POIiC “ MEDIA ACTION
B%ef ing
E

-

: = " =5 o ,#"' '1"""-_ :;

=

POLICY BRIEEING #8

The media of Iraq
ten years on

The problems, the progress, the prospects
Abir Awad and Tim Eaton

Sign up for our newsletter: www.bbcmediaaction.org



THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

Front cover
Anti-government
demonstrations in
Fallujah in February
201 3. Since the end of
December 2012,
thousands of Sunnis
have protested about
the alleged discrimination
against them by the
Shia-dominated
government of Nouri
Al Maliki.

AZHAR SHALLAL/AFP/GETTY
IMAGES

Contents

List of acronyms 2
About this briefing 3.
Executive summary 4.
Part | A ‘flawed mirror’: the Iraqi media in historical perspective 6.

Part 2 Redrawing Iraq’s media landscape: the role of the Coalition Provisional Authority |0

16

Part 3 The Iraqi state and the new system

Part 4 Iraq’s non-state media boom 22.
Part 5 Iraqi media freedom and the legal framework 26.
Part 6 Far from a lost cause: Iraq’s media ten years on 28.
Part 7 Lessons for media assistance in transitional Arab countries 30.
Endnotes 33.
List of interviewees 35.

Acronyms

CMC Iragi Communications and Media Commission
CPJ Committee to Protect Journalists

CPA Coalition Provisional Authority

IMN Iragi Media Network

HMC Iragi Higher Media Council

IMS International Media Support

IREX International Research and Exchanges Board
IWPR Institute of War and Peace Reporting

JFO Journalistic Freedoms Observatory

NINA National Iragi News Agency

SAIC Science Applications International Corporation
Syndicate Iraqi Journalists’ Syndicate

UNDP United Nations Development Programme
UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
USAID US Agency for International Development

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



About this briefing

This briefing is part of a series commissioned by BBC
Media Action into the role of media in fragile states.
Earlier briefings have focused on Afghanistan, Kenya
and Somalia. Shorter country case studies have been
published on Bangladesh, Cambodia, South Sudan, Syria
and Uganda.

All of these publications are designed to generate greater
understanding of the complex challenges facing support
to the media in these states. They also attempt to provide
some guidance and conclusions that policy makers can
use when designing support strategies for the media.

The subject of support to the media in fragile states,
particularly those that are especially fractured along
political, religious, ethnic or other factional lines, is
contentious. BBC Media Action explicitly supports
free and independent media in these countries, but
takes seriously the charge from some academics and
commentators that such support can sometimes foster
division or conflict in fragile societies.' These briefings are
designed to understand the political, historical and cultural
realities of these very different countries so that support
to media, and especially public interest media, can be
better prioritised and made more effective.

This briefing is based on dozens of interviews with Iraqi
and Western actors in a position to reflect on lessons
learned and unlearned over the last decade, as well as
extensive first-hand monitoring of the Iragi media and
media development initiatives within the country.

B[B|C]

MEDIA ACTION

There are important issues that the briefing does not
attempt to cover, particularly in relation to the Kurdish
region of Iraq. While the media in Kurdistan shares some
wider issues with the rest of Iraq, there are significant
differences that deserve greater focus than is possible
in this document.

Readers should be aware that BBC Media Action, the
BBC’s international development charity, has worked in
Iraq since 2003 and, while every effort has been made
to be dispassionate in our analysis and not to focus on
our own institutional concerns, the briefing has been
informed to some extent by our own work in the
country. The largest of our projects has been the ongoing
support to Al Mirbad, which with a weekly listenership of
1.7 million is the most listened-to local radio station in
southern Iraq and arguably the only independent public
service radio station in the country. BBC Media Action
also works in more than 20 other countries across
Europe, the Middle East, Asia and Africa. The analysis
presented in this briefing is that of BBC Media Action,
not of the BBC itself.

BBC Media Action is grateful to all those who gave
generously of their time to be interviewed for this briefing
(full interview list on page 35.) Special thanks to Professor
Charles Tripp, Kamran Karadaghi, Richard Lucas and
Saad Jasim, who kindly advised on and reviewed draft
versions of this briefing.

Above An aerial view
of Baghdad in 2008.

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

WATHIQ KHUZAIE/GETTY IMAGES


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

Executive summary

It is a decade since the US-led coalition troops entered
Iraq in March 2003, in what was to become perhaps
the most contentious foreign policy issue of our time.
“Our mission is clear: to disarm lIraq of weapons of
mass destruction, to end Saddam Hussein’s support for
terrorism, and to free the Iraqi people”, declared then
US President George W Bush.?

The years that have followed have been turbulent for
an lraq riven by divisions and sectarian violence, as
elites have battled one another for control. It remains
a country that is anything but stable and united. This
briefing examines just one element of Iraqg’s journey over
the last ten years: that of its media reform.

This briefing argues that the Iragi media landscape of
2013 may not be the free, plural and professional fourth
estate that many in the West had envisaged in 2003 but
that it has real strengths —as well as weaknesses — which
reflect the reality and complexity of modern Iraq. The
seismic shift in attitudes that the lragi media was asked
to embrace in the reconstruction of the sector after
Saddam Hussein’s fall was always likely to take time. It
is suggested here that the prospects for Iraq’s media are
less bleak than is often assumed.

Part | examines how history has shaped the media
of Iraq today. It looks at development of the media
since the foundation of the modern Iraqi state in 1920.
Throughout that time, only temporary interludes of
relative media freedom have interrupted a pattern of
politically motivated media co-option and authoritarian
control. By 2003, the non-state media had been banned
for nearly 45 years, while the state media was nothing
more than the propagandist arm of the regime.

That legacy had a profound impact on the way that
Iragis conceive of the media and its role. The coalition’s
expectation that Iraq’s new leaders would share their
conception of a Western-style liberal media sector was
not rooted in the historical experience of the country.
There was no tradition of independent journalism in the
country and the coalition’s assumption that the journalistic
community would quickly adopt a set of independent
and professional standards, if only the shackles of state
control were removed, had little foundation.

Part 2 describes attempts at media reform by the
Coalition Provisional Authority (CPA), established by
international forces following the invasion. It documents
the misplaced assumptions and mistakes acknowledged
by many of those involved, but also argues there have
been lasting and positive impacts on Iraq’s media sector
from decisions taken at the time. Laws created by the

coalition remain the foundation of the media environment
in today’s Iraq. The coalition’s creation of an independent
regulatory authority, albeit flawed, has had lasting value.

Less successful were attempts to transform the
propagandist state media into a public service broadcaster.
Here, the coalition’s immediate public diplomacy and
strategic communication concerns tended to override
the aims of building a democratic media working in the
interests of the Iragi people. This led many Iraqis to
conclude that the state broadcaster, once the mouthpiece
of Saddam, had simply become that of the coalition.

A decisive positive step was the dismantling of the
former regime’s Ministry of Information, but the lack
of understanding of how embedded the Iraqi media was
in the state’s architecture led to missed opportunities
to secure more journalistic freedom for those working
in publicly-funded media. An opening existed to reform
the sector so that journalists were not employed as civil
servants but this was missed. Similarly, the coalition
spurned a valuable opportunity to establish the state
broadcaster’s administrative and financial independence,
in effect reinforcing the familiar concept that its journalists
— as state employees — should present the government
in a positive light.

Part 3 describes how, as soon as power was transferred
to the new Iraqi state in 2004, traditional patterns of media
co-option rapidly re-emerged. These overwhelmed the
piecemeal and hastily designed media support strategies
that Western powers had hoped would create a liberal,
free and open media. The architecture of the state
remained geared towards its authoritarian roots, allowing
a series of structural issues to impede the development
of an independent media sector.

A decade on, the state broadcaster remains more of a
state broadcaster than an independent public service
broadcaster, but it should not be written off. The fact
that it has a board of governors and a legal framework in
place to keep it a step removed from direct government
control suggests that its model (if not its performance) is
abreakthrough compared with the governance of other
state-funded media in the Arab world.

In an environment where there is such diversity and
tension along ethnic, sectarian and political lines, the
independent regulator established by the coalition has
an important role to play. Its performance to date has
been far from exemplary. The regulator has found itself
in the uncomfortable position of being disliked by both of
its major stakeholders. The broadcasters it is supposed
to regulate accuse it of doing the government’s bidding

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



while the government remains unhappy that regulation is
outside its control. Yet, despite its flaws, the regulator’s
continued existence offers the potential to facilitate
necessary legal and regulatory reform.

Part 4 outlines how, even in the face of resistance from
Irag’s new political class, privately owned media has
boomed. The explosion in the number of television — as
well as radio and print — outlets is testimony to long
pent-up demand for information and perhaps an even
greater demand for self-expression.

The diversity of the non-state media is the single greatest
advance within lraq’s media community over the last
decade and is likely to be sustained. However, in keeping
with earlier phases of Iraqi history, these outlets continue
to operate in the vanguard of political interests.

Despite an oil rich economy, the prospects for an
advertising base capable of sustaining a genuinely
independent media remain distant. Successful media
organisations are likely to be subsidised media
organisations for the immediate future. It is the resources
of indigenous Iraqi religious, sectarian and political actors,
in combination with funding from competing regional
powerhouses such as Saudi Arabia, Qatar, Iran and
international actors such as the US, that are likely to
bankroll non-state media houses. The degree to which
such media end up acting in the public rather than the
partisan interests of their owners and backers, remains
to be seen.

Statistical surveys tend to support the widely held view in
Iraq that people tune into the television or radio service
that reflects their own ethnicity and religious or tribal
affiliation. There are concerns that emerging “ethno-
sectarian media empires” are a potential polarising force
in society. At the same time, this newly emerged media
reflects religious and ethnic shades of Iraq that were
previously airbrushed out of Saddam’s Iraq and arguably
provides a legitimate, rather than violent, expression of
specific identities.

Part 5 examines the challenges and prospects of freedom
of expression in the country.

Abuses of journalistic freedoms continue amid Iraqg’s
general culture of impunity, and the country was until
recently one of the most dangerous in the world to be
a journalist. Nevertheless, and despite accusations of
growing authoritarianism, there is limited evidence to
suggest that the government of Prime Minister Nouri Al
Maliki is pursuing a concerted and organised campaign
to silence the press.

The legal framework for the media is in need of substantial
reform. Despite the passing of a liberal constitution in
2005, Iraq continues to struggle to translate its liberal
tenets into everyday laws and regulations. Iraqg’s legal
system is a patchwork of laws from different eras, ranging

i

from the socialist Baathist dictatorship to coalition-
controlled and post-transition Iraq. In the media sphere,
this multi-layered and often contradictory legislation
has created confusion and hindered the work of the
judiciary. Recent legislation drafted by the Iraqi parliament
is confused, opaque and incomplete, lending itself to
opportunistic manipulation both by the authorities and
the media. If the space that has been created for freedom
of expression is to be maintained, the Iraqi parliament will
need to revise old laws and pass new ones. A combination
of political divisions and a lack of expertise in media law
reform pose real challenges to the creation of a clear
legal framework for a free and independent media.

Part 6 summarises the challenges facing the Iragi media
ten years after the invasion. The current character
of Irag’s democracy has been, and will

continue to be, mirrored and to some “The diversity of
the non-state media is
the single greatest
advance within Iraq’s

media community over
the last decade. 99

extent shaped by its media.

The greatest obstacle to the removal of
state control over the media is structural.
Sitting on the third largest reserves of oil
in the world, there is little basis for a social
contract between the state and its citizenry.
With little need to tax them, accountability
of the Iraqgi state to its citizens remains weak. In such
circumstances, the health of institutions such as the media
is likely to be critical to the effective functioning and
accountability of government. Past international support
to media in the country has not been fault free, but has
nonetheless produced real gains.

Part 7 highlights lessons from the Iraq experience that
may be useful to other Arab countries, especially those
in transition. While each country context is different, the
fundamental institutional and attitudinal characteristics of
the media are strikingly common across the Arab world.

The key lessons are that international actors need to
develop a deeper understanding of political realities and
histories before they design media support initiatives.
Media reform requires a holistic approach that takes
into account each country’s broader political economy.
Training will invariably form part of that reform agenda,
but training alone can end up further entrenching
institutional practices by creating the false impression that
improving the media is only a matter of improving skills.

Media reform programmes should remain realistic about
the economics of the media market in the Arab world
and not assume that financial sustainability of independent
media is easily achievable. At the same time, international
actors should accept that the definitions of ‘public’ in
the debate about public service broadcasting can vary
significantly. Arab audiences are not necessarily looking for
their media to act in the way that the Western media does.

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

[B]C]
MEDIA ACTION


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

PART |

A ‘flawed mirror’:

the Iragi media in historical perspective

Understanding the role of the media in Iraq’s recent
history is key to any analysis of its evolution in the
ten years since the fall of Saddam Hussein’s regime
in 2003. That history also provides important insights
when assessing the effectiveness of external media
support efforts over the last decade, and prospects
for the future.

Despite resting on one of the oldest civilisations in the
world, Iraq is a young nation. When the three Ottoman
states of Basra, Baghdad and Mosul were combined to
form the state in 1920, there was little sense that they
belonged together. The history of modern Iraq is one
of contestation: some have battled for the country’s
control while others have sought its fragmentation.

From its establishment as a sovereign state, Iraq
alternated between periods when it resembled a
functioning democracy with a vibrant multi-party
system and a free-wheeling press, and others when

political opponents were harassed and their newspapers
shut down.?

Following the military coup of 1958, relative press
freedom began to disintegrate as the government
decreed that publications critical of the regime would
be censored and that publishers would have their licences
revoked. The press was soon nationalised and opposition
newspapers were banned.

The arrival of mass media through radio and television
coincided with this restriction of freedom of expression.
The resources required to operate these media meant
that they were national assets, controlled by the state
from the outset.

In the 1940s and 1950s Arab countries’ medium wave
radio broadcasts transcended national boundaries,
targeting audiences across the region. Arab regimes used
radio as a weapon to undermine their regional rivals in
other Arab states and consolidate their national positions.

Iraq’s political leadership

1920

1921
1932
1936

1937

1941

1956

1958

1963

Mandate for Iraq (formed of the three former 1965
Ottoman provinces of Basra, Baghdad and Mosul)
granted to the UK 1968
Prince Faisal crowned king of Iraq
League of Nations grants lraq independence
Military coup backed by General Bakr Sidqi 1979
Radio Baghdad starts a limited broadcast service

1980
Bakr Sidqi assassinated
Radio Baghdad is launched 1990
Military coup: Rashid Ali Al Kailani forms Government
of National Defence.

