
PolicyBriefingBriefingBriefingBriefingBriefingBriefingBriefingBriefingPolicyBriefingPolicyPolicyBriefingPolicy

The Kenyan 2007 elections and their aftermath: 
the role of media and communication

P O L I C Y  B R I E F I N G  # 1  A P R I L  2 0 0 8

YASUYOSHI CHIBA/AFP/GETTY IMAGES

Sign up for our monthly e-newsletter: bbcworldservicetrust.org



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG2

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

Introduction
In the late afternoon of 30 December 2007, the Election 
Commission of Kenya declared Mwai Kibaki to be the 
winner of the country’s election, the count of which was 
considered by both national and international observers 
as fl awed, possibly rigged. 

Within an hour, as Kibaki was sworn in as President in the 
capital, Nairobi, smoke could be seen rising from homes 
being burned in Kibera, the biggest slum in Africa. Within 
six weeks, more than 1,000 people across the country 
had been killed, and perhaps 500,0001 others driven from 
their homes or fl ed in fear.

On January 22, 2008, international reports began to appear, 
claiming that media, and particularly local language (com-
monly called vernacular) radio stations in Kenya, were 
responsible for fanning ethnic hatred and fuelling violence.2 
The reports echoed previous such allegations, including 
around the 2005 referendum campaign in Kenya. While the 
mainstream media has been praised for trying to calm the 
situation, people within and outside the media argue that 
it has failed to live up to professional and ethical standards 
and has contributed to the crisis. 

The government is seeking a formal review of the 
media, a move resisted by the Media Council of Kenya 
which acknowledges major failures and is instituting its
own review.

This Policy Briefi ng, compiled for development policymak-
ers, has been put together by the BBC World Service 
Trust to provide a briefi ng on a complex and fast moving 
series of events. 

The role of the media and communication in democratic 
governance is the subject of increasing attention from 
international development actors. The situation in Kenya 
has potentially profound implications for and lessons 
relevant to many other countries. The Briefi ng is an early 
contribution to a process of learning those lessons and 
particularly situates its analysis within debates on demo-
cratic governance and poverty.

The crisis in Kenya has deep historical roots and many 
complex factors – political, cultural, economic, historical 
and colonial –  and is rooted in long standing grievances. 
The role of the media and communication is just one 
among many other such factors which this briefi ng does 
not attempt to address.

The Policy Briefi ng is based on around 20 semi-structured 
interviews with national and international fi gures, mostly 
media research and support organisations, and fi gures linked 
to Kenyan media and civil society organisations. Interviewees 
were given the option of speaking on or off the record – 
nearly all spoke on the record. The authors are very grateful 
for them doing so and for the candour with which many 
were prepared to talk about their own profession.

It is also based on a review of much research and monitor-
ing material, and we are particularly grateful for information 
provided by Strategic Public Relations and Research, UNDP, 
Internews, the Kenya Human Rights Commission, the 
European Union and BBC Monitoring, News and Swahili 
services for their help. 

Summary of policy conclusions
The Media Council of Kenya is undertaking its own review 
and analysis of what has gone right and wrong within the 
Kenyan media around the current crisis. This Policy Briefi ng 
is designed not to hold the media to account or in any 

way take the place of that process. It is rather designed to 
enable those not familiar with the media scene in Kenya 
to develop an understanding of what has happened. It is 
produced in the belief that these issues have important 
policy learnings and consequences not only in Kenya, but 
in many other countries (including in the West).

Policy conclusions relevant to development policymakers 
include:

The media have shaped and will continue to play a central  •
role in shaping Kenya’s democracy. The recent record 
of the media, according to many within it, is that media 
has undermined as well as invigorated that democracy. 
An understanding of democracy and democratic 
governance in Kenya is not possible without a strong 
understanding of the media’s role in the country. We 
would urge development actors to be better engaged 
and more supportive of media in the future. 

The problem facing Kenya’s media is not an excess of  •
media freedom. It is a lack of it. Media freedom cannot, 
however, be described simply in terms of independence 
from government. Journalists and broadcasters face 
immense commercial and political constraints which 
are constraining their journalistic independence and 
integrity.

Some local language radio stations have incited fear and  •
hatred particularly at the height of the violence. Local 
language radio stations are routinely partisan and fl out 
codes of ethics. Talk shows have provided the greatest 
opportunities for hate speech and talk show hosts are 
not trained in confl ict reporting or moderation. Nearly 
all we spoke to on the subject felt this was a priority.

More recently, most local language stations (and much  •
of the rest of the media) appear to have been playing 
an important role in calming tension and promoting 
dialogue. A strengthening of such a role by a genuinely 
independent media will form a critical contribution as 
Kenya navigates the turbulent waters ahead of it. 

Training in general remains a major priority, although  •
this is less a challenge of traditional journalistic training, 
and more one of training talk show hosts and others 
engaged in facilitating public debate. Training on confl ict 
reporting has been considered unnecessary in Kenya – 
many journalists now consider it an urgent need.

The media policy and regulatory environment in Kenya  •
will be the subject of considerable review and debate 
within Kenya in future weeks and months. Such a debate 
should be encouraged, and particular attention could 
usefully be focused on a public interest approach to 
broadcasting and media.3 

Media monitoring by civil society and research organisa- •
tions has done a good deal to discourage the broadcast 
of hate speech by media organisations. Such monitoring 
is currently haphazard and could be more systematic 
and better supported.

Community media has, despite its tiny size, emerged  •
from this crisis with great credit and arguably provides a 
model for the future. It requires better, more strategic 
engagement and support in Kenya and elsewhere. This 
support is partly a question of policy engagement, partly 
one of fi nancial, funding and sustainability models.

The poor remuneration, status and safety of journalists is  •
hampering a free and plural media. Substantial progress 
in strengthening the media will not be possible unless 
the working conditions of journalists are improved.

 1
OCHA, Kenya Weekly 
Humanitarian Update, 
vol. 8, 28 Feb – 03 
March, 2008. There 
are various estimates 
of the number of 
internally displaced 
people in Kenya 
ranging from around 
150,000 to 600,000.

2
IRIN, Kenya: Spreading 
the Word of Hate, 
January 22, 2008.

3
The World Bank 
Institute is shortly 
publishing a detailed 
guide, Broadcasting, 
Voice and Accountability 
– A Public Interest 
Approach to Policy, Law 
and Regulation (the BBC 
World Service Trust is 
involved in follow up 
activities to this).

Front cover image
Sympathisers of 
Kenya’s opposition 
leader Raila Odinga 
celebrate on the 
streets of Kisumu as 
they hear a radio 
transmission saying 
that Odinga had signed 
an agreement to form 
a coalition government 
with Kenyan President 
Mwai Kibaki.



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG 3

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

There is no independent public service broadcaster in  •
Kenya. If there had been, the scale of the violence and of 
the crisis may well have been much less severe. If there 
is a debate and a move in the country to transform KBC 
into one, it could usefully be intensively supported.

Kenya faces the most important public debate in its his- •
tory. The media will be central to its character, conduct 
and its outcome. An inclusive and balanced debate may 
need fi nancial support.

Coordination, information sharing and long term  •
strategic planning of media support within Kenya could 
be substantially improved, including in ensuring that 
external media support is both demand led and strategi-
cally coherent. Much capacity building of media over 
recent years has been donor led (focused for example 
on specifi c health or other issues) rather than addressing 
the core challenges facing media in Kenya.

The media in Kenya:
the 15 year boom
The Kenyan media is one of the most respected, thriving, 
sophisticated and innovative in Africa. Although Kenya is 
one of the poorest countries in Africa, it has a relatively 
high literacy rate.4 It has, in recent years, had a successful  
economy with one of the most dynamic advertising markets 
on the continent and a population which consumes news 
and information voraciously. This market has supported 
an explosion in media over recent years. 

This is a relatively recent phenomenon. While an independ-
ent media tradition in Kenya is a long one, it is only in 1992 
that the media began to become the thriving industry it 
is today. Until then, the suppression of media freedom 
by the then KANU government, a stagnant economy 
and the continued monopolisation of the airwaves by the 
government’s Voice of Kenya (now Kenya Broadcasting 
Corporation), meant that independent media outlets were 
few and confi ned mostly to narrow elites.

Over a period of 15 years, this increasingly assertive 
and self-confi dent media has played a substantial role 
in mediating relationships between citizens and state, 
in shaping the democratic dispensation in the country, 
and has transformed utterly how some of the most 
marginalised in society access information on issues that 
shape their lives. Kenyan citizens have become increas-
ingly reliant on the media for such information, investing 
it with greater credibility than almost any other source 
of information.5 

For most of this period, the media has been seen nationally 
and internationally as a principal indicator of the democratic 
vitality of Kenya. Media has been at the forefront of moves 
to transform Kenya from one party state to multiparty 
democracy; it has gained a reputation for exposing cor-
ruption and acting as a vigorous fora for public debate; it is 
seen as a guardian of the public interest against overweaning 
state power. 

That reputation is now being challenged. Recently the 
media has been accused of fanning the fl ames of ethnic 
hatred, of having become politically coopted, of marginalis-
ing voices of reason at a time of ethnically polarised politics 
and failing to uphold its function as a source of investigation 
of abuse of power. 

Many of these accusations have been made by those within 
the media itself. It is a recurrent theme of almost all the 
interviews conducted for this study that senior media 
fi gures believe that the media has much to refl ect on and 

address if it is to regain public trust, and if it is to become 
again a source of pride for those who work in it. The 
government of Kenya is seeking to conduct its own formal 
investigation into the conduct of the media but this is being 
resisted by the Media Council of Kenya amid fears that it 
could be used to muzzle media freedom.

The actions and roles of different media have played out 
very differently. This Policy Briefi ng looks at each main 
media sector, starting with:

claims facing  • local language media that it has fanned 
ethnic hatred and incited violence; 

the role of  • community media and an examination of 
why there isn’t more of it given its social role; 

the role of the  • mainstream media and 
examining claims that it has become
politically co-opted; 

an examination of claims that  • blogs and 
SMS text messages were used to infl ame 
tension and incite ethnic hatred.

the role of the  • government media, and the 
claim that a more credible and independent 
public service broadcaster could have done much to 
shape a more constructive tone in national debate; 

and fi nally the role of the  • international media.

We conclude by looking briefl y at how media in similar 
confl ict situations have performed in other countries.

Vernacular media: “part hate, 
part peace”
Why is there a local language media?
A minimum condition of democratic citizenship is that 
people have access to information on issues that shape their 
lives. Without it they cannot make informed democratic 
choices. Citizenship also requires people to be able to 
communicate their perspective into public debate, and 
to have spaces for public discussion on issues that most 
affect them. Without such spaces, democratic discourse 
cannot take place.

For most of the Kenyan population, these conditions have 
not existed for large parts of the country’s history.

Kenya has two offi cial languages, English and Swahili, but a 
large minority of people in the country rarely speak either. 
Many do not have more than a basic understanding of 
Swahili and none of English. For a majority of people in 
the country, these are secondary languages used as a lingua 
franca, but not a preferred language of communication. 

For most, the preferred language is that of their community.
More than 100 unoffi cial languages and dialects are spoken.6 
Until recently, access to information in these languages 
has come either through informal community networks, 
or from the Kenyan Broadcasting Corporation, which is 
owned and controlled by the Kenyan government. KBC 
is, in varying degrees, distrusted by many people com-
municating in these languages. 

