O©CoO~NOOAR WN-—-

COMPETITION AND MARKETS AUTHORITY
21ST CENTURY FOX / SKY MERGER INQUIRY

Notes of a hearing with Andrew Neil

held at Competition and Markets Authority, Southampton Row, London

on Wednesday, 18 October 2017

PRESENT:

FOR THE COMPETITION AND MARKETS AUTHORITY

Anne Lambert
Sarah Chambers
Tim Tutton

FOR THE STAFF

Joel Bamford

Sabrina Basran

Tim Capel

David du Parc Braham
James Jamieson
Timothy Ker

Steve Pantling

Bill Roberts

Senthuran Rudran

FOR ANDREW NEIL
Andrew Neill

- Inquiry Group Chair
- Panel Member
- Panel Member

- Project Director

- Project Manager

- Legal Director

- Assistant Project Director

- Economic Adviser

- Legal Adviser

- Finance and Business Adviser

- Assistant Director, Remedies, Business and
Financial Adviser

- Remedies, Business and Financial Adviser

- Former Editor of The Sunday Times, Former
Chairman of Sky TV

Digital Transcription by WordWave International Ltd trading as DTI
8" Floor 165 Fleet Street London EC4A 2DY
Tel No: 0207 404 1400 4043 Fax No: 0207 404 1424
Email: ukclient@dtiglobal.eu




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

THE CHAIR: Firstly, welcome and thank you very much for coming in and making

o P O L P O O L

yourself available to us today.

| am going to introduce our rather large team here. You have before you a
mixture. There are three of us who are actually from the inquiry group and the
rest of the staff team who are supporting us. Today, primarily, you will find the
staff will be asking the questions and we will probably come in with a few
questions.

| am Anne Lambert and the Chair of the inquiry group. | am going to get
everybody to introduce themselves from this side.

(Ms Basran) Sabrina Basran, Project Manager.

(Mr Ker) Iam Tim Ker. | am a lawyer on the inquiry.

(Mr Bamford) Joel Bamford. | lead the staff team on the inquiry.

(Mr du Parc Braham) David Du Parc Braham, the Assistant Project Director.

(Ms Chambers) Sarah Chambers. | am one of the inquiry group members.

(Mr Tutton) |'am Tim Tutton. | am also one of the inquiry group.

(Mr Jamieson) James Jamieson, Economic Adviser.

(Mr Roberts) Bill Roberts, Business Adviser.

THE CHAIR: Other members of the team are behind and just observing.

Let me just say a few words about the context for this. We have published a
timetable which set out the timetable, fairly obviously. We have also
published an issues statement which set out the main issues we are looking
at.

The aim of this hearing is to explore the two public interest considerations that
we have been asked to look at, the media plurality and, as the law says, a

genuine commitment to broadcasting standards. Those are the two main foci




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

o » o »

o o » o »

of our investigation. We asked you to attend this hearing because of your role
as former Editor of the Sunday Times and former Chairman of Sky TV.

| am now going to go through some rather formal bits but | have to do it. We
have previously sent you information on our procedures at hearings and about
our treatment of evidence. If you would like to add to or amend the evidence
you provide today please do so in a separate letter. We will, as you can see,
be taking a transcript of what is said and we will send this to you so you have
a copy to check for accuracy. If there is something you want to add or you
cannot answer a question today, please feel free to do so in writing.

We are conducting the inquiry transparently and so we will publish a redacted
version of the transcript of today on our website.

(Mr Neil) Why redacted?

It is for you, to offer you an opportunity to take anything you want out.

(Mr Neil) Very well. So, it will be unredacted!

Perfect! Finally, | have to remind you, as | remind everyone, that it is a
criminal offence under section 117 of the Enterprise Act 2002 to provide false
or misleading information to the CMA at any time including at this hearing.

(Mr Neil) Very well. | will try not to do that!

Do you have any questions on the process?

(Mr Neil) No, that is fine.

Right, | will now hand over to Joel who is the Project Director.

(Mr Bamford) Good afternoon, Andrew. To start with, we were just going to
ask you for some introductory thoughts on Sky News today as it stands, given
your role in the medium more generally, firstly, what your view was on the

quality of the news and current affairs programming from Sky.




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

(Mr Neil) | started Sky News, so | may be regarded as biased, but | should
say as full disclosure. | was very proud to launch Britain’s first 24-hour news
channel, only the second in the world after CNN in America at a time when
most people thought 24-hour news channels would have no future. | have no
pecuniary interest; | have no shares in Sky. So, to that extent, | am not
biased. Indeed, | have no shares in any media companies.

| regard Sky News as a world-class media organisation. | think it is up there
with the global leaders in 24-hour news. The quality of its journalism is
generally excellent. | think it has a dynamism about its coverage which some
other news channels often lack. | think it is reliable. | think it is well done and
it is often my default news channel to watch.

(Mr Bamford) In terms of quality of the journalism, have you seen any
standards change over time for better or worse?

(Mr Neil) No, the standards were set very high from the start and | think they
have kept these standards; indeed, they have enhanced them as they have
got more confidence. | think the individual journalists, the correspondents at
Sky, are of the highest quality, often higher than their competitors. They often
remind me of the old days of ITN; when ITN did not have the resources of the
BBC but its individual correspondents were generally of a higher calibre.

Like all major news organisations, Sky has moved a little bit away from the
centre ground that | insisted it inhabit at its launch’. It has a slightly more
liberal, centre-left bias to its coverage now; but that only means that it is par
for the course. Every major news organisation in television news, other than

Fox News in the USA, has that built-in kind of view of the world. | think it has

' Clarification added by Mr Neil following review of the draft transcript.




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

got a bit more prevalent in Sky recently. You can see that in its coverage of
Brexit. You can see that in its coverage of the economy, especially on tax
and spend. It is not huge. | would not make a song and dance about it. Itis
no different, for example, from the coverage you would see in CBS or NBC or
ABC in the United States. People often say that the broadcasters have a
centre-left bias because they are public-service broadcasters in this country,
particularly the BBC, but actually the same is true of what you might call the
"private" or commercially-owned broadcasters in the United States overall. It
is a small quibble. It is not that important. By and large, | would trust Sky
News as much as | would trust any other mainstream news organisation.

(Mr Bamford) How important would you say the Sky News brand was to the
overall Sky brand?