U . 1991

Britain reinvades and reoccupies lraq
Kailani’s government collapses and flees 2003
Television is launched in Iraq — a first in the Arab
world

2004
Military coup: General Abdul Karim Qasem
overthrows the monarchy and establishes the Iraqi
republic 2005
Military coup by Baathist and Arab nationalist officers,
Qasem and colleagues killed 2006
President Abdel Salam Arif later ejects the Baathists 2010

from power

Abdel Salam Arif dies in helicopter crash: replaced by
his brother, Abdel Rahman

Military coup by Baathist and Arab nationalist officers

Baathist Ahmed Hasan Al Bakr becomes president
before later conducting a further coup against
non-Baathist elements

Saddam Hussein replaces Bakr as president
Iraq invades Iran and an eight-year war begins

Iraq invades Kuwait, the UN Security Council
imposes tight economic embargo for the next| 3
years

US-led coalition liberates Kuwait and advances into Iraq

US-led coalition forces overthrow Saddam Hussein:
Paul Bremer appointed head of the Coalition
Provisional Authority (CPA)

CPA dissolved: sovereignty handed to interim
government led by Ayad Allawi

Following elections, Ibrahim Al Jaafari appointed
prime minister, and Jalal Talabani made president

Nouri Al Maliki replaces Al Jaafari as prime minister

Maliki forms coalition and remains prime minister
following 2009 elections

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



i

[B]C]
MEDIA ACTION

justice — Iraqg’s reality TV

JAMES BURKE/TIME LIFE PICTURES/GETTY IMAGES

While television in Iraq now looks and feels different to the small black and white image that people in
Baghdad first saw in 1956, some of the content has remained surprisingly similar. It is telling that some of the
first broadcasts on the fledgling Iraq television were proceedings of The People’s Court, a series of show trials
convened by General Abdul Karim Qasem following his military coup in 1958. The court placed members

of the monarchical regime and opponents of Qasem on trial for their lives in front of the court’s self-styled
impresario, Colonel Mehdawi, whose interjections of poetry recitals and insults against Baghdad’s regional
rivals made him a media celebrity.*

“Al Mehdawi’s trials became a great source of entertainment second only to Abdel Nasser’s speeches...
Total madness was the hallmark of the proceedings”, said Yasar Durra, a retired news executive and an
expert in the regional media, who listened to the trials on Radio Baghdad as a young man in neighbouring
Jordan. This grisly show of power would come back to haunt Qasem, who was overthrown and summarily
executed, along with Mehdawi, at the television and radio building in Baghdad in 1963. Their dead bodies
were displayed for all to see on television that night. Footage of both remains available online.

Such shows have left an indelible imprint on Irag’s media landscape and were a staple of the Baathist media

POOL/GETTY IMAGES

Above Soon after

Iragi television was
established it
broadcast The
People’s Court, a
series of show trials
convened by General
Abdul Karim Qasem
following his military
coup in 1958.
Proceedings during the
trial of Saddam
Hussein and senior
members of his regime
in 2006 were very
different, but the visual
similarities are striking.

under Saddam Hussein. When the state broadcaster was relaunched following the removal of Saddam Hussein,
one of the first programmes it offered audiences in the new Iraq was Terrorism in the Grip of Justice, where
suspects were paraded on television confessing to carrying out terrorist activities. The programme caused an
outcry among human rights observers. Ahmed El-Yasseri, a news executive with the state broadcaster, told the
Washington Post “We have overtaken the other stations. These tapes have captured the attention of Iragis.”®

This style of programming, pioneered by Qasem, persists today on the state broadcaster; Al Iragiya, and
privately owned channels such as Al Fayhaa, in an attempt to offer what they deem to be patriotic support
for Irag’s anti-terrorist campaign.

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG 7


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

Right Another trial by
television: a young girl
watches Terrorists in
the Grip of Justice, a
programme produced
by Iraqi television in
2005, where alleged
terrorists were
paraded in front of the
camera, in some cases
confessing to having
carried out acts of
terrorism.

€6 The US-led coalition
was unable to read Iraq.
Wishful thinking and
ideology blinded them to
the reality of power in a
society that had been
shaped by violence and
patronage for decades.99

PROFESSOR CHARLES TRIPP

Egyptian president Gamal Abdel Nasser was particularly
effective in his use of the Voice of the Arabs radio to
bombard citizens of his regional opponents, pouring
scorn upon their leaders. Nasser’s approach became
the model of media policy for many of his counterparts
across the region, and Iraq was no exception. By the
time television was launched in Iraqin 1956 it was already
conceived as a tool for the promotion of nationalism and
national self-preservation in a region
of fierce rivalries. Accordingly, political
speeches and stirring patriotic songs
made up much of the content in the
early days of Iraqi radio and television.

The alignment of many of the Arab
regimes of the time with the Soviet
bloc reinforced these values and
meant that the fledgling broadcast
media were attitudinally and
institutionally established in the
image of an authoritarian system,
where the media was viewed as a
tool of state interests.®

The Baathist regime that seized power in 1968, and through
which Saddam Hussein would accede to the presidency in
1979, continued to shape the media as an instrument to
control the flow of information. During its 35-year rule, the
media was nothing more than an organ of the state and the

‘flawed mirror’ through which Iraqis viewed the world.’
Those who excelled at communicating the regime’s
messages were promoted — some to high ministerial
posts — and those who dissented were punished,
often severely.

The psychological impact of the Baathist regime’s
information control has also been pernicious. As Iraq
became an international pariah through years of war
and sanctions, lragis became increasingly cut off from
the outside world, with little access to information from
elsewhere. Children of the 1980s grew up on programmes
like From the Battlefield, where ubiquitous gruesome
images from the Irag-lran war became entertaining
playground conversation, setting a standard that remains
with Iraqis today.

The advent of satellite television in the 1990s and
international broadcasters such as Al Jazeera broke
the monopoly on information that many Arab regimes
had possessed in their own countries. Iraqgis, however,
remained unable to access them as satellite dishes
were banned under Saddam Hussein. On the eve of
the invasion by US-led coalition forces in 2003, the three
newspapers, the radio network, two television channels,
and the only news agency in Iraq were all state run.
There was no non-state media. Radio broadcasts from
Voice of America, BBC World Service and Radio Monte
Carlo were available, but these provided an international

SABAH ARAR/AFP/GETTY IMAGES

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



B]B|C]
MEDIA ACTION

Iraq — the numbers

news service that was not always relevant to the daily
concerns of Iraqi listeners.

The opposition in exile was unable to establish media
that would offer an alternative. The few publications that
did exist — including a newspaper edited by the current
Iragi Prime Minister Nouri Al Maliki in Syria — had a small
circulation, serving largely as political manifestos of the
exiled opposition parties.

This history of Iraq’s media has left both a psychological
and an institutional legacy, particularly when viewed
against the wider Iraqi political context. As historian
Charles Tripp noted, Iraqi politics had never allowed for
“a genuine answerability of the rulers to the ruled”.® The
state’s monopoly over the country’s abundant natural
resources has meant that the Iraqi state has had little
need to tax its people. Its leaders, sitting on the third
largest oil reserves in the world, have instead been able
to ‘buy’ citizens’ loyalties through the distribution of
state appointments and welfare in exchange for a lack
of political participation.

The overthrow of Saddam Hussein at the hands of
coalition forces offered the opportunity to break this
pattern and facilitate a new system of democratic politics
founded on the principles of consent. But, as Tripp argued
in an interview for this briefing, “The US-led coalition
was unable to read Iraq. Wishful thinking and ideology
blinded them to the reality of power in a society that had
been shaped by violence and patronage for decades. The
coalition not only failed to notice this, but often fell into
the same practices, allowing — and even encouraging —a
culture of co-option, backed up by force, to thrive within
the reconstructed machinery of the state.”®

The coalition’s assumption that the democratic energy
of a long-suppressed journalistic community would be
unleashed following the removal of Saddam’s regime was
therefore largely unfounded. Similarly, their assumption
that the leaders who would compete for control of
post-Saddam Iraq would see the need for a liberal media
sector once the shackles of the state were removed was
also questionable. These leaders, like all Iraqgis, had a
different political education and had grown up with a
very different media diet.

As this briefing illustrates, these assumptions undermined
not only the coalition’s attempts at reforming Iraq’s media
landscape, but also the subsequent media support efforts
of other international actors. There was a limited tradition
of independent journalismin Iraq. The media has always
been in the vanguard of the battle for control of the state,
a tool used to assert political claims and agendas. It was
rarely seen as a neutral provider of information or as
an outlet for independent, public interest journalism. In
this sense, the Iragi media had a far greater distance to
travel than the coalition and other international actors
had expected.

Female

Male Iraq 2012

3 24 1.8 1.2 0.6 0 0 0.6 1.2 1.8 24 3

Population (in millions) Age Group Population (in millions)

Iraq has a population of about 30 million and its age demographics mirror
the wider Arab world’s youth bulge. An estimated 37% of the population
is 14 and under. The median age is just 21.'°

Irag’s south is — broadly speaking — populated by Shia Arabs. The
western provinces are predominantly Sunni Arab and the northern
semi-autonomous Kurdish region is predominantly inhabited by Sunni
Kurds. But the division is not simple and is the cause of much debate.
The city of Kirkuk is claimed both by the central government and the
Kurdish regional government, for example.

TURKEY

Al Ramadi@_

“\ Baghdad
®Karbala “-g@A| Kut

® Al Rutbah

@Al Najaf

Al Nasiriyah
L]

Al Bas.

Al Samawah @

SAUDI ARABIA

KUWAIT

. Sunni Kurd 17% Sunni Arab/Sunni Kurd Turkoman
. Sunni Arab 20% . Shia Arab/Sunni Arab Yezidi
. Shia Arab 60% Shia Kurd (Faili) Assyrian/Chaldean

Courtesy of the University of Texas Libraries, The University of Texas at Austin

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

GILLES BASSIGNAC/GAMMA-RAPHO VIA GETTY IMAGES

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

Below Day 21| of the
coalition’s invasion of
Irag: US troops enter
central Baghdad and
topple a statue of
Saddam Hussein on 9
April 2003.

PART 2

Redrawing Irag’s media landscape: the role
of the Coalition Provisional Authority

The coalition forces’ invasion of Iraq in March 2003 is
one of the most controversial foreign policy decisions of
our time. Following the invasion, the United States and
its allies set up a transitional government in the form of
the Coalition Provisional Authority (CPA). Headed by
former US Ambassador L Paul Bremer lll, it was set up to
lead Iraq’s transformation into a functioning democracy.

The media was just one of the many sectors in which
the CPA sought to carry out root and branch reform,
but its importance was recognised. “Freedom of the
press was central to the political objective of establishing
representative government”, Bremer explained in an
interview for this briefing."

The 14 short months of the CPA's management of Iraq

have had a profound and lasting impact on Iraq’s media
landscape. This section analyses the two pillars of the
CPA's media reform programme: the transformation of
the state media into a public service provision; and the
introduction of independent media regulation to replace
old style state-control through the Ministry of Information.

This section also looks at whether what the CPA wanted
to achieve through media support was achievable or
welcomed by their Iraqi counterparts. At the heart of the
CPA's attempt to reconstruct Iraq’s propagandist media
structures in the Western style, was the assumption that
the ‘new Iraq’ wanted the kind of media landscape it
had in mind. The reality proved much more complex,
especially given the timeframe available to the CPA.

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



B]B|C]
MEDIA ACTION

The Coalition Provisional Authority’s challenge

Creating a liberal, democratic Iraq from the monolithic
Saddamist state was a gargantuan task. It was not made any
easier by the fact that the coalition’s approach continued to
evolve as the scale of the challenge became apparent. The body
initially set up to oversee lIraq’s transition two months prior to
the invasion, the Office of Reconstruction and Humanitarian
Assistance (ORHA), headed by US General Jay Garner, lasted
less than three months before being replaced by the CPA, as
the coalition braced itself for a more sustained occupation.
With Bremer in place from May 2003, the nascent CPA began
to forge a new transition plan through protracted negotiations
that rolled on until early 2004, less than six months before it
was due to hand over power to the interim Iragi government
on June 30.

The CPA's staff had few concrete plans to work from. Indeed,
they did not even know how long they would be staying.
Decision making was an hour-to-hour and day-to-day business.
This was further complicated by a rapidly shifting political
background. The goalposts continued to move for staff that
became increasingly holed up in the presidential palace in Iraq’s
Green Zone as the security situation worsened.

The CPA had to complete its task without many of the most
qualified and experienced US practitioners in state building,

as the Department of Defense won its tug-of-war with

the State Department. The Pentagon, under Secretary of
Defense Donald Rumsfeld, was placed in charge of a post-war

reconstruction effort for the first time since the occupations

of Germany and Japan after World War Il. So intense was
Rumsfeld’s antipathy to the State Department, that he would
reportedly veto any attachments of its employees to the CPA.'2

The UN agencies in other settings may have played an
important role, including in media development, but the
geopolitical fallout of the coalition’s decision to invade

also had consequences on the UN’s engagement in Iraq’s
reconstruction. Over the previous decade the UN had played
a prominent role in Iraq through its placement of weapons
inspectors and administration of the Oil for Food programme,
a role that did not make it popular in Iraq. The fact that the UN
Security Council did not sanction the coalition’s military action,
and differing views on how the transition should be managed,
complicated the involvement of UN agencies.

Salim Lone, Director of Communications for the UN Mission
in Iraq at the time, said that the tense relationship between
the CPA and the Mission, headed by Sérgio de Mello, had
already fractured by August 2003.'* Soon after, on 19 August,
a bomb planted by insurgents killed de Mello and 20 of his
colleagues. This was a watershed moment for the UN,
which withdrew most of its operations to neighbouring
Amman, making the work of its operational agencies — United
Nations Development Programme (UNDP), United Nations
Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO)
and others — harder and slower.

turned off their TVs at night, and turned them

From propaganda to public
service? Reconstructing the state

broadcaster

The US Department of Defense was put in charge of
the post-war reconstruction but had little experience
in supporting democratic media development. lts
immediate priority was getting the official Iragi media
to provide a vehicle for direct communication with the
Iragi people. Consequently, it framed the rebuilding of
Irag’s state media from the outset as a component of
the coalition’s public diplomacy strategy.

In January 2003, a now declassified Department of
Defense White Paper detailed the establishment of a
rapid response media team that was to operate as the
‘quick-start bridge’ between Saddam Hussein'’s state-
controlled media network and a longer-term ‘Iraqi free
media’ network. The paper stated that,

“Having professional US-trained Iraqgi media
teams immediately in place to portray a new lIraq
(by Iraqis for Iraqis) with hopes for a prosperous,
democratic future, will have a profound
psychological and political impact on the Iraqi
people. It will be as if... the North Korean people

on in the morning to find the rich fare of South
Korean TV.”!4

The five-page document does little to differentiate
between establishing a functioning media that would
serve the longer term democratic vision for Iraq and its
use in short-term public diplomacy, stating that, “The
mission will be to inform the Iraqgi public about USG/
coalition intent and operations.”'* No inkling is given
as to where the portrayal of Iraq by Iraqgis was to fit in.

A week before the invasion, this task was awarded
through a non-competitive tender to Science Applications
International Corporation (SAIC). SAIC was to be given
US$108 million in little over a year to rebuild the state
broadcaster, to be renamed the Iraqgi Media Network
(IMN),'¢ which was to comprise a television station, Al
Iraqiya, a radio network and a newspaper. This decision
was heavily criticised. The corporation was a defence
contractor and had little experience in the media.'”

SAIC’s task was further complicated by the CPAs
disbandment of the Ministry of Information in May 2003,
along with other state institutions such as the Ministry
of Defence and intelligence services, through the highly
controversial CPA Order 2. As the vast majority of

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

SABAH ARAR/AFP/GETTY IMAGES

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

Below US Lieutenant
General Ricardo
Sanchez, the top US
military commander in
Iraq, looks at footage
of Saddam Hussein
after his capture, as US
administrator L Paul
Bremer Il asks
journalists to remain
calm during a Baghdad
press conference on
14 December 2003.

A=T

journalists and media workers in Iraq were employed
through the Ministry of Information, this move effectively
made them all redundant.