A substantial proportion of the population of Kenya – typi-
cally the poorest, the most politically marginalised, those 
who feel the most aggrieved and excluded from Kenya’s 
economic success – have for most of the country’s history 
had access only to a media controlled by a government 
they distrust. 

This is no longer the case.

The problem 
facing Kenya’s media 
is not an excess of 
media freedom. It is 
a lack of it

“

”

4
In 2004, the World 
Bank estimated 
literacy at 73.6%, with 
male literaracy at 
77.7% and female 
literacy at 70.2%, 
World Bank country 
profiles quoted in AMDI 
country report on 
Kenya.

5
Steadman Research 
Services Report 
quoted in Daily Nation 
(2006), cited by African 
Media Development 
Initiative Report, BBC 
World Service Trust, 
2006.

6
Africa Media 
Development Initiative 
Report (2006), ‘Kenya: 
Research Findings and 
Conclusions’, BBC 
World Service Trust.



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG4

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

Public debate in a hot climate – but moderated by 
whom?
Media liberalisation in Kenya was an initially gradual process, 
with the fi rst private (English language) FM station, Capital 
FM, being licensed in 1996, followed by the steady growth 
of other English and then Swahili language stations.

In 2000, Kameme FM, a Kikuyu language station, became 
the fi rst to break the state monopoly on local language 
broadcasting. A heated national debate ensued, focused 
on whether such stations would stir ethnic confl ict. 
However, although Kameme was suspended for a time in 
2001, precedents had been set and the fl oodgates of local 
language media had opened. 

In 2004, a new law was passed further liberalising media, 
and that paved the way for a wave of new local language 
radio stations to be established targeting listeners from 
the main ethnic communities: Kikuyus in Central Province, 
Luos in West, Kalenjins in Northwest, Kambas in Southeast, 
and Kisiis in Southeast.

The main incentives driving the opening of these stations 
was neither developmental, nor even political. It was com-
mercial. The majority of these stations were founded as 
profi t making enterprises and principally as entertainment 
vehicles. Some new local language stations are government 
owned, like Cooro FM, and a tiny handful are community 
broadcasters (see separate section below).

The largest group of such stations is run by the Royal Media 
Group, which runs nine stations in different languages and 
different parts of the country. Local language radio stations 
immediately attracted large audiences, and by 2007 had 27 
per cent of the radio market (compared with 33% held 
by mainstream radios.)7

Early content of these stations was music and entertainment 
based, but audience demand quickly encouraged these 
stations to focus much of their airtime on popular public 
discussion fora. Nearly all these stations have highly popular 
talk shows and phone-in programmes, often in the morning 
prime time slots. Ramogi FM, a Nairobi based Luo language 
station calls its talk show, “Baraza” meaning “informal assem-
bly”. Lake Victoria FM, another Luo language station, calls 
its morning talk show “Just Say It!”. The Kikuyu language 
Inooro FM, has “Hagaria” (“Sharpen”) and Kameme FM, 
calls its main phone in show, “Arahuka” (“Wake-Up!”)

Suddenly, and largely accidentally, these talk shows had 
become an outlet for a public debate and an expression of 
voice which had been suppressed for decades. Many of these 
voices were angry, disaffected and determined on change. 
Such outlets were arguably much needed if tensions were to 
be defused through public debate rather than violence.8 

In any society, such debate in such a political environment 
would have required skilful and careful moderation. That 
is not what generally happened.

People hired to broadcast in these stations were rarely 
trained journalists or commentators, but sometimes enter-
tainers and other personalities familiar to their audience. 
Personnel from these radio stations have acknowledged 
that they have little or no training in mediating discussions 
in confl ict situations. 

The point is reinforced by Professor Absalom Mutere from 
the Media Council of Kenya who refl ects that claims of 
inciting ethnic tension by these stations is not new. “We 
have had these issues before, particularly around the time 
of the 2005 referendum,” he told us. “Immediately after 
liberalisation of the airwaves, we had the issue of journalists 
who had no training – a lot of them had been disc jockeys 

– some of them were just there because of good looks and 
their ability to speak the language. We have been trying to 
address these issues of lack of training.” 

In the current political climate, talk shows appear to have 
been seized on by those with the strongest and most 
organised political views.

Claims made against – and by – local language media
According to Caesar Handa, from Strategic Public Relations 
and Research, most of the media generally abided by the 
code of conduct for journalistic practice [established by 
the Media Council of Kenya]. 

“But after the elections when the results had been disputed, 
we saw a very clear turn of events, we saw clear positions 
taken against particular ethnic communities... and some of 
these stations clearly presented the position that certain 
communities were against their communities – and many of 
these bordered on hate and incitement by the local language 
stations. There were clear examples of incitement, especially 
among stations that were not being monitored in Nairobi.”

This is confi rmed by people from some radio stations them-
selves. “The ethnic hate our radio station was propagating 
about those from outside the community was unbeliev-
able,” one such journalist told a forum organised by the 
media support organisation, Internews. “The unfortunate 
thing is that we let these callers speak bile and laughed 
about it,” the journalist said.9 

Some parts of the media “are defi nitely complicit” in creating 
conditions for violence, according to L. Muthoni Wanyeki, 
director of the Kenya Human Rights Commission. “The 
reports we have got through our own media monitoring 
processes are just appalling in terms of what was allowed 
to be said, in terms of prejudices spread, ethnic stereotypes 
made and the fear created.”

However, says Handa, most of these messages were 
implicit, not explicit. “There were no clear messages that 
we should kill or burn these people or chase these people 
away, there were rather coded messages that were being 
presented and most of them from people who were calling 
[in through the talk shows]… and people calling in were 
saying very clearly that we want to liberate ourselves from 
certain positions and certain communities… in this way 
the local language stations played a role in my opinion in 
the escalation of the violence.”

Handa argues that such views gained power and currency 
from the fact that they were broadcast: “People would 
have positions… on whether certain communities were 
[to blame for their problems] but when aired on the radio 
the believability of those positions is strengthened and 
it galvanises people into action… the vernacular radio 
stations could have played a better role in reducing the 
role of ethnic tensions…”

He also argues that news reporting by these stations was 
both one sided and sometimes infl ammatory. He gives 
the example of reporting around the killing of more than 
30 people in Eldoret Church on New Years Day. “What 
we saw from one side was matter of fact reporting of 
the burning of the church… but others reporting to a 
different audience had very emotional coverage - and when 
the reverse situation was true, then the reporting was 
emotional the other way round… radio stations could 
have condemned what was wrong, reporting what ought 
to have been reported and making commentaries which 
could have united the competing communities.”

The government has argued that the local language media 
have a responsibility for the violence that followed the 

7
BBC Monitoring 
Database – Kenya: a 
brief guide to the media, 
January 2008.

8
Note also that some 
stations were available 
online and therefore 
internationally, and 
significant content of 
discussion 
programmes is sent in 
by email from Kenyan 
expatriates in other 
countries.

9
Quoted in Kenya: The 
Media Is Not Innocent 
by Kwamboka Oyaro, 
IPS, February 2, 2008.



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG 5

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

elections. “The violence after the announcement of the 
polls was due to the polarity in the media, especially 
vernacular media which were turned into political tools,” 
Samuel Poghisio, Minister of Information is quoted as 
saying. Stations recruited ‘quacks’ as news anchors and 
editors according to Poghisio, and he cited a case where a 
media house broadcast ethnic war songs targeting certain 
communities.10 

It was this coverage which prompted the government, 
which carries out its own monitoring of stations, to impose 
a month long live media ban when the violence fi rst started, 
according Poghisio. “The media had and were likely to 
infl ame passions, if editors did not delay broadcasts,” said 
Poghisio speaking on January 24.11 “Then, emotions were 
high and lives were at stake and as someone rightly said 
desperate times call for desperate measures. Materials that 
were broadcast before the ban was imposed, especially 
on a few vernacular FM stations, were actually incitement 
to murder and mayhem,” he said.

Nearly all commentators on the current Kenya crisis 
strongly resist and resent comparisons to the role of the 
media in the genocide in Rwanda. From the evidence that 
the authors of this report have seen, they are right to 
do so. Broadcasts from Rwanda’s Radio Milles Collines 
urging mass murder were part of a carefully orchestrated, 
systematically planned process of killing, and the political 
dynamics of Rwanda in 1994 are completely different from 
those in Kenya in 2008. 

Nevertheless, Handa does make one cautious comparison: 
“We did not reach the Radio Milles Collines level, but we 
were not very far from it... some of the presenters were 
clearly happy that a caller was saying certain things.”

Mitch Odero of the Media Council of Kenya, which has 
been inundated with complaints about local language radio 
stations, says at least some of the responsibility needs to 
lie at the door of some politicians. “Yes there were many 
cases where [vernacular] radio stations championed hate 
speech,” he says. “One area of weakness was on live talk 
shows, a politician suddenly comes out of nowhere calling 
on people to stand and fi ght for this cause and sometimes 
literally calls on the youth to rise up and fi ght.”

Odero also argues that future media policy should address 
issues of political ownership of these stations. “In Kenya you 
are talking of a situation where certain politicians own FM 
stations, particularly vernacular ones,” he says. “In Kenya 
there are close to 50 FM stations today. So the editorial 
policies of certain media houses tend to refl ect interest of 
the station owner who happened to be politicians.” 

These issues have become particularly acute over recent 
months. “This issue of to what extent politicians should 
own media houses is an area out of this election that we 
may regard for policy research – money plays a crucial 
role in elections, and politicians have found that if you have 
[media ownership] then you will spend less and infl uence 
more,” he says.

Issues of ownership also undermine the ability of journalists 
to do their job as they think fi t, says Odero. “I have cases 
where a journalist would come to me and say ‘Mitch do 
we have a way where the conscience of a journalist can be 
protected because my boss wants me to take this particular 
stand – and I’m not happy about it’.” 

Different conduct by different stations
There is not suffi cient content analysis available currently 
to do a clear assessment of the role of all radio stations at 
all times in the current crisis, but it is certain that different 
radio stations have played very different roles. There is 

evidence to suggest that those owned by Royal Media 
Group in particular made an effort to curtail contributions 
that incited hatred. 

There is also evidence of many local language stations 
doing much to promote reconciliation and defuse tension 
particularly after the initial wave of violence in January 2008. 
Talk show hosts on many stations have been trying to reach 
across ethnic barriers, are actively curtailing calls that seem 
to be engaging in ethnic stereotypes and are calling for 
reconciliation. At least some are calling for perpetrators 
to be brought to justice. 

“I urge people to promote peace so that things can come 
back to normal and for politicians to abstain from inciting 
people and speak the truth,” said one caller to a Luo sta-
tion on February 11. Kass FM, a Kalenjin station subject to 
particular criticism and closed down in the past, urged its 
listeners to help human rights monitors with their enquiries 
(February 7). 

“We are looking for a solution to unite all of us Kenyans, I 
had to cut short one of the callers whose opinion was not 
to unite people but to divide them,” said the presenter 
of a talk show on Inooro FM, a Kikuyu language station 
(February 5). “My heart bleeds for these, our brothers and 
sisters, who have become victims of a confl ict this country 
could have avoided… we must give them assistance,” said 
a caller to Radio Lake Victoria on February 5. This tone 
appears to be typical of much recent coverage by local 
language stations across the ethnic spectrum.