(Mr Neil) Very important. First of all, it is a commitment to the United
Kingdom. When we launched Sky, most of our budget went on buying in
programmes, particularly Hollywood films, from the United States. There was
a huge competition at the time with BSB. Older viewers may remember BSB;
not many others do. It spent £3 billion to sell 96,000 Squarials. | think one is
probably in the British Museum; certainly no one else has one. But at the time
the Sky/BSB competition for Hollywood movies — seen at the time as essential
dish or squarial drivers meant the cost of buying movies? went through the
roof. Launching Sky News was a commitment to spending money in Britain
and providing a news channel with British values and British views, perhaps
even a British view of the world or at least a view from the world based from

here. | think it has, therefore, been important to the overall brand. As Sky

2 Clarification added by Mr Neil following review of the draft transcript




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

has grown and made more money, it now spends a lot of money on British
programming too, but | think that commitment still to spend on British news
has been important to the overall Sky brand.
For a long time, it was public policy in this country to find a third news provider
in broadcasting to supplement BBC and ITN. Under government guidance,
there were several failed attempts to do this, TV-am being one of them —
broadcasters licensed by government Sky News did it without government
guidance, purely under market forces. | think it has been an excellent addition
to the British broadcasting firmament and very important to the Sky brand in
this country.
(Mr Bamford) How influential would you say that Sky News was compared to
those other brands, whether in broadcasting, as you have mentioned, or more
widely?
(Mr Neil) Sad to say, | do not think very much. The blunt truth is that not
many people watch Sky News. It does not have huge audiences. You will
have more access to the figures than | but | suspect that the Sky audience
would probably peak at about 100,000 on a normal day, if that. Social media
allows it to get a greater reach because you can slice and dice what is done
and stick it out on Twitter or on Facebook or whatever. Of course, it is
watched by other journalists. It is like a newsroom for other journalists. For
me, that was important when we launched it; when almost nobody at all
watched it we knew that journalists were watching it. We knew politicians
were watching it too. Politicians love to appear on television and Sky News
gave them the opportunity to do that.

It does punch above its weight, | think there is no doubt about that, both in




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

terms of its budget and its reach, but | think its influence is pretty limited.
Except for my little quibble that it has moved a little to the centre-left from the
centre which is where | tried to position it, it is a pretty straight-shooter news
organisation. It is pretty up and down. It does not have opinions. So, | think
its influence is pretty minimal. It is simply something that people turn to, to
find out what has happened. Insofar as telling you what has happened gives
you influence it has influence; but it does not tell you how to think or what to
view or what should be your view on a particular policy. So, in terms of
influence in the way that a newspaper may have influence or the way that the
more ideological news channels in the United States do have influence,
whether it is MSNBC on the left or Fox on the right, no, Sky does not have
that kind of influence at all.

(Mr Bamford) In terms of driving that lack of opinion or that kind of quality of
independent journalism what do you think is the main driver? Is it the hiring of
the journalists, the appropriate budget, the professional pride?

(Mr Neil) When we launched Sky, we were seen as outside buccaneers.
BSB had the official British satellite licence. | was very keen that Sky News
should be not an outside buccaneer; that it should be part of the British
broadcasting tradition. Now, we would like to do things differently; we would
hope to do things better. Certainly, doing 24-hour news was both different
and better than what had been provided. | did not want it to seem a left-field
or right-field organisation. | wanted it to fit into the mainstream. | think it has
done that ever since. It has realised that is the way to have authority and
respect in Britain. This is a country with very strong and proud broadcasting

traditions and Sky News has fitted into that.




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

It has also fitted in because Sky, for the moment, is a PLC. It is a
British-based, British-run company quoted on the London Stock Exchange.
That has helped it continue to be part of how we do things in Britain. | think
that explains why it is the way it is. It has not rocked the boat. It has forced
the BBC to do its own news channel. It is a rival to the BBC. It now
overshadows ITN because ITN does not have a 24-hour news channel. The
lesson from around the world is you cannot really now be big in broadcast
news unless you have a 24-hour news channel. You can have other news
outlets but you need a 24-hour news channel. That is why NBC is now in the
process of buying Euronews, because NBC does not have a global news
channel. It resents the fact that CNN is the American global news channel.

| think, being part of a British PLC run largely by people from Britain, steeped
in British cultural broadcasting traditions, has kept it, if you like, on the straight
and narrow.

(Mr Bamford) Has that been the aim of the board or the shareholders that you
have seen?

(Mr Neil) That | do not know. | was long gone by the time Sky News had a
board or had become a PLC. | suspect, knowing some of the people on the
board and the quality of the Chief Executive and the quality of the senior
executives at Sky News, that that is very much their view, yes; but | only
divine that from knowing who they are and not from hearing them say that
themselves.

(Mr Bamford) | am going to turn to one of my colleagues who will ask about
your actual experience while you worked at Sky and The Sunday Times and

The Scotsman.




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

(Mr Roberts) | have a few questions on proprietorial influence, going back in
time a bit. If we could just start with Sky, whether the influence of Rupert
Murdoch was felt while you were Chairman of Sky in terms of influence over
news output; were you conscious of that at all?

(Mr Neil) No, | was not -- which, in a way, surprised me. | was not.
Mr Murdoch is famous for influencing some of his news outlets. | had had
some experience of that at The Sunday Times; but at no time did | ever have
a conversation with him or did he have a conversation with me on the content
of Sky News.

He, like me, believed that there was a role for 24-hour news. In a sense, in
the early days, simply achieving that was important enough for him. | think he
also felt that broadcasting was different. When | was there, he had not yet
launched Fox News. He may have thought a Fox News-style operation not
appropriate for Britain anyway; but he had not come to the view that there was
a gap in the market on the right for a broadcaster of news, which is the view
he came to in America by the mid-1990s. | am talking of 1989, 1990 and
1991. He was anxious to try to keep the costs down because we were losing
a lot of money at the time. At no time did he ever try to interfere in what the
content of Sky News should be. | did because | regarded myself as the
overall editor-in-chief,; but not Rupert Murdoch.

(Mr Roberts) In that period - in 1989 | think it was - he made that MacTaggart
lecture at the RTS where he was speaking in favour of a less tight regulatory
approach and perhaps a more opinionated news programme.

(Mr Neil) He was not, actually. | wrote that lecture. So, | can tell you he did

not say that at all. What he did talk about was more to do with drama, which




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

was to try to break out of the straightjacket of the costume dramas which
obsessed British broadcasters and depicted a Britain of the past. He did talk
about less regulation but that was in the context of what was happening at the
time. We were trying to break the BBC-ITV duopoly. All the regulations at the
time protected that duopoly. We were trying to change British television to
include a market element in it.

The history of American TV is of market-driven TV with public service grafted
on to it. The history of British TV is public service TV with the market grafted
on to it. We were arguing for a loosening up of the regulations, not to destroy
the public service broadcasters; indeed, | specifically wrote into that speech
that there would always be a role for public service broadcasting in a market
economy of choice, particularly in a country of Britain's size. But we did need
things to be deregulated to allow us to introduce our market element.

For example, when we launched Sky News, one of the things that we were
very keen to do was to provide live coverage of breaking events. Under the
regulations, we were not given access to the airwaves that allowed you to
send something from a van on location to the broadcast centre. We had to
break these regulations. They were, in fact, controlled by the BBC and ITV
and, surprisingly, they would not let us have access.

So, that is what we were talking about then.

(Mr Roberts) If Mr Murdoch did not intervene, his presence was not
particularly felt at Sky, was that a different experience you had compared with
The Sunday Times?

(Mr Neil) Yes.

(Mr Roberts) Was his presence felt there?




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

(Mr Neil) It was different from The Sunday Times; not hugely different. It was
very different from his attitude to the tabloids where he regarded himself as
editor-in-chief. = His influence with the broadsheets, The Times and
The Sunday Times, was much more subtle in that he would always let you
know what he thought as opposed to what you should do but you always got
the impression that, if you steered away too much from what he thought, then
your leasehold on the newspaper may not be for a long while. | managed to
survive 11 years in that environment doing my own thing so it was not a
draconian regime; but you did know where his sympathies lay and, although it
was never explicit, what would please him if the paper covered something or
took a particular line.

| have gone into this in great depth both in my book, Full Disclosure, and in
my evidence to the Leveson Commission. It is ancient history now and the
heart sinks at the thought of having to rehearse all that. It certainly did not
happen at Sky News in the time | was there. | do not, to the best of my
knowledge, believe it has happened since. One of the things that has
surprised me has been how Mr Murdoch has been, basically, prepared to let
Sky News go its own way and do what it wants.

