
 

 

DIGEST OF RESPONSES – RT/Ofcom 

“Please could you disclose to me any communications between the FCO and Ofcom, 

relating to the Russia Today broadcaster, sent or received after January 1 2010”. 

From: [OFFICIAL] 

Sent: 21 September 2015 12:23 

To: [FCO OFFICIAL] 

Subject: Re: Ofcom Broadcast Bulletin - RT investigations OFFICIAL 

CLASSIFICATION: OFFICIAL 

Dear [FCO Official],  

Following your call this morning - the bulletin and decisions can be found here: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb288/Issue_288.pdf  [note - it is a fairly large bulletin] 

For information – this bulletin contains several in breach decisions including four breaches 

by RT, covering three current affairs programmes, as summarised below. 

• The Truthseeker: Media ‘Staged’ Syria Chem Attack – broadcast 23/24 March 2014:  

o The programme stated that the BBC had been subject to a “massive public 

investigation which had made some extremely disturbing findings”, including that the BBC 

had fabricated a chemical weapons attack in Syria and used actors in its report.  

o The BBC complained to Ofcom that the programme presented information in an 

inaccurate and misleading way.  

o Ofcom concluded the statement that the BBC had been subject to a “massive public 

investigation which had made some extremely disturbing findings” incorrectly implied that the 

BBC had been subject to a significant, official and detailed independent investigation to 

uncover wrongdoing on its part, when in fact this had not happened. This was materially 

misleading and had the potential to cause harm to viewers.   

o Breach of Rule 2.2 of the Broadcasting Code: factual programmes or portrayals of 

factual matters must not materially mislead the audience. 

o Ofcom also found a second breach as the programme treated its subject, the BBC, 

unfairly and did not give the opportunity to respond to the allegations made. 

Given the seriousness of this breach, Ofcom is directing RT to broadcast an on-air statement 

on the decision to correct these failures.  

• The Truthseeker: Genocide of Eastern Ukraine (13/14 July 2014) 

o The programme broadcast specific allegations that the Ukrainian government and its 

military forces had committed atrocities and were attempting to commit genocide against the 

population of eastern Ukraine. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb288/Issue_288.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb288/Issue_288.pdf


 

 

o The programme then included a brief caption stating the Ukrainian government 

denied committing genocide. The programme also included interviews with third party 

contributors and referred to statements made by the Ukrainian government. 

o Ofcom concluded that the interviews with third parties were highly critical of the 

Ukrainian government and that the Ukrainian government statements referred to were 

presented in a way that reinforced the criticisms contained in the programme. 

o Ofcom considered that the impact and prominence of the caption stating that the 

Ukrainian government denied committing genocide was not sufficient to preserve due 

impartiality. 

Given the seriousness of this breach, Ofcom is directing RT to broadcast an on-air statement 

on the decision. 

• Ukraine’s Refugees (18/19/20 July 2014) 

o The programme broadcast allegations that the Ukrainian government and its military 

forces had committed atrocities against the population of eastern Ukraine and these 

allegations were accompanied by emotive and graphic footage of warfare.   

o At the end of the programme a “full-screen” slate was broadcast which stated that the 

Ukrainian government denied the claims.  

o Ofcom concluded that the slate’s impact was limited, and in the context of the 

programme as a whole, it was not sufficient to preserve due impartiality.  

Given our investigation findings we are not giving specific directions to RT in relation to this 

programme.  

If there is any additional detail that you need relating to these investigations please let me 

know and I can arrange a discussion with colleagues from our Content Standards, Licensing 

and Enforcement team.  

Many thanks,  

[Official] 

 

From: [OFFICIAL]   

Sent: 21 September 2015 12:33 

To: [FCO OFFICIAL] 

Cc: [OFFICIAL] 

Subject: Ofcom press contact 

[FCO OFFICIAL],  

[OFFICIAL] is handling the press on the Broadcast Bulletin this morning so if the FCO press 

team want to talk through it she’s the best person to contact.  



