GOODMAN DERRICK v

Fox/Sky our ref SBH/JEL/99999.0004
FoxSky.Submissions@cma.gsi.gov.uk

cc: The Project Manager

Fox/Sky Merger Enquiry
Competition and Markets Authority
Victoria House

Southampton Row

London WC1B 4AD

24 October 2017

Dear Sir/Madam
Fox/Sky - Response to the Issues Statement

1. This is a response to the Issues Statement published on 10 October 2017. The
submission is made in a personal capacity as distinct from being an expression of the
views of the firm of which | am Partner (Goodman Derrick).

2. | am a former EU Official of what was the Directorate General for Competition where |
worked in the section that dealt with media issues. Thereafter, between 1985 and 1990
| spent 5 years at Allen & Overy where | acted for, amongst others, the IBA and | was a
Partner at DLA (as it then was) and subsequently Simkins and Davenport Lyons. In the
course of this latter period, | acted for a large number of media enterprises including
most of the non-consolidated licensees of ITV. | also acted for cable companies in
complaints against Sky in relation to sports rights.

3. At Davenport Lyons | was engaged for a number of years in defending proceedings
brought by Ofcom against Channel TV for breaches of the Broadcasting Code.

4. My most pertinent relevant experience on issues relevant to this enquiry dates back to
1980’s where | acted frequently for acquirers of local newspapers under the compulsory
merger pre-notification regime. “Plurality” was a feature on which the DTI (initially)
and the Monopolies Commission (MMC) (subsequently) had to be satisfied before
permitting or recommending that a merger be allowed to proceed; the issue of the
potential effect of ownership on editorial freedom had to be addressed very carefully if
a reference to the MMC was to be avoided.

cantl..
10 St Bride Street Registered in England Goodman Derrick LLP is a limited
London EC4A 4AD Registered Number: 0C321066 liability partnership regulated by i
T+44 (0)20 7404 0606 Registered office: as shown. the Solicitors Regulation Authority. T N T AT
F+44 (0)20 7831 6407 A list of members is available for |I a J _ l “a

DX 122 Chancery Lane www. gdlaw.co, uk inspection at our registered office.



Fox/Sky
page 2 24 October 2017

5. One transaction where a proposed transaction did not satisfy the Secretary of State with
which | was closely involved was the first Northern Irish Newsletter enquiry. This
proposed merger was blocked by the Secretary of State on the grounds of apprehended
restriction of diversity of opinion or plurality in newspapers which was found to be a
likely consequence of the proposed merger by the MMC newspaper merger panel. | have
followed subsequent developments in this area with attention: this is reflected in the
attached article on the 2011 proposal by News Corp to acquire the shares of BSkyB that
it did not then own.

An incoherent regulatory regime for media mergers

6. Not a great deal has changed since the article was written and, in particular, three of
its conclusions remain pertinent and are as follows:

e There is no specific diversity or plurality requirement for broadcast news in the
relevant legislation.

e As a result of a subsequent gloss by the Competition Commission (supported by
the Court of Appeal), diversity of “ persons “ controlling media enterprises is a
surrogate for diversity of opinions or plurality.

e There is nevertheless no equal treatment between different forms of media.
Broadcaster licensees and not newspapers have to adhere to a commitment to
Broadcasting Standards Regulations in relation to “due impartiality”. This has
critical implications for an assessment of cross platform media merger (such as
Fox/Sky) which are addressed below.

The CMA’s need to show due deference to expert regulators

7. Before picking up a couple of the elements which are new to this particular enquiry, it is
worth focussing on the fact that this is pretty much new territory for the CMA. There
have been a couple of previous enquiries on media plurality issues after the Belfast
Telegraph Newsletter case mentioned above but that is all. In contrast to the position
that used to exist, there is now no longer a newspaper panel. This means that this
particular panel lacks expertise in the relevant market.

8. The panel cannot be faulted for this is a systemic problem. However, media businesses
are fundamentally different from those that the CMA normally deals with. The
relationship between editors, journalists, consumers, advertisers and regulators in
television is a complex one which gives rise to a number of tensions, creative and
otherwise, which have an influence on the final “product”.

9. In my view, it follows from the above, that great weight should be given to the opinions
that have been expressed by Ofcom on this matter to date as its analysis this time marks

cont/...



10.

1.

Fox/Sky
page 3 24 October 2017

a considerable improvement on its 2011 position criticised in the attached article.

Great weight should also be given to the finding in the Competition Commission’s
Sky/ITV enquiry which concluded (at paragraph 41) that there is a strong culture of
independence within TV news and (paragraph 37) that there are strong regulatory and
internal constraints which stop the board or shareholders setting the news agenda.

