I -
making communications work
for everyone

Public interest test on the completed
acquisitions by International Media
Company of shares in Lebedev Holdings
Limited and by Scalable Inc of shares in
Independent Digital News and Media
Limited

Ofcom’s advice to the Secretary of State

Confidential redactions are indicated by ||

Submitted on: 21 August 2019



Contents

Section

. Overview

. Introduction

. The transactions

. Market context

. Regulatory context

. Incentives and ability to influence

. Effect of the transactions to date

00O N o U B~ W N

. Conclusions

Annex

Al. Summary of responses to invitation to comment

14
22
27
35
42

44



1. Overview

This report comprises our advice to the Secretary of State for Digital, Culture, Media and Sport as
to whether the acquisition of shares in Lebedev Holdings Ltd (“LHL”) and the acquisition of shares
in International Digital News and Media (“IDNM”) would operate against the public interest.

On 27 June 2019 the then Secretary of State issued a Public Interest Intervention Notice (“PIIN”) in
relation to the acquisition by International Media Company (“IMC”) in LHL which is the majority
shareholder in Evening Standard Limited, and of the acquisition by Scalable Inc in IDNM which is
responsible for running the Independent news websites.

He asked Ofcom to look at the effect of the transactions on the following public interest
considerations:

e the need for accurate presentation of news in newspapers; and
e the need for free expression of opinion in newspapers.

Ofcom is required to report to the Secretary of State by 23 August 2019.

What we have found

The transactions should be considered in the context of the challenges faced by newspapers. As
Ofcom’s previous public interest tests have stressed, newspapers play a vital role in UK society and
help ensure media plurality. Newspapers are adapting to the challenges brought by the growth of
online news by diversifying revenue streams, cost cutting and consolidating. Ofcom’s view remains
that investment to support the long-term viability of newspapers should generally be welcomed.

They should also be considered in the context of the regulatory framework for newspapers.
Newspapers and online news websites are self-regulated or subject to one of the voluntary industry
regulatory schemes in existence - IPSO or IMPRESS. Industry norms have developed in the press for
accuracy. However, unlike broadcasters, newspapers are allowed to be partisan and can take
particular editorial positions. Newspapers are not generally required to be transparent about their
ownership and there is no licensing regime for persons seeking to own newspapers. Prior to the
transaction, the publications were controlled by an active proprietor with some editorial views and
overseas links.

The Evening Standard reaches significant numbers of people. The printed edition, which is
circulated throughout Greater London, is read by millions of people each day. Its online news
content also has a high monthly reach. However, its readers also tend to get their news from a large
range of other sources, which may mean its strength of voice is diluted.

The buyers might have some incentives and ability to influence the publications, but there are also
some restrictions on their abilities to do so. The buyers have links to Saudi Arabia. We cannot rule
out that there may be incentives and ability for the buyers to alter the accuracy or editorial stances
of the publications. However, the corporate structures include other strong shareholders, and the
parties have put in place measures to preserve editorial freedom.



The transactions do not appear to have had an editorial impact to date. We have carried out a
detailed analysis of a sample of the content of both publications before and after the transactions,
and there has been no evidence or substantial claims of any influence in practice to date. We
cannot, of course, rule out any suggestion that the buyers might in future, perhaps with the other
shareholders' consent, seek to present more positive coverage of Saudi matters. However, this is a
possibility in relation to other newspapers as well, for example, to any newspaper potentially
seeking to expand overseas.

Concerns about the transparency of the transactions do not on their own justify a reference. The
Department for Digital, Media, Culture and Sport’s ‘minded to’ letter suggested that the lack of
clarity around the beneficial ownership of IMC and Scalable was one of the then Secretary of State’s
reasons for considering that the accurate presentation of news and free expression of opinion may
be relevant to the transactions.t However, as mentioned above, there is no general requirement for
the public to know about all investors in newspapers in the UK. In this case, press coverage and the
merger control process have made public the possible influence of Saudi interests over the editorial
coverage of the publications.

Overall, we do not consider that a reference to the CMA is warranted on either the accuracy of
presentation of news ground or on the free expression of opinion ground.

1 DCMS 'minded to' letter to Lebedev Holdings Limited, 13 June 2019.




2. Introduction

The transactions

2.1

2.2

In 2017, Scalable Inc acquired a 30% stake in Independent Digital News and Media Limited
(“IDNM”), which is responsible for running the Independent. The Independent is an online-
only publisher of news, operating a series of websites including
www.theindependent.co.uk and www.indy100.com.

More recently, in December 2018 and February 2019, International Media Company
(“IMC”) acquired, through a series of transactions, a 30% stake in Lebedev Holdings Limited
(“LHL”). LHL is the majority shareholder in Evening Standard Limited, which runs The
Evening Standard printed newspaper, as well as The Evening Standard’s online news
services.

The Public Interest Intervention Notice

2.3

2.4

2.5

On 27 June 2019, the then Secretary of State made a statement to Parliament concerning
these acquisitions. He issued a Public Interest Intervention Notice (“PIIN”)2 in relation to
the transactions under section 42(2) of the Enterprise Act 2002 (the “Act”) specifying the
following public interest considerations as potentially relevant to the acquisition:

a) the need for accurate presentation of news in newspapers (“accurate presentation
ground”); and

b) the need for free expression of opinion in newspapers (“free expression of opinion
ground”).

Ofcom'’s statutory role in relation to the transactions was triggered by the PIIN. We are
required to report to the Secretary of State under Section 44A of the Act by 23 August
2019.

On 5 July 2019, IDNM and LHL made an application to the Competition Appeal Tribunal
(“the CAT”) seeking annulment of the PIIN and the public interest intervention process. The
CAT gave its judgment on 16 August 2019. The CAT decided not to quash the PIIN, but it
gave a declaration that the time limit for the Secretary of State to make a reference, under
section 45 of the Act, to the Competition and Markets Authority (“the CMA”) expired on 1
July 2019.+4

2 Department for Digital, Culture, Media and Sport, Public Interest Intervention Notice issued by Secretary of State Jeremy
Wright, 27 June 2019.

3 Section 58 (2A) of the Act.

4 Competition Appeal Tribunal judgment, https://www.catribunal.org.uk/sites/default/files/2019-

08/1328 Lebedev Judgment 160819.pdf



https://www.catribunal.org.uk/sites/default/files/2019
www.indy100.com
www.theindependent.co.uk

Ofcom’s role

2.6

2.7

Ofcom’s role is to conduct a first stage investigation of the effect of the transactions on the
two public interest considerations. We are required to consider whether it is or may be the
case that the merger may be expected to operate against the public interest, having regard
only to the public interest considerations specified by the Secretary of State. We must also
summarise any representations about the case which we have received, and which relate
to the public interest considerations. Our summary is in Annex 1.

The CMA is separately required to report to the Secretary of State on the impact of the
transaction on competition under section 44 of the Act by the same deadline of 23 August
2019.5 The CMA has shared with us representations that it has received as part of its
investigation that are relevant to the public interest considerations.

Ofcom’s approach

2.8

2.9

2.10

2.11

When considering the two public interest test grounds, the scope of our assessment has
been limited to the impact the transactions may have on news in newspapers in the UK.
Our assessment does not consider the possible impact on any other operations carried out
by IDNM or LHL, for example IDNM’s news websites which operate outside of the UK or
ESTV which is also owned by LHL and operates the local television channel London Live.

The PIIN specifies public interest considerations in relation to “newspapers”. “Newspaper”
is a defined term in the Enterprise Act 2002 and only covers print newspapers.® The merger
includes IDNM, but the specified public interest considerations do not apply to IDNM since
The Independent is an online-only publication. Therefore, we only consider the merger in
terms of what may happen to The Evening Standard print newspaper. However, we
consider that the parties’ conduct in relation to The Independent news websites is relevant
as evidence of how the parties are likely to behave generally, including in relation to The
Evening Standard print newspaper.

We have taken account of the 2004 statutory guidance from the Department of Trade and
Industry (‘DTI Guidance’)?, together with previous relevant regulatory decisions by Ofcom
or other regulatory bodies.

We have considered each of the grounds within the regulatory context for newspapers
within the UK (see Section 5 below). There is no general requirement for a newspaper
owner to satisfy standards of fitness or professional conduct. Newspapers are self-
regulated or subject to voluntary industry regulation schemes. They are allowed to take

5 It reported on 28 June 2019.

6 Section 44(10) of the Act states that newspaper “means a daily, Sunday or local (other than daily or Sunday) newspaper
circulating wholly or mainly in the United Kingdom or in a part of the United Kingdom”.

7 DTI Guidance, May 2004. Enterprise Act 2002: Public Interest intervention in Media Mergers.
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20100512170615/http:/www.bis.gov.uk/files/file14331.pdf. The public interest

grounds contained in the statute may no longer reflect the reality of news consumption and we have therefore considered
the Guidance carefully in the light of the time which has passed since its introduction.


http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20100512170615/http:/www.bis.gov.uk/files/file14331.pdf

particular editorial stances on public policy and political issues. By contrast, UK
broadcasters must be fit and proper to hold a licence, and news that is broadcast on
television and radio must be reported with due accuracy and presented with due
impartiality.e Although there have been some cases in the past in which the public interest
considerations specified in relation to the current case have led to transactions being
restricted or stopped (see paragraphs 2.15 and 2.19 below), it is not necessarily contrary to
the public interest for newspaper proprietors to take an interest in and influence the
content of their newspapers, which may lead to newspapers expressing strong or
controversial views, or for newspapers to get things wrong sometimes. We also note that it
is not necessarily contrary to the public interest for newspapers to be owned or controlled
by foreign nationals. Our assessment of the identified public interest considerations is
made in this context.

2.12 Much of the analysis we have undertaken is relevant to our considerations for both of the
grounds. As such, we have presented this together within this report. However, we have
reached separate conclusions on each ground, which we present in Section 8.

Accurate presentation of news

2.13 Ofcom has not previously been asked to consider a merger in which the Secretary of State
has intervened in relation to the accurate presentation of news in newspapers.

2.14 Statutory guidance on this ground notes that the impact of a relevant merger situation on
accurate presentation of the news is likely to be assessed by reference to evidence of past
behaviour by the enterprises in question, or by the persons with control of such
enterprises, in relation to that or other enterprises, including but not limited to
newspapers. The Secretary of State expects that behaviour in sectors more closely related
to newspapers, such as magazines, is likely to be more relevant than behaviour in sectors
with a less direct connection.®

2.15 The Monopolies and Merger Commission (“MMC”)% considered the possible impact on the
accurate presentation of news, alongside free expression of opinion, in 1990 when David
Sullivan sought to take a controlling interest in the Bristol Evening Post. ! In that case the
MMC concluded that the acquisition could be expected to operate against the public
interest in relation to these grounds. In coming to this conclusion, a key consideration for
the MMC was Sullivan’s 50% share in Sport Newspapers Ltd which published the Sunday
Sport and The Sport. It considered that the stories published in the Sunday Sport were
often ‘fantasy’ and made no attempt at the accurate presentation of news, and as such,
David Sullivan’s influence in the Bristol Evening Post could be expected to operate against
the public interest in relation to the accurate presentation of news.

8 Section 319 (c) and (d) Communications Act 2003.

9 Paragraph 5.5 of the DTl Guidance.

10 The MCC was the precursor to the Competition Commission, which was the precursor to the CMA.

11 The Monopolies and Mergers Commission, Mr David Sullivan and the Bristol Evening Post plc: A report on the proposed
transfer of a controlling interest, May 1990.




2.16

With this in mind, in assessing the accurate presentation of news ground in relation to
these transactions, we have taken into consideration whether we believe there are any
incentives for the buyers to influence the accuracy of the publications, along with their
ability to do so by considering the extent and nature of their control, and any measures the
parties have put in place to preserve accuracy. We have also considered whether the
buyers have shares in any other media businesses, which could provide evidence of their
likely behaviour. In addition, since the transactions have already taken place, we have
assessed the conduct of the publications concerned since then.

Free expression of opinion

2.17

2.18

2.19

The statutory guidance on this ground describes how free expression of opinion in
newspapers concerns “the extent to which the transaction would affect the freedom of
editors to operate without interference from the proprietor”.:2

In considering this ground historically in relation to regional or local newspapers, the
statutory guidance notes that the Competition Commission (“CC”) and the MMC had
generally been of the view that, in order to maintain or increase circulation, the
newspapers would need to reflect the views and concerns of readers in the relevant areas,
and that local editors would be best placed to judge this. As such, this would tend to
ensure a significant degree of independence for the local editors whether the owner is a
national or local publisher.s However, this is not always the case, and was not true of the
Sullivan case, whereby the MMC still felt that the newspaper proprietor might seek to
influence the editorial policy of the Bristol Evening Post.

When looking at cases involving national publications4, in 1981 the MMC recommended
that conditions should be attached to any consent given to allow George Outram &
Company Ltd to increase its stake in The Observer to 25% in order to safeguard editorial
independence.® In reaching this view, the MMC considered: the commercial interests of
the proprietor both in the UK and in other parts of the world and whether these may lead
it to put editors under pressure to include certain stories and exclude others; the
assurances made by the proprietor that it would maintain the editorial tradition and
journalistic standards of The Observer; and the extent to which the proprietor had ever
tried to exert pressure or interfere with the editors or the editorial staff at the newspapers
it had previously owned in Africa and Scotland.: The MMC recommended that conditions

12 paragraph 5.7 of the DTI Guidance.

