

stories would have changed and become Sky News journalism. 

48. Sky explained that Sky News had a similar demographic audience to its other 

TV channels.  



      7 

49. Sky explained that it did not see any flexibility to comply with the Code, which 

was very clear in terms of reporting news accurately and impartially. The 

Code also had impartiality rules governing any programmes that had content 

relating to matters of industrial and political controversy or public policy.    

50. Sky explained that the Code has stricter rules for programmes in relation to 

coverage of topics relevant to the political agenda around election periods.  

Views on media plurality 

51. Sky said that it thought there had been an increase in news outlets in the 

market than there were previously, providing a range of different viewpoints 

and voices on news.  

52. Sky said that it considered the BBC to be dominant across radio, television 

and online. 

53. Sky stated that it did not consider the Transaction would give rise to cross-

media dominance. 

Genuine commitment to broadcasting standards 

54. Sky explained that it understood a genuine commitment to the attainment of 

broadcasting standards to mean that Sky News would need to adhere to the 

Code, engender a spirit in the organisation that takes the Code seriously and 

to employ people and continually train them so they are aware of their 

responsibilities. Ensuring governance measures were in place and up to date 

was also relevant.  

55. Sky explained that in its view, an organisation that was not genuinely 

committed to the attainment of broadcasting standards would break the law as 

well as holding a lower regard to compliance with the Code. It would not take 

the right measures to pursue and present a story to its audience and would 

lack the appropriate training, as well not providing refresher courses to its 

staff.  

56. Sky explained that Sky News encouraged its employees to be honest and 

straightforward. It interacted openly with its employees and encouraged open 

debates around reporting of complex and sensitive stories. 

57. Sky stated that its employees and journalists understood the standards of 

transparency, quality, integrity and impartiality that were expected of Sky 

News.  



      8 

58. Sky explained that the Sky Board, and the Audit Committee, had oversight 

across the controls and operations of Sky that ensured it complied with the 

Code. 

59. Sky stated that compliance with the Code was not a specific agenda at board 

meetings and it would only come up for discussion if there was a major matter 

for consideration regarding compliance with the Code.  This was rare. The 

independent directors would raise questions about compliance across the 

business from time to time but not specifically about Sky News. The internal 

audit team had oversight of compliance processes. 

60. Sky explained that it had a video training package in place for employees 

more widely, and that employees at Sky News were given more focused 

training about compliance with the Code, including day long refresher 

courses. 

61. Sky explained that Fox, the Murdoch Family Trust and members of the 

Murdoch family do not have involvement with Sky’s compliance with the Code 

over and above their role as directors of Fox who are on the Board of Sky.  

62. Sky stated that it did not tolerate sexual harassment in its newsroom or in any 

of its channels and services. 

63. Sky stated that it had made it clear to its staff following a previous incident at 

Sky Sports about the type of environment that was expected of Sky as a 

company. 

64. Sky said that claims of sexual harassment had arisen across organisations 

and different industries, and that such things occur across all walks of life and 

that there had been developments for the positive in all areas of the business 

over the last decade or so. Sky stated that there is a good, strong inclusive 

culture within the Sky Newsroom and the wider organisation and that, while 

this does not mean that issues could not arise at Sky, the culture that exists 

would mitigate against it.  

Sky post-transaction  

65. Sky stated that the transaction was important for the ongoing success of Sky 

because it supported the delivery of the company’s strategy and long-term 

growth. It represents a significant investment in Sky by Fox and offers 

significant value to its shareholders by way of a premium to the market value 

of Sky prior to the offer.  

66. Sky explained that the Murdoch Family Trust was not acquiring control of Sky 

as Fox was the acquirer for the purpose of the transaction. Sky stated that 



      9 

Fox Independent Directors would play the same role post-transaction as the 

Sky Independent Directors play today in relation to the independence of Sky.  

67. Sky stated that Fox would bring extensive experience in entertainment 

content and sports broadcasting post-transaction that would add to the mix of 

experience and expertise of Sky.  Sky would bring its experience as a direct to 

consumer media business. 

68. Sky explained that Fox had committed to Sky News' continuing editorial 

independence and impartiality post-transaction in the 2.7 Announcement and 

the subsequent Fox Board resolution.  

69. Sky also highlighted the three pillars that ensured the editorial independence 

and impartiality of Sky News post-transaction. 

70. Sky explained that an independent committee of the Sky Board had been 

formed to be responsible for and have oversight of the transaction. 

71. Sky said that it did not anticipate any changes to its current compliance 

culture post-transaction.  

 

 