Gary Thatcher, the CPAs Director of Strategic
Communications, who took up his post in August
2003, admits that there was confusion over the actual
role of SAIC.'® The company thought it was running
an infrastructure project and that content would be
someone else’s concern. It was akin to building an oil
pipeline, in readiness for someone else to secure the oil,
he noted.'? SAIC consequently paid little attention to the
generation of content for the fledgling IMN, which faced
a major task in filling its airtime and gathering news and
information in a hostile environment.?

Heeding some of these criticisms, Thatcher re-tendered
the contract towards the end of 2003. This time round,
the CPA sought a ‘world-class’ media organisation to take
over. But it appears that non-governmental organisations
(NGOs) and specialists in international media support
either considered the task too politically toxic or too
daunting. They did not apply, and subsequently had little
opportunity to influence a process that they considered
to be misguided.

The US$96 million tender to run IMN was subsequently
won by Harris Corporation, an American broadcast
equipment manufacturer, that later received a US$22
million extension.?' Harris subcontracted the training
and production support functions to the Lebanese
Broadcasting Corporation (LBC). While Harris was
seen to be an improvement over SAIC, Iraqgi resentment
grew, as it was felt that the LBC was intent on procuring
expensive foreign programming rather than investing in
Iragi production. This was exacerbated by the fact that
funding for this contract came from the Development
Fund for Iraq, which was derived from revenues from
Iraqi oil, and not donor funding.?2 Then Director General
of IMN, Jalal Al Mashta, resigned in protest.?*

When asked in an interview for this briefing whether
there was anything he would have done differently,
Thatcher said that the tension between public diplomacy
and the desire to create an independent and authentic
Iraqi state broadcaster was exacerbated by the structures
put in place by the CPA,

“I had visibility over some of the persuasive
tactics, and complete visibility over the open-
source stuff. It would be like the director-general

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



of the BBC being responsible for all of the

BBC and GCHQ [the UK government’s
communications’ headquarters for intelligence
operations] and the public diplomacy parts of the
Foreign and Commonwealth Office all at once...
You just had to do the best you could.”?

The CPA drafted a new legal basis and a governance
structure for the IMN. Order 66, signed by Bremer in
March 2004, established the IMN as a public service
broadcaster, overseen by a nine-member board of
governors who could not be political party officials or
hold public office. They would be nominated by the
prime minister and approved by parliament. This new
public service broadcaster would be allowed to generate
commercial revenue and collect licence fees. Given
neither revenue stream was likely to be significant for
some time, it was acknowledged that a government grant
would also be needed.

A key problem was that the CPA never drew a clear
line separating the IMN’s institutional administration
from that of the state. It failed to grasp Iraqi journalists’
reliance on the state for salaries and welfare. When the
CPA broke the news that the Ministry of Information
was to be dissolved, it expected a jubilant response
from Iraq’s journalistic community. What it got was
a barrage of concerns about what would happen to
benefits and pensions.” In every sector in Iraq, salaries
were distributed through the relevant ministry and
welfare handled through the official workers’ syndicate.
Removing the Ministry of Information meant that there
was no mechanism to pay salaries, and employees of the
state broadcaster were cut adrift from welfare safety
nets. The CPAs solution was to pay the IMN’s staff
through the Ministry of Finance, a practice that remains in
place today. As described later in this briefing, this failure
to establish the IMN as an independent financial entity
has hindered its ability to extract itself from state control.

The CPA did not grasp the depth of the Baathist system’s
roots in the journalistic community. While the Ministry of
Information was disbanded, the Baathist-era Journalists’
Syndicate, which complemented the workings of the
Ministry of Information, went unnoticed. As this briefing
will illustrate later, the Syndicate remains a barrier to
progress on a number of fronts today, retaining the legal
functions bestowed upon it by a Baathist regime that
sought complete control of the journalistic community.

Let a thousand flowers bloom?
Regulating the Iragi media

Saddam Hussein’s Iraqi television went off air on 9 April
2003. But within weeks of the end of the restrictive
control of Saddam’s regime, non-governmental media
was already springing up, seizing the opportunity of their
new-found freedoms to say and do as they pleased.

i

For the CPA and for other international actors media
plurality was a welcome development, but there were
different schools of thought about the way in which this
could be achieved. Would it be better to deregulate fully
and “let a thousand flowers bloom” or attempt to provide
amore clearly codified regulatory system through which
media would need to be licensed?*

Although there was no formal division of labour, the
British took the lead on the issue of regulation. John
Buck, who co-ordinated coalition communication before
becoming Foreign Office Director for Iraq, admitted,
“We were just plugging gaps wherever we saw them
and wherever we had the ability.”?” Regulation was
one of those gaps, and an area where the British could
draw on their recent experience of media reform in
the post-conflict situations of Bosnia and Kosovo. The
Foreign Office consequently created a small media
development team of around half a dozen
experts to lead on regulatory policy and
advise the CPA.

The media development team was on the
ground in Baghdad in July 2003, and liaised
with the newly-formed Iraqi Governing
Council,® its media committee and the
Iragi interim minister of communications.
In January 2004 this media team drafted
Order 66 establishing the IMN as a public service
broadcaster. It also developed a framework for an
independent regulatory body, the Communications
and Media Commission (CMC), to be in charge of
telecommunications and media licensing. This became
CPA Order 65 and was signed into law? by Bremer in
March 2004, along with Order 66.

The CMC was to manage the radio and terrestrial
television spectrum in Iraq, as well as provide some
ethical boundaries for freedom of speech, protect against
media incitement, and guide the behaviour of the media
during elections. The idea was that this would provide a
better overall media landscape in the country and that

[B]C]
MEDIA ACTION

Above Recording the
first news broadcast
for the Iraqgi television
Al Iragiya on 24 May
2003. The newly
established Iraqgi Media
Network was unable
to produce much Iraqi
content in its early
days.

€€ The CPA did not
grasp the depth of the
Baathist system’s roots
in the journalistic
community.’,

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

MARIO TAMA/GETTY IMAGES


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

through effective licensing policies, the industry would
be relatively stable rather than go through boom and
bust cycles.

Establishing a new regulatory framework for Iraq largely
escaped the public diplomacy pressures confronting
reform of the state media but it presented a different set
of challenges. Iraqi political actors did not understand, nor
much welcome, the concept of independent regulation.
“We could do everything possible to train the CMC, but it
was only successful until it hit a political obstacle,” noted
Dieter Loraine, a member of the media development
team “...and that was generally ignorance on behalf of
the political structures on how to deal with a regulatory
authority.”*

The media itself did not buy into this concept either.
Many broadcasters were already up and running and did
not see the point in applying for a licence or respecting
rules about the management of radio frequencies in the
country’s rapidly filling airwaves spectrum. To many,
this was seen as a restriction of their newly-acquired
democratic right to do and say as they pleased.

Order 65 - creating a new system of independent

regulation

Funding for the planning of the post-Saddam media framework was
allocated by the US Agency for International Development to Internews,
an international media support NGO, in January 2003. Internews formed
a core group of experts to begin drafting a framework for Iraq’s media
to be discussed at a conference in Athens in June that same year. The
resulting document, dubbed the Athens framework, would form the
basis of the CPA regulatory policy, though this is more likely attributable
to the fact that the same individuals who were involved in the Athens
framework then joined the British Foreign Office’s media development
team than to careful strategic planning.

Order 65, which was drafted by this team, established the first media
regulator in the Arab world to be independent of government. The
CMC was to be a non-profit-making institution that would be solely
responsible for licensing terrestrial TV and radio, satellite uplinks and the
lucrative mobile phone operating licences. It was to fund itself from the
revenues received from its telecoms and broadcast licenses and return
any excess to the Iraqi treasury.

The written press did not require a licence, but the CMC was
tasked with encouraging freedom of expression and professionalism
of the press by developing a code of ethics in partnership with the
journalistic community, and a system to implement the code through

self-regulation.

The CMC was to act through its chief executive and was to be
supervised by a nine member Board of Commissioners. New board
members were to be nominated by the prime minister and approved by
a parliamentary majority. Those who held public office or were political
party officials were ineligible for the board.

If you build it, they might not
come: the misaligned objectives of
media reform

The history of the media in much of modern lIraq
has been one of co-option. The coalition had initially
underestimated this legacy. Gary Thatcher later reflected
that Iraq’s strong culture of state control was not so
easily shaken loose,

“Despite our best efforts to establish
transparency, openness and accountability, the
culture was such that — even in the fledgling
government — whoever controlled the media
controlled public opinion... Much of the battle
was with the Governing Council and figures
within the government who thought they knew
the way the media has always worked in the
Middle East and thought, ‘Why change it?’...

We wanted to make this the most open media
regime in the Middle East. We wanted to make it
‘the model’. Some of them just did not want that.
They wanted central control and they wanted to
be able to project governmental policies through
the media by all means, fair or foul.”3!

In the end, the domination of the state media by the
government following the CPA's handover to the Iraqi
transitional government in 2004 was disappointing,
but nonetheless inevitable, according to Iraqgi sources
interviewed for this briefing. Employees of the CMC and
IMN knew that the CPA would not be around forever and
that they would have to position themselves accordingly.

The assumption that Iraq’s new political power brokers
would buy into the need for free media and support a
Western-style regulatory framework remained the most
acute barrier to the success of the CPA's media programme.
Laith Kubba, who had been working for the National
Endowment for Democracy before returning to Iraq to
become a senior advisor and spokesman for Prime Minister
Ibrahim Al Jaafari, noted that many of Iraq’s politicians were
working from an entirely different frame of reference. Such
politicians did not “see the media as a sector, as part of
nation building”, but instead as the mouthpiece of the state.
“It was not a question of them knowing it [the merits of
a free media] and opting to do something else. They did
not know any better. That is the world they know”, he
reflected.’ As the Iraqi political class clamoured for control
of the new Iraq, it was more common for its members to
compete rather than collaborate.

There were consequently limitations to what the CPA
could achieve. Despite almost unchecked legislative
power, “It was always clear that we could establish with
a piece of paper something in independent media, a
commission and so forth. But if the Iraqis did not want
to carry it out, then they wouldn’t”, said Bremer.3

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



The legacy of the Coalition
Provisional Authority’s media
reforms

Some have assessed the CPA's media reconstruction as
a failure. One of the most common criticisms is that the
CPA failed to consult with Iragi and Arab media experts
over the creation of a system that would have been more
compatible with the Iragi context.?* Yet, it is unclear who
should have been consulted, and what shape a more
compatible system would have taken. It is not easy to
find a good model for media independence in the Arab
world where, at least at that time, governments were
in such dominant control of their national broadcasters
and media licensing.

Whatever missteps the CPA and others may have made
in employing the state broadcaster for their own political
ends, this fundamental cultural-institutional divide was
something they would always have struggled to bridge.

The relative lack of success in transforming IMN into
a public service broadcaster — despite a hefty price
tag of US$226 million’ — has led some experts to
question whether this was a sensible goal in the first
place. Andrew Puddephatt of Global Partners, who has
assessed a number of media support projects in Iraq,
said that trying to do so “was a profound mistake...
the attempt to promote public service broadcasting in
societies that do not differentiate the public from the
state is a challenge.”*

i

But itis difficult to imagine what other system could have
been introduced with greater success. The only other
options available were to re-establish a state-managed
media, working under the Ministry of Information, or
to do away with the whole idea of publicly supported
media and leave it all to the privately owned media. Both
are likely to have posed just as many challenges in the
immediate and longer-term future. The more noticeable
failure was arguably the CPA’s lack of understanding of
media content. Creating a system capable of providing
local editorial content consistent with the values of
impartial public service may never have been possible
within the 14 short months available. The CPA does
not, in any case, appear to have seen this as a priority.

Ultimately, the misguided reading of the Iraqi political
context was the main obstacle to the success of the
CPA's broader efforts at reform. The coalition believed
that history could be easily and quickly broken and that,
given the opportunity, Iraqi politicians and journalists
would seize the chance to create a more liberal media
and regulatory regime, one which Western powers
considered to be a cornerstone of its new democracy.
Despite the criticisms then and now, the significance of the
fact that the two CPA orders, which established the CMC
and the IMN, remain the basis of Iraq’s media landscape
should not be underestimated. The CPA's media reforms
left an important legacy in a short period of time. The
Ministry of Information was abolished, an independent
regulatory body was established and the state broadcaster
was reconfigured in law as a public service.

[B]C]
MEDIA ACTION

Above Previously
banned, satellite
receivers flooded into
Iraq as soon as
Saddam’s regime fell.
Some 21 television
stations reportedly
opened for business
between 2003 and
2004. In 2013, nearly
all Iragi households
have access to satellite
television.

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

JEROEN OERLEMANS/PANOS


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

ALI AL SAADI/AFP/GETTY IMAGES

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

Below Former Iraqi
Prime Minister Ayad
Allawi speaks during a
press conference in
Baghdad on 8 June
2010.The number of
microphones gives an
indication of the
quantity of media
outlets.

PART 3

The Iraqgi state and the new system

June 2004 saw the formal transition of power from
the CPA to the new interim Iragi government, with
Ayad Allawi sworn in as prime minister. Full elections
were held in January 2005. Victorious at the elections,
Ibrahim Al Jaafari became Prime Minister of the Iraqi
transitional government, under which a new constitution
was approved by a popular referendum in October 2005.
On 20 May 2006 — a full five months after elections —
Nouri Al Maliki took office as the prime minister of Iraq’s

first fully-fledged government since Saddam Hussein’s
removal three years earlier.

The new constitution set out to establish Iraq as
a “democratic, federal, representative republic”.
Translating the values of the constitution into everyday
laws and regulations has, however, proven to be one of
the greatest challenges for Iraq’s democratic transition.
A large number of laws from the authoritarian socialist
framework formed since the establishment of the
republic of Iraq in 1958 remain in effect today and provide
a stark contrast to the vision of a democratic republic.

This is evident in the media sector, where much of the
architecture of the state still reflects its socialist-Baathist
past. A series of structural issues persist and continue
to impede the development of a genuinely independent
media sector. In this sense, the CPA reforms did not go
far enough.

The interim Iragi government sought almost immediately
to return the media to a more familiar model following
the transition. A new body, the Higher Media Council,
was established in August 2004, in effect reintroducing a
ministry of information in a new guise. The Council was
to oversee the Communications and Media Commission
(CMC) and the Iraqi Media Network (IMN). In November
2004, ahead of the US-led military attack on Fallujah, the
Higher Media Council warned the media that it should
fall in with the government’s position or risk unspecified
repercussions.”’ It was an inauspicious start.

The independence of the CMC and the IMN did not
last long either. Kamran Karadaghi, a prominent Kurdish
journalist who was a board member for the IMN and
future Chief of Staff to Iraqi President Jalal Talabani, noted
that the government was soon able to get its people in
place and effectively took control of the IMN'’s board.
“And that was it”, he said. Once it was clear that the
board had come under political control, Karadaghi did
not attend another meeting. The CMC, he said, lasted
a little longer. But within a year, it too had a board of
political appointees.’® The Higher Media Council soon
faded into the background, failing to maintain its authority
over the IMN and CMC, but the politicisation of the
boards of the latter institutions remains evident today.

The CPA reforms have failed to create structures that
behave in the way envisaged, and the reality is certainly
complex, but not as bleak as might be assumed. This
section will examine how media freedom and public
service broadcasting have evolved. It will also look at who
and what has brought about greater or lesser freedom,
and where the opportunities lie.