13 paragraph 5.8 of the DTI Guidance.

14 The CC also considered the issue of editorial interference in relation to its report on whether the transfer to Johnston
Press plc of eight free weekly newspapers from Trinity Mirror plc would operate against the public interest in 2002. Its final
view was that the transfers would not have adverse effects with regard to either the accurate presentation of news or free
expression of opinion. The full report can be found on The National Archives.

15 Paragraph 5.9 of the DTI Guidance.

16 The Monopolies and Mergers Commission, A report on the proposed transfer of The Observer, a newspaper of which
Atlantic Richfield Company is a proprietor, to George Outram & Company Limited, a subsidiary of Scottish and Universal
Investments Limited, whose parent company is Lonrho Limited, June 1981.



https://Scotland.16
https://independence.15
https://publisher.13
https://proprietor�.12

2.20

2.21

should be attached to the Secretary of State’s consent. One of its key reasons for this
recommendation was that the buyer’s parent company, Lonrho Limited, had extensive
commercial interests in the UK and overseas which meant that the MMC could not exclude
the possibility that “the strains arising from conflicts of interest may result in attempts at
interference with the accurate presentation of news and free expression of opinion”.

Ofcom has also previously considered one merger in which the Secretary of State has
intervened in relation to the free expression of opinion ground. This was in the case of the
acquisition by Reach plc of publishing assets of Northern & Shell Media Group Limited.?” In
our consideration of that merger, we looked at the measures Reach plc had put in place to
promote and maintain editorial independence. We also considered whether there were
any commercial or political incentives for shareholders and Board members to attempt to
influence the editorial decision making of the publications, and whether they had the
ability to act on such incentives. We came to the view that Reach plc’s commitments to
ensure the titles retained their unique and editorial positioning, the lack of political or
commercial incentives for the shareholders of Reach plc to limit free expression of opinion,
and the limited ability for the Board to influence the editorial position of the papers, meant
that the transaction would not reduce free expression of opinion.

As such, in assessing the free expression of opinion ground in relation to these
transactions, we have taken into account whether there appear to be any incentives for
the buyers to influence or alter the editorial stance of the publications or interfere with the
editors’ running of the publications, along with their ability to do so by considering the
extent and nature of their control and any measures the parties have put in place to
preserve editorial freedom. We have also considered whether the buyers have shares in
any other media businesses, which could provide evidence of their likely behaviour. In
addition, since the transactions have already taken place, we have also considered
whether there has been a change in the editorial stance or tone of either publication since
the dates of the transactions.

Our process

2.22

2.23

We published a Guidance note on 28 June 2019 which set out the process and timetable
for preparing our report for the Secretary of State.:s

Alongside this, we also published an Invitation to Comment and invited written
submissions by 12 July 2019.2° We received five submissions, which we have considered as

https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20111202170636/http://www.competition-

commission.org.uk/rep pub/reports/1981/index.htm

17 Ofcom, Public Interest Test for the acquisition by Trinity Mirror plc of publishing assets of Northern & Shell Media Group
Limited, 31 May 2018

18 Ofcom, Guidance note on public interest test on the completed acquisitions by International Media Company of shares
in Lebedev Holdings Limited and by Scalable Inc of shares in Independent Digital News and Media Limited, 28 June 2019

19 Ofcom, Invitation to comment on public interest test on the completed acquisitions by International Media Company of
shares in Lebedev Holdings Limited and by Scalable Inc of shares in Independent Digital News and Media Limited, 28 June

2019


https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20111202170636/http://www.competition
https://State.18
https://Limited.17

part of our analysis. The responses are summarised in Annex 1. The CMA also provided us
with copies of responses to their consultation that were relevant to the public interest
considerations, which are also summarised in Annex 1 and we note where we refer to

these.

2.24 We have also considered information provided to us by the relevant parties in response to
requests for information from us. Ofcom has no formal information gathering
powers when undertaking a Public Interest Test, and so this information was provided on a
voluntary basis. It is an offence knowingly to provide information in this context that is
false or misleading in a material respect.22 We also met the Editor of The Independent and
the Editor of The Evening Standard.

20 Section 117 of the Act.


https://respect.20

3. The transactions

3.1

In this section we provide an overview of the relevant transactions.

The Evening Standard

3.2

3.3

3.4

3.5

3.6

The Evening Standard printed newspaper, which is circulated throughout Greater London,
is run by a UK-incorporated company, Evening Standard Limited, which also runs the
Evening Standard news website, www.standard.co.uk, and www.homesandproperty.co.uk.
Evening Standard Limited also owns the majority of shares (70%) in ES London Limited, a
company engaged in the provision of advertising services through digital sites and related
domain names.

The majority shareholder (around 95%) in Evening Standard Limited is LHL, another UK-
incorporated company. LHL is the sole shareholder in another UK incorporated company,
ESTV Limited, which runs the local television service London Live.

Prior to the transactions, LHL was 100% held by Evgeny Lebedev, an Anglo Russian who,
the Editor of The Evening Standard told us, takes an interest in the Evening Standard’s
Christmas campaigns.2t Evgeny Lebedev occasionally writes for the paper, for example, he
has written articles in support of charitable causes.??

Over a series of transactions between 7 December 2018 and 20 February 2019, LHL issued
new shares, some of which were acquired by a newly created Cayman Islands incorporated
company, IMC, and some of which were acquired by Justin Byam Shaw, who is also the
Chairman of the ES businesses. IMC ultimately acquired a 30% shareholding in LHL.
Following the transaction, the shares in LHL were held as follows: 23

Evgeny Lebedev IMC Justin Byam-Shaw

60% (A shares) 30% (B shares) 10% (C shares)

LHL issued new shares and debt and consequently received the purchase price of £25
million from the buyer.?*

21 Ofcom meetings with Editors of The Evening Standard and Independent, 1 August 2019

22 See, for example, Prince William hails 'incredible' support of Standard readers as our Christmas Appeal smashes £1m
barrier , Evening Standard, 12 December 2016; We ask the children to draw a picture of their life. It's a man beating them:
Special report on modern slavery, Evening Standard, 24 November 2017; Evgeny LebedeV’s articles page on the Evening

Standard: https://www.standard.co.uk/author/evgeny-lebedev
23 | etter from LHL to the Secretary of State 24 April 2019.
24 L HL response to Ofcom information request



https://www.standard.co.uk/author/evgeny-lebedev
https://buyer.24
https://causes.22
https://campaigns.21
www.homesandproperty.co.uk
www.standard.co.uk

The Independent websites

3.7

3.8

3.9

The Independent news websites are run by a UK-incorporated company, IDNM. Its
websites targeting the UK are independent.co.uk and indy100.com, together with a digital
mobile application, The Independent Digital Edition. It does not publish a printed
newspaper. IDNM also has a US subsidiary.

Prior to 7 June 2017, IDNM was 67.66% held by Evgeny Lebedev. Almost 30% was held by
Justin Byam Shaw. The remaining few per cent was held by two other individuals, Zachary
Leonard and Manish Malhotra.

On 7 June 2017, a newly created Cayman Islands incorporated company, Scalable Inc,
acquired a 30% shareholding in IDNM by purchasing shares from the existing shareholders
(i.e. the transaction did not make any new capital available to IDNM). Following the
transaction, the shares in IDNM were held as follows?s:

Evgeny Lebedev | Scalable Justin Byam Zachary Manish
Shaw Leonard Malhotra

40.69% (A 30% (D shares) | 26.97% (A 2% (A shares) 0.33% (A
shares and C shares and B shares)
shares) shares)

The buyers

3.10

3.11

Each of the two Cayman Islands companies, Scalable and IMC, is held 50% by Sultan
Abuljadayel, and 50% by another Cayman Islands-incorporated entity, a limited partnership
called Wondrous Investment Holdings L.P. which the parties describe as an investment
fund.2s

Under the articles of association of IMC, the shareholders of IMC may set a minimum and
maximum number of directors, however, if they do not set limits, the minimum number of
directors will be one.?” Directors’ decisions are taken by a majority of votes and in the case
of a tie, the chairman has the casting vote.2s A director can be appointed by ordinary
resolution (requiring a majority of the shareholders) or by the existing director(s).]? Sultan
Abuljadayel is IMC's director.:® The articles of association of Scalable adopt the same

25 | etter from LHL to the Secretary of State 24 April 2019.

26 | etter from LHL to the Secretary of State 19 February 2019, transcript of hearing in LHL v Secretary of State for Digital,
Culture, Media and Sport, Case No.: 1328/4/10/19, p.7 lines 16-20, p.8 line 1, and p.11 lines 5-8.

27 Sultan Abuljadayel response to Ofcom information request - article 83 of the articles of association of IMC.

28 Sultan Abuljadayel response to Ofcom information request - article 103 of the articles of association of IMC.

29 Sultan Abuljadayel response to Ofcom information request - articles 80 to 86 of the articles of association of IMC.

30 Agreement for the subscription for, and allotment and issue of, 30% of the entire issued share capital of Lebedev
Holdings Limited, 7 December 2018, provided by Evgeny Lebedev in response to Ofcom request for information.

10



https://director.30
https://indy100.com
https://independent.co.uk

3.12

3.13

3.14

3.15

3.16

position regarding the number of directors, appointment of directors and directors’
decisions.3!

A website, Diligencia3?, which specialises in “sourcing and compiling company information
on the Arab world” describes Sultan Abuljadayel as “remarkable largely for his lack of
public profile — he has no corporate interests under his own name in Saudi Arabia
(directorships or shareholdings), has not been mentioned in the Arabic- or English-speaking
media before this acquisition, and despite having a well-known family name is unheard of
amongst the Saudi sources we spoke to” .33

We are not aware that he has ever had any active media role in the past, or that he has any
particular expertise in relation to UK newspaper markets. We asked him to describe any
current or previous direct or indirect investments of stakes of 10% or more in any media
businesses. He stated that no such investments exist in relation to the United Kingdom. In
terms of investments outside of the United Kingdom, he stated that he did not consider
the question relevant to Ofcom’s functions but indicated that “if there are any other media
investment internationally it isn’t related to news”. 3

Sultan Abuljadayel told us that he comes from a well-known wealthy family in Saudi Arabia.
He is currently Head of the ‘Special Account Unit’ in Wealth Management at NCB Capital
and his background for 20 years has been in financial services, securities and wealth
management. He confirmed that none of the funds used for the transactions came from
the Saudi royal family. He also stated that he has no social, family, business association or
employment links with the Saudi royal family.?®

Wondrous Investment Holdings L.P. has two partners. One, the general partner, is a
Cayman Islands-incorporated entity called Wondrous GP Limited, which is ultimately
owned by National Commercial Bank, a Saudi Arabian bank whose shares are publicly
listed.’® We understand from the Secretary of State that a majority of the shares in the
bank are held by the Saudi state.3” Wondrous GP Limited’s role confers voting rights but no
rights to dividends. The contact person for that entity is also the Head of Product
Development at NCB Capital.3#

We understand that the other partner, The Multi Opportunities Fund No. 75, has the right
to receive dividends but no voting rights.3®* We do not consider that any bank or investment
fund could voluntarily disclose information about individual investors in its funds.
However, we asked Wondrous GP Limited whether any person whose investment makes

31 Sultan Abuljadayel response to Ofcom information request - articles 79 to 85, and article 102 of the articles of
association of Scalable.
32 http://fav.diligenciagroup.com/site/about-us/

33 http://fav.diligenciagroup.com/site/the-independents-saudi-investor/

34 Sultan Abuljadayel response to Ofcom information request

35 Sultan Abuljadayel’s response to Ofcom information request.

36 Letter from LHL to the Secretary of State 16 May 2019. The bank is also sometimes referred to as El Ahli Bank.

37 Letter from the Secretary of State to LHL 13 June 2019, transcript of hearing in LHL v Secretary of State for Digital,
Culture, Media and Sport, 23 July 2019, Case No.: 1328/4/10/19 p.107 line 24 to p.108 line 1.

38 Wondrous GP Limited’s response to Ofcom information request.

39 Letter from LHL to the Secretary of State 19 February 2019.

11


http://fav.diligenciagroup.com/site/the-independents-saudi-investor
http://fav.diligenciagroup.com/site/about-us
https://rights.39
https://Capital.38
https://state.37
https://listed.36
https://family.35
https://decisions.31

3.17

3.18

up more than 10% of the fund is a member of the Saudi royal family, and how many such
persons there are, and were told that there are none.? We also asked whether any of the
funds used for the transactions came from any member of the Saudi royal family whether
by way of gift, loan or remuneration for services rendered, and were told that they were
not.*t LHL stated that it understands that no one investor holds more than 25% of the
fund.s2

We asked Wondrous GP Limited to describe any current or previous direct or indirect
investments of stakes of 10% or more in any media businesses. Wondrous GP Limited
confirmed that no such investments exist in relation to the United Kingdom.*: ||} NI

Wondrous GP Limited stated that it did not consider interests outside the UK to be relevant
to Ofcom’s functions but indicated that “if there are any other media investment
internationally it isn’t related to news” .46

We have not explored the precise nature of the links between the investment fund and
National Commercial Bank. For the purposes of our analysis only, we have hypothesised
that it is possible the investment fund might contain only four investors (figure 1)], all of
whom may still be key members of the Saudi government (even if not of the Saudi royal
family), or may be companies controlled by the Saudi royal family, and that it is possible
that the bank is effectively under the full control of the Saudi state.