An additional reason for paying due deference to work done by an expert regulator is
that the legislation, as it currently stands, means that the fate of the proposed
transaction will ultimately depend upon politicians. Had there been a degree of
experience and expertise in the panel or in the CMA, it would have been harder for the
politicians to reject it. As matters stand, | fear that the report will lack authority,
though it will doubtless be conducted in a very diligent manner with which | am
professionally familiar. The best that the CMA can do in these circumstances is work on
the basis provided by Ofcom.

The plurality “theory of harm” is misconceived

12.

13.

For reasons set out in the attached article, “external plurality” is not an important issue
here because the market share of Sky News in television news is small and dwarfed by
the BBC’s in particular. None of the opponents of the proposed transaction have been
able to gainsay this reality by any of the various metrics that they have advanced.

The “theory of harm” which is articulated (for want of a better word) on the plurality
jssue is essentially set out in paragraph 41 of the Issues Statement. The so called
“internal plurality” issue (unlike “external plurality”) does not depend on market share
for it to be potentially relevant to a consideration of a merger in the media sector.
The specific concern here is the

“degree to which the transaction might reduce the independence of Sky’s news
and current affairs content from the rest of Fox and News Corp and the degree
to which this could lead to a reduction in diversity of viewpoints across the news
and current affairs offerings controlled by the parties and News Corp, including
Sky News, The Sun on Sunday, The Times and The Sunday Times.”

14, The above paragraph requires unpacking. It requires unpacking because the Murdoch

stable of newspapers reflect very diverse viewpoints. The Sun has a pro Brexit editorial
position, for example whereas The Times’ position is considerably more nuanced. The
position of Sky News is compliant with the “due impartiality” obligation in the
Broadcasting Code and to judge from its political editor, it is actually something of a
Brexit sceptic. The question therefore arises of what “diversity” one is speaking of the
loss of which is apprehended as a likely consequence of the transaction. Is it feared
that Sky News will assume the “diverse “views of the Sun (probably in breach of the
Broadcasting Code “due impartiality”) or those of the Times (which would probably

cont/...



5.

Fox/Sky
page 4 24 October 2017

comply with the Broadcasting Code)?

To take a specific hypothesis, is it apprehended that as a result of the proposed
transaction, the political editor of Sky News is likely to be sacked pursuant to a
“Foxification” agenda of the owners or shareholders? If this were a likely consequence,
then the fears identified in the paragraph quoted above might be justified. However,
there is nothing to suggest that this is likely to happen as a result in the increase in the
shareholding. Indeed, so large is the existing shareholding, that purely in an exercise of
corporate power, Fox could have made the political editor’s life pretty difficult had it
wanted to. The fact that it has done so is enough to discount the “Foxification”
hypothesis - all things being equal.

The legislation pursues contradictory aims for TV news

16.

17.

However all things are not equal for the real problem with the paragraph is that it refers
to the reduction in diversity of viewpoints. In fact, of course, diversity and compliance
with the Broadcasting Code are concepts that sit very ill together. Compliance with the
Broadcasting Code will lead to a certain amount of uniformity, even allowing for
“unacknowledged partiality” identified by James Murdoch in his Taggert lecture of 2009.
The research showing the uniformity of editorial positions of licensees compliant with
the Broadcasting Code was cited with approval by the CC in Sky/ITV at paragraph 5.45.
However, the CMA needs to draw the correct conclusion which is that where you have a
compliant licensee, increases in levels of control have no likely impact on diversity of
viewpoints because even allowing for “unacknowledged partiality”, there is little
diversity to begin with. If broadcasting standards are complied with, there will be no
change to an existing lack of diversity. “Internal plurality” is a non-issue for such
licensees.

The situation would be different for non-compliant licensees. Here a reduction in the
number of “persons” could reduce plurality. For example, if the CMA were considering
the proposed takeover of Channel 5 by RT, it could rationally be considered likely that a
serial infringer of the Broadcasting Code (such as RT has proved to be) would be likely to
change the editorial position of Channel 5. This is not the situation here. It follows that
the real question in this enquiry is whether the merged entity will have a genuine
commitment to Broadcasting Standards objectives and not “internal plurality” at all.

The political influence “theory of harm” has been overtaken by events

18.

Before getting to broadcasting standards, it is worth just touching on the second “theory
of harm”. This essentially consists of the apprehension that the Murdoch family will
exert greater influence over public opinion and the political agenda by acquiring all the
shares it does not presently own. Some research was done by Cardiff University which is
cited by Ofcom suggesting that the Murdoch family did have some influence on the
outcome of the last election but one (2014). However, the outcome of the last election
surely shows that any influence that Murdoch may once have exerted has disappeared.

cont/...