Adam Mynott, who reported on the Kenya crisis for the 
BBC, believes these media may be being unduly singled 
out. “If you look at vernacular radio, yes it is very partisan, 
but there seems to have been a war on vernacular radio 
and I don’t think it has been quite as bad as people [have 
said]… I don’t think there’s been any sort of sophisticated 
planned hate campaign and certainly I haven’t seen much 
evidence of it.”

Farida Karoney of KTN agrees with this conclusion: 
“Editors in vernacular language stations should have been 
more careful in the language, phrases, parables and idioms 
used,” she says. “The way the country had been segmented 
along ethnic lines, some of the programme hosts took 
sides and argued for lines of action that were popular with 
their community – but I don’t believe they were involved 
in planning the violence.” 

Many local language stations argue that their partisan 
coverage is being driven by their audiences, and that not 
being radical loses listeners. Wachira Waruru, Managing 

10
Quoted in Media 
Blamed, February 7, 
2008, Kenya News 
Agency, accessed 
March 7, 2008, www.
kenyanewsagency.
go.ke/detailnews07.
php?recordID=872

11
Quoted in All Africa.
com, Kenya: State 
Ignores Media 
Demands, 25 January, 
2008, Samuel Kumba 
and Oliver Mathenge.

 B
ER

N
AT

 A
RM

A
N

G
U

E/
PO

O
L/

EP
A

/C
O

RB
IS

Above Opposition 
leader Raila Odinga 
aswers journalists’ 
questions.



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG6

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

Director of Royal Media Service (and also now chairman 
of the Media Council of Kenya) told us that: “We were 
serving specifi c communities and each has its own political 
orientation so some of them only wanted to hear one 
side of the story. Objectivity and neutrality is often seen 
in those areas as a sign of hostility – people say you have 
to be with them 100%.” Waruru argues that Royal Media 
tried to be cautious and not get carried away in a polarised 
political environment. 

The defence of the local language stations only goes so far. 
No-one denies that bias is endemic and the use of language 
has at least been infl ammatory. The political allegiances of 
the owners of these stations, and how they infl uence their 
content, is also an issue that will need to be examined, says 
Absalom Mutere, of the Media Council. 

“There is another problem which may be playing itself 
out, and we will have to work with government to manage 
it, and that is to do with ownership [of local language 
stations] and their reasons for investing in that area – if 
those reasons fall short of professionalism we’ll have to 
take steps to manage it,” he says. 

More training with local language media is seen as a minimum 
response to the recent crisis. “The mistakes that have hap-
pened in the media do not by and large refl ect deliberate 
attempts on the part of the media”, says Moses Rono of Kass 
FM speaking at an Internews workshop “The mistakes have 
to do with lacking capabilities and technical know how”.

Wachira Waruru of Royal Media agrees with this. “Training 
needs to be a big component in the future”, he says. “People 
were employed because of their command of the language, 
not their qualifi cations or knowledge. Training is not just 
about learning codes of conduct… it is about being able 
to divorce yourself from the subject.” 

A debate will inevitably take place in Kenya about the future 
role – and possibly existence – of local language radio 
stations and international comparisons will be highlighted 
in this debate. 

Neighboring Tanzania has more than 125 ethnic groups 
compared to Kenya’s 42. The Tanzanian government has 
taken the decision to ban the operations of local language 
radio stations fearing it might promote ethnic division.12 

There are, however, major differences between Kenya and 
Tanzania. The greatest is use of language, with Swahili having 
been much more fi rmly embedded in Tanzania as a language 
of popular currency – a central plank of efforts dating back 
to Julius Nyerere to foster national unity and identity. This 
does not apply to the same extent in Kenya.

Absalom Mutere does not believe that banning is the 
answer: “Banning is not in the spirit of liberalisation and 
enlightened thinking. Banning is where you shut down 
ideas. What we need to be doing here is coming up with a 
policy framework that talks about who we are, do we know 
what Kenya is, where did we come from – we have never 
really interrogated those issues,” he says, and argues that 
the media will be critical to that debate. “We need to move 
beyond a simple discussion on regulation which is a colonial 
hangover.” For the same reason he opposes an explicit law 
on hate speech: “I am not for laws that ban.”

Wachira Waruru of the Royal Media Group says that more 
regulation is not the answer. “The failure of the media was 
more of an attitude than one of regulation,” he says. He 
questions how regulation can keep pace with the rapid 
changes in the media industry. 

Grace Githaiga is Executive Director of Econews, an NGO 
that supports community media. Githaiga is clear that, 

although she has defended the role of vernacular stations 
in the past, greater regulation is required: “There are so 
many complaints about the vernacular radio stations [and 
accusations of hate speech] and there does need to be 
better regulation… some of them are truly infl ammatory. 
Freedom comes with responsibility – some of these stations 
went overboard, as evidenced by the many complaints to 
the Media Council of Kenya.” 

The issue of the future of local language radio stations in 
Kenya – and perhaps elsewhere – cannot be restricted 
to an issue of conduct. It also needs to encompass issues 
of democratic need. How are people to access credible 
information on issues that shape their lives in their own 
language? How are they to fi nd an expression of their voice 
in the public domain? How are they to engage in democratic 
debate in ways that refl ect and resonate their concerns? 
Having access to information in forms that people can 
understand – including in their own language – seems likely 
to continued to be a basic democratic necessity.

Addressing how those questions can be answered in ways 
that can bring people together as a nation and not drive 
them apart will be one of the central policy challenges facing 
Kenya’s people, media and government over forthcoming 
months and years.

Community media: “more 
would have helped”
It may be considered curious to have a prominent section 
in this report on community media given that Kenya has so 
little. It is not their overall impact, but their example that 
makes them of interest in the policy context.

Although the fi rst community radio on the entire African 
continent was established in Kenya – in Homa Bay in 
1982 (and deregistered two years later) – community 
broadcasting has consistently struggled to gain a foothold 
in the country. 

There are just a handful of such stations in the county, 
most of them very small. They are Mangelete FM, Radio 
Maendeleo, Koch FM, Pamoja FM, Mugambo, Jyetu, 
Shinyalu and Konoina.13 They collectively reach a tiny 
proportion of the Kenyan population.

The NGO Econews,14 which hosts the community radio 
network and has been advocating for community radio 
for two decades, says it has been a constant and largely 
fruitless struggle. Government has consistently hesitated 
to promote community media amidst concerns it could 
exacerbate social and ethnic tension. 

“Radio Mangelete [set up by Econews] for instance applied 
for a license in 1997 and that was not approved until 2002,” 
says Grace Githaiga, Executive Director of Econews Africa. 
“It applied to broadcast in the vernacular language because 
that is the one the whole community understands – and 
I remember offi cials asking ‘are you sure they don’t want 
to incite others’?”

Ironically, the few community radio stations that do exist 
in Kenya appear to have played a much more positive 
role during the recent crisis than their better fi nanced 
commercial rivals. 

Pamoja FM, located in Kibera slum – one of the main 
centres of the post-election unrest in Nairobi – has played 
an especially courageous role. It has, despite its position, 
insisted on providing a voice for different communities and 
worked to calm confl ict. Young people make up its main 
audience and it has directed its efforts at trying to stop 

12
There are exceptions 
to this ban. Maasai 
language programmes 
broadcast for an hour 
a day is permitted on 
one community radio 
station for example on 
Orkonerei Radio 
Service (ORS) 
according to Impact 
Assessment of East 
African Community 
Media Project 2000-6 
by Birgitte Jallov 
Communication 
Partners (2006).

13   
Correspondence with 
Econews, March 5, 
2007.

14
The Kenya Community 
Media Network 
(KCOMNET) is a 
national network of 
individuals, media 
organisations, media 
professional and 
NGOs. The body 
which was launched in 
1995 as a brainchild of 
a regional community 
media workshop for 
eastern Africa is a body 
with membership of 
30 community-based 
communication groups. 
The network is hosted 
by Econews Africa in 
Nairobi, which also 
provides training for 
community media. 



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG 7

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

fi ghting between groups of youths.

Playing this role has not been easy. The station has received 
threatening phone calls when they have broadcast interviews 
with politicians seen as opponents in the community. 

“I have been running a show from 6 -10 pm which mainly 
talks about peace and trying to show people that what 
they were doing was wrong,” says Tola Nyatta, a Pamoja 
FM Presenter. “I was accosted by a group of about 50 
youths during the recent skirmishes. It seems they weren’t 
happy with my show but after taking about ten minutes 
to explain to them [what I was doing in the show] they 
became calm,” he said.

Pamoja, which broadcasts to a 5km radius, relies almost 
entirely on a group of around 20 volunteers. It broadcasts to 
all of the 14 “villages” that make up Kibera, has been trying 
to organise events that bring together people from different 
communities and groups. In common with commercial 
stations, Pamoja FM broadcast many adverts paid for by the 
different political parties in the run up to the election.

“If I’m not wrong, we were the only station that was talking 
about peace and encouraging people to live together before 
the election,” says Nyatta. “We saw the tension before and 
we tried to tell people to iron out their differences. But 
we didn’t do it as hard as we would have liked to, largely 
because we simply didn’t have the resources.”

Community media exists to provide a voice for the com-
munity they serve, but they also work to a clear set of 
ethical and social frameworks. As in other countries (see 
section on International Comparisons below), community 
media appear to have been able to balance providing an 
outlet for people’s anger and grievances whilst discouraging 
violence and division. It has done so in Kenya in the most 
diffi cult of circumstances. 

“More community media would defi nitely have helped during 
this crisis,” says L. Muthoni Wanyeki, Director of the Kenya 
Human Rights Commission, and formerly heavily involved 
in the international community media movement. 

Tola Nyatta is more emphatic: “More community media 
could have quelled the violence. In Pamoja, we did quite 
a lot and we touched very many people. People tend to 
identify with the station, so when you give them an idea, 
and you talk about something, they feel it is coming from 
one of their own, they tend to believe you more. When 
the skirmishes broke out, people in Kibera tended to listen 
to Pamoja FM news more than any other… these guys 
live here and know what is happening and they are going 
to tell the truth.”

There is real confusion, even among media and media 
support organisations, about what community media is and 
is not. The vast majority of local language radio stations 
in the country are commercial and profi t making, not 
community radio stations.

“This is what we’ve continually been trying to make the 
point about throughout the 1990s about the difference 
between privately owned broadcasting and community 
media,” says Wanyeki. “Community media are by defi nition 
participatory with a clear social development agenda and 
their journalists are trained accordingly; private media can 
be whatever they want to be, whether music, entertain-
ment, spoken word – or hate speech. It’s up to them.” 

Mitch Odero of the Media Council of Kenya argues that 
the confusion surrounding community media are rooted 
in legislation and policy. “Our ICT policy does not defi ne 
community media as it should,” says Odero. “[Real] 
community media is owned by the media and acts in the 

interests of the community. Now it’s a mixture – radio 
stations owned by private individuals which think they are 
community media.” 

“Such media would have helped in enabling people to 
discuss the confl ict and the solutions, and because they are 
participatory they would have enabled less 
divisive debate – this country is larger than 
ODM and PNU and community media 
would have refl ected that diversity,” says 
Githaiga.

The ownership structure and culture of 
community media varies but is very dif-
ferent from commercial media.15 “Radio 
Mangalete is owned by 33 rural women’s 
groups,” says Githaiga. “Many of these 
women don’t speak Swahili at all – they 
speak Kikamba – and so this is a really important way for 
people to fi nd a voice in their own language.” She also argues 
that community radio station content is underpinned by a 
code of conduct developed with UNESCO. 