(Mr Roberts) Just sticking with The Times newspapers for a minute, to what
extent do you think he might have been constrained by the agreement or the
role of the national directors after the papers were acquired from Thomson?
(Mr Neil) In terms of public presentation, he always felt constrained; in reality,
he has never felt constrained by that. It was a typical British establishment
figment to put around the arrangement. He arranged a similar one for the

Wall Street Journal when he took over that. These can be put in place by




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

regulators to allow things to happen. They do not last for too long. | was
quite grateful, actually, that he did not often listen to them, because there
were several times when the independent directors tried to fire me and he
actually stopped the directors from doing that. So, it worked both ways.
These things may suit regulators like yourselves. They may suit politicians
who want to get things done. At the time, they thought - | think wrongly,
historically - that The Times and The Sunday Times would go bust if he did
not get them. In reality, they have had very little constraint on how he has
operated.

(Mr Roberts) Just for completeness, was the extent of proprietorial influence
completely different when you were with the Barclay brothers?

(Mr Neil) Yes. Proprietors do not own papers as a charity or out the
goodness of their heart; they own them because they can be profitable
businesses and they own them because they give you influence in society, in
politics and even in business. If you were to look at a spectrum of
proprietorial influence and "interference", if you want to use that word, in my
experience, Mr Murdoch would be at oneend of the more proactive
interventionist kind of proprietor, when it suited him, and the Barclay brothers
would be at the other end.

(Mr Roberts) Finally, in terms of the regulatory framework, at that time there
was relatively little regulation around newspapers compared with the Ofcom
Broadcasting Code. Was the Code a constraint in terms of influence at Sky?
Was that an important differentiating factor?

(Mr Neil) Not really. At the time when Sky was launched, the newspapers

had a code but, as we all know, it was a pretty milk-and-water code and did




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

not really put fear into editors' hearts. Even when they transgressed it, the
price of doing so was de minimis. Editors were always much more frightened
of the libel courts than of any code of conduct because of the huge sums
involved. The Sun went down, famously, for £1 million | think in the late
1980s over Elton John.

At Sky, when it was launched, and | think it has continued ever since -- we
regarded ourselves as subject to the general code of broadcasting that other
broadcasters were subject to. Obviously, the BBC had far more onerous
codes of conduct because of it being a pure public service broadcaster. ITN
was subject to some of that but was a commercial broadcaster; a little less.
We had probably less than ITN and, obviously, a lot less than the BBC. In
terms of a general commitment to impartiality, to truth, to balance, to providing
all sides of an issue and opinion — all of the above was Sky’s modus operandi.
That is why | say we regarded ourselves as being in the mainstream of British
broadcasting, because we thought it was right to adhere to that.

There were times, as | understand it, when | left and it was changed, | think
when Kelvin MacKenzie was in charge for a while - and | think that must have
been a Murdoch appointment - that it began to take on a much more tabloid
air and to begin to perhaps become more opinionated as well in ways, but it
quickly ended.

(Mr Roberts) Thank you.

(Mr Bamford) Just to take that point around the broadcasting code and, as
you said, the feeling within Sky that you were adhering to the general
broadcasting code, what would you say is required by a broadcaster who has

this genuine commitment to broadcast standards in the UK today?




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

(Mr Neil) What do you mean what is required? What is required is what |
said; to be impartial and truthful and honest and to reflect all manner of
opinion that reflects the great public debate that goes on in this country about
a multiplicity of issues.

(Mr Bamford) In that case, would there be no possibility that Sky News could
become more partisan whilst still, essentially, meeting the requirement of due
impartiality?

(Mr Neil) That would be up to two things. One would be a commercial
judgement: is there an audience and money to be made out of providing that
kind of service. It turns out, in America, there was a lot of money to be made
out of that. Fox News, in the last year, made $1 billion in profit. So, there was
money for moving into that space. Whether there is in Britain is another
matter; whether that is the kind of thing that would work in Britain is doubtful;.
| would conclude that the Murdoch family does not believe so because they
have not tried to do so.

The other consideration would be the regulations; how robust are your
regulations to stop that from happening? Are the regulators up to making
sure that the general rules of impartiality and honesty that govern the other
broadcasters apply to Sky News or any newcomer? This is not easy for
regulators. In this country they already tolerate RT (Russia Today). They
have tolerated Press TV from Iran. They seem to be perfectly comfortable
that Channel 4 News on many nights is a leftish version of Fox in its general
attitudes. So, they have to be careful that what is sauce for the goose is not
sauce for the gander and to make sure that, if, as a nation, we have decided

we want our broadcast news to be broadly impartial, broadly honest and




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

broadly reflecting the various views that exist in this country, then that should
not just be true for Sky; it should be true for all the people who broadcast in
this country, no matter who owns them.

(Mr Bamford) Do you think there is a different standard between news
coverage, ie something that is on a news channel and is set as news
coverage, versus commentary or an opinion show?

(Mr Neil) Obviously, commentary is opinion or, at the very least, analysis. |
accept that news channels cannot just exist on a diet of news. Broadcasters
do have to comment or to carry comments that have opinions. But the
question is: what is the balance? Are all opinions or at least all mainstream
opinions, and even every now and then opinions outside the mainstream,
reflected in that commentary; or is the commentary coming from only
one place? |If it is coming, broadly, from only one place then | think that
breaches our general approach to broadcasting. But | do not think the
broadcasters should be confined to simply a straight recitation of the news as
if it was the 1950s. You have to reflect the debate going on in this country.
That is the key; it is reflecting the debate. It is giving a forum for people to get
their views out, not giving a vehicle for some somebody with a monopoly to
push a particular line.

(Mr Bamford) With respect to the shows that you currently work on, Daily
Politics, Sunday Politics, how do you tread that line of impartiality on more a
commentary basis or opinion-based show?

(Mr Neil) We do not really do commentary. | suppose on This Week we do
some commentary, but | think the Daily and the Sunday Politics do not. This

Week is a hybrid show anyway. It is an independent production company. It




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

is not done by BBC News. We do have some commentary. We balance it
with left and right and so on. The Daily and the Sunday Politics do not. There
can be times when you might think this show seems to have more people
from the left than the right or, at other times, it seems to have more people
from the right than the left, but | think a broadcaster cannot be judged on any
individual show. Broadcasters have to be judged on the range of their output.
Over a period of time we have an obligation to make sure that what we do is
balanced and that is what we try to do.

(Mr Bamford) With respect to that range of output, would you consider that to
be across a particular channel or across the complete output? If we take the
BBC, for example, obviously, there are certain channels that are broadcast;
there are digital channels but there is also online content as well.