Fox/Sky
page 5 24 October 2017

No matter how much Corbyn was vilified in some of the Murdoch papers, it appears to
have had little impact on public opinion. Of course, it might be said that Corbyn might
even have won the last election but for this vilification. | find it difficult to see how any
research could establish this hypothesis. Increased political influence as a result of this
transaction therefore seems to be a most implausible scenario and certainly not one
sufficiently serious to militate in favour of recommending against the proposed
transaction. What matters is reality and not the perception (usually expressed by
commercial rivals).

The key question: are broadcasting standards at risk?

19.

20.

21,

This leads to the key (indeed only) question - namely commitment to broadcasting
standards objectives since the CMA will properly resist attempts to turn this enquiry into
some sort of court of corporate morality. Commitment to broadcasting standards is not
an issue that has ever been the specific focus of an MMC, CC or CMA enquiry. Though it
was technically possible for the Secretary of State to make the referral, it is hard to see
that the CMA is an appropriate body for determining this issue. The CMA should follow
what Ofcom has decided on this issue as in relation to broadcasting standards, Ofcom’s
predecessor body has been specifically recognised as an expert body by the High Court
(see R v Broadcasting Standards Commission ex p British Broadcasting Corporation
(2001) QB 885 at paragraph 14).

There is some evidence that the CMA is already aware of the overlap with work Ofcom
has already done. In footnote 28 of the Issues Statement, the CMA recognises (as it
must) that only Ofcom can carry out a “fit and proper” person assessment of licence
holders. Whilst the CMA is technically correct in saying that its assessment is a
“separate issue”, such is the degree of overlap between Ofcom’s determination
(favourable to Fox on the “fit and proper” issues) with the CMA’s remit, that it is
impossible to see how the CMA can conclude rationally that Sky - once owned by Fox- is
unlikely to have a genuine commitment to Broadcasting Standards objectives. Indeed,
so great is the overlap between these issues that if not estopped technically, the CMA
must give the highest regard to what Ofcom has decided on this point and find that it is
not a matter of any concern at all.

If Ofcom’s conclusion on broadcasting standards were not in itself determinative, such a
conclusion is unavoidable in any event. This “theory of harm” suggests that the
transaction will result in Sky, now completely owned by the Murdoch family, indulging in
wholesale breaches of the “due impartiality requirements” putting its licence at risk
There is not the slightest evidence so far of this occurring. And from a legal perspective
the concept of being damned before being found guilty is deeply unattractive. It is a
serious matter to find that the mere possession of extra shares brings with it the
likelihood of breach of the Broadcasting Code. Any such a finding by the CMA would be
prejudicial in every sense of the word.

cont/...



Fox/Sky
page 6 24 October 2017

22. It follows, in my view, that there is not an intellectually respectable case for
recommending that this merger is contrary to the public interest for any of the
“theories of harm” within the CMA’s proper legal remit. There is no need for any
undertakings to be given by Fox and | would hope that the CMA would reach a robust
conclusion, whilst perhaps taking the opportunity to point out the radical
inconsistencies in this legislation which this proposed transaction reveals in an acute

form.

Yours sincerely

STEPHEN HORNSBY
GOODMAN DERRICK LLP




204 Entertainment Law Review

News Corp/BskyB:
How Ofcom’s New
Test for Assessing
Impact of Media
Mergers on Broadcast
News Protects BBC’s
Dominance

Stephen Hornsby

Partner, Davenport Lyons

& BBC; Broadcasting; Mergers; News reporting
Television

The first lessons that competition lawyers and
economists ever learn is that it is governments that
restrict the operation of free markets most effectively.
The second is that outcomes of regulatory processes
can make matters even worse.

These lessons come very much to mind in looking at
how Ofcom treated the News Corp/Sky proposed
merger which has now been abandoned temporarily at
least.

"Unacknowledged partiality" the key to
the regulatory maze

In his McTaggart lecture in 2009, the Sky Chairman, Mr
James Murdoch made an interesting statement about the
impartiality regulations to which all broadcasters are
subject in the United Kingdom:

“The system is concerned with imposing what it
calls impartiality in broadcast news. It should hardly
be necessary to point out that mere selection of
stories and their place in the running order is itself
a process full of unacknowledged partiality.”

James Murdoch will know by now that Chairmen
shouldn't be so candid in McTaggart lectures because
this statement about “unacknowledged partiality” was
quoted on several occasions by Ofcom in support of its
view that the proposed acqulsition by News Corporation
of the shares In Sky that It did not already own (the
proposed full merger) gave rise to public interest
concerns requiring invesigation by the Competition
Commission. These concerns arise under what we shall
call the media plurality provisions (although, as we shall
see, this is actually a misnomer as far as broadcast news
is concerned).

Rather than letting the selection of materials and
running order here give rise to some kind of
"“unacknowledged partiality”, an explicit statement of the
views to be expressed here should be made:

«  The media plurality provisions set out in
5.58 of the Enterprise Act 2002 which deal
with control of media mergers are woefully
thin. They require regulators and Judges
to fill in the gaps under severe time
pressure; such gaps ought to have been
filled by Parliament after wide ranging
consultation.