Community media continues to face massive problems. 
They have to pay the same licence fee as commercial 
stations, and donor support has tended to be scarce and 
sporadic. Pamoja FM has been unable to afford to com-
mission a proper survey of audience listenership which 
would enable it to attract more advertising and in any case 
it faces major restrictions on use of advertising.

The problems facing community media in Kenya and 
elsewhere should not be underestimated, especially in 
relation to how they sustain themselves and how they 
engage and entertain their audiences as well as inform 
them. However, the Kenyan experience would appear to 
have provided fresh, powerful arguments and evidence for 
advocates of this sector.

The mainstream media:
media in action, media in crisis
A democratic media in action
The mainstream media refers to the major media houses 
(print, radio and television) such as the Nation Media Group, 
Standard Group and other large commercial organisations 
operating nationally in English and Swahili.

These organisations are the powerhouse behind a highly 
sophisticated, dynamic and internationally respected 
media. It is respected for its independence, its record 
in subjecting government and other authorities to inde-
pendent scrutiny and for its historical role in promoting 
multiparty democracy. Many within the media, as well as 
those outside it, are questioning whether this reputation 
is still deserved.

In many respects though, the media played an extraordinar-
ily effective role in covering the 2007 elections. 

A record turnout for the elections can largely be attributed 
to the civic awareness carried out by the media. 

The media also mounted a largely effective and very 
substantial election monitoring exercise, with journalists 
stationed at hundreds of polling stations. Keen competition 
between media organisations to announce results fi rst 
ensured a major logistical exercise, including exit polls and 
media organisations collating their own election databases. 
On the day of the election, voting was judged to have been 
fairly conducted and people queued for hours to vote. 
Journalists played a key role in ensuring this fair conduct and 
their presence almost certainly deterred malpractice. 

15
There is another form 
of media which also 
needs to be clearly 
distinguished from 
community media, 
namely the ‘gutter 
press’ (also sometimes 
referred to as 
alternative media, 
although many would 
dispute this term is 
appropriate). This 
Policy Briefing has not 
attempted to provide 
an analysis of the role 
and impact of the 
gutter press.

The few community 
radio stations appear 
to have played a much 
more positive role than 
their better fi nanced 
commercial rivals

“

”



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG8

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

The European Union Election Monitoring Mission was 
generally complimentary about the role of the mainstream 
media in the run up to the election suggesting media 
achieved a reasonable, if mixed, degree of balance (see 
box below). 

The alleged improprieties around the election count 
happened at the central counting in Kenya Conference 
Centre in Nairobi, and not substantially in the constituen-
cies (although there were cases of ballots being stolen). 
Journalists were, despite efforts, prevented from accessing 
the tallying rooms at KCC during the count, and three 
days of growing public suspicion and anger culminated in a 
rowdy press conference when the result was announced. 
Fierce questioning by journalists revealed the reservations 
the chairman of the Election Commission had about the 
probity of the count.

A ban on live news reporting instigated by the government 
was designed to defuse public anger, but arguably did the 
opposite as rumour spread over SMS text messages and 
other networks took over from live journalistic reporting. 
When the media was prevented from doing its job, the 
public clearly missed it and the country almost certainly 
suffered as a result. The ban was largely considered inef-
fective because international broadcasters continued to 
broadcast coverage, including through national partners 
(see section on International Media below).16

When violence erupted all over the country following the 
election declaration, the mainstream media was one of the 
few sectors to make an immediate and determined effort 
to unite to calm the situation. On January 3, 2008, the main 
media houses took coordinated action in splashing the 
same headline across their front pages, ‘Save Our Beloved 
Country’. “Some of our coverage focused on the role 
of the media in trying bring peace to the country,” says 
a producer with Al Jazeera. “Radio stations like Kiss FM 

and the newspapers did a lot to try to bring messages of 
peace to the country.”

Journalists risked their lives to bring reports from around 
the country on the violence. “I can celebrate the fact that 
the media used its freedom to get out there, they were out 
there in the tear gas, they were out there with the people 
reporting what they saw and that was commendable,” says 
Absalom Mutere of the Media Council of Kenya.

The mainstream media has also been praised for the 
accuracy and fairness with which they reported the nego-
tiations chaired by Kofi  Anan to achieve settlement after 
the disputed election. Martin Griffi ths, adviser to Kofi  Anan, 
says that: “We would get up in the morning and would read 
very accurate accounts in the newspaper the next day and 
on the whole very fair and very unpolemical.”17

Much of the mainstream media also appears to have 
been very careful in its use of language. Farida Karoney of 
KTN contrasts their coverage with those of some of the 
local language radio stations. “Here at KTN when we are 
reporting confl ict we will not refer to people by their tribe 
because we think that such tribal references will entrench 
feelings of hate.” This seems to have been typical of most 
of the mainstream media.

There is, however, a fl ipside to this positive portrait.

A democratic media in crisis: “we went to sleep”
Nearly everyone we spoke to in the mainstream media 
both formally and informally felt that their performance 
over recent weeks, months and years constituted a col-
lective failure to defend the public interest.

This self-criticism has been most powerfully articulated by 
Frank Ojiambo of the Editor’s Guild of Kenya writing in 
a recent report published jointly by Article 19, Reporters 
without Borders and International Media Support. 

“I wish we could have done a better job,” says Ojiambo. 
“I feel embarrassed being a journalist… had we played 
our role as media, perhaps hundreds of people would 
not have died. Perhaps billions of shillings would not have 
gone up in smoke… I have been a journalist since 1974 
and I must say that what I have seen now, I have never 
seen anything as shocking. Journalism is no longer what it 
was.” He argues that the profession is “seriously corrupt” 
and has lost its professionalism.18

“We thought we actually got democracy in 2002,” says 
Mildred Ngasa, a journalist with the Daily Nation.19 “But 
then after 2002, democracy went to sleep. Many people 
want to say that we as Kenyans, we as the media, went to 
sleep instead of nurturing a democracy that should have 
grown within fi ve years to ensure a very smooth transition 
in 2007, but that didn’t happen.”

Such sentiments have been echoed by civil society and by 
government, but our interviews and those of other media 
organisations suggested that it is felt equally strongly within 
the journalistic profession itself. 

What then has gone wrong? 

At least part of the explanation can be rooted in an 
understanding of how democratic politics in Kenya have 
changed – and how media in the country have increasingly 
been shaped by it. 

Kenya’s media in the years running up to 2002 were criti-
cal to establishing genuine multi-party democracy in the 
country. A long and intensifying tradition of media freedom, 
courage, investigation, innovation and professionalism 
played a major role in the public and political debate that 

16
A fuller examination of 
the effects of the live 
media ban have been 
well documented 
elsewhere , in particular 
by International Media 
Support (Kenyan Media 
Under Pressure: the 
Nairobi Round Table 
Recommendations, 
published by 
International Media 
Support, February 12, 
2008).

17
Griffiths was speaking 
at a meeting organised 
by Internews, 
February 2008.

18
Kenyan Media Under 
Pressure: the Nairobi 
Round Table 
Recommendations, 
published by 
International Media 
Support, February 12, 
2008.

19
Speaking at Round Table 
organised by Internews, 
Feburary 1, 2008.

Mostly balanced? Extract from the report of the EU Mission

The commercial radio stations provided some degree of diversity between 
the main political parties though the PNU coalition partners enjoyed the 
majority of coverage. Excluding paid for political advertising, Citizen FM 
granted 45% of its coverage of political actors to the parties of the PNU 
coalition. ODM received 29% and ODM-K 12% share of coverage. Similar 
imbalance also characterised Easy FM’s coverage and the PNU coalition 
received 52% share, ODM 34% and ODM-K12% share of coverage on 
this station. Kiss FM provided a greater degree of balance in their coverage 
of political parties. The PNU coalition and ODM received almost equal 
coverage: 44 and 43% respectively. The commercial television channels, 
KTN and NTV’s coverage demonstrated similar trends. The PNU coalition 
received 46 and 50% share of coverage on the respective channels. ODM 
received 39% share of coverage on KTN and 28% share on NTV. ODM-K 
was afforded 12% share of coverage on KTN and 17% on NTV. Citizen TV 
granted the PNU coalition partners 56% share of coverage and ODM 29% 
with ODM-K receiving 11% share. The vernacular radio stations’ coverage 
demonstrated a tendency to grant greater access to the parties and candi-
dates with close links to the tribal and political affi liations of their listeners 
with few of these stations providing adequate balance in their coverage. 

Newspaper coverage demonstrated a constant trend across all of the titles 
monitored. In the Daily Nation the PNU coalition received 54% share of 
coverage compared with 53% in the Kenya Times, 55% in the Standard 
and 56% in the People. ODM received 29% in the Daily Nation, 33% in the 
Kenya Times, 30% in the Standard and 28% in the People. ODM-K received 
a 12% share of coverage in the Daily Nation, 8% Kenya Times, 10% in the 
Standard and 5% in the People.

Extracted from Preliminary Statement, European Union Election Monitoring Mission, General 
Elections 2007 (January 1, 2008)



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG 9

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

ended one party rule. Kenya’s civil society, media and 
political class were engaged in a movement for multi party 
democracy that transcended ethnic divisions. 

Since then, the media has changed dramatically in two 
main ways. It has done so because democratic politics has 
changed, which has become increasingly factionalised and 
divided along ethnic lines; and because the media environ-
ment has undergone the kind of radical changes affecting 
most media in most countries. 

First, the mainstream media have increasingly refl ected 
the hard – and sometime unpleasant – realities of the 
new democratic framework in the country. As politics 
has become more factionalised along political and ethnic 
grounds, the media – including much of the mainstream 
media – have been drawn into, and often aligned with 
different political interests. 

Editorial policy has been increasingly shaped from board 
rooms inhabited by people with close links to particular 
parties. Senior editors and other media fi gures have 
become explicitly involved in political movements, with 
many media fi gures taking party political and election 
campaign positions. Major newspaper groups have aligned 
their coverage to favour particular parties and have rarely 
been transparent with their readership in doing so.

“The infl uence from boardrooms and shareholders on 
mainstream media has been heavy,” says Absalom Mutere. 
“We see professionals resigning at the point when they 
reach the top of the ladder as managing editors and editors-
in-chief because of pressures in the board room, often 
through the infl uence of politicians. Media have become 
pawns in the political game.”

Political infl uence unsurprisingly reached its peak during the 
2007 elections. “A lot of co-option happened during the 
last elections,” says David Makali of the Media Institute of 
Kenya. “Some of the journalists were affi liated to certain 
groups, some media houses have been alleged to have some 
leanings towards or against certain politicians. The editorial 
content or the drift of analysis would point which direction 
the media were. The media in totality were co-opted and 
corrupted in this election, there is no doubt about that.” 

It is practising journalists who have borne the brunt of 
how mainstream media has changed, according to the 
Kenyan Union of Journalists. “Journalists have always had 
a complaint on the way media ownership is structured in 
Kenya,” says Eric Orina, Secretary General of the Kenya 
Union of Journalists. “Some senior editors who have been 
there for long are there not due to their professional excel-
lence but because they were able to toe the line and publish 
content that appeals to the owners,” he says.

“The fundamental problem we have is with correspondents 
who are the most neglected components of the media 
industry and yet in situations like this they are the most 
important,” says Absalom Mutere of the Media Council 
of Kenya. “They have the least resources, they are paid 
the lowest salaries – we have to clean up these issues,” 
he says.

