
 

 
Supplementary ​ ​Memo 
 
To:​ ​Ms.​ ​Anne ​ ​Lambert​ ​and ​ ​the ​ ​CMA​ ​Inquiry​ ​group 
 
From:​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America 

 

Date:​ ​9 ​ ​November​ ​2017 
 
Re:​ ​Proposed ​ ​acquisition ​ ​by​ ​21st​ ​Century​ ​Fox​ ​of​ ​Sky​ ​PLC 
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
Media ​ ​Matters​ ​for ​ ​America ​​ ​would​ ​like ​ ​to ​ ​bring ​ ​the ​ ​following ​ ​developments​ ​and 
considerations​ ​to ​ ​the ​ ​CMA​ ​Inquiry​ ​group’s​ ​attention​ ​to ​ ​supplement​ ​evidence​ ​highlighted 
in ​ ​our​ ​24 ​ ​October​ ​2017 ​ ​submission​ ​and ​ ​the ​ ​27 ​ ​October​ ​2017 ​ ​hearing​ ​for ​ ​third ​ ​party 
informants.​ ​These ​ ​further​ ​demonstrate​ ​that: 
 

1. There ​ ​is​ ​an ​ ​identifiable​ ​link​ ​between​ ​21st​ ​Century​ ​Fox’s​ ​(21C ​ ​Fox)​ ​poor 
corporate ​ ​governance​ ​and ​ ​what​ ​is​ ​broadcast​ ​on ​ ​the ​ ​news​ ​outlets​ ​it​ ​owns, 
especially​ ​Fox ​ ​News; 
 

2. The ​ ​Murdochs​ ​and ​ ​their ​ ​news​ ​outlets​ ​continue​ ​to ​ ​exploit​ ​the ​ ​lack​ ​of​ ​regulatory 
infrastructure ​ ​regarding​ ​broadcast​ ​standards​ ​in ​ ​the ​ ​U.S.​ ​to ​ ​meddle​ ​in ​ ​politics; 
 

3. The ​ ​“news”/”non-news”​ ​distinction​ ​remains​ ​insufficient​ ​when ​ ​assessing​ ​21C 
Fox’s​ ​commitment​ ​to ​ ​broadcasting​ ​objectives; 
 

4. The ​ ​closure ​ ​of​ ​Sky​ ​News​ ​is​ ​not​ ​an ​ ​appropriate​ ​counterfactual​ ​to ​ ​the ​ ​merger. 
 
 
Further ​ ​evidence ​ ​of​ ​identifiable ​ ​link ​ ​between​ ​corporate ​ ​governance 
and​ ​broadcasting​ ​standards 
 
Media ​ ​Matters​ ​​and ​ ​other​ ​third ​ ​party​ ​informants​ ​have ​ ​highlighted​ ​notable​ ​examples​ ​of​ ​a 
demonstrable​ ​link​ ​between​ ​21C ​ ​Fox’s​ ​corporate ​ ​governance​ ​and ​ ​what​ ​is​ ​broadcast​ ​by 
Fox ​ ​News​ ​and ​ ​other​ ​Murdoch-owned​ ​outlets.​ ​Here ​ ​are ​ ​other​ ​examples​ ​that ​ ​we ​ ​would 
like ​ ​to ​ ​bring ​ ​to ​ ​the ​ ​Inquiry​ ​group’s​ ​attention,​ ​and ​ ​that ​ ​we ​ ​believe​ ​call ​ ​into​ ​question​ ​21C 
Fox’s​ ​commitment​ ​to ​ ​attaining​ ​broadcasting​ ​standards: 
 

1 



 

Fox ​ ​News’ ​ ​sexual ​ ​harassment​ ​epidemic​ ​manifests​ ​itself​ ​on ​ ​network​ ​programmes 

 
As​ ​noted​ ​in ​ ​previous​ ​submissions​ ​and ​ ​the ​ ​hearing,​ ​there ​ ​is​ ​an ​ ​identifiable​ ​link​ ​between 
Fox ​ ​News’ ​ ​widespread​ ​sexual ​ ​harassment​ ​epidemic​ ​and ​ ​what​ ​is​ ​broadcast​ ​on ​ ​the 
network’s​ ​programmes.​ ​The ​ ​epidemic​ ​has​ ​undoubtedly​ ​been ​ ​enabled​ ​by​ ​21C ​ ​Fox ​ ​and 
the ​ ​Murdochs​ ​themselves.​ ​As​ ​previously​ ​noted,​ ​a ​ ​21 ​ ​October​ ​2017 ​ ​​New ​ ​York​ ​Times 
report​ ​revealed​ ​that ​ ​then-Fox​ ​News​ ​host​ ​O’Reilly ​ ​struck​ ​a ​ ​$32 ​ ​million​ ​agreement​ ​with​ ​a 
15-year​ ​network​ ​analyst,​ ​Lis​ ​Wiehl, ​ ​last​ ​January​ ​to ​ ​settle ​ ​new ​ ​sexual ​ ​harassment 
allegations​ ​against​ ​him​ ​(the ​ ​sixth ​ ​known ​ ​agreement​ ​made ​ ​by​ ​O’Reilly ​ ​or​ ​21C ​ ​Fox)​ ​and 
that ​ ​21C ​ ​Fox ​ ​knew ​ ​about​ ​the ​ ​allegations. ​ ​Furthermore,​ ​with​ ​this ​ ​knowledge,​ ​21C ​ ​Fox 1

tried ​ ​to ​ ​keep ​ ​the ​ ​case ​ ​private ​ ​and ​ ​made ​ ​sure ​ ​that ​ ​O’Reilly’s​ ​contract​ ​was​ ​renewed.   2

 
While ​ ​the ​ ​bidder​ ​boasts​ ​of​ ​having​ ​“more ​ ​female ​ ​talent ​ ​on ​ ​the ​ ​air​ ​than ​ ​any​ ​other​ ​network”
​ ​and ​ ​continues​ ​to ​ ​plead​ ​ignorance​ ​about​ ​the ​ ​precise ​ ​details​ ​of​ ​settlements​ ​and ​ ​other 3

relevant​ ​cover-up ​ ​attempts​ ​at​ ​the ​ ​network​ ​-- ​ ​James​ ​Murdoch ​ ​claimed ​ ​he ​ ​didn’t​ ​know ​ ​the 
O’Reilly ​ ​settlement​ ​cost​ ​until​ ​after​ ​the ​ ​​Times​ ​​reported ​ ​it ​ ​-- ​ ​Fox ​ ​News’ ​ ​on-air​ ​and ​ ​off-air 4

treatment​ ​of​ ​female ​ ​employees​ ​and ​ ​coverage​ ​of​ ​allegations​ ​brought​ ​against​ ​the ​ ​network 
explicitly​ ​demonstrate​ ​a ​ ​larger​ ​culture ​ ​of​ ​sexism.​ ​Here ​ ​are ​ ​a ​ ​few ​ ​snapshots: 
 

● Fox ​ ​News​ ​engaged​ ​in ​ ​a ​ ​broadcast​ ​cover-up ​ ​of​ ​the ​ ​latest​ ​O’Reilly ​ ​revelations.​ ​In 
the ​ ​nearly​ ​​seven ​ ​months​ ​between​ ​when ​ ​the ​ ​news​ ​first​ ​broke ​ ​about​ ​O’Reilly’s 
multiple​ ​multimillion-dollar​ ​settlements​ ​with​ ​several ​ ​women ​ ​over​ ​reports​ ​that ​ ​he 
sexually​ ​harassed​ ​them ​ ​​and ​ ​October​ ​24,​ ​Fox ​ ​News​ ​devoted​ ​only​ ​​20 ​ ​minutes​ ​and 5

46 ​ ​seconds​​ ​to ​ ​covering​ ​the ​ ​revelations.​ ​In ​ ​contrast,​ ​the ​ ​network​ ​devoted​ ​over​ ​12 
hours​ ​of​ ​coverage​ ​to ​ ​reports​ ​detailing​ ​a ​ ​pattern ​ ​of​ ​sexual ​ ​harassment​ ​by​ ​film 
producer​ ​Harvey​ ​Weinstein ​ ​in ​ ​less​ ​than ​ ​three ​ ​weeks​ ​after​ ​they ​ ​were ​ ​initially 
published. ​ ​​More ​ ​than ​ ​16 ​ ​of​ ​the ​ ​20-some ​ ​minutes​ ​Fox ​ ​News​ ​spent​ ​covering 6