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



B]B|C]
MEDIA ACTION

Militias, terrorism, sectarian violence and elusive national unity

The government of Ayad Allawi suffered a baptism of fire as
an intense cycle of sectarian conflict threatened to break Iraq
apart at the seams. Ethnic cleansing and internal displacement
became commonplace. The organisation Iraq Body Count has
documented at least | | 1,000 civilian deaths from violence
between the start of the invasion on |9 March 2003 and
January 2013,* while the Internal Displacement Monitoring
Centre reported that between 2-2.75 million people had
been internally displaced by October 201 |.% Political progress
remained elusive as the main Sunni Arab bloc and the Shia
faction loyal to cleric Muqtada Al Sadr boycotted parliament.
The government brought Sunni Arabs back into the political
process in 2008 with a number of appeasing measures,

the controversial de-Baathification policy first introduced by
the CPA. The same year, Iraqgi security forces cracked down
on Sadrist and other militias and US-funded Sunni ‘awakening
councils’ tempered the insurgency in lrag’s western provinces,
returning the country to a semblance of normality.

Parliamentary elections took place in March 2010, but ended
in a near dead heat between Nouri Al Maliki and Ayad Allawi.
A stalemate followed for the next six months as each vied to
secure a majority. Maliki eventually formed a new government
on || November after striking a deal with Allawi. Maliki has
been accused of failing to honour the deal, however, and
there are now concerns of growing authoritarian tendencies

including reinstating Baathists in the jobs they had lost following

The Iragi Media Network: serving

the state or the public?

When news broke on Al Jazeera in August 2005 of a
serious incident on the Aima bridge in Baghdad during
a Shiareligious event, the state broadcaster’s instinctive
reaction was to deny it. The IMN newscaster read out
a statement claiming that this was a malicious rumour
spread by the Arab satellite stations in an attempt to
destabilise Iraq. Despite having a news team only a
short distance away from the tragedy, where nearly
1000 pilgrims lost their lives in the panic caused by the
suspected presence of a suicide bomber, it took IMN
some time to finally acknowledge the events. Rather
than observing the facts and acting on them, IMN’s
journalists were quick to rebuff perceived negative
propaganda. The episode provided just one example
of the defensive instincts, instilled through a history of
government-supported media.

It is unlikely that this would happen in 2013, but
perceptions of the IMN today vary: many continue to
see it as the unquestioning mouthpiece of the state,
while others believe it has evolved. “There is no
interference, at least not in the year that | have been
in this post,” said current Director General, Mohamed
Al Shaboot, “There has been no guidance or instructions
from the government.”#* Critics, however, say that
IMN is unwilling or unable to provide an independent
voice, pointing to the fact that a cookery programme
was being aired on its main channel while anti-Maliki
demonstrations amassed in the largely Sunni Anbar
province in December 2012. Nonetheless, IMN'’s
behaviour, if not rapidly improving, is at least not
worsening.

For Al Shaboot it is the reliance of the IMN on
government subsidy that has been at the root of much
of the network’s troubles,

on his part.*

“We failed in creating the Iragi version of the
BBC. The main reason for that is the funding.
IMN could have worked if it had an independent
source of funding, but this is not possible because
there is no advertising revenue. Our reliance on
state funding is a big reason for our failure.”*

This failure to establish IMN as an independent financial
entity has hindered its ability to reform its practices and
manage its staff effectively. IMN’s journalists continue
to be state employees. And, as state employees, IMN’s
wage structure must conform to a standard set of salary
brackets and rules, no matter what the sector. “We do
not have the freedom to determine remuneration in
order to attract high-calibre candidates”, said Shamel
Al Badran, a member of IMN'’s Board of Governors.*
Moreover, Al Shaboot laments that his staff’s status as
state employees also removes the incentive for good
performance, as it is nearly impossible for those with
civil service contracts to be fired.*

The expectation of improvement in IMN’s coverage
without a concomitant realignment of the workers’
labour and welfare status has been a major miscalculation
on the part of international actors engaged in
providing support for the Iragi media. A number of
training programmes were provided to IMN staff and
management in the hope that this would lead to an
improvement in professional standards, but this has
not materialised.

“Many people don’t realise that the problem in Iraq today
is completely different than in 2003-2005 [when] the
Iragis did not have the knowledge of how professional
media is run”, said Ammar Al Shahbander, Chief of
Mission for the Institute of War and Peace Reporting
(IWPR) in Irag.“Nowadays, they know what the proper
style of journalism should be, they know the ethics of
journalism, the culture of journalism... but many times
they choose intentionally to ignore that... They do that

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

because someone is either paying them off, or because
it is [in] their political interest or financial interest.”*
Indeed, it is often the people who receive training that
have the most incentive not to implement it.

Self-censorship consequently poses as much of a
challenge as government intrusion. When asked about
the objectivity of his staff in an interview for this briefing,
Al Shaboot responded,

“I don’t imagine a government employee can
operate independently and freely. If the reporter
is not a government employee and simply
contracted to IMN, then he would have changed.
But he knows he works for the government and
that’s what counts in the end, and this is how he is
held accountable.”*

In short, without the autonomy to manage its own budget
and workforce IMN has, unsurprisingly, operated like a
branch of the civil service. In effect, this has perpetuated

the Baathist system, reinforcing the

“ Self—censorship poses traditional expectations among Iraqgis

that the state broadcaster is there to

as much of a Cha”enge as represent the ‘official’ government
government intrusion. 99 view.

In this sense IMN continues to act like a
state broadcaster rather than a public service broadcaster
but that does not mean it can be bracketed with the
system under Saddam. The concept of public service
broadcasting has different connotations in a region
where generations of journalists and audiences have
grown up with the belief that an important function of
the media is to portray their country in a good light.
A survey commissioned by BBC Media Action in 2012
found that 97% of respondents in Irag’s nine southern

Other media support initiatives in Iraq

Following the departure of the CPA in 2004, the levels of
violence inside Iraq — specifically against foreigners — became

so extreme that few media development NGOs were able

to work in Iraq. The UN agencies mandated with supporting
freedom of expression, human rights, fair elections and
governance were also restricted by the fact that they were now
based outside Iraq for security reasons. Their ability to influence
the course of Iragi media would remain limited. Training, mostly
outside Irag, became their main offering — international actors
have allocated significant funds to building the capacity of Iraq’s
journalists since 2003. Mark Whitehouse, Vice President of the
International Research and Exchanges Board (IREX), said his
organisation alone has trained about 5000 journalists in Iraq,
while Andrew Puddephatt estimated that about 8000 training
opportunities have been provided.®

While training is important, as long as the funding of media
organisations — both private and public — remains unchanged,
the impact that training can have is limited, observed

provinces agreed that the media should play a role in
creating a sense of national pride and unity.*®

The legal and economic infrastructure that defines the
relationship between the media and the Iraqgi state
remains largely unreformed. In a country with little or
no private enterprise and massive oil revenues, lraqgis
have always relied on the state for employment, welfare
and social security. Under the socialist system, which has
underpinned the state since the 1960s, graduates would
complete their education and await the letter with their
allocated public service appointment from the ministry
in charge of the relevant sector. Once employed, they
would become members of their professional syndicate,
which would then look after their welfare — from housing
provision, to health services and life insurance. This
system operated across the whole public sector in Iraq,
including the media.

Little has changed. “There is basically no social contract
in Iraq,” said Christine McNab, the former UN Deputy
Special Representative to Iraq. McNab cited a UN survey
that found “the only jobs people wanted were for the
government — because they wanted a good salary, a
pension and a plot of land to build a house on. The
government is the only employer that will give you that”,
she said in an interview for this briefing.*’

For these reasons, IMN'’s reform was far from a success
story, but this does not mean that it is a failed broadcaster.
It has a board of governors and the legal framework to
keep it a step removed from direct government control.
If it manages to renegotiate its budgetary arrangements
with the government, there is some hope that it will
move closer to becoming a public service broadcaster,
playing an improved role in Irag’s democratic transition.

Karadaghi.®' This is not simply in terms of partisanship: living
hand-to-mouth also has an effect on the media’s ability to act
as a tool of public accountability, as it cannot invest in the costly
business of newsgathering and investigations.

Other NGOs have focused on providing advice, also largely
from outside Iraq, to guide the drafting of Iraq’s media laws,
while IREX and the Institute for War and Peace Reporting
focused on working with the journalistic community. But most
donor funding has come under different thematic headings
such as improving governance, supporting elections, human
rights or national reconciliation. Researching available sources
for this briefing came up with few programmes that would
deal with the media landscape as a standalone objective in
the early years. The result was that in some cases NGOs
were pursuing conflicting initiatives or doubling up on efforts.
One such example was the creation of two news agencies:
one established by the journalism support NGO, the Reuters
Foundation, and one by IREX.

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



The Iraqgi Journalists’ Syndicate and
the politics of patronage

The CPAs dissolution of the Ministry of Information was
laden with symbolism and designed to mark a decisive
break from the past. The ministry was not, however, the
only lever of influence over Iraq’s journalistic community.
While the Ministry of Information was the command
centre of the state’s overt control over the media,
the Iraqi Journalists’ Syndicate was the vehicle for the
dispensation of funds to keep journalists onside.

The Syndicate became an official entity ina 1969 syndicate
law, which guaranteed it state funding (article 2). It has
often been described as a journalists’ union, but as the
source of funding suggests, the term had very different
connotations in Iraq, where unions (or syndicates)
were run in line with the Soviet model. The level of
independence the Syndicate had possessed is easily seen
by the fact that it was Saddam’s son Uday who was its
Secretary General on the eve of war in 2003.52 Some of
the Syndicate’s objectives, as stated in its statutes that
remain in force today, are to “support the Arab nation’s
strife against colonialism, Zionism and reactionaries and
in favour of unity, freedom and socialism” and to “protect
journalists from the interference of imperialist countries”
(article 3, clauses 2 and 7).

While great effort went into establishing the independence
of the CMC and the IMN, the Syndicate went largely
unnoticed. Left to its own devices, it soon became
highly influential in the shaping of Iraq’s media through
a combination of its legal status and its effective ability to
engage in the opaque networks of patronage and kinship

that make up the Iraqi state system. Ali Al Shelah, Head
of the Parliamentary Culture and Media Committee,
said, “The Syndicate is undoubtedly now acting like a
‘side’, who have those who they like and those they hate,
and they decide who is with the Syndicate and who is
against.”® This has sometimes come at a real cost. Its
previous Secretary General, Shebab Temimi, was killed in
Baghdad in February 2008. His killers remain unknown.

The Syndicate has perpetuated many of the dissolved
Ministry of Information’s practices. Membership,
for example, is open to media spokespersons of
the government. Ali Al Musawi, Nouri Al Maliki’s
Communications Advisor, is one notable member, joining
the Syndicate once he took his post.
This practice, a relic of the Baathist
system, means that both those who
are supposed to be held to account
and those who are supposed to act as
a fourth estate are united under one
umbrella and system of rewards and
benefits.

In 2009, the Secretary General of the
Syndicate, Mo’ayad Al Lami, succeeded
in securing a deal with the government
under which state lands were provided
to the Syndicate to dispense among its
members at nominal prices. The timing
of the deal was seen as suspicious as
it came a month before provincial elections. The New
York Times reported that the deal was done in return
for positive coverage of government policies.** What
was not reported was that the deal conformed to the

[B]C]
MEDIA ACTION

Above Iraqis walk
among shoes lost
during a stampede on
the Alima bridge in
Baghdad on 31 August
2005. Many of the
dead drowned after
falling off the bridge in
a panic triggered by
rumours there were
suicide bombers in the
crowd.

€€ \While great effort
went into establishing the
independence of the
Communications and
Media Commission and
the Iragi Media Network,
the [Journalists’] Syndicate
went largely unnoticed...
it soon become highly

influential. 99

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

AHMAD AL RUBAYE/AFP/GETTY IMAGES


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

Right Journalists sit
outside a conference
hall while waiting for a
news conference in
Baghdad on 23
February 2009.

1969 Syndicate Law, which stipulated that the Syndicate
should “strive to build housing and provide land for the
members” (clause |3). This sort of privilege applies, in
theory, to all professional syndicates in Iraq, but Al Lami
was the first (and for a while the only) Syndicate chief to
achieve this in the ‘new Iraq’ — an indication, perhaps, of
the sway that the organisation holds. The subject of the
land allocation, formal membership rules and informal
practices is a constant topic of discussion on many Iraqi
news websites and continues to be at the centre of bitter
debate over the notion of journalistic independence.

The Syndicate is reported to receive a budget of
approximately US$7m annually from the government.>
The level to which the Syndicate is co-opted is unclear.
Iragi journalists interviewed for this briefing recall
examples where the Syndicate was required to come
in force to press conferences where Prime Minister Maliki
required backing, but the other side of the coin is that
the Syndicate’s legal status has greatly empowered it and
ensured it was successful in pursuing its own agenda.
The prime minister is arguably as much in the hands of
the Syndicate as this Syndicate is in his.

The Syndicate has been successful in creating a rebranded
image to allow it to engage in the broader conversation

with donors, UN agencies and NGOs over the future
of Iraq’s media reform. There was little insight shown
into the Syndicate’s mandate or its intentions. Some
international actors have held the view that syndicates
need to be brought into the fold and reformed from
within over the long term. This approach has yet to
bear fruit in Iraq.

The ongoing influence of the Syndicate is debated,
and debatable. Its defenders argue that it has been
instrumental in protecting the lives of journalists and
securing much-needed welfare for the journalistic
community. As the box ‘Journalists’ safety in a culture
of impunity’ shows, the need to protect the safety and
freedoms of journalists in Iraq is among the most acute in
the world. Combining a campaign for safety and freedom
with one to secure welfare benefits for the Syndicate’s
members, particularly when the resources come from
the state, is clearly more contentious. Such support
creates a precedent that journalists are somehow a
‘breed apart’ from other citizens of the country. It may
not be appropriate for international donors to encourage
initiatives that secure specific welfare rights for one group
over another, particularly if that clouds or distracts from
efforts to support freedom of expression.

MOHAMMED AMEEN/REUTERS

20

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



[B]C]
“ MEDIA ACTION

Journalists’ safety in a culture of impunity

Since 2003, 150 journalists have been killed in Irag, more than in any
other state in that period, according to the Committee to Protect
Journalists (CP)).** To make matters worse, not a single conviction for

The Communications and any of those murders of journalists since then has been secured, ranking

. L. Iraq first on the CPJ’s Impunity Index.”’
Media Commission: ten years of . S

. Yet, while dangers for journalists
mUddllng through remain acute — especially for those
The current version of the CMC is an unhappy one. It is C°Ve””$ taboo ‘SS}‘eS SfUCh s 2007 32
afar cry from the progressive model of media regulation ~ °""UPtion — the situation does appear
that was envisaged a decade ago. to be improving. In 2012, for the Ot '
first time since 2003, there were no 2009 4

The establishment of the CMC was in line with confirmed cases of journalists being 2010 5
recommendations from both the World Bank and murdered due to their work.’® The
UNESCO, the UN agency mandated to work on issue of impunity, on the other hand, 2011 5
promoting freedom of expression. According to remains a systemic problem for the 2012 0
UNESCO’s indicators for success, the independence Iraqi state, as Part 4 illustrates. Source: CP) Attacks on the Press in 201 1.

of the regulatory system should be guaranteed by law

and respected in practice.®® The CMC'’s independence

is provided for by law, but it is far from respected. intervened to mediate. In the end, no media outlets were
shut down and no clear explanation was given for the
original decision or its subsequent reversal. It has to be
noted that while the CMC requires broadcasters to be
licensed, it has so far been unable to issue such licences
due to an impasse over fees.