Journalists in this environment report ever greater 
disincentives to carry out investigative journalism, and 
remuneration and conditions for journalists remain poor, 
with widespread suspicion of bribe-taking. 

Major stories over recent years have gone largely unin-
vestigated. “They simply haven’t invested in investigative 
journalism,” says Muthoni Wanyeki of the Human Rights 
Commission. She contrasts the risks that people from 
networks of human rights organisations such as her own 

are taking to highlight and investigate killings and other 
abuses and those of journalists. “If we can get these names 
and we are not criminal investigators, you can too… why 
are you expecting us to do it for you… it’s appalling,” she 
recounts telling a recent press conference.

Individual media houses are conducting their own inves-
tigations into aspects of their coverage, and particularly 
into the crashing of electoral databases. “At Nation Media 
Group we invested heavily in very expensive software that 
provided us with an Election Database,” says Emmanuel 
Juma, head of TV News at Nation TV. “We had people in 
all the tallying centres and were meant to know the results 
long before the Electoral Commission announced them. 
But to everybody’s shock and horror, the database crashed 
and that happened to the Nation, to Citizen TV and even 
KTN… they all crashed which is very mysterious. We’re 
trying to fi nd out what really happened… but there’s no 
way all the databases could have crashed accidentally at 
the same time.”

The second set of challenges facing the mainstream media 
are those facing most media in most countries. 

A booming media sector, built on an increasing advertising 
base, has gone through similar changes to other rapidly 
developing media markets. Fierce competition for breaking 
news stories and a 24 hours events driven news culture, 
has squeezed out room for more refl ective debate and 
analysis that provides perspective, clarity and makes sense 
of the rapid and turbulent changes in the country. 

The mainstream papers were “imagining that things would 
go smoothly,” says Absalom Mutere of the Media Council 
of Kenya. When violence broke out: “We missed a lot of 
the background and analysis of the source of the problem 
from a historical perspective. We saw the headlines of 
events, not the background to the events.” 

The trend is further exacerbated by competition from 
new technologies and blogs (see below). “With so much 
information being available, are we able to synthesise all 
this information and respond in a relevant manner,” says 
Mutere.

The media did not go deep enough in its reporting and look 
for reasons behind events and took too much at face value, 
says Tole Nyatta of Pamoja FM: “For example, a month 
before the election we saw reports of landlords evicting 
tenants [in Kibera] – the media was just covering that 
and not trying to fi nd out the root cause. The media was 
covering events, not what has caused those events.”

In this environment, the few sources of independent 
analysis unaligned with specifi c political interests have 
been squeezed out. Those sources of independent analysis 
are, in any case, rarer than they were. Just as media has 
become more factionalised, so at least to some extent 
have other independent sectors in society, including civil 
society and academia. 

“Money is also an issue. Elections are nearly always a major 
revenue earner for media and this election was a particular 
money spinner. The campaigners, politicians and parties 
used a lot of money this time round,” says Tola Nyate. “It 
gave media a lot of money to cover their issues [through 
adverts].”

A focus on minimising costs and maximising income has also 
led to a deterioration of journalistic standards, according to 
Mitch Odero outgoing chair of the Media Council of Kenya. 
This problem became particularly acute around the elec-
tion. “In Kenya something like 70% of materials you read 
from the mainstream media comes from correspondents 



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG10

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

who are not really staff of the mainstream paper,” says 
Odero. “A good number of them were perhaps former 
teachers who had to learn on the job and come the elec-
tions more of them had to be engaged. There was UNDP 
sponsored training course which we conducted – during it 
we found that even basic skills of journalism like accuracy 
and so forth was actually new to them. We distributed 
over 4,000 booklets containing our code of conducts and 
many had not read it.” 

According to a 2006 report by the BBC World Service 
Trust,20 80% of all journalists in Kenya are not permanent 
employees but are employed instead as correspondents 
who are not on regular pay and depend on short con-
tracts typically earning as little as $100 per month. Since 
2006 however, and partly in response to trade unions 
and international reports about poor remuneration of 
journalists, at least one media house – the Nation – has 
taken measures to put all their regular correspondents on 
a monthly retainer basis.

Media contributed to the crisis – but were not 
responsible for it
Most in the media seem ready to accept that their role 
could and should have been different – more independent, 
less partial, more proactive and investigative, less corrupt, 
more transparent when politically biased, more contextual 
and less event driven. 

However, they also feel that they cannot be held to blame 
for Kenya’s problems. 

“What is happening in Kenya is not being caused by the 
media and to limit it in this way trivialises the problems,” 
says Farida Karoney, Head of Editorial News at KTN. “The 
issues we face go far deeper than those highlighted at the 
election – the election was just a catalyst to provide people 
with an opportunity to vent their frustrations of what they 
had felt for many years.” 

The level of violence in Kenya has shocked the media into 
examining their own role and responsibility in the crisis and 
much of the critical analysis provided in this Policy Briefi ng  
has come from journalists and other media fi gures. Such 
criticism can go too far however. Media monitoring by 
Strategic Research and Consulting found that media ‘had 
largely improved its adherence to the code of conduct’ 
[drawn up by the Media Council of Kenya]. 

Nor need the media be overly apologetic about polarising 
public opinion. It is an inevitable outcome of an election 
to polarise public opinion, and the media in all democratic 
societies contributes to such polarisation. It was not the 
muscularity of their reporting that is at issue, it is the 
integrity, content and character of it. 

And it is unrealistic to hold the media in Kenya up to a set 
of ideal standards that exist nowhere else. Most media in 
most societies are politically biased or aligned in some way, 
have tendencies towards sensationalism and simplifi cation, 
balance self interest – whether of profi t or power – with 
acting in the public interest. The debate on the account-
ability of the media to the public is a global, not simply a 
Kenyan debate.

It is partly for these reasons that acknowledgment by 
many in the Kenyan media that they contributed to near 
disintegration of their country has important lessons for 
societies everywhere. 

Ultimately though, a free and independent media look 
like they will be more important in Kenyan society in the 
future, not less. Kenya does not have a surfeit of political 
and public accountability, it has an insuffi ciency of it. It 

also has, despite it all, an extraordinarily rich and diverse 
media landscape. 

Press freedom starts with journalistic freedom. Journalists 
need greater freedom to investigate, to hold politicians 
and others in authority to account. Journalist freedom is at 
risk not simply from government, but from the structure 
and ownership of the media organisations for which they 
work. As in so many other countries, poor conditions 
and remuneration are critically undermining genuine press 
freedom in the country. 

How media is reformed in Kenya is not for documents 
like this to say. The government and media have been 
locked in a fi erce argument over recent months over 
whose responsibility it is to assess the role of and propose 
actions to reform the media. Both government and the 
Media Council of Kenya have initiated enquiries into media 
conduct around the elections. 

No government in any country at any time has proven able 
to directly regulate media without inhibiting media freedom 
and, as this Policy Briefi ng has repeatedly argued, media 
freedom is too rare a commodity in Kenya to be eroded 
further. Whether the media will be able to regulate itself, 
however, is – as in other countries – the greatest challenge 
the industry faces.

SMS, mobile telephony and 
blogs: from nice to nasty
The authors of this report have written before about the 
transformative and largely positive opportunities new 
technologies offer for enhancing democracy and empow-
ering people. Their role in facilitating markets, enabling 
oppressed or marginalised people to organise peacefully in 
pursuit of their rights, in extending democratic debate and 
enhancing inclusion has been documented repeatedly. 

This has been as true in Kenya as elsewhere. There are 
around 7 million mobile phone users in Kenya, one of the 
highest ownership rates in the region. Kenya has become 
internationally renowned for the sophisticated and early 
adoption of mobile technologies including being a global 
pioneer in M-Banking (holding bank accounts on mobile 
phones). New technologies have done much to advance 
both the country’s democracy and its economy.

During the recent crisis, these technologies played a very 
different role, however. 

Unregulated mass SMS messaging has been a feature of the 
election campaign, and has been used for promoting ethnic 
hatred and intolerance, according to recent reports from 
the NGO, the Kenyan Human Rights Commission. 

‘While they cannot be said to be sanctioned by any political 
party or individual politician, such publications contribute 
to the creation of a climate of hatred not conducive to 
free and fair elections,’ says the report.21 

The similarly named offi cial Kenya National Commission 
for Human Rights highlighted hate speech over SMS texts  
before the election. ‘The KNCHR is disturbed by the esca-
lating use of SMS and email disseminating hate messages 
against particular candidates and other communities.’22

Charles Onyango-Obbo, the Nation Media Group’s 
managing editor for convergence and new products, 
reported that “There were SMSs landing in my cellphone’s 
inbox literally every 15 minutes in the last two weeks of 
the campaign, emanating from all sorts of support groups 
for the candidates… after the dispute over the outcome, 
the texts were arriving every fi ve minutes, and they were 

20
Maina, Lucy W. African 
Media Development 
Initiative, Kenya: 
Research Findings and 
Conclusions, BBC 
World Service Trust, 
2006.

21
Human Rights and 
Election Bulletin No. 1, 
2007, Kenya Human 
Rights Commission 
Monitoring and 
Response.

22
Still Behaving Badly: 
second periodic report 
of the Election-
Monitoring Project, 
Kenya National 
Commission on 
Human Rights, 
December 2007.



 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG 11

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

meaner, nastier and more propaganda-fi lled.”23 

Kenya has as lively a blog culture as is likely to be seen 
anywhere. Many of these, such as Mashada.com, form 
online communities connecting people within the country 
with diasporic communities; they provide a key form of 
public debate and a source of investigation at a time when 
investigative journalism is under threat in the country. As 
such, blogs provide a growing form of democratic expres-
sion and accountability, and fresh opportunities for dialogue 
and debate across cultures and communities.

However, much of blogosphere in the country, as diverse 
as it is, can also be characterised as highly factionalised and 
often virulent in their content. Onyango-Obbo, writing in 
the East African newspaper, argues that there were around 
600 blogs around the elections: “Some of them spewing 
shocking tribal vitriol… many African nations are already on 
the verge of being failed states, so we should be very afraid 
that at highly emotional moments like the recent Kenyan 
election, it’s the subversive forces and hate-peddlers who 
are winning the SMS and blog wars.” 

On January 31, 2008, Mashada decided to suspend its 
forum. According to the site manager this was “because we 
haven’t managed to control the heinous messages coming 
in. We receive about 5,000 comments a day and we’ve only 
got three people to supervise the discussions. We’ve seen 
a defi nite change in the last few months. Since November, 
when the electoral period started, more and more people 
started to post ethnically insulting comments… before that, 
ethnicity had never been a problem for the forum.” 

He says that the volume of posts was beyond their limited 
capacity to monitor messages and suggests that some 
of them may have been planned. “Finally, we were just 
bombarded. I think there was some organising it. They 
clearly wanted to enrage the debates because political 
leaders profi t from these ethnic tensions, but we can’t 
prove the site was being manipulated.”24 

The backers of Mashada have also been involved in setting 
up Ushahidi.com (which means ‘Witness’), a site designed 
explicitly designed to expose and document the level of 
violence and destruction. This mapping initiative enables 
people to report by cellphone text messages instances 
of violence.

A government ban on live media following the election 
count may have fuelled credibility in rumours circulated 
through blogs and SMS messages. Moses Rono of Kass FM, 
speaking at an Internews workshop, says that: “Cell phones 
played a very big role… an hour after the election results 
were announced, after the swearing in of the President, 
live broadcasts were banned. From that time, cell phones 
took the place of live broadcasts.” 