1 ​ ​Emily​ ​Steel ​ ​and ​ ​Michael ​ ​S.​ ​Schmidt,​ ​“O’Reilly​ ​Settled ​ ​New ​ ​Harassment​ ​Claim,​ ​Then ​ ​Fox​ ​Renewed ​ ​His 
Contract,”​ ​​The ​ ​New ​ ​York​ ​Times​,​ ​21 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.nytimes.com/2017/10/21/business/media/bill-oreilly-sexual-harassment.html 
2 ​ ​ibid 
3 ​ ​Michael ​ ​Calderone,​ ​“Murdoch ​ ​fetes​ ​Ingraham​ ​--​ ​Newsrooms​ ​grapple ​ ​with ​ ​harassment​ ​claims​ ​--​ ​Halperin 
accused ​ ​--​ ​Brookings​ ​suspends​ ​Wieseltier​ ​--​ ​Glor​ ​lands​ ​'CBS​ ​Evening ​ ​News'​ ​desk,”​ ​Politico ​ ​Media,​ ​26 
October​ ​2017, 
https://www.politico.com/media/tipsheets/morning-media/2017/10/26/murdoch-fetes-ingraham-newsroom
s-grapple-with-harassment-claims-brookings-suspends-wieseltier-glor-to-anchor-cbs-evening-news-yasha
r-profiled-001366 
4 ​ ​“James​ ​Murdoch ​ ​pleads​ ​ignorance,​ ​again.​ ​WIll ​ ​his​ ​failure ​ ​kill ​ ​his​ ​father’s​ ​dream​ ​deal?”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for 

America ​,​ ​26 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/10/26/James-Murdoch-pleads-ignorance-again-Will-his-failure-kil
l-his-fathers-dream-deal/218338 
5 ​ ​Emily​ ​Steel ​ ​and ​ ​Michael ​ ​S.​ ​Schmidt,​ ​“Bill ​ ​O’Reilly​ ​Thrives​ ​at​ ​Fox​ ​News,​ ​Even ​ ​Has​ ​Harassment 
Settlements​ ​Add ​ ​Up,”​ ​​The ​ ​New ​ ​York​ ​Times​,​ ​1 ​ ​April ​ ​2017, 
https://www.nytimes.com/2017/04/01/business/media/bill-oreilly-sexual-harassment-fox-news.html?_r=2 
6 ​ ​“Fox​ ​News​ ​spent​ ​12 ​ ​hours​ ​over​ ​3 ​ ​weeks​ ​on ​ ​Harvey​ ​Weinstein ​ ​but​ ​just​ ​20 ​ ​seconds​ ​over​ ​7 ​ ​months​ ​on ​ ​Bill 
O’Reilly,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​25 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/10/25/fox-news-spent-12-hours-over-3-weeks-harvey-weinstein-j
ust-20-minutes-over-7-months-bill-oreilly/218327 

2 



 

O'Reilly's​ ​predatory​ ​behavior​ ​during​ ​that ​ ​time ​ ​appeared​ ​on ​ ​Fox’s​ ​media ​ ​criticism 
show,​ ​​MediaBuzz.  7

 
● Women ​ ​who ​ ​have ​ ​brought​ ​sexual ​ ​harassment​ ​allegations​ ​against​ ​the ​ ​network 

were ​ ​targets​ ​of​ ​demeaning​ ​rhetoric​ ​and ​ ​harassment​ ​on ​ ​air​ ​before ​ ​they ​ ​filed 
complaints.​ ​A​ ​​Media ​ ​Matters​​ ​review ​ ​finds ​ ​that ​ ​Wiehl ​ ​was​ ​subject​ ​to ​ ​a ​ ​steady 
stream​ ​of​ ​sexually​ ​suggestive​ ​on-air​ ​commentary​ ​from ​ ​O’Reilly ​ ​while ​ ​serving ​ ​as 
the ​ ​co-host​ ​of​ ​his​ ​nationally​ ​syndicated​ ​radio ​ ​show ​ ​a ​ ​decade​ ​ago. ​ ​​The ​ ​New ​ ​York 

8

Times​​ ​reported ​ ​that ​ ​during​ ​a ​ ​2001 ​ ​segment​ ​on ​ ​his​ ​radio ​ ​show,​ ​O’Reilly 
announced​ ​that ​ ​Ms.​ ​Wiehl ​ ​had ​ ​landed​ ​a ​ ​job ​ ​at​ ​Fox ​ ​News​ ​and ​ ​said ​ ​she ​ ​owed ​ ​him.
​ ​​Former​ ​Fox ​ ​News​ ​host​ ​Gretchen ​ ​Carlson​ ​-- ​ ​who ​ ​last​ ​year​ ​brought​ ​sexual 9

harassment​ ​allegations​ ​against​ ​then-Fox​ ​News​ ​Chairman​ ​and ​ ​CEO​ ​Roger​ ​Ailes, 
lifting​ ​the ​ ​veil ​ ​on ​ ​the ​ ​network’s​ ​epidemic​ ​-- ​ ​noted​ ​in ​ ​her​ ​complaint​ ​that ​ ​the 
harassment​ ​she ​ ​experienced​ ​from​ ​male ​ ​colleagues​ ​also ​ ​happened​ ​on ​ ​air, 
including​ ​from​ ​her​ ​co-host​ ​Steve ​ ​Doocy.  10

 
● Ousted ​ ​predatory​ ​Fox ​ ​hosts​ ​have ​ ​also ​ ​been ​ ​welcomed​ ​back​ ​to ​ ​Fox ​ ​News’ 

airwaves​ ​without​ ​disciplinary​ ​action ​ ​from​ ​21C ​ ​Fox.​ ​As​ ​noted​ ​in ​ ​​Media ​ ​Matters​’ 
submission​ ​to ​ ​the ​ ​CMA,​ ​despite ​ ​being​ ​fired ​ ​from​ ​the ​ ​network​ ​in ​ ​April ​ ​2017, 
O’Reilly ​ ​was​ ​allowed​ ​to ​ ​return ​ ​to ​ ​Fox ​ ​News’ ​ ​airwaves​ ​in ​ ​September​ ​for ​ ​a ​ ​softball 
interview​ ​with​ ​Sean ​ ​Hannity​ ​about​ ​O’Reilly’s​ ​new ​ ​book. ​ ​This ​ ​wasn’t​ ​just​ ​a 11

Hannity-coordinated​ ​affair.​ ​The ​ ​day​ ​of​ ​the ​ ​interview,​ ​Fox ​ ​News​ ​aired ​​ ​at​ ​least​ ​one 
promotion​ ​for ​ ​Hannity's​ ​O'Reilly ​ ​interview ​ ​in ​ ​each ​ ​hour​ ​of​ ​programming. ​ ​Since 12

his​ ​ouster​ ​from​ ​the ​ ​network,​ ​O’Reilly ​ ​has​ ​appeared​ ​on ​ ​Hannity’s​ ​radio ​ ​show ​ ​four 
times​ ​and ​ ​has​ ​used ​ ​at​ ​least​ ​one ​ ​of​ ​those ​ ​appearances​ ​to ​ ​attack​ ​the ​ ​women ​ ​who 

7 ​ ​ibid 
8 ​ ​“The ​ ​worst​ ​of​ ​Bill ​ ​O’Reilly’s​ ​on-air​ ​denigration ​ ​and ​ ​harassment​ ​of​ ​Lis​ ​Wiehl,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​, 
23 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/research/2017/10/23/The-worst-of-Bill-OReillys-on-air-denigration-and-hara
ssment-of-Lis-Wiehl/218301 
9 ​ ​Emily​ ​Steel ​ ​and ​ ​Michael ​ ​S.​ ​Schmidt,​ ​“O’Reilly​ ​Settled ​ ​New ​ ​Harassment​ ​Claim,​ ​Then ​ ​Fox​ ​Renewed ​ ​His 
Contract,”​ ​​The ​ ​New ​ ​York​ ​Times​,​ ​21 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.nytimes.com/2017/10/21/business/media/bill-oreilly-sexual-harassment.html 
10 ​ ​Emily​ ​Crockett,​ ​“Anchor​ ​Gretchen ​ ​Carlson ​ ​files​ ​lawsuit​ ​alleging ​ ​‘pervasive’ ​ ​sexual ​ ​harassment​ ​at​ ​Fox 
News,”​ ​Vox,​ ​6 ​ ​July​ ​2016, 
https://www.vox.com/2016/7/6/12107310/gretchen-carlson-lawsuit-sexual-harassment 
11 ​ ​“By​ ​bringing ​ ​back​ ​Bill ​ ​O’Reilly,​ ​Sean ​ ​Hannity​ ​proves​ ​he’s​ ​a ​ ​reckless​ ​loose ​ ​cannon,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for 