40 Wondrous GP Limited’s response to Ofcom information request.
41 Wondrous GP Limited’s response to Ofcom information request.
42 Letter from LHL to the Secretary of State 19 February 2019.
43 Wondrous GP Limited’s response to Ofcom information request.
44 Letter from LHL to the Secretary of State 19 February 2019.

45

46 Wondrous GP Limited’s response to Ofcom information request.

12


https://news�.46

Figure 1: Holding structure above Scalable/IMC

National Commercial Ban

At least 4 investor

The Multi Opportunities Fund
No. 75

Wondrous GP Ltd

Only economic rr'ghrls

rights

Wondrous Investment Holdings LP

100% voting rights, no economic

Sultan Abuljadayel

\ /{)

Scalable

IMC

13



4. Market context

41

In this section we describe the position of newspapers in UK society and the wider market
context for the provision of news in the UK. We consider the audience and market trends
affecting the way people access and consume newspaper content and other sources of
news.

Newspapers play in a vital role in UK society yet continue to face
uncertainty

4.2

4.3

4.4

For our Public Interest Test of the acquisition by Reach plc of publishing assets of Northern
& Shell Media Group Limited, we considered the transaction in the context of challenges
faced by the newspaper industry.s” We highlighted that newspapers play a key role in the
democratic process, providing a range of voices that reflect views across society and
encouraging debate.*® We also noted that the newspaper industry faces significant
challenges as online news provision has increased and the ways in which people consume
news has changed.

Reviewing the most recent evidence to inform our consideration of this assessment, the
challenges facing the newspaper industry continue to grow and the future remains
uncertain. According to Ofcom’s latest news consumption survey results, while 38% of
people use print newspapers as one of their sources of news, 66% now use online news
sources. Multi-sourcing is commonplace with regular news readers now getting their news
from around seven (6.8) different sources on average including social media and news
aggregators.*

In February 2019, the Government published an independent report entitled ‘a Sustainable
Future for Journalism’ by Dame Frances Cairncross.> This report stressed the vital
contribution that newspapers make to the UK news ecology including by holding the
powerful to account through their public interest journalism and investing in original
journalism. The report also highlighted the significant pressures facing newspaper
publishers given the declines in print circulation and readership and, consequently, print
advertising revenues. Despite efforts to grow their digital revenues, this growth is so far
not offsetting declines in newspapers’ print revenues. The latest estimates also suggest

47 Public interest test for the acquisition by Trinity Mirror plc of publishing assets of Northern & Shell Media Group Limited

48 The UK national newspaper market consists of 14 national daily and 11 Sunday titles. These national titles are owned and
published by 10 commercial groups. Across the different newspaper groups, individual titles offer a wide range of editorial
positions and views on public policy issues. Some regional or local titles also contain significant amounts of national and
international news. There are over 600 regional and local titles, mostly paid weeklies with some daily titles.

49 Ofcom news consumption survey 2019, Base: Adults aged 16 or over.

50 The Cairncross Review, ‘A Sustainable Future for Journalism’, Independent Report to the Department for Digital, Culture,
Media and Sport, 12 February 2019.

14


https://Cairncross.50
https://aggregators.49
https://debate.48
https://industry.47

that online players such as Google and Facebook account for an increasing proportion of
the UK’s online advertising market.s!

4.5 Newspapers have responded to the increased competition from online providers in a
variety of ways. Looking to optimise digital advertising revenue, some titles such as The
Times, The Telegraph and The Financial Times have put in place paywalls and The Guardian
has introduced voluntary contributions. The online offers of others, such as The Evening
Standard, The Sun and The Daily Mail, still rely predominantly on generating revenues from
online advertising.

4.6 Newspapers are also cutting costs, leading to new business models.52 The Cairncross
Review noted that, to continue to achieve profitability, newspapers have cut back on the
breadth and depth of their news reporting.5 Such cost cutting has had a significant impact
on staffing. The Review cited evidence that the number of frontline journalists in the
industry has declined from an estimated 23,000 in 2007, to 17,000 in 2017.5 The economic
trends are also spurring consolidation.

4.7 While the newspaper industry continues to develop a range of approaches, no clear model
of success has emerged. Given the important position which newspapers occupy within the
democratic process, investment to support their continued existence is generally to be
welcomed.

The Evening Standard and The Independent reach significant
numbers of people

4.8 The Evening Standard and The Independent have significant footprints in the UK
newspaper and news markets.

49 In June 2019, The Evening Standard had an average daily circulation of around 845,000
copies, which accounted for 15% of all UK national daily newspaper circulation.ss As a
newspaper with a free distribution model, The Evening Standard’s performance has bucked
the trend of declining circulation experienced by the UK newspaper market more widely,
whereby the majority of titles are paid-for (figure 2 below).

511n 2018, Google and Facebook together are estimated to have represented 61% of all online advertising revenue
generated in the UK market in 2018. Ofcom, Online Nation Report 2019

52 Examples include The Independent moving to online-only in 2016, The Guardian and its sister Sunday newspaper, The
Observer, relaunching as tabloids in January 2018 (and outsourcing the printing of these titles to Reach plc), and most
recently, in July 2019 The Times and The Sunday Times having the ability to share journalistic resources after DCMS
accepted new undertakings to protect the editorial independence of both titles.

53 The Cairncross Review, ‘A Sustainable Future for Journalism’

54 Mediatique, Overview of recent dynamics in the UK press market, April 2018. Report for the Department for Digital,
Culture, Media and Sport.

5> More recent examples of this include Trinity Mirror taking control of Local World in 2015, acquiring the 80% it did not
already own in the company. In March 2018, Reach plc (the new name for Trinity Mirror) acquired the publishing assets of
Northern & Shell including The Star and The Express newspapers.

56 Audit Bureau of Circulation (ABC), June 2019

15


https://circulation.56
https://consolidation.55
https://reporting.53
https://models.52
https://market.51

Figure 2: Average UK net daily circulation of newspapers, December 2010 — June 2019

25

Millions

4.4m

0.7m 0.8m

0

Dec10 Jun1l Dec1l Jun12 Decl2 Junl13 Dec13 Jun14 Dec14 Jun15 Decl5 Junl6 Decl6é Junl7 Decl? Junl18 Decl18 Jun19

——Evening Standard —National Newspapers - Daily National Newspapers - Sunday —Total Market

Source: Audit Bureau of Circulation (ABC), December 2010 - June 2019

4.10 Looking at the readership of The Evening Standard and The Independent, as figure 3 below
shows, each month The Evening Standard newspaper reaches around 4m adults. Its total
monthly brand reach, incorporating readership across phone, tablet, desktop and print,
amounts to around 17m adults. While digital-only, The Independent has an even larger

reach of over 19m adults each month.

16



Figure 3: UK newspaper and website readership, April 2018 — March 2019

UK Adults (15+) Monthly reach (‘000s)

Total Phone | Tablet | Desktop | Print
The Sun titles and websites 29,701 | 22,229 | 2,953 | 2,934 7,946
The Mail titles and websites 31,115 | 21,478 | 3,085 | 6,694 7,496
The Guardian/Observer and website 24,939 | 17,780 | 2,817 | 6,926 3,315
The Mirror titles and website 25,278 | 19,638 | 2,651 | 2,628 3,965
The Telegraph titles and website 22,669 | 15,336 | 2,721 | 5,658 3,178
The Independent websites 19,476 | 14,664 | 2,091 | 5,000 N/A
Metro and website 19,785 | 11,422 | 1,315 | 1,518 9,283
Express titles and websites 20,200 | 14,937 | 2,372 | 3,463 1,921
The Evening Standard title and website | 17,083 | 12,466 | 1,509 | 2,357 4,020
The Times titles and websites 8,558 3,453 | 702 1,154 4,625
Daily Star titles and website 9,569 6,986 | 811 972 1,642

Source:

The Publishers Audience Measurement Company (PAMCo). Notes: Figures are based on nationally representative

survey data for April 2018 to March 2019 combined with website readership data for March 2019. Figures are for total

brand reach, and therefore they are a measure of the reach of all print and digital related content for each publisher brand.

411

Both The Evening Standard and The Independent attract more readers from the ABC1
socio-economic group than they do from the C2DE socio-economic groups. For the period
April 2018 to March 2019, The Evening Standard brand reached 11m ABC1 readers on
average, compared to 6m C2DE readers. Similarly, The Independent brand reached 12.8m
ABC1 readers, compared to 6.7m C2DE readers over the same period.5

Readers of The Evening Standard and The Independent tend to get
their news from a large number of other sources

4.12

4.13

Ofcom uses a bespoke ‘share of reference’ metric that measures the share of total news
consumption of individual providers, across different platforms or media used.s8 The
Evening Standard (print and digital combined) has a relatively small share of reference of
0.47% and The Independent’s share is 0.28%. These shares can be contrasted with the
largest news sources such as the BBC (29.1%), Facebook (8.8%), Google (6.8%) and ITV
(6.2%).5°

While share of reference gives an indication of the strength of voice of different news
providers, it may overstate or understate that strength of voice depending upon the range

of other news sources readers also use. According to our survey, readers of The Evening

57 The Publishers Audience Measurement Company (PAMCo). Figures are based on nationally representative survey data
for April 2018 to March 2019 combined with website readership data for March 2019. Figures are for total brand reach,
and therefore they are a measure of the reach of all print and digital related content for each publisher brand.

58 Shares of reference are calculated by asking people which news sources they use and the frequency with which they use
them. Each reference is then weighted for the frequency of use and summed. The share of each news source or provider
can then be calculated based on their total number of references as a proportion of all references for all news sources.

59 Ofcom news consumption survey 2019.

17



4.14

4.15

4.16

Standard and The Independent use a relatively high number of different news sources. The
average number of sources used by regular news users who use either the print or online
version of The Evening Standard is 13.9. The average number of news sources used by
regular news users who use The Independent website or app is 13.7. In comparison, the
average number of sources used by all regular news users is 6.8.6°

To get a fuller impression of how central The Evening Standard and The Independent are to
their readers’ news diets, it is useful to supplement these mean averages with the
distribution of sources that people use. Among those that use either or both The Evening
Standard print or digital versions, no one uses the publication as their sole source of news,
3% use two or three news sources and 97% use four or more sources. For readers of The
Independent, again no one uses the publication as their sole source of news, 1% use two or
three sources and 99% use four or more sources.s!

This is consistent with data from ESI Readership survey provided to us by IDNM and LHL.
The ESI Readership survey asks readers of The Evening Standard to rate how they feel if for
any reason they do not get a chance to pick up a copy of the newspaper against a scale of 1
being “I feel less informed if | don’t read The Evening Standard” through to 11 being “I
have plenty of sources of news and information”. The majority of respondents (70%) rated
their feelings in such a situation as being between 6 and 11.¢2

This evidence indicates that, while The Evening Standard and The Independent reach
significant numbers of people in the UK, the strength of voice of these titles is diluted as
their readers also get their news from a relatively high number of different sources.

The perceived impact of The Evening Standard on its readers is
comparatively low

4.17

4.18

News providers may have a particular impact on the people who use them for news if they
are trusted by their readers, viewers or listeners and can influence their opinions. A news
source may also make an impact if users regard the news provider as a voice of authority.
This may be because it operates as part of an established brand, or is perceived as accurate
and trustworthy.

While quantifying impact is complex, we use a number of proxies from our news
consumption survey, namely the perceived importance, impartiality, and trustworthiness
of different news sources to their regular users, and the extent to which news sources help
them to make up their minds about issues.

60 Ofcom news consumption survey 2019. We define regular user as those users who use particular news sources on at

least a weekly basis.
61 Ofcom news consumption survey 2019.

62 ES| Readership Survey data provided in response to Ofcom information request to IDNM and LHL. We have been
informed that the survey was carried out using an online sample of 1504 and 75% of the sample were Evening Standard
readers. The data has not been weighted so it is not clear how representative it is with regard to frequency of readership
or reader demographics. As such, we are not relying upon it, but note that it does not provide any reason to doubt the data
on which we do rely.

18


https://sources.61

4.19 According to the results of our most recent news consumption survey, certain newspaper
titles are more likely to be rated as important, accurate, trustworthy and influential (‘helps
me make my mind up’) than others by their readers. As figure 4 shows, The Guardian and
The Daily Telegraph are rated highly (between 7-10)s3 by the majority (70% or above) of
their weekly readers. However, The Evening Standard is rated relatively low (below 60%)
by its weekly readers on these impact proxies.s4 This suggests the perceived impact of The
Evening Standard on its readers is relatively low when compared to other national
newspapers.