Michael Joseph of Safaricom, the country’s largest mobile 
phone service provider acknowledges that there were 
hate messages and condemns them: “Yes, there were hate 
SMSs but the number of such messages were not the 
majority. These messages started with somebody, who 
asked them to send them to ten other people and so on 
so they multiplied – but while I don’t want to belittle them, 
they were not the majority.”

His company has a policy designed to inhibit offensive 
material, such as pornographic images aimed at children. 
However, he feels that any law prohibiting hate messages 
would be extremely hard to enforce. Apart from problems 
of defi ning what hate is, he says: “It is extremely diffi cult 
to trace the source of SMS messages from our records. 
We also have to operate according to the terms of our 
license and that states that we have to keep subscriber 

information confi dential.” He reveals that Safaricom came 
under some pressure from the government to close the 
SMS system down around December 31 but they resisted 
it “because we felt that panic might ensue.” 

“On an average day, there are about 5 million SMSs being 
sent by our subscribers, and there were probably more 
during that period,” says Michael Joseph of Safaricom. 
Regulating such a system for content he believes is very 
diffi cult, and possibly not desirable. The Ethiopian govern-
ment banned SMS texts during its 2005 election, but Joseph 
does not believe that it would be a helpful step to follow. 
However, Safaricom has in recent weeks installed new 
technology: “Which would have allowed us to fi lter SMS 
messages based on their content…  installation of this 
system was planned more than a year ago.”

Joseph is continuing discussions with the government about 
appropriate next steps and says he would favour Kenya 
following the Rwandan policy which makes it illegal to 
refer to any individual by their ethnic group. “That would 
be a great idea,” he says.

23
The East African, 
January 28 – February 
3, 2008.

24
Quoted on Observers 
website (France 24), 
February 1, 2008, In 
Kenya, hate media has 
found a home accessed 
March 14, 2008.

The Media Council of Kenya

There has been heated debate over recent years over who should regulate 
the Kenya media. The temperature of that debate has reached record levels 
over recent weeks following the performance of the media around the 
General Election. The media has waged a long campaign since the early 1990s 
to ensure that it is self regulated. Various governments have sought – to one 
extent or another – to maintain or enhance their role in regulating media.

The Media Council of Kenya is the organisation, set up under statute in 
2002 (and controlled by the media) to be the main regulatory body for 
media in Kenya. It started operations properly in 2004. It exists to regulate, 
to educate and to provide research relevant to the media industry.

Its regulatory functions focus on developing and upholding voluntary codes 
of conduct developed by the media itself, including handling of complaints 
and enforcing decisions on complaints upheld. A specifi c code of conduct 
was established for the 2007 election, which state that: ‘journalists should 
take a stand against hate speeches and utterances’ and ‘not fuel election 
violence’. The code seems to have been widely fl outed.

The government argues that the Media Council, consisting as it does of 
owners and other stakeholders in the media, is unable to regulate itself 
adequately. The Media Council argues that it has not been in existence long 
enough to develop all the codes, systems and enforcement mechanisms 
that can make self regulation work as effectively as they feel it needs to. It 
argues that attempts by the government to increase its role in regulation 
would seriously undermine media freedom.

The overall regulatory environment for media and ICTs in Kenya is a 
complex one with many statutes affecting the media, including the Offi cial 
Secrets Act, the Public Order Act, the Defamation and an the Preservation 
of Public Security Act. There is no law explicitly banning hate speech (one 
was proposed but defeated in 2004) and neither is there a clear media 
policy in Kenya that can uphold the constitutional provision for freedom 
of expression by the media. Section 79 (1) of the Kenya constitution does 
however state that:

‘Except with their own consent, no person shall be hindered in the enjoy-
ment of his freedom of expression, that is to say freedom to hold opinions 
without interference, freedom to receive ideas and information without 
interference and freedom from interference with his correspondence.’

The Kenya Communication Act of 1998 remains on the statutes and it was 
Section 88 of this act that was used by the government to justify suspending 
live broadcasts in the ‘interests of public safety and tranquility’. The legality 
of this step was challenged by the Media Council of Kenya. A new Media 
Act of 2007 gives the Media Council responsibility for regulating the media. 
The degree to which it will be given the chance to – and will be able – to 
fulfi l that responsibility is a key issue for the months to come.



12

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATIONTHE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

Government media: it could 
have set the tone – it didn’t
There were some hopes that the signing of the multi-
party constitution in 2002 would mark a sea-change in 
the performance and character of Kenya Broadcasting 
Corporation (KBC). For its entire history (since 1989) as 
KBC and even more so as its earlier incarnation, Voice of 
Kenya, the government owned broadcaster has been a 
government mouthpiece. The opportunity, at least poten-
tially, existed for it to be transformed into an independent, 
public service broadcaster.

The existence of such a broadcaster 
could hardly be more important in 
the current Kenyan context. KBC 
is the only media organisation in 
the country capable of reaching a 
genuinely nationwide audience. It 
broadcasts in nearly 20 languages25 
and its radio signal reaches virtually 
the entire country. It operates both 
news and commercial entertainment 
vehicles (such as the English language 
Metro FM broadcasting from the 
urban centres of Nairobi, Mombasa, 
Kisumu, and Nakuru) and Cooro 
FM and Pwani FM which transmit in 
Kikuyu and Swahili respectively. And 
there are three television channels 
broadcasting in English and Swahili. 

KBC had – and has – the capacity 
to become a source of news and 

information credible to all parts of society, broadcasting in 
people’s own language and refl ecting their principal con-
cerns. It could, in other words, have been an independent 
broadcaster acting in the public interest, free of infl uence 
of government, party or commercial concerns. For a brief 
period after 2002, a concerted effort was made to transform 
it into just such a broadcaster, and coverage did become 
markedly less biased towards government concerns. 

It didn’t last. The government became increasingly irritated 
by the tone of some of its coverage, and its legal founda-
tion means that its directorship remains within the gift of 
government. Changes in directorship left it falling back into 
toeing the government line, and it lost credibility with a 
large part of its audience as a result. 

The consequence was that, when Kenya faced its recent 
crisis, it was not equipped to be a reliable source of 
information since few of its audience considered it be 
so. Audiences – particularly those preferring or needing 
information in their own local language – turned instead 
to news sources they either trusted or refl ected the views 
they preferred to hear, principally in the form of the new 
local language FM stations. 

“In my opinion KBC performed dismally in terms of how 
they projected themselves and supported certain posi-
tions,” says Absalom Mutere of the Media Council of Kenya. 

According to the European Union Election Monitoring 
Mission: ‘The Kenya Broadcasting Corporation (KBC), 
in particular, failed to fulfi l even its minimal legal obliga-
tions as a public service broadcaster set out in the Kenya 
Broadcasting Corporation Act, the IPPG agreement 1997 
and international and regional standards. KBC Radio’s 
English and Swahili language services demonstrated a high 
level of bias and granted a combined total of 76 per cent 
of coverage to the PNU coalition partners.’26

Some of the most trenchant recent criticism directed at 
KBC came from the Election Council of Kenya chairman, 
Samuel Kivuitu, who said the station’s coverage of the elec-
tions had been biased and had favoured President Kibaki. 
He condemned it for not providing equal coverage to all 
presidential candidates. “KBC has let us down as taxpayers, 
in an election year reporting should show competition; it 
cannot be that others [candidates] are so stupid that they 
have nothing which cannot be reported.” Kivuitu said at 
the height of the election campaign (although KBC rejected 
this accusation).

KBC is not alone in facing such situations. All former 
monopoly broadcast stations in Africa have faced major 
problems over the last decade, and most of them are 
in decline. Liberalisation of broadcasting has ushered in 
dynamic private sector competition which have rapidly 
achieved dominance in both advertising markets and 
among the urban, consumer audiences that advertisers 
are interested in. Government funding has been static or 
in decline, and government infl uence or direct control has 
undermined attempts to build trusted brands. KBC’s prob-
lems are typical of many others and it has in many respects 
performed better than many others, both in the quality of 
its news broadcasts and in attracting advertising. 

Nevertheless, it has been unable to match trust and respect 
with its reach and penetration. If it had, it would have 
been in an ideal position to develop public debate and 
inform public understanding across political and commu-
nity lines. It could have focused national debate on the 
underlying political causes of the tension that are driving 
confl ict. It could have played a critical role in facilitating a 
genuine democratic discourse that might have convinced 
frustrated, angry or fearful people that their voices were 
being heard and refl ected in a national public debate, not 
simply a polarised political one. Given the political climate 
of recent months and years, such a role by an independent, 
credible public service broadcaster could potentially have 
made a major difference, particularly outside of the main 
urban centres.

Sources within KBC, however, in the course of this research 
says that the laws under which KBC operates are vague and 
confused. According to the law, KBC is required to: ‘keep a 
fair balance in all respects in the allocation of broadcasting 
hours as between different political viewpoints.’ 

That has been interpreted to mean that KBC must provide 
equal treatment or equal airtime to all political viewpoints. 
However, argues our source, who preferred not to provide 
their name, equal airtime is neither professionally possible 
nor desirable. The source told us that: “Equal airtime must 
not be confused with fairness and balance, because the 
country has 108 political parties which cannot be allocated 
air time. If the law was enforced KBC would be taken over 
by the 108 political parties during elections. The Kenya 
Broadcasting Corporation Act needs to be revised.”

The role of international media
International media organisations are also important 
national media players in Kenya. International broadcast-
ers, and particularly Al Jazeera, CNN and the BBC World 
Service/BBC World are readily available in Kenya. Al Jazeera 
has a partnership with STV and is also available via satellite. 
The BBC also reaches 7 million people in Kenya through 
its Swahili language service, broadcast directly and through 
5 commercial partner radio stations (Sheki, Kameme FM, 
Star, West FM and Simba FM). 

25
KBC broadcasts in 
Borana, Burji, Embu, 
Kalenjin, Kamba, 
Kikuyu, Kisii, Kuria, 
Luhya, Luo, Maasai, 
Meru, Pokot, Rendile, 
Somali, Suba, Teso and 
Turkana as well as 
English and Swahili.

26
European Union 
Election Monitoring 
Report, Election 
Observation Mission, 
Kenya General 
Elections 2007, 
Preliminary Statement, 
January 1, 2008. Continues over page ➤

KBC could have played 
a critical role in facilitating 
a genuine democratic 
discourse that might have 
convinced frustrated, 
angry or fearful people 
that their voices were 
being heard and refl ected 
in a national public 
debate, not simply a 
polarised political one

“

”



THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

13

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

27
See the Annual 
Progress Report 
2004-2005: Economic 
Recovery Strategy, 
Monitoring and 
Evaluation Directorate 
and the Investment 
Programme for the 
Economic Recovery 
Strategy for Wealth 
and Employment 
Creation 2003-2007.

28
See the The Kenya 
Gazette Supplement 
No. 63, 2005: the 
Proposed New 
Constitution of Kenya.

29
See The Office of 
Public Communication’s 
website at www.
communication.go.ke

30
The scandal centred 
around a multimillion 
dollar fraud – reported 
by anti-corruption 
chief, John Githongo 
– for a major contract 
for provision of 
passport printing 
systems in 2002. The 
media were instrumental 
in making details of the 
fraud public.