 

 

 

[OFFICIAL]  

   [REDACTED]  

Best,  

[OFFICIAL] 

 

From: [OFFICIAL] 

SENT: 02 March 2015 11:04 

To: [FCO OFFICIAL]  

Subject: Broadcast Bulletin - 2/3/15 

Hi [OFFICIAL], 

Just to let you know that the Broadcast Bulletin published this morning includes confirmation 

of a new RT (Russia Today) investigation (see page 38). 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb274/Issue274.pdf  

Let me know if you have any queries. 

Many thanks, 

[OFFICIAL] 

 

From: [OFFICIAL] 

Sent: 21 September 2015 09:13 

To: [FCO OFFICIAL]  

Subject: Ofcom Broadcast Bulletin - RT investigations 

Dear [FCO OFFICIAL], 

This morning, at 11.30am (GMT), Ofcom will publish its latest Broadcast Bulletin which 

contains its decisions on a number of programmes broadcast on RT (formerly Russia 

Today).  

The details of the investigations and Ofcom’s decisions will be published on our website 

here: http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb274/Issue274.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb274/Issue274.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/


 

 

We understand from previous discussions with officials at the Foreign and Commonwealth 

Office (FCO) that there is likely to be significant interest in Russia about any regulatory 

action taken by Ofcom against RT. 

Given this, as well as alerting officials at the Department for Culture, Media and Sport to the 

timing of this morning’s publication, we have also alerted the Ambassador in Russia as well. 

Following publication, please do get in touch if you require further details about the decisions 

we have made today. 

Yours sincerely,  

[OFFICIAL] 

 

From: [OFFICIAL] 

Sent: 30 July 2014 18:50 

To: [FCO OFFICIAL] 

CC: [Official]; [FCO Official]; [Official]; [Official]; [Official] 

Subject: RE: RE: Russia Today - Ukraine 

Dear [FCO Official], 

Thanks for your email. I have tried ringing you a couple of times today to follow up on your 

query. Is there a good time that we could talk tomorrow (Thursday)? 

Thanks, 

[Official] 

 

From: [FCO Official]  

Sent: 29 July 2014 13:28 

To: [Official] 

Cc: [Official]; [Official]; [Official]; [FCO Official] 

Subject: RE: Russia Today - Ukraine  

[Official], 

We were in correspondence some time ago regarding complaints about Russia Today’s 

coverage of Syria on which you and your team were extremely helpful. 

[REDACTED] met the Russian Ambassador on Friday where he raised further concerns 

regarding complaints about Russia Today’s coverage of Ukraine. 



 

 

Could you keep me updated on these complaints please and whether there will be any 

further process? It would also be very helpful to have your advice on what we might tell the 

embassy at this stage about the process. Preferably something about the 

objectivity/neutrality of the process and how it works in practice. 

Many thanks, 

[FCO Official] 

 

From: [Official] 

Sent: 16 December 2013 13:33 

To: [FCO Official]  

Cc: [Official]; [Official]; [Official] 

Subject: RE: Russia Today Decision 

Dear [FCO Official] 

Further to [Official’s] email, the Decision on the documentary Syrian Diary broadcast on 

Russia Today was published in our Broadcast Bulletin today, which can be viewed at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb244/   (please see 

pages 6 to 25). 

Best  

[Official] 

 

From: [Official]  

Sent: 13 December 2013 12:33 

To: [FCO Official] 

Cc: [Official]; [Official]; [Official] 

Subject: Russia Today Decision 

Dear [FCO Official], 

It was good to talk just now. Just to confirm, on Monday 16 December 2013, we are 

intending to publish our decision on the documentary Syrian Diary broadcast on Russia 

Today in March 2013. This relates to a breach of our due impartiality rules. 

As I said, I will be on leave next week, so I will leave it to my colleagues, [Official] and 

[Official] (whom I have copied to this email), to send you a link to the decision, when it is 

published. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb244/


 

 

If you should have any further queries, please call (today only) me on [REDACTED] or (next 

week) [OFFICIAL] on [REDACTED]. 

Best Wishes, 

[OFFICIAL] 

 