America ​,​ ​25 ​ ​September​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/09/25/bringing-back-bill-oreilly-sean-hannity-proves-hes-reckless
-loose-cannon/218037 
12 ​ ​“Fox​ ​News​ ​goes​ ​all ​ ​in ​ ​promoting ​ ​Bill ​ ​O’Reilly’s​ ​return ​ ​to ​ ​the ​ ​network​ ​on ​ ​​Hannity​,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for 

America ​,​ ​26 ​ ​September​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/09/26/fox-news-goes-all-promoting-bill-o-reilly-s-return-network-
hannity/218052 

3 



 

brought​ ​allegations​ ​against​ ​him.   13

 
● Not​ ​only​ ​does​ ​Hannity​ ​continue​ ​to ​ ​defend​ ​O’Reilly,​ ​but​ ​he ​ ​is​ ​continuing​ ​his 

collaboration​ ​with​ ​the ​ ​former​ ​prime-time ​ ​host,​ ​seemingly​ ​with​ ​Fox ​ ​News’ ​ ​consent 
or​ ​tacit​ ​approval.​ ​Hannity​ ​planned​ ​to ​ ​host​ ​O’Reilly ​ ​on ​ ​his​ ​radio ​ ​show ​ ​1 ​ ​November 
2017 ​ ​-- ​ ​which ​ ​would​ ​have ​ ​been ​ ​the ​ ​fifth ​ ​time ​ ​O’Reilly ​ ​would​ ​have ​ ​appeared​ ​on 
his​ ​show ​ ​-- ​ ​but​ ​the ​ ​interview​ ​was​ ​canceled​ ​due ​ ​to ​ ​a ​ ​supposed​ ​“breaking​ ​news” 
story. ​ ​O’Reilly ​ ​indicated​ ​that ​ ​his​ ​appearance​ ​would​ ​be ​ ​rescheduled. ​ ​There ​ ​has 14 15

been ​ ​no ​ ​indication​ ​that ​ ​the ​ ​collaboration​ ​between​ ​Hannity​ ​and ​ ​O’Reilly ​ ​has 
ceased ​ ​or​ ​been ​ ​scuttled.​ ​If​ ​Fox ​ ​executives​ ​were ​ ​serious​ ​about​ ​fixing ​ ​the 
network’s​ ​toxic​ ​culture ​ ​and ​ ​dismantling​ ​the ​ ​infrastructure ​ ​that ​ ​enables​ ​sexual 
harassment ,​ ​they ​ ​would​ ​have ​ ​prevented​ ​Hannity​ ​from ​ ​giving ​ ​O’Reilly ​ ​a ​ ​platform 16

by​ ​now. 
 

● As​ ​noted​ ​in ​ ​the ​ ​27 ​ ​October​ ​hearing,​ ​Fox ​ ​Ne ​ws​ ​has​ ​held ​ ​female ​ ​employees​ ​to 
strict​ ​standards​ ​for ​ ​how ​ ​they ​ ​should​ ​look​ ​on ​ ​air,​ ​especi ​ally​ ​under​ ​Ailes’ 
leadership.​ ​Female ​ ​former​ ​Fox ​ ​News​ ​employees​ ​have ​ ​come ​ ​forward ​ ​in ​ ​recent 
years​ ​to ​ ​share ​ ​their ​ ​experiences​ ​in ​ ​meeting ​ ​these ​ ​standards.​ ​Carlson ​ ​confirmed 
that ​ ​trousers​ ​“were ​ ​not​ ​allowed”​ ​for ​ ​co-hosts​ ​of​ ​​Fox ​ ​&​ ​Friends​. ​ ​Another​ ​former 17

Fox ​ ​employee​ ​noted​ ​that ​ ​for ​ ​female ​ ​employees,​ ​wearing​ ​“your​ ​skirts ​ ​short​ ​and 
your​ ​heels​ ​high”​ ​and ​ ​wearing​ ​“lots​ ​of​ ​makeup”​ ​was​ ​the ​ ​standard ​ ​to ​ ​follow. ​ ​While 18

Rupert​ ​Murdoch,​ ​who ​ ​continues​ ​to ​ ​be ​ ​Fox ​ ​News’ ​ ​acting ​ ​CEO,​ ​has​ ​reportedly 
lifted​ ​Ailes’ ​ ​“pantsuit​ ​ban,” ​ ​he ​ ​promoted ​ ​Suzanne​ ​Scott​ ​to ​ ​president​ ​of 19

programming​ ​despite ​ ​her​ ​role ​ ​enforcing​ ​the ​ ​clothing​ ​and ​ ​makeup ​ ​standards​ ​for 
women ​ ​and ​ ​aiding​ ​the ​ ​cover-up ​ ​of​ ​sexual ​ ​harassment​ ​allegations.  20

13 ​ ​“After​ ​his​ ​$32 ​ ​million ​ ​sexual ​ ​harassment​ ​settlement​ ​was​ ​revealed,​ ​O’Reilly​ ​heads​ ​back​ ​to ​ ​Hannity’s 
radio ​ ​show,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​1 ​ ​November​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/11/01/wake-his-32-million-sexual-harassment-settlement-being-r
evealed-o-reilly-heads-back-hannity-s-radio/218422 
14 ​ ​ibid 
15 ​ ​https://twitter.com/BillOReilly/status/925832740162949120 
16 ​ ​“The ​ ​infrastructure ​ ​that​ ​enabled ​ ​serial ​ ​sexual ​ ​harassment​ ​at​ ​Fox​ ​is​ ​still ​ ​working,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for 

America ​,​ ​23 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/10/23/infrastructure-enabled-serial-sexual-harassment-fox-still-w
orking/218300 
17 ​ ​“Former​ ​Fox​ ​Host​ ​Confirms​ ​That​ ​Network​ ​Doesn’t​ ​Let​ ​Women ​ ​Wear​ ​Pants​ ​On ​ ​Air,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for 

America ​,​ ​4 ​ ​April ​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/video/2017/04/04/former-fox-host-confirms-network-doesnt-let-women-wea
r-pants-air/215913 
18 ​ ​Amanda ​ ​Terkel,​ ​“Woman ​ ​Who ​ ​Worked ​ ​At​ ​Fox​ ​News​ ​Says​ ​She ​ ​Had ​ ​To ​ ​Wear​ ​Her​ ​‘Skirts​ ​Short’ ​ ​And ​ ​Her 
‘Heels​ ​High’,”​ ​Huffington ​ ​Post,​ ​8 ​ ​July​ ​2016, 
https://www.huffingtonpost.com/entry/diane-dimond-fox-news_us_577f0095e4b0344d514eb1d5 
19 ​ ​Gabriel ​ ​Sherman,​ ​“Women ​ ​Can ​ ​Wear​ ​Pants​ ​on ​ ​Fox​ ​News​ ​Now,​ ​But​ ​Not​ ​Much ​ ​Else ​ ​Has​ ​Changed,” 
New ​ ​York​​ ​magazine,​ ​14 ​ ​May​ ​2017, 
http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/05/rupert-murdoch-disaster-at-fox-news.html 
20 ​ ​Margaret​ ​Sullivan,​ ​“If​ ​you ​ ​think​ ​Fox​ ​News​ ​is​ ​changing,​ ​Rupert​ ​Murdoch’s​ ​internal ​ ​memo ​ ​shows​ ​it​ ​isn’t. 
At​ ​all,”​ ​​The ​ ​Washington ​ ​Post​,​ ​2 ​ ​May​ ​2017, 
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/if-you-think-fox-news-is-changing-rupert-murdochs-internal

4 



 