31
See The Media Act, 
2007 in the Kenya 
Gazette Supplement, 
Acts, 2007, Nairobi, 
October, 2007.

32
See Ministry of 
Information and ICT’s 
website: www.
information.go.ke

Law, Regulation and Politics in Kenya since 2002 by Peter Oriare Mbeke

President Kibaki came to power on the promise of change 
in the 2002 Presidential Elections. His government was 
largely seen as a reformist one that would decisively address 
the legal, regulatory and policy fl aws that had undermined 
governance and crippled social-economic development in 
Kenya.27 He took power when the country was in recession 
and the economy recording negative growth. His priority 
was to deliver a new constitution within 100 days and part 
of that package contained progressive laws on media. 

Indeed, the Chapter six on the Bill of Rights Part two 
Sections 48, 49, 50 and 51 of the proposed constitution28 
stipulated the rights to freedoms of religion, belief and 
opinion; freedom of expression; freedom of the media; and 
freedom of access to information respectively. 

Unfortunately, the new constitution was never implemented by the Kibaki administration despite approval 
during the 2005 Referendum on the new constitution. The media laws would form the subject of another 
constitutional review according to the National Accord and Reconciliation Act 2008.

The Kibaki administration remains ambivalent towards media. It created the Offi ce of Public Communication 
in 2004 that addresses the media on critical policy issues weekly.29 Despite that it has had diffi cult relationship 
with an independent, assertive and watchful media in Kenya. Following media exposures of the Anglo Leasing 
Scandal30 and protracted media stand offs, armed police raided the Standard Group headquarters in 2004, beat 
journalists, burnt newspapers, destroyed property and illegally dismantled and confi scated equipment under the 
guise of national security threats. 

Following a humiliating defeat during the 2005 Referendum and confronted with formidable ODM opposition, low 
public rating and hostile media, the Kibaki administration changed tack towards the media. It created the Media 
Council of Kenya in 200731 for the conduct and discipline of journalists and the media, and as a mechanism to 
provide self-regulation of the media. Unfortunately, it also created a mechanism for control through fi nancing and 
appointments for MCK. 

The attitude of the administration towards media came to head when in the middle of announcing of fl awed 
election results, it banned live broadcasting, and later formed a task force to investigate the conduct of media in 
elections and post-election violence and threatened to withdraw its support for the Media Council of Kenya.

The government has put in place the ICT Act,32 policy and strategy. These ICT instruments were motivated by 
the quest to improve governance, create jobs and improve the economy in a globalising world. Unfortunately, 
the ICT Act 2007 is inadequate in policing and regulating the mass media and communication sector. Although it 
addresses the establishment of ICT villages and ICT centres at the grassroots, it does not address the develop-
ment of community media and broadcasting in vernacular languages. For a long time the government has not 
supported community media because its fear of empowering the citizenry in ways that would challenge its hold 
on power and demand good governance. Media owners have not been keen to see this sub-sector develop as 
they consider them competitors that would undermine their reach.

The Kibaki administration has also prepared the Freedom of Information Bill (2007) that would deal a death 
blow to the Offi cial Secret’s Act and improve access to offi cial information and governance. 

Conclusion and way forward
The mass media and communication sector in Kenya remains vulnerable to system-wide pressures. The recent 
post-election violence and the resulting ban on live broadcasting are just two recent examples of this. The 
causes of this are weak, irresolute and inadequate legal, regulatory and policy framework inherited from the 
colonial era. The growth and development of the mass media and communication has been slow, stunted, 
haphazard and often inconsistent with public and investor expectations over the years because of a disenabling 
legal and policy environment. Political, social, cultural, economic, globalisation and technological forces infl u-
enced the legal, regulatory and policy environment throughout the history of Kenya. 

The legal, regulatory and policy environment is still hostile to media and communication development but there 
is hope that it will get better if a better constitution is enacted, draconian laws repealed and new policies put 
in place. Progressive laws governing media and communications in Kenya need to be fi rmly entrenched in the 
proposed Constitution to provide impetus for steady growth of the sector. 

The government urgently needs a language policy that deals with the use of hate speech in media and during 
elections in particular. The proposed Ethnic Relations Commission would champion this. The broadcasting 
policy need to integrate community media, public and private commercial broadcasting principles and 
regulatory framework. A comprehensive communication policy that addresses such important issues as media 
ownership and control, programming and local content, education and training, capacity building for community 
media among other issues is urgent.

Extracted from a longer historical analysis, including of how colonial law continues to infl uence media policy, by Peter Oriare Mbeke, Lecturer, School 
of Journalism and Mass Communication, University of Nairobi, Kenya. The full version is available on the BBC World Service Trust website.

FR
ED

ER
IC

 C
O

U
RB

ET
/P

A
N

O
S

Left A local freelance 
photographer argues 
with a policeman after 
tear gas was fired 
towards a group of 
journalists and ODM 
supporters to try to 
prevent a rally 
organised by the 
opposition Orange 
Democratic 
Movement (ODM) in 
Uhuru park.



14

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATIONTHE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

The international media have also done much to shape 
international perceptions of the political crisis in the 
country, and international reports in turn infl uence national 
public debate.

There has been criticism within Kenya of the way in 
which some parts of the international media covered 
the crisis. These criticisms have centred on claims that 
international reports exaggerated the scale of the violence 
of the country (and thus prompted increased fear and 
tension); used inappropriate language in describing the 
violence (particularly “genocide”, “ethnic cleansing” and 
“tribalism”); and that the presence of international media 
– particularly camera crews – became in themselves a 
catalyst for violence. 

“I watched the BBC and I thought this country was on fi re,” 
says Grace Githaiga of Econews, who was travelling at the 
time of the greatest violence. “CNN was playing the same 
clip from Kibera as if it was a commercial. Part of what I 
saw was sensational [and created fear].” 

A producer we interviewed with Al Jazeera argues that, 
while this may have been true of some international 
reporters, it was not true of their coverage. “We covered 
the story very well both before and after the election. 
We provided equal air time to both parties and how we 
treated the story [of the violence] was really good… we 
were not using words like savagery [or tribalism] as used 
by some of our competitors and we were careful not to 
pass judgment on the killings.” 

Adam Mynott, who reported on the crisis for the BBC 
does not believe that the BBC exaggerated 
the scale of the violence, and he shares the 
criticisms made of those who compared the 
violence to the Rwandan genocide. 

“I don’t think the BBC did compare the 
violence to the Rwandan genocide, although 
others did. It’s a ludicrous parallel to draw,” 
he says. “800,000 people died in Rwanda and 
so far 1,000 people have died in Kenya, so 
it is a comparison that is odious.”

Mynott, believes the BBC’s coverage got it 
broadly right. “I think the BBC, Al Jazeera 

and some of the international newspapers, German and 
French TV and radio have people who are based here 
and understand the issues and people involved,” he says. 
“The problem is people who parachute in here and have 
a much more diffi cult job… knowing the facts and the 
nuances and hidden dynamics can only be understood by 
living in the country.”

An Al Jazeera producer who was interviewed for this 
Policy Briefi ng believed international news organisations, 
and particularly Al Jazeera, played a critical role in keeping 
Kenyans up to date when the government instituted a ban 
on live news reporting immediately after the election result 
was declared on December 30. “During the ban, we kept 
Kenyans up to date in the absence of live news. We fi lled 
the void, we were lucky to be available 24 hours on the 
locally available channel, STV – KTN and the Nation could 
not do that so we became the alternative.”

Mynott does feel that the BBC should have better 
anticipated the possibility of electoral malpractice. “We 
covered the election and the run up to it well, we had good 
geographic coverage across the country, the issues that we 
covered were the ones that Kenyans voted on,” he says. 
“However, what we didn’t do well was to anticipate enough 
what would happen in the event of an [institutionally] rigged 

election… we went into this believing that the people of 
Kenya and the international community had a lot of faith 
in the Kenyan electoral system.”

He makes no apology, however, for not predicting the 
violence that swept the country. “Others have said to me, 
should we have anticipated the trouble that followed” says 
Mynott. “We did say in the run up to the election that if 
it was a close result there would be increased tension… 
but we have a policy at the BBC in News of not predicting 
violence because that can incite violence itself so we didn’t 
do that which I’m glad we didn’t – but we did say the risk 
of tension was high if there was a close election.”

Both Mynott and Al Jazeera stressed the lengths they go 
to to avoid situations where the presence of the cameras 
incites greater violence. 

“[Particularly] when opposition supporters were cordoned 
off from the towns and not allowed in, the only way they 
could vent their anger was to do so for the television cam-
eras,” says the representative from Al Jazeera. “We refused 
on several times not to come out with our cameras… some 
of the acts were being done for the benefi t of the cameras 
and we tried to limit it as much as possible.”

“A clear distinction needs to be made between the inter-
national and the national media,” says Caesar Handa of 
Strategic Research and Public Relations. “The international 
media tended to report, sometimes erroneously that this 
was a clear confl ict between the Luo and the Kikuyu and 
we saw quite a bit of that with BBC and CNN. Then we 
had the national media who refrained from mentioning 
ethnic communities [at all] – I don’t know whether that 
is right or wrong.”

Absalom Mutere believes that most of the international 
reporting depends for its information sources on Kenyan 
journalists. “We are feeding them the bulk of what they 
get and we’ll have to get back to the role of international 
reporting in the long run… I’m glad that we are not depend-
ing on them for their reporting, but they are depending 
on us and that’s how it should be.”

Solomon Mugera, Head of BBC Swahili, argues that their 
role was critical during the crisis: “When the govern-
ment slapped a ban on live transmissions, many people 
called in to say that we were the most credible source of 
information available.” Technical problems meant the BBC 
Swahili signal went down for a time in Western Province, 
and when it did: “we were inundated with calls from 
people wanting to know what was going on.” 

Like other international broadcasters we spoke to, 
Mugera is proud of their role and believed it made an 
important contribution. “We knew we were broadcasting 
to a country divided,” he says. “At every step, we asked 
ourselves how balanced and accurate our coverage had 
been.” He also believes BBC Swahili provided a critical 
source of analysis for neighbouring countries.

In common with other reporters both within and outside 
Kenya we spoke to, Mugera highlighted just how diffi cult 
the crisis was to report. “We deliberately avoided using 
tribal references, but when we broadcast items and 
interviews with people urging peace and calm, we were 
accused of being pro government. When we didn’t, we 
were accused of being ODM – even words like peace and 
justice became loaded terms,” he says.

Mitch Odero of the Media Council of Kenya believes that 
the international media provided an important reference 
point for Kenyans, not least because they were more 
explicit in their reporting. “The mainstream media were 

There has been 
criticism within Kenya 
of the way in which 
some parts of the 
international media 
covered the crisis

“

”



THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

15

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

 BBC WORLD SERVICE TRUST POLICY BRIEFING #1 APRIL 2008 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG

not reporting the ethnicity of the fi ghting community, 
but Kenyans knew if they wanted to know the names 
of the community all they needed was to switch on to 
international media like BBC and CNN – they named 
the communities at war when the local media did not. 
Millions of people turn to international news to confi rm 
if the local reports are correct – that’s been the tradition 
for years.”

The debate to come: a free and 
plural media will be critical
A fragile peace deal has been reached in Kenya, but no-one 
pretends that the challenges facing Kenya are anything 
other than enormous. 

The media will be critical to monitoring adherence to the 
deal reached by Kenya’s political leaders, according to 
Martin Griffi ths, adviser to Kofi  Annan, who mediated the 
agreement between Mwai Kibaki and Raila Odinga.