¢ Asinterpreted by Ofcom, the Competition
Commission and the courts, there is a clear
conflict between the need for plurality of
views in the broadcast news on the one
hand and the impartiality requirements of
the Broadcasting Code on the other, both
of which sit uneasily together in s.58.

»  |f the existing provision of broadcast news
is currently lacking in plurality, even
allowing for the fact there is a low
threshold for an Ofcom recommendation
that a proposed merger be examined by
the Competition Commission, the case for
such a referral was weak in this case,
Thanks to compliance with the
Broadcasting Code, nothing in substance
would change as a result of News acquiring
total control of Sky.

. If, on the other hand, despite the
Broadcasting Code, all broadcast news Is
actually full of “unacknowledged partiality”
that cannot be proscribed and of which all
broadcasters are “gullty”, the outcome In
News/Sky may actually restrict plurality in
the provision of news in the United
Kingdom. This outcome, which is based on
an untested and controversial belief that a
public sector broadcaster is inherently less
likely to have a news agenda, could serve
to protect the dominant left-of-centre
voice of the BBC and thus be
anti-competitive,

¢ There is a need for the legislation to be
fundamentally re-examined by Parliament.
The outcome of such a fundamental
re-examination may mean that the
requirement of Impartlality for broadcast
news needs to be abandoned. Such an
outcome would at least glve primacy to
the expression of a plurality of views in
broadcast news that is currently enjoyed
by newspapers. It could also more
dccurately reflect the views of soclety than
the BBC's current dominance permits—a
dominance that Ofcom's positioning
actually relnforces.

[2011] 22 Ent. L.R,, Issue 7 © 201 Thomson Reuters (Professional) UK Limited and Contrlbutars



What the media plurality provisions
actually provide

Section 58 of the Enterprise Acts sets out “'specified
conslderations” that need to be taken into account by
Ofcom and the Competition Commission in making its
recommendations on plurality issues raised by media
mergers (which can be ignored by the Secretary of State
in contrast to their findings on competition issues).

Section 58(2A) defines a “specified consideration” as
the need for:

“(a) Accurate presentation of news; and
(b) Free expression of opinion in newspapers.”

Section 58(2B) provides the need for:

“to the extent that it is reasonable and practical, a
sufficient plurality of views in newspapers in each
market for newspapers in the United Kingdom or
a part of the United Kingdom is specified in this
section."(emphasis added)

In 5.58(2C), the following are specified considerations:

“(a) the need, in relation to every different
audience in the United Kingdom or in a
particular area or locality of the United
Kingdom, for there to be sufficient plurality
of persons with control of the media
enterprises serving that audience;

{b) the need for the avallablility throughout the
United Kingdom of a wide range of
broadcasting which (taken as a whole) is
both of high quality and calculated to
appeal to a wide varlety of tastes and
interests; and

(c) the need for persons carrying on media
enterprises and for those with control of
such enterprises to have a genuine
commitment to the attainment in relation
to broadcasting of the standards objectives
set out in Section 319 of the
Communications Act  2003."(emphasis
added)

These tests are much narrower than those contained
In previous legislation,' Moreover, plurality is not defined
in this section. Nor is there an explicit requirement for
plurality of views (emphasis added) in broadcasting as
5.(2C)(b) ostensibly relates to the range of programme
types. This glves rise to serious difficulties for the
regulators and for the courts. In mergers which give rise
to acute public interest and concern, it is up to these
unelected bodies to fill in the gaps and eliminate
inconsistencies under very tight time schedules.
Whatever vlew one takes about media plurality there
must surely be agreement that this is undesirable.

205

Perhaps embarrassed by this statutory reticence (or
buck passing) the DTl published some detailed
consideration of media merger public interest issues in
its Guidance 2003. This Guidance discusses the cases
that have been decided under this type of legislation
which was first introduced many years ago. In particular,
the DTI refers to cases where mergers have not been
allowed through in the newspaper segment of the media
market. As we shall see, Ofcom took into account the
Guidance in examining the proposed full merger of News
Corp and Sky.

The Broadcasting Code

Before looking at one of these precedents, it is necessary
to quote In relevant provisions of 5319 of the
Communications Act 2003. Although plurality is not
defined in the Enterprise Act, there is much more
guldance on the impartiality requirement which has been
incorporated into the media plurality provisions of the
Enterprise Act dealing with mergers,

The relevant standards objectives are to be found in
5.319(2)(c) and (d) which require that:

"(c) ... news included In television and radio
services is presented with due impartiality
and that the impartiality requirements of
section 320 are complied with; and

(d) ... news Included in television and radio
services is reported with due accuracy;”

These sections are fleshed out in 5.5 of the Ofcom
Broadcasting Code which was passed pursuant to s.320
of the Act.