 
In ​ ​line ​ ​with​ ​off-air​ ​treatment​ ​of​ ​female ​ ​employees​ ​and ​ ​direct​ ​on-air​ ​targeting ​ ​of​ ​women 
who’ve​ ​brought​ ​allegations,​ ​sexism​ ​has​ ​run ​ ​rampant​ ​on ​ ​Fox ​ ​News​ ​programmes​ ​for 
years. ​ ​The ​ ​network’s​ ​sexist​ ​behavior​ ​has​ ​ranged​ ​from​ ​remarks​ ​on ​ ​women’s​ ​physical 21

appearance​ ​to ​ ​questions​ ​about​ ​female ​ ​leaders’​ ​intelligence​ ​and ​ ​emotional​ ​stability​ ​to 
trivialization​ ​of​ ​issues​ ​that ​ ​disproportionately​ ​impact​ ​women,​ ​including​ ​pay​ ​equity.  22

 

Racial ​ ​discrimination​ ​at​ ​Fox ​ ​News​ ​manifests​ ​itself​ ​on ​ ​the ​ ​network’s​ ​programmes 

 

Just​ ​like ​ ​Fox ​ ​News’ ​ ​sexual ​ ​harassment​ ​epidemic​ ​has​ ​had ​ ​direct​ ​broadcasting 
implications,​ ​so ​ ​has​ ​its​ ​racial ​ ​discrimination​ ​problem​ ​-- ​ ​and ​ ​without​ ​disciplinary​ ​action 
from​ ​21C ​ ​Fox.​ ​In ​ ​the ​ ​last​ ​year,​ ​over​ ​a ​ ​doze ​n ​ ​former​ ​F​ox​ ​News​ ​employees​ ​brought 
allegations​ ​of​ ​racial ​ ​discrimination​ ​against​ ​the ​ ​network,​ ​including​ ​former​ ​anchor​ ​Kelly 
Wright.​ ​According​ ​to ​ ​a ​ ​lawsuit,​ ​senior-level​ ​network​ ​employees​ ​were ​ ​alleged​ ​to 
frequently​ ​ridicule​ ​​“Black​ ​employees​ ​by​ ​mocking ​ ​stereotyped​ ​speech”;​​ ​force ​ ​“ ​Black 
employees​ ​to ​ ​practice ​ ​saying ​ ​the ​ ​words​ ​correctly​ ​in ​ ​front​ ​of​ ​White ​ ​employees”;​ ​ask 
employees,​ ​“Why ​ ​are ​ ​all ​ ​Black​ ​men ​ ​women-beaters?”;​ ​mock​ ​the ​ ​Black​ ​Lives​ ​Matter 
movement;​ ​and ​ ​refuse ​ ​to ​ ​allow ​ ​one ​ ​of​ ​the ​ ​few ​ ​black​ ​anchors​ ​at​ ​the ​ ​network​ ​to ​ ​appear 
on ​ ​a ​ ​prime-time ​ ​show ​ ​to ​ ​discuss​ ​“racial ​ ​reconciliation”​ ​in ​ ​the ​ ​U.S. ​ ​A​longside​ ​Fox ​ ​News’ 23

treatment​ ​of​ ​race ​ ​on ​ ​its​ ​airwaves,​ ​these ​ ​instances​ ​of​ ​employee​ ​mistreatment​ ​illuminate 
a ​ ​direct​ ​link​ ​between​ ​poor​ ​corporate ​ ​governance​ ​and ​ ​broadcasting​ ​standards.​ ​Here ​ ​are 
a ​ ​few ​ ​snapshots: 
 

● Fox ​ ​News​ ​hosts​ ​and ​ ​executives​ ​have ​ ​disproportionately​ ​marginalized​ ​the 
contributions​ ​of​ ​African-American​ ​employees​ ​to ​ ​broadcast​ ​programmes.​ ​For 
example,​ ​Wright’s​ ​suit​ ​against​ ​the ​ ​network​ ​notes​ ​that ​ ​O’Reilly ​ ​refused ​ ​to ​ ​air 
positive ​ ​stories​ ​about​ ​the ​ ​African-American​ ​community​ ​that ​ ​Wright​ ​proposed 
airing​ ​and ​ ​that ​ ​current​ ​network​ ​co-president​ ​Bill ​ ​Shine ​ ​“demonstrated​ ​an 
obsession​ ​with​ ​race ​ ​when ​ ​it​ ​comes​ ​to ​ ​discussions​ ​with​ ​Mr.​ ​Wright,​ ​including 
regularly​ ​asking ​ ​him,​ ​'how ​ ​do ​ ​Black​ ​people​ ​react​ ​to ​ ​you'​ ​and ​ ​'how ​ ​do ​ ​you ​ ​think 
White ​ ​viewers​ ​look​ ​at​ ​you?'”  24

 
● White ​ ​American ​ ​superiority​ ​and ​ ​grievance​ ​have ​ ​been ​ ​core ​ ​narratives​ ​on ​ ​Fox 

News​ ​programmes​ ​for ​ ​years,​ ​including​ ​O’Reilly’s​ ​former​ ​show.​ ​Fox ​ ​News​ ​hosts, 
contributors​ ​and ​ ​their ​ ​guests​ ​have ​ ​pushed​ ​these ​ ​narratives​ ​by​ ​regularly 

-memo-shows-it-isnt-at-all/2017/05/02/99764a72-2f39-11e7-8674-437ddb6e813e_story.html?utm_term=.
7efd4da0486a 
21 ​ ​“Here’s​ ​The ​ ​Sexism​ ​Gretchen ​ ​Carlson ​ ​Experienced ​ ​On ​ ​​Fox​ ​&​ ​Friends​,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​7 
July​ ​2016, 
https://www.mediamatters.org/blog/2016/07/07/heres-sexism-gretchen-carlson-experienced-fox-friends/2
11414 
22 ​ ​“70 ​ ​Awful ​ ​Displays​ ​Of​ ​Sexism​ ​On ​ ​Fox​ ​News,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​18 ​ ​August​ ​2015, 
https://www.mediamatters.org/blog/2015/08/18/70-awful-displays-of-sexism-on-fox-news/204994 
23 ​ ​Lloyd ​ ​Grove,​ ​“Inside ​ ​Fox​ ​News’ ​ ​Explosive ​ ​Racism​ ​Lawsuit,”​ ​The ​ ​Daily​ ​Beast,​ ​26 ​ ​April ​ ​2017, 
https://www.thedailybeast.com/inside-fox-newss-explosive-racism-lawsuit 
24 ​ ​ibid 

5 



 

portraying​ ​African-Americans​ ​as​ ​“thugs,” ;​ ​demonizing​ ​the ​ ​Black​ ​Lives​ ​Matter 25

movement ;​ ​casting ​ ​immigrants​ ​of​ ​color​ ​as​ ​illegal ​ ​and ​ ​dangerous ​ ​;​ ​failing ​ ​to 26 27 28

condemn​ ​neo-Nazism​ ​and ​ ​white​ ​supremacist​ ​mobilization ;​ ​claiming 29

multiculturalism​ ​is​ ​a ​ ​threat​ ​to ​ ​national​ ​security ;​ ​hyping​ ​the ​ ​myth ​ ​of​ ​white 30

Americans​ ​being​ ​racially​ ​marginalized ;​ ​and ​ ​downplaying​ ​the ​ ​pervasiveness​ ​of 31

racial ​ ​discrimination​ ​in ​ ​the ​ ​U.S.   32

 
 

Fox ​ ​News,​ ​other ​ ​Murdoch-owned​ ​outlets ​ ​continue ​ ​to​ ​meddle ​ ​in 
politics 
 
Since ​ ​the ​ ​hearing,​ ​developments​ ​raised ​ ​more ​ ​questions​ ​about​ ​21C ​ ​Fox’s​ ​commitment 
to ​ ​due ​ ​impartiality​ ​and ​ ​attaining​ ​broadcasting​ ​standards.​ ​Regarding​ ​Project​ ​Director​ ​Mr. 
Joel ​ ​Bamford’s​ ​question​ ​during​ ​the ​ ​27 ​ ​October​ ​hearing​ ​about​ ​the ​ ​role ​ ​of​ ​media ​ ​in 
influencing​ ​political​ ​and ​ ​policy​ ​outcomes,​ ​recent​ ​weeks​ ​have ​ ​demonstrated​ ​that ​ ​Fox 
News​ ​and ​ ​other​ ​Murdoch-owned​ ​outlets​ ​are ​ ​positioned​ ​to ​ ​do ​ ​more ​ ​than ​ ​just​ ​provide​ ​a 
specific​ ​political​ ​slant​ ​to ​ ​news​ ​discussions.​ ​Exploiting​ ​the ​ ​relative ​ ​lack​ ​of​ ​regulatory 