The CMC has at least survived despite early efforts to
scrap it and return it to a more familiar model of direct
governmental control. This is less a testament to its
effectiveness and more likely due to a lack of a ready
alternative. According to many broadcasters interviewed
for this briefing, the organisation lacks credibility—bothwith ~ The CMC is under pressure not only from the media
the media it is intended to regulate and with government.®’  and the Iraqi government. The international donor
community — as was evident from interviews for this
briefing — has also begun to lose patience, frustrated
that an abundance of resources, training and support
has led to little progress. That is understandable,
but the consequences of the body being cast adrift
by international actors could be severe. The CMC is
important because of its legal independence. While its
performance has not demonstrated much independence,

The Iragi government remains uncomfortable with the
idea of regulation being outside of its control. When
advocates try to explain why that is necessary, the Iraqi
government questions why, if regulation is such a good
idea, the CMC has failed to regulate a media that remains
irresponsible and out of control. For its part, the lraqi
media dislikes the CMC, regarding it as little more than

an administrative irritation, a r?o.n-collaboratlve quy its continued existence offers the only real hope of the kind
that threatens and resorts too willingly to the executive
of legal and regulatory reform capable

authority of the interior ministry to implement its sanctions of withstanding the state’s influence in “ The Communications

against broadcasters who breach regulations. It is also all its forms d Media C .. .
accused of being largely dominated by the ruling Dawa ' an edia L.ommission s

party and under the control of the prime minister’s office.>  The CMC was shakenintoactioninlate important because of its

2012 and s trying to court broadcasters leeal independence. It
as well as drive a parliamentary vote on & P )

its new draft law, replacing CPA Order offers the only real hope
65, which was supposed to remain in  of the kind of reform

force only until the Iragi Parliament . .
finally passed a permanent law. At Capable of WlthStandmg

the time of writing it remains unclear the state’s inﬂuence.”
which direction the new legislation

will take. The fact that the CMC has authority over
telecommunications regulation in addition is a source
of dispute with the Ministry of Communications. The
ministry has been arguing that the telecoms licensing
function should be part of its remit. The allocation of
these licences is by far the most lucrative side of the
CMC’s authority and the one that holds the promise of
great political influence. Until this dispute is resolved, the
Strong words were exchanged, the incident was covered  CMC is likely to face problems with the government®*
extensively by Iragi and non-Iraqi media, and the chair  but the organisation, for all its problems, remains critical
of the Parliamentary Culture and Media Committee to the future of independent media in Iraq.

A good example of the disconnect between the CMC
and Iraqi broadcasters was when the regulator turned
to the Ministry of Interior in June 2012 to issue closure
orders against 44 media outlets for non-compliance with
licensing requirements. The outlets were not forewarned,
nor were they clearly informed which requirements they
were supposed to have breached. They were furious
with the actions of the CMC, accusing it of clamping
down on freedom of expression and acting as an agent
of governmental repression. The CMC replied in kind,
publicly chastising the channels — including IMN - for
“attempting to incite chaos in the media sector by
violating financial, legal and professional regulations,
and trying to drag the [Media and Communications]

Commission into political bickering”.%*

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG 21


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

JOSEPH BARRAK/AFP/GETTY IMAGES

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

Below The control
room of the news
studio of Al Sumariya
TV in Beiruton 18
October 2004, just
before the station
launched.

PART 4

Irag’s non-state media boom

Within months of the removal of Saddam Hussein, Iraq’s
media had been transformed. In a country where non-
state media had been banned, where satellite dishes
were illegal, and where mobile phones and the internet
were unknown, Iraqis had little access to information
beyond government sources.

“We were pushing on an open door”, said Ambassador
Bremer, “The Iraqi people wanted to have a free press.
And after 30 years of Baath dictatorship they wanted
to be able to express themselves. That was pretty
straightforward.”®

A dizzying boom in newspapers, radio and television
followed, with more than |50 independent newspapers
and magazines, 80 radio stations and 2 | television stations
reportedly opening for business between 2003 and 2004
alone.%

As is the case elsewhere in the Arab world, satellite
television channels are the dominant medium. Today,
Iragis have access to an estimated 30—40 Iragi-facing
television channels, as well as a huge array of pan-Arab
channels offering entertainment, news and current affairs
and religious content. Research commissioned by BBC
Media Action in the nine southern provinces of Iraq®’

found that access to satellite television is near universal
at 97%. Despite the prominence of the use of social
media throughout the ‘Arab Spring’, the internet remains
very much in its infancy in Iraq. This is changing fast.
Statistics provided by Facebook show that the number
of Facebook users in lIraq increased by 35% in the
last six months of 2012, standing at nearly 2.7 million
in early 2013.%8 Nevertheless, the BBC Media Action
survey, conducted in October 2012, found that only 8%
of respondents in the southern provinces had used the
internet in the last month. Furthermore, 76% said they
had never used a computer.®®

The level of diversity within lrag’s non-state media
is undoubtedly the country’s single greatest media
advance over the last decade. However, as this section
will illustrate, this diversity is more a by-product of the
fact that there are sufficient actors — inside and outside
Iraq — willing to underwrite media that advocates a
particular agenda. Even media organisations that have
been established as commercial ventures, rather than
with specific political agendas in mind, are unlikely to
become editorially independent as long as commercial
revenue remains elusive and political funding continues
to be relatively easy to secure.

22

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



AHMAD AL RUBAYE/AFP/GETTY IMAGES

‘Ethno-sectarian media empires’

The establishment of new non-state broadcasters
corresponded with the increased struggle for power in
Irag. This is no coincidence. In his influential 2007 study,
Ibrahim Al Marashi characterised Iraq’s non-state media
as being formed of “ethno-sectarian media empires” that
operate in the vanguard of partisan political interests.”
This problem persists today, as most media houses play
to the narratives of Iraq’s divided communities rather
than seek to provide objective content. Statistical surveys
generally support the widely held view in Iraq that people
tune into the television or radio service that reflects their
ethnicity and religious/tribal affiliation.”®

The heightened tensions evident in the media in
2005-2006 focused international attention on the debate
around whether Iraq’s media was helping or hindering
Irag’s transition to democracy. Citing examples such as
Rwanda, it has been argued that media deregulation in
post-conflict states can lead to an escalation in tensions,
and sometimes even breed violence.” The Iraqi journalist
Haider Al Safi believes that deregulation did more harm
than good in Iraq, arguing that Iraqis lacked the skills and
experience necessary to know how to use their new-
found freedoms. This led the media to have a divisive
effect, he claimed.”

Yet, despite lingering low professional standards and
partisan agendas, Iraq’s media has nonetheless stopped
short of inciting violence. In a country so marred by
appalling acts of political violence, this should not be
underestimated. Marashi was conducting his research
at the height of Iraqg’s sectarian insurgency and found
no evidence that Iraq’s non-state media was directly
airing calls to violence. Today, Marashi believes that the
media has moved on,

“The nature of ethno-sectarianism in Iraq is quite
different than it was a couple of years ago...
where you were getting information from your
side during pitched battle, so to speak... Today,

[B]C]
MEDIA ACTION

i

Left Ashura festival
parades in Baghdad in
2011, commemorating
the seventh century
killing of Imam Hussein
(grandson of Islam’s
Prophet Mohammed)
in the battle of Karbala.
This important Shia
ceremony was banned
under Saddam’s rule
but enthusiastically
revived as soon as the
regime fell.

Attitudes towards the media still shaped by

perceived threat

The graph below shows the findings from the survey commissioned by
BBC Media Action in Irag’s nine southern provinces in October 2012.
While it cannot be said to be representative of other parts of Iraq where
the sectarian makeup is different, it gives some insight into the clear
preference for home-grown media.

And there is a distrust of non-Iragi sources: only 5% of respondents said
that they had ‘a lot’ of trust in pan-Arab satellite channels, in comparison
to 40% for the Iragi channels.”

Sources used to find out about issues that matter to you most
(tOP three mentions) Survey size = 2002 respondents

Internet — accessing websites I
with Arabic content

Through mobile news feeds

Newspapers

International radio channels
such as BBC Arabic

The Friday sermons and/or h
religious leaders

Arabic satellite channels like
Al Jazeera and Al Arabiyya

Word of mouth (friends, ‘ ‘
family)
Local radio channels

Iragi TV channels

| | | |
80 100

o —
N
o
NN
o
(023
o

Respondents also have particular expectations from their media. Some
97% agreed that the media should play a role in creating a sense of national
pride and unity.”' These figures indicate that Iraq’s authoritarian legacy
continues, to some extent, to shape audiences’ expectations of their
national broadcasters — whether state-owned or not.

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG 23


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

€€ |t is difficult to
find a broadcaster in
the Arab world kept
afloat by advertising
revenue alone. The
methods of bridging
this shortfall are

murky. )} J

Below Al Shargiya
TV’s Labour and
Materials was one of
the first reality
programmes in Iraq.
This ultimate home
makeover show
helped rebuild houses
damaged by bombings
in 2003.

these channels serve as an incubator of identity
in Irag. Each of these channels portrays what it
means to belong to a particular ethno-sectarian
community and what it means to be an Iraqi after
the fall of Saddam Hussein.”’¢

In a divided society such as Iraq, this does not necessarily
have to come in the form of skewed media coverage.
The prominence of the first Shia festival of Ashura
following Saddam’s removal, for example, was
awatershed moment for Iraq’s Shia community,
which had been banned from celebrating it in
public by Saddam Hussein’s regime. While
portraying the event through the media may
have been seen as overtly political by some, for
others it allowed them to celebrate a culture
that had been brutally repressed.

The mediahas moved with the times. The battles
in Iraq are increasingly fought in parliament and
the press rather than through militias. And, while
Iraq’s channels may not operate according to
a strictly commercial model, it should not be assumed
that this makes them impervious to the preferences of
their audience. “It is survival of the fittest”, Al Marashi
argued. “Channels will emerge that are sectarian in nature
and others will emerge that will be all-encompassing in
nature, and ultimately it will be up to the viewer to decide
which viewpoint they subscribe to.””” Indeed, while a
channel may be politically funded, it needs viewers if it
is to be influential.

Media, money and independence

Following the conclusion of the reconstruction effort,
many in the international donor community assumed
that Iraq would soon be able to use its oil revenues to
develop a market economy strong enough to allow a free,

independent and commercial media sector to flourish.
This has not materialised and is not an assumption
founded in the reality of the media industry elsewhere
in the region.

“Insufficient advertising revenue to cover operating
cost is the greatest challenge for the independence of
media organisations in the Middle East”, said Alaa Eldin
Elsadr, Arabic Media Press Officer at the US Embassy in
Baghdad, and a former business development advisor
to the MBC group — the oldest and largest of the Arabic
media empires. In Iraq, he said, “continued economic
development and foreign investment is expected to lead
to greater private sector investment in the advertising
sector — including for media operations.”’®

Judging by the slow progress to date, it is unclear how long
this might take. In fact, itis difficult to find a broadcaster in
the Arab world, no matter how successful, kept afloat by
advertising revenue alone. The methods of bridging this
shortfall are murky, as the box ‘Iraq’s influential satellite
channels and the mystery of funding’ shows.

The Danish media development NGO International Media
Support (IMS) has sought to train media outlets to
develop marketing strategies to secure advertising
revenue, citing its work with the Kurdish newspaper
Hawlati as proof that it is possible to turn a commercial
profit.”” Newspapers, of course, require modest levels
of funding in comparison to the broadcast media, and the
largest influx of cash from advertising appears to come
from public service announcements on behalf of the
government. It seems doubtful that an independent
television or radio outlet could be made commercially
viable in Iraq in the foreseeable future.

The inability to find sufficient revenue from outside the
donor community has led to a number of initiatives that
were started with international support to either fall by
the wayside or become subject to partisan influence
following the conclusion of their international funding.

The National Iragi News Agency (NINA) set up by IREX
with USAID funding offers a good case in point. NINA
was designed to become self sustaining within three
years of its creation in 2005, by collecting subscription
fees from the Iragi media. But it was unable to generate
sufficient commercial income. When international
funding ran out, NINA was left to fend for itself and
found a willing and able patron in the form of the
Journalists’ Syndicate.® Incidentally, the 1969 Journalists’
Syndicate Law lists the “establishment of a news agency”
as one of its objectives.

Those who have criticised the coalition’s efforts to create
atruly independent media sector in Iraq cannot overlook
the funding conundrum. While international donors
accepted that it would take time for media organisations
to be commercially sustainable, they underestimated how
much was needed for such a fundamental transformation
in the lragi economy.

24

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



B]B|C]
MEDIA ACTION

Iraq’s influential satellite channels and the mystery of funding

Media outlets come and go in Iraq. It is difficult, and not
particularly useful, to map them all, but their numbers far
outweigh the capacity of the media market to sustain them.
In early 2013 there are about 30 generalist Arabic language
television channels, not including the Kurdish broadcasters,
aiming at Iraq.

Media outlets are not in the habit of being transparent

about their objectives and sources of funding. A number

of broadcasters claim to be independent and funded by
investors or advertising, yet few advertisements appear on
their screens. Exact data is therefore hard to come by, and
the picture has to be built through a combination of piecing
together snippets of information and analysing on-air content.

One category of media is outright partisan or ethno-sectarian.
A number of political, ethnic and religious groups operate
their own channels. The ruling Dawa party, for example, is
believed to own and operate, directly or indirectly, a number
of channels and even these are believed to have been divided
along inner party splits. For example, when former prime
minister Jaafari left the Dawa party, he walked away with
custody of Biladi TV, which until then had been a Dawa

party channel. A number of channels and radio stations were
established seemingly with the aim of supporting the political
fortunes of their owners. Kamal Al Asadi, Editor-in-Chief of
Basra-based Radio Al Mirbad, recalls numerous examples of
short-lived radio stations that sprung up before the provincial
elections to represent one political grouping or another, only
to disappear shortly after the poll.®'

But arguably more controversial are those that fall into the
category of ‘charter’ channels. Owned and operated by
individual businessmen, they nevertheless portray a political or
geopolitical agenda. Iraq’s geostrategic position in the Middle
East has led to its media becoming a proxy for larger battles:
Saudi Arabia, Iran and the Guilf states are all believed to provide
substantial media funding in one form or another.

The details of such funding are subject to much speculation,
and what the benefactors receive in return is of course
unclear. These channels can be confusing, as the political
agendas they push are not always consistent. In trying to map
ownership for this briefing, the culture of secrecy, accusations
and counter-accusation that shrouds the media funding debate
became all too apparent.

Among the most important of the charter channels is

Al Sharqiya, widely perceived as an opposition channel.
Established in 2004, it is owned by Saad Al Bazzaz, who
headed Saddam’s media machine until his defection to the
UK in 1992. Al Shargiya immediately captured the attention
of Iragis and the imagination of the world with its innovative
programming following its launch: it ran a show called
Materials and Labour, visiting Iragis whose homes were
bombed and rebuilding them in front of the cameras.

The channel was also home to Irag’s first talent show,

Star Academy.

Al Shargiya is associated with the Sunni narrative and often
referred to as ‘the Baathist channel’. Another example of a

‘Baathist opposition channel’ is Al Baghdadiya, operating out
of Cairo. Al Baghdadiya’s offices in Baghdad have been shut
down once already, in 2010. It has also been threatened with
closure more recently by the CMC.

Al Sumariya, operating out of Beirut, is another influential
and relatively popular channel in Iraq. It has demonstrated
greater balance and professionalism in its news and current
affairs but its modern, secular and Lebanese style is at times
out of tune with the largely traditional Iraqi society, according
to Iraqi sources interviewed for this briefing.