(Mr Neil) | think it is narrower than channels; it has to be across individual
shows. | think, if you are a public service broadcaster producing a show for a
public service, that show itself can be thought by viewers, "That is a bit
opinionated" or at least it is a bit of commentary from a particular point of
view. Within that run of the show it has to be balanced by commentary or a
point of view different from the one that | have just talked about. | do not think
it is enough for broadcasters to say, "Overall, in our output we are balanced",
because, frankly, | do not know how you measure that. Each show during its
run over a period of weeks, when you take it in its totality, has to be broadly
balanced. Otherwise, if you try to insist on that on every programme, you end
up with a very bland kind of television which people will not watch. You do
need an edge. You need an attitude and a character for programming to work

these days. It is too competitive otherwise. The days when we only had




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

three channels and that is all you could watch are long gone. You have to
fight for audience now.

(Mr Bamford) You mentioned that in the context - | am not sure whether you
specifically meant to - of a public broadcast. For a commercial broadcast,
would you say it is the same?

(Mr Neil) If it is governed by the same rules or a version of the same rules
then it should be subject to the same. As a country, public policy has to
decide whether it wishes to continue with, broadly, the regulatory and cultural
approach we have had to news or whether it wants to go down the American
route where you can be almost as opinionated now in broadcast as you can
be in newspapers. The Reagan administration ended the Fairness Doctrine,
which was, basically, an American version of our impartiality rules or rules of
balance, and that allowed the rise of channels from a particular point of view.
That is a matter of public policy.

My own view is that we would lose a lot if we allowed our main broadcasters
to depart from what has been our tradition. As someone who spends a lot of
time in the United States and has huge admiration for the United States, one
of the great dangers and, indeed, one of the routes it has gone down is that,
by allowing so much more opinionated broadcasting, people are only now
talking to themselves. So, if you are a supporter of Mr Trump or the right of
the Republican party, you, basically, just watch Fox News now. If you are a
liberal Democrat, a supporter of Bernie Sanders or whoever will come up next
time, your default viewing is MSNBC. There is nothing wrong with that.
People buy The Sun or the Guardian or the Telegraph or The Times for their

point of view, but | think, in broadcasting which is so powerful in our political




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

system, if we end up with citizens who only hear what they believe or only
have reinforced what they believe, we lose something. After all, in the digital
world, you can find plenty of websites or bloggers that will reinforce that you
are right and that what you have thought has always been right. | think there
is something to be said for at least some broadcasters to be bound by the
rules that we have always had; modernised, updated, maybe even loosened
in places for a multichannel, digital world.

Take CNN in the United States, | know the right regards CNN as actually
pretty liberal. It is not how it regards itself. CNN has tried to position itself as
a kind of non-MSNBC, not Fox; as a kind of straight-shooting, come to us
when there are big breaking news stories because our job is really to break
news. That is what we do better than anything else and we have the
resources. It has proved there has been a market for that. | mentioned that
Fox News makes $1 billion. CNN now makes $1 billion as well just on
reporting the news. So, there is a market for it and, therefore, a public
appetite for it.

We, in this country are rather good at it. | think people turn to Britain and
British broadcasters when they want reliability, when they want to know what
is going on. | spend some lot of time in The Gulf and the reputation of
BBC News, and Sky News which broadcasts there now, is very high. | go into
offices of Arab companies in Dubai or Abu Dhabi and they have Sky News on.
They trust it. They have the BBC on. They trust it. Why would you want to

lose that?

THE CHAIR: Before we go on to newspapers, you said earlier that you were

surprised that Mr Murdoch has let Sky News do its own thing. Why were you




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

surprised?

(Mr Neil) Because of what he did with Fox in America.

| thought that was after ...

(Mr Neil) Yes. | was not so surprised in the early days of Sky because it was
such a struggle to make Sky work and, for a time, we were haemorrhaging
money - over £2 million a week - that simply surviving was more important to
Mr Murdoch than having somebody on the 8.00 News that he agreed with.
Once Sky became much more established and became a great financial
success, it has always surprised me somewhat that he has not attempted to
do in Britain what has, clearly, made him so much money in the United States.
He is nothing if not shrewd and it may be he has concluded that what works in
America would not necessarily work here.

| also think that, as Sky has developed and become an independent PLC in its
own right with an independent chief executive and senior management who
are wealthy people in their own right, even if Mr Murdoch had wanted to do it,
with his 30-odd per cent shareholding as it is at the moment, he would not
have the power to do that. It would have created a huge row if he had tried to
do it. The kind of people that were put in charge, including the outgoing
Chief Executive, Mr Darroch, who | do not know personally -- as Sky has
developed and become an established broadcaster it is being run by people
who will not be pushed around

The issue we are looking at is if Fox-- it goes from 39 percent to
100 per cent, is that likely to change? Do you have any view on that?

(Mr Neil) | doubt it now. He is getting on. It does not matter to him so much

now. He has other things to worry about. He was at his most interventionist




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

when he had his two great heroes, Margaret Thatcher and Ronald Reagan, in
power. After that, it did not matter so much to him, even in the newspapers.
You look at The Times today; it is pretty much an anti-Brexit newspaper,
anti-Brexit in its coverage. That does not reflect Rupert Murdoch's views at
all. So, | think the days when these things really mattered to him have gone.
You may like to consider the issue of whether his two sons, particularly James
who is more liberal in his politics than his father, may want to create an
MSNBC in Britain. That comes down to the regulations, whether they would
allow them to do so or not. That is up to the regulators, tasked by the
politicians, to create the environment. As | say, it is a matter of public policy
whether we would like to let that happen or not. In my view, we should not. |
do not rule it out for other outlets. | do not rule it out for other means of
broadcasting, of course not; but | think there is always a role, as | have said,
for two, three, four major channels which are bound by the general rules that
we have always had.

(Ms Chambers) Can | just follow up on that? You said before something

about how you think it would be a pity if the main broadcasters were allowed
to depart from the traditional approach to impartiality. What do you mean by
the main broadcasters?

(Mr Neil) If you and | could go and raise the money and wanted to start a
digital news channel which was purely digital, then | think we would
probably --

(Ms Chambers) You also mentioned before that what is sauce for the goose

has to be sauce for the gander.

(Mr Neil) Yes. | think the regulators have to be very careful. If we are




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

insisting that we want to maintain the broad standards of broadcast news that
we have enjoyed in this country, basically, since the 1960s onwards, maybe
even the late 1950s, then | think the regulators need to look carefully at some
of the people who are currently broadcasting in this country -- do it.

(Ms Chambers) Do you think that exactly the same standards apply to the

ones with big audiences and the ones with very small audiences?
(Mr Neil) Yes, | do not think the audience matters.

(Ms Chambers) So, when you said "main broadcasters" you perhaps just

mean broadcasting on traditional media?

(Mr Neil) Correct, on traditional platforms.

(Mr Tutton) [ think it is probably in this already, in the answers so far but, just
from the outside, the motivation for going from 39 per cent to 100 per cent you
see as, basically, a commercial motivation; something which they wanted to
do before; they have got a profitable operation, and why not? Is that the
be-all and end-all, do you think, of the motivation?

(Mr Neil) It is overwhelmingly a commercial decision. There is nostalgia, a
legacy, in it, too. Mr Murdoch bet the company on Sky at a time when all of
polite British opinion said it would not succeed and he would lose his shirt. He
almost did. But he did not.

(Mr Tutton) | remember BSB's headquarters on the South Bank.