25 ​ ​“Fox’s​ ​Kevin ​ ​Jackson:​ ​Mothers​ ​Of​ ​The ​ ​Movement​ ​‘Raise ​ ​Thugs​ ​Who ​ ​Try​ ​To ​ ​Kill ​ ​Cops’,”​ ​​Media ​ ​Matters 

for​ ​America ​,​ ​28 ​ ​July​ ​2016, 
https://www.mediamatters.org/video/2016/07/28/fox-s-kevin-jackson-mothers-movement-raise-thugs-who-
try-kill-cops/211984 
26 ​ ​“O’Reilly:​ ​‘Is​ ​There ​ ​Any​ ​Difference’ ​ ​Between ​ ​Black​ ​Lives​ ​Matter​ ​Protesters​ ​And ​ ​Nazis,”​ ​​Media ​ ​Matters 

for​ ​America ​, 
https://www.mediamatters.org/video/2017/04/10/oreilly-there-any-difference-between-black-lives-matter-p
rotestors-and-nazis/215983 
27 ​ ​“Fox​ ​News​ ​used ​ ​‘illegal ​ ​immigrant’ ​ ​or​ ​its​ ​variations​ ​over​ ​10 ​ ​times​ ​more ​ ​than ​ ​other​ ​cable ​ ​networks,” 
Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​13 ​ ​September​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/research/2017/09/13/cable-news-outlets-continue-use-slur-describe-undoc
umented-immigrants/217902 
28 ​ ​“How ​ ​Fox​ ​News​ ​used ​ ​violent​ ​gang ​ ​MS-13 ​ ​to ​ ​demonize ​ ​immigrants,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​28 ​ ​July 
2017, 
https://www.mediamatters.org/research/2017/07/28/How-Fox-News-has-used-violent-gang-MS-13-to-dem
onize-immigrants/217438 
29 ​ ​“VIDEO:​ ​How ​ ​Fox​ ​News​ ​is​ ​mainstreaming ​ ​white ​ ​supremacists​ ​and ​ ​neo-Nazis,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for 

America ​,​ ​6 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/10/06/VIDEO-How-Fox-News-is-mainstreaming-white-supremaci
sts-and-neo-Nazis/218147 
30 ​ ​“Nigel ​ ​Farage:​ ​‘There’s​ ​‘a ​ ​direct​ ​link’ ​ ​between ​ ​terrorism​ ​and ​ ​number​ ​of​ ​people ​ ​from​ ​different​ ​religions 
and ​ ​cultures​ ​allowed ​ ​in ​ ​a ​ ​country,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​17 ​ ​August​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/video/2017/08/17/nigel-farage-theres-direct-link-between-terrorism-and-nu
mber-people-different-religions-and-cultures/217687 
31 ​ ​“Six​ ​Times​ ​Bill ​ ​O’Reilly​ ​Defended ​ ​The ​ ​‘White ​ ​Establishment’ ​ ​Against​ ​‘The ​ ​Left’,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for 

America ​,​ ​21 ​ ​December​ ​2016, 
https://www.mediamatters.org/blog/2016/12/21/six-times-bill-o-reilly-defended-white-people-against-left/2
14887 
32 ​ ​“​Fox​ ​&​ ​Friends​ ​​is​ ​sympathetic​ ​to ​ ​neo-Nazis​ ​marching ​ ​but​ ​outraged ​ ​over​ ​sports​ ​players​ ​kneeling,”​ ​​Media 

Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​22 ​ ​August​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/08/22/fox-friends-sympathetic-neo-nazis-marching-outraged-ove
r-sports-players-kneeling/217726 

6 



 

infrastructure ​ ​related ​ ​to ​ ​broadcasting​ ​in ​ ​the ​ ​U.S.​ ​especially,​ ​they ​ ​are ​ ​oriented​ ​and 
encouraged​ ​to ​ ​weaponise​ ​stories​ ​(however​ ​false ​ ​or​ ​baseless)​ ​against​ ​leaders​ ​or​ ​groups 
they ​ ​disagree​ ​with​ ​until​ ​a ​ ​political​ ​or​ ​policy​ ​outcome ​ ​is​ ​achieved. 
 
Just​ ​as​ ​they ​ ​attempted ​ ​to ​ ​do ​ ​with​ ​the ​ ​now-retracted​ ​false ​ ​story​ ​about​ ​Seth ​ ​Rich,​ ​Fox 
News​ ​aggressively​ ​leveraged​ ​another​ ​conspiracy-theory-laden​ ​story​ ​to ​ ​distract​ ​attention 
from​ ​the ​ ​ongoing​ ​investigation​ ​into​ ​President​ ​Trump’s​ ​ties ​ ​with​ ​Russia.​ ​Over​ ​the ​ ​course 
of​ ​three ​ ​weeks,​ ​network​ ​hosts​ ​and ​ ​contributors​ ​led ​ ​by​ ​Hannity​ ​hyped ​ ​a ​ ​report​ ​from​ ​​The 

Hill ​​ ​to ​ ​claim​ ​that ​ ​Hillary​ ​Clinton​ ​is​ ​really​ ​to ​ ​blame ​ ​for ​ ​collusion​ ​with​ ​Russia ​ ​because​ ​she 
had ​ ​approved​ ​the ​ ​Russian​ ​nuclear​ ​energy​ ​agency’s​ ​2010 ​ ​acquisition​ ​of​ ​Uranium​ ​One, ​ ​a 
company​ ​with​ ​licenses​ ​to ​ ​extract​ ​U.S.​ ​uranium.​ ​What ​ ​Hannity​ ​deemed​ ​an ​ ​“explosive” 
“bombshell”​ ​was​ ​in ​ ​fact​ ​a ​ ​widely​ ​debunked​ ​story​ ​that ​ ​was​ ​the ​ ​product​ ​of​ ​shoddy 
reporting​ ​and ​ ​fabrications.   33

 
In ​ ​a ​ ​three-week​ ​period,​ ​Fox ​ ​News​ ​spent​ ​nearly​ ​12 ​ ​hours​ ​discussing​ ​Uranium​ ​One, 
according​ ​to ​ ​a ​ ​​Media ​ ​Matters​​ ​analysis. ​ ​President​ ​Trump ​ ​himself​ ​seized ​ ​on ​ ​the ​ ​story, 34

responding​ ​directly​ ​to ​ ​the ​ ​network’s​ ​coverage. ​ ​And ​ ​Hannity’s​ ​demand​ ​that ​ ​Congress 35

“do ​ ​its​ ​job”​ ​in ​ ​addressing​ ​the ​ ​supposed​ ​issue ​ ​materialised​ ​within​ ​days​ ​when ​ ​House 36

Republicans​ ​launched​ ​an ​ ​investigation​ ​into​ ​the ​ ​deal. ​ ​Just​ ​weeks​ ​after​ ​the ​ ​Uranium 37

One ​ ​story​ ​was​ ​revived ​ ​and ​ ​other​ ​stories​ ​emerged​ ​that ​ ​were ​ ​baselessly​ ​cast​ ​as 
indictments​ ​of​ ​Clinton’s​ ​supposed​ ​“collusion”​ ​with​ ​Russia,​ ​the ​ ​Murdoch-owned​ ​​Wall 

Street​ ​Journal​​ ​ran ​ ​an ​ ​editorial​ ​calling​ ​for ​ ​the ​ ​resignation​ ​of​ ​special​ ​counsel​ ​Robert 
Mueller,​ ​who ​ ​is​ ​overseeing​ ​the ​ ​ongoing​ ​investigation​ ​into​ ​Trump-Russia ​ ​collusion,​ ​and ​ ​a 
contributor​ ​op-ed ​ ​urging​ ​a ​ ​“blanket​ ​presidential​ ​pardon”​ ​to ​ ​anyone​ ​involved.  38

Republicans​ ​on ​ ​Capitol​ ​Hill ​ ​followed ​ ​suit. ​ ​​Hannity,​ ​in ​ ​particular,​ ​is​ ​now ​ ​promoting​ ​a 39

conspiracy​ ​theory​ ​that ​ ​reporters​ ​were ​ ​paid ​ ​to ​ ​report​ ​on ​ ​opposition​ ​research 