Section 5 contains both principles and rules. The
principles provide that news, in whatever form, is
reported with due accuracy and presented with due
impartiality—a concept which is subject to a detailed
definition in the rules, Accordingly, current public policy
must be presented in a balanced way and an appropriately
wide range of significant views must be included and
given due weight in each programme.

In light of this clear commitment to the principle of
impartiality that is matched by detailed prescriptive rules,
the sort of “unacknowledged partiality”" described by
James Murdoch ought not to be permitted. However,
the Competition Commission In the Sky/ITV merger
enquiry accepted that this kind of partlality (which can
arise from omitting newsworthy material) Is something
that it may be impossible to control. The BBC made the
same point to Ofcom in its submissions on the proposed
full merger. This has important consequences which we
will come on to.

' Under the Fair Trading Act 1973 the Monopalies and Mergers Commission enjoyed an unlimited discretion enabling it to find that a merger would be likely to operate
against the "public interest”, This would allow an effective "fit and proper persan" assessment to be employed In assessing a merger.

[2011] 22 Ent, LR, Issue 7 @ 201 | Thomson Reuters (Professional) UK Limited and Cantributors



206 Entertainment Law Review

Newspapers: the primacy of plurality of
views

There is no equivalent provision to s.58(2C)(c) for
newspapers that explicitly requires compliance with a
detailed impartiality code. As the Competition
Commission noted at para.5.58 in the Sky/ITV report:

“there are fewer regulatory restrictions on
newspapers than on television news and, In
particular, newspapers are able to take an explicit
editorial position in relation to topical issues.”

The absence of any provision for impartiality and the
precedence therefore given in newspaper merger cases
to plurality of views is illustrated by the Monopolies and
Merger Commission examination of the proposed
merger of Century Newspapers and Thompson in 1989.

In that case, which is discussed in para.5.13 of the DTI
Guidelines, Thompson Newspapers, owners of the Belfast
Telegraph, a middle of the road publication read by both
Protestants and Roman Catholics in Northern Ireland
proposed to buy the Newsletter, a publication with a very
strong "Orange” persuasion. As a result of a campaign
spearheaded by David Montgomery of the Daily Mirror
and the late Airey Neeve MP, the proposed acquisition
was referred to the Monopolies and Mergers
Commission which in record time recommended that
it not be allowed to proceed.

It cannot be said that the Newsletter was particularly
accurate in its presentation of the news as required by
law—so blased was it towards the Orange convictions
of its readership (see now s.58(2A)(a)). Despite
arguments by Thompson that accuracy would be
improved and editorial independence respected, the
Monopolles and Mergers panel, led by Simon Jenkins,
took the view that the loss of a volce for the Orange
Order in the press would be disastrous and that there
would be reduction in plurality of views (see now
s.58(2B)). , The  Government  accepted  the
recommendation that the merger should be blocked.

In this case, the absence of any Impartiality
requirement in considering newspapers mergers meant
that the need to maintain plurality of views determined
the outcome.

Is the plurality of views in broadcast news
compatible with impartiality under the
Broadcasting Code?

If we turn to the legal situation in relation to broadcast
news, the relationship between the three distinct
statutory provisions dealing with plurality of persons with
control of media enterprises, the range of broadcasting
and compliance with impartiality requirements needs to
be unravelled.

In the Sky/ITV merger investigation, the Competition
Commisslon had to examine media plurality issues arising
from Sky's acquisition of a minority stake in ITV. The

25ee Competition Commission Sky/ITV ac para.5.6|; Court of Appeal ac [91].

Competition Commission (supported by the Court of
Appeal) took the view that an assessment of the
sufficiency of the plurality of persons with the control of
media enterprises should take place having regard to the
implications of the acquisition for the range of
information and views made available to audiences for
news as well as the number of providers.® It is not simply
a questlon of counting heads as 5.58(2C)(a) would seem
to indicate: a qualitative assessment Is required. As a
result of this gloss, plurality of views is now relevant for
broadcasting mergers in respect of news as it is for
newspaper mergers.

Whilst there was a reduction in the number of persons
as a result of the acquisition of a minority stake in TV,
Sky argued that this was not significant as the
Broadcasting Code ensured sufficient plurality of views
in news provision. The Competition Commission
disagreed at para.5.38 stating that:

“there is a difference between the Broadcasting
Code, which is designed to ensure impartiality In
terms of news presentation and the statutory need
for there to be a sufficient plurality of persons with
control of media enterprises. We found that the
regulatory framework while relevant to the plurality
of news and hence the statutory public interest
assessment does not on its own ensure a sufficlency
of plurality of news”

Whilst this passage is fine as far as it goes it does not
go far enough. lt does not articulate the very real
tensions between the statutory public interest tests of
plurality of views on the one hand and impartiality on
the other. Thus if all broadcasters of news are acting
strictly in accordance with the Code, then It is difficult
to see how the news reflects a plurality of views or range
of information as they are all going to be Impartlal and
balanced (and maybe even rather boring).