Al Fayhaa is an interesting example of a ‘charter’ channel.
Its apparent owner-cum-manager-cum-main presenter,
Mohammad Eltai, has never been transparent about his
sources of funding. In an interview for this briefing, Falah Al
Fadhli, once the head of news for Al Fayhaa, said, “When we
asked Eltai where the funding was coming from he would
say that it came from Iragi businessmen in Europe and that
this was in order to support the political process in lraq

and safeguard democracy.” Fadli said he and others were
unconvinced by this explanation.®

Alhurra and Radio Sawa

Another influential channel is Alhurra Iraq, the Iragi-facing
version of the 24-hour Arabic news channel Alhurra. This
and Radio Sawa are funded by the Broadcasting Board of
Governors, which administers funds from the US Congress.

Ciritics have argued that all these are simply vehicles to
distribute US propaganda to the Arab world.8* Supporters
believe that the stations fulfil a need for objective and accurate
information in a region with a dearth of such sources. “Iraq

is the success story for Sawa and Alhurra”, Brian Conniff,
President of the Middle East Broadcasting Network, which
operates the outlets, said in an interview for this briefing. “It
has shown us that this model works, that our emphasis on
local news and information is what people like... It is Iraqi
news by Iragis and that has overcome the funding source.”®

Unlike other channels, at least Alhurra’s funding is transparent.
Running Sawa and Alhurra is not cheap. Since 2003, the Middle
East Broadcasting Network has received approximately
US$870 million in funds from the US Congress® (for all of its
broadcasting operations across the Middle East) and some
development NGOs believe that some of this money could be
better spent investing in Iraq’s indigenous media. “There is a
clear imbalance”, said Laith Kubba, “We need to allocate those
dollars in terms of the capacities and positions of the actors
who are trying to assist the media sector.”®

‘Blackmail media’

The resourcefulness of non-state media has also reportedly
extended to seeking payment for not running stories. lraqi
journalists and politicians often allege that some media
organisations receive payments in return for not broadcasting
damaging stories about high-profile figures and movements.
No evidence has been found for such allegations but it is often
mentioned and described as ‘blackmail media’.

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

25


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

LA

Above Freedom of
expression in action.
Sunni protestors in
Anbar Province on

4 January 2013 hold up
a portrait of Prime
Minister Nouri Al
Maliki with slogans
branding him “a liar,
sectarian, thief,
collaborator”.

PART 5

Media freedom and the legal framework

The level of freedom that Iraq’s non-state media enjoys is
debatable. Many experts argue that the country is sliding
back into authoritarianism. “The blindingly obvious is
that Nouri Al Maliki, the prime minister since 2006, is
undoubtedly, rapaciously, strategically, moving towards
a dictatorship”, Iraqi expert Toby Dodge told the
International Institute of Strategic Studies in May 2012.%

Research for this briefing, however, has indicated that
the extent of central control over the media at present
is easily overstated. A balance of power has emerged
in Iraq over the last decade, which is illustrated in its
media. “The media is so diverse that no one can control
it. It is impossible. The government is trying to leash the
media, but it is mostly done on an ad hoc, reactive basis,
and it is not working out...” said Ammar Al Shahbander
of the Institute of War and Peace Reporting. “The
political opposition at many times is as strong as the
government... they also have money and they have guns.
[And] because of digital technology, technically there is
no way that you can block them off...Gone are the days
that you can shut media down.”#¢

Indeed, as Iragis consume mostly satellite television, it
is impossible for Iraq to return to the kind of media
darkness of the Saddam era. A recent spat between the
CMC and Al Baghdadiya made the headlines in December
2012. Al Baghdadiya was threatened with closure of its
Baghdad operation. The reality, however, is that a ban
on broadcasts would have little effect on the channel,
which is headquartered in Cairo.

Nonetheless, Iraq has been rightly criticised for its
poor record on freedom of expression. The lIraqi
Journalistic Freedoms Observatory (JFO) registered 3|
cases of journalists being beaten by security services
and 65 journalists being detained or arrested in 201 | .#°
Freedom of movement is also an issue: the JFO reported
84 additional cases of security forces banning media
coverage and filming, likening the security forces’
treatment of cameras to its treatment of bombs.*

There is a tendency among NGOs to interpret these
abuses as part of a co-ordinated attack on press
freedoms. But there is little evidence of systemic media
repression by the government. This would “give the

AZHER SHALLAL/AFP/GETTY IMAGES

26

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



government credit for something that it doesn’t deserve”,
said Shahbander, “it is just not that well organised.”'
Ali Al Shelah Member of Parliament and Chair of the
Parliamentary Culture and Media Committee, said that,
“One often hears that the prime minister has shut down
this or that station, but the Prime Minister doesn’t have
the time for this kind of thing in any case.””

Independence remains a nebulous concept in Iraq and
self-regulation and the sector’s professional ethics are
under developed. Iraqi officials claim that some media
confuse objectivity with permanent opposition by any
means. “Many media organisations are funded in order
to pursue political agendas and it suits them to be able
to attack and exchange abuse”, said Shelah, who noted
that this partisan nature of the Iragi media means that
any disagreement over regulatory issues quickly becomes
political,

“When stations are shut or held to account,
everyone screams that this is an attempt to stifle
freedom of expression... Everything is turned into
a political standoff. This is what makes the work
of the CMC, IMN and the Parliamentary Culture
and Media Committee so difficult. The fact is that
no matter what these bodies do, people are not
going to like it.”?

Attacks on journalists and on freedom of expression
are more generally attributed to the overall culture of
impunity that remains in Iraq, where influential figures
operate above the law. Dangers remain high for Iraq’s
journalists, and especially for those who seek to expose
corruption or criticise prominent figures.

Iraq’s legal system is a patchwork of laws from different
ages, from the Baathist era, to the CPA and post-
transition Iraq. Laws drafted in each period have very
different origins and it is unsurprising that they coexist
uncomfortably. In the media sphere, this multi-layered
and often contradictory legislation has created confusion
and hindered the work of the judiciary. It is not always
easy to judge which legal and judiciary provisions are
helping secure freedoms and which are restrictive.

The establishment of the Media and Publications Court
in 2010 is a case in point. The first of its kind in Iraq, the
court was set up to handle alleged offences of defamation
and libel in the media. The court’s procedures and its
status in lraq’s legal architecture are opaque and open
to interpretation, but it has so far shown little sign of
clamping down on the media in favour of the government.
Ammar Al Shahbander said that the court has thrown out
all cases against media outlets to date, even when charges
against appear to have merit. With professional standards
remaining low, he noted that cases of forged pictures,
fabricated stories and unsubstantiated accusations have
gone unpunished.” In researching court procedures
for this briefing, it became apparent that the court, at

i

least so far, is insufficiently equipped to fulfil its remit.
As aresult, it has had no positive or negative impact on
freedom of expression.

Free press advocates in Iraq warn that journalistic
freedoms are likely to come under increasing threat as
a raft of new legislation passes through parliament. The
Law for the Protection of Journalists, passed in 201 I,
has become a major source of contention. Although this
law has meant that trials in the publications court are
not subject to the harsh penal code, the tendency to
qualify journalistic freedoms “in accordance with the
law” makes the scope of these freedoms uncertain.
The most suspicious element of the law, however,
is its insistence on the registration of all journalists’
employment contracts with the Journalists’ Syndicate.
Kamran Karadaghi argued that the law “really protects
the Syndicate, not the journalists. Everything should go
through the Syndicate and the Syndicate supports the
government...That’s a big problem.”%

There is a tendency among some Iraqi and international
NGOs to view all government actions in the
development of legislation as conspiratorial. Many
aspects of the laws do betray worryingly authoritarian
tendencies, but this can be due to inexperience and
haste rather than calculated action. New drafts of
laws are created in such a long-winded and secretive
way that a law could potentially be drafted without
any subject specialists being consulted. Meanwhile,
civil society cannot feed into the process because the
drafts are not published.’ Such drafts therefore bear
little resemblance to the progressive
ideas of the NGO sector, which the
Iragi Parliament would be unlikely to
accept in any case. It is even unlikely,
Al Shahbander argued, that MPs even
read draft laws.”’

While the extent of media freedoms is
debated, it is clear that it is great enough
to enable media houses to be vocal in their
complaints about the government and still
remain open for business. An important
question is, however, whether the existing level of
freedoms is down to the loosening of authoritarian
attitudes towards the media or the state’s inability
to enforce its will to the extent it would like. In the
semi-autonomous Kurdish region, some observers
believe press freedoms are fewer due to the fact that
the authorities are stronger there.” There is no room for
complacency — it is debatable whether many Iraqi officials
ever really relinquished their authoritarian worldviews.
International actors seeking to support Iraq’s ongoing
democratisation need to keep encouraging the Iraqi
government to move towards allowing a free press and
broadcast media, especially in light of a convoluted and
under-developed legal framework.

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

[B]C]
MEDIA ACTION

€€ Many aspects of the
laws do betray
worryingly authoritarian
tendencies, but this can
be due to inexperience
and haste rather than
calculated action. 99


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

€6 raq’s government,
sitting on the third
largest oil reserves in
the world, has little

PART 6

Far from a lost cause:

Irag’s media ten years on

Iraq’s media reform journey has been scrutinised in
several important papers published by reputable NGOs,
think tanks and academic institutes. Ina 201 | paper for
the National Endowment for Democracy Center for
International Media Assistance, Shelley Ricchiardi wrote
that, “The reality on the ground today is a far cry from
what [US government] Pentagon planners envisioned
for Iraq’s reconstituted press system.”*” Deborah Amos,
meanwhile, in a report for Harvard’s Kennedy School of
Government, lamented that despite half a billion dollars
of investment in Iraq’s state media, it remained unable
to offer “a neutral media space” for the candidates in
the 2010 elections.'®

This is a fair judgement if made as a comparison with
best practice in more developed media environments,
but this was never likely to occur bearing in mind Iraq’s
starting point and its networks of patronage and power.

The seismic shift in attitudes that the Iragi media was
asked to embrace in the sector’s reconstruction after
Saddam’s fall was always likely to take time. While
technology has dramatically transformed media vehicles
in lraq in recent years, the media’s role in Iraqi politics
has been much slower to evolve. But that was to be
expected. “You cannot create a cultural shift in ten years,
especially when it is ten years of war,” said
Al Shahbander. '

As this analysis has shown, the reconstruction
and support of Iraq’s media is neither
a resounding success nor a precipitous
failure. The reality is much more complex

need for the resources and uneven, as in all sectors across the

of its people. 99

country, as it seeks to build a more stable
and democratic future. The prospects for
Irag’s media are less bleak than might first
be imagined, and there are opportunities to achieve
sustainable reform.

While sporadic abuses of journalistic freedoms continue
amid Iraq’s general culture of impunity, it seems there is
no concerted and organised campaign to silence the press.
Iraqi legislation guarding media freedoms is confused,
opaque and incomplete, lending itself to opportunistic
manipulation both by the authorities and the media. If
the space that has been created is to be maintained, the
Iraqi Parliament will need to revise old laws and pass new
ones. However, as explained in this briefing, it is struggling
to do that because of both political battles and a lack of
expertise and legal capacity in this field.

For Iraq’s regulatory system to function properly, the
role of the CMC needs to be clarified. The passing of a
law to replace CPA Order 65 seems necessary for this to
happen. In an environment where there is such diversity
and tension along ethnic, sectarian and political lines,
the CMC has an important role to play. Meanwhile, the
Journalists’ Syndicate’s monopoly over the dispensation
of state funds, and its influence over the Iragi executive,
legislature and judiciary, remains a cause for concern for
many of those interviewed for this briefing — both inside
and outside Iraq.

The level of diversity is the single greatest advance within
Iraq’s media community over the last decade and this is
likely to be sustained. However, as Mark Whitehouse,
Vice President of IREX has noted, the criticism levelled
at Iraq’s media by many observers is not that it does not
represent a variety of views, but that the views it does
portray are partisan.'® This appears unlikely to change
as long as commercial revenue remains inadequate.
The resources of indigenous Iraqi religious, sectarian
and political actors, in combination with funding from
competing regional powerhouses such as Saudi Arabia,
Qatar, Iran and international actors such as the US
government, are likely to continue to bankroll non-state
media houses.

The IMN remains more of a state broadcaster than an
independent public service broadcaster, but this does
not mean that it should be written off. The fact that it
has a board of governors and the legal framework to
keep it a step removed from direct government control
should not be forgotten. In this sense, its model (if not
its performance) is a breakthrough compared with the
governance of other state-funded media in the Arab
world. There is hope, therefore, that attitudes can
evolve, especially if IMN is given greater autonomy in
handling its budget.

Nonetheless, the most intractable obstacle to the
removal of state control over the media is structural.
Iragq’s government, sitting on the third largest oil
reserves in the world, has little need for the resources
of its people. Citizens of the country remain largely
untaxed and the political bonds and accountabilities
between state and citizen that are forged through
taxation in most democracies do not exist in Iraq
and probably will not any time soon. While the way in
which politics works in the country is not under great
economic pressure for reform, these circumstances

28

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



make accountability mechanisms like the media even
more important in ensuring that power and politics
function effectively.

Seeds of progress have been sown over the last decade.
The investment made in media support in the country
has reaped at least some dividends. The challenge is
whether, ten years on, they will be nurtured or left to
wither.

How international actors approach the future needs
to be rooted in the lessons of the past. Those lessons
have tended to be learned slowly. In 2002, before the
invasion, an expert on media support was invited to the
State Department to discuss how the Iragi media should
be reconstructed in the event of war. “Western NGOs
suffer from two misconceptions”, said the expert. “They
either believe the state and its media can be reformed just
by training the journalists (without changing the power
relations and culture of these institutions) or they dismiss
the state, if they are not outright anti-state.”'®® Both
misconceptions are, according to the research carried
out for this briefing, still held in relation to Iraq.

This briefing has examined in some detail the experience
of the last decade of media development in Iraq and
has set that against the workings of the Iraqgi state and
the wider context of media in the region. Important
lessons can be learned from both the mistakes made and
the accomplishments achieved over the last ten years.
Putting those lessons into practice in a difficult funding
environment will be challenging. As long as the inherited
institutional and attitudinal factors highlighted here are
understood and reflected in future support to Iraq’s
media, real hope remains that its media environment
can play a key role in the country’s democratic
transformation.

[B]C]
MEDIA ACTION

Above Iraqi
journalists from
across the nation
gather at the
National Theatre in
Baghdad, during a
conference on 26
January 2013 that
called for national
unity and rejection
of the sectarian and
political divisions
that continue to
plague Iraq.

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

29

SABAH ARAR/AFP/GETTY IMAGES


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

PART 7

Lessons for media assistance in transitional

Arab countries

The experience of media reconstruction in Iraq has
divided opinion. Controversy over the legitimacy of
the Western military action in 2003 drove international
actors to make decisions about the reconstruction and
reformulation of the Iraqi state in a way that would not
occur where outside military involvement was non-
existent, limited or less controversial.

Iraq is not, therefore, a classic post-war reconstruction
case study. The experience in Iraq does, however,
raise important lessons for other Arab countries and
especially those undergoing transition. The context of
change between the Iraq experience and that facing other
Arab countries today is, of course, different. The last
decade has witnessed a shift in attitudes across the Arab
world, especially following the ‘Arab Spring’, as well as
significant technological changes. Both will invariably
need to be taken on board when considering how the
Iraq experience can inform media support in transitional
and non-transitional Arab countries.