(Mr Neil) Yes. He started it but for reasons over the years he had to dilute his
ownership of it. Having it all back | can understand. Given, as | have said,
not many people watch Sky News the amount of influence you get with it, if
that was the main motivation, would be de minimis compared to owning a

major national newspaper. You do not have political influence by




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

broadcasting Sky Atlantic. You do not have political influence by broadcasting
Sky One or Sky Movies. Indeed, if you look at the programmes that they
produce. Take Modern Family on Sky One. Modern Family - and the key is
in the word Modern - is about a family that is not the traditional two-parent
man/woman family. In a sense it flies in the face of what Rupert Murdoch's
world view of socially conservative family life should be; but that is a major hit
on Fox. So | do not think you have any great influence by broadcasting these
channels at all.

For the Murdoch family acquiring all of Sky is overwhelmingly a business
move. At the moment by owning the 33 per cent (| think that is what Fox owns
in Sky) it is a revenue stream. If he owns it outright it goes on the Fox
balance sheet and it is a massive asset on the balance sheet, which you can
borrow against 'til kingdom come to advance elsewhere in the world. Having
something on your balance sheet which at the moment has a market cap of
what, 114-15 billion or so and not a lot of debt, when you have expansion
plans elsewhere, to have that on your balance sheet is worth a lot more than
a stream of revenue on which, in the United States, you end up paying tax.
You strengthen Fox enormously by changing it from a simple stream of
revenue in to a balance sheet item worth billions. What would you value Sky
on in the balance sheet? It would be a lot, perhaps even more than the
current market cap, and it brings very little debt with it. To a company that
has quite a lot of debt. It is brilliant business. Putting aside the public policy
issues it is a brilliant commercial move and the most important acquisition he
would ever have made. The most important commercial move Fox has ever

made.




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

(Mr du Parc Braham) The next set of questions are mainly going to be on your

views on media influence and taking your statement to Leveson as a starting
point. You said in your statement to Leveson that newspapers and their
proprietors have an inordinate influence on our politics because politicians
choose to confer it to them, despite increasing evidence it is not merited. Why
do you think this is? Why do politicians think newspapers provide this
influence?

(Mr Neil) It all goes back to Tony Blair. Mr Blair very quickly took the view
that Neil Kinnock had no chance of winning because the press were so hostile
to Mr Kinnock's Labour Party. Mr Blair vowed he would not to let that happen
to his bid for power; so he cosied up to Rupert Murdoch and even to the Daily
Mail at one stage, too. It thought it worked because he won the 1997 election
by a landslide. The papers stuck with him. Indeed they stuck with Labour all
the way through to Gordon Brown.

My own view is that Mr Blair was going to win by a landslide no matter what
The Sun said, in 1997. To me that was as clear as night follows day. And
that he would get re-elected by a landslide in 2001 no matter what The Sun
said. That was not the view that he or Alastair Campbell took. So they
conferred great power and influence to a print media that was already
beginning to lose its influence because of the growth of television channels
and the internet. It is a clear rule of thumb that wherever television channels
multiply tabloid newspapers decline. Because the great strength of the
tabloids in this country during the Age of the Broadcasting Duopoly was that
they did things that the duopoly did not, or could not, do. So page 3 girls,

gossip, masses of sport. All of which the public service broadcasters did not




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

really do. Tabloids did. The moment you move to 1,000 channels, which is
full of page 3 girls and much more, full of gossip on the many channels and
wall to wall sport, the tabloids decline.

| think they were already declining but by courting them so assiduously
Mr Blair gave them a new lease of political life, as did Gordon Brown, who
conferred great influence on them too. | remember one time in Downing
Street when they both almost came to blows (I exaggerate) over who would
get to see Mr Murdoch first when he walked in. Both of them were like little
puppies. They could not wait to see him. | think that enhanced the power of
these proprietors for longer than their actual power merited. Today, in political
terms, that power is much diminished.

You look at the last (2017) election we have just had where The Telegraph,
The Sun, the Mail, the Star, various others, were all campaigning so hard for
Mrs May. What good did it do her? | think their influence is much in decline in
the digital age and in the age of 1,000 TV channels and people do not read
newspapers in the same way. But politicians, which is always true of
politicians, are always about a generation behind in cultural nuance and
developments. They are always behind the curve.

But it is changing. For his own reasons Mr Corbyn is not cosying up to
proprietors of the left or the right. | detect in Mrs May, and before her even to
some extent in David Cameron, less of a desire to confer and defer than
before. | think it is clearly now diminishing.

(Mr du Parc Braham) Do you think newspapers can do anything to turn this

around?

(Mr Neil) No. No.




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

(Mr du Parc Braham) In terms of different sources of that influence now

basically you think TV is the most influential channel?

(Mr Neil) | think in politics broadcasting is the most influential. That may be a
reason for continuing broadly with the kind of regulatory and cultural regime
that we have had. | emphasise nothing should stay the same. Regulations
have to reflect changes and market conditions and culture and iinstitutions.
But broadly it seems to have served us well. If it is now more important than
ever, then | would have thought you may want to keep it that way.

People read their newspapers or they read their websites or their favourite
bloggers and they get lots of opinions and attitudes and told what to think. It
is only when they turn to the BBC or Sky or ITV, when it does the debates,
that they get to see the politicians unfiltered and in debate without any
journalist telling them what to think. That seems, to me, to be something
valuable that we have in this country.

(Mr du Parc Braham) In relation to that this is a quote from Leveson himself,

not you, but he talked about the press being considered the voice of authority
in society and there is a sort of authoritative quality in the press. You are
saying that authority has just leeched away?

(Mr Neil) | think leeched away is too strong a word and there are some
newspapers that still have authority among those who read them. But there is
no question it is diminished. The days when you will see a headline, "The
Sun wot won it" | think is over. That is a historic event. That was then. This
is now. As | said, the last election showed that to me outright. What the
papers say, when it comes to how we vote now, does not really matter.

Now they have a lingering influence in the sense that broadcasters can still be




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

quite influenced by what is in the papers that morning, or now that we can see
them long before they ever appear on the news stand, what they see the night
before. | think there is a certain element in that. So, in a way, newspapers
still have a wholesale influence with other providers of news. "Oh the
Guardian's done that story. We'd better do something on it, too." "Oh the
Daily Mail splashed on this. We should do an item on that, too." That is a
different influence from having a direct bearing on how people vote. | think
that has pretty much gone.

(Mr du Parc Braham) In this experience that you have in the TV world are

there any particular newspapers that news broadcasters pay particular
attention to when it comes to seeing what they have said the night before?
(Mr Neil) Well they look at them all because like all good broadcasters they
are on the look out for stories. Diminished in resources as they are,
newspapers still get stories. Newspapers do legwork. They have good
reporters. They have investigative reporters. They do strong legwork and
they get stories that broadcasters often do not get. So broadcasters look at
them all.

They give more weight to papers that create the political weather. That can
be The Guardian on the left or the Mail on the right. They create the political
weather. In a sense it is a bit reinforcing because if you regard them as
creating the political weather they say, "Oh we'd better do a broadcast item on
it" then, by definition, they create the political weather. They give more
credence to papers making the weather and less to the papers like the
Express, and Independent which do not, so much. They do not create the

political weather. The Express seems largely just to report the weather!