Figure 4: Perceived importance of newspaper sources and views on their attributes among those
who use each source weekly or more often, 2019

% rated each
source as

important ~ 68% 61% 66% 67% 68% 69% 70% 80% 48%
100% 1%
0,779 9 %
o 72/ 76%77% 76/n75/D o79
80% — pe%ean 68%72% 65%Ea% o 1968%e 156 56% 69% )
9 0,58%
60% 52% 51%50% 0, 54% 58%="" 1904
40%
20%
0%
Daily Mail/Mail  Sun/Sun on Daily or Sunday Daily/Sunday Your local daily Times or Daily or Sunday Guardian or Evening
on Sunday Sunday Mirror Express Sunday Times Telegraph Observer Standard

M Accurate Trustworthy B Impartial

100%

85%
- 30739 T8I
63%63%

%
80% —67%,, 71/° 67% 629 B7% 5%

6
: I I | - ison g 55%539455%
o I I I I I I
20%
0%

Daily Mail/Mail ~ Sun/Sunon Daily or Sunday Daily/Sunday Your local daily Times or Daily or Sunday Guardian or Evening
on Sunday Sunday Mirror Express Sunday Times Telegraph Observer Standard
m Offers a range of opinions Helps me make up my mind M s high quality

Source: Ofcom News Consumption Survey 2019.

QE2. How important is <BRAND> as a source of news to you personally? QE3. And to what extent do you think the
following statements apply to <BRAND> as a news source? Answer using a scale of 1 to 10.

Base: All using each source for news at least weekly (or every 2-3 weeks for weekly newspapers). Figures show those who
rate it highly (between 7-10) for each attribute.

Note: The results have not been tested for statistical significance.

4.20 This survey evidence does not capture possible wider impacts. We note that, under the
editorship of former Chancellor George Osborne, editorials by the Evening Standard on
certain political issues of the day have attracted widespread media attention.ss

63 Weekly readers of the source were asked to rate the source on a scale of 1 to 10 (with 1 being ‘not at all’ and 10 being
‘completely’) on a series of attributes such as importance, high quality and accuracy. We consider a rating of between 7
and 10 as being a high rating.

64 Ofcom news consumption survey 2019,. This data relates to readers views of the print version of newspapers only.

65 See, for example, George Osborne: millions of Britons unhappy about Brexit political options, The Guardian 19 May
2018; George Osborne's Evening Standard backs Lib Dems for EU elections, The Guardian 22 May 2019; Brexit: George

19


https://attention.65
https://proxies.64

421 For The Independent website or app, the ratings given by readers against its proxies for
impact are largely in line with the ratings readers give for the online offers of other
newspapers.s¢ This is relevant as it may indicate that if they wished to influence readers,
the buyers would be more likely to seek to influence the coverage of news in The
Independent, since it is perceived to have a greater impact. However, as we explain in
Section 7, we do not believe that the transaction has had an impact on the coverage in The

Independent to date.

The Evening Standard and The Independent are both adapting their
business models

4.22 Like other news providers, both The Evening Standard and The Independent face financial
challenges in a highly competitive news market. Both publishers are pursuing strategies to

diversify their revenue streams.

4.23 As a free newspaper, The Evening Standard is heavily reliant on advertising revenue (both
print and digital). For the year ending 30 September 2018, it made an operating loss before
interest and tax of approximately £9.5m, a 5% reduction in losses compared to the
previous year (figure 5). Its turnover increased by 2% due in part to a 29% year-on-year

growth in digital revenues.s’

Figure 5: Financial performance of The Evening Standard, 2014-2018

Year ending 28 Year ending 27 Year ending2 Year endingl Year

Sept 2014 Sept 2015 Oct 2016 Oct 2017 ending 30
Sept 2018
Turnover £62.9m £71.3m £71.2m £63.9m f65.4m
Net operating profit |E1.1m f3.4m f£2.2m (£10.0m) 9.5m)
/ (loss)

Source: Evening Standard Limited Full Accounts, published on Companies House. Note: Figures have been rounded to one

decimal place
4.24 In order to improve its financial performance, it was reported in May 2019 that the Editor

of The Evening Standard had announced plans to cut jobs at the paper as part of wider
plans to merge its print and online teams.® Data provided to us by LHL shows that The

Evening Standard is forecas: [

4.25 In light of the changing market conditions, The Independent stopped publishing a printed
edition and became an online-only provider of news in 2016. The majority of its revenue

Osborne warns of economic Russian Roulette, BBC News 23 January 2019: George Osborne's change of heart, The
Spectator, 20 June 2019; George Osborne u-turn: Project Fear architect backs Boris Johnson as Tory Leader, The Express,
21 June 2019.

66 Ofcom news consumption survey 2019.

67 Evening Standard Limited Annual Report and Financial Statements for the vear ended 30 September 2018, 25 June 2019.
Published on Companies House.

68 | ondon Evening Standard cuts jobs in drive to reduce costs, The Guardian, 3 May 3019.

69 Evening Standard Ltd business grown plan, 9 April 2019, provided in response to Ofcom information request to LHL.

20



also comes from advertising, but, unlike The Evening Standard, it is a profitable publication.
For the year ending September 2018, it recorded an operating profit of approximately
£3m, a marginal decline of approximately £0.2m against the previous year (figure 6).

Figure 6: Financial performance of The Independent, 2016-2018

Year ending 2 Oct Year ending 1 Oct Year ending 30 Sept

2016 2017 2018
Turnover £14.3m £22.2m £24.8m
Net operating profit / (loss) |£1.7m £3.3m £3.0m

Source: Independent Digital News and Media Limited Group of Companies’ Accounts, published on Companies House.

Note: Figures have been rounded to one decimal place

4.26 Data provided to us by IDNM with forecasts for the next three years shows || I

70 IDNM 3 year growth plan, 26 November 2018, provided in response to Ofcom information request to IDNM.

21



5. Regulatory context

5.1 In this section we describe how newspapers and online news websites are regulated
generally and specifically in relation to The Evening Standard and The Independent news
websites.

Newspapers are self-regulated

5.2 In the UK, newspapers and online news websites are self-regulated. They may handle
complaints themselves, or may choose to be subject to one of the voluntary industry
regulatory schemes in existence - the Independent Press Standards Organisation (“IPSO”)
or the Independent Monitor for the Press (“IMPRESS”). Newspapers are allowed to be
partisan and can take particular positions on public policy and political issues.

53 The Independent news websites and The Evening Standard are not regulated by IPSO or
IMPRESS. They have instead established their own editorial complaints framework. This
was the position before the merger took place. Some other major press organisations,
including The Guardian and The Financial Times?2, have similarly decided to not join IPSO
or IMPRESS.

54 By comparison, some other major national titles, including The Daily Mail3, The Daily
Telegraph?4, The Times’s, and The Sun’ have chosen to be regulated (for both print and
online content) by IPSO. IPSO was established in 2014 and its stated mission is “To support
those who feel wronged by the press”; “To uphold the highest professional standards in the
UK press”; and “To determine whether standards have been breached and provide redress
if so”.77

5.5 Other press publications including some regional press titles have chosen to be regulated
by IMPRESS. IMPRESS states that they “help to build understanding and trust between
journalists and the public - and provide the public with trusted sources of news”.7s IMPRESS
is the only press regulatory body to be recognised by the Press Recognition Panel.”

71 The Guardian, How to make a complaint about Guardian or Observer Content.
https://www.theguardian.com/info/2014/sep/12/-sp-how-to-make-a-complaint-about-guardian-or-observer-content
72 Financial Times, FT Editorial Code, https://aboutus.ft.com/en-gb/ft-editorial-code/

73 MailOnline, How to Complain, https://www.dailymail.co.uk/home/article-3110773/How-Complain.html

74 The Telegraph, Editorial Complaints Policy, https.//www.telegraph.co.uk/contact-us/editorial-complaints-policy/

75 The Times, The Times Editorial Complaints, https://www.thetimes.co.uk/static/the-times-editorial-complaints/

76 The Sun, Editorial Complaints, https://www.thesun.co.uk/editorial-complaints/

77 |PSO, Vision, mission and values, https://www.ipso.co.uk/what-we-do/vision-mission-and-values/

78 IMPRESS, About, https://impress.press/about-us/

79 The Press Recognition Panel was established by Royal Charter in line with the recommendations of the Leveson Inquiry
into the culture, practices and ethics of the press 2012.

22


https://impress.press/about-us
https://www.ipso.co.uk/what-we-do/vision-mission-and-values
https://www.thesun.co.uk/editorial-complaints
https://www.thetimes.co.uk/static/the-times-editorial-complaints
https://www.telegraph.co.uk/contact-us/editorial-complaints-policy
https://www.dailymail.co.uk/home/article-3110773/How-Complain.html
https://aboutus.ft.com/en-gb/ft-editorial-code
https://www.theguardian.com/info/2014/sep/12/-sp-how-to-make-a-complaint-about-guardian-or-observer-content
https://Panel.79
https://news�.78

Newspapers are expected to be accurate but are free to be partisan

5.6

5.7

5.8

Newspapers that have agreed to be regulated by IPSO are subject to the Editors’ Code of
Practice (“the IPSO Code”).® Press organisations that have agreed to be regulated by
IMPRESS, are subject to the IMPRESS Standards Code (“the IMPRESS Code”).tt The codes
are relevant in that they each set out what might be seen as an industry norm for
standards. For example, the requirement for newspapers to take care not to publish
inaccurate information or pictures appears to be an industry standard. The IPSO Code and
the IMPRESS Code establish rules on, among other issues, accuracy, privacy, and
harassment. For example, the IPSO Code states that:

a) “The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted
information or images, including headlines not supported by the text.

b) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected,
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology published.
In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.

c) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably
called for.

d) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between
comment, conjecture and fact.

e) A publication must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation
to which it has been a party, unless an agreed settlement states otherwise, or an
agreed statement is published.”

Similarly, the IMPRESS Code states that:
a) “Publishers must take all reasonable steps to ensure accuracy.

b) Publishers must correct any significant inaccuracy with due prominence, which should
normally be equal prominence, at the earliest opportunity.

c) Publishers must always distinguish clearly between statements of fact, conjecture and
opinion.

d) Whilst free to be partisan, publishers must not misrepresent or distort the facts.”

The IPSO Code and the IMPRESS Code do not require newspapers to be impartial nor are
newspapers prevented from taking partisan positions on public policy and political issues.
The preamble to the IPSO Code states that the IPSO Code “...should be interpreted neither
so narrowly as to compromise its commitment to respect the rights of the individual, nor so
broadly that it infringes the fundamental right to freedom of expression — such as to inform,
to be partisan...”. Similarly, as identified above, the IMPRESS Code notes that publishers
are free to be partisan.

80 |PSO, Editors’ Code of Practice, https://www.ipso.co.uk/editors-code-of-practice/
81 |MPRESS, IMPRESS Standards Code, https://impress.press/standards/impress-standards-code.html

23


https://impress.press/standards/impress-standards-code.html
https://www.ipso.co.uk/editors-code-of-practice
https://Code�).81
https://Code�).80

5.9

5.10

This freedom to be partisan contrasts with, for example, the broadcasting sector. Section
319 of the Communications Act 2003 requires Ofcom to set standards for broadcast
content which, among other things, secure that broadcast news is duly accurate and
presented with due impartiality. Accordingly, Ofcom’s Broadcasting Code sets rules on due
accuracy and due impartiality. Alongside other provisions to maintain editorial standards,
the rules on due impartiality limit the extent to which broadcasters can take partisan
editorial positions.

Our consideration of the need for free expression of opinion in newspapers takes into
account that newspapers generally are not required to present all sides of an argument,
and proprietors have historically had substantial freedom to control editorial content.

The Evening Standard and The Independent have their own
frameworks

5.11

5.12

5.13

5.14

As explained above, The Evening Standard and The Independent have established their
own editorial complaints framework with their own code of conduct (“the Company
Code”). Although, they are not regulated by IPSO, they say they require all members of
their editorial staff, freelancers and business partners to comply with the IPSO Code in
addition to the Company Code.®2 Like the IPSO Code, the Company Code does not require
The Evening Standard or The Independent news websites to be impartial.

The Company Code contains rules on, among other things, pre-publication editorial and
legal clearance, conflicts of interest, researching online and privacy. On the issue of
accuracy, the Company Code includes the following guidance:

a) “Itis our primary endeavour to publish information that is accurate and will not mislead
readers. You must take care not to distort information either by disingenuous phrasing
or by omission.

b) If you think that material has been published or broadcast that is wrong, you should
notify your line manager and the managing editor’s office. It may be necessary to take
corrective action but you should not generally proceed without discussion.”