Nevertheless, important lessons from the Iraqi experience
are relevant to the challenges facing media and support
to media in the Arab World and perhaps elsewhere too.

Media support needs to be holistic

The traditional mainstay of media support, where
improved journalistic skills are assumed to lead to
increased governmental accountability and an improved
public voice, will only be effective in certain circumstances.
A more joined-up approach is required, identifying media
attitudes and behaviours that can be changed through
training and those that cannot. Understanding where the
change is achievable — and where it is not — is crucial.
International actors should, perhaps, reconsider the
value of supporting training initiatives when there is little
chance of bringing about a change in broader media
loyalties and incentives.

Similarly, a narrow focus on legislation and regulation,
especially if these borrow from what is referred to as
‘international best practice’, can also fall short of achieving
optimal outcomes.

State broadcasters in other Arab countries share much
of the original authoritarian premise on which Iraq’s
mass media was established. Today the same systems
of ministries of information and syndicates remain even
in those countries where the ministries have been
disbanded in favour of new higher media commissions.

Bearing the IMN experience in mind, media support
programmes aimed at transitional Arab countries should
consider taking reform a step further — examining the
legal and administrative structures of state broadcasters,
journalist syndicates and non-state media organisations.
In non-transitional Arab countries careful consideration
could be given as to whether any sort of reform is
achievable.

In transitional Arab countries, donors have increasingly
focused their attention on engagement with youth
and the use of social media. These are valid priorities.
However, as the Iraq experience demonstrates, unless
reform is holistic and tackles legislation and regulation in
ways that free all forms of media — including the internet
— from undue interference of government, the youth of
today could grow up to be the co-opted civil servants
of the future. It is worth noting that many of those who
make up the community of self-censoring journalists in
Iraq are still in their late twenties and thirties. A decade
ago they were not much older than the youth of today,
and were certainly not working as journalists under the
previous regime.

Media development is a goal in itself

If support to media is to succeed in the face of the kind
of complex challenges outlined by this briefing, it could
usefully be a stand-alone priority and objective in its
own right. Clear, context-specific and holistic strategies
are unlikely to be developed and prioritised otherwise.

In researching data for this briefing, the difficulty of
defining where media support, and funding for media
support, begins and ends became all too clear. It has been
listed under a variety of categories such as improving
governance, electoral support, constitutional support
and support for human rights. It has been argued
that media support has been over emphasised and
that other developmental needs are higher priorities,
especially when looking at the poorer Arab countries of
Yemen and Egypt. However, the media is increasingly
becoming the main platform for popular engagement in
the politics of Arab countries. As in Iraq, the character
of democracy in transitional Arab countries has been,
and will continue to be, shaped by the media. The media
will be an important determinant of the sustainability of
the political settlement in the country.

The media development organisation IREX has developed
a useful set of indicators to measure the capacity of a

30

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



country’s media to strengthen democracy.'™ Initiatives
that aim to reform the media landscape in transitional
Arab countries could achieve better, sustainable impact
in the longer term.

Stakeholders should be carefully
mapped

One of the key challenges highlighted in this briefing has
been the limited understanding by international actors
of the political complexity and positioning of local Iraqi
actors. The Journalists’ Syndicate has been one significant
example.

Journalists’ syndicates in other Arab countries have
been established on similar principles, since — with the
exception of the Tunisian Union — they all once belonged
to the defunct International Organization of Journalists,
which clustered all syndicates from the old Soviet bloc.

Jacqueline Frank, a media development expert, recently
completed an analysis of the media environment in four
Arab countries for a consulting firm contracted by the
US government. She said, “because of their close ties
to government, in most of these countries the local
journalist syndicate can be part of the problem instead
of the solution.”'%®

The Iraqi Journalists’ Syndicate remains influential within
the regional association of Arab journalist syndicates.
Whatever the outcome of the balancing act between
the Syndicate and the Communications and Media
Commission (CMC), it is likely to become an example
for elsewhere in the region.

Independent regulation is a useful
model

While the introduction of an independent regulator in
Iraq has not been a celebrated success, it was a good
model to choose, largely because it added a buffer
between government and the media. Even if it is initially
politicised and does not carry out its job effectively,
having an independent regulator does provide a stepping
stone in the process of easing governmental control
over the media.

UNESCO has in recent years supported the concept of
independent regulation in Iraq and elsewhere. Other
international actors have not been so convinced. Greater
clarity is needed when engaging with Arab countries
about the role of media in democratic systems. The
continued existence of the regulator in Iraq is certainly
an achievement in a country so used to total state control
over the media. Iraq remains the only country in the Arab
world with this model. Its success or failure will have a
knock-on effect on its promotion in other Arab countries.

i

As in Iraq, the Arab world enjoys media plurality.
Even in countries where non-state broadcasters are
still restricted, satellite dishes provide a huge array of
pan-regional and international content. Yet audiences
are increasingly looking for content that is relevant to
their daily life. Cross-border plurality does not address
the need for plurality of local voices. The availability of
international media should not deter clear, determined
efforts to further independent regulatory structures
in order to facilitate the emergence of national media
capable of reflecting those voices.

People’s expectations of the
media are not universal

Iragis, and people across the Arab world more broadly,
have certain expectations from their media because
of the geopolitical makeup of the Arab world when
broadcast media was first established. These can
be fundamentally different from the expectations of
audiences and communities in the West and elsewhere.
Efforts to reform state broadcasters in particular need
to keep this in mind.

Research commissioned by BBC Media Action in 2010
highlighted a near-universal agreement in Jordan,
Lebanon, Saudi Arabia, Syria and Yemen
(and to asslightly less extent in Egypt) that
the ideal role of the media is to “create
national pride and unity” and “portray
my country in a good light”.'% These
considerations scored much higher than
the expectation that the media should
hold officials to account. This survey was
conducted before the ‘Arab Spring’, but
it gives some indication of the mindset
of Arab media audiences. Reform programmes that
acknowledge the need for the national media to sound
patriotic may have better chances of success.

Public service broadcasting —
a challenging necessity

As this briefing has argued, partisan, sectarian and
religious broadcasters are not in themselves the cause
of fragmentation in Iraq. Nor are they the instigators of
regional unrest. They reflect diverse views and a range of
political, social and religious positions and perspectives.
Partisan or segmented media sectors are particularly
evidentin Iraq, Lebanon and Egypt and are now emerging
in Yemen, the Arab country with the least developed
media. But they do not provide independent and
trusted public service broadcasting capable of creating
a platform where citizens can engage in the national
debate. This is arguably of particular importance in
fragile and transitional countries, though it has to be

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

[B]C]
MEDIA ACTION

€€ Reform programmes
that acknowledge the
need for the national
media to sound patriotic
may have better chances
of success. 99


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

acknowledged that defining the ‘public’ in fragmented
societies is not easy.

The model for true public service broadcasting will be
no easier to implement in other Arab countries than it
has been in Iraq. But without support from international

actors, independent media acting in

“ Seeking to influence the the public interest will not emerge

economic foundations of the
media industry in order to

in the region.

Reforming state broadcasters, as has
been the case in Iraq, is one way of

sustain independent media is achieving public service broadcasting
a wise and valid objective in  which relies on funding from

Iraq and elsewhere in the
Arab world. 99

the national government, though
such reform needs to be carefully
planned and designed. IMN’s
Director General, Mohammad Al
Shaboot, has been honest and clear that his organisation
needs support in changing the institutional relationship
between the broadcaster and the government. However,
his counterparts in other Arab countries may well define
the needs of their organisations in terms of additional
training or equipment, as has been the case with Iraqi
broadcasters in the past. International actors need to
carefully consider whether the support requested is indeed
the support most likely to achieve reform.

Media support must consider
market realities

Seeking to influence the economic foundations of the
media industry in order to sustain independent media
is a wise and valid objective in Iraq and elsewhere in
the Arab world. However, thought should be given
to its chances of being achieved. The media industry
in the Arab world is neither based on simple financial
considerations nor confined to national borders. It is
debatable whether the few examples that exist for self-
sustaining media are sufficiently robust. In Iraq, revenue
from public service announcements generated by the
government of Iraq has been counted as commercial
revenue, giving a false impression of the potential yield
from the market.

International actors can cause harm if they bring untested
assumptions about the economic foundations of the
media industry in a particular country. Such assumptions
are often driven by the need to cap the duration of
external support from donor agencies and by the
growing concern that donor funding may end up being
inappropriately used. Media development practitioners,
in their efforts to respond to such need, will often echo
the same assumptions.

32

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013



Endnotes

2

o

~

w

Putzel, ). and van der Zwan, . (2007) ‘Why templates for media
development do not work in crisis states’, London School of
Economics, Crisis States Research Centre.

Bush, G W. (2003) ‘President Discusses Beginning of Operation Iraqi
Freedom’ White House Archives. Available from http://georgewbush-
whitehouse.archives.gov/news/releases/2003/03/20030322.html
[Accessed February 2013]

Dawisha, A. (2009) Iraq: A Political History from Independence to
Occupation. Princeton University Press, p 148.

Tripp, C. (2007) ‘In the name of the People’: The ‘People’s Court’ and
the Iragi Revolution (1958-60) in Strauss, |.C. & O’Brien D.C. (eds)
Staging Politics: Power and Performance in Asia and Africa.Tauris, pp 31-49.
Murphy, C. & Saffar, K. (2005) ‘Insurgents Make Reluctant TV Stars’,
The Washington Post, 5 April 2005, available from http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A26402-2005Apr4.html
[Accessed February 2013]

Siebert, FS, Peterson,T. & Schramm, W. (1956) Four Theories of the
Press. lllini Books.

Bengio, O. (1998) Saddam’s Word: Political Discourse in Iraq Oxford
University Press, p 7.

Tripp, C. (2007) A History of Modern Irag. Cambridge University Press,
p3l8.

Interview with Charles Tripp, London, 14 November 2012.

Population triangle data available from https://www.cia.gov/library/
publications/the-world-factbook/geos/iz.html.

Interview with L. Paul Bremer I, Washington DC, 16 November 2012.
Diamond, L. (2006) Squandered Victory: The American Occupation and
the Bungled Effort to Bring Democracy to Iraq. Owl, p 30.

Lone, S. (2004)°l lived to tell the tale,” The Guardian, |9 August, 2004.
Available from http://www.guardian.co.uk/world/2004/aug/ | 9/usa.iraq,
[Accessed January 2013]

US Department of Defense (2002), ‘White paper “Rapid Reaction
Media Team” Concept,’ I.

US Department of Defense (2002), ‘White paper “Rapid Reaction
Media Team” Concept,’ I.

Al Rawi, A K. (2012) Media Practice in Iraq. Palgrave MacMillan, p 132.
A number of papers make this point. See Rohde, D. (2005) “All
Successful Democracies Need Freedom of Speech”: American Efforts
to Create a Vibrant Free Press Iraq and Afghanistan. Available from
http://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2012/03/2005_06 _
rohde.pdf [Accessed October 2012] & Ricchiardi, S. (201 1) Iraq’s news
media after Saddam: Liberation, repression and future prospects,
Washington DC: Center for International Media Assistance. Available
from http://cima.ned.org/publications/iraq%E2%80%99s-news-
media-after-saddam-liberation-repression-and-future-prospects. See
also Barker, M.J. (2008) Democracy or polyarchy? US-funded media
developments in Afghanistan and Iraq post 9/1 |. Media, Culture &
Society, 30, pp 109-130.

Interview with Gary Thatcher, Washington DC, 26 November 2012.
Ibid.

When it did deal with content, SAIC was alleged to have made some
clumsy interventions that impinged on the Iragi Media Network’s
journalistic independence. These included the reported banning of
man-on-the-street interviews — for fear of them being too disparaging
of the coalition— and stopping programming involving readings from
the Quran. See Barker M). (2008) Democracy or polyarchy? US-funded
media developments in Afghanistan and Iraq post 9/1 |. Media, Culture &
Society, 30, pp 109-130. The insistence that coalition forces were called
‘liberation’ forces (the Arab media referred to them as ‘occupation’
forces) would also not have been lost on the audience. See Fisk, R.
(2003) ‘News but not as we know it’, The Independent, 10 July 2003.
Barker M]. (2008)’'Democracy or polyarchy? US-funded media
developments in Afghanistan and Iraq post 9/1 |. Media, Culture &
Society, 30, p 119.

22

23

24

2

&

26

2

N

28

2

°

4

S

4

42

4

o

44

4

kol

46

4

S

4

©

[B]C]
MEDIA ACTION

n

Bowen, S Jnr. Special Inspector General for Irag Reconstruction Report to
Congress, 30 January 2005.

Price, M. Al Marashi, |. & Griffin, D. (2007) Toward an Understanding of
Media Policy and Media Systems in Iraqg. University of Pennsylvania, p | 1.

Interview with Gary Thatcher, Washington DC, 26 November 2012.
Thatcher, 2012.

Interview with Douglas Griffin, Paris, 3 December 2012.

Interview with John Buck, London, 17 January 2013.

The US-appointed Iraqi Governing Council was created on |3 July
2003. It comprised 25 members: |3 Shia and 12 Sunni. The Sunni
allocation was divided among Iraq’s main minorities: Sunni Arabs,
Kurds, Assyrians, and Turkmen. The Governing Council had the
authority to appoint interim diplomats and ministers, approve budgets,
and propose policies, but the CPA could veto any of its decisions.
Critics argued that this made it toothless.

The validity of these CPA orders, like many others, is disputed: many
argue that they are invalid as international law does not permit an
occupying force to pass laws.

Interview with Dieter Loraine, |4 November 2012.

Thatcher, 2012.

Interview with Laith Kubba, Washington DC, 21 November 2012.
Bremer, 2012.

See Rohde, D. (2005) “All Successful Democracies Need Freedom of
Speech”: American Efforts to Create a Vibrant Free Press Iraq and
Afghanistan, UL. Available from http://shorensteincenter.org/
wp-content/uploads/2012/03/2005_06_rohde.pdf [Accessed October
2012]. See also Ricchiardi, S. (2011) Irag’s news and media after
Saddam: Liberation, repression and future prospects. Washington DC:
Center for International Media Assistance. Available from: http://cima.
ned.org/publications/iraq%E2%80%99s-news-media-after-saddam-
liberation-repression-and-future-prospects. See also Barker, M].
(2008) ) ‘Democracy or polyarchy? US- funded media developments in
Afghanistan and Iraq post 9/1 I, Media, Culture & Society. 30.

Much of this funding was used for the procurement of new equipment
and the creation of production facilities.

Telephone interview with Andrew Puddephatt, 20 November, 2012.
Price, I 1.

Price, 1.

Figures taken from lraq Body Count. Available from http://www.
iragbodycount.org [Accessed February 2013]. The count encompasses
non-combatants killed by military or paramilitary action and the
breakdown in civil security following the invasion.

Figures taken from Internal Displacement Monitoring Centre.
Available from http://www.internal-displacement.org/
8025708F004BE3B | /(httplnfoFiles)/ OD6E | | 882F | 386A5C12579250043D4EF/
$file/irag-overview-oct201 | .pdf [Accessed February 2013]

Toby Dodge is a strong proponent of this view. See Dodge, T. (2012)
Irag: Between Dictatorship and Civil War. Institute of Strategic Studies.
Awvailable from http://www.youtube.com/watch?v=egcWIzRMkRg
[Accessed November 2012]

Interview with Mohamed Al Shaboot, Baghdad, 19 December 2012.
Al Shaboot, 2012.