Let us now look at some evidence. Elsewhere in the
Sky/ITV report, the Competition Commission quotes an
Ofcom survey in 2007 which found that television Is the
most trusted platform for news. This research, cited by
the Competition Commission at para.5.45, suggests that
diversity of news content was limited in 2007. Ofcom
found that stories tended to be treated with a similar
degree of prominence by all channels. Moreover, news
stories often shared a limited range of ultimate sources
(such as other broadcasters, newspapers or news
agency). The Competition Commission then quotes a
highly significant passage from the research:

“news outlets of all kinds often tell the same stories
from the same perspective using much the same
material."(emphasis added)

In this case, the existence of the Broadcasting Code
was one of the factors that led the Competition
Commission to conclude that the acquisition by Sky of
a minority interest in ITV did not give rise to plurality

[2011] 22 Ent. LR, Issue 7 @ 201 | Thomson Reuters (Professional) UK Limited and Contributors



concerns under the statutory test. In the light of Ofcom's
survey which showed that there was very little plurality
of views expressed by the different broadcasters, the
conclusion is hardly surprising. The acquisition of shares
made no difference to the range and type of views; even
though the number of persons was reduced, plurality of
views was not liable to be reduced as a result.

It seems therefore that we have two views on the
broadcasting of news; on the one hand there is the
Murdoch/BBC narrative (supported by Ofcom in
News/Sky) according to which running orders etc can
demonstrate a degree of “unacknowledged partiality".
On the other hand, there is Ofcom's evidence quoted
above that the news is largely reported from the same
perspective, Surely, they can't both be right? Let us now
see how Ofcom dealt with the issue of plurality in its
recommendations in News Corp/Sky.

Ofcom’s defective analysis of News/Sky

The test that Ofcom has to satisfy for a recommendation
that a proposed acquisition warrants fuller consideration
by the Competition Commission is that it has a:

“reasonable belief on the basis of the evidence
avallable that the proposed acquisition may operate,
or may be expected to operate against the public
interest.”

The Competition Commission has a stricter test: it
needs to be satisfied that on the balance of probabilities
that it is more likely than not that a proposed merger
will operate agalnst the public interest as now more
narrowly defined.

That deals with the burden and standard of proof. As
far as causatlon Is concerned, Ofcom looks at current
levels of plurality and must have regard to any change in
plurality that arises as a result of the acquisition.’

In reaching its recommendations in this case, Ofcom
took into account the DTI Guidance, the Sky/ITV case
and the Court of Appeal’s judgment as well as the
impartiality requirements of Ofcom's Broadcasting Code,
Ofcom also took evidence from a number of parties
including a raft of Sky's bitter commercial rivals and a
number of (largely hostile) academics and commentators.

As we have made clear above, “bare numbers may
not tell the whole story". Qualitative analysis is required.
Ofcom used a number of indices in reaching its
conclusion. First, it looked at external plurality on a static
basis, that is, the total number and range of media
enterprises that would be available if the full proposed
merger were allowed to proceed. Although, to the
astonishment of many, this involved leaving Important
quasi-national newspapers such as the Scotsman and the
Yorkshire Post out of account, this is In line with the Court
of Appeal's approach,

207

But at this point Ofcom slipped in an even more
qualitative test which was the relative ability of the merged
enterprises to influence and inform public opinion. As we
shall see, according to Ofcom some animals have more
ability to do this than others.

Before we come to this key (and highly contestable)
finding, let's look at Ofcom's findings on external
plurality. According to Ofcom, a consequence of the full
merger would be apparently that News Corp would
consolidate its second place in terms of news
consumption by increasing its market share from 14 per
cent to 24 per cent, but still dwarfed by the BBC which
has a 44 per cent share of news minutes,

Assessed on a cross-platform basis, News Corp's
potential ability to influence would increase from 12 per
cent to 22 per cent. Ofcom then assumed that the
merged parties’ ability to influence would go hand in
hand with this increased share of voice. Again, however,
the BBC was well ahead,

In a key passage in which the evidence of Dr Freeman
seems to have been taken on board without any critical
examination, Ofcom sought to distinguish the positlon
of the BBC from that of News Corp. According to
Ofcom:

“the governance of the BBC is different from other
broadcasters in that it has a Royal Charter that
requires it to be ‘independent in all matters
concerning the content of its output ... and the
management of Its affairs’, Its strategic direction is
set by the BBC Trust which is held publicly
accountable for the performance of its role in
meeting the 'public interest, particularly the interest
of licence fee payers. The Trust must also maintain
the independence of the executive, which oversees
output. This is fundamentally different from other
media enterprises including News Corp which
typically have a controlling proprietor.”