IDNM has told us that the Company Code was in place at the time of the transaction
between Scalable Inc and IDNM. Further, IDNM has told us that no changes have been
made to the Company Code and no new guidance documents have been issued since the
transaction.s

IDNM has told us that, in addition to the Company Code, The Independent adopted a set of
editorial guiding principles in December 2017 (“the Guiding Principles”).s4 The Guiding

82 The Evening Standard, Code of Conduct & Complaints, https://www.standard.co.uk/service/code-of-conduct-complaints-
7467885.html; The Independent, Code of Conduct, https://www.independent.co.uk/service/code-of-conduct-
26184241.html

83 IDNM’s response to Ofcom information request.

84 IDNM’s response to Ofcom information request.

24


https://www.independent.co.uk/service/code-of-conduct
https://www.standard.co.uk/service/code-of-conduct-complaints
https://Principles�).84
https://transaction.83

5.15

5.16

5.17

5.18

Principles reiterate that all editorial content must comply with the requirements of the
law, the Company Code and any other additional internal policies.

IDNM has told us that the Guiding Principles were adopted to help newly hired journalists
understand the spirit of The Independent.s

The Guiding Principles identify The Independent’s values which include the following:

a) “The hallmarks of The Independent are: high-quality reporting, analysis, writing and
video-making; a global, liberal, progressive and modern outlook; and an approach that
elevates truth and integrity above mistruth, gossip and unwarranted invasions of
privacy. This was the attitude of The Independent’s founders in 1986 and it remains our
outlook today — and in the era of “fake news”, government spin and both political and
corporate propaganda, its importance is greater than ever.”

b) “The Independent must always live up to its name: its journalists and its journalism
must be free from any political influence, and independent of any shareholders’
interests, corporate interests or agencies of the state. This is integral to The
Independent’s reputation for journalistic excellence and credibility.”

The Guiding Principles also set out The Independent’s approach to accuracy. For example,
the Guiding Principles include the following statements:

a) “Accuracy is crucial. The Independent puts evidence-based reporting at its core. We
approach stories in a way that is proportionate, rigorous and fair — placing facts centre
stage and avoiding both external bias and internal prejudice. That holds as true for a
lifestyle piece as for an exclusive news report or a video package.”

b) “All those involved in the preparation and publication of Independent stories must
ensure that: their pre-publication conduct is beyond reproach; they use their best
efforts to get all the facts right; they do the necessary research and; they seek a
response from the subject of an article if appropriate.”

c) “It should go without saying that accuracy is our primary endeavour. Headlines and
sub-headings must not stand at odds with copy, though they may not (indeed cannot)
tell the whole story: they should draw readers into wanting to know more, but should
not mislead.”

d) “As it always has done, The Independent regularly works with external agencies and
freelance reporters. Ultimately it is our responsibility that material we publish is
accurate and meets the standards we would expect from staff writers.”

The Guiding Principles also cover comment, opinion and analysis. For example, paragraph
23 states:

85 Ofcom meetings with Editors of the Evening Standard and Independent, 1 August 2019.

25


https://Independent.85

a) “Comment, opinion and analysis play a key role in The Independent’s output. Such
material should not masquerade as news reporting. Where a writer or other content
producer might have a potential conflict of interest, it should be made clear.”

5.19 LHL has told us that no new documents, relating to editorial freedom and accuracy in
news, have been issued since the transaction between IMC and LHL.8¢Therefore, the
Company Code and the IPSO code still applies to The Evening Standard and it appears that
the buyers have not changed the guidance that The Evening Standard uses to self-regulate.

Newspaper ownership is not restricted

5.20 There has existed a general right to publish newspapers, books or magazines without the
need for a licence or state approval from the late 1600s.8” Since the late 1600s/early 1700s,
newspapers have been owned by a range of individuals including foreign nationals and
those with controversial views.s¢

5.21 There are no specific rules on transparency of newspaper ownership. However, there are
company law rules that require, in broad terms, certain UK companies to keep a register of
persons who have significant direct or indirect control over their company.s These rules
apply to most UK companies with certain exceptions.®® Companies subject to these rules
are required to take reasonable steps to identify persons with significant control (“PSC”).o
For an individual or legal entity to be considered a PSC, they must meet certain conditions,
for example an individual who holds, directly or indirectly, more than 25% of the shares in
a company would be considered a PSC for that company.s2

5.22 The register of PSC may not always contain a complete list of those who have beneficial
ownership in a company, for example companies may face difficulties identifying persons
who have indirect beneficial ownership. IDNM and LHL appear to have disclosed their PSCs.
IDNM lists 3 PSCs in its Companies House filings: Sultan Abuljadayel, Justin Byam Shaw, and
Evgeny Lebedev.% LHL lists Evgeny Lebedev as a PSC.%

86 LHL response to Ofcom information request.

87 Volume 1, part B, chapter 2 of the Leveson Inquiry into the culture, practices and ethics of the press 2012.

88 This regime for newspapers contrasts with the UK broadcasting regime, where broadcasters are required to be fit and
proper to hold a broadcasting licence.

89 Part 21A and Schedule 1A of the Companies Act 2006.

% For example, companies with voting shares admitted to trading on a regulated market in the European Economic Area
are not required to keep a register.

91 Section 790D of the Companies Act 2006.

92 Section 790C and Schedule 1A of the Companies Act 2006.

93 Companies House, https://beta.companieshouse.gov.uk/company/07320345/persons-with-significant-control [last
accessed on 21 August 2019]

94 Companies House, https://beta.companieshouse.gov.uk/company/06764905/persons-with-significant-control [last
accessed on 21 August 2019]

26


https://beta.companieshouse.gov.uk/company/06764905/persons-with-significant-control
https://beta.companieshouse.gov.uk/company/07320345/persons-with-significant-control
https://Lebedev.93
https://company.92
https://PSC�).91
https://exceptions.90
https://company.89
https://views.88
https://1600s.87

6. Incentives and ability to influence

6.1

6.2

In this section, we consider whether the buyers have the incentive and the ability to
influence editorial matters in the publications. If the buyers have no incentive or ability, or
have an incentive but no ability to influence the publications, there could be no public
interest concerns.

Our assessment of the impact of the transactions to date is then presented in Section 7.

There may have been a commercial rationale for the transaction

6.3

6.4

6.5

6.6

The rationale for the transactions is not determinative of the likely conduct of the parties,
since the opportunity to influence news may be a side-benefit of a transaction which takes
place for more commercial reasons. However, a strong commercial rationale may suggest
that the opportunity to influence news is not necessarily the parties’ primary intention.

We asked the buyers and Evgeny Lebedev for copies of documents touching on the
rationale for the transactions. None of them provided a document considering the
transactions or weighing up their pros and cons. Both Sultan Abuljadayel and Wondrous GP
Limited provided a copy of the business plan for The Evening Standard.*sThis suggested

that the business would [
I -5 on this document, the
implied return on investment seems very low: ||| EENENENEGNGNGEGEGEGEEEEEEEEE

The parties provided no documents relating to IDNM. As set out in section 4, IDNM is

profitable. In July 2018 it announced its plans to license The Independent’s content to
Saudi Research and Marketing Group (SRMG) for the creation of a number of international
websites for news in Arabic, Urdu, Turkish and Persian.®s They were to use some translated
articles from independent.co.uk, together with SRMG produced content from SRMG
journalists based in London, Islamabad, Istanbul, and New York, as well as operations
teams in Riyadh and Dubai.*’

The first site, www.independentarabia.com, launched in January 2019%, the second and

the third, www.independentturkish.com and www.independenturdu.com in April 2019%

and the last, www.independentpersian.com in May 2019.1% We understand from IDNM

that the arrangement is not conditional on the acquisition or continued ownership by any

95 Responses to Ofcom information request by Sultan Abuljadayel and Wondrous GP Limited.
% The agreement was entered into around 5 months after the transaction took place, on 22 December 2017.
97 The Independent and SRMG announce major international expansion deal, The Independent, 19 July 2018.

98 http://www.srmg.com/en/node/1001. The Arabic-language news service was to be staffed by a team of journalists from

Saudi Arabia and the wider Arab world, and based in London.
9 http://www.srmg.com/en/node/1041; http://www.srmg.com/en/node/1046

100 http://www.srmg.com/en/node/1051

27


http://www.srmg.com/en/node/1051
http://www.srmg.com/en/node/1046
http://www.srmg.com/en/node/1041
http://www.srmg.com/en/node/1001
www.independentpersian.com
www.independenturdu.com
www.independentturkish.com
www.independentarabia.com
https://Dubai.97
https://independent.co.uk
https://Persian.96

person, of shares in IDNM, and that the licence does not include any agreement between
SRMG and IDNM relating to editorial matters save that “All editorial content appearing on

the sites must conform to The Independent’s code of conduct and guiding principles.” 101

6.7 Clearly, one reason one might invest in newspapers is to influence their editorial line.
There are other possible reasons too. Investment returns are one, while ownership of a
newspaper has historically been seen as prestigious and may be another. However, as in
any case, it is not possible to obtain clear evidence in this case that there is no intention to
influence.

Other factors might limit the potential incentives to influence the
publications

6.8 We also considered whether there are reasons for the buyers not to seek to influence the
UK publications.

6.9 To the extent that the publications are funded by advertising, their brand is key.
Advertisers may not wish to associate themselves with a damaged brand. However, the
constraint this represents in practice is likely to be fairly limited, since any inaccuracies in
news reporting or suppression of views in relation only to Saudi matters would be likely to
need to be egregious before it tainted the reputations of those advertising. On the other
hand, the UK generally has a good reputation for press freedom and accuracy which may
make the brand attractive to expand or launch elsewhere.

6.10 As set out earlier in paragraphs 4.13 and 4.14, multi sourcing of news by readers of these
publications appears high, and readers do not rely on them as their only source of news.
This suggests that readers are not likely to be easily influenced by a strong move towards
pro-Saudi or inaccurate coverage by these publications (reducing the incentive for the
buyers to seek to influence). Readers may not quickly identify a failure to cover stories at
all, but this is less likely to be problematic in the UK given the high level of multi sourcing,
and particularly for readers of these publications. Other sources do present Saudi news
along with other news.

6.11 A reputation for inaccuracy of news or suppression of views may cause readers to move
away from the publications. However, according to Ofcom’s most recent news
consumption survey, fewer than six in ten regular readers rate the publications highly for
each of “trustworthiness” and “accuracy”02 and they are, in any event, free to the reader.
As such, we consider this is unlikely to represent a strong constraint in practice.

6.12 There may be an incentive for the publications themselves to restrict their editorial
freedom, for example in order to facilitate IDNM’s acceptance in Saudi Arabia. However,
we would expect that if this was going to affect coverage of stories by either publication, it

101 IDNM response to Ofcom information request.

102 Ofcom news consumption survey 2019. For the Evening Standard print newspaper in 2019, % of regular users rating the
source highly (7-10), 54% “is accurate”; 58% “is trustworthy”; 49% “is impartial”. The Independent news website is at 58%,
57% and 47%.

28



6.13

would already be visible in the content published since the transaction. We set out our
analysis of content in Section 7 of this report.

We cannot rule out that stronger incentives for the buyers to influence the publications’
editorial stance on Saudi matters may arise in future.

The corporate structures include other strong shareholders

6.14

6.15

LHL

6.16

6.17

6.18

Regardless of whether or not the buyers in these transactions have any incentive to limit
the free expression of opinion in newspapers or the accuracy of news in newspapers, we
have considered whether or not there would be any ability for them to do so.

As set out above, the transactions have not given the buyers majority control of either LHL
or IDNM.

The transaction has given IMC a 30% share in LHL. This is not on its face sufficient to confer
control over editorial matters in The Evening Standard, since the other shareholders form a
majority. A 30% shareholding is sufficient to block a special resolution, and therefore
prevent the companies from taking certain actions such as reducing their share capital,
changing their articles of association, disapplying shareholders’ pre-emption rights, going
public, or winding up. This is essentially a power of veto over key strategic decisions of the
company, which may be powerful when the other shareholders wish to achieve something
and cannot, but it is not usually enough to confer control over its day to day affairs.

The structure of the other shareholdings in the companies, and whether other
shareholders are likely to exercise their voting rights, can in some circumstances give a 30%
shareholder a very high degree of control in practice over a company. In this case,
however, Evgeny Lebedev retained a 60% share in the company. He bought The Evening
Standard, alongside his father, for a nominal sum some years ago, arguably rescuing it from
closure.13 The other shareholder is smaller, at 10%, but is the Chairman of The Evening
Standard businesses. Both have long and intensive experience of the media sector. We
consider that they are likely to be and to remain interested and committed investors, and a
strong counterweight to the buyers.

The Editor of The Evening Standard told us that he meets Evgeny Lebedev once every
couple of months and that while Evgeny Lebedev is hands off on the editorial line of the
paper, he takes a particular interest in the Christmas campaign. He told us he usually meets
Justin Byam Shaw once a year.1% He told us that, to his knowledge, he has never met the
Saudi shareholders; nor have their views been conveyed to him by others.105 He also told us
he was unaware why the buyers had wanted to invest in The Evening Standard. The buyers

103 DMGT sells Evening Standard to Lebedev The Financial Times, 21 January 2009; Ex-KGB spy buys UK paper for £1, BBC

News, 21 January 2009; Oligarch, reinvented, The New Statesman, 1 July 2011.
104 Ofcom meetings with Editors of the Evening Standard and Independent, 1 August 2019.
105 Ofcom meetings with Editors of the Evening Standard and Independent, 1 August 2019.