33 ​ ​“How ​ ​Steve ​ ​Bannon ​ ​and ​ ​Sean ​ ​Hannity’s​ ​ginned-up ​ ​Hillary​ ​Clinton ​ ​uranium​ ​story​ ​became ​ ​a 
congressional ​ ​investigation,”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​24 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/10/24/how-steve-bannon-and-sean-hannitys-ginned-hillary-clinto
n-uranium-story-became-congressional/218318 
34 ​ ​“Study:​ ​Fox​ ​spent​ ​nearly​ ​12 ​ ​hours​ ​pushing ​ ​the ​ ​Uranium​ ​One ​ ​pseudoscandal ​ ​over​ ​the ​ ​last​ ​three ​ ​weeks,” 
Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​9 ​ ​November​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/11/09/study-fox-spent-nearly-12-hours-pushing-uranium-one-ps
eudoscandal-over-last-three-weeks/218475 
35 ​ ​“How ​ ​Trump ​ ​helps​ ​​Fox​ ​&​ ​Friends​ ​set​ ​the ​ ​media ​ ​agenda,”​ ​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​19 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/10/19/how-trump-helps-fox-friends-set-media-agenda/218266 
36 ​ ​“FBI​ ​uncovered ​ ​Russian ​ ​bribery​ ​plot​ ​before ​ ​uranium​ ​deal,”​ ​FoxNews.com,​ ​17 ​ ​October​ ​2017, 
http://www.foxnews.com/transcript/2017/10/17/fbi-uncovered-russian-bribery-plot-before-uranium-deal.ht
ml 
37 ​ ​Tierney​ ​Sneed,​ ​“Nunes​ ​Announces​ ​Probe ​ ​With ​ ​Gowdy​ ​Into ​ ​Obama-Era ​ ​Russian ​ ​Uranium​ ​Deal,” 
Talking ​ ​Points​ ​Memo,​ ​24 ​ ​October​ ​2017, 
http://talkingpointsmemo.com/muckraker/nunes-gowdy-uranium-russia-probe 
38 ​ ​Jason ​ ​Schwartz,​ ​“Murdoch-owned ​ ​outlets​ ​bash ​ ​Mueller,​ ​seemingly​ ​in ​ ​unison,”​ ​​Politico ​,​ ​30 ​ ​October 
2017,​ ​https://www.politico.com/story/2017/10/30/murdoch-fox-mueller-trump-244333 
39 ​ ​Kyle ​ ​Cheney,​ ​“Conservatives​ ​introduce ​ ​measure ​ ​demanding ​ ​Mueler’s​ ​resignation,”​ ​​Politico ​,​ ​3 
November​ ​2017, 
https://www.politico.com/story/2017/11/03/house-republicans-robert-mueller-resignation-244517 

7 

https://www.mediamatters.org/blog/2017/11/09/study-fox-spent-nearly-12-hours-pushing-uranium-one-pseudoscandal-over-last-three-weeks/218475
https://www.mediamatters.org/blog/2017/11/09/study-fox-spent-nearly-12-hours-pushing-uranium-one-pseudoscandal-over-last-three-weeks/218475


 

commissioned​ ​by​ ​both​ ​Democrats​ ​and ​ ​Republicans​ ​about​ ​President​ ​Trump’s​ ​ties ​ ​to 
Russia.  40

 
The ​ ​posture ​ ​and ​ ​efforts ​ ​of​ ​Fox ​ ​News​ ​and ​ ​other​ ​Murdoch-owned​ ​outlets​ ​to ​ ​shape 
political​ ​outcomes​ ​is​ ​unsurprising​ ​given ​ ​Rupert​ ​Murdoch’s​ ​close ​ ​advisory​ ​relationship 
with​ ​President​ ​Trump ​ ​and ​ ​his​ ​hiring​ ​of​ ​political​ ​operatives,​ ​including​ ​Roger​ ​Ailes,​ ​to 
oversee ​ ​his​ ​news​ ​outlets. ​ ​However,​ ​such ​ ​behavior​ ​does​ ​not​ ​demonstrate​ ​a ​ ​genuine 41

commitment​ ​to ​ ​attaining​ ​due ​ ​impartiality​ ​standards​ ​in ​ ​the ​ ​U.K.​ ​And ​ ​as​ ​illustrated​ ​in ​ ​the 
case ​ ​of​ ​the ​ ​Seth ​ ​Rich ​ ​conspiracy​ ​theory,​ ​these ​ ​outlets​ ​pursue ​ ​the ​ ​shameless 
weaponisation​ ​of​ ​baseless​ ​stories​ ​to ​ ​advance​ ​a ​ ​political​ ​agenda​ ​at​ ​all ​ ​costs​ ​-- ​ ​from 
undermining​ ​journalistic​ ​integrity​ ​to ​ ​invading​ ​the ​ ​privacy​ ​of​ ​the ​ ​families​ ​of​ ​the ​ ​deceased. 
We ​ ​would​ ​like ​ ​to ​ ​reiterate ​ ​our​ ​recommendation​ ​that ​ ​the ​ ​CMA​ ​ask​ ​the ​ ​bidder​ ​to ​ ​provide 
documentation​ ​regarding​ ​the ​ ​status​ ​and ​ ​efficacy​ ​of​ ​the ​ ​internal​ ​investigation​ ​into​ ​the 
Seth ​ ​Rich ​ ​matter​ ​(findings​ ​that ​ ​have ​ ​not​ ​yet​ ​been ​ ​made ​ ​public). 
 
Other ​ ​examples​ ​of​ ​Murdoch-owned​ ​outlets,​ ​especially​ ​Fox ​ ​News,​ ​meddling​ ​in ​ ​politics​ ​at 
all ​ ​costs​ ​can ​ ​be ​ ​found ​ ​in ​ ​our​ ​previous​ ​submissions​ ​and ​ ​correspondence.  
 
 
The ​ ​“news”/”non-news”​ ​distinction​ ​remains ​ ​insufficient​ ​when 
assessing​ ​21C ​ ​Fox’s ​ ​commitment​ ​to​ ​broadcasting​ ​standards 
 
While ​ ​Fox ​ ​News​ ​is​ ​no ​ ​longer​ ​broadcast​ ​in ​ ​the ​ ​U.K.,​ ​Ofcom ​ ​recently​ ​reported ​ ​that ​ ​two 
Fox ​ ​News​ ​hosts,​ ​Hannity​ ​and ​ ​Tucker​ ​Carlson,​ ​were ​ ​found ​ ​in ​ ​breach ​ ​of​ ​the ​ ​Broadcasting 
Code. ​ ​Categorising​ ​their ​ ​programmes​ ​as​ ​“current​ ​affairs​ ​discussion”​ ​and ​ ​“opinion​ ​and 42

commentary”​ ​programmes,​ ​Ofcom ​ ​ruled ​ ​that ​ ​both​ ​Hannity​ ​and ​ ​Carlson ​ ​were ​ ​in ​ ​violation 
of​ ​due ​ ​impartiality​ ​standards​ ​in ​ ​individual​ ​segments​ ​about​ ​President​ ​Trump’s​ ​Muslim 
ban ​ ​and ​ ​the ​ ​Manchester​ ​terror​ ​attack,​ ​respectively.   43

 
While ​ ​Ofcom’s​ ​assessments​ ​illuminate​ ​the ​ ​need ​ ​to ​ ​continue​ ​investigation​ ​into​ ​the 
bidder’s​ ​commitment​ ​to ​ ​attaining​ ​broadcasting​ ​standards,​ ​it​ ​is​ ​important​ ​to ​ ​note​ ​that ​ ​in 
the ​ ​past,​ ​the ​ ​regulator​ ​has​ ​deemed​ ​other​ ​instances​ ​of​ ​Fox ​ ​News​ ​hosts’ ​ ​reporting​ ​and 
commentary​ ​irrelevant​ ​for ​ ​scrutiny​ ​under​ ​the ​ ​Broadcasting​ ​Code,​ ​​citing ​ ​the ​ ​supposed 
categorical​ ​distinction​ ​between​ ​“news”​ ​and ​ ​“non-news”​ ​content​ ​and ​ ​programming​.  
 