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

(Mr du Parc Braham) | think you might have answered this already but in

terms of TV in the UK, what are the most influential providers for news, what
would that be?

(Mr Neil) Well the BBC still overwhelmingly. As | made clear | am a huge fan
of Sky News and at times it is the best of our news providers. Not always, but
at times. But the BBC's reach is still huge, not just its news channel but all
the news programmes it does. It has been one of my great regrets, given that
Alastair Burnet was my mentor and my editor at The Economist, that for many
years ITV withdrew from regarding itself as a news competitor with the BBC
and withdrew from doing current affairs programmes and could not even
make up its mind when it wanted to run the network news. Some of you here
are too young to realise that there was a time when News at Ten on ITV was
far more important than the 9 o'clock news on the BBC and was a world class
provider of news with proper journalists like Alastair Burnet and Sandy Gall
doing the news at a time when the BBC paid actors to do it. | think it is a
great regret that ITV took the view that news was not to be an important part
of its brief.

We should be very grateful that Sky News existed because if Sky had not
existed the BBC would have been close to a monopoly in broadcast news.
One of the encouraging signs recently has been ITV getting back in to at least
the current affairs business with the Peston Show on a Sunday morning and
Agenda. ITV used to do Weekend World. It did Sunday morning shows when
the BBC did not.

(Mr du Parc Braham) Why do you think they are now starting back?

(Mr Neil) Because | think they realise that is where there is an ABC1




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

audience. That ITV can deliver mass audiences but they are lacking on the
ABC1 side. If you provide good news and current affairs then you get an
ABC1 audience, which advertisers want. The American networks never forgot
this. The American networks never stopped doing their Sunday morning
shows. They did not stop doing their main network news in prime time. They
developed current affairs magazine programmes. CBS’s 60 minutes is still
going. Among the highest rated shows in America. It is a news magazine
show on a Sunday night.

ITV forgot that and | think that was detrimental to our public debate and our
sense of having broadcasting that reflects what we do. We lost out on that
because ITV reached parts that the BBC did not. | am delighted to see it is
now coming back a bit. It should still be doing a lot more.

During the Falklands war if you wanted to get the news delivered with
authority by Alastair Burnet, you tuned in to News at Ten. Because 9 o'clock
was just a bit too early anyway to get all the stuff coming in. 10 o'clock was
better. At 10 o'clock they extended the news for 15 minutes every night.
They paid for it after the war by adding a minute to the advertising break. The
IBA (then ITV’s regulator) agreed this was the best way to pay for it. That is
creative regulation for you. Today, if it is an important event, we turn to the
BBC, which is now dominant. But such was ITN's reputation in 1982, people
turned to ITN during the Falklands war.

(Mr Tutton) | was intrigued. Do you think it was ITV's rather federal structure
at the time which was partly underlining that?

(Mr Neil) No. ITV undermined it.

(Mr Tutton) That is what | mean. Partly the lack of a central ownership of ITV




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

led to them not recognising the value of ITN.

(Mr Neil) All the major ITV companies were against ITN. They regarded it as
a pain in the neck. Particularly London Weekend, which took control of the
network at the weekends, from Friday night. On the Sunday night of Reagan
meeting Gorbachov in Reykjavik, ITN naturally went live. This is the days
before 24 hour news. The BBC was going live. It was an historic event
because Mr Reagan had offered to scrap all nuclear weapons. But the
network controller at LWT — maybe it was Greg Dyke?! -- was shouting at
LWT, "Get this news off, I've got an entertainment programme to run". That
was the mood.

The ITV companies all opposed News at Ten going to half an hour. They
were all against it. It was forced on them by the IBA. It was the first half hour
news programme. It was copied on the Huntley-Brinkley news on NBC News
because of all the footage coming in from the Vietnam war and had been a
success. ITN wanted to do it. The IBA mandated it for 13 weeks. It was
meant to be an experiment that failed. It got such a huge audience and such
a big ABC1 audience the ITV companies said, "It was our idea all along".

(Mr Tutton) Whereas now you have got a more centralised ITV and
potentially a new one?

(Mr Neil) Yes it is certainly more centralized and perhaps will rediscover the
merits of news.

(Mr Tutton) Sorry. Go on, David.

(Mr du Parc Braham) How do you see the development of online media

affecting all this then?

(Mr Neil) How long have you got!




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

(Mr du Parc Braham) How much influence they bring and faking stories?

(Mr Neil) | think online media is huge now. That is going to grow and grow.
But we are all in to online media now. In the old days if you got a scoop you
covered it up until you got the paper out that morning. Nowadays you get a
scoop it is online in 30 seconds. By the way it is only a scoop for another 30
seconds because everybody else has it by now. No one can do without
online. We are all online now. The Spectator magazine has over 3 million
unique users. We were founded in 1828. The first edition was written by quill
pens! 85% of people who subscribe to us now are digital subscribers.
Everybody is online. There is no division now in that.

(Mrdu Parc Braham) The Spectator is quite an established organisation.

What about the new online providers? You have got BuzzFeed or
Press Wing(?), The Canary, Breitbart. Things like that. Can they produce the
new stories that have the same sort of influence as newspapers?

(Mr Neil) They can produce scoops if they get them and they can do
whatever they want. They are not regulated. | would not argue for them to be
regulated either. But if you have a proliferation of digital players like Breitbart
or The Canary, to take one on the right and another on the left, then I still
think you need mainstream broadcasting to mediate. Because they are
inclined to push a line. That is what they do. You need broadcasters still who
have not got a line to push. Whose job is to find out what is going on.

The more digital news outlets the merrier. | think the business models of
many of them will come unstuck. Where the money is coming from is a bit of
a mystery to me because we know that there are only digital pennies around

these days; but, hey, it is not my money, it is not your money, it is a free




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

country, let them do it, if that is how they want to spend their money, do it.

(Mr du Parc Braham) In your witness statement you noted that there was an

issue about the fact that News International, unlike most of its rivals, is part of
a media conglomerate which has businesses across newspapers and satellite
TV. Why is that important? Do you think that controlling both newspapers
and broadcasting and potentially online will give a media owner a greater
degree of influence?

(Mr Neil) Yes. It was certainly a huge help when Sky was launched that
Rupert Murdoch had four newspapers in this country. No question about that
-- both to argue the case for multi-channel TV and to carry stories or
advertising about getting Sky.

There comes a time when you just wonder how much media power any one
organisation should have. The BBC probably has more power than any other
media organisation in this country. There are a number of academic studies
that show that. But the BBC is highly regulated as a public service
broadcaster funded on a compulsory poll tax. Has to be. That is inevitable. It
is a great way of being funded but huge obligations come with it.

At the BBC we have a lot of weight but we have a lot of control on what we
can do. If you own four papers, probably now three, and you are in charge of
a big broadcasting organisation, that is something that does not feel right in a
way. | am from an economic background. | can apply all sorts of economic
tests, market share and all the rest of it. Maybe sometimes too much is just
too much.

| think it is less important now in a way because the newspapers do not matter

so much. If this was 1985 and we were having this it would seem to me,




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

under any kind of competition or diversity laws, it would be inconceivable that

you would let him (Mr Murdoch) take over Sky.

THE CHAIR: Can | unpick a bit. This is a nexus of newspapers' influence on voters

and on politicians. You said newspapers do not influence voters at all.