29



6.21

6.22

are physically distant from the publications, such that frequent incidental contact between
them and the editors of the publications is unlikely. While this lack of contact to date does
not rule out that one or both of the buyers may seek to intervene in editorial matters, it
makes it appear less likely.

Under the Articles of Association of LHL, there must be at least three directors, and
directors’ decisions are taken by simple majority. The holders of the “A Ordinary shares”,
i.e. at present, Evgeny Lebedev, have the power to appoint up to four directors and the
holders of the “B Ordinary shares”, i.e. at present, IMC, have the power to appoint up to
two. LHL has told us that to date, IMC has not appointed any directors.'® LHL currently
only has two directors: Evgeny Lebedev and Manish Malhotra. If IMC used its right to
appoint directors, it would have a power to influence corporate decision making, but
would not have a majority.

However, under the Shareholders’ Agreement certain Board decisions require approval by
IMC. These include the approval of any Business Plan or changes to it, incurring
expenditure in excess of the Business Plan, paying dividends, contracts costing more than

[l material changes to the business, joint ventures with third parties, agreements with a
shareholder and the appointment of an MD or Chief Financial Officer. ||| | | | ]kGEG |GGG

.|
.|
.|
I ' These are potentially powerful rights in that
they confer significant influence over key strategic decisions, ||| | NENEGNGNGEGEGEEG
I -  ceadiiock between

the shareholders could have a significant impact on the business’ ability to adapt to

changing circumstances. However, they are veto rights, and IMC’s influence therefore
remains somewhat limited by that of the other shareholders.

The immediate buyer of the LHL shares is a Cayman Island holding company with no
commercial activities.18 It is held half by Sultan Abuljadayel and half by a Saudi investment
fund. At the very least, two persons — Sultan Abuljadayel and (practically speaking) the
manager of the investment fund — are involved in the investment.

The buyers’ 30% shareholding confers some ability to influence, although it is qualified by
the presence of the other shareholders.

106 | HL response to Ofcom information request.

- OO0

108 CMA's advice to the Secretary of State.



IDNM

6.23

6.24

6.25

6.26

6.27

6.28

The transaction has given Scalable a 30% share in IDNM. This is not on its face sufficient to
confer control over editorial matters in The Independent news websites, since the other
shareholders form a majority.

As set out above, a 30% shareholding can in some circumstances give a shareholder a high
degree of control in practice over a company. In the case of IDNM, however, the vast
majority of the remaining shares are held by just two other shareholders, one of whom is
Evgeny Lebedev whose family bought the business as above for £1 some years ago® and
the other of whom is Justin Byam Shaw, the Chairman of The Evening Standard businesses.
Both have long and intensive experience of the media sector. We consider that they are
likely to be and to remain interested and influential investors, and a strong counterweight
to the buyers.

The Editor of The Independent news websites in the UK told us that he meets with Justin
Byam Shaw, who is in the building quite frequently. He sees Evgeny Lebedev much less, but
sometimes at the quarterly board meeting, parts of which he may attend. By contrast, he
told us that he has never met the Saudi shareholders or had any contact with them —we
note that the transaction in the case of The Independent news websites took place in
2017.110 In response to a question on whether the views of the Saudi shareholders had ever
been conveyed to him he said that he read what he read about them, and could not tell us
their opinion on anything because he does not know them. The buyers are physically
distant from the publications, such that frequent incidental contact between them and the
editors of the publications is unlikely. While this lack of contact to date does not rule out
that one or both of the buyers may seek to intervene in editorial matters, it makes it
appear less likely.

The Articles of Association of IDNM give the company’s directors responsibility for the
management of the company’s business.

As set out above in relation to LHL, the immediate buyer of the IDNM shares is a Cayman
Island holding company with no commercial activities.’! It is held half by Sultan
Abuljadayel and half by a Saudi investment fund. At the very least, two persons — Sultan
Abuljadayel and the manager of the investment fund — are involved in the investment.

If the commercial strategy of IDNM relies on expertise provided by the buyers or goodwill
in Saudi Arabia that arises as a result of the buyers’ involvement, this may confer a greater
degree of control over IDNM. Given that the other major shareholders of IDNM are the
same as LHL, it may be that such control could be leveraged across to LHL. However, the
Editor of The Independent told us that he has no responsibility for the SRMG websites, he
does not speak the relevant languages and would not know what stories to run because he

109 | ebedev buys Independent newspapers, The Guardian, 25 March 2010.

110 Ofcom meetings with Editors of the Evening Standard and Independent, 1 August 2019.
111 CMA’s advice to the Secretary of State.

31



would not know what people in the areas targeted want to read about. There is a team of
staff in The Independent who help the SRMG team know about upcoming stories. If they
wish to use a story from The Independent, the SRMG websites must take the story
complete, they cannot take part of a story and the story must be credited to the
Independent.112

6.29 The National Union of Journalists (“the NUJ”) on behalf of The Independent NUJ chapel
submitted to us that members of the editorial staff in The Independent NUJ chapel would
like greater transparency around content selection, translation and compliance with
editorial standards by the SRMG websites. While this is a concern relating to the link with
SMRG and The Independent’s commercial strategy, we did not consider it relevant to this
merger, since the specified public interest concerns relate to the UK. They also explained
that they wanted the ability to veto the use by SRMG of articles they feel may compromise
their safety or work in the field. We did not consider this concern to be relevant to the
specified public interest concerns because it does not provide evidence of likely conduct at
The Evening Standard newspaper.

6.30 Under the Articles of Association of IDNM, there must be at least three directors, and
directors’ decisions are taken by a simple majority. The holders of the “A Ordinary shares”
have no right to appoint directors. The holders of the “B Ordinary shares” (i.e. at present,
Justin Byam Shaw) have the power to appoint up to two directors, the holders of the “C
Ordinary shares” (i.e. at present, Evgeny Lebedev) have the power to appoint up to three
directors, and the holders of the “D Ordinary shares” (i.e. at present, Scalable) have the
power to appoint up to two directors. The buyers’ appointees therefore give them power
to influence corporate decision making, but not a majority.

6.31 LHL has told us that a shareholders’ agreement gives Scalable the right to appoint two
directors to the IDNM board. The directors Scalable has nominated are David-John Collins
(a UK PR advisor and former head of communications at the Department for Education,
formerly vice president of public policy and communications for Google EMEA (Europe,
Middle East and Africa)t3and Eric Lewis (a lawyer and the Chairman of US human rights
body Reprieve US).14 While both may have contacts and expertise in Saudi Arabian affairs
we are aware of no reason to consider that either would interfere inappropriately in
editorial matters.

The parties have made commitments to editorial independence

6.32 Article 6.2 of a Shareholders Agreement between LHL, Evgeny Lebedev, Justin Byam Shaw
and IMC states that the parties acknowledge that the editorial independence of The
Evening Standard will be maintained and that the Managing Director and Editor (neither of

112 Ofcom meetings with Editors of the Evening Standard and Independent, 1 August 2019.
113 http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009 2014/documents/droi/dv/2 collinsbio /2 collinsbio en.pdf
114 http://reprieve.org/about/

32


http://reprieve.org/about
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009

6.33

6.34

6.35

6.36

whom are or can be appointed by IMC) have day to day control over all editorial and
commercial content.115

A similar shareholders’ agreement signed by Scalable and IDNM rather than IMC and LHL
exists in relation to IDNM.116

LHL told us that decisions in relation to the print edition of The Evening Standard are made
by the desk editors in conjunction with the deputy editor (Charlotte Ross) and editor
(George Osborne). Decisions in relation to the digital edition of The Evening Standard are
made by the desk editors in conjunction with the digital editor in chief (David Tomchak).
The news agenda is considered each day at regular conferences of editorial staff.117

LHL said that the appointment of a new editor of the print edition of the Evening Standard
would be subject to the final approval of Evening Standard Limited’s board. Other senior
editorial appointments for the print edition are approved by the editor (George Osborne)
and the Managing Director, ESI Media (Manish Malhotra).1®

The Editor of The Evening Standard told us that he felt it was an affront to suggest that he
would be influenced by Saudi investors and that he would resign if he were leaned on. This
appears to us to be a disincentive for influence to be exerted, since Mr Osborne is a high-
profile editor.12

Conclusion

6.37

6.38

6.39

Overall, there may be some incentives and ability for the buyers to alter the accuracy or
editorial stances of the publications, but there are also some restrictions on the abilities for
the buyers to do so. The corporate structures include other strong shareholders, and the
parties have put in place some measures to preserve editorial freedom and accuracy.

However, we would expect if there was a strong incentive and ability for the buyers to
influence the editorial stance of the publications, this would have manifested itself in The
Independent news websites already.120 Our analysis of the effect of the transactions on the
publications’ conduct to date is set out in the next section.

We cannot, of course, rule out any suggestion that the buyers might in future, perhaps
with the other shareholders’ consent, seek to present more positive coverage of Saudi
matters. Nor can we rule out that stronger incentives for the buyers to influence the
editorial stance of the publications might arise in the future. However, this is a possibility in

115 Shareholders’ Agreement Relating to LHL, 7 December 2018, provided in response to Ofcom information request to LHL.
116 Shareholders’ Agreement Relating to IDNM, 7 June 2017, provided in response to Ofcom information request to IDNM.
See Article 6.1.

117 LHL response to Ofcom information request.

118 | HL response to Ofcom information request.

119 Ofcom meetings with Editors of the Evening Standard and Independent, 1 August 2019.

120 The parties were alerted by letter from DCMS on 12 February 2019 that the then Secretary of State was considering an
intervention into the merger, and therefore we consider the content of the Evening Standard since the transactions to be
less compelling evidence.

33



6.40

relation to other newspapers as well, for example, to any newspaper potentially seeking to
expand overseas.

We note that if the shareholders sought to increase their holding, a shift from partial
control to majority control would, if it met the turnover or market share jurisdictional
thresholds in the Act, trigger UK merger control provisions once more.

34



7. Effect of the transactions to date

7.1

Since both of the transactions have already taken place, in this section we consider
whether they appear to have had any impact to date on either of the publications.

The buyers do not appear to have interfered in the employment of
editorial roles at either publication

7.2

7.3

7.4

7.5

We have considered whether the transactions appear to have had any impact to date on
the employment of those who hold key editorial roles at either publication.

The editor of The Independent is currently Christian Broughton, who has been in this role
since 2016.12t The editor of The Evening Standard is currently George Osborne, and he has
been in this position since May 2017. Both editors were therefore in place some time
before either of the publications’ respective transactions, and have remained in place
afterwards.

With regard to journalists who cover Middle Eastern affairs, we asked LHL and IDNM to
provide us with the names of any who had joined either publication since the dates of the
relevant transactions, as well as any who had left either publication or had their remits
changed. In response, LHL stated that there had been no changes in the journalists who
cover Middle Eastern affairs at The Evening Standard in this period.]*22 IDNM informed us
that three new journalists covering Middle Eastern affairs have joined The Independent
since the transaction date. These were Bel Trew, Borzou Daragahi and Richard Hall. It also
informed us that one journalist who covered Middle Eastern affairs, left The Independent
in August 2018 to take up a post at the Guardian. This was Bethan McKernan.123

Having been supplied the names of the three new journalists and the departing journalist,
we selected and considered a sample of their articles in order to assess whether they take
or took a particular editorial stance or position on matters relating to Saudi Arabia. Bel
Trew, Borzou Daraghi and Richard Hall have all published a variety of articles in The
Independent since joining which make a significant reference to Saudi Arabia, including
ones which present mixed, factual and critical views of the country. Therefore, they do not
appear to have been hired in order to present a particular viewpoint, or been influenced to
do so. Bethan McKernan also published articles which made significant references to Saudi
Arabia and presented a variety of different views on the country within these, including
negative and critical views. There did not appear to have been a difference in the range or
stance of her articles after the date of the transaction. We therefore do not consider it
likely that her departure was as a result of the transaction, nor do we consider it likely that

121 Christian Broughton became digital editor in 2012 and remained in this post when then Independent became an online-
only publication in 2016.

122 | HL response to Ofcom information request.

123 IDNM response to Ofcom information request.

35



the buyers sought to terminate her employment as a result of publishing critical articles,
since other journalists who have also published articles of a similar tone remain in post.]

7.6 As part of our information request to the parties, we also asked Evgeny Lebedev, LHL,
IDNM and both of the buyers to provide us with copies of any emails or records of
discussions between the buyers and key members of staff and other shareholders relating
to editorial appointments at either publication. We were informed that no such emails or
records of discussions exist.124

7.7 Overall, it appears that the transactions to date have not led to the buyers seeking to
interfere in the employment of editorial staff at either The Independent or The Evening
Standard.

There does not appear to have been a change in the types or tone
of stories being covered in either publication

7.8 Ofcom has analysed articles sourced from Factiva?> which were published in The Evening
Standard (both the printed version and online) or published on The Independent website
within specified time periods, in order to determine whether there has been any change in
tone in news stories relating to Saudi Arabia as a result of the transactions.