40 ​ ​“Hannity​ ​promotes​ ​fringe ​ ​conspiracy​ ​theory​ ​that​ ​reproters​ ​were ​ ​paid ​ ​to ​ ​report​ ​on ​ ​Trump-Russia 
dossier,”​ ​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America,​ ​8 ​ ​Novemebr​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/video/2017/11/08/hannity-promotes-fringe-conspiracy-theory-reporters-wer
e-paid-report-trump-russia-dossier/218491 
41 ​ ​Maggie ​ ​Haberman ​ ​and ​ ​Glenn ​ ​Thrush,​ ​“Trump ​ ​Reachs​ ​Beyond ​ ​West​ ​Wing ​ ​for​ ​Counsel,”​ ​​The ​ ​New ​ ​York 

Times​,​ ​22 ​ ​April ​ ​2017,​​ ​​https://www.nytimes.com/2017/04/22/us/politics/donald-trump-white-house.html 
42 ​ ​“OFCOM​ ​BROADCAST​ ​AND ​ ​ON ​ ​DEMAND ​ ​BULLETIN,”​ ​Ofcom,​ ​Issue ​ ​number​ ​341,​ ​6 ​ ​November​ ​2017, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf 
43 ​ ​​ibid 

8 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf


 

For ​ ​example,​ ​d ​espite ​ ​the ​ ​alleged​ ​political​ ​motivations​ ​behind​ ​the ​ ​Seth ​ ​Rich ​ ​story,​ ​Fox 
News​ ​employees’​ ​acceptance​ ​of​ ​the ​ ​spin,​ ​and ​ ​21C ​ ​Fox’s​ ​deafening​ ​silence ​ ​in ​ ​the ​ ​face 
of​ ​its​ ​promotion,​ ​Ofcom ​ ​expressed​ ​no ​ ​concerns​ ​over​ ​the ​ ​case ​ ​because​ ​it​ ​allegedly​ ​“did 
not​ ​occur​ ​in ​ ​a ​ ​broadcasting​ ​standards​ ​context.” ​ ​The ​ ​programs​ ​​Fox ​ ​&​ ​Friends​ ​​and 44

Hannity​,​ ​Ofcom ​ ​​wrote,​ ​do ​ ​not​ ​constitute ​ ​“news”​ ​programming​ ​and ​ ​thus ​ ​their ​ ​coverage​ ​of 
the ​ ​Rich ​ ​story​ ​did ​ ​not​ ​warrant​ ​​investigation​ ​under​ ​existing ​ ​code. ​ ​Both ​ ​of​ ​these 45

programs​ ​and ​ ​their ​ ​hosts​ ​posit​ ​themselves​ ​as​ ​sources​ ​of​ ​“news”​ ​and ​ ​their ​ ​viewers​ ​see 
them ​ ​as​ ​such.​ ​Their ​ ​promotion​ ​of​ ​a ​ ​story​ ​as​ ​news​ ​and ​ ​as​ ​a ​ ​topic ​ ​of​ ​discussion​ ​without 
evidence​ ​absolutely​ ​warrants​ ​further​ ​review ​ ​in ​ ​the ​ ​context​ ​of​ ​the ​ ​broadcasting​ ​code ​ ​-- ​ ​as 
does​ ​the ​ ​process​ ​by​ ​which ​ ​the ​ ​FoxNews.com​ ​story​ ​made ​ ​the ​ ​jump ​ ​to ​ ​the ​ ​network’s 
airwaves.  
 
As​ ​noted​ ​in ​ ​our​ ​submission,​ ​while ​ ​the ​ ​structures​ ​of​ ​morning,​ ​daytime,​ ​and ​ ​prime-time 
programming​ ​vary,​ ​the ​ ​line ​ ​separating​ ​opinion​ ​and ​ ​news​ ​programming​ ​at​ ​the ​ ​network​ ​is 
a ​ ​convenient​ ​fiction ​ ​that ​ ​viewers​ ​are ​ ​unaware​ ​of​ ​and ​ ​showrunners​ ​ignore.​ ​This ​ ​has​ ​been 
a ​ ​reality​ ​since ​ ​the ​ ​network’s​ ​launch​ ​in ​ ​1994. ​ ​​Given ​ ​​Fox ​ ​News’ ​ ​claim​ ​to ​ ​be ​ ​a ​ ​source ​ ​of 46

news​ ​across​ ​all ​ ​of​ ​its​ ​programming​ ​and ​ ​Rupert​ ​Murdoch’s​ ​expressed​ ​desire ​ ​for ​ ​Sky 
News​ ​to ​ ​become ​ ​more ​ ​like ​ ​Fox ​ ​News, ​ ​all ​ ​of​ ​Fox ​ ​News​ ​should​ ​be ​ ​held ​ ​to ​ ​the ​ ​standards 47

of​ ​due ​ ​impartiality​ ​and ​ ​due ​ ​accuracy. 
 
The ​ ​6 ​ ​November​ ​2017 ​ ​Ofcom ​ ​report​ ​also ​ ​indicated​ ​that ​ ​the ​ ​regulator​ ​looked​ ​into​ ​but 
ultimately​ ​declined​ ​to ​ ​investigate​ ​three ​ ​​Fox ​ ​&​ ​Friends​ ​​segments​ ​on ​ ​due ​ ​accuracy,​ ​due 
impartiality,​ ​and ​ ​offensive ​ ​material ​ ​grounds. ​ ​We ​ ​recommend​ ​that ​ ​the ​ ​Inquiry​ ​group 48

seek​ ​information​ ​about​ ​the ​ ​content​ ​of​ ​these ​ ​segments​ ​and ​ ​why​ ​they ​ ​were ​ ​not 
investigated​ ​further.​ ​A​ ​catalogue​ ​of​ ​hundreds​ ​of​ ​other​ ​potential​ ​breaches​ ​from​ ​the ​ ​last 
year​ ​(and ​ ​previous​ ​years)​ ​can ​ ​be ​ ​found ​ ​on ​ ​​Media ​ ​Matters​’ ​ ​website ​ ​by​ ​Fox ​ ​News​ ​show, 49

including​ ​​Fox ​ ​&​ ​Friends​ ​ ,​ ​​Tucker​ ​Carlson​ ​Tonight ​ ​ ,​ ​and ​ ​​Hannity​.  50 51 52

 

44 ​ ​Ofcom​ ​letter​ ​to ​ ​Secretary​ ​Karen ​ ​Bradley​ ​and ​ ​DCMS​ ​25 ​ ​August​ ​2017, 
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/644125/Ofcom_Letter_to_
DCMS_25_August_2017_and_Annexes.pdf 
45 ​ ​ibid 
46 ​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​’s​ ​24 ​ ​October​ ​2017 ​ ​submission ​ ​to ​ ​the ​ ​CMA, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/10/25/media-matters-raises-alarm-over-murdoch-sky-bid-report-
british-competitions-watchdog/218323 
47 ​ ​Owen ​ ​Gibson,​ ​“Murdoch ​ ​wants​ ​Sky​ ​News​ ​to ​ ​be ​ ​more ​ ​like ​ ​rightwing ​ ​Fox,”​ ​​The ​ ​Guardian ​,​ ​24 ​ ​November 
2007,​ ​https://www.theguardian.com/media/2007/nov/24/bskyb.television 
48 ​ ​“OFCOM​ ​BROADCAST​ ​AND ​ ​ON ​ ​DEMAND ​ ​BULLETIN,”​ ​Ofcom,​ ​Issue ​ ​number​ ​341,​ ​6 ​ ​November​ ​2017, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf 
49 ​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​https://www.mediamatters.org/ 
50 ​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​​Fox​ ​and ​ ​Friends​​ ​website ​ ​reference ​ ​tag, 
https://www.mediamatters.org/shows-and-publications/fox-and-friends 
51 ​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​​Tucker​ ​Carlson ​ ​Tonight​ ​​website ​ ​reference ​ ​tag, 
https://www.mediamatters.org/shows-and-publications/tucker-carlson-tonight 
52 ​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​​Hannity​​ ​website ​ ​reference ​ ​tag, 
https://www.mediamatters.org/shows-and-publications/hannity 

9 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf


 

Finally,​ ​reinforcing​ ​the ​ ​fact​ ​that ​ ​there ​ ​is​ ​no ​ ​line ​ ​between​ ​news​ ​and ​ ​commentary​ ​at​ ​the 
network,​ ​Fox ​ ​News​ ​recently​ ​hired ​ ​Sebastian​ ​Gorka ​ ​to ​ ​serve ​ ​in ​ ​a ​ ​news​ ​capacity.​ ​Gorka 
has​ ​a ​ ​demonstrated​ ​history​ ​of​ ​extremism​ ​and ​ ​pushing​ ​misinformation.​ ​He ​ ​has​ ​been 
reported ​ ​as​ ​a ​ ​“sworn ​ ​member”​ ​of​ ​a ​ ​“Nazi-allied”​ ​Hungarian​ ​group ,​ ​has​ ​floated ​ ​the 53

execution​ ​of​ ​Hillary​ ​Clinton ,​ ​and ​ ​was​ ​previously​ ​fired ​ ​by​ ​the ​ ​Federal ​ ​Bureau ​ ​of 54

Investigation​ ​for ​ ​“over-the-top ​ ​Islamophobic​ ​rhetoric.” ​ ​The ​ ​Inquiry​ ​group ​ ​should​ ​also 55

seek​ ​information​ ​from​ ​the ​ ​bidder​ ​about​ ​how ​ ​Fox ​ ​News​ ​considered​ ​and ​ ​approved​ ​this 
hire. 
 