Interview with Shamil Badran, Baghdad, 19 December, 2012.

Al Shaboot, 2012.

Interview with Ammar Al Shahbander, London, 20 December 2012.
Al Shaboot, 2012.

In October 2012, BBC Media Action commissioned Opinion Research
Bureau to undertake a quantitative study of the media habits and
perceptions of Iraqis in the nine southern provinces (Basra, Muthanna,
Wassit, Thi Qar, Maysan, Kerbala, Najaf, Babel and Diwaniya) as part
of a project funded by the US Department of State, Division for Rights
and Labor. Fieldwork took place in November 2012. N = 2002 for all

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

33


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG
http://georgewbush-whitehouse.archives.gov/news/releases/2003/03/20030322.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A26402-2005Apr4.html
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/iz.html
http://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2012/03/2005_06_rohde.pdf
http://cima.ned.org/publications/iraq%E2%80%99s-news-media-after-saddam-liberation-repression-and-future-prospects
http://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2012/03/2005_06_rohde.pdf
http://cima.ned.org/publications/iraq%E2%80%99s-news-media-after-saddam-liberation-repression-and-future-prospects
http://www.iraqbodycount.org
http://www.internal-displacement.org/8025708F004BE3B1/(httpInfoFiles)/0D6E11882F1386A5C12579250043D4EF/$file/iraq-overview-oct2011.pdf

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

statistics quoted from the research, which is unpublished. While the
provinces surveyed cover only one part of Iraq’s demographics, there
is no reason to think that the population’s approach in the rest of the
country to such general issues is any different.

Telephone interview with Christine McNab, 18 December 2012.

50 Telephone interview with Mark Whitehouse, 30 November 2012;
Puddephatt, 2012.

Interview with Kamran Al Karadaghi, London, 12 November 2012.

4

o

5

5.

o

The Iraqi Journalist Syndicate even awarded Uday Hussein the title of
‘Journalist of the Century’. Whalen, K. (2002 ) Uday Saddam Hussein:
the second most feared man in Iraq. PBS. November 2002 Available
from http://www.pbs.org/frontlineworld/stories/irag/uday.html
[Accessed January 2013]

53 Interview with Ali Al Shelah, Baghdad, 20 December 2012.

5

X

Robertson, C. (2009) For Iraqi Journalists, Free Press vs. Free Land.
New York Times, 28 January, 2009. Available from http://www.
nytimes.com/2009/01/28/world/middleeast/28journalists.html.
[Accessed January 2013]

Al Shaboot, 2012.
Committee to Protect Journalists. Journdlists killed by country: Iraq.

Available from https://www.cpj.org/killed/mideast/irag/ [Accessed
January 2013]

7 Committee to Protect Journalists. (2012). Attacks on the Press in 201 |
New York, p 260.

Figure for 2012 taken from Committee to Protect Journalists website
http://www.cpj.org/killed/mideast/iraq/ [Accessed February 2013]

5.

«a

5

o

5

@©

5

°

Figure for 2012 taken from Committee to Protect Journalists website
http://www.cpj.org/killed/mideast/iraq/ [Accessed February 2013]

UNESCO. (2008) Media Development Indicators: A Framework for
Assessing Media Development Paris: UNESCO Available from
http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163102e.pdf
[Accessed February 2013]

Interviews with the Executive Director of the CMC, Mojahed
Abul-Hael, and views expressed by participants in a CMC conference
in Baghdad on 18 December 2012.

Interview with Ammar Al Shahbander, London, 20 December 2012

Sumaria (2012) ‘CMC: some channels inciting chaos in the media sector
Al Sumaria, 24 June 2012 . Available from http://www.alsumarianews.
com/ar/5/43550/news-details-Iraq%20society%20news.html (Arabic)
[Accessed June 2012]

Shahbander, 2012.
Bremer, 2012.
Rohde, 14.

In October 2012, BBC Media Action commissioned Opinion Research
Bureau (ORB) to undertake a quantitative study of the media habits
and perceptions of Iragis in the nine southern provinces (Basra,
Muthanna, Wassit, Thi Qar, Maysan, Kerbala, Najaf, Babel and
Diwaniya) as part of a project funded by the US Department of State,
Division for Rights and Labor. Fieldwork took place in November
2012. N = 2002 for all statistics quoted from the research, which is
unpublished.

6

oS

6

6!

K

6!

A}

6

X

6!

[}

6

N

6

<

6!

@©

Statistics from Iraq: Facebook Statistics, Socialbakers. Available from
http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/iraq [Accessed
January 2013]

¢ BBC Media Action research, 2012.
70 BBC Media Action research, 2012.

7

In October 2012, BBC Media Action commissioned Opinion Research
Bureau (ORB) to undertake a quantitative study of the media habits
and perceptions of Iragis in the nine southern provinces (Basra,
Muthanna, Wassit, Thi Qar, Maysan, Kerbala, Najaf, Babel and
Diwaniya) as part of a project funded by the US Department of State,
Division for Rights and Labor. Fieldwork took place in November
2012. N = 2002 for all statistics quoted from the research, which is
unpublished. While the provinces surveyed cover only one part of
Iraq’s demographics, there is no reason to think that the population’s
approach in the rest of the country to such general issues is any
different.

)

7.

)

Price, M. Al Marashi, |. & Griffin, D. (2007) Toward an Understanding of
Media Policy and Media Systems in Iraq. University of Pennsylvania, p 74.

73

Amos, D. (2010). Confusion, Contradiction and Irony: The Iragi Media
in 2010, Discussion Paper Series, Joan Shorenstein Center on the
Press, Politics and Public Policy, Harvard University. Available from
http://www.hks.harvard.edu/presspol/publications/papers/discussion_
papers/d58_amos.pdf.

7

N

Deane, |. (2013) Fragmented media, fractured states: do media
development interventions ignore theories of state development?
Unpublished, pp 2-3.

75 |nterview with Haider Al Safi, London, 7 December 2012.

76 Telephone interview with Ibrahim Al Marashi, 19 December 2012.
Al Marashi 2012.

Telephone interview with Alaa Eldin Elsadr, 25 January 2012.

7 Telephone interview with Osama Al Hababheh, 20 December 2012.
8 Whitehouse, 2012.

8 Telephone interview with Kamal Al Asadi, 5 February 2013.
Correspondence with Falah Al Fadhli, 24 January 201 3.

Leiven, A. & Chambers, D. The limits of propaganda. LA Times, |3
February 2006. Available from http://articles.latimes.com/2006/
feb/13/opinion/oe-lieven |3 [Accessed January 2013]

8 Interview with Brian Conniff, Washington DC, 19 November 2012.
85

7

~N

78

8

o

83

MBN'’s Director of Communications Deirdre Kline noted that
approximately 14% of MBN’s overall funding goes towards
programming in Iraq (radio and television). Overall figures for funding
taken from House Report | 12-494 State, Foreign Operations, and related
Programs Evaluation Bill, Library of Congress: US House of Congress.
Available from http://thomas.loc.gov/cgi-bin/cpquery/

?&dbname=cp| 12&sid=cp| |2WcH6 | &refer=&r_n=hr494.1 12&ite
m=_8&&&sel=TOC_76993& [Accessed January 2013]

8 |nterview with Laith Kubba, Washington DC, 21 November 2012.
& Dodge, 2012.
8 Al Shahbander, 2012.

8 The Journalistic Freedoms Observatory, The Government Treats

Journalists’ Cameras as if They Were Car Bombs. Available from
http://www.jfoiraq.org/newsdetails.aspx?back= | &id=87 | &page =
[Accessed November 2012]

The Journalistic Freedoms Observatory. The Government Treats
Journalists’ Cameras as if They Were Car Bombs. Available from
http://www.jfoiraq.org/newsdetails.aspx?’back= | &id=87 | &page=
[Accessed November 2012]

Al Shahbander, 2012.
Al Shelah, 2012

Al Shelah, 2012.

% Shahbander, 2012

% Karadaghi, 2012.

% Al Shahbander, 2012.
97 Al Shahbander, 2012
% Al Karadaghi, 2012.
9 Ricchiardi, 4.

100 Amos, 2.

101 Al Shahbander, 2012.
192 Telephone interview with Mark Whitehouse, 30 November 2012.

19 Future of Iraq Project. Free media working group. December 2002.
The ‘Future of Iraq’ project was convened by the US State
Department in October 2001 to plan the post-Saddam Hussein
transition in Iraq. It brought together more than 200 experts in |7
working groups between July 2002 and April 2003.

90

9

9.

~

9

@

194 ]REX’s media sustainability index (MSI) provides in-depth analyses of
the conditions for independent media in 80 countries across the
world. Available from http://www.irex.org/project/
media-sustainability-index-msi

1% Telephone interview with Jacqueline Frank, 25 November 201 3.
1% BBC Media Action research commissioned from Nielsen. Unpublished.

34

BBC MEDIA ACTION POLICY BRIEFING #8 MARCH 2013


http://www.nytimes.com/2009/01/28/world/middleeast/28journalists.html
http://www.alsumarianews.com/ar/5/43550/news-details-Iraq%20society%20news.html
http://www.hks.harvard.edu/presspol/publications/papers/discussion_papers/d58_amos.pdf
http://articles.latimes.com/2006/feb/13/opinion/oe-lieven13
http://thomas.loc.gov/cgi-bin/cpquery/ ?&dbname=cp112&sid=cp112WcH61&refer=&r_n=hr494.112&item=&&&sel=TOC_76993&
http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi

List of interviewees

Mojahed Abul-Hael, Manager of Audio and Visual Regulation
Directorate, Communications and Media Commission,
Baghdad, 20 December 2012

Bushra Al Ameen, Executive Director of Al Mahabba FM,
Baghdad, 2|1 December 2012

Kamal Al Asadi, Editor in Chief, Al Mirbad, telephone
interview, | December 2012

Ziyad Al Ajili, Director, Journalistic Freedoms Observatory,
Baghdad, 17 December 2012

Ammar Al Badran, former director with Al Baghdadiya,
telephone interview, 7 January2013

Shamel Al Badran, Member of the Board of Governors, Iraqgi
Media Network, Baghdad, 19 December 2012

Abbas Alyasiri, Vice Chairman of the Board of Trustees, Iraqi
Media Network, Baghdad, 2| December 2012

L. Paul Bremer lll, former Administrator of the Coalition
Provisional Authority, Washington DC, 16 November 2012

John Buck, former Iraq Director, United Kingdom Foreign
and Commonwealth Office, London, 17 January 2013

Simon Collis, UK Ambassador to Iraq, Baghdad, 18
December 2012

Brian Conniff, President, Middle East Broadcasting
Networks, Washington DC, 19 November 2012

Christina Dahlman, Seconded National Expert, Media and
Freedom of Expression, European Commission, Paris, 3
December 2012

Theodore Dolan, Senior Program Officer, United States
Institute for Peace, telephone interview, 24 January 2013

Alaa Eldin Elsadr, Arabic Media Press Officer at the United
States’ Embassy in Baghdad telephone interview, 10 January
2013

Erin Evers, Middle East researcher at Human Rights Watch,
Baghdad, 20 December 2012

Jacqueline Frank, Head of Mission, Iraq International
Research and Exchanges Board, telephone interview, 25
November 2012

Douglas Griffin, Director, Albany Associates, Paris, 3
December 2012

Osama al Hababheh, Iraq Programme Manager, International
Media Support, telephone interview, 22 December 2012

Oday Hatem, Director, Society for Defending Press
Freedom, telephone interviews December 2012 and January
2013

Saad Al Jasim, Iraqi Journalist, telephone interview, |
December 2012

Andrew Puddephatt, Director, Global Partners, telephone
interview, 20 November

Kamran Karadaghi, former Chief of Staff to Iraqi President
Jalal Talabani, London, 12 November 2012

Laith Kubba, Senior Director, Middle East and North Africa,
National Endowment for Democracy & former Senior
Adviser to Iragi Prime Minister Ibrahim Jaafari, Washington
DC, 21 November 2012

Dieter Loraine, Managing Director, Albany Associates,
London, 14 November 2012

Charles Tripp, Professor of Politics, School of Oriental and
African Studies, London, 14 November 2012

[B]C]
.} MEDIA ACTION

Ibrahim Al Marashi, Assistant Professor of Middle
East History, California State University San Marcos,
telephone interview, |9 December 2012

Christine McNab, former Deputy Special Representative,
United Nations’ Assistance Mission to Iraq, telephone
interview, 18 December 2012

George Papagiannis, Director of External Relations,
UNESCO, Washington DC, 17 November 2012

Bob Phillipson, Head of Press and Public Affairs, UK
Embassy Baghdad, Baghdad, |18 December 2012

Andrew Puddephatt, Director, Global Partners, telephone
interview, 20 November 2012

Shameem Rassam, Executive Producer, Middle East
Broadcasting Networks, Washington DC, 19 November
2012

Haider Al Safi, Broadcast Journalist, BBC Arabic, London, 7
December 2012

Mogens Schmidt, Director, Bureau of Field Coordination and
former Director of Freedom of Expression, Democracy and
Peace, Paris, 3 December 2012

Daniel Smith, Research Consultant, International Crisis
Group, Baghdad, |17 December, 2012

Mohamed Al Shaboot, Director General, Iragi Media
Network, Baghdad, 19 December 2012

Ali Al Shelah MP, Chair of the Parliamentary Culture and
Media Committee, Baghdad, |9 December 2012

Ammar Al Shahbander, Chief of Mission for the Institute of
War and Peace Reporting, London, 20 December 2012

Meghan O’Sullivan, Professor of the Practice of International
Affairs, Kennedy School of Government, Harvard University
& former United States’ Deputy National Security Advisor
for Iraq and Afghanistan, telephone interview, 4 January
2013

Gary Thatcher, Director of External Liason, Broadcasting
Board of Governors, and former Director of Strategic
Communications, Coalition Provisional Authority,
Washington DC, 26 November 2012

Mark Whitehouse, Vice President, International Research
and Exchanges Board, telephone interview, 30 November
2012

Monir Zaarour, Middle East and Arab World Coordinator,
telephone interview, 10 January 2013

SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER: WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

35


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

THE MEDIA OF IRAQ TEN YEARS ON: THE PROBLEMS, THE PROGRESS, THE PROSPECTS

Acknowledgments

BBC Media Action would like to thank all those who agreed to
be interviewed and those who made valuable comments on this
report.

BBC Media Action is the BBC’s development charity. The content
of this briefing is the responsibility of BBC Media Action. Any views
expressed in this paper should not be taken to represent those of the
BBC itself, or of any donors supporting the work of the charity.

This policy briefing was prepared thanks to funding from the
UK Department for International Development which supports
the policy and research work of BBC Media Action.

Authors: Abir Awad and Tim Eaton

Commissioning editor: James Deane

Editorial team: Anna Egan, Delia Lloyd, Diana Shaw, Rachel Simpson
Copy editor: Lorna Fray

Designer: Lance Bellers

/

NN L7
EHEE

MEDIA ACTION 2283

from the British people

BBC Media Action (the new name for BBC World Service Trust) is registered in England & Wales
under Charity Commission number 1076235 and Company number 3521587.

Registered office: Broadcasting House, Portland Place, London WIA [AA.

Tel +44(0)208008 0001
Fax +44 (0) 20 8008 5970
Email media.action@bbc.co.uk
Web bbcmediaaction.org

©BBC Media Action

@
'."« Printed on paper from recycled and sustainable sources


WWW.BBCMEDIAACTION.ORG