Methodology

7.9 We assessed all articles on the Factiva database which featured in The Evening Standard or
were published on The Independent website during a particular time range which
contained the word “Saudi” (excluding sport articles!26).127 The time period for the
assessment for each publication was as follows:

e For The Evening Standard, we looked at a full year from 29* June 2018 — 28" June
2019. This covered almost six months pre-transaction, three months over the
course of the transaction, and four months post transaction (up until the date on
which we began this public interest assessment).

e For The Independent, we looked at a three-year period from 1 June 2016 — 31 May
2019. This covered a year prior to the date of the transaction, and almost two
years post transaction.

7.10 For each article, we made a note of:

e jtstitle;

124 Responses to Ofcom information request by Evgeny Lebedev, LHL, IDNM, Sultan Abuljadayel, and Wondrous GP Limited.
125 Factiva (https://www.dowjones.com/products/factiva/) is a Global News database produced by Dow Jones. It does not
capture the www.indy100.com website, which has a very small readership.

126 Sport articles were excluded since it was considered these would be most likely to be factual accounts, rather than to
adopt positive, negative or neutral tones towards Saudi Arabia.

127 \We note that the editor of the Evening Standard also provided a sample of content in relation to the transaction. We
only identified one article in this sample which had not been caught by our own analysis. Having considered this, we did
not consider it made any difference to our analysis.

36


www.indy100.com
https://www.dowjones.com/products/factiva

Findings

e ts author;

e its date of publication;

e for The Evening Standard, whether it was published online, in print or both;
e its categorisation (business, editorial, review, world etc);

e its broad subject matter;

e its relevance to Saudi Arabia (low, medium or high); and

e whether it was positive, negative, mixed or factual in its references to Saudi Arabia.

The Evening Standard

7.11

7.12

7.13

We assessed 357 articles, of which 209 made a significant reference?28 to Saudi Arabia.
None were considered positive in tone, while 124 were considered negative. The rest were
either mixed or purely factual.

We found articles which we categorised as negative in their portrayal of Saudi Arabia
published during the transaction period and after it had been completed (i.e. from
December 2018 onwards). These articles include references to the “restrictive male
guardianship system” in Saudi Arabia2°, “oppression” in the Kingdom?3°, “a regime which
has earned the opprobrium of the world in recent months”13t and the “poor human rights
records” of Saudi Arabia and a number of other countries.?3

Overall there appears to have been no change in the types of, or tone of, stories about
Saudi Arabia being covered in The Evening Standard after the transaction date.

The Independent

7.14

7.15

We assessed 2819 articles, of which 1545 made a significant reference to Saudi Arabia. Of
these, 45 were considered positive in tone (of which, many focused on improvements to
human rights or cultural developments), while 785 were considered negative. The rest
were either mixed or purely factual.

We gave particular focus to a period six months before and six months after the

transaction and found that the publication of the negative stories appeared to be evenly
split between these time periods (170 vs. 172). Negative references in the articles in this
time period included to: “the world’s most thorough-going autocracy”:33; the Kingdom'’s

128 Those which we categorised as having a high or medium relevance to Saudi Arabia.
129 Rahaf Mohammed Algunun latest: Thai officials halt plans to deport Saudi teen barricaded in hotel room, The Evening

Standard, 7 January 2019.
130 Rahaf Mohammed: | feel born again, says Saudi who fled to Canada to escape ‘abuse’, The Evening Standard, 15 January

2019.

131 Russell Lynch: Jamie Dimon can’t lecture on morals while taking Saudi fees, The Evening Standard, 8 April 2019.

132 TfL Tube chiefs ban adverts from 11 countries over poor human rights, The Evening Standard, 2 May 2019.

133 Donald Trump puts US on Sunni Muslim side of bitter sectarian war with Shias, The Independent, 21 May 2017.

37



“severe restrictions on freedom of expression”134; the country being accused of the “large-
scale slaughter of civilians in Yemen’s civil war”135; and “Riyadh’s shameful war in
Yemen” .136

7.16 In the same time period, five of the positive articles were published pre-transaction, and
six were post transaction.

7.17 Significantly, across the full time period of content we assessed, we also identified a
number of opinion pieces covering the murder of Jamal Khashoggi®s” in The Independent
that were highly critical. For example, Independent journalists referred to the killing of Mr
Khashoggi as “the latest in a series of Saudi pratfalls showing comical ineptitude as well as
excessive and mindless violence”138; “probably the most notorious abuse carried out under
the Crown Prince’s rule”9; and having “inflated [sic] incalculable damage on Saudi Arabia’s
image, even with her staunchest allies”.14° On 18 October 2018, The Independent
republished Mr Khashoggi’s final Washington Post article, which contained significant
criticism of Saudi Arabia.

7.18 Overall there appears to have been no change in the types of, or tone of, stories about
Saudi Arabia being covered in The Independent after the transaction.

There have been no substantial claims of editorial influence

7.19 In the requests for information that we sent to the parties we asked IDNM, LHL, Sultan
Abuljadayel and Wondrous GP Limited whether the buyers had ever attempted to
influence the content of the English-language Independent news websites or The Evening
Standard, and if so, what they had sought to do and how, and the impact, if any, this had
had on coverage. All four parties stated in their responses that there had not been any
attempts to influence the relevant publications.:4

7.20 We received a response to our Invitation to Comment from the NUJ on behalf of editorial
staff in The Independent’s NUJ chapel. With regard to editorial interference, they stated
that in the months following from them being alerted about the transaction, there were a
small number of incidents where staff feared that editors’ decisions regarding Saudi-
related articles on The Independent homepage had been made with the new shareholder

134 Saudi Arabia to behead disabled man 'for taking part in protests' after 'forced confession', The Independent, 27 May
2017.

135 Stop selling arms to help Saudi Arabia wage war and reveal its links to extremists, British public urged May, The
Independent, 15 July 2017.

136 Vladimir Putin is positioning himself as the main player in the Middle East, The Independent, 19 October 2017.

137 Jamal Khashoggi, author, columnist for The Washington Post and manager and editor-in-chief of Al-Arab News Channel,
was murdered inside the Saudi consulate in Istanbul, Turkey, on 2 October 2018 (three months after the date of the
Independent’s transaction).

138 |gnore the howls of protest — Trump's Syria withdrawal is a simple reflection of foreign policy realities, The Independent,
21 December 2018.

139 Saudi Arabia executed 37 people and all the UK did was shrug. What will it take for the west to speak up?, The
Independent, 24 April 2019.

140 Matthew Hedges' case should prompt the west to reconsider who its allies are, The Independent, 23 November 2018.
141 Responses to Ofcom information request by LHL, IDNM, Sultan Abuljadayel, and Wondrous GP Limited.

38



7.21

7.22

7.23

7.24

in mind. No specific examples were provided in their response. However, the response
went on to confirm that this year, no incidents or concerns have been raised with The
Independent NUJ chapel, and that they believe the publication’s coverage of Saudi Arabia
and its allies continues to be “accurate and tenacious in its pursuit of truth and
accountability over human rights abuses and war crimes”. They also explained that the
process by which they pitch, research and write stories relating to Saudi Arabia has not
changed at any point.

We did not receive any submissions from journalists at The Evening Standard to say
whether or not there has been a change in the types of stories they are able to cover, or
the positions they should take when writing articles, since the LHL transaction.

As set out above, we also met the editors of the publications and asked whether they had
ever had the views of the new shareholders conveyed to them. Both of the editors said
that they had not.14

In response to our request for information, LHL informed us that it received a complaint
from a former journalist at The Independent in relation to three articles published in The
Evening Standard before the date of the LHL transactions.14 The complainant claimed that
The Evening Standard had received assistance from the Saudi air force and that its
journalists had been accompanied by soldiers from Saudi’s special forces and Evgeny
Lebedev. The complainant felt that the articles should have made clear that The Evening
Standard had received such assistance, given there had been Saudi investment in The
Independent. LHL informed us that no action was taken in response to this complaint. We
have considered the articles in question to determine whether, if there had been any
assistance from Saudi’s special forces, it had an impact on the stance or tone of the
articles, and do not believe this to be the case. They portrayed Saudi Arabia in varying
lights; we considered one to be positive in tone (it refers to Saudi Arabia’s involvement in
helping refugees in Yemen), and the other two we considered to be negative (both refer to
accusations of possible human rights abuses and aerial bombings by Saudi Arabia).

Overall, based on the evidence we have received, we are not of the view that there has
been any substantial editorial interference in either publication as a result of the
transactions.

There does not appear to have been an impact on the accuracy of
news in both publications

7.25

As explained in Section 5, neither of the publications is a member of either of the press

self-regulatory schemes. This has no particular relevance to the free expression of opinion
ground since such schemes do not regulate that. It arguably has some impact on accuracy
of news in that membership of the schemes provides a quick and cheap avenue of redress

142 Ofcom meetings with Editors of The Evening Standard and Independent, 1 August 2019.
143 LHL response to Ofcom information request.

39



where there have been inaccuracies. However, the decision not to be members was taken
before the transactions, so its principal relevance in this context is that there is no
independent third-party source of statistics on accuracy complaints pre and post the
transactions.

7.26 Where a publication has chosen not to join a scheme, complaints can only go to the
publication itself and are dealt with by it. We asked LHL and IDNM for information about
accuracy complaints pre and post transaction for The Evening Standard and The
Independent news websites respectively.

7.27 In their responses, both IDNM and LHL explained that The Independent and the Evening
Standard do not categorise editorial complaints, and so they were not able to provide
information about the number of complaints specifically related to accuracy. Instead, they
provided us with the total number of editorial complaints they had received over the time
period for which data was available.1** We therefore asked IDNM and LHL to provide us
with information regarding any complaints they had received which featured any of the
following three terms: “Saudi Arabia”; “Crown Prince”; and “Yemen”.

7.28 Between 11 July 2016 and 14 July 2019, The Independent received 36 complaints featuring
any of the three specified search terms.2s Of these, we would categorise 14 as being
complaints questioning the accuracy of articles. Four of these complaints were received
prior to the date of the transaction, and ten were received afterwards. However, IDNM
informed us that comparable data for complaints is not available for the period prior to
July 2016, and so the time period for the data it provided covers two years post
transaction, compared to one year prior, and so it is not possible to compare the total
numbers of complaints pre and post-transaction. Seven of the accuracy complaints were
received between 7 June 2017 (the date of the transaction) and 6 June 2018, and three
between 7 June 2018 and 4 July 2019. As such, it does not appear that there has been a
substantial difference in the number of complaints related to accuracy year-on-year since
the transaction for The Independent. In terms of corrections, nine of the complaints led to
The Independent taking action such as amending the relevant articles or withdrawing the
articles. There was no significant difference in how often this happened either pre or post
transaction. We also note that the accuracy complaint which appears to be the most
serious was made prior to the date of the transaction.146

7.29 With regard to The Evening Standard, only one complaint was received between 30 April
2018 and 4 July 2019 which featured any of the three specified search terms, and we did
not categorise this as a complaint about the accuracy of articles.’#” As such, it also appears

144 Responses to Ofcom information requests by LHL and IDNM.

145 IDNM response to Ofcom information request.

146 This was a complaint about an article which reported that Saudi Arabia's ambassador to Iraq had been expelled because
he had failed to denounce a cousin who had died fighting for Isis. This was not true and so the article was withdrawn and
the Independent issued an apology to the ambassador.

147 LHL response to Ofcom information request. Information about the complaint is presented in paragraph 7.23 above.

40



that there has not been a change in the number of complaints related to accuracy since the
transaction for The Evening Standard.

7.30 We also considered that serious accuracy breaches, for example those which are libelous,
could lead to litigation. As such, we searched public records for cases involving these
publications pre and post transaction and found no relevant cases that began post the
transactions.

7.31 We are aware of no suggestion from either journalists or readers that the transactions
have had any impact on the accurate presentation of news. The editors of both
publications indicated that their processes including for accuracy checking have not
changed as a result of the transactions.1# We also note that our content analysis indicated
that there has been no effect on the opinion or editorial stance of either publication. Since
it is easier to influence the stance of a publication without readers noticing and our view is
that this has not happened, we infer that it is unlikely for there to have been an impact on
the accuracy of news either.

Conclusion

7.32 Overall, based on the information available, we do not believe that the transactions have
had an editorial effect on either publication to date. While past behaviour is not
necessarily a guarantee for future behaviour, we consider this to be good evidence that the
buyers are unlikely to influence the content of the publications in future.

148 Ofcom meetings with Editors of The Evening Standard and Independent, 1 August 2019.

41



8. Conclusions

8.1

8.2

8.3

8.4

8.5

8.6

8.7

As set out in the Section 2, the public interest considerations specified for this merger
relate only to The Evening Standard newspaper, as The Independent news websites are not
“newspapers” as defined in the relevant legislation. However, as explained in Section 2, we
have considered the parties’ conduct in relation to The Independent news websites
because it is relevant as evidence of how the parties are likely to behave generally.

We consider that the buyers may have some incentive and ability to influence the editorial
stance in The Evening Standard. But there are also some restrictions on the abilities for the
buyers to do so. The corporate structures include other strong shareholders, and the
parties have put in place measures to preserve editorial freedom and accuracy.