The ​ ​closure ​ ​of​ ​Sky ​ ​News ​ ​is ​ ​not​ ​an​ ​appropriate ​ ​counterfactual​ ​to​ ​the 
merger 
 
The ​ ​CMA​ ​Inquiry​ ​group ​ ​should​ ​be ​ ​sceptical ​ ​of​ ​Sky’s​ ​counterfactual​ ​to ​ ​the ​ ​merger​ ​as 
detailed​ ​in ​ ​its​ ​submission. ​ ​In ​ ​the ​ ​absence​ ​of​ ​convincing​ ​evidence​ ​that ​ ​Sky​ ​News’ 56

closure ​ ​was​ ​being​ ​planned​ ​before ​ ​21C ​ ​Fox’s​ ​proposed​ ​acquisition,​ ​the ​ ​closure ​ ​should 
not​ ​be ​ ​accepted​ ​as​ ​an ​ ​appropriate​ ​counterfactual​ ​to ​ ​the ​ ​merger.​ ​Per​ ​section ​ ​4.3.9​ ​of​ ​the 
CMA’s​ ​Merger​ ​Assessment​ ​Guidelines,​ ​when ​ ​considering​ ​any​ ​“exiting ​ ​firm ​ ​argument,” 
evidence​ ​should​ ​be ​ ​sought​ ​that ​ ​“has​ ​not​ ​been ​ ​prepared​ ​in ​ ​contemplation​ ​of​ ​the ​ ​merger.”
​ ​Furthermore,​ ​per​ ​section ​ ​4.3.10,​ ​to ​ ​accept​ ​the ​ ​“exiting ​ ​firm ​ ​argument,”​ ​the ​ ​CMA​ ​would 57

need ​ ​to ​ ​“believe​ ​that ​ ​it​ ​was​ ​inevitable​ ​that ​ ​the ​ ​firm ​ ​would​ ​exit​ ​the ​ ​market​ ​and ​ ​be 
confident​ ​that ​ ​there ​ ​was​ ​no ​ ​substantially​ ​less​ ​anti-competitive​ ​purchaser​ ​for ​ ​the ​ ​firm ​ ​or 
its​ ​assets.”  58

 
Sky's ​ ​warning​ ​about​ ​shutting ​ ​down ​ ​Sky​ ​News​ ​is​ ​especially​ ​suspect​ ​in ​ ​light​ ​of​ ​21C ​ ​Fox’s 
stated ​ ​commitment​ ​to ​ ​“continue​ ​to ​ ​broadcast​ ​news​ ​under​ ​the ​ ​Sky​ ​brand”​ ​in ​ ​its 
December​ ​2016 ​ ​proposal​ ​bid. ​ ​It​ ​would​ ​be ​ ​misguided​ ​in ​ ​principle​ ​to ​ ​accept​ ​what​ ​might 59

53 ​ ​“Report:​ ​Breitbart​ ​Editor-Turned-Trump ​ ​Official ​ ​Is​ ​A​ ​‘Sworn ​ ​Member’ ​ ​Of​ ​‘Nazi-Allied’ ​ ​Hungarian ​ ​Group,” 
Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​16 ​ ​March ​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/03/16/report-breitbart-editor-turned-trump-official-sworn-member
-nazi-allied-hungarian-group/215719 
54 ​ ​“Sebastian ​ ​Gorka ​ ​says​ ​Hillary​ ​Clinton ​ ​should ​ ​be ​ ​convicted ​ ​of​ ​treason ​ ​like ​ ​the ​ ​Rosenbergs:​ ​‘Those 
people ​ ​got​ ​the ​ ​chair,’”​ ​​Media ​ ​Matters​ ​for​ ​America ​,​ ​26 ​ ​October​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/video/2017/10/26/sebastian-gorka-says-hillary-clinton-should-be-convicted-
treason-rosenbergs-those-people-got-chair/218353 
55 ​ ​Spencer​ ​Ackerman,​ ​“FBI​ ​Fired ​ ​Sebastian ​ ​Gorka ​ ​for​ ​Anti-Muslim​ ​Diatribes,”​ ​​The ​ ​Daily​ ​Beast​,​ ​21 ​ ​June 
2017,​ ​https://www.thedailybeast.com/fbi-fired-sebastian-gorka-for-anti-muslim-diatribes 
56 ​ ​“Sky’s​ ​Response ​ ​To ​ ​The ​ ​CMA’s​ ​Issues​ ​Statement,”​ ​Sky,​ ​24 ​ ​October​ ​2017, 
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a008203e5274a6c8f206ae2/sky-resp-to-fox-sky-issues-st
atement.pdf 
57 ​ ​“Merger​ ​Assessment​ ​Guidelines,”​ ​CC2 ​ ​Revised,​ ​Competition ​ ​Commission ​ ​and ​ ​the ​ ​Office ​ ​of​ ​Fair 
Trading,​ ​September​ ​2010, 
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/284449/OFT1254.pdf 
58 ​ ​ibid 
59 ​ ​“INITIAL ​ ​SUBMISSION ​ ​TO​ ​THE​ ​COMPETITION ​ ​AND ​ ​MARKETS​ ​AUTHORITY​ ​REGARDING​ ​MEDIA 
PLURALITY,”​ ​21st​ ​Century​ ​Fox​ ​Inc.,​ ​24 ​ ​October​ ​2017, 
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/59db6fb240f0b63118216839/fox-media-plurality-initial-sub
mission-to-cma.pdf 

10 



 

be ​ ​a ​ ​threat​ ​designed​ ​to ​ ​influence​ ​the ​ ​CMA’s​ ​decision.​ ​In ​ ​a ​ ​typical ​ ​merger,​ ​the ​ ​CMA 
rightly​ ​approaches​ ​statements​ ​about​ ​closing​ ​down ​ ​existing ​ ​business​ ​with​ ​scepticism. 
We ​ ​ask​ ​the ​ ​CMA​ ​to ​ ​make ​ ​a ​ ​robust​ ​assessment​ ​here ​ ​in ​ ​light​ ​of​ ​what​ ​is​ ​set​ ​out​ ​in ​ ​the 
merger​ ​guidelines​ ​and ​ ​21C ​ ​Fox’s​ ​proposal.  
 
For ​ ​further​ ​consideration​ ​and ​ ​exploration,​ ​even ​ ​without​ ​Sky​ ​News,​ ​21C ​ ​Fox ​ ​would​ ​still 
have ​ ​access​ ​to ​ ​information​ ​about​ ​consumers​ ​by​ ​way​ ​of​ ​internet​ ​service.​ ​There ​ ​is​ ​simply 
no ​ ​indication​ ​that ​ ​the ​ ​bidder​ ​1)​ ​will ​ ​not​ ​misuse ​ ​that ​ ​information​ ​for ​ ​commercial ​ ​or, 
importantly,​ ​political​ ​purposes​ ​by​ ​way​ ​of​ ​analyzing​ ​behavior​ ​and ​ ​patterns​ ​for ​ ​retargeting; 
and ​ ​2)​ ​can ​ ​be ​ ​trusted ​ ​with​ ​that ​ ​level ​ ​of​ ​insight​ ​and ​ ​information.​ ​Imagine ​ ​if​ ​News​ ​Corp 
was​ ​also ​ ​the ​ ​telephone ​ ​service ​ ​provider​ ​during​ ​the ​ ​phone​ ​hacking​ ​scandal.​ ​The ​ ​scale ​ ​of 
the ​ ​damage​ ​would​ ​have ​ ​been ​ ​even ​ ​worse.​ ​An ​ ​approved​ ​merger​ ​could ​ ​expose ​ ​the 
British ​ ​public​ ​to ​ ​the ​ ​modern ​ ​equivalent.  
 
 
 

11 