“Not only does the media need to disseminate the details 
of the agreement,” says Griffi ths. “But the media also has a 
role in monitoring whether the decisions made are being 
observed, and whether the negotiations in a windowless 
room in the Serena Hotel in Nairobi improves the reali-
ties of people across the country who have had such an 
enormously diffi cult time in recent months.”33 

“There has to be some way whereby the voice of the media 
and of civil society is brought into play in the process of 
implementation of this agreement,” says Griffi ths. “In the 
media you have a critical role in ensuring that the voice of 
the people in an organised fashion is brought to bear on 
the key outstanding issues (such as constitutional reform 
electoral reform, institutional reform, land reform) that 
need to be dealt with in the crucial 12 months ahead… 
that’s a big debate that needs to happen… politics is going 
to be too important to be left just to politicians… that’s 
not just the case in Kenya but in any country, including 
my own.”

According to John Githongo, the highly respected former 
anti-corruption chief, now in exile in the UK, the political 
settlement will not last without a deep-seated public debate 
in the country. 

“As Kenyans we will have to ask ourselves some tough 
questions,” he says. “I would ask members of the Kikuyu 
elite: why is it so frightening an idea to have, say , a Luo 
as president of Kenya; to the Luo elite, I would ask for 
a careful listing of the mountain of grievances they feel 
against the Kikuyu elite; I would ask Kalenjin leaders why 
they are so angry with the Kikuyu presence in the Rift 
valley and so on.” 

A free, trusted and more plural media will be important 
enablers of such a public debate. 

“Media has this unique privilege of being free uncondition-
ally as long as it recognises it has an added responsibilitiy 
and this is where monitoring of ethics and professionalism 
[comes in] – that is where we stand to maintain our cred-
ibility. We should be monitoring our conduct, this is where 
the Media Council of Kenya comes in to show where the 
media is going ethically wrong,” says Absalom Mutere. 

Kenya is a divided and fearful country just now. The media 
have played too great a part in enhancing division and 
fostering fear. They now need a chance to address their 
shortcomings and use their immense creativity to heal and 
foster a public debate of the kind called for by Githongo. 
To do that they need more, not less, freedom. 

The Kenya experience and 
development policy debates
Most donors and development actors have attached a 
low priority to media and media support issues in the 
context of development and particularly in fragile states. 
Neither funding nor research in this area have (with some 
exceptions) been considered signifi cant strategic priorities. 
A generic and generally rhetorical commitment to the 
importance of a free media has suffi ced.

There are several institutional reasons for this: a lack within 
most agencies of an established track record and capacity in 
this area; a perspective that it is too political and “messy”; 
there is little pressure from mainstream development actors, 
particularly mainstream NGOs, to make this a priority; a lim-
ited research base that supports objective evidence of impact 
of interventions; and there’s been a confl ation between a 
concern with media as part of the fabric of democracy with 
external communication and public relations. 

There is also, however, a real lack of serious policy analysis 
and guidance on these issues and that which exists is not 
subject to serious debate and scrutiny.

The role of the media during the Rwanda genocide, for 
example, prompted a major workshop organised in 2006 
by the London School of Economics and the Annenberg 
School of Communication. Its report, Why Templates for 
Media Development do not work in crisis states,34 concluded 
that:  ‘In situations where the state is fragile… and where 
the political process is unstable and de-legitimated, the 
primary objective of donor assistance should be supporting 
the formation of a functioning state. In such a scenario, 
unsophisticated liberalisation of the media can potentially 
undermine the state building project.’ 

Such conclusions have led many agencies to feel that engag-
ing with media support issues should not be a priority. 

And certainly, this analysis could have resonance with the 
Kenyan situation. A complex, liberalised media system 
has on one level probably undermined the ‘state building 
project’ and has played a major role in reinforcing the 
factional character of Kenya’s recent democracy. 

It seems diffi cult to conclude, however, that an un-liberalised 
media would have led to a better outcome. Given the 
record of KBC in this crisis, it is likely that anger and frustra-
tion would have been even greater and democracy would 
certainly have been harmed. 

Democracy, globalisation, technology and many other 
factors make transformative shifts in media patterns 
inevitable, and media and communication liberalisation 

33
Speaking at briefing 
organised by 
Internews, February 
2008.

34
Putzel, James and van 
der Zwan, Joost 
(2006), Why Templates 
for Media 
Development do not 
work: defining and 
understanding media 
development 
strategies in post-war 
and crisis states. 
London School
of Economics.
http://eprints.lse.
ac.uk/837/1/MEDIA.
REPORT.pdf

Above Residents of 
Kisumu celebrate after 
news that opposition 
leader Raila Odinga 
had signed an 
agreement to form a 
coalition government 
with President Mwai 
Kibaki.

YA
SU

YO
SH

I C
H

IB
A

/A
FP

/G
ET

T
Y 

IM
A

G
ES



 SIGN UP FOR OUR MONTHLY E-NEWSLETTER: BBCWORLDSERVICETRUST.ORG16

THE KENYAN 2007 ELECTIONS AND THEIR AFTERMATH: THE ROLE OF MEDIA AND COMMUNICATION

is the necessary and generally (in democratic terms) 
positive result. 

It is equally clear that ‘unsophisticated liberalisation’ could 
be said to apply to the Kenyan context (it is not alone in 
this). Yet policy engagement in how governments liberalise 
their media systems, how support can best be provided 
in doing so, how capacity building and training with media 
can best be structured and organised, how public interest 
media can be encouraged are generally low priorities in 
development policy.

There are plenty of examples of where sophisticated 
media liberalisation has had a uniformly positive effect 
on countries riven by confl ict. The extremely liberalised 
media in Nepal for example (which admittedly has a very 
different political topography to that of Kenya) played an 
important role in helping to secure a peaceful democratic 
transition from monarchical dictatorship in 2005/6. Here 
the media – and particularly community media – played 
a critical role in defusing rather than infl aming confl ict, 
having to navigate between factional political interests, 
a capricious monarch, an angry and desperately poor 
population and a Maoist insurrection in doing so. 

Highly liberalised media in Ghana and in Sierra Leone and 
many other African countries have played a central role 
in democratic debate and played a major contribution 

to successful elections. In the Democratic Republic of 
Congo, donor support (principally from DFID through 
the Panos Institute) channelled funding to the country’s 
media regulator. This did much to contain infl ammatory 
and hate content in the media during the country’s 2006 
general election.35 

These and many other experiences from all over the world 
demonstrate that how media is liberalised and how it is 
capacitated after liberalisation make a huge difference to 
democratic outcomes.36

The role of media is also far from ignored in mainstream 
development analysis, not least in drivers of change studies 
and power analyses. However, while its role is highlighted, 
policy recommendations relevant to it rarely result.37

Kenyan society and democracy is changing and the media is 
shaping and mediating those changes to a very substantial 
extent. Development policy has in general been uninter-
ested in media’s role in such changes. We believe that the 
Kenyan crisis demonstrates that such disinterest cannot 
be sustained in the future without seriously undermining 
other development efforts. 

There is much that can be done by donors and other devel-
opment actors to support media in countries such as Kenya. 
The suggested policy conclusions and actions summarised 
at the beginning of this paper are just some of them.

35
Myers, Mary Dr, Donor 
Support for Media 
Development: the 
Demand for 
Accountability. p. 3, 
Paper presented at 
Uppsala University 
Conference on 
‘Whose Voices: Media 
and Pluralism in the 
Context of 
Democratisation’, 
September 2007.

36
See for example, 
Buckley S, Duer K, 
Mendel T, O’Siochru S, 
Broadcasting, Voice and 
Accountability: A Public 
Interest Approach to 
Policy, Law and 
Regulation, World 
Bank/World Bank 
Institute, 2008.

37
See, for example, p 29 
(public debate) of 
OECD DAC, 2005, 
Lessons learned on the 
use of Powers and 
Drivers of Change 
Analysis in Development 
Cooperation – Final 
Report, OECD Govnet 
www.gsdrc.org/docs/
open/DOC82.pdf

The BBC World Service Trust is the BBC’s international development charity. It aims to reduce poverty and promote human rights in 
developing countries through the innovative and creative use of the media. Access to information, empowerment and ‘voice’ are at 
the heart of all we do.

The BBC World Service Trust is an independent charity funded by external grants and voluntary contributions, mainly from the UK’s 
Department for International Development (DFID), the European Union, UN agencies and charitable foundations. It receives a
small amount of core support for its activities from the BBC (both in kind and cash). Registered charity number: 1076235
©BBC World Service Trust

BBC World Service Trust, Bush House, Strand, London WC2B 4PH, UK
Tel +44 (0) 20 7557 2462
Fax +44 (0) 20 7397 1622
Email ws.trust@bbc.co.uk
Web bbcworldservicetrust.org

Acknowledgments

Researched and written by Jamal Abdi and James Deane (with a contribution from Peter Oriare Mbeki)

The authors are grateful for the help 
provided in the researching and writing 
of this Policy Briefing. We are 
particularly thankful for the candid 
insights provided (generally on the 
record) of all the interviewees who 
provided material for this report.
These are:

Caesar Handa (Director, Strategic Public 
Relations and Research), Margie Cook 
(Coordinator, UNDP 2007 Election 
Assistance Program), Mitch Odero 
(founding member and former chair of 
Ethics Committee of Media Council of 
Kenya), Absalom Mutere (Media 
Council of Kenya), Vivien Marles 
(Steadman Research), Tola Nyatta 
(Pamoja FM), Ida Jooste (Internews), 
Eric Orina (Secretary General, Kenya 
Union of Journalists), Dorothy Kweyu 
(Nation Media Group speaking 
personally), Muthoni Wanyeki (Director, 

Kenya Human Rights Commission), 
Grace Githaiga (Econews Africa/
Comnet), John Mwendwa (K24 TV), 
Emmanuel Juma (Nation TV), Wachira 
Waruru (Group Managing Director, 
Royal Media Services and Chair, Media 
Council of Kenya), Farida Karoney 
(Head of Editorial, News, KTN), Adam 
Mynott (BBC Africa correspondent), 
David Makali (Media Institute of Kenya), 
Emmanuel Juma (Head of TV News at 
Nation TV), Michael Joseph (CEO, 
Safaricom, Kenya).

We would also like to thank Peter 
Oriare Mbeke, Lecturer, School of 
Journalism and Mass Communication, 
University of Nairobi, Kenya for writing 
a very valuable contribution on media 
and regulation, part of which is 
extracted in this brief, and the whole 
report of which can be found on the 
BBC World Service Trust website.

We would like to thank other colleagues at 
the BBC, particularly Solomon Mugera,
Head of BBC Swahili, Joseph Warungu, 
Editor, African News and Current Affairs, 
BBC World Service, and BBC Monitoring 
colleagues. Invaluable support was also 
provided by BBC World Service Trust 
colleagues Joerg Stahlhut, Stephen King,
Gary Mundy, Anna da Silva, Keith Ricketts 
and Kirsty Cockburn.

We would like to acknowledge the support
of DFID, who provide support to the BBC 
World Service Trust’s Policy and Research 
Programme on the Role of Media and 
Communication in Development which is 
responsible for commissioning and publishing 
this report. 

This Policy Briefing has been produced by 
the BBC World Service Trust independently 
from the BBC and BBC World Service and 
should not be taken to reflect official BBC 
policy. Any mistakes are those of the authors.