We need to pause here. What Ofcom is saying Is that
although all broadcasters are bound by the Code, the
BBC Is different: its structure guarantees that it can't be
manipulated and that therefore Its views are impartial,
It therefore does not have the same ability to influence
as others. This critical finding is reached without
discussion,

This Is the critical finding and it Is reached without
discussion by Ofcom. However, the issue of whether
the BBC is objective or in reality has an agenda is highly
contestable. Peter Sissons’ book When One Door Closes,’
(summarised with evident relish by the Daily Mail on
January 22, 201 1) demonstrates that the BBC appears
to exhibit left-of-centre blas lIrrespective of the
governance factors on which Ofcom places such weight.

The 60-page report entitled “From Seesaw to Wagon
Wheel", issued in June 2007 by the BBC Trust contains
more interesting evidence. It was written by a producer

? See Competition Commission in Sky/ITV at para.5.|5 and Ofcom News/Sky at para.l.|4.

4See DTI Guidance at 7.10,
5 Peter Sissons, When One Door Closes (Biteback, 201 1),

[2011] 22 Ent, LR, Issue 7 ® 20) | Thomson Reuters (Professional) UK Limited and Contributors



208 Entertainment Law Review

(John Brideut) but approved and adopted by the BBC
Trust and Executive after it was endorsed by a (then)
Trust member, Richard Tait, chairman of the Impartiality
Steering Group.*

The report quoted extensively from internal and
external seminars and sessions, including the most widely
reported comment from Andrew Marr that the very
make-up of the BBC's staff "'creates an innate liberal bias
inside the BBC.” Likewise, former BBC business editor
Jeff Randall described the experience of working at the
BBC "with my right-of-centre views” as “like walking
into a Sunday meeting of the Flat Earth Society.”

The report notes that the obligation to observe “due
impartiality and accuracy”, which was part of the 1954
Act creating ITV, was not imposed on the BBC until
1996. It also cites a 2000-person survey from
Ipsos-MORI, where 44 per cent though it was impossible
to be impartial (only 33 per cent disagreed). 61 per cent
agreed that broadcasters may think they give a fair and
informed view, but a lot of the time they don't (17 per
cent disagreed),

Whether the BBC Trust's Survey and Sissons are right
and Ofcom's 2007 report is therefore wrong is a matter
of debate; what Is not a matter of debate though is that
the lack of plurality in the overall provision of news found
in Ofcom's 2007 report is not mentioned in its News/Sky
recommendation. This is a serious omission. Instead, it
seems to be assumed that the “views” currently put
forward by Sky In its news provision could be changed
as a result of the full merger despite the existence of the
Broadcasting Code which Rupert Murdoch himself told
the House of Lords acts as a constraint. We can only
assume that what Ofcom is really saying is that the scope
for "unacknowledged partiality’ may increase as a result
of the full merger because Murdoch (unlike the BBC) is
an interfering proprietor. Or put another way, that Sky
could become less impartial as a result of the merger,

Ofcom then went on to discuss internal plurality which
again focuses on the actual extent of control that would
be exercised by News Corp. Here, News Corp’s
submitted that the Broadcasting Code safeguarded against
the over-representation of one point of view. In practice
the impartiality rules helped to ensure that the owner
of a television station could not intervene to require
news [tems on their own television news service to
receive lesser or greater prominence for political
reasons, Ofcom rejected this argument in the following
way!

“In any event, there is difference between the
Broadcasting Code which provides the regulator
with the ability to intervene on a case by case basis
to ensure impartiality in terms of news presentation
and a statutory need for there to be sufficlent
plurality of persons with control of media
enterprises.”

Ofcom then goes on to say that:

“the regulatory framework, while relevant to the
plurality of news, and hence, the statutory public
interest assessment, does not on its own ensure a
sufficiency of plurality of news.”

This paragraph is not very clear: it refers both to
persons and by implication to views expressed by those
persons. However, in the main body of the report, this
paragraph is prefaced by James Murdoch’s statement
about “unacknowledged partiality" This supports the
assumptlon made above that Ofcom's real objection was
that the proposed full merger would reduce Sky's
impartiality and that the Broadcasting Code could not
prevent such a reduction,

Ofcom only concluded that the proposed full merger
be referred on the basis of a reduction of external
plurality. This it stated at para.|.39 that:

“we do not consider that we can reach a view that
internal plurality will ensure sufficient plurality in
the provision of news and current affairs” so as to
distinguish the BBC from an owner proprietor.”