We would expect if there was a strong incentive and ability for the buyers to influence the
editorial stance of the publications, this would have manifested itself in The Independent
news websites already. In considering the impact of the transactions on accuracy and
freedom of expression of opinion in The Evening Standard newspaper, we place significant
weight on the fact that there has been no evidence of any influence in practice in either
The Evening Standard or The Independent news websites to date.

We cannot, of course, rule out any suggestion that the buyers might in future, perhaps
with the other shareholders’ consent, seek to present more positive coverage of Saudi
matters. Nor can we rule out that stronger incentives for the buyers to influence the
editorial stance of the publications might arise in the future. However, this is a possibility in
relation to other newspapers as well, for example, to any newspaper potentially seeking to
expand overseas.

We note that newspapers are self-regulated and are able to take particular editorial
positions. It is not always necessarily contrary to the public interest for newspaper
proprietors to take an interest in the content of their newspapers, or for newspapers to
express strong or controversial views. The publications involved in this transaction were
already controlled by an active proprietor with some editorial views and overseas links.
The risk to accuracy or freedom of expression in newspapers is not in our view significantly
greater where a Saudi consortium takes a 30% stake in a newspaper that is 60% controlled
by an Anglo Russian, than where that newspaper was 100% controlled by an Anglo Russian.

We also consider it important, in light of the challenging market context for newspapers in
the UK, that investment in the industry is generally encouraged, as this will help to sustain
a plurality of news providers.

We do not consider that concerns about the transparency of the transactions on their own
justify a reference. Press coverage and the current merger control process has already
made public the possible influence of Saudi interests over the editorial coverage of the
publications. Readers of the publications, including The Evening Standard newspaper, tend
to multi source their news and are therefore less likely to be adversely influenced by any
change in editorial approach.

42



8.8 In all the circumstances, we do not consider that a reference is warranted either on the
accurate presentation of news ground or the free expression of opinion ground.

The overview at the front of this document is a simplified high-level summary only. Our full advice
and our reasoning are set out in the full document.

43



Al. Summary of responses to invitation to
comment

Al.l We received four responses to our invitation to comment, from: IMPRESS, a press
regulator in the UK; David Hutchison, an academic with a particular interest in media
policy, a member of the public and the National Union of Journalists (“NUJ”) on behalf of
members of The Independent’s NUJ chapel.

Al.2 As part of this process, the CMA provided us with submissions received from 2
™ orsanisations as part of their consideration of the merger.

Al.3 Finally, we also received a submission from Independent Digital News and Media Limited
(“IDNM”) and Lebedev Holdings Limited (“LHL").

Main points raised relating to accurate presentation of news in
newspapers

Al.4 IMPRESS stated that it was unable to express a view on the transactions’ impact on the
accurate presentation of news. David Hutchison, a Scottish-based academic, with a
particular interest in media policy, raised concerns about the transactions’ impact on the
accurate presentation of news. He believed that the transactions, involving buyers from a
country that was not, according to the academic, a liberal democracy, represented a
possible threat to the provision of accurate information about developments at home and
abroad. He outlined his view that any assurances offered by the companies involved should
be treated with skepticism. He argued that the transactions should be rescinded in the
public interest.

Al.5 IDNM and LHL took the view that the transactions do not raise any public interest concerns
in relation to the accuracy of news in newspapers.

Al.6 IDNM and LHL believed that there is no commercial incentive to influence the editorial
position with a view to restricting the accuracy of news as to do so would likely result in a
decline in readership with a consequent adverse effect on advertising revenues.

Al.7 The Independent NUJ Chapel stated that, in 2019, The Independent’s coverage of Saudi
Arabia and its allies has continued to be accurate.

Main points raised relating to free expression of opinion

Al.8 IMPRESS stated that it was unable to express a view on the transactions’ impact on the
free expression of opinion in newspapers.

Al.9 IDNM and LHL noted that the shareholders agreement relating to LHL includes a
commitment by the parties to the editorial independence of The Evening Standard and to
the continued day to day control over all editorial and commercial content by the
managing director and editor of The Evening Standard (neither of whom are or can be

44



Al.10

Al.11

Al1.12

Al.13

Al.14

Al1.15

Al.16

Al.17

Al1.18

appointed by Independent Media Company (“IMC”)). IDNM and LHL stated that there was
no evidence of editorial interference.

IDNM and LHL also argued that The Independent and The Evening Standard have
consistently held Saudi Arabia and its rulers to account before and after the transactions.
They believed that the frequency and robustness of the coverage in both news outlets is
the match of any other media organisation.

IDNM and LHL asserted that the transactions do not result in a change of overall control.
They believed that there was no question of IMC or its owners having control or influence
over The Evening Standard’s news agenda.

IDNM and LHL argued that Scalable Inc, which has the same owners as IMC, has appointed
two highly respected and independent minded individuals to the board of IDNM. They
believed that this strongly supports a conclusion that past conduct does not give rise to any
public interest concerns.

IDNM and LHL stated that Evgeny Lebedev, in seeking investment in both IDNM and LHL,
was mindful of the need to ensure that any new investor should not be able to exert any
control or influence over the editorial output of the news content. IDNM and LHL believe
that this has been achieved by restricting the voting and other rights of IMC.

IDNM and LHL also took the view that even if IMC were to seek to exert influence, it would
be constrained by the safeguards in the shareholders agreement relating to LHL and would
be outvoted at both board and shareholder level.

IDNM and LHL believed that there is no commercial incentive to influence the editorial
position with a view to restricting freedom of expression as to do so would likely result in a
decline in readership with a consequent adverse effect on advertising revenues. They
believed that the commercial and financial incentives to LHL and its shareholders is to
maintain as broad an audience share as possible to generate circulation and readership
numbers that will sustain advertising revenue at the necessary levels to maintain the
survival of the newspaper.

IDNM and LHL took the view that the transactions do not raise public interest concerns in
relation to freedom of expression.

The NUJ, on behalf of The Independent NUJ chapel, stated that following a press report
about the IDNM transaction, the editor of The Independent emailed staff. The editor
stated in this email, according to The Independent NUJ chapel, that The Independent will
remain truly independent of any shareholders or business interests in accordance with a
new shareholder agreement and it will able to continue to publish as it sees fit about Saudi
Arabia and the rest of the Middle East.

According to The Independent NUJ chapel, over the months that followed the editor’s
email, there were a small number of incidents where staff feared that editors' decisions
regarding Saudi-related news stories, comment pieces and the position of articles on The
Independent homepage had been made with the new shareholder in mind. But in 2019, no
incidents of concern were raised to The Independent NUJ chapel.

45



Al1.19

Al1.20

Al.21

Further, The Independent NUJ chapel believed that, in 2019, The Independent’s coverage
of Saudi Arabia and its allies has continued to be tenacious in its pursuit of truth and
accountability over human rights abuses and war crimes.

The Independent NUJ chapel stated that the process by which editorial staff pitch, research
and write stories relating to Saudi Arabia has not changed at any point.

The Independent NUJ chapel noted the rise of interest from gulf countries in sport, which
will necessitate critical coverage. They stated that there have at present been no
restrictions or influence on reporting.

Main points raised relating to the broader context

Al1.22

Al1.23

Al.24

Al1.25

Al.26

Al1.27

Al1.28

IMPRESS explained its role in the regulation of the UK press. It argued that membership of
an approved press regulator was the best means to address concerns about The Evening
Standard and The Independent’s commitment to editorial independence, free expression

and accuracy.

David Hutchison noted that the ownership of media organisations is a matter of public
concern. He argued that there are serious questions to be asked about which foreign
companies are fit and proper to have partial or total control of media organisations.

David Hutchison took the view that where foreign ownership of media organisations has
been accepted, the general expectation has been that such ownership should be located in
liberal democracy or a country with similar values to the UK.

One member of the public suggested that the transactions did not raise any issues as long
as there was balanced and fair presentation of news in newspapers.

Twc_] organisations expressed concerns to the CMA about the lack of
transparency of ownership of IMC and Scalable Inc. One, NG
I | took the view that not knowing who was behind IMC and Scalable
Inc and the extent to which they will seek to influence editorial decisions raised concerns.
Another [ b<licved that there may be public
interest concerns once the question of ownership is resolved, for example over conflicts of
interest.

IDNM and LHL argued that the specific public interest considerations did not apply to The
Independent because it is not a newspaper for the purposes of section 58(2A) of the
Enterprise Act 2002 (“the Act”). IDNM and LHL believed that this position is supported by
the 2004 statutory guidance from the Department of Trade and Industry (“DTI Guidance”)
and by a statement made in a letter to the parties by the then Secretary of State dated 27
June 2019.

They submitted that Ofcom may only consider the public interest questions in relation to
The Evening Standard. They believed that evidence relating to the conduct of IDNM and
the content of The Independent would only be relevant to Ofcom’s consideration of
whether public interest concerns exist about The Evening Standard.

46



Al.29

Al1.30

Al31

Al.32

Al33

Al.34

Al1.35

Al1.36

IDNM and LHL referred to section 6 of the DTl Guidance, which contains indications of the
general approach to the policy considerations on intervention in newspaper public interest
cases. They argued that there was a legitimate expectation that DTl Guidance would be
followed.

They further argued that the public interest regime is intended to apply only in exceptional
cases. They explained that The Evening Standard is a local, free, daily newspaper that is
published and distributed only in London from Monday to Friday. They further explained
that The Evening Standard’s national presence is limited, and its coverage of international
news is significantly more limited than national titles. In addition, they noted that
according to the Publishers Audience Measurement Company (“PAMCo”), the printed
Evening Standard had a daily brand reach of 1.2 million, just over 2% of PAMCo’s weighted
audience. They further explained that, according to the Audit Bureau of Circulations, The
Evening Standard’s circulation for May 2019 accounts for around 13% of all UK daily
newspapers by circulation.

IDNM and LHL noted that the DTI Guidance states that acquisitions by persons with no
existing newspaper interests are only likely to raise public interest concerns in exceptional
circumstances. LHL asserted that the buyer’s only pre-existing media interest in the UK
arises through a minority shareholding in IDNM.

IDNM and LHL took the view that in assessing whether the high threshold of exceptional
circumstances has been met, Ofcom needs to consider third party comments and evidence
of editorial interference. They stated that they were not aware of any significant third-
party concerns raising public interest concerns and there was no evidence of editorial
interference.

IDNM and LHL noted the concern expressed by the then Secretary of State that the
“acquisition of a stake [in a newspaper] by a foreign state may well be an exceptional
circumstance”. They assumed this was a reference to a concern that any connection to the
Saudi state could hamper freedom of expression or the accurate presentation of the news.
They took the view that it was imperative that Ofcom reviews coverage of Saudi Arabia by
The Independent in the period since the IDNM transaction and coverage by The Evening
Standard on Saudi issues both prior and subsequent to the LHL transaction.

IDNM and LHL stated that there has been no change in overall control at LHL, where
Evgeny Lebedev retains a majority shareholding. They added that, at its highest, the
transactions amount to the acquisition of material influence, the lowest level of control
under the UK merger regime.

They further noted that the minority shareholding acquired by IMC in LHL conferred no
additional strategic veto rights beyond standard minority protection items. They took the
view that IMC does not have the ability to control the LHL board.

considered that Scalable Inc’s influence has been limited because, as a financial investor,
Scalable Inc has less expertise and knowledge of media affairs than IDNM’s other major
shareholders. IDNM also noted that the shareholders agreement in relation to IDNM does

47



Al.37

Al1.38

Al.39

Al.40

Al.41

not give Scalable Inc any additional strategic veto rights other than ordinary minority
shareholder protection rights.

The Independent NUJ chapel stated that they had been disappointed at management's lack
of transparency and engagement with staff over the acquisition of shares by Sultan
Abuljadayel and subsequent licencing deal with Saudi Research and Marketing Group
(“SRMG”). They stated that they were not told that a Saudi investor had bought significant
shares in IDNM until it was publicised in the press on 28 July 2017. They explained that
they were shocked that they had not been notified or consulted.

The Independent NUJ chapel explained that they were notified of the licencing deal with
SRMG in July 2018, but were disappointed at management's refusal to answer questions
regarding the details of the agreement and safeguards around its operation.

III

The Independent NUJ chapel noted that, at periodic “town hall” meetings, they have been
assured that parties to the licensing deal have signed documents requiring them to abide
by The Independent’s editorial standards. However, The Independent NUJ chapel stated
that they did not know how those standards are being effectively monitored as their
articles are translated and original content is being added to SRMG websites by SRMG’s

own staff.

The Independent NUJ chapel stated that they would like more information regarding the
oversight of SRMG's content; the sanctions available for any breaches of agreed standards;
the management structure of the SRMG websites and what, if any, powers of veto and
vetting Independent editors have.

The Independent NUJ chapel explained that they would like a more transparent process
around recruitment and compliance checks. They also want the ability to veto the
translation of any articles they feel may compromise their safety or work in the field. The
Independent NUJ chapel further explained that staff want translated stories to display an
automatic message saying they have been translated from English and a link to the original
English version.

48



	Structure Bookmarks
	Contents  
	1. Overview 
	2. Introduction  
	3. The transactions 
	4. Market context 
	5. Regulatory context 
	6. Incentives and ability to influence 
	7. Effect of the transactions to date 
	8. Conclusions 