(Mr Neil) No, what | said was they do not have the same influence that they
have and it has diminished substantially.

Right. Then you went on to say that broadcasters do take their cue from what
newspapers have said earlier in the morning and broadcasters do have
influence. Is that sort of connection the reason really why politicians still pay a
lot of attention to newspapers?

(Mr Neil) ltis. Ithink itis why they do. Even though the reach of newspapers
in a way has diminished. In print. Of course in some ways their reach is
bigger than ever.

Curiously, for reasons | cannot really explain, | sometimes feel the impact of
digital is less than that glaring headline on the front page that tells you. |
could not explain it. It is irrational. But | think there is some feeling that it has
much more influence if it is there. Maybe it is because | am an old newspaper
man! It has much more influence as a page 1 than it does as a digital story
along with many others.

| think today though the British media market is so sophisticated that the
broadcasters feeding off the newspapers is now replicated by the newspapers
feeding off the broadcasters. | know that from the shows | do that journalists
watch them because they are looking for stories. | interviewed Liz Truss last
week on why the helpline calls on universal credit were 55 pence a minute.

Went today.




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

(Mr Neil) They went today. There is the influence of the media. Actually the
influence of Jeremy Corbyn; he was the one that brought it up. But we came
off the back of Jeremy Corbyn, we had the chief secretary to the treasury
there, why are you charging 55 pence to people who are struggling to pay the
rent? Why is money being made out of this? That was immediately gobbled
up by the newspapers. Not just in the next day but on all their websites.

It is more of a circle now, and there is nothing unusual about that. We all feed
off each other. Media in every country, in every democracy in the world, feed
off each other. | think ours is just rather more developed and sophisticated
than almost any other than the United States.

(Mr du Parc Braham) Some more specific questions now. When you were

editor of the Sunday Times or any roles on other newspapers did you ever
meet with any ministers or senior officials as a result of any instruction from
the Murdochs?

(Mr Neil) From Rupert Murdoch?

(Mr du Parc Braham) Yes.

(Mr Neil) No, not in Britain. Not in Britain. | mean | knew them as well as he
did. | joined The Economist in 1973. | did not need Rupert Murdoch to
introduce me to the Prime Minister.

(Mr du Parc Braham) But did you meet with them?

(Mr Neil) | always met with them. It is like asking if night follows day. | am a
journalist. My job is to meet ministers, shadow ministers, civil servants, even
regulators. Sometimes it falls on me to have to meet them.

During the Reagan years he got me an interview with Reagan.

THE CHAIR: The question was not about whether he helped to make the




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

introduction, which you had no need of at all, but whether he actually
instructed you to meet them?
(Mr Neil) Oh instructed me? No. Never.

(Mr du Parc Braham) You set out a number of instances where you felt that

Mr Murdoch managed to get some influence over various aspects of the
political agenda?

(Mr Neil) Yes. | have not read this evidence since | wrote it! One area he
was hugely influential on was whether the Labour government was going to
join the Euro or not.

(Mr du Parc Braham) How far was that influence linked to the fact that there

was already an existing desire to go down that particular policy route? Was
he pushing at an open door?
(Mr Neil) No, not at all, Mr Blair wanted to join the Euro.

(Mr du Parc Braham) But Mr Brown ...?

(Mr Neil) But Mr Brown did not. There are two things that gave Mr Murdoch
some leverage there. One was the willingness of Mr Blair to listen to the
newspapers that Mr Murdoch owned on the issue of the Euro. The other
being the fact that Mr Brown was not nearly so keen; so there was a wedge
you could put in-between them, which gave the papers influence as well.
There is no question in my mind that Mr Murdoch's newspapers played a
huge role in positioning the Labour government.

| remember Mr Blair wrote an article in The Sun saying the pound will be safe
in my hands and yet we know now that he did want to join the Euro and it was
Gordon Brown that stopped him. Even the promise that there would have to

be a referendum -- my memory is a little vague there but as | talk about it, it




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

will come back. This was not just Rupert Murdoch, this was Les Hinton and
senior executives, senior editors' words, "Let us ring fence the Euro issue
because we are never going to support you on that. We want to continue to
support you on getting elected and re-elected so let us agree to have a
referendum on the Euro. That way we take it out of the General Election."
That was the influence that the Murdoch press had.

(Mr du Parc Braham) Do you think they would have been successful in that if

Gordon Brown had wanted to join the Euro?

(Mr Neil) | think it would have been much more difficult. It would have been
much more difficult because Mr Brown then invented his five conditions which
were pretty much impossible to meet.

| should add that was then. That is a long while ago. It is really not relevant
to the environment that we are in today.

(Mr du Parc Braham) If this merger was to go ahead - as you say it was a

long time ago - would you expect any kind of change to the influence?
(Mr Neil) If you will afford me the time | think there is a very strong reason
why this merger should not go ahead, or takeover should not go ahead, but it

is nothing to do with what you are talking about.

THE CHAIR: | would very much like to hear that.

A.

(Mr Neil) | think your remit is mistaken. | think the government has given you
the wrong remit.

We cannot change it though.

(Mr Neil) I understand that but | will have my say anyway. This takeover is
fundamentally an issue of industrial policy. It is not an issue of concentration

of power because as | have explained in an age of declining newspaper




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

importance and the rise of digital alternatives their concentration does not
matter nearly so much. It is not an issue of diversity because that is up to the
regulator to make sure that Sky continues to follow the norms. Actually, if
anything, no matter who owns Sky, it adds hugely to the diversity of British
broadcasting.

It is an issue of industrial policy. As | have mentioned several times before
Sky is a British company. It is a British public company. It is of substantial
size with a market cap that can vary between 13 billion and 15 billion. It is the
only global scale broadcaster we have. It owns all of Sky ltalia and all of Sky
Deutschland as well, which gives it a European reach, too.

| take the view that as Britain makes its way in the 21st century one of the
industries in which we will make our way is broadcasting, because we are
good at it and the rest of the world likes what we do. But you need to look at
where British broadcasting is. Besides the creative bit. Creative is fine. Last
year there were more Hollywood movies made in Britain than in Hollywood.
Our actors are used the world over. Game of Thrones is an American
programme; but it is a job creation scheme for the British thespian classes.

If you look at this industry that we are so good at, look at the structure of it.
Channel 5 is already foreign-owned. Channel 4 is too small to be relevant.
Channel 3, ITV, could be owned by America’s Liberty before this decade is
out. The BBC is a world famous brand and does wonderful programmes but
the environment is changing for the BBC; it has now got Netflix and Amazon
Prime to compete with. When Netflix can spend £10 million per episode on
the Crown, the BBC has a problem. It has a problem because of the way it is

funded. It is a wonderful way that gives it guaranteed resources. But today it




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

gets £3.5 billion from the licence fee, in a world in which Netflix is now
spending US$7 billion a year on programming alone That’s a real problem in
the years ahead for the BBC in maintaining its position.

So what does that leave? The one broadcaster of size, of scale, of
commercial acumen, of technological innovation - and, believe me, Sky has
done a lot of technological innovation - even an ability to cannibalise itself, --
when it sees the threat of streaming it launches its own streaming service —
Sky is all of that. It is the one broadcaster we have, along with the BBC, of
global scale and reputation. Which means Britain currently owns two powerful
broadcasters. But the BBC's future prospects are undermined because never
again will the politicians agree to a real increase in the licence fee. That will
constrain the BBC.