The cause for referral therefore rests on external
plurality (as now defined). But if the evidence in the BBC
Trust report is right, surely any increase in
“unacknowledged partiality” resulting from the full
merger is good for pluralism of views and not bad for it!
Moreover, any increase as a result of the merger would
ald competition in broadcast news with the dominant
BBC. Clearly, the two statutory public interest tests of
plurality and impartiality clash; it is this issue that now
needs to be addressed.

The future: the need for a fundamental
(rather than piecemeal) review of the
provision of broadcast news

In essence, we have two opposing views on the facts;
there is Ofcom's report of 2007 which emphaslsed the
similar way in which the news is reported which is passed
over in silence in News/Sky. On the other hand, there
is a belief, expressed by James Murdoch supported by
evidence before the BBC Trust and Peter Sissons’ book
and to some extent, by the Competition Commission,
and now Ofcom in News/Sky, that the running order
and selection In broadcast news is full of “unconscious
partiality” which is difficult to control, Which is right?
In assessing this merger, Ofcom gives considerable
weight to a very contestable finding that the BEC which
dominates news Is characterised by “internal pluralism".
Ofcom views the publicly funded and public service
nature as an extra guarantee of impartiality lacking in
Murdoch's empire which as a result of his interference
is more likely to influence opinion. This is a highly
contentious assertion for which no evidence Is provided
in Ofcom’s report other than the opinion of one man.

¥t can be found at htth:/fwww.bbc co.uk/ibbetrust/assets/flesipdffreview_ report_researchfimpartiality. The author is indebted to Davld Elsteln for drawing his attention to this

report.

[2011] 22 Enc. LR, Issue 7 ® 201 | Thomson Reuters (Professional) UK Limited and Conuributors




If the BBC can actually run a political agenda despite
its structure and can do so whilst still complying with
the Broadcasting Code, it seems unfair to stop News
Corp buying Sky which is very much smaller than the
BBC in terms of market share of news. In fact, on this
analysis of the facts, the merger could promote increased
plurality of views through an increase in
“unacknowledged partiality”. Any action to block the
proposed full merger would be wrong and
anti-competitive. Such intervention would also violate
the principle of competitive neutrality, which provides
that no firm should have a competitive advantage in a
mixed market purely as a result of its ownership and
control.

If on the other hand, the BBC, like Sky, is objective in
its presentation of news in genuine compliance with the
Broadcasting Code, even though this means that news
is lacking in diversity, then there are no grounds for
fearing that "plurality” (meaning impartiality) may be
compromised as a result of the takeover of Sky by News
Corp. If this is so, the merger should have been waved
through because there would have been no reduction
in current levels of plurality.

Now that News Corp has abandoned its merger
proposal there seems to be general agreement that the
legislation on media mergers need to be reviewed. Work
must be done on whether news reflects a diversity of
views through “unacknowledged plurality” or whether
It Is uniform. There must be a public debate on the BBC's
apparent bias.

There must also be a debate about whether the
impartlality provislons for news contained in the
Broadcasting Code should be abolished together. This

7See the Financlal Times Weekend Magozine, April 30/May 1, 2011,

209

issue has been raised by Jon Gaunt’s unsuccessful
litigation that is described in some detail in John Lloyd's
excellent discussion of this issue.’

Ofcom appears to believe that it does not have enough
powers to deal with Sky's internal growth driven by its
so far untrammelled grip over sports rights. But if what
we are describing is correct, the issue is much more
fundamental than that.

The advantage of a parliamentary debate about the
plurality provisions is that we would avoid the situation
where BSkyB's commercial rivals have an opportunity
to score commercial points in the tight timetable of a
merger enquiry. British Telecom as a company ought to
have no locus standi on issues of plurality; its real
concern is not plurality at all, but loosening of Sky's grip
on sports rights,

In this wider debate we should be examining whether
impartiality Is Important in the provision of news. Is it a
value that soclety now needs! Fox News (which can be
viewed in the United Kingdom without apparently causing
problems under the Broadcasting Code) may be
distasteful to many, but the thrust of Lloyd's article is
that the views that it advocates are not currently
represented by the major UK based broadcasting media
in the United Kingdom,

If this is right, we have the absurd positlon that
plurality legislation as applied by Ofcom is not only
restricting plurality but restricting competition as well
and a textbook example of the phenomenon is described
in the first paragraph of this article. |t will therefore be
fascinating to see how this debate plays out.

[2011] 22 Ent, LR, Issue 7@ 2011 Thomson Reuters (Professlonal) UK Limiced and Contributors



	stephen-hornsby-resp-to-fox-sky-issues-statement-page1
	Stephen Hornsby - (A) response to issues statement
	Stephen Hornsby - (A) response to issues statement-6
	Stephen Hornsby - (B) Entertainment Law Review Article