Which leaves Sky. At the moment it is a PLC. A British PLC. | assure you
there will be a world of difference if it becomes a wholly-owned subsidiary of
an American company. | am not just a journalist; | am in business, too. |
know how these things work. At the moment Sky can take the decisions on
technology, programming, allocation of capital, foreign acquisitions. That is
done in a boardroom in west London. It is regulated by the British Stock
Exchange. It has to answer to the regulators and to its investors mainly
whom, other than the Murdoch chunk, are British.

You turn that in to a company that will be wholly owned and controlled out of a
boardroom in New York, you have changed the nature of that company.
Decisions will be taken but they will be decisions in the overall interest of the
company based in New York, not this British broadcaster, which has done so

well based here in Britain.




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

We are in danger of ending up in the situation where nearly all our commercial
broadcasters will be foreign-owned. Our smallest public service broadcasters
too small to be of much importance; Channel 4. Our biggest one constrained
for the reasons | have given you. We will have given away the crown jewels.
We will be like a reverse Wimbledon. We have always said that Wimbledon is
where we provide the infrastructure and the rest of the world provides all the
stars. Mr Murray has helped change that a little bit. In broadcasting, we will
be providing the stars, the talent; but the infrastructure will be foreign owned.
Will be owned by companies not based in this country, not on the British
Stock Exchange.

| am not saying Fox will treat Sky badly. Why would you? It is a huge money-
spinner. But when it comes to investment decisions, when it comes to
allocation of capital, when it comes to what SKY should take over or expand
in to, even when it comes to programming, there’s a persistent danger that
Fox will say, "Well, why do we not just do it here?" We have better
investment opportunities here. We want [for example] to buy another ten local
stations in America. Why would we bother buying another chunk of Sky
Wherever in Europe?

| think it changes the nature of the beast. It is a matter of industrial policy and
it is something that politicians on the left and the right or, dare | say it, the
regulators, have not understood. It would not be good news for British
broadcasting. Not for reasons of Mr Murdoch being the devil incarnate. Or if
he gets to control all he will be calling up to say what is going to lead the
10 o'clock news on Sky. That is all the stuff of Guardian fantasy. It is a

matter of keeping ownership of what will Britain be good at in the 215t century.




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

Would any other country allow all its crown jewels to be sold to a foreign
company in an area where it is a world leader and on which its future
prosperity will increasingly depend. [<]. If you allow Britain to cease to have
this independent PLC in broadcasting then you are throwing away something
that Britain is good at.

If the French can designate Danone, essentially a maker of yoghurt, to be a
business of national importance and, indeed, security then why you would
allow Sky to be bought up by an American company? To me it beggars belief.
As | say, it is a matter, for me, of industrial policy. Not Rupert Murdoch or
James or Lachlan or diversity or any of the other issues that | know you have
been asked to look in to. Any country that had a proper industrial policy, in
my view, would not allow this to happen for these reasons.

Thank you. That was actually very clear indeed.

(Mr Jamieson) | will go for one question. That was a really interesting

response. The question at the heart of our inquiry is what the risks are on the
media plurality side from this merger or are there any risks?

(Mr Neil) | do not really think there are that many risks at all now. Sky carries
PBS from America. It is the most left-wing channel in America. Sky carries it.
It is inconceivable to me that it would stop carrying it just because Murdoch
owns it. He does not care about these things. It is part of the overall offering.
As | say, if this was 20 years ago | think media plurality would be a much
bigger game.

You do get a sense of maybe it is just too much. | cannot really articulate that
in a mathematical, market-share way. It just seems too much. But I think it

would make, in terms of that, very little difference in plurality for the reasons




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

that | have given. | think Sky would pretty much stay the same. | am not
worried about Sky tomorrow. | am worried about Sky in five years' time. Will
it get the investment? Will it get the direction that is required?

Can | also add, if you are chief executive of Sky, as a quoted British company,
a PLC, with a whole range of other institutional investors and a strong deputy
chairman like Martin Gilbert from Aberdeen Asset, you are in an entirely
different position from being chief executive of a wholly-owned subsidiary.

(Ms Chambers) Relevant to that. Do you think there could be any risk that if

this company were to be owned by this completely foreign owned company so
it was ruled from the States, not from here, that there could be a decision
sometime in the future that Sky News was not making a profit and therefore
they were going to ditch it?

(Mr Neil) Yes.

(Ms Chambers) That could be of interest to media plurality. You have said

right at the beginning that Sky was a very important part of our broadcast
landscape.

(Mr Neil) Trees could grow to the sky but they don’t. It is impossible for
regulators to predict. We do not know. Mr Murdoch is now what, 80
something --

(Ms Chambers) It is not really a Murdoch question; it is what you were talking

about --

(Mr Neil) Butitis in a way because we do not know. What we do know is that
when Mr Murdoch goes to the great newsroom in the sky it is a moot point
whether James or Lachlan will hold on to the newspapers here. They do not

really care. Indeed, James was so seared by his experience over hacking




10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

that it would not surprise me if they were quickly sold.

Q. (Ms Chambers) Could they do the same with Sky?

A. (Mr Neil) So that could happen. Then your diversity issue has gone because
he does not even own the newspapers any more.

Q. (Ms Chambers) No. It still could be ...

A. (Mr Neil) So they could do that but they could also take the view, because
neither are news people and Murdoch, for all his faults and flaws - and | have
seen them as close up as anybody - there is ink in his veins. There is a
desire for news. He loves news. He is never happier than when he is
spending time with journalists. That is when | have seen him most relaxed.
That is not true of James or Lachlan who are fundamentally - it plays to your
point - in the entertainment business. In the media business.
Sky News has continued because Rupert Murdoch had a great faith in 24
hour news which, as it became a PLC, the people running the PLC took a
view that as the broad proposition this was a good thing for Sky to do. Even if
it cost them money overall it had an intangible benefit. It is perfectly possible
in the years to come that that would not be the case.
| think that is a decision more likely to be taken in a New York boardroom than
a boardroom in West London where the people taking that decision had to go
home and their neighbours say, "Why are you closing Sky News? | am
always watching it. We need Sky. Why are you doing that?" That is not
going to happen if you go home to Beverley Hills.

THE CHAIR: We need to pause there.

A. (Mr Neil) You have had more than enough from me!

Q. No, no. We have thoroughly enjoyed it and found it extremely useful so thank




you very much indeed.

(Mr Neil) No, thank you.

And it gives you time to get your train.

(Mr Neil) It does indeed. St Pancras. It is not too far away. Thank you for

listening to me. Good luck in your endeavours.




Key to punctuation used in transcript

Double dashes are used at the end of a line to indicate that the
person’s speech was cut off by someone else speaking

Ellipsis is used at the end of a line to indicate that the person tailed off
their speech and didn’t finish the sentence.

= XX XX XX -

A pair of single dashes are used to separate strong interruptions from
the rest of the sentence e.g. An honest politician — if such a creature
exists — would never agree to such a plan. These are unlike commas,
which only separate off a weak interruption.

Single dashes are used when the strong interruption comes at the end
of the sentence, e.g. There was no other way — or was there?




